|
|
Pojawienie się motorów nie spowodowało jednak recesji w przemyśle samochodowym. Po Vice City jeździ zatrważająca liczba około osiemdziesięciu aut i różnego rodzaju pojazdów. Wszystkie mają swój specyficzny wygląd i dynamikę jazdy. Cieszą także takie szczegóły jak ruchome zawieszenie w aucie o nazwie Voodoo (lowrider – czyli tańczące samochody znane choćby z teledysków Dr.Dre, D12 i Snoop Doga). Jak widać zabrakło oryginalnych nazw, jednak przeciętny wielbiciel motoryzacji rozpozna z pewnością w ulicznych korkach Porsche czy Ferrari. Same pojazd stały się bardziej interaktywne. Od teraz można zabić pasażerów strzelając w nich przez szyby, przebić opony czy zniszczyć poszczególne części auta (np. piłą łańcuchową). W miarę demolowania pojazdu staje on w ogniu i wybucha, co miało także miejsce w GTA3. Zmorą natomiast była ucieczka z palącego się samochodu, podczas gdy był on w ruchu (aby wysiąść, należało wpierw zatrzymać wóz). W Vice City rozwiązano to dodając możliwość wyskoczenia z rozpędzonego auta. Poza standardowymi pojazdami, zasiądziemy także za sterami helikoptera, wózka golfowego czy motorówki. Każda z maszyn jest stworzona do innych warunków pracy, np. po plaży niczym nie pojeździmy tak swobodnie, jak przeznaczonym od tego celu specjalnym łazikiem.
Całym Vice City rządzi siedem konkurujących ze sobą gangów, których członków można rozpoznać na podstawie ubioru, samochodów i dzielnicy, w której grasują. Podczas wykonywania misji będziemy mieli styczność z każdą z tych grup, co nie zawsze wyjdzie nam na dobre. Nie tylko my mamy wrogów; na ulicach ciągle słuchać odgłosy walki nienawidzących się gangów. Przestępcy nie darzą także sympatią mundurowych; w ciemnych uliczkach pieszy patrol policyjny jest narażony na kastety i noże mafijnych opryszków. Ciągle wpominam o rodzajach uzbrojenia, nie będę więc dłużej trzymał w niewiedzy miłośników broni. W grze można znaleźć ponad 30 rodzajów oprzyrządowania do zadawania bólu. Od standardowych rewolwerów, karabinów i pistoletów maszynowych, poprzez bazooki, miniguny, M16 i miotacze ognia, a skończywszy na katanie, młotku, pile spalinowej, śrubokręcie i tasaku. Pod tym względem gra jest naprawdę psychopatyczna i śmiało może w tej kategorii konkurować z takimi tytułami jak Postal (tyczy się to szczególnie odpadających głów i rąk naszych ofiar – jest naprawdę krwawo).
Klimat, czyli nastrój całej rozgrywki, to jeden z najważniejszych aspektów gry. Przeciwnicy GTA wznoszą pod niebiosa nastrój w grze Mafia. Ludzie pracujący nad Vice City chyba wzięli sobie to do serca i widać, że starali się jak mogli, aby ich dzieło pozwoliło graczowi całkowicie zagłębić się w szalone lata 80-te. W tym właśnie okresie ma miejsce akcja interaktywnego filmu, jakim z pewnością jest Vice City. Cała stylistyka otoczenia to tylko sprawa kosmetyczna (oczywiście także bardzo ważna), miłośnicy serii GTA wiedzą, że tym, co ma największy wpływ na klimat gry jest muzyka. Podobnie jak w poprzednich częściach, tak i tutaj w prawie każdym pojeździe mamy możliwość włączenia radia i słuchania jednej z 9 stacji radiowych. Wszystkie są oczywiście utrzymane w klimacie lat 80-tych, jeżeli jednak nie pasuje nam takie rozwiązanie, zawsze możemy „zapuścić” swoją kolekcję mp3 – podobnie jak miało to miejsce w GTA3.
»
|
|
|