GRY 01/2003  Czas Przyszły « 53 »  

 

Unfortunately, no one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourselfMorpheus.

 

Po premierze Matrixa kwestią czasu było ogłoszenie rozpoczęcia prac nad jego komputerową adaptacją. Kiedy producentem okazała się firma Shiny (seria MDK, Sacrifice, Messiah), po grze spodziewano się bardzo wiele. Zastanawiał tylko sens wydawania gry na podstawie Matrixa kilka lat po jego premierze. Producent bardzo długo skrywał wszelkie informacje na temat gry. Wiadomo było, że jest robiona, ale nic poza tym. Sytuacja uległa zmianie, gdy Interplay (ówczesny wydawca) zaczął mieć kłopoty finansowe i Shiny przeskoczyło do stajni Infogrames. Sprawa stała się jasna. Shiny tworzy Matrixa na pecety i konsole. Tyle tylko, że nie będzie to adaptacja pierwszej części, a coś zupełnie nowego. Coś, co ma nawiązywać do wydarzeń, jakie zobaczymy w Matrix: Reaktywacja – drugiej części filmu. Jest jeszcze coś... Enter The Matrix to pierwsza gra, do której scenariusz napisali twórcy filmów z serii Matrix – bracia Wachowscy. Oni też wyreżyserowali wszystkie przerywniki filmowe jakie zobaczymy w grze. Czy jest coś więcej? O tak! Znacznie więcej! I żeby się o tym przekonać, wcale nie musimy wybierać pomiędzy błękitną a czerwoną pigułką!

Ostatni Lot Ozyrysa

Prace nad grą rozpoczęły się jeszcze w 2001 roku. Już wtedy Shiny współpracowało z braćmi Wachowskimi, którzy tylko czekali na producenta, będącego w stanie zrealizować ich wizję gry Matrix. Kiedy doszło do współpracy z Shiny, zespół developerski otrzymał gotowy scenariusz gry. Już wtedy ustalono, że akcja Enter The Matrix rozgrywać się będzie pomiędzy wydarzeniami opowiedzianymi w jednej z części Animatrix a filmem Matrix: Reaktywacje. Chodzi o odcinek „Ostatni Lot Ozyrysa”, którego scenariuszem i reżyserią również zajęli się Wachowscy. Fabuła tegoż odcinka nie jest do końca znana – jego premiera ma nastąpić 21 marca wraz z amerykańską premierą filmu „Łowca Snów” na podstawie książki Stephena Kinga (emitowany jest przed seansem). „Ostatni Lot Ozyrysa” trwa dziewięć minut i nakręcony jest w tej samej technologii co film „Final Fantasy”. Warto dodać, że w Polsce odcinek ten będzie emitowany w kinach przed filmem „Oszukać Przeznaczenie 2”. Fani Matrixa obowiązkowo będą musieli wybrać się na ten film, żeby poznać fabułę „Ostatniego Lotu Ozyrysa”!

Akcja odcinka toczy się wokół okrętu Ozyrys, który lata w prawdziwym świecie, poza Matrixem. Jego załoga odkrywa, że maszyny robią odwierty w ziemi w celu odkrycia lokalizacji miasta Zion. Sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że ostatnie odwierty mają miejsce nieopodal miasta i groźba jego odkrycia przez roboty jest naprawdę wielka. Załoga musi ostrzec mieszkańców Zionu przed niebezpieczeństwem, jednakże nie może tego zrobić w prawdziwym świecie bez naprowadzenia na nie maszyn. Jedynym ratunkiem dla miasta jest włamanie się do Matrixa i odnalezienie w nim sposobu na ostrzeżenie Zionu. To właśnie jedni z bohaterów tego odcinka: Niobe (pilot okrętów w prawdziwym świecie) i Ghost (specjalista od broni i sztuk walki) odgrywają główne skrzypce w Enter The Matrix. Te same postacie biorą też udział w filmie Matrix: Reaktywacja. W rolę Niobe wcieliła się żona Willa Smitha Jada Pinkett-Smith, zaś w Ghosta - Anthony Wong. Warto dodać, że zarówno Jada, jak i Anthony podkładają głosy w grze Enter The Matrix postaciom, w które wcielają się w filmie i odcinku Animatrix.

