GRY 01/2003  Temat Numeru : Konsole « 7 »  

Po pierwsze - znakomita grafika i mnogość efektów przy jej zastosowaniu. Najważniejszy i najczęściej opiewany z nich to bumpmapping. Efekt ten pozwala nadawać szczegółowe tekstury obiektom, które są blisko gracza (na przykład stojąc tuż przy skale, nie widzimy rozmazanych tekstur, a wręcz pojedyncze zadrapania i wybrzuszenia na materiale skalnym). Xbox może też pochwalić się wspaniałej jakości efektami świetlnymi, co najdobitniej jako pierwsza pokazała gra Splinter Cell. Ogromne możliwości dźwiękowe (obsługa systemu DTS i innych popularnych) dopełniają kwestii oprawy gier.

Gry zapisane w formacie DVD, możliwość odtwarzania filmów także w tym formacie po dokupieniu pilota z przystawką, wkońcu twardy dysk, na którym można na przykład przechowywać save'y (karty pamięci służą jedynie do przenoszenia save'ów z konsoli na konsolę) lub zgrywać nań płyty muzyczne (utwory można później odtwarzać podczas gry w niektóre tytuły). Xbox został wyposażony w 4 wejścia na joypady.

Oficjalna premiera Xboxa miała miejsce 15 listopada 2001 r. w Stanach Zjednoczonych. 18 gier było dostępnych podczas premiery, w tym jeden absolutny hit - słynne HALO. Od momentu startu konsoli do końca roku sprzedało się 1,5 miliona sztuk. Przeciętnie 3 gry przypadały na jedną sprzedaną konsolę. Premiera okazała się sukcesem.

Standardowy joypad dokładany do konsoli okazał się wygodny, ale niestety nie przy wszystkich rodzajach gier (ciężko było nim grać na przykład w bijatyki ze względu na nienajlepszy w tym przypadku układ przycisków). Gdy nadszedł czas japońskiej premiery - a miała ona miejsce 22 lutego 2002 roku - mieszkańcy tego kraju mogli kupić Xboxa ze specjalną, zmniejszoną wersją pada, powstałą za sprawą ich wcześniejszych uwag dotyczących normalnej wersji pada. Japończycy przyjęli Xboxa bardzo chłodno i nie pomogło w tym nawet ekskluzywne wydanie najnowszej części kultowej bijatyki - Dead or Alive 3. Pojawiały się także problemy z działaniem niektórych konsol, które rysowały płyty; na szczęście sklepy - ku zadowoleniu klientów - szybko i bez problemu wymieniały te wadliwe egzemplarze urządzeń. Analitycy wskazując powody słabej sprzedaży w Japonii, mówili właśnie o tych incydentach jako czynniku mocno zniechęcającym i tak już sceptycznie nastawionych do amerykańskiego giganta Japończyków, oraz o braku odpowiednich gier, tak przecież specyficznych w założeniach i realizacji, jeśli kierowanych do japońskiego klienta.

W miesiąc po premierze w Japonii Xbox był już dostępny dla Europejczyków. Microsoft spodziewał się sukcesu adekwatnego do premiery w Stanach, jednak wyniki sprzedaży były poniżej oczekiwań. Sześć tygodni po premierze na Starym Kontynencie cena została obniżona o prawie 40%! Ci, którzy zakupili wcześniej Xboxa, mogli teraz dostać za darmo 2 gry i dodatkowego joypada. Takimi właśnie ruchami Microsoft powoli acz skutecznie zyskiwał kolejnych klientów.

Co ciekawe, Microsoft sprzedawał Xboxa poniżej kosztów produkcji, jednak strategia była jasno określona. Gates musiał sprawić, by Xbox sprzedawał się w dużych ilościach, jeśli chciał nawiązać walkę z Sony.
W roku 2003 Xbox był już dosyć chętnie kupowaną konsolą, a posiadając w swojej bibliotece takie gry jak Splinter Cell czy Panzer Dragoon Orta naprawdę miał czym się pochwalić. Wspominaliśmy już o bogatym oprogramowaniu, którego rozwój nabrał dużego tempa (architektura podobna do PC), a na Xboxa zaczęły pisać gry takie firmy jak na przykład Sega (Gates ma pod dostatkiem najlepszych negocjatorów na świecie - swoje pieniążki).

Wciąż można wykłócać się o to, czy Xbox to zamknięty Pecet i tego typu dywagacje wciąż nie mają żadnego sensu. Xbox jako pierwszy wywołał tak żywiołową dyskusję, ale można chyba powiedzieć, że jest po prostu zwiastunem nowej ery w dziedzinie konsol. Konsole przestają być maszynkami, które potrafią tylko "połknąć" płytę z grą i uruchomić ów program. Konsole idą do przodu, a ich możliwości stale rosną. W Xboxie można zainstalować sporo mniej lub bardziej użytecznych programów, można za pomocą niego łączyć się z Internetem przez łącza szerokopasmowe, można oglądać filmy DVD, korzystać z szerokich zastosowań twardego dysku. Można oczywiście też pograć na najwyższym poziomie. Tak, Xbox to świetna maszyna do grania bez względu na to, kto ją wyprodukował, w jaki sposób budował rynek i jak wiele pobocznych funkcji obok samego grania ten sprzęt posiada.

Emil "Samuraai" Ronda


 

»

Index GRY 01/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 7 »