GRY 06/2003  Czas Teraźniejszy « 16 »  


"Przerażający zwiastun zguby nawiedził ziemie Northumbrii, budząc lęk w sercach mieszkańców. Ogromne błyski piorunów i ogniste smoki unoszące się w powietrzu były zapowiedzią nadchodzącego zagrożenia. W ślad za tymi znakami podążała klęska głodu. Był to początek kłopotów dla całej Brytanii, kiedy to żądni krwi Ludzie Północy przybyli spustoszyć tę przepiękną wyspę..."

W 793 roku uzbrojeni w topory ludzie zza mórz splądrowali klasztor Lindisfarne na wschodnim wybrzeżu Northumbrii (tereny dzisiejszej północnej Anglii), dokonując rzezi na mnichach i niszcząc większość ówczesnego dorobku kulturalnego całych Wysp Brytyjskich. Schemat ich wypraw był prosty: zaatakować znienacka, zabić każdego, kto stanie im na drodze, złupić, ile się da i pospiesznie wracać do ojczyzny.

Najazdy Normanów boleśnie odczuli mieszkańcy Irlandii i większości rejonów Brytanii. W swych wojażach Wikingowie przemierzali odległe wody bezkresnego oceanu, docierając do wybrzeży Islandii, Grenlandii, a nawet Ameryki Północnej blisko 700 lat przed Krzysztofem Kolumbem. Wyspę, którą odkryli, nazwali Winlandią. Za cel swych wypraw obierali sobie również tereny zachodniej Europy oraz kraje śródziemnomorskie. Używając rzek, wpływali w głąb kontynentu, zagrażając wielu ważnym miastom. Okres ich świetności zakończył się wraz z nastaniem czasów feudalnych, kiedy to zasymilowani potomkowie dawnych wojowników z północy wyruszali na krucjaty przeciwko muzułmanom.

Okres rozkwitu imperium Wikingów, jak również pozostałych ówczesnych nacji zamieszkujących Wyspy Brytyjskie, możemy obserwować w Viking's Invasion, wydanym niedawno oficjalnym dodatku do znakomitego Medieval: Total War. Przeniesiemy się do tzw. "mrocznych wieków", kiedy to po upadku Cesarstwa Rzymskiego dopiero zaczynały kształtować się średniowieczne monarchie. W nasze ręce oddana została całkowicie nowa mapa, na której zobrazowano Wielką Brytanię, Irlandię oraz zachodnie wybrzeże Półwyspu Skandynawskiego. Zjednoczone państwo angielskie miało powstać dopiero około 250 lat później. Prym na wyspach wiodły wówczas nacje Saksończyków, Walijczyków, Irlandczyków, Szkotów, Piktów oraz klanów zamieszkujących tereny Mercii i Northumbrii. Gracz dostaje do dyspozycji wszystkie powyższe frakcje oraz rzecz jasna Wikingów.

Gra w ogólnych założeniach pozostała taka sama. Nadal rozgrywkę taktyczną prowadzimy na mapie 2D. Tutaj dbamy o rozbudowę naszego państwa, rozwój infrastruktury wojskowej, handel oraz stosunki dyplomatyczne z innymi państwami. Centralną postacią naszego ludu jest król wraz z cała dynastią panującą. W załatwianiu porachunków z sąsiadami pomogą nam skrytobójcy oraz szpiedzy. Posłuszeństwo mieszkańców danej prowincji pomagają nam utrzymać stacjonujący w danym regionie żołnierze. Kiedy im się nie udaje, dochodzi do powstania i jesteśmy zmuszeni bronić swych ziem przed rebelią. Walczyć możemy również z innymi krajami. Gdy dochodzi do konfliktu zbrojnego, gra przenosi nas na trójwymiarową mapę strategiczną.

 

»



Medieval: Total War
Viking Invasion

Producent: Creative Assembly
Wydawca: Activision
dystrybutor PL:
Licomp Empik Multimedia
kategoria:
strategiczne / RTS / turowa

światowa data wydania: 06 maj 2003
data wydania PL: 29 czerwiec 2003

tryb gry: single / multiplayer
tryb multiplayer: LAN / Internet
wymagania wiekowe: 12+

Viking Invasion to pierwszy oficjalny dodatek do jednej z najlepszych strategii ostatnich lat - Medieval: Total War. Akcja przenosi graczy ponad 1200 lat wstecz, do roku 793 naszej ery, gdzie Wikingowie, niezwyciężeni skandynawscy wojownicy, siali postrach w całej Europie. Zawiera jedną nową kampanię, której celem jest podbicie Wysp Brytyjskich (nowe mapy Wysp Brytyjskich i Skandynawii). W kampanii tej występuje osiem nowych frakcji ery wikingów, nad którymi można sprawować kontrolę. Wśród nich oczywiście znajdują się sami Wikingowie, oraz m.in.: Saksończycy, Szkoci, Irlandczycy i Walijczycy. Ponadto dodatek wprowadza trzy dodatkowe grywalne nacje do kampanii znajdujących się podstawowej grze Medieval: Total War, tj. Sycylijczyków, Węgrów oraz Aragończyków. W Kampanii Wikingów dostępne są nowe jednostki wykorzystywane przez wojska ośmiu nowych frakcji, w tym jednostki Viking Berserker, Saxon Fyrdmen i Huscarle, zaś do pozostałych kampanii z pełnej gry dodano m.in. takie oddziały jak: elite Arabic Faris cavalrymen, Russian Druhzina Cavalry, Hungary Jobbagy Infantry oraz Organ Gun. Do rozgrywki wprowadzono także kilka nowych broni używanych podczas oblężeń m.in. płonące strzały i wrzący olej. Dużą nowością jest też możliwość przeprowadzania rozpoznania wrogich oddziałów przed rozpoczęciem walki (tzw. pre-battle screen) oraz planowania wkraczania odwodowych oddziałów do walki.

Index GRY 06/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 16 »