Słów kilka o samej grze
Wiem na pewno, że graczom zainteresowanym problematyką
gier MMORPG nie trzeba przedstawiać tego tytułu. Pozostałym może
się wydawać, że skoro o nim nie słyszeli, nie warto zawracać sobie
nim głowy.
Zanim jednak zignorują obecność tego produktu na rynku,
powinni przeczytać kilka słów informacji. EverQuest to jedna z największych
i najstarszych gier MMO na świecie, zarówno pod względem ilości
zarejestrowanych graczy, jak i wielkości oferowanego nam przez producentów
świata gry. EverQuest doczekał się już pięciu oficjalnych dodatków,
setek stron WWW, gadżetów w postaci kubków, kurtek, plecaków, własnego
komiksu w elektronicznej i papierowej wersji, a nawet niesławnego
Amerykańskiego Stowarzyszenia Wdów Everquesta, zrzeszającego kobiety,
których mężowie oddali się całkowicie grze. Niedawno ukazał się
EverQuest Online Adventures na konsolę PS2, a niedługo światło dzienne
ujrzy wersja na Macintosha, ba!, nawet na telefon komórkowy. Niedługo
też ma się ukazać druga część.
Ale zacznijmy od początku. EverQuest ukazał się w
roku 1999 jako pierwsza w pełni trójwymiarowa gra MMO. Z ostrożnych
planów twórców gry wynikało, że w ciągu pierwszego kwartału sprzedadzą
około 75 000 kont. Rzeczywistość jednak przerosła najśmielsze oczekiwania,
bowiem liczbę tę osiągnięto już po pierwszym tygodniu od premiery.
Szybko okazało się, że możliwości producenta Verant Interactive
są zbyt małe w wobec zainteresowania graczy, firma poszukała więc
strategicznego partnera, jakim okazał się Sony Online Entertainment.
O skutkach tej koalicji wystarczy powiedzieć, że do końca 1999 roku
EverQuest miał już ponad 300 000 aktywnych graczy. Od wydania EverQuesta
Sony i Verant nie zasypiali gruszek w popiele. Z zaskakującą w świecie
gier komputerowych częstotliwością publikowano kolejne dodatki,
„Ruins of Kunark” w kwietniu 2000 roku, „The Scars of Valious” w
grudniu tego samego roku, „Shadows of Luclin” w grudniu 2001, „The
Planes of Power” w październiku 2002 i ostatni „Legency of Ykesha”
w lutym 2003. Tyle na temat historii. Teraz może parę zdań na temat
samej gry.
Trzeba zaznaczyć, że istnieje obecnie kilka „odmian”
Everquesta. W zależności od serwera, jaki wybierzemy do gry (obecnie
jest ich 48), możemy cieszyć się grą PvM (player versus monster),
bądź PvP (player versus player) w kilku odmianach. Możemy wybrać
również specjalny serwer dedykowany do gry RPG (role playing game).
Istnieje również serwer „ekskluzywny”, na który wejść można tylko
po wykupieniu droższego abonamentu.
Pierwszą decyzją, jaką gracz musimy podjąć po wejściu do gry jest wybór rasy i zawodu (klasy) postaci.
Na samym początku gracz miał do wyboru dwanaście ras:
- High Elf – Wysoki elf
- Dark Elf – Ciemny elf
- Wood Elf – Leśny elf
- Half Elf – Pół elf
- Human – Człowiek
- Erudite – Erudyta
- Barbarian – Barbarzyńca
- Dwarf – Krasnolud
- Gnome – Gnom
- Halfing – Niziołek
- Ogre – Ogr
- Troll - Trol
Wraz dodatkami, wybór ten powiększył się o trzy
kolejne:
- Iksar – czyli inteligentną rasę jaszczuroludzi wraz z dodatkiem
„Ruins of Kunark”
- Vah Shir – rasa kotoludzi z księżyca, z dodatku „Shadows of
Luclin”
- Froglok – czyli rasa żabopodobna, która występowała wcześniej w świecie EverQuesta ale dopiero dodatek „Legency of Ykesha” umożliwia jej wybranie przez gracza.
|
|
EverQuest to jedna z największych i najstarszych gier MMO
na świecie, zarówno pod względem ilości zarejestrowanych graczy,
jak i wielkości oferowanego nam przez producentów świata gry |
Kiedy już zdecydujemy się na rasę, musimy wybrać interesującą
nas klasę postaci. Zapewniam, że wybór ten nie jest prosty. Aby
nieco ułatwić, spróbuję podzielić klasy na trzy główne rodzaje.
Rodzaj pierwszy, czyli profesje zajmujące się walką wręcz:
Warrior – to Wojownik, czyli silna i dobrze opancerzona postać, której zadaniem jest skupić na sobie uwagę przeciwnika, związać go walką i dzięki temu pozwolić innym na działanie.
