GRY 13/2003  Czas Teraźniejszy « 12 »  

 

"Najłatwiej jest zrobić trójwymiarową platformówkę dla dzieci" - Kiedy pracowałem przy developingu u jednego z polskich producentów gier komputerowych takie zdanie często wypowiadał szef firmy. Teza ta poparta była sukcesem gry Kangurek Kao, które w 2000 roku zrobiła firma X-Ray, a także faktem, że to właśnie tytuł z tego gatunku reprezentował Polskę na targach EXPO w Hannoverze. Gra nazywała się Polski Wiatr i omal nie spowodowała incydentu na miarę tornado między Polską, a Niemcami. Okazało się bowiem, że podczas produkcji ktoś obrócił do góry nogami flagę Niemiec w menu wyboru języka co zostało odebrane niezbyt przyjemnie przez samych zainteresowanych. Firma w której pracowałem zdecydowała się na produkcję własnej platformówki, która jednak okazała się niegrywalnym niewypałem. Inna sprawa jest z najnowszą grą firmy Tate, a konkretnie z kontynuacją zakręconych przygód Kangurka Kao. Niestety nie ma w niej niczego, czego byśmy już nie widzieli w innych grach z tego gatunku. Tyle tylko, że wszystko jest zrobione przez Polaków, ot co wyróżnia Rundę 2 od innych platformówek dostępnych na rynku. Poza tym dostajemy więcej... tego samego! Ale za to w śmiesznej formie, za którą dzieciaki i mniej wymagający gracze mogą na nowo polubić Kao!

Tak jak w przypadku większości gier tego typu fabuła jest trywialna. Pewien zły myśliwy (tudzież zwany kłusownikiem) postanowił szybko się wzbogacić łapiąc najrzadsze i chronione gatunki zwierząt tylko po to, by je sprzedać temu, kto zapłaci najwięcej. Jaki dalej los będzie czekać na sprzedane zwierzaki? To już nie problem kłusownika. Wieść ta prędzej czy później musiała dotrzeć do Kangurka Kao, który jak na superkangura przystało niezwłocznie przystąpił do działania! Złoczyńcę należy powstrzymać wykrzyknął i czym prędzej ruszył jego tropem, nie wiedząc jakie niebezpieczeństwa będą na niego czyhać.

W kangurzej naturze jest impulsywność połączona z potężnym ciosem rękawicą bokserską, dlatego nasz bohater nie zważając na swoje zdrowie raz jeszcze ocali świat zwierząt od tyranii złych ludzi. A trop wiedzie z upalnej Kanady, aż po mroźną i lodową Antarktydę i czy Kao się to podoba, czy nie, będzie musiał zmierzyć się ze sługusami myśliwego wszędzie tam, gdzie zastawił on swoje sidła. Niestety... jedyny sposób aby zlokalizować kłusownika to spróbować go złapać podczas próby schwytania kolejnych, bezcennych gatunków zwierząt.

Wiele się nie zmieniło. Gra nadal funkcjonuje na tym samym silniku, na którym X-Ray stworzył pierwszego Kao w 2000 roku. Różnice są drobne, aczkolwiek zauważalne. Widać, że silnik poddano renowacjom i wzbogacono go o nowe technologie. Na szczęście zmiany są na tyle subtelne, że każdy miłośnik przygód tego kangura odnajdzie się bez większych trudności w realiach Rundy 2. Już na pierwszy rzut oka widać, że chłopaki z Tate sporo nagrali się w platformówki na konsole i grywalność Rundy 2 bardziej skierowana jest w stronę PlayStation 2 i Xboxa niż Peceta. Skąd taki wniosek? Przede wszystkim spłycenie fabuły i jej narracja tak bardzo charakterystyczna dla zręcznościówek na konsole. W przeciwieństwie do Raymana (chyba ojciec i niepokonany król platformówek na PC) narracja w Kangurku Kao 2 jest banalna. Bohater ledwo zaczyna grę i już spotyka przyjaciela, który opowiada mu w skrócie jak się steruje i daje pierwszych rad odnośnie możliwości naszego kangura. Kiedy będziemy mieć za sobą ten przymusowy samouczek pora przejść do pierwszych zadań - czyli po prostu dalszej nauki. Gracz musi poznać mechanikę gry, która nieco się zmieniła od czasu pierwszej przygody Kao. Teraz nasz zwierzak będzie częściej korzystał z interakcji z otoczeniem, będzie musiał rzucać różnymi przedmiotami w drzewa i inne elementy składniowe poziomów, aby je ukończyć.

 

»



KAO The Kangaroo: Round 2
Kangurek KAO: Runda 2

Producent: Tate Interactive
Wydawca:Titus Interactive
dystrybutor PL: Cenega Poland
kategoria: zręcznościowe / familijne
data premiery: 4 listopad 2003
data wydania PL: 4 listopad 2003

tryb gry: single player
wymagania wiekowe: brak
nośnik: 1 CD
Rozsądne wymagania sprzętowe:
Pentium III 600MHz, 128MB RAM, 32MB akcelerator 3D zgodny z DirectX 8.1

Druga część, wydanej jeszcze w 2000 roku, gry platformowo-zręcznościowej, pt. Kangurek Kao. Rozgrywka polega na prowadzeniu tytułowego kangura, który musi pokonać na swej drodze szereg zróżnicowanych przeciwników. Całość przypomina popularny cykl Rayman czy Croc, a także pełną wersję GEX: Enter the Gecko.

Fabuła programu wygląda następująco: złowrogi kłusownik i jego banda opryszków uwięziła przedstawicieli wielu gatunków rzadkich zwierząt na całym świecie. Tylko Kao może im się przeciwstawić, dlatego zakłada osławione rękawice bokserskie i rusza na pomoc swym przyjaciołom.

Omawiana produkcja kierowana jest do nieco młodszych graczy, chociaż starsi wyjadacze także powinni znaleźć tu coś dla siebie. W grze nie brakuje kolorowych lokacji, dopracowanych efektów audio-wizualnych oraz edukacyjnego przesłania.

* Ponad 20 zróżnicowanych lokacji, jakie odwiedzamy podczas przygody.

* Pięć różnych stref klimatycznych (od mroźnej Arktyki po ciepłą Australię).

* Siedem technik walki do opanowania - możemy posługiwać się bumerangiem, czy likwidować rywali przy użyciu ogona kangura.

* Ponad 30 różnorodnych przeciwników.

* Możliwość korzystania z rozmaitych pojazdów, czy sprzętu (deska snowboardowa, katapulta, beczka z wodą, etc.).

* Podczas rozgrywki, Kangura Kao wspierają przyjaciele (pelikan czy wieloryb).

* Rozmaite premie do zebrania i sprytnie ukryte poziomy dodatkowe.

* Intuicyjny system sterowania.


Index GRY 13/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 12 »