Silent Hill 2 jest
grą, która już jakiś czas temu zawitała na ekranach użytkowników
konsol Xbox i Playstation 2. Teraz, kiedy zostało prawdopodobnie
tylko kilka miesięcy do premiery trzeciej części (na razie tylko
na konsole), Konami prezentuje nam pecetową wersję swego produktu.
Jest to gra wzorowana na serii Resident Evil, pozostająca
w klimatach lovecraftowskich. Gatunek ten ma w swojej historii wiele
bardzo dobrych programów i Silent Hill również zajmuje w niej doczesne
miejsce. Jak bardzo ludzie lubią się bać widać po sukcesach wszelkiej
maści thrillerów i horrorów – kontrolowany (w każdej chwili możemy
wyłączyć telewizor czy komputer) strach jest dla nas bardzo atrakcyjny
właśnie dlatego, że mamy nad nim kontrolę i wcale nie boimy się
naprawdę. Nasz strach jest tylko pozorny, sami się oszukujemy, że
się boimy. Gra, o której tutaj mowa, ma zaspokoić właśnie naszą
potrzebę odczuwania lęku i to zadanie realizuje całkiem udanie.
Jak przystało na survival horror, fabuła tej gry jest
bardzo mglista i tajemnicza. Naszym bohaterem jest nijaki James
Sunderland, na oko trzydziestoletni mężczyzna, który od trzech lat,
kiedy to zmarła jego żona, nie może się odnaleźć. Jego życie przepełnione
jest wspomnieniami i tęsknotą za Mary, najukochańszą kobietą. Nagle
James otrzymuje list, w którym Mary prosi go o spotkanie w ich ulubionej
miejscowości wypoczynkowej - Silent Hill. To przecież zupełnie niewiarygodne,
jednak życie Jamesa bez Mary nie ma sensu, więc długo się nie zastanawiając
wsiada on do samochodu i postanawia zrobić wszystko, by dowiedzieć
się, co chciała powiedzieć mu jego żona.
|
|
Nie co dzień przecież dostaje się list
od dawno zmarłej osoby... Jak bardzo zmienione zastaje ich
ulubione miasteczko, będziemy mieli okazję przekonać się
spacerując jego ulicami i odwiedzając bardzo wiele budynków.
Nad miastem zawisła gęsta mgła, w której ledwo cokolwiek
widać, a ulice zapełniły się dziwnymi stworzeniami...
Silent Hill 2 pozwala nam wybrać grę na kilku poziomach
trudności, osobno regulowanych dla elementów zręcznościowych i osobno
dla logicznych (moim skromnym zdaniem najlepsze efekty osiągniemy
ustawiając to pierwsze na minimum, a drugie na max – przecież dla
fanów strzelanek 3D ta gra i tak nie jest niczym interesującym).
Pomysł to może nie nowy, jednak znakomity – nie każdy ma przecież
równie zdolne palce jak rozum, i odwrotnie. W ogóle gra ta nie wprowadza
do gatunku prawie żadnych rewolucyjnych zmian, jest raczej bardzo
solidnym programem w mieszczącym się w kanonie przeciętnej gry tego
typu. Jest jednak wiele rzeczy, które są jak najbardziej godne odnotowania.
Przede wszystkim filmiki wprowadzające nas w klimat gry – to dzięki
tym, perfekcyjnie wykonanym scenkom gra uzyskuje swój charakter.
W Silent Hill 2 trudno cokolwiek zarzucić filmowym przerywnikom
w naszej misji. Nie tylko nie przeszkadzają w grze, ale stopień
perfekcji ich wykonania naprawdę robi wrażenie (chociaż czy po filmowym
Final Fantasy coś może jeszcze w tej kwestii zaskakiwać?). Niektóre
są naprawdę szokujące i, co ważne, nie nadają się dla młodszych
graczy (nie jestem przesadnie konserwatywny, ale to gra raczej od
18 lat).
Jak już wspomniałem, rozgrywka toczy się na dwóch płaszczyznach
– zręcznościowej, polegającej na walce z przeróżnymi potworami,
i logicznej, która skupia naszą uwagę na rozwiązywaniu zagadek.
