GRY 01/2003  Temat Numeru : Konsole « 12 »  


Za ojca konsoli uznaje się Kena Kutaragi, człowieka, który tchnął ducha w nowe dzieło firmy Sony. Co ciekawe, początkowo Kutaragi pracował tylko nad procesorem dźwiękowym do konsoli Nintendo - SuperNES (Super Nintendo), by później rozpocząć prace także w kooperacji z "N" w temacie napędu CD do konsoli. Gdy Nintendo odrzuciło współpracę z Sony i podpisało nową umowę z Phillipsem, Kutaragi nie porzucił zaawansowanych już prac i przekonał zastępy Sony do stworzenia nowej konsoli na bazie już wykonanych prac.

Tak wyglądał pierwszy, oryginalny projekt PlayStation pokazany na Tokyo International Electronics Show w roku 1991 (projekt powstały we współpracy z Nintendo). Ta wersja uruchamiała gry z konsoli SNES, a także edukacyjne programy na krążkach CD.

PSX w pierwszym tygodniu sprzedaży w Japonii rozszedł się w ilości 100,000 sztuk w ciągu weekendu.
PlayStation kosztowała o 100$ mniej od Segi Saturn podczas swej premiery w Stanach Zjednoczonych, co miało niebagatelne znaczenie na tamtejszym rynku i zaważyło w głównej mierze na popularności konsoli na amerykańskim kontynencie.

PlayStation posiada jedną z najliczniejszych bibliotek gier wśród populacji konsol - ich ilość przekracza 1000 tytułów.
W połowie 1997 roku pojawiła się w Japonii specjalna, czarna wersja konsoli, zwana Net Yaroze. To urządzenie pozwalało pisać użytkownikom własne gry w języku "C".

W Europie pod koniec września 2000 roku (a wcześniej w Japonii) pojawiła się nowa wersja konsoli PlayStation - Psone. Bardziej obły kształt, dużo mniejsze rozmiary - to jej główne cechy. Specyfikacja techniczna pozostała bez zmian.

PlayStation - to proste słowo jest w stanie przebudzić z głębokiego snu prawie każdego, kto pasjonuje się grami wideo. Za nim kryje się jeden z największych komercyjnych sukcesów rynku elektronicznej rozrywki. To słowo znamionuje też moment wejścia gier w świat 3D. Pierwsza konsola do gier firmy Sony wstrząsnęła w połowie lat 90-tych Japonią w sposób niesłychany, by w okresie kilku lat podbić cały świat.

PlayStation przyczyniło się do rozprzestrzenienia mody na konsole w sposób przynajmniej na tyle przełomowy, na ile uczyniła to przenośna konsola firmy Nintendo - Gameboy. Konsola - czyli urządzenie komputerowe o podstawowej funkcji, jaką jest uruchamianie gier elektronicznych; łatwe w obsłudze, nie wymagające dodatkowych sterowników, w zamierzeniu twórców niezawodne w oferowaniu zabawy graczom. PlayStation, zwana także PSXem, jako jedna z dwóch pierwszych konsol (obok bezpośredniej rywalki - Segi Saturn) weszła w świat gier 3D i od razu wywołała prawdziwy szał. Większość oddanych posiadaczy wysłużonych konsol Super Nintendo czy konsol firmy Sega (dwie firmy przodujące na ówczesnym rynku gier wideo) raptem zachorowało na nową chorobę, gdy pod koniec 1994 roku Sony wstawiło do japońskich sklepów swą nową "zabawkę". Choroba okazała się zaraźliwa, bo oto PlayStation zaczęło czarować jakością gier wszystkich - nie tylko ludzi obytych w temacie konsol, ale także posiadaczy komputerów osobistych, nie tylko dzieci czy młodzież, tak podatne przecież grupy na przyswajanie wynalazków technologicznych, ale także ludzi dorosłych - biznesmenów, mężów czy szefów firm.
Choroba zwana PlayStation zawitała także do Polski, wzbudzając nasze "zainteresowanie" - choć to określenie nie wydaje się oddawać w pełni konsolomanii, która zapanowała niedługo po premierze europejskiej, a ta miała miejsce w październiku 1995 roku. Odbyło się to w miesiąc po premierze w Ameryce, a więc PSX wstąpił do ogromnej ilości domów w przeciągu niespełna roku, zajmując dumnie miejsca na półkach obok magnetowidów i innych elektronicznych urządzeń domowego użytku. To było coś nowego, powiew świeżości, nowej myśli technologicznej... Zapanowała moda na PlayStation.

