GRY 12/2003  News Net « 16 »  

Mikrokomputer ZX Spectrum wiecznie żywy!

eLKaeR

Wielu „zaawansowanych wiekowo” użytkowników miało z pewnością okazję empirycznie zbadać ośmiobitowy mikrokomputer o nazwie ZX Spectrum, wprowadzony do sprzedaży w 1982 roku za sprawą brytyjskiej firmy Sinclair Research. Słynne urządzenie o gumowych klawiszach może być teraz emulowane (oprócz kompatybilności z modelem 48K, zachowano także zgodność z odmianą 128K) przez kieszonkową konsolę N-Gage.

Program „udający” nosi tytuł ZXBoy (aktualny numer wersji, to 1.2) i został stworzony dzięki staraniom studia WildPalm. Developerzy uczynili swoje dzieło zdolnym do współpracy również z innymi mobilnymi aparatami, skonstruowanymi w technologii Series 60 (telefony komórkowe Nokia 3650, 3660, 6600, 7650 i Siemens SX1).

Standardowy wariant aplikacji dostępny jest całkowicie za darmo, natomiast otrzymanie edycji rozszerzonej (efekty dźwiękowe w pełnym zakresie itd.) wymaga jednorazowej opłaty w wysokości 10 USD. Wśród obsługiwanych gier figurują m.in. następujące pozycje (w nawiasach podano oryginalne daty premier):

Bomb Jack (1986), Bruce Lee (1984), Commando (1985), Green Beret (1986), Jet Set Willy (1984), Operation Wolf (1988), Rampage (1987), Renegade (1987), Rick Dangerous (1989), Zorro (1986)


Konsoli Phantom świetlana (?) przyszłość

Elrond

fantom (fr. fantôme z gr. phántasma) 1. wizja, widziadło. 2. tech. model wykorzystywany zamiast oryginału przy prezentacjach lub doświadczeniach, np. model anatomiczny obrazujący określoną część ciała.

I tak też chyba można w krótkich słowach określić konsolę Phantom. Od dłuższego czasu na sieci krążą plotki i domysły na temat tego cudeńka powstającego w Infinitum Labs, jak również samej firmy. Komentarze na temat tej konsoli rozciągały się od krańcowych zachwytów po opinie leżące na przeciwległym biegunie - pojawiły się stwierdzenia, że jest to kolejna tzw. kaczka dziennikarska, konsola jeśli w ogóle istnieje to tylko w sferze planów a Infinitum Labs jest firmą widmo próbującą nabrać klientów.

Tymczasem wydaje się, że sytuacja uległa zmianie. Otóż z siedziby firmy Infinitum Labs, doszły nas a właściwie serwis Evil Avatar, informacje jakoby twórcy Phantoma podpisali z firmą Venturcom umowę, na mocy której stali się posiadaczami licencji Windows XP w wersji Embedded (Venturcom jest autoryzowanym dystrybutorem systemów operacyjnych Microsoft).




"Venturcom zapewni rozległe wsparcie firmie Infinitum Labs podczas procesu developingu i faz testowania projektu PhantomOS," powiedział Will Hornkohl, dyrektor developingu systemów Microsoft w firmie Venturcom. "Nasz elastyczny system wsparcia systemów operacyjnych Microsoft Windows Embedded pozwoli Infinitum Labs na dostęp do naszej grupy MPV (Most Valuable Professionals) czyli ekspertów w dziedzinie Windows Embedded."

"Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością pracy z Venturcom - dzięki temu osiągniemy jeden z naszych głównych celów i staniemy się licencjonowanym OEM Microsoftu," dodał Timothy Roberts, prezes i członek zarządu Infinitum Labs Corporation. "Ten krok naprzód w naszym rozwoju pozwoli nam na kontynuacje prac na PhantomOS przy wykorzystaniu Windows XP Embedded - dzięki temu powstanie unikalny system operacyjny i graficzny interfejs użytkownika, który będzie wyróżniał naszą konsolę spośród innych platform."

Gothic III - kolejna odsłona wspaniałej serii - plany i spekulacje

Elrond

20 marzec 2002. Po kilku miesiącach oczekiwania, polscy fani RPG dostają w swoje ręce znakomitą grę Gothic, która została okrzyknięta jedną z najlepszych gier akcji/cRPG roku 2001. Prosta obsługa i przejrzysty interfejs a przede wszystkim bogata i wciągająca fabuła i naprawdę "żyjący" świat spowodowały, że gra zajęła należne jej miejsce w panteonie klasyki. Ale jak w większości gier tak i w przypadku Gothica zastanawialiśmy się czy może powstać tytuł, który zmierzy się z jego wielkością. Odpowiedź nadeszła 16 kwietnia tego roku, kiedy to pojawiła się polska wersja Gothica II. Wraz z nią otrzymaliśmy jeszcze większą i bardziej wciągająca fabułę, rozległe i różnorodne lokacje oraz nowe klasy postaci, gildie i umiejętności. Jedyne co nie uległo zmianom to znana z części poprzedniej niesamowita "miodność" rozgrywki. To wszystko w sumie sprawiło, że Gothic II również podbił serca graczy.

Potem pojawił się dodatek do drugiej części gry, zatytułowany The Night of the Raven oraz pierwsze informacje o planowanej trzeciej odsłonie serii. I właśnie pewne wiadomości dotyczące kolejnej części Gothic znalazły się na Gothic World Forum, m.in. planowana data wydania (3 kwartał roku 2005).

Dodatkowo wspomina się, że programiści tworzący ten tytuł więcej uwagi poświęcają jeszcze bardziej realistycznej animacji a także bardziej skomplikowanym interakcjom pomiędzy bohaterami niezależnymi. Opracowywany jest również realistyczny system wiadomości, który ma symulować naturalny obieg informacji, znany ze świata rzeczywistego.

Potwierdziły się również informacje o braku trybu multiplayer - z powodu ograniczeń, które narzucają koncepcje, jakie przyjęli twórcy gry, rozgrywkę nadal będziemy toczyć samotnie. Nowością będzie możliwość rozpoczęcia gry postacią już w pewien sposób ukształtowaną - programiści twierdzą, że rozpoczynanie tworzenia postaci od zera nie jest zbyt dobrym pomysłem i wydaje się być nudne. Ale żeby nasza postać nie była zbyt potężna wspomina się o pewnej odmianie klątwy czy też uroku, który początkowo wpłynie osłabiająco na nasze współczynniki, nie wiadomo jednak jak będzie wyglądać ewentualny import postaci z poprzednich części.

Oczywiście, wszystkie te materiały i informacje są nieoficjalne, wydają się jednak pochodzić od fana serii, który rozmawiał z właściwymi ludźmi na właściwych stanowiskach :)

Index GRY 12/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 16 »