Za ojca konsoli uznaje się Kena Kutaragi, człowieka, który tchnął
ducha w nowe dzieło firmy Sony. Co ciekawe, początkowo Kutaragi
pracował tylko nad procesorem dźwiękowym do konsoli Nintendo - SuperNES
(Super Nintendo), by później rozpocząć prace także w kooperacji
z "N" w temacie napędu CD do konsoli. Gdy Nintendo odrzuciło
współpracę z Sony i podpisało nową umowę z Phillipsem, Kutaragi
nie porzucił zaawansowanych już prac i przekonał zastępy Sony do
stworzenia nowej konsoli na bazie już wykonanych prac.
Tak wyglądał pierwszy, oryginalny projekt PlayStation pokazany na Tokyo International Electronics Show w roku 1991 (projekt powstały we współpracy z Nintendo). Ta wersja uruchamiała gry z konsoli SNES, a także edukacyjne programy na krążkach CD.
PSX w pierwszym tygodniu sprzedaży w Japonii rozszedł się w ilości 100,000 sztuk w ciągu weekendu.
PlayStation kosztowała o 100$ mniej od Segi Saturn podczas swej premiery w Stanach Zjednoczonych, co miało niebagatelne znaczenie na tamtejszym rynku i zaważyło w głównej mierze na popularności konsoli na amerykańskim kontynencie.
PlayStation posiada jedną z najliczniejszych bibliotek gier wśród populacji konsol - ich ilość przekracza 1000 tytułów.
W połowie 1997 roku pojawiła się w Japonii specjalna, czarna wersja
konsoli, zwana Net Yaroze. To urządzenie pozwalało pisać użytkownikom
własne gry w języku "C".
W Europie pod koniec września 2000 roku (a wcześniej
w Japonii) pojawiła się nowa wersja konsoli PlayStation - Psone.
Bardziej obły kształt, dużo mniejsze rozmiary - to jej główne cechy.
Specyfikacja techniczna pozostała bez zmian.
|
|
PlayStation - to proste słowo jest w stanie przebudzić z głębokiego snu prawie każdego, kto pasjonuje się grami wideo. Za nim kryje się jeden z największych komercyjnych sukcesów rynku elektronicznej rozrywki. To słowo znamionuje też moment wejścia gier w świat 3D. Pierwsza konsola do gier firmy Sony wstrząsnęła w połowie lat 90-tych Japonią w sposób niesłychany, by w okresie kilku lat podbić cały świat.
PlayStation przyczyniło się do rozprzestrzenienia mody
na konsole w sposób przynajmniej na tyle przełomowy, na ile uczyniła
to przenośna konsola firmy Nintendo - Gameboy. Konsola - czyli urządzenie
komputerowe o podstawowej funkcji, jaką jest uruchamianie gier elektronicznych;
łatwe w obsłudze, nie wymagające dodatkowych sterowników, w zamierzeniu
twórców niezawodne w oferowaniu zabawy graczom. PlayStation, zwana
także PSXem, jako jedna z dwóch pierwszych konsol (obok bezpośredniej
rywalki - Segi Saturn) weszła w świat gier 3D i od razu wywołała
prawdziwy szał. Większość oddanych posiadaczy wysłużonych konsol
Super Nintendo czy konsol firmy Sega (dwie firmy przodujące na ówczesnym
rynku gier wideo) raptem zachorowało na nową chorobę, gdy pod koniec
1994 roku Sony wstawiło do japońskich sklepów swą nową "zabawkę".
Choroba okazała się zaraźliwa, bo oto PlayStation zaczęło czarować
jakością gier wszystkich - nie tylko ludzi obytych w temacie konsol,
ale także posiadaczy komputerów osobistych, nie tylko dzieci czy
młodzież, tak podatne przecież grupy na przyswajanie wynalazków
technologicznych, ale także ludzi dorosłych - biznesmenów, mężów
czy szefów firm.
Choroba zwana PlayStation zawitała także do Polski, wzbudzając nasze
"zainteresowanie" - choć to określenie nie wydaje się
oddawać w pełni konsolomanii, która zapanowała niedługo po premierze
europejskiej, a ta miała miejsce w październiku 1995 roku. Odbyło
się to w miesiąc po premierze w Ameryce, a więc PSX wstąpił do ogromnej
ilości domów w przeciągu niespełna roku, zajmując dumnie miejsca
na półkach obok magnetowidów i innych elektronicznych urządzeń domowego
użytku. To było coś nowego, powiew świeżości, nowej myśli technologicznej...
Zapanowała moda na PlayStation.