Równoległe Matrixy

Akcja Enter The Matrix rozgrywa się po wydarzeniach opowiedzianych w „Ostatnim Locie Ozyrysa” i zaczyna dosłownie tuż przed Matrix: Reaktywcja. Wraz z biegiem gry brać będziemy udział w wydarzeniach mających miejsce w filmie. Sprawa jest o tyle fascynująca, że chwilami w grze będziemy mieć dokładne odzwierciedlenie scen z filmu, zaś w samym filmie widzieć będziemy rzeczy mające miejsce w grze. Nie bez powodu Wachowscy nazwali rok 2003 „Rokiem Matrixa”. Nieznajomość wydarzeń z gry nie spowoduje, że nie zrozumiemy filmu. Podobnie, jeśli nie oglądniemy filmu to zrozumiemy fabułę gry. Haczyk tkwi w tym, że gra uzupełnia i wyjaśnia niektóre wątki w Matrix: Reaktywacja. Sprawi, że dostrzeżemy wydarzenia w tle, które do tej pory zdawały się nie mieć większego znaczenia. Identycznie jest z filmem, którego oglądnięcie sprawi, że zwrócimy uwagę na mnóstwo elementów z gry, które nagle staną się widoczne. Matrix: Reaktywacja i Enter The Matrix dzieją się równolegle i chwilami ich akcje się przeplatają i wzajemnie uzupełniają. Nic więc dziwnego, że prace nad grą ściśle kontrolowane są z braćmi Wachowskimi (pełniącymi rolę reżyserów i scenarzystów gry), jak i wytwórnią Warner Brothers, reprezentowaną przez znanego producenta filmowego Joela Silvera (m.in.: „Matrixy”, „Kod Dostępu”, „Zabójcze Bronie”, „Szklane Pułapki”, „Zabójcy”), który stwierdził, że to, co robią z Matrixem, to coś zupełnie nowego: to kompletnie nowy sposób opowiadania fabuły.

Naginając Matrix przez Enter The Matrix

Wachowscy od samego początku chcieli, żeby gra zawierała wszystko to, co było w Matrixie, oraz co będzie w Reaktywacji. Musiał być podział na świat prawdziwy i Matrix. Musiało być hakowanie i naginanie reguł rządzących Matrixem. Musiało być wgrywanie pamięci obsługi pojazdów, nauki sztuk walki itp. Musiały być spektakularne walki na różne style, od Aikido, przez Tae-Kwon-Do, a na Kung-Fu kończąc. Musiał być bullet-time, bez którego ani rusz. Musiała być możliwość pilotowania okrętu w świecie rzeczywistym, a także walki z maszynami. Wszyscy widzieliśmy zwiastun Reaktywcji i widzieliśmy w nim widowiskowe sceny pościgu samochodowego – to również musiało się znaleźć w grze. Wachowscy postawili Shiny przed bardzo trudnym zadaniem: dali im scenariusz z dialogami, dokładny scenopis przerywników filmowych, elementy kluczowe każdej misji i powiedzieli, że tak właśnie ma wyglądać Enter The Matrix.

Na szczęście dla Shiny Wachowscy są graczami i znali podstawy projektowania gier. Shiny bardzo szybko znalazła wspólny język z braćmi i bez większych sporów sprowadziła ich wizję grywalności do realnego poziomu produkcji. W efekcie uzyskano koncepcję gry akcji, widzianej z perspektywy TPP, w której gracz wcielać się będzie w jedną z dwóch postaci: Niobe lub Ghosta.

»





Enter The Matrix



kategoria:
gry akcji / przygodowe
producent: Shiny Entertainment
wydawca: Infogrames
data wydania: maj 2003






Index GRY 01/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 53 »