Aspekt zręcznościowy jest tu nadzwyczaj mało skomplikowany – od
czasu do czasu jesteśmy atakowani przez pojedyncze humanoidalne
(choć nie tylko) stwory, które dla lepszego efektu pozbawione są
jakiejś kończyny albo mają jakichś kończyn za dużo (najczęściej
brakuje im jednak głowy). Z tym napastowaniem radzimy sobie przy
pomocy broni – możemy walczyć wręcz za pomocą różnych kijów, łomów
czy piły łańcuchowej; wreszcie do naszej dyspozycji oddana została
także broń palna. Nic specjalnego – o wiele ciekawszy jest Silent
Hill 2 dzięki warstwie logicznej i fabularnej, a tych wszystkich
walk równie dobrze mogłoby wcale nie być. Ale do rzeczy – zagadek
naprawdę nie brakuje. Wiele z nich jest bardzo ciekawych (jednak
za prostych!) i co ważne, czuć, że nie są one „doczepione” do gry
na siłę, tylko są jakby naturalnym elementem biegu wydarzeń. Jednocześnie
nie są frustrujące i denerwujące – wymagają czasem trochę zastanowienia,
jednak prawie zawsze w pobliżu znajdzie się kilka wskazówek, ułatwiających
sprawne rozwikłanie zagadki (niestety, niekiedy te wskazówki są
zbyt wyraźne i oczywiste). Co można im zarzucić? Ano tyle, że mało
która z nich jest bezpośrednio związana z samą linią fabuły, choć
przecież nigdy naszego życia, choćby było najbardziej nietypowe,
nie wypełniają (bogu dzięki!) same zagadki.
Dzieło Konami w warstwie fabularnej ma jeszcze
jedną sporą wadę – gra jest bardzo liniowa. W sumie chodzimy
teoretycznie gdzie nam się podoba, jednak gra prowadzi nas
raczej za rączkę – kiedy przykładowo nie wykonamy jeszcze
wszystkich czynności na danym obszarze, nie zostaniemy
„wypuszczeni” do kolejnej lokacji. To baaardzo ułatwia grę,
jednak trochę psuje atmosferę – to przecież jakiś głos „z
góry” zabrania nam wyjścia z budynku, którego drzwi są
otwarte.
»
|
|
Silent Hill 2
|
kategoria : gry akcji / TPP
producent : Konami
wydawca : Konami
dystrybutor PL : CD Projekt
data wydania : 10 luty 2003
data wydania PL : 16 kwiecień 2003
|
tryb gry : single player
ocena redakcji : 80 %
ocena czytelników : 93,3 %
wymagania wiekowe :
16+
nośnik : 3 CD
|
Silent
Hill 2 to trójwymiarowa gra akcji/TPP zrealizowana w konwencji
horroru (przeznaczona tylko dla dorosłych osób). Pierwotnie
Silent Hill zadebiutowała na konsoli Sony Playstation i wzbudziła
tak duże zainteresowanie graczy, że zdecydowano się na wydanie
kontynuacji nie tylko na konsole, lecz także na komputery klasy
PC. Głównym bohaterem jest dorosły mężczyzna James Sunderland.
Pewnego dnia otrzymuje list od swej żony Mary. Pragnie ona spotkać
się z nim w miasteczku, w którym spędzili wakacje wiele lat
temu. Wszystko na pozór wydaje się normalne, ot, romantyczne
spotkanie, przywołujące wspomnienia z czasów, gdy ich miłość
kwitła, z tym że jest małe „ale” - Mary nie żyje od trzech lat.
Gracz jako główny bohater musi odkryć tajemnicę kryjącą się
za tym zaproszeniem. Akcja Silent Hill 2 wzorowana jest na takich
znanych tytułach jak „Hellraiser” Clive’a Barkera czy „Jacob's
Ladder”, całość przepełniona jest wszechobecną atmosferą grozy
i strachu, nasz bohater otoczony jest nieprzeniknioną zasłoną
ciemności, a miasteczko, w którym toczy się akcja, pełne jest
krwiożerczych potworów i zombie. W swej ekscytującej przygodzie
zwiedzimy wiele lokacji, w tym opuszczony kompleks apartamentów,
stare więzienie i szpital, a naszymi atutami w walce z licznymi
przeciwnikami będą takie bronie, jak: rewolwer, nieodzowny shotgun,
strzelba myśliwska, miecz i pałka nabijana ćwiekami.
|
|