GRY 09/2003  Poradniki « 36 »  



autor: Piotr "Zodiac" Szczerbowski
 
   
Wprowadzenie
Rejestracja
Utworzenie konta
Aktywacja konta
Trening
Podstawowe informacje
Basic Training - Marksmanship
Basic Training - Obstacle Course
Basic Training - US Weapons
Basic Training - MOUT
Adv. Marksmanship - M-24
Adv. Marksmanship - M-82
Airborne School - 250' Tower
Airborne School - Live Jump
Medic Training - Airway Management
Medic Training - Control Bleeding
Medic Training - Treat Shock
Medic Training - Field Training
Rozgrywka
Wybór Strony konfliktu
Wybór preferowanego uzbrojenia
Charakterystyka: HUD
Charakterystyka: HONOR i ROE
Klawiszologia
Komunikacja
Podstawowe informacje
Uzbrojenie
Podstawowe informacje
Charakterystyka - US Army
Charakterystyka - Op For
Charakterystyka - Granaty

[Rozgrywka] Charakterystyka: HUD


HUD – czyli co widać podczas gry.

Ekran widoczny podczas gry w America’s Army: Operations z pozoru przypomina te znane z innych gier FPS. Ten jednak jest dużo bardziej skomplikowany, posiada wiele ważnych funkcji i przy tym bardzo intuicyjny. By połapać się w całym tym ogromie podawanych Ci jednocześnie informacji, ważna rada: nie należy się zbyt długo zastanawiać nad danym opisem. Dla ułatwienia chciałbym zebrać w jednym miejscu to, co będzie Ci potrzebne do orientowania się podczas gry on-line.

Komunikacja. Zostanie szerzej opisana dalej. Wywiad w grze tak skomplikowanej jak AA jest rzeczą podstawową. Wszak lepiej wiedzieć, gdzie można spodziewaj się kilku wrogich wojaków.

Radar. Przez wielu lekceważony, pozwala na zaawansowane działania polegające na zorganizowanym współgraniu poszczególnych grup ogniowych. Wyświetlają się na nim lokalizacje dowódców, celów misji oraz medyków – a w przypadku grania medykiem – rannych kolegów.

Orientacja w terenie. Autorzy gry wprowadzili na każdej mapie specjalne nazewnictwo dla każdego miejsca. Jest ono wyświetlane podczas gry i można poinformować o nim Twoich kolegów, dzięki opcji REPORT IN. Jednak poprawna orientacja w terenie uwarunkowana jest zapamiętaniem nazw lokacji na każdej mapie, co jest trudne do opanowania i wymaga wielu godzin ćwiczeń.

Zadania. Wyświetlane w prawym górnym rogu ekranu (włączane / wyłączane klawiszem F4) informują (oczywiście po angielsku) o zadaniach, jakie należy aktualnie wykonać. Podczas gry na mapach z kilkoma celami misji ułatwia to orientacji, gdyż informuje, co już zostało zrobione, a co wymaga ciągle Twojego udziału. Warto pamiętać, że na wykonanie zadań przewidziano z góry określony limit czasu (zależnie od ustawień serwera, przeważnie od 5 do 10 minut).

Kondycja i stan żołnierza. Jako że gra jest bardzo realistyczna, nawet jedno trafienie (w głowę, tzw. „headshot”) może zabić. O stanie żołnierza informuje kolor sylwetki umieszczonej na prawym dolnym rogu ekranu (szczegóły w opisie kursu medyka). Dodatkową informację stanowi pasek wysunięty najbardziej z prawej strony – oznacza kondycję żołnierza podczas strzału. By celność była najlepsza, musisz się zatrzymać – strzelanie w biegu czy od razu po zatrzymaniu się będzie bardzo nieskuteczne. Najlepsze rezultaty daje strzelanie z pozycji leżącej (szczegóły w opisie treningu strzeleckiego).



A
– oznacza aktualny tryb nadawania (tutaj radiowy, docierający do każdego osobnika z drużyny). Szerzej ten temat opisze dalej, w dziale komunikacji.

B – to właśnie wspomniany wyżej radar, informujący Cię o lokalizacji dowódców i celów misji.

C – tutaj będą wyświetlane rozmowy pomiędzy graczami. Szerzej ten temat opisze dalej, w dziale komunikacji.

D – Twoja ranga, określająca pozycje w grupie.

E – ilość czasu pozostała do zakończenia rundy. Po upływie tego czasu rundę zwycięża obrona.

F – oznaczenie aktualnego miejsca, w którym przebywasz. Po naciśnięciu przycisku odpowiadającego za raportowanie (REPORT IN) reszta graczy dowie się, że znajdujesz się właśnie w tej lokacji.

G – spis celów misji. Zadania wykonane automatycznie z niego znikną.

H – Twoje uzbrojenie (tu M16) wraz z nabojami. W razie posiadania dwóch karabinów, będzie to również tutaj uwidocznione. Warto zwracać uwagę na stan magazynka, gdyż przeładowanie podczas walki przeważnie kończy się śmiercią.

I – Twój zapas granatów. W kolejności od lewej są to granaty: odłamkowe, ogłuszające oraz dymne. Granatów w wersji 1.9 i niższych nie można zabierać w przeciwieństwie do uzbrojenia od pokonanych graczy, jednak kolega z drużyny może zawsze się kilkom podzielić, wyrzucając je po prostu na ziemie.

J – ta część ekranu określa stan Twojego żołnierza oraz wykonywane przez niego akcje. Stan został opisany przy okazji ćwiczenia medyka oraz powyżej, więc skupię się na samej sylwetce. Przedstawia ona kilka stanów żołnierza: tutaj biegnącego (trzeba w tym celu dwukrotnie nacisnąć klawisz chodzenia do przodu – W), standardowo w pozycji stojącej, kucanej oraz leżącej.

K – tutaj pojawią się dodatkowe elementy ekwipunku, jak lornetka dla dowódców podczas gry na dużych mapach oraz medykamenty pozwalające medykowi na leczenie innych graczy.

 

»

Index GRY 09/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 36 »