Unfortunately, no one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourself – Morpheus.
Po premierze Matrixa kwestią czasu było ogłoszenie
rozpoczęcia prac nad jego komputerową adaptacją. Kiedy producentem
okazała się firma Shiny (seria MDK, Sacrifice, Messiah), po grze
spodziewano się bardzo wiele. Zastanawiał tylko sens wydawania gry
na podstawie Matrixa kilka lat po jego premierze. Producent bardzo
długo skrywał wszelkie informacje na temat gry. Wiadomo było, że
jest robiona, ale nic poza tym. Sytuacja uległa zmianie, gdy Interplay
(ówczesny wydawca) zaczął mieć kłopoty finansowe i Shiny przeskoczyło
do stajni Infogrames. Sprawa stała się jasna. Shiny tworzy Matrixa
na pecety i konsole. Tyle tylko, że nie będzie to adaptacja pierwszej
części, a coś zupełnie nowego. Coś, co ma nawiązywać do wydarzeń,
jakie zobaczymy w Matrix: Reaktywacja – drugiej części filmu. Jest
jeszcze coś... Enter The Matrix to pierwsza gra, do której scenariusz
napisali twórcy filmów z serii Matrix – bracia Wachowscy. Oni też
wyreżyserowali wszystkie przerywniki filmowe jakie zobaczymy w grze.
Czy jest coś więcej? O tak! Znacznie więcej! I żeby się o tym przekonać,
wcale nie musimy wybierać pomiędzy błękitną a czerwoną pigułką!
Ostatni Lot Ozyrysa
Prace nad grą rozpoczęły się jeszcze w 2001 roku. Już wtedy
Shiny współpracowało z braćmi Wachowskimi, którzy tylko czekali
na producenta, będącego w stanie zrealizować ich wizję gry Matrix.
Kiedy doszło do współpracy z Shiny, zespół developerski otrzymał
gotowy scenariusz gry. Już wtedy ustalono, że akcja Enter The Matrix
rozgrywać się będzie pomiędzy wydarzeniami opowiedzianymi w jednej
z części Animatrix a filmem Matrix: Reaktywacje. Chodzi o odcinek
„Ostatni Lot Ozyrysa”, którego scenariuszem i reżyserią również
zajęli się Wachowscy. Fabuła tegoż odcinka nie jest do końca znana
– jego premiera ma nastąpić 21 marca wraz z amerykańską premierą
filmu „Łowca Snów” na podstawie książki Stephena Kinga (emitowany
jest przed seansem). „Ostatni Lot Ozyrysa” trwa dziewięć minut i
nakręcony jest w tej samej technologii co film „Final Fantasy”.
Warto dodać, że w Polsce odcinek ten będzie emitowany w kinach przed
filmem „Oszukać Przeznaczenie 2”. Fani Matrixa obowiązkowo będą
musieli wybrać się na ten film, żeby poznać fabułę „Ostatniego Lotu
Ozyrysa”!
|
|
Akcja odcinka toczy się wokół okrętu Ozyrys, który lata
w prawdziwym świecie, poza Matrixem. Jego załoga odkrywa, że maszyny
robią odwierty w ziemi w celu odkrycia lokalizacji miasta Zion.
Sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że ostatnie odwierty mają miejsce
nieopodal miasta i groźba jego odkrycia przez roboty jest naprawdę
wielka. Załoga musi ostrzec mieszkańców Zionu przed niebezpieczeństwem,
jednakże nie może tego zrobić w prawdziwym świecie bez naprowadzenia
na nie maszyn. Jedynym ratunkiem dla miasta jest włamanie się do
Matrixa i odnalezienie w nim sposobu na ostrzeżenie Zionu. To właśnie
jedni z bohaterów tego odcinka: Niobe (pilot okrętów w prawdziwym
świecie) i Ghost (specjalista od broni i sztuk walki) odgrywają
główne skrzypce w Enter The Matrix. Te same postacie biorą też udział
w filmie Matrix: Reaktywacja. W rolę Niobe wcieliła się żona Willa
Smitha Jada Pinkett-Smith, zaś w Ghosta - Anthony Wong. Warto dodać,
że zarówno Jada, jak i Anthony podkładają głosy w grze Enter The
Matrix postaciom, w które wcielają się w filmie i odcinku Animatrix.
