GRY 09/2003  Poradniki « 47 »  



autor: Daniel "KULL" Sodkiewicz
 
   
Wstęp
Porady
Budujemy miasto
Forty
Solucja
Podróże Kolumba 1492-1502
Zajazd Pizarro 1532-1544
Wojna siedmioletnia 1756-1763 (oczyma Brytyjczyków)
Wojna siedmioletnia 1756-1763 (oczyma Francuzów)
Rebelia Tecumseha (oczyma Indian)
Rebelia Tecumseha (oczyma Amerykanów)
Wojna o niepodległość 1775-1783 (oczyma Brytyjczyków)
Wojna o niepodległość 1775-1783 (oczyma Amerykanów)

Przy projektowaniu topografii miasta należy pamiętać, aby nie zajmowało ono zbyt dużej powierzchni. Zwarta zabudowa pozwala na łatwą obronę i szybkie dotarcie wojsk w zagrożone atakiem rejony osady. Siłą rzeczy nasze miasta w miarę rozwoju będą zajmować ogromną powierzchnię, bowiem każdy zbudowany budynek zwiększa „maksymalną populację”, która jest niezbędna do wyszkolenia potężnej armii. Okaże się więc, że będziemy zmuszeni stawiać kilka identycznych zabudowań, tym bardziej ważne jest wyrobienie sobie kilku odruchów podczas projektowania naszej mieściny:

  1. Farmy powinny być ulokowane wewnątrz miasta lub na jego dobrze strzeżonych tyłach. Nie zapominając o zapewnieniu dużej powierzchni na pola uprawne..
  2. Wojska piesze przemieszczają się w żółwim tempie, nasze forty powinny więc znajdować się jak najbliżej zagrożonych atakami terenów. Nie zawsze bowiem zebrane pod zamkiem wojska mogą zdążyć z pomocą atakowanym regionom miasta.
  3. Każde zabudowanie można zamienić w prawdziwą warownię, chowając w nich przynajmniej kilka naszych jednostek. Im lepszej jakości jest to wojsko (choć teoretycznie wystarczą zwykli chłopi) tym obrona budynku i prowadzony z niego ostrzał są dużo skuteczniejsze. Naszych żołnierzy powinniśmy pochować przynajmniej do niektórych budynków na obrzeżach miasta. Kilkuosobowa grupka schowana w drewnianej szopie potrafi wystrzelać spory oddział przeciwnika.
  4. Ostrzał z budynków skierowany jest także do dzikich zwierząt, które okazują się często dość trudnymi przeciwnikami. Atak stada takich bestii, przeprowadzony w nasze słabe punkty (np. farmy) może przynieść sporo szkód. Ustrzelone z zabudowań, w bezkrwawy dla naszych ludzi sposób zwierzęta to nic innego jak dodatkowe pożywienie.
  5. Domy do rekrutacji chłopów umieszczamy jak najbliżej fortów, to właśnie one są ich głównym przeznaczeniem. Na jeden fort powinny przypadać dwa takie budynki.

 

[Porady] Forty


Znane wszystkim (choćby z westernów) forty to budowle, które dają ogromną przewagę odkrywcom „nowego świata” nad plemionami Indian. Czerwonoskórzy mieszkańcy Ameryki to typowo koczownicze szczepy, które nie potrafią budować warowni. Posiadają za to namioty, które w każdej chwili mogą spakować, zmieniając lokalizację wioski. Fortece najeźdźców z Europy są bardzo wytrzymałe i trudne do zdobycia. Służą one do rekrutacji wojska, jednak przebywający w nich chłopi (czekający na szkolenie wojskowe) mogą prowadzić potężny ostrzał napierającego wroga. Strategiczne rozmieszczenie fortów jest więc bardzo ważnym aspektem gry. To właśnie one powinny stanowić trzon naszej linii obrony i przyjmować na siebie największe ataki wroga. Godnym polecenia miejscem na postawienie fortu są oczywiście wszelkiego rodzaju wzgórza i pagórki. Niestety jest to raczej utopia, zazwyczaj będziemy musieli stawiać nasze twierdze po prostu na obrzeżach miast. Ważną rzeczą do zapamiętania jest fakt, że rekrutując wojowników, obrońcy budynku nie prowadzą ostrzału. Na czas ataku musimy więc zaprzestać wszelkich prac.


Każdy budynek może być warownią.

Nie tylko forty dają możliwość zabarykadowanie się i prowadzenia ostrzał z ukrycia. Możliwość taką dają także pozostałe budynki i jest to często wykorzystywane przez komputerowego przeciwnika. Opanowany budynek jest bardzo trudny do zdobycia, nawet gdy broniących się wewnątrz wrogów jest zaledwie garstka. Warownię taką można ostrzelać lub wejść do niej szturmem. Oba sposoby są bardzo niebezpieczne i aby takowa akcja się powiodła będziemy potrzebować kilkakrotnie więcej ludzi od zabarykadowanych sił wroga. Najlepiej więc wystrzelać wpierw obrońców (minimum 80%), poczym wysłać do środka spory oddział z bronią białą.

 

»

Index GRY 09/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 47 »