GRY 03/2003  Czas Teraźniejszy « 5 »  

 

Określenie “wyścigi komputerowe” najczęściej kojarzy się z grami, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistością. Poza samym faktem prowadzenia samochodu zostaliśmy przyzwyczajeni do powierzchownego odwzorowania praw fizyki i istnie błahego podejścia do tematu. Tak można by powiedzieć jeszcze parę lat temu, kiedy słowo „wyścigi” znaczyło tyle samo, co Need for Speed. Chociaż od tego czasu pojawiło się mnóstwo gier, które powstały dzięki możliwościom coraz szybszych procesorów (oczywiście, także tych na karcie graficznej), to cały czas kierują się one w stronę ideału.

Poza oprawą graficzną da się zauważyć postęp w kierunku ulepszenia algorytmów odpowiedzialnych za „myślenie” komputerowych przeciwników, a także w kierunku urzeczywistnienia rozgrywki. Niemalże każda dziedzina sportu samochodowego doczekała się swojego wirtualnego przedstawiciela i trudno jest nie znaleźć czegoś dla siebie. Poza jazdą bolidami formuły pierwszej, wyścigami po torach NASCAR, pościgami w Need For Speed, rozbojem w Grand Theft Auto czy też wyścigami - w pełnym tego słowa znaczeniu – pod postacią kolejnych części Colin McRae Rally, do naszych rąk trafia jedna z najciekawszych pozycji uzupełniających niemały wachlarz „zmotoryzowanych” produkcji: kolejna gra autorstwa Codemasters spod znaku TOCA - Race Driver.

Tym razem mamy do czynienia z całkiem przyzwoitym programem, który w dużej mierze spełnia pokładane w nim nadzieje... A przynamniej obietnice twórców. Race Driver należy do tytułów łączących w sobie symulację oraz zabawę – styl zabawy zależy tylko od gracza i w obydwu przypadkach sprawdza się bardzo dobrze. Wszakże nie zapominajmy, że oprócz torów czy samochodów najnowszej generacji, w tym sporcie (jak zresztą w każdym) liczy się człowiek. Mieszanka symulacji z arcade podobna jest do tej, z którą obcowaliśmy przy okazji gier z serii Colin Mc Rae Rally. Zresztą gra zdobyła już niemałą popularność wśród posiadaczy PlayStation 2. Wersja na tę platformę rozeszła się w ogromnym nakładzie, wobec czego śmiało można przewidzieć popremierowe efekty. A dlaczego? O tym właśnie zamierzam napisać.

13 światowych mistrzostw, 38 słynnych torów ulokowanych w wielu miastach świata oraz 42 samochody powstałe na bazie danych uzyskanych od światowych producentów (aż dziwne, że w tytule gry zabrakło przymiotnika „światowy”) – to najbardziej wymowne liczby dotyczące gry. Jeśli do tego dołączymy świetną oprawę graficzną z dobrze odwzorowanym modelem zniszczeń, nie mówiąc o realistycznych dźwiękach czy dość ciekawym wątku fabularnym, to w zasadzie nie potrzeba więcej zachęcających słów. Gra jest wciągająca. I to bez reszty.

Do ciekawostek można zaliczyć silnie rozwinięty wątek fabularny, który jest motywem przewodnim w Race Driver. Oto gracz wciela się w rolę Ryana McKane, osiemnastoletniego młodzieńca, który idzie w ślady swojego ojca - rozpoczyna karierę kierowcy rajdowego. Wprowadzający do gry film ukazuje postać Kyle’a, ojca Ryana, którego żywot zakończył się w tragiczny sposób – w wypadku podczas jednego z wyścigów. W grze pojawia się jeszcze kilka innych postaci, ale to Ryan odgrywa główną rolę. Postęp w karierze i relacje między graczem a całą resztą wirtualnego świata ukazywane są w krótkich filmach. Do ich realizacji posłużył silnik gry i wypadły one całkiem przyzwoicie. Przedstawione w ten sposób zdarzenia bardzo często przywodziły mi na myśl Grand Theft Auto 3 albo Mafię, a szczególnie dialogi między szefem a menedżerem. Oczywiście najnowsza TOCA z gangsterskimi porachunkami nie ma zbyt wiele wspólnego.

Interfejs gry jest taki sam, jak w wersji konsolowej. Zamiast tradycyjnego menu dostajemy wirtualne pomieszczenie, w którym odpowiednie przedmioty umożliwiają dokonanie zmian w ustawieniach gry albo rozpoczęcie rozgrywki. Aby rozpocząć trening, należy przejść do drugiego pokoju i wybrać wyścig z czasem, trening albo rozgrywkę sieciową. Z pokoju głównego można zmienić ustawienia wyświetlania grafiki i obsługiwanych kontrolerów, poprzez wybór stojącej w nim szafki. W zasadzie tylko zmiana ustawień samochodu odbywa się w tradycyjny sposób. Rozwiązanie tego typu nie jest nowatorskie, aczkolwiek całkiem przyjemne.

»



TOCA Race Driver

Pro Race Driver

kategoria: wyścigi samochodowe
producent: Codemasters Software
wydawca: Codemasters Software
dystrybutor PL: CD Projekt
data wydania: 28 marzec 2003
data wydania PL: 08 maj 2003

ocena czytelników: 89,5 %
Ocena redakcji: 80 %
wymagania wiekowe: brak ograniczeń
cena: 99,90 PLN
wymagania sprzętowe: Pentium III 700MHz, 128MB RAM, akcelerator 3D
wykorzystuje także: joystick

Trzecia gra ze słynnej serii TOCA poruszająca temat wyścigów „touring car”, która na PC ukazała się pod nazwami (w zależności od regionu): Pro Race Driver, Toca Race Driver, V8 Race Driver oraz DTM Race Driver. Gra jest kolejną generacją wyścigów samochodowych i charakteryzuje się niesamowitym wręcz połączeniem realizmu prowadzenia pojazdu z filmowym ujęciem scen z toru wyścigowego. Jest to licencjonowany przez organizatorów wyścigów TOCA produkt, zawierający odtworzone rzeczywiste trasy, kierowców i samochody. Oprócz licencji British Touring Car Championship, posiada również prawa do innych międzynarodowych zawodów, jak niemieckie DTM Championship i australijskie AVESCO V8 Supercar Shell Championship Series.

Zupełną nowością w tego typu grach jest wątek fabularny, łączący poszczególne etapy wyścigów oraz narracja. Gracz wciela się bowiem w rolę początkującego kierowcy, Ryana McKane, aspirującego do tytułu mistrzowskiego. Zaczynając jako kierowca testowy musi pomóc naszemu bohaterowi w karierze i zostać najlepszym rajdowcem na świecie. Bardzo dokładnie odwzorowano realistyczna mechanikę samochodów wraz z ich prowadzeniem i kolizjami. Dzięki zastosowaniu systemu FEM, używanego do symulacji crash testów, dokładnie widoczne są zniszczenia i odkształcenia każdego elementu pojazdu.

Rozbudowane możliwości modyfikacji pojazdów • 42 autentyczne sportowe samochody (do 20 samochodów biorących jednocześnie udział w wyścigu) • 13 mistrzostw do rozegrania i 38 prawdziwych torów wyścigowych • Autentyczne odgłosy pracującego silnika dla każdego samochodu • Porady zespołu z pit stopu.

Index GRY 03/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 5 »