PlayStation nie pozostawało po swojej premierze bez
konkurencji. Tuż przed nią światło dzienne z półek sklepowych ujrzała
wspomniana już Sega Saturn. Była to konsola o zbliżonej do PSXa
specyfikacji technicznej, jednak, mimo że początkowo osiągnęła przewagę
w ilości sprzedanych sztuk, po wypuszczeniu na rynek kilku wspaniałych
tytułów, nastąpił zastój. Przyczyny zwycięstwa PSX nad Saturnem
są dziś bardzo jasne i mogą służyć za dobrą lekcję wszelkim firmom
próbującym zaistnieć na rynku z nowym produktem elektronicznym.
Po pierwsze nie bez znaczenia było tu zaplecze finansowe firmy Sony,
w połowie lat 90-tych doskonale już znanej. Przy Sedze, zajmującej
się praktycznie tylko rynkiem gier, Sony wykazywało dochody w wielu
gałęziach branży elektronicznej - to pozwoliło na szeroko zakrojone
wspomaganie firm piszących gry na PSX, dalekosiężne plany, w końcu
dosyć szybkie obniżanie ceny samego produktu. Inny aspekt to ten,
że gry na PSX pisało się po prostu łatwiej niż na Saturna. Także
same układy graficzne wykazywały się większą elastycznością w przyswajaniu
zamysłów twórców gier. Nie powinno się sprowadzać tych faktów do
wniosku, że Saturn był konsolą słabszą (była na przykład bardziej
wydajna w generowaniu grafiki 2D), ale na pewno trudniejszą w opanowaniu.
Z drugiej jednak strony gołym okiem widać było przewagę PSXa głownie
w generowaniu efektów świetlnych. A gracze chcieli coraz lepszych
gier w coraz większej ilości - Sony, tworząc odpowiednie oddziały
(SCE, SCEA, SCEE), spełniało te wymagania. Takie gry jak Gran Turismo,
Final Fantasy 7 czy Metal Gear Solid znalazły się już w panteonie
gier komputerowych i swego czasu wyznaczyły nową jakość w elektronicznej
rozrywce, sprawiając, że posiadacze ówczesnych komputerów PC w Polsce
(zresztą nie tylko) spoglądali na PSX z zazdrością. To właśnie wtedy
wybuchła słynna komputerowo-konsolowa wojna, której grzmienia i
złowrogie odgłosy będą się unosić jeszcze przez długi czas; PlayStation
przerwało monopol gier PC - nadeszła nowa era konsol, a na tronie
zasiadł popularny "szarak" (od koloru obudowy konsoli)
- Sony PlayStation. Producenci gier nie pozostali bierni wobec uwagi
graczy skierowanej ku tej konsoli; produkty zaczęły pojawiać się
jak grzyby po deszczu i choć wiele z nich powinno przejść kontrolę
jakości jeszcze przynajmniej raz, to z drugiej strony patrząc, wiele
gier prezentowało poziom najwyższej wówczas klasy. Gry w środowisku
3D były dla rynku rozrywki tym, czym może być na przykład powiew
nowego gatunku muzyki, PlayStation zaś okazał się czołowym DJem.
|
Specyfikacja techniczna Sony PlayStation
|
- Procesor: R3000A 32 bit RISC
- Pamięć RAM: 2 MB
- Pamięć Video RAM: 1MB
- dźwiękowy RAM: 512 KB
- Maksymalna rozdzielczość: 640x480
- Paleta kolorów: 16,7 miliona na ekranie
- Poligony na sekundę: 500,000 oteksturowanych obiektów / 1,5 miliona nieoteksturowanych
- Nośnik danych: CD / podwójna prędkość
|
|
PlayStation dziś pozostaje w pamięci wielu graczy, jednak
nie absorbuje ich już tak, jak kiedyś; czas jest bezlitosny i ta
prawda odnosi się także do przełomowych osiągnięć, choć ich duch,
czy pierwotny zamysł z reguły trwa w kolejnych projektach. Nadeszły
bowiem nowe konsole, nowe "pokolenie" - maszyny szybsze,
generujące zapierające dech w piersi efekty specjalne i przerzucające
ogromne ilości polygonów. PlayStation wytyczyła pewien kierunek
- można rzec: standard - dla kolejnych konsol; na pewno nie technologiczny,
ale raczej koncepcyjny. Nie zmienia to jednak faktu, że to, co działo
się na ekranie telewizora, gdy PSX wprawiał w ruch płytkę CD z grą,
na zawsze pozostanie w pamięci wielu graczy, fanów gier wideo. Ktoś
parsknie z pogardą, ale większość przyzna nam rację. Respekt dla
PlayStation.
»
|