GRY 01/2003  Czas Teraźniejszy « 40 »  

Przyglądając się każdej kolejnej strategii ekonomicznej aż trudno nie przypomnieć sobie gier Maxisa, a w szczególności tych spod znaku Sim. Niewątpliwie tytuł SimCity „obił” się o uszy niemalże każdego fana elektronicznej rozrywki, czemu zresztą nie można się dziwić, bowiem pierwsza część ukazała się około 15 lat temu. O ile w przypadku innych, świetnych tytułów kontynuacje trafiają do sklepów stosunkowo szybko, o tyle zadziwiającym faktem jest owy okres, w trakcie którego wszystko zdążyło się zmienić. Zatem oczywiste jest, że zadanie pytania „jak oni to zrobią tym razem” nasuwa się niemal automatycznie. Tak zwane „odgrzewanie” sprawdzonych pomysłów częstokroć było wykorzystane do powstania kolejnej gry, która w rzeczywistości mogła być zwykłym dodatkiem do oryginału – a jak jest w przypadku dzieła Willa Wrighta?

Jeśli chodzi o pomysł, to jest oczywiste, że nie należy do nowatorskich (o które zresztą trudno), jednakże szczegóły, możliwości czy też oprawa wizualna przystosowują grę do potrzeb teraźniejszego gracza. Nie da się ukryć, iż nie jest to tytuł przełomowy i wolny od wad, jednak ani jedno, ani drugie nie ma znaczenia w porównaniu ze świetną, wciągającą rozrywką. Z całą pewnością czwarta część SimCity jest udana i powinna trafić w gusta zarówno fanów serii, jak i całkiem młodych graczy, o czym zaraz spróbuję ich przekonać.

Na samym początku, tuż po uruchomieniu gry, dostępna jest mapa z wydzielonymi obszarami przygotowanymi pod zabudowę. Rozpoczęcie zabawy polega na wyborze obszaru oraz nadaniu nazwy nowemu miastu, i to wszystko. Jednak wcześniej warto zapoznać się z misjami treningowymi, przygotowanymi raczej z myślą o graczach początkujących, którzy dzięki nim poznają się z zasadami rządzącymi grą, oraz z niezbyt skomplikowaną strukturą menu. Pozostała część może śmiało przystąpić do rozgrywki.

Bez względu na wybrany obszar możliwe są jego modyfikacje: obniżanie, równanie terenu, tworzenie gór, zalesianie (kilkoma gatunkami drzew) czy też osadzenie dzikich zwierząt. Istnieje także możliwość wyrównania brzegów względem obszarów sąsiadujących, poddanie naszego terenu erozji, wygładzenie go, itp. (efekty widać od razu). Innymi słowy, możemy stworzyć dowolny świat, zaprojektować jego wygląd od samych podstaw, co zostanie docenione szczególnie w trakcie rozpoczynania kolejnego, setnego scenariusza.

Interfejs programu jest bardzo intuicyjny i utrzymany w stylu The Sims. Przeglądanie poszczególnych części nie sprawa problemu i, przede wszystkim, nie zasłania całego ekranu (chyba, że na najniższej rozdzielczości). Rzecz tak bardzo prozaiczna, jak ważna i niedopracowana w innych grach, z którymi miałem styczność w ostatnim czasie (Ski Park Manager, Hotel Giant). Jedynym minusem, jaki można przypisać interfejsowi, to małe obrazki symbolizujące budowany obiekt. Jednak wrażenie to mija z czasem, kiedy lepiej poznajemy program – wówczas dotarcie do odpowiedniej opcji odbywa się „na pamięć”.

Początek rozgrywki jest bardzo prosty i sprowadza się do zbudowania elektrowni, stref mieszkalnych, przemysłowych oraz rolnych. Postawienie budynku polega na wybraniu go z menu i kliknięciu w miejscu, w którym ma stać, a w przypadku stref: na kliknięciu, przytrzymaniu i przesunięciu kursora w odpowiednim kierunku. Nowinkami w stosunku do SimCity 3000 jest pewna automatyzacja infrastruktury miasta: linie z prądem stawiane są automatycznie, a w trakcie tworzenia większych stref, program uwzględnia dzielące je drogi. Niekiedy system ten zawodzi, przez co powstają bardzo dziwne rozwiązania, toteż w niektórych przypadkach należy samemu wprowadzić poprawki. Jednak poprowadzenie sieci rurociągów należy do gracza.

