GRY 02/2003  Czas Przyszły « 42 »  

Kiedy 25 października 1999 roku nikomu nieznana grupa programistów NekroSoft wydała ostatkiem sił swój debiutancki produkt - Rezerwowe Psy, w Polsce wręcz zawrzało. Kontrowersyjna idea tego "wyrobu" spowodowała niemały skandal i oburzenie mas, z ks. Rydzykiem na czele.

Na pierwszy rzut oka całkiem normalna gra strategiczno - turowa, osadzona w realiach współczesnej Polski (co dla wielu było sporym zaskoczeniem). Zagłębiając się jednak w ten tytuł dostrzegamy multum pikantnych niuansów, aluzji do życia codziennego - niekoniecznie w pozytywnym znaczeniu. Twórcy bezlitośnie szydzili z polityków, znanych aktorów, dziennikarzy - a wszystko to okraszone zostało potężną dawką czarnego humoru. Wielu osobom taka iście wybuchowa mieszanka się spodobała, jednak grono przeciwników było równie duże. Ambitni polscy programiści, nie zważając na negatywne opinie, podjęli się tworzenia kontynuacji swego jakże kontrowersyjnego dziecka - tym razem na dużo większą, bo światową skalę.

Pierwszej części zarzucano wiele niedoróbek, m.in. słabą grafikę. "Psy 2" to gra tworzona zupełnie od podstaw. NekroSoft poprzeczkę postawił sobie dużo wyżej - gra bowiem dostępna będzie w dwóch wersjach: interkontynentalnej oraz polskiej. Nie chodzi tutaj wcale o język, w jakim program zostanie napisany - mają to być dwie odrębne gry, różniące się głównie fabułą. W wersji krajowej będzie więcej ostrych gagów, oryginalnych porównań ze światem współczesnym - wszystko to przedstawione oczywiście w krzywym zwierciadle. Fani "Psów 1" mogą więc być spokojni - kontrowersji w wersji polskiej z pewnością nie zabraknie. Wydanie światowe z założenia ma być "łagodniejsze". Zagraniczny wydawca Rabid Dogs 2, niemiecka firma Zuxxez, postawiła NekroSoftowi kilka wymogów, ograniczających autorów. Powód? Prawo zagraniczne jest znacznie bardziej wyostrzone od polskiego. W takich Stanach na przykład nie wolno sprzedawać legalnie gier, w których można zabijać czarnoskórych osobników. A jak wiadomo, różnych ciętych akcji w tej grze nie brakuje. Taka zabawa w swego rodzaju cenzurę nie bardzo spodobała się NekroSoftowi, ale, jak sami stwierdzili, mają dużą szansę, żeby pokazać się na całym świecie, dlatego warto dostosować się do prawa zagranicznego i zaistnieć również poza granicami naszego pięknego kraju.

Tak jak w debiutanckiej wersji, także i w drugiej części gracz obejmie dowodzenie nad grupą najemników. Naszych bohaterów cechować będzie cały szereg parametrów. Dla każdej postaci przygotowane zostały oddzielne dialogi, a nawet animacje. Dzięki temu zabiegowi gracz ma poczuć prawdziwy smak życia przestępczego - koniec z powtarzającymi się jednostkami i postaciami. Jeżeli tylko zechcemy, możemy stworzyć własnego "kowboja" - określamy w przejrzysty sposób (otrzymujemy określoną pulę i według uznania "rozdajemy" punkty na dane umiejętności) predyspozycje "zawodowe" swojego pupila, wybieramy twarz, płeć, etc. Pojawią się elementy zaczerpnięte z gier RPG, a mianowicie poziomy zaawansowania. W trakcie rozgrywki nasi "zawodnicy" będą się rozwijać i wskakiwać na coraz to wyższe poziomy. W Rezerwowych Psach "skille" automatycznie podnosiły się wraz z kolejnymi napadami, rozbojami, morderstwami. Teraz to od gracza zależeć będzie, które z parametrów mają rosnąć, a które nie.

Nasi bohaterowie, podobnie jak w części poprzedniej korzystają z wielu używek, biorą prochy i piją wódę, wykorzystują różnego typu broń i gadżety oraz korzystają z usług prostytutek. Świat, o którym tak mało się mówi, a wiedzą o nim wszyscy, w "Psach 2" zostanie bardzo dobrze uwidoczniony. Zadaniem numer jeden ma być zdobywanie jak największej ilości kasy. W tym celu wykonywać będziemy najróżniejsze misje (czysto przestępcze). Ich poziom ma rosnąć wraz z kolejnymi etapami. Nie samymi pieniędzmi człowiek żyje, tak więc pomyślano również o głównych wątkach fabularnych, które przez kilka kolejnych misji będą się systematycznie rozwijać. Całość będzie ze sobą bardziej powiązana. W zależności od tego, jak gracz wykona kluczowe dla fabuły misje, zmieni się linia fabularna. Nie można mówić o pełnej nieliniowości, aczkolwiek pewien procent wydarzeń zależeć będzie od samego użytkownika.

Pojawi się nowa sztuczna inteligencja komputerowego przeciwnika. Wróg zostanie obdarzony większymi zdolnościami logistycznymi - nikogo niech nie zdziwią sprytne pułapki, w które z pewnością nie raz wpadniemy. Znacznej poprawie ulec ma także strona taktyczna gry. W pierwszej części nie było możliwości robienia przeróżnych uników, kucania, skakania przez płoty, etc. - tym razem te elementy będą wprowadzone.

Zmian na lepsze ciąg dalszy. Nowy engine przypominać ma dużo bardziej profesjonalny twór. NekroSoft przeszedł na technologię zbliżoną do tej, jaką widzimy na przykład w "Baldur's Gate" - mówiąc krótko, wszystkie mapy są w całości renderowane, co daje dużo ciekawsze efekty graficzne.

"Rezerowe Psy 2" zapowiadają się niezwykle smakowicie. Nowy silnik graficzny, turowy przebieg rozgrywki, kontrowersyjny scenariusz, cała gama śmiertelnych broni czy też możliwość poruszania się różnorakimi pojazdami - to wszystko budzi podziw. Polskiej mutacji Rabid Dogs 2 spodziewać możemy się w okolicach czerwca, natomiast wydanie światowe dostępne będzie już w maju bieżącego roku.

Adam "Speed" Włodarczak


Rabid Dogs 2

Rezerwowe Psy 2

kategoria:
strategiczne / taktyczna
producent: Nekrosoft
wydawca: Zuxxez
dystrybutor PL:
TopWare Poland
data wydania:październik 2003
data wydania PL: 2003


Index GRY 02/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 42 »