[Rozgrywka] Charakterystyka: HUD
HUD – czyli co widać podczas gry.
Ekran widoczny podczas gry w America’s Army:
Operations z pozoru przypomina te znane z innych gier FPS.
Ten jednak jest dużo bardziej skomplikowany, posiada wiele
ważnych funkcji i przy tym bardzo intuicyjny. By połapać się
w całym tym ogromie podawanych Ci jednocześnie informacji,
ważna rada: nie należy się zbyt długo zastanawiać nad danym
opisem. Dla ułatwienia chciałbym zebrać w jednym miejscu to,
co będzie Ci potrzebne do orientowania się podczas gry on-line.
Komunikacja.
Zostanie szerzej opisana dalej. Wywiad w grze tak skomplikowanej
jak AA jest rzeczą podstawową. Wszak lepiej wiedzieć, gdzie
można spodziewaj się kilku wrogich wojaków.
Radar. Przez
wielu lekceważony, pozwala na zaawansowane działania polegające
na zorganizowanym współgraniu poszczególnych grup ogniowych.
Wyświetlają się na nim lokalizacje dowódców, celów misji oraz
medyków – a w przypadku grania medykiem – rannych kolegów.
Orientacja w terenie.
Autorzy gry wprowadzili na każdej mapie specjalne nazewnictwo
dla każdego miejsca. Jest ono wyświetlane podczas gry i można
poinformować o nim Twoich kolegów, dzięki opcji REPORT IN.
Jednak poprawna orientacja w terenie uwarunkowana jest zapamiętaniem
nazw lokacji na każdej mapie, co jest trudne do opanowania
i wymaga wielu godzin ćwiczeń.
Zadania. Wyświetlane
w prawym górnym rogu ekranu (włączane / wyłączane klawiszem
F4) informują (oczywiście po angielsku) o zadaniach, jakie
należy aktualnie wykonać. Podczas gry na mapach z kilkoma
celami misji ułatwia to orientacji, gdyż informuje, co już
zostało zrobione, a co wymaga ciągle Twojego udziału. Warto
pamiętać, że na wykonanie zadań przewidziano z góry określony
limit czasu (zależnie od ustawień serwera, przeważnie od 5
do 10 minut).
Kondycja i stan żołnierza.
Jako że gra jest bardzo realistyczna, nawet jedno trafienie
(w głowę, tzw. „headshot”) może zabić. O stanie żołnierza
informuje kolor sylwetki umieszczonej na prawym dolnym rogu
ekranu (szczegóły w opisie kursu medyka). Dodatkową informację
stanowi pasek wysunięty najbardziej z prawej strony – oznacza
kondycję żołnierza podczas strzału. By celność była najlepsza,
musisz się zatrzymać – strzelanie w biegu czy od razu po zatrzymaniu
się będzie bardzo nieskuteczne. Najlepsze rezultaty daje strzelanie
z pozycji leżącej (szczegóły w opisie treningu strzeleckiego).
A – oznacza aktualny tryb nadawania (tutaj radiowy,
docierający do każdego osobnika z drużyny). Szerzej ten temat
opisze dalej, w dziale komunikacji.
B – to właśnie
wspomniany wyżej radar, informujący Cię o lokalizacji dowódców
i celów misji.
C – tutaj będą
wyświetlane rozmowy pomiędzy graczami. Szerzej ten temat opisze
dalej, w dziale komunikacji.
D – Twoja ranga,
określająca pozycje w grupie.
E – ilość czasu
pozostała do zakończenia rundy. Po upływie tego czasu rundę
zwycięża obrona.
F – oznaczenie
aktualnego miejsca, w którym przebywasz. Po naciśnięciu przycisku
odpowiadającego za raportowanie (REPORT IN) reszta graczy
dowie się, że znajdujesz się właśnie w tej lokacji.
G – spis celów
misji. Zadania wykonane automatycznie z niego znikną.
H – Twoje uzbrojenie
(tu M16) wraz z nabojami. W razie posiadania dwóch karabinów,
będzie to również tutaj uwidocznione. Warto zwracać uwagę
na stan magazynka, gdyż przeładowanie podczas walki przeważnie
kończy się śmiercią.
I – Twój zapas
granatów. W kolejności od lewej są to granaty: odłamkowe,
ogłuszające oraz dymne. Granatów w wersji 1.9 i niższych nie
można zabierać w przeciwieństwie do uzbrojenia od pokonanych
graczy, jednak kolega z drużyny może zawsze się kilkom podzielić,
wyrzucając je po prostu na ziemie.
J – ta część
ekranu określa stan Twojego żołnierza oraz wykonywane przez
niego akcje. Stan został opisany przy okazji ćwiczenia medyka
oraz powyżej, więc skupię się na samej sylwetce. Przedstawia
ona kilka stanów żołnierza: tutaj biegnącego (trzeba w tym
celu dwukrotnie nacisnąć klawisz chodzenia do przodu – W),
standardowo w pozycji stojącej, kucanej oraz leżącej.
K – tutaj pojawią
się dodatkowe elementy ekwipunku, jak lornetka dla dowódców
podczas gry na dużych mapach oraz medykamenty pozwalające
medykowi na leczenie innych graczy.
|