Rogue – lekko uzbrojony Łotr, który potrafi
skradać się, okradać oraz przeprowadzić drużynę przez labirynt zasadzek
i pułapek, oraz zamknięte drzwi. W walce bezpośredniej nie dorówna
wojownikowi, ale za plecami wroga stanowi śmiertelną broń. Jako
jedyny potrafi tworzyć i używać wszelakiego rodzaju trucizn.
Monk – czyli mnich – swoje życie poświęca szkoleniu się w sztukach walki. Nie używa prawie w ogóle broni i jeszcze mniej zbroi. Jego specjalne ciosy zaskoczą niejednego, a unikalne umiejętności niejednokrotnie mogą ocalić mu życie.
Paladin – to hybryda wojownika i kleryka. Do swojej dyspozycji ma szereg czarów leczniczych i zwiększających żywotność. Może również nosić ciężką dwuręczną broń i płytowe zbroje.
Shadow Knight – to zły brat Paladyna, jest
hybrydą wojownika i nekromanty, który wykorzystuje do swoich celów
czarną magię; dzięki temu może na przykład przejmować punkty życia
swoich wrogów.
Ranger – hybryda wojownika i druida, doskonały
łucznik i tropiciel. Różni się od Paladyna i Shadow Knighta tym,
iż nie może nosić zbroi płytowej; potrafi za to walczyć dwoma mieczami
naraz.
Beastlord – władca zwierząt. Jego główną siła jest jego pupil, który doskonale spisuje się w walce. Sam Beastlord także nieźle walczy i może używać szereg przydanych czarów, ale jest ograniczony do skórzanej zbroi.
Bard – mistrel, który swoimi pieśniami może zmienić przebieg walki, pomóc rannym w regeneracji życia, a klasom magicznym w odzyskaniu many. Łączy umiejętności większości klas świata EverQuest.
Rodzaj drugi, to klasy, które mogą leczyć:
Cleric – to jedna z głównych postaci w każdej
bitwie, jego podstawowym zadaniem jest utrzymanie członków grupy
przy życiu. Swoimi czarami potrafi także znacznie zwiększyć żywotność
wybranych osób, uodpornić je na zatrucia, choroby, czy też magię.
Szaman – również posiada ograniczone zdolności
leczenia, ale jego głównym atutem jest najsilniejszy w grze czar
spowalniający. Wszelkie monstra przy nim zachowują się jak na filmie
w zwolnionym tempie. Ponadto potrafi zwiększać możliwości bojowe
członków drużyny oraz zadawać obrażenia przeciwnikom. Może także
przyzwać ducha, który będzie pomagał mu rozprawić się z wrogami.
Jako jedyna klasa może warzyć różnego rodzaju magiczne eliksiry.
Druid – doskonale włada zwierzętami, potrafi
tropić i teleportować graczy pomiędzy różnymi lokacjami. Jest również
rezerwowym uzdrowicielem w każdej grupie.
Oraz klasy czysto magiczne:
Wizard
– Czarnoksiężnik - to tak zwana ciężka artyleria świata EQ. Klasa,
która w pełni poświęciła się sztuce zadawania obrażeń poprzez różnego
rodzaju kule ogniste, bądź błyskawice. Podobnie jak druid, może
teleportować grupę do innych lokacji.
Enchanter – to jedna z kluczowych postaci w każdej grupie. Za pomocą tworzonych przez siebie iluzji potrafi kontrolować przebieg walki tak, aby układała się ona po myśli drużyny. Ponadto dzięki czarom może zdecydowanie zwiększyć efektywność bojową zarówno klas walczących wręcz, jak i klas magicznych.
Magician – to władca żywiołów. Potrafi także
zmaterializować różnego rodzaju przedmioty, od tak przyziemnych
rzeczy jak woda i jedzenie, poprzez magiczną biżuterię, zbroje,
broń, ubrania, po żywiołaki, które walczą po jego stronie. Oprócz
tego Mag dysponuje arsenałem czarów bezpośredniego ataku.
Necromancer – Nekromanta to pan czarnej magii.
Mistrzowsko posługuje się chorobą oraz truciznami w walce. Potrafi
także przejąć bądź przyzwać szkielet, który będzie chronił go przed
przeciwnikami.
EverQuest to typowy rpg, dlatego też wszystkie cechy
i umiejętności naszej postaci są opisane liczbami. Każda opiera
się na siedmiu podstawowych cechach: zręczności, charyzmie, wytrzymałości,
mądrości, żywotności i sile. Umiejętności natomiast można podzielić
na kilka grup: umiejętności bojowe, magiczne, lecznicze, muzyczne,
językowe (każda inteligentna rasa ma swój własny język), złodziejskie
oraz inne takie jak pływanie albo tolerancja na alkohol. Ostatnia
grupa to tak zwane trade skills, czyli umiejętności dodatkowe, w
tym wytwarzania różnego rodzaju przedmiotów, na przykład biżuterii,
zbroi, eliksirów magicznych, a nawet warzenie piwa i wędkarstwo.
Kiedy już stworzymy naszą postać, nadamy jej imię,
wybierzemy religię i miasto, w którym się urodzi, możemy zacząć
naszą niekończącą się przygodę.
»
|