GRY 10/2003  Temat Numeru : Star Wars Galaxies « 18 »  

Handlujemy

Handel to moja ulubiona działka w SWG. Mam dużo radości czytając na forach dyskusyjnych jak to podobno "ekonomia w SWG jest totalnie zepsuta". Nie jest zepsuta, powiem więcej, działa bardzo dobrze, na tyle świetnie ze można spekulując zrobić sobie z handlu jedyną formę zarabiania pieniędzy.
Najprostszą formą sprzedaży jest znana z innych gier prosta wymiana towarowa pomiędzy graczami. Towar za pieniądze lub towar za towar. Bardziej zaawansowaną metodą jest stawianie własnych sklepikarzy (NPC), którym możemy ustawić teksty jakimi mają witać kupujących, ubrać ich w odpowiednie stroje (możliwe jest również stworzenie robotów sklepikarzy) a nawet opłacić reklamę swojego sklepu tak aby pojawiała się na planetarnej mapie. Co ambitniejsi sprzedawcy dekorują swoje sklepy meblami, roślinami i innymi dodatkami. Vendor ma również możliwość automatycznego przyjmowania ofert kupna, jakie składają mu gracze. Automatyczni sklepikarze działają niezależnie od tego czy jesteśmy obecni w grze czy nie, co jest bardzo przydatną możliwością.
Handel globalny odbywa się za pomocą Bazaaru, czyli intergalaktycznej giełdy, gdzie każdy gracz może wystawić swoje produkty na sprzedaż, jako aukcję lub towar do natychmiastowego zakupu. Automaty Bazaarowe stoją we wszystkich większych skupiskach ludzkich. Kupić taki towar można w dowolnym automacie, lecz aby go odebrać musimy się udać do miejsca gdzie został on wystawiony na sprzedaż.
Bardzo się to ładnie sprawdza i działa skutecznie. Aby nie zabijać potrzeby wystawiania przez graczy własnych sprzedawców, na bazarze jest ustawiony maksymalny limit cenowy na produkty, tak że sprzedaż droższych przedmiotów odbywa się jedynie za pomocą Vendorów.

 

Misje i Questy

 

Najprostszym sposobem zdobywania punktów doświadczenia i pieniędzy w profesjach zajmujących się walką jest wykonywanie automatycznie generowanych misji, jakie możemy pobrać w automatach z misjami. Rozwiązanie jest podobne do tego, jakie znamy z Anarchy Online. Pomimo starań programistów i pozornie dużej różnorodności zadań, po mniej więcej miesiącu wykonywanie misji jest to zajęcie do bólu nudne. Tu minus dla SWG. Co prawda widać że włożono sporo wysiłku w system do generowania misji, to jednak mnie on nie zadawala. Nie wiem jak powinno być, ale tak jak jest teraz jest nudno. Całe szczęście są też bardziej rozbudowane Questy o całkiem ciekawej fabule i wspomniane już "parki tematyczne", co niestety nie zmienia faktu, że system do generowania losowych misji jest jak dla mnie nie zadawalający.

Co do większych Questów i Eventów jest lepiej. Co prawda dalej większa część zadań pośrednich polega na zabijaniu przeciwników ale przynajmniej są do tego dorobione ładne historie. Na przykład jest ciekawy zestaw misji zlecanych przez Vadera :).

»

Index GRY 10/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 18 »