Przyglądając się każdej kolejnej strategii ekonomicznej
aż trudno nie przypomnieć sobie gier Maxisa, a w szczególności tych
spod znaku Sim. Niewątpliwie tytuł SimCity „obił” się o uszy niemalże
każdego fana elektronicznej rozrywki, czemu zresztą nie można się
dziwić, bowiem pierwsza część ukazała się około 15 lat temu. O ile
w przypadku innych, świetnych tytułów kontynuacje trafiają do sklepów
stosunkowo szybko, o tyle zadziwiającym faktem jest owy okres, w
trakcie którego wszystko zdążyło się zmienić. Zatem oczywiste jest,
że zadanie pytania „jak oni to zrobią tym razem” nasuwa się niemal
automatycznie. Tak zwane „odgrzewanie” sprawdzonych pomysłów częstokroć
było wykorzystane do powstania kolejnej gry, która w rzeczywistości
mogła być zwykłym dodatkiem do oryginału – a jak jest w przypadku
dzieła Willa Wrighta?
Jeśli chodzi o pomysł, to jest oczywiste, że nie
należy do nowatorskich (o które zresztą trudno), jednakże
szczegóły, możliwości czy też oprawa wizualna przystosowują
grę do potrzeb teraźniejszego gracza. Nie da się ukryć, iż nie
jest to tytuł przełomowy i wolny od wad, jednak ani jedno, ani
drugie nie ma znaczenia w porównaniu ze świetną, wciągającą
rozrywką. Z całą pewnością czwarta część SimCity jest udana i
powinna trafić w gusta zarówno fanów serii, jak i całkiem
młodych graczy, o czym zaraz spróbuję ich przekonać.
Na samym początku, tuż po uruchomieniu gry,
dostępna jest mapa z wydzielonymi obszarami przygotowanymi pod
zabudowę. Rozpoczęcie zabawy polega na wyborze obszaru oraz
nadaniu nazwy nowemu miastu, i to wszystko. Jednak wcześniej
warto zapoznać się z misjami treningowymi, przygotowanymi
raczej z myślą o graczach początkujących, którzy dzięki nim
poznają się z zasadami rządzącymi grą, oraz z niezbyt
skomplikowaną strukturą menu. Pozostała część może śmiało
przystąpić do rozgrywki.
Bez względu na wybrany obszar możliwe są jego modyfikacje:
obniżanie, równanie terenu, tworzenie gór, zalesianie (kilkoma gatunkami
drzew) czy też osadzenie dzikich zwierząt. Istnieje także możliwość
wyrównania brzegów względem obszarów sąsiadujących, poddanie naszego
terenu erozji, wygładzenie go, itp. (efekty widać od razu). Innymi
słowy, możemy stworzyć dowolny świat, zaprojektować jego wygląd
od samych podstaw, co zostanie docenione szczególnie w trakcie rozpoczynania
kolejnego, setnego scenariusza.
Interfejs programu jest bardzo intuicyjny i
utrzymany w stylu The Sims. Przeglądanie poszczególnych części
nie sprawa problemu i, przede wszystkim, nie zasłania całego
ekranu (chyba, że na najniższej rozdzielczości). Rzecz tak
bardzo prozaiczna, jak ważna i niedopracowana w innych grach,
z którymi miałem styczność w ostatnim czasie (Ski Park
Manager, Hotel Giant). Jedynym minusem, jaki można przypisać
interfejsowi, to małe obrazki symbolizujące budowany obiekt.
Jednak wrażenie to mija z czasem, kiedy lepiej poznajemy
program – wówczas dotarcie do odpowiedniej opcji odbywa się
„na pamięć”.
|
|
Początek rozgrywki jest bardzo prosty i sprowadza się
do zbudowania elektrowni, stref mieszkalnych, przemysłowych oraz
rolnych. Postawienie budynku polega na wybraniu go z menu i kliknięciu
w miejscu, w którym ma stać, a w przypadku stref: na kliknięciu,
przytrzymaniu i przesunięciu kursora w odpowiednim kierunku. Nowinkami
w stosunku do SimCity 3000 jest pewna automatyzacja infrastruktury
miasta: linie z prądem stawiane są automatycznie, a w trakcie tworzenia
większych stref, program uwzględnia dzielące je drogi. Niekiedy
system ten zawodzi, przez co powstają bardzo dziwne rozwiązania,
toteż w niektórych przypadkach należy samemu wprowadzić poprawki.
Jednak poprowadzenie sieci rurociągów należy do gracza.
Planując miasto bierzemy pod uwagę budynki (strefy) mieszkalne
o małej, średniej i wysokiej gęstości. Te ostatnie są najdroższe,
lecz przynoszą więcej dochodów, a w dalszym stadium rozwoju miasta
przekształcają się w ogromne wieżowce. Niedaleko powinny znaleźć
się strefy komercyjne (handlowe), na których pojawią się wszelakiego
rodzaju sklepy itp. Jednak przeplatanie ich z dzielnicami przemysłowymi
nie jest najlepszym rozwiązaniem – dla tych należy przeznaczyć osobny
region. Podstawowymi obiektami są budynki „obywatelskie”, takie
jak posterunek policji (dalej także więzienie), straż pożarna, szkoły
(podstawowe, średnie, uniwersytety), biblioteki, muzea czy szpitale.
