GRY 05/2003  Czas Przyszły « 28 »  

Już na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie zamierzam wyjaśniać i wracać do dwóch poprzednich części tej niesamowitej i wciągającej gry. Jeśli ktoś nie grał w nie (lub dodatek do części pierwszej), to musiał przynajmniej o nich słyszeć. A jeśli nie słyszał... to niech lepiej się nie przyznaje i czym prędzej śmiga do encyklopedii po krótki opis lub do działu recenzji po dłuższy, gdyż brak wiedzy o tej serii to wstyd dla kogoś, kto chce nosić miano "gracza komputerowego". Fani przygód komandosów nie mogą się pewnie doczekać, kiedy skończę moją czczą gadaninę, ale wybaczcie - w końcu zapowiedź jest dla wszystkich. Kończąc ten "przedwstęp" chciałbym jeszcze tylko zaznaczyć, iż obie gry - Commandos: Behind Enemy Lines i Commandos 2: Men of Courage, oraz dodatek - Commandos: Beyond the Call of Duty - mam w malutkim paluszku. I równie jak Wam, drżą mi z podniecenia ręce na samą myśl o następnej odsłonie komandosów.

Commandos 3: Destination Berlin ma być w zamyśle twórców częścią kończącą serię. Grą wielką na miarę pierwszych komandosów, które przyniosły autorom sukces znacznie większy od spodziewanego.

Największy nacisk położono na grywalność - bynajmniej nie chodzi mi o to, że w części "za liniami wroga" i "ludzie odwagi" grało się źle, wręcz przeciwnie - rozgrywka była wyśmienita... ale ciągle taka sama. Gdy przeszło się kilka pierwszych misji, kolejne były już bardzo podobne, tyle tylko, że trudniejsze. Szczerze mówiąc, w grach mi to nie przeszkadza - jeśli dobrze się w coś gra, to więcej grania nie zaszkodzi (byle nie przesadzić), w komandosach nawet tego nie zauważyłem. Ale panowie z Pyro Studios mają większe ambicje - chcą, by ich dzieło rzucało nas nie tylko w różne zakątki świata, ale wymagało także coraz nowych pomysłów i częstych zmian sposobu grania. Po pierwsze więc, twórcy zmienili strukturę misji. W przeciwieństwie do "marnych" 9 prawdziwych misji z części drugiej (nie licząc treningowych i specjalnych), tutaj do przejścia dostaniemy aż 20 - 25. Wszystkie podzielono na cztery kampanie, rozgrywające się w Londynie, Środkowej Europie (Francja, Niemcy), Normandii i Stalingradzie. Mapy także uległy zmianie - z tego, co mówią twórcy, podzielono je na małe, osobne kawałki, gdzie dopiero po przejściu jednego dostajemy się na drugi. Te małe mapki mają zapewnić znacznie więcej akcji, niż ich większe siostry z poprzednich komandosów. W ogóle w całej grze ma być bardzo dużo akcji - ale czy więcej niż samej strategii, o tym dopiero się przekonamy...

 

Skoro już jestem przy temacie misji, skreślę kilka słów o tym, co autorzy dla nas przygotowali. Aby zapoznać gracza ze starymi, jak i nowymi możliwościami komandosów, przygotowano kampanię treningową, która miejsce ma w Londynie - i, co ciekawe, rozgrywa się przed wojną. Polegać będzie m.in. na zdobyciu tajnych dokumentów w ambasadzie niemieckiej. Użyjemy do tego naszego znajomego złodzieja z Commandos 2 - Lupina. Jeśli chodzi o pozostałe kampanie, do każdej z nich od razu uzyskujemy dostęp, każda też ma osobną fabułę nie łączącą się z pozostałymi. Będzie tu dużo różnych niespodzianek i zwrotów akcji, misje obejmą najróżniejsze tematy: od zwykłych zadań typu "znajdź i zniszcz" w stylu poprzednich przygód komandosów (co ciekawe - tylko ok. 20% gry ma na tym polegać), poprzez misje z bossami, infiltrację posiadłości, przeżycie nalotu bombowego na miasto (pokazane na trailerze bombardowanie Stalingradu - wybuchy, sypiące się cegły, walące się domy i fabryki, spadający w kłębach czarnego dymu samolot - tego się nie da opisać, to trzeba zobaczyć!), planowanie zasadzek (np. na niemiecki konwój), zadania z ograniczonym czasem, zadania szpiegowskie, gdzie cichy sposób to jedyny sposób... po prostu poezja. Przykładowo kampanię stalingradzką rozpoczniemy od misji polegającej na zabiciu właśnie bossa - a dokładnie niebezpiecznego i śmiercionośnego snajpera (pomysł wzięty z filmu "Wróg u Bram"). Potem, poprzez szereg wydarzeń (m.in. wspomniane bombardowanie), docieramy do głównej siedziby Gestapo w Berlinie.

»



Commandos 3

Pyro StudiosEidos Interactive
dystrybutor PL: Cenega Poland
kategoria: strategiczne / taktyczna
światowa data wydania: lipiec 2003 • data wydania PL: grudzień 2003

Index GRY 05/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 28 »