Równoległe Matrixy
Akcja Enter The Matrix rozgrywa się po wydarzeniach
opowiedzianych w „Ostatnim Locie Ozyrysa” i zaczyna dosłownie tuż
przed Matrix: Reaktywcja. Wraz z biegiem gry brać będziemy udział
w wydarzeniach mających miejsce w filmie. Sprawa jest o tyle fascynująca,
że chwilami w grze będziemy mieć dokładne odzwierciedlenie scen
z filmu, zaś w samym filmie widzieć będziemy rzeczy mające miejsce
w grze. Nie bez powodu Wachowscy nazwali rok 2003 „Rokiem Matrixa”.
Nieznajomość wydarzeń z gry nie spowoduje, że nie zrozumiemy filmu.
Podobnie, jeśli nie oglądniemy filmu to zrozumiemy fabułę gry. Haczyk
tkwi w tym, że gra uzupełnia i wyjaśnia niektóre wątki w Matrix:
Reaktywacja. Sprawi, że dostrzeżemy wydarzenia w tle, które do tej
pory zdawały się nie mieć większego znaczenia. Identycznie jest
z filmem, którego oglądnięcie sprawi, że zwrócimy uwagę na mnóstwo
elementów z gry, które nagle staną się widoczne. Matrix: Reaktywacja
i Enter The Matrix dzieją się równolegle i chwilami ich akcje się
przeplatają i wzajemnie uzupełniają. Nic więc dziwnego, że prace
nad grą ściśle kontrolowane są z braćmi Wachowskimi (pełniącymi
rolę reżyserów i scenarzystów gry), jak i wytwórnią Warner Brothers,
reprezentowaną przez znanego producenta filmowego Joela Silvera
(m.in.: „Matrixy”, „Kod Dostępu”, „Zabójcze Bronie”, „Szklane Pułapki”,
„Zabójcy”), który stwierdził, że to, co robią z Matrixem, to coś
zupełnie nowego: to kompletnie nowy sposób opowiadania fabuły.
Naginając Matrix przez Enter The Matrix
Wachowscy od samego początku chcieli, żeby gra zawierała wszystko to, co było w Matrixie, oraz co będzie w Reaktywacji. Musiał być podział na świat prawdziwy i Matrix. Musiało być hakowanie i naginanie reguł rządzących Matrixem. Musiało być wgrywanie pamięci obsługi pojazdów, nauki sztuk walki itp. Musiały być spektakularne walki na różne style, od Aikido, przez Tae-Kwon-Do, a na Kung-Fu kończąc. Musiał być bullet-time, bez którego ani rusz. Musiała być możliwość pilotowania okrętu w świecie rzeczywistym, a także walki z maszynami. Wszyscy widzieliśmy zwiastun Reaktywcji i widzieliśmy w nim widowiskowe sceny pościgu samochodowego – to również musiało się znaleźć w grze. Wachowscy postawili Shiny przed bardzo trudnym zadaniem: dali im scenariusz z dialogami, dokładny scenopis przerywników filmowych, elementy kluczowe każdej misji i powiedzieli, że tak właśnie ma wyglądać Enter The Matrix.
Na szczęście dla Shiny Wachowscy są graczami i znali
podstawy projektowania gier. Shiny bardzo szybko znalazła wspólny
język z braćmi i bez większych sporów sprowadziła ich wizję grywalności
do realnego poziomu produkcji. W efekcie uzyskano koncepcję gry
akcji, widzianej z perspektywy TPP, w której gracz wcielać się będzie
w jedną z dwóch postaci: Niobe lub Ghosta.
»
|
|
Enter The Matrix
kategoria:
gry akcji / przygodowe
producent: Shiny Entertainment
wydawca: Infogrames
data wydania: maj 2003
|
|