GRY 01/2003  Temat Numeru : Konsole « 10 »  

Sony w świetle możliwości PlayStation 2 dawało jasno do zrozumienia: niech Dreamcast się wyszaleje, niech "przygotuje" fanów gier wideo na przyjście prawdziwego potentata. Może brzmi to trywialnie, ale taka była prawda i historia to potwierdziła. Zaiste Dreamcast tylko "przetarł" szlak, stając się w świetle marketingowym (niczego nie ujmując jego świetnym grom) jedynie zapchajdziurą, pomostem pomiędzy PlayStation i PlayStation 2. Jak się też późnej okazało, skok technologiczny pomiędzy PS2 i Dreamcastem wcale nie był taki ogromny, a możliwość generowania grafiki PlayStation 2 były nieco przereklamowane. Marketing jednak zrobił swoje, renoma firmy i zaufanie graczy - również.


18 lutego 2000 roku. Sony zaczyna przyjmować przez Internet zamówienia przedpremierowe na swą nową konsolę. W ciągu niespełna godziny zostaje zamówionych 100,000 konsol; system nie daje sobie rady z generowanych ruchem i zostaje zawieszony. Skoro takie rzeczy dzieją się w Internