Mikrokomputer ZX Spectrum wiecznie
żywy!
eLKaeR
Wielu „zaawansowanych wiekowo” użytkowników miało z
pewnością okazję empirycznie zbadać ośmiobitowy mikrokomputer o
nazwie ZX Spectrum, wprowadzony do sprzedaży w 1982 roku za sprawą
brytyjskiej firmy Sinclair Research. Słynne urządzenie o gumowych
klawiszach może być teraz emulowane (oprócz kompatybilności z modelem
48K, zachowano także zgodność z odmianą 128K) przez kieszonkową
konsolę N-Gage.
Program „udający” nosi tytuł ZXBoy (aktualny numer wersji,
to 1.2) i został stworzony dzięki staraniom studia WildPalm. Developerzy
uczynili swoje dzieło zdolnym do współpracy również z innymi mobilnymi
aparatami, skonstruowanymi w technologii Series 60 (telefony komórkowe
Nokia 3650, 3660, 6600, 7650 i Siemens SX1).
Standardowy wariant aplikacji dostępny jest całkowicie
za darmo, natomiast otrzymanie edycji rozszerzonej (efekty dźwiękowe
w pełnym zakresie itd.) wymaga jednorazowej opłaty w wysokości 10
USD. Wśród obsługiwanych gier figurują m.in. następujące pozycje
(w nawiasach podano oryginalne daty premier):
Bomb Jack (1986), Bruce Lee (1984), Commando (1985),
Green Beret (1986), Jet Set Willy (1984), Operation Wolf (1988),
Rampage (1987), Renegade (1987), Rick Dangerous (1989), Zorro (1986)
Konsoli Phantom świetlana (?) przyszłość
Elrond
fantom (fr. fantôme z gr. phántasma) 1. wizja, widziadło.
2. tech. model wykorzystywany zamiast oryginału przy prezentacjach
lub doświadczeniach, np. model anatomiczny obrazujący określoną
część ciała.
|
|
I tak też chyba można w krótkich słowach określić konsolę
Phantom. Od dłuższego czasu na sieci krążą plotki i domysły na temat
tego cudeńka powstającego w Infinitum Labs, jak również samej firmy.
Komentarze na temat tej konsoli rozciągały się od krańcowych zachwytów
po opinie leżące na przeciwległym biegunie - pojawiły się stwierdzenia,
że jest to kolejna tzw. kaczka dziennikarska, konsola jeśli w ogóle
istnieje to tylko w sferze planów a Infinitum Labs jest firmą widmo
próbującą nabrać klientów.
Tymczasem wydaje się, że sytuacja uległa zmianie. Otóż
z siedziby firmy Infinitum Labs, doszły nas a właściwie serwis Evil
Avatar, informacje jakoby twórcy Phantoma podpisali z firmą Venturcom
umowę, na mocy której stali się posiadaczami licencji Windows XP
w wersji Embedded (Venturcom jest autoryzowanym dystrybutorem systemów
operacyjnych Microsoft).
"Venturcom zapewni rozległe wsparcie firmie Infinitum Labs
podczas procesu developingu i faz testowania projektu PhantomOS,"
powiedział Will Hornkohl, dyrektor developingu systemów Microsoft
w firmie Venturcom. "Nasz elastyczny system wsparcia systemów
operacyjnych Microsoft Windows Embedded pozwoli Infinitum Labs na
dostęp do naszej grupy MPV (Most Valuable Professionals) czyli ekspertów
w dziedzinie Windows Embedded."
"Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością
pracy z Venturcom - dzięki temu osiągniemy jeden z naszych głównych
celów i staniemy się licencjonowanym OEM Microsoftu," dodał
Timothy Roberts, prezes i członek zarządu Infinitum Labs Corporation.
"Ten krok naprzód w naszym rozwoju pozwoli nam na kontynuacje
prac na PhantomOS przy wykorzystaniu Windows XP Embedded - dzięki
temu powstanie unikalny system operacyjny i graficzny interfejs
użytkownika, który będzie wyróżniał naszą konsolę spośród innych
platform."
|
|
Gothic III - kolejna odsłona wspaniałej
serii - plany i spekulacje
Elrond
20 marzec 2002. Po kilku miesiącach oczekiwania, polscy
fani RPG dostają w swoje ręce znakomitą grę Gothic, która została
okrzyknięta jedną z najlepszych gier akcji/cRPG roku 2001. Prosta
obsługa i przejrzysty interfejs a przede wszystkim bogata i wciągająca
fabuła i naprawdę "żyjący" świat spowodowały, że gra zajęła
należne jej miejsce w panteonie klasyki. Ale jak w większości gier
tak i w przypadku Gothica zastanawialiśmy się czy może powstać tytuł,
który zmierzy się z jego wielkością. Odpowiedź nadeszła 16 kwietnia
tego roku, kiedy to pojawiła się polska wersja Gothica II. Wraz
z nią otrzymaliśmy jeszcze większą i bardziej wciągająca fabułę,
rozległe i różnorodne lokacje oraz nowe klasy postaci, gildie i
umiejętności. Jedyne co nie uległo zmianom to znana z części poprzedniej
niesamowita "miodność" rozgrywki. To wszystko w sumie
sprawiło, że Gothic II również podbił serca graczy.
Potem pojawił się dodatek do drugiej części gry, zatytułowany
The Night of the Raven oraz pierwsze informacje o planowanej trzeciej
odsłonie serii. I właśnie pewne wiadomości dotyczące kolejnej części
Gothic znalazły się na Gothic World Forum, m.in. planowana data
wydania (3 kwartał roku 2005).
Dodatkowo wspomina się, że programiści tworzący ten
tytuł więcej uwagi poświęcają jeszcze bardziej realistycznej animacji
a także bardziej skomplikowanym interakcjom pomiędzy bohaterami
niezależnymi. Opracowywany jest również realistyczny system wiadomości,
który ma symulować naturalny obieg informacji, znany ze świata rzeczywistego.
Potwierdziły się również informacje o braku trybu multiplayer
- z powodu ograniczeń, które narzucają koncepcje, jakie przyjęli
twórcy gry, rozgrywkę nadal będziemy toczyć samotnie. Nowością będzie
możliwość rozpoczęcia gry postacią już w pewien sposób ukształtowaną
- programiści twierdzą, że rozpoczynanie tworzenia postaci od zera
nie jest zbyt dobrym pomysłem i wydaje się być nudne. Ale żeby nasza
postać nie była zbyt potężna wspomina się o pewnej odmianie klątwy
czy też uroku, który początkowo wpłynie osłabiająco na nasze współczynniki,
nie wiadomo jednak jak będzie wyglądać ewentualny import postaci
z poprzednich części.
Oczywiście, wszystkie te materiały i informacje są nieoficjalne,
wydają się jednak pochodzić od fana serii, który rozmawiał z właściwymi
ludźmi na właściwych stanowiskach :)
|