Przy projektowaniu topografii miasta należy
pamiętać, aby nie zajmowało ono zbyt dużej powierzchni. Zwarta
zabudowa pozwala na łatwą obronę i szybkie dotarcie wojsk
w zagrożone atakiem rejony osady. Siłą rzeczy nasze miasta
w miarę rozwoju będą zajmować ogromną powierzchnię, bowiem
każdy zbudowany budynek zwiększa „maksymalną populację”, która
jest niezbędna do wyszkolenia potężnej armii. Okaże się więc,
że będziemy zmuszeni stawiać kilka identycznych zabudowań,
tym bardziej ważne jest wyrobienie sobie kilku odruchów podczas
projektowania naszej mieściny:
- Farmy powinny być ulokowane wewnątrz miasta lub na jego
dobrze strzeżonych tyłach. Nie zapominając o zapewnieniu
dużej powierzchni na pola uprawne..
- Wojska piesze przemieszczają się w żółwim tempie, nasze
forty powinny więc znajdować się jak najbliżej zagrożonych
atakami terenów. Nie zawsze bowiem zebrane pod zamkiem wojska
mogą zdążyć z pomocą atakowanym regionom miasta.
- Każde zabudowanie można zamienić w prawdziwą warownię,
chowając w nich przynajmniej kilka naszych jednostek. Im
lepszej jakości jest to wojsko (choć teoretycznie wystarczą
zwykli chłopi) tym obrona budynku i prowadzony z niego ostrzał
są dużo skuteczniejsze. Naszych żołnierzy powinniśmy pochować
przynajmniej do niektórych budynków na obrzeżach miasta.
Kilkuosobowa grupka schowana w drewnianej szopie potrafi
wystrzelać spory oddział przeciwnika.
- Ostrzał z budynków skierowany jest także do dzikich zwierząt,
które okazują się często dość trudnymi przeciwnikami. Atak
stada takich bestii, przeprowadzony w nasze słabe punkty
(np. farmy) może przynieść sporo szkód. Ustrzelone z zabudowań,
w bezkrwawy dla naszych ludzi sposób zwierzęta to nic innego
jak dodatkowe pożywienie.
- Domy do rekrutacji chłopów umieszczamy jak najbliżej fortów,
to właśnie one są ich głównym przeznaczeniem. Na jeden fort
powinny przypadać dwa takie budynki.
[Porady] Forty
Znane wszystkim (choćby z westernów) forty to budowle, które
dają ogromną przewagę odkrywcom „nowego świata” nad plemionami
Indian. Czerwonoskórzy mieszkańcy Ameryki to typowo koczownicze
szczepy, które nie potrafią budować warowni. Posiadają za
to namioty, które w każdej chwili mogą spakować, zmieniając
lokalizację wioski. Fortece najeźdźców z Europy są bardzo
wytrzymałe i trudne do zdobycia. Służą one do rekrutacji wojska,
jednak przebywający w nich chłopi (czekający na szkolenie
wojskowe) mogą prowadzić potężny ostrzał napierającego wroga.
Strategiczne rozmieszczenie fortów jest więc bardzo ważnym
aspektem gry. To właśnie one powinny stanowić trzon naszej
linii obrony i przyjmować na siebie największe ataki wroga.
Godnym polecenia miejscem na postawienie fortu są oczywiście
wszelkiego rodzaju wzgórza i pagórki. Niestety jest to raczej
utopia, zazwyczaj będziemy musieli stawiać nasze twierdze
po prostu na obrzeżach miast. Ważną rzeczą do zapamiętania
jest fakt, że rekrutując wojowników, obrońcy budynku nie prowadzą
ostrzału. Na czas ataku musimy więc zaprzestać wszelkich prac.
Każdy budynek może być warownią.
Nie tylko forty dają możliwość zabarykadowanie
się i prowadzenia ostrzał z ukrycia. Możliwość taką dają także
pozostałe budynki i jest to często wykorzystywane przez komputerowego
przeciwnika. Opanowany budynek jest bardzo trudny do zdobycia,
nawet gdy broniących się wewnątrz wrogów jest zaledwie garstka.
Warownię taką można ostrzelać lub wejść do niej szturmem.
Oba sposoby są bardzo niebezpieczne i aby takowa akcja się
powiodła będziemy potrzebować kilkakrotnie więcej ludzi od
zabarykadowanych sił wroga. Najlepiej więc wystrzelać wpierw
obrońców (minimum 80%), poczym wysłać do środka spory oddział
z bronią białą.
|