Projektując miasto warto wziąć pod uwagę jego przyszłą rozbudowę,
chociażby poprzez w miarę „luźne” zagęszczenie wyżej wymienionych
stref mieszkalnych. Potrzeby społeczeństwa są do przewidzenia, aczkolwiek
zależne od sytuacji. A już w początkowych stadiach rozwoju miasta
dokucza natężenie ruchu miejskiego, które regularnie narasta. Do
tego dochodzą wszelakie parki, plaże, ogrody, place zabaw, korty,
boiska (stadiony), zoo, dzięki którym życie mieszkańców będzie upływać
milej, co przełoży się na ich liczebność.
O ile część budowli, tych podstawowych, dostępna jest
od samego początku, o tyle pozostałe można postawić dopiero po spełnieniu
kilku warunków. I nie są to tylko wymogi finansowe, aczkolwiek te
stoją na pierwszym miejscu, ale jeszcze wymogi dotyczące ilości
mieszkańców, popularności burmistrza, itp. Dlatego też postawienie
domu burmistrza (czyli domu gracza) wymaga populacji liczącej 500
jednostek oraz popularności na poziomie 20. Jednak już radiostacja
powstanie w co najmniej osiemnastotysięcznym mieście (popularność:
30), nie mówiąc o stacji telewizyjnej, pierwszoligowym stadionie
futbolowym, studiu filmowym czy zaawansowanym centrum naukowym.
Nie zabrakło także charakterystycznych budowli z całego świata:
piramidy, Sfinks, Biały Dom, Big Ben, wielki napis Hollywood, Statua
Wolności czy Taj Mahal. Trzeba przyznać, że jest tego sporo. Jednak
z drugiej strony dziwi fakt, iż wszystkie obiekty zamykają się w
większym bądź mniejszym czworokącie – czyli dokładnie tak samo,
jak w poprzednich częściach SimCity. Dzięki temu poszczególne dzielnice
czy nawet całe miasto wygląda dosyć monotonnie.
|
|
Sim City 4
|
kategoria : strategiczne / ekonomiczna
producent: Maxis
wydawca: Electronic Arts Inc.
dystrybutor PL: Cenega Poland
data wydania: 09 styczeń 2003
data wydania PL: 07 marzec 2003
|
tryb gry : single player
ocena redakcji : 75 %
ocena czytelników : 90,3 %
wymagania wiekowe :
brak
nośnik : 2 CD
|
Sim
City 4 to kolejna część słynnej serii, symulacji życia i rozwoju
miasta, rozwijanej przez firmę Maxis już od ponad 10 lat. Jednak
w odróżnieniu od poprzedniczek, gracz nie buduje jednego „cudownego”,
odizolowanego od świata miasta, lecz może powiązać je z innymi
jednostkami osadniczymi i tym samym stworzyć wielką aglomerację
połączoną ekonomicznie i przemysłowo. Dla przykładu, nic nie
stoi na przeszkodzie, by ludzie mieszkali w jednym mieście,
a pracowali w drugim. To stwarza przed nami nowe możliwości
i znacznie rozszerza skalę gry. Teraz akcja toczy się na niewiarogodnie
(z punktu widzenia poprzednich gier z cyklu Sim City) dużych
przestrzeniach.
Znaczną innowacją jest też personalizacja życia pojedynczych
obywateli zamieszkujących zarządzaną przez gracza metropolię.
W każdej chwili można podglądnąć mieszkańców danej dzielnicy
czy nawet ulicy i zasięgnąć od nich informacji o ich problemach,
o rozwoju miasta, postępowaniu władz, itd. Można też zaimportować
swoją ulubioną postać z gry The Sims i sprawdzić, jak będzie
sobie radzić w naszym mieście.
Sim City 4 posiada w pełni trójwymiarową grafikę z widokiem
z rzutu izometrycznego. Na ekranie wyświetlane są setki szczegółowo
wyrenderowanych obiektów i efektownych animacji (na przykład
poruszających się przechodniów, pojazdów, dymu, itp.), ponadto
po raz pierwszy w serii wprowadzono cykl dnia i nocy. Grę
wyposażono w nowy, bardziej intuicyjny interfejs oraz system
informowania gracza o aktualnej sytuacji w mieście.
Możliwość rozbudowanego i niemal niczym nieograniczonego terraformingu obszaru, na którym powstaje nasze miasto marzeń (niwelowanie wzniesień, ustawianie typu terenu, umiejscawianie zbiorników i cieków wodnych, itp., itd.).
Większe, bardziej realistyczne katastrofy, którymi można utrudniać sobie zadanie stworzenia idealnego miasta.
Setki nowych obiektów, budynków i konstrukcji.
Realistycznie oddana praca i działanie służb publicznych,
typu: Straż Pożarna czy Policja. W Sim City 4 widać jak wozy
strażackie wyjeżdżają z remiz i przedzierają się przez korki
uliczne (co wydłuża czas dojazdu), by dotrzeć do płonącego
budynku.
|
»
|