PlayStation nie pozostawało po swojej premierze bez konkurencji. Tuż przed nią światło dzienne z półek sklepowych ujrzała wspomniana już Sega Saturn. Była to konsola o zbliżonej do PSXa specyfikacji technicznej, jednak, mimo że początkowo osiągnęła przewagę w ilości sprzedanych sztuk, po wypuszczeniu na rynek kilku wspaniałych tytułów, nastąpił zastój. Przyczyny zwycięstwa PSX nad Saturnem są dziś bardzo jasne i mogą służyć za dobrą lekcję wszelkim firmom próbującym zaistnieć na rynku z nowym produktem elektronicznym. Po pierwsze nie bez znaczenia było tu zaplecze finansowe firmy Sony, w połowie lat 90-tych doskonale już znanej. Przy Sedze, zajmującej się praktycznie tylko rynkiem gier, Sony wykazywało dochody w wielu gałęziach branży elektronicznej - to pozwoliło na szeroko zakrojone wspomaganie firm piszących gry na PSX, dalekosiężne plany, w końcu dosyć szybkie obniżanie ceny samego produktu. Inny aspekt to ten, że gry na PSX pisało się po prostu łatwiej niż na Saturna. Także same układy graficzne wykazywały się większą elastycznością w przyswajaniu zamysłów twórców gier. Nie powinno się sprowadzać tych faktów do wniosku, że Saturn był konsolą słabszą (była na przykład bardziej wydajna w generowaniu grafiki 2D), ale na pewno trudniejszą w opanowaniu. Z drugiej jednak strony gołym okiem widać było przewagę PSXa głownie w generowaniu efektów świetlnych. A gracze chcieli coraz lepszych gier w coraz większej ilości - Sony, tworząc odpowiednie oddziały (SCE, SCEA, SCEE), spełniało te wymagania. Takie gry jak Gran Turismo, Final Fantasy 7 czy Metal Gear Solid znalazły się już w panteonie gier komputerowych i swego czasu wyznaczyły nową jakość w elektronicznej rozrywce, sprawiając, że posiadacze ówczesnych komputerów PC w Polsce (zresztą nie tylko) spoglądali na PSX z zazdrością. To właśnie wtedy wybuchła słynna komputerowo-konsolowa wojna, której grzmienia i złowrogie odgłosy będą się unosić jeszcze przez długi czas; PlayStation przerwało monopol gier PC - nadeszła nowa era konsol, a na tronie zasiadł popularny "szarak" (od koloru obudowy konsoli) - Sony PlayStation. Producenci gier nie pozostali bierni wobec uwagi graczy skierowanej ku tej konsoli; produkty zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu i choć wiele z nich powinno przejść kontrolę jakości jeszcze przynajmniej raz, to z drugiej strony patrząc, wiele gier prezentowało poziom najwyższej wówczas klasy. Gry w środowisku 3D były dla rynku rozrywki tym, czym może być na przykład powiew nowego gatunku muzyki, PlayStation zaś okazał się czołowym DJem.

 
Specyfikacja techniczna Sony PlayStation

  • Procesor: R3000A 32 bit RISC
  • Pamięć RAM: 2 MB
  • Pamięć Video RAM: 1MB
  • dźwiękowy RAM: 512 KB
  • Maksymalna rozdzielczość: 640x480
  • Paleta kolorów: 16,7 miliona na ekranie
  • Poligony na sekundę: 500,000 oteksturowanych obiektów / 1,5 miliona nieoteksturowanych
  • Nośnik danych: CD / podwójna prędkość

PlayStation dziś pozostaje w pamięci wielu graczy, jednak nie absorbuje ich już tak, jak kiedyś; czas jest bezlitosny i ta prawda odnosi się także do przełomowych osiągnięć, choć ich duch, czy pierwotny zamysł z reguły trwa w kolejnych projektach. Nadeszły bowiem nowe konsole, nowe "pokolenie" - maszyny szybsze, generujące zapierające dech w piersi efekty specjalne i przerzucające ogromne ilości polygonów. PlayStation wytyczyła pewien kierunek - można rzec: standard - dla kolejnych konsol; na pewno nie technologiczny, ale raczej koncepcyjny. Nie zmienia to jednak faktu, że to, co działo się na ekranie telewizora, gdy PSX wprawiał w ruch płytkę CD z grą, na zawsze pozostanie w pamięci wielu graczy, fanów gier wideo. Ktoś parsknie z pogardą, ale większość przyzna nam rację. Respekt dla PlayStation.

»

Index GRY 01/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 12 »