Planując miasto bierzemy pod uwagę budynki (strefy) mieszkalne o małej, średniej i wysokiej gęstości. Te ostatnie są najdroższe, lecz przynoszą więcej dochodów, a w dalszym stadium rozwoju miasta przekształcają się w ogromne wieżowce. Niedaleko powinny znaleźć się strefy komercyjne (handlowe), na których pojawią się wszelakiego rodzaju sklepy itp. Jednak przeplatanie ich z dzielnicami przemysłowymi nie jest najlepszym rozwiązaniem – dla tych należy przeznaczyć osobny region. Podstawowymi obiektami są budynki „obywatelskie”, takie jak posterunek policji (dalej także więzienie), straż pożarna, szkoły (podstawowe, średnie, uniwersytety), biblioteki, muzea czy szpitale. Projektując miasto warto wziąć pod uwagę jego przyszłą rozbudowę, chociażby poprzez w miarę „luźne” zagęszczenie wyżej wymienionych stref mieszkalnych. Potrzeby społeczeństwa są do przewidzenia, aczkolwiek zależne od sytuacji. A już w początkowych stadiach rozwoju miasta dokucza natężenie ruchu miejskiego, które regularnie narasta. Do tego dochodzą wszelakie parki, plaże, ogrody, place zabaw, korty, boiska (stadiony), zoo, dzięki którym życie mieszkańców będzie upływać milej, co przełoży się na ich liczebność.

O ile część budowli, tych podstawowych, dostępna jest od samego początku, o tyle pozostałe można postawić dopiero po spełnieniu kilku warunków. I nie są to tylko wymogi finansowe, aczkolwiek te stoją na pierwszym miejscu, ale jeszcze wymogi dotyczące ilości mieszkańców, popularności burmistrza, itp. Dlatego też postawienie domu burmistrza (czyli domu gracza) wymaga populacji liczącej 500 jednostek oraz popularności na poziomie 20. Jednak już radiostacja powstanie w co najmniej osiemnastotysięcznym mieście (popularność: 30), nie mówiąc o stacji telewizyjnej, pierwszoligowym stadionie futbolowym, studiu filmowym czy zaawansowanym centrum naukowym. Nie zabrakło także charakterystycznych budowli z całego świata: piramidy, Sfinks, Biały Dom, Big Ben, wielki napis Hollywood, Statua Wolności czy Taj Mahal. Trzeba przyznać, że jest tego sporo. Jednak z drugiej strony dziwi fakt, iż wszystkie obiekty zamykają się w większym bądź mniejszym czworokącie – czyli dokładnie tak samo, jak w poprzednich częściach SimCity. Dzięki temu poszczególne dzielnice czy nawet całe miasto wygląda dosyć monotonnie.



Sim City 4

kategoria : strategiczne / ekonomiczna

producent: Maxis
wydawca: Electronic Arts Inc.
dystrybutor PL: Cenega Poland
data wydania: 09 styczeń 2003
data wydania PL: 07 marzec 2003

tryb gry : single player
ocena redakcji : 75 %
ocena czytelników : 90,3 %
wymagania wiekowe : brak
nośnik : 2 CD

Sim City 4 to kolejna część słynnej serii, symulacji życia i rozwoju miasta, rozwijanej przez firmę Maxis już od ponad 10 lat. Jednak w odróżnieniu od poprzedniczek, gracz nie buduje jednego „cudownego”, odizolowanego od świata miasta, lecz może powiązać je z innymi jednostkami osadniczymi i tym samym stworzyć wielką aglomerację połączoną ekonomicznie i przemysłowo. Dla przykładu, nic nie stoi na przeszkodzie, by ludzie mieszkali w jednym mieście, a pracowali w drugim. To stwarza przed nami nowe możliwości i znacznie rozszerza skalę gry. Teraz akcja toczy się na niewiarogodnie (z punktu widzenia poprzednich gier z cyklu Sim City) dużych przestrzeniach.

Znaczną innowacją jest też personalizacja życia pojedynczych obywateli zamieszkujących zarządzaną przez gracza metropolię. W każdej chwili można podglądnąć mieszkańców danej dzielnicy czy nawet ulicy i zasięgnąć od nich informacji o ich problemach, o rozwoju miasta, postępowaniu władz, itd. Można też zaimportować swoją ulubioną postać z gry The Sims i sprawdzić, jak będzie sobie radzić w naszym mieście.

Sim City 4 posiada w pełni trójwymiarową grafikę z widokiem z rzutu izometrycznego. Na ekranie wyświetlane są setki szczegółowo wyrenderowanych obiektów i efektownych animacji (na przykład poruszających się przechodniów, pojazdów, dymu, itp.), ponadto po raz pierwszy w serii wprowadzono cykl dnia i nocy. Grę wyposażono w nowy, bardziej intuicyjny interfejs oraz system informowania gracza o aktualnej sytuacji w mieście.

• Możliwość rozbudowanego i niemal niczym nieograniczonego terraformingu obszaru, na którym powstaje nasze miasto marzeń (niwelowanie wzniesień, ustawianie typu terenu, umiejscawianie zbiorników i cieków wodnych, itp., itd.).

• Większe, bardziej realistyczne katastrofy, którymi można utrudniać sobie zadanie stworzenia idealnego miasta.

• Setki nowych obiektów, budynków i konstrukcji.

• Realistycznie oddana praca i działanie służb publicznych, typu: Straż Pożarna czy Policja. W Sim City 4 widać jak wozy strażackie wyjeżdżają z remiz i przedzierają się przez korki uliczne (co wydłuża czas dojazdu), by dotrzeć do płonącego budynku.

»

Index GRY 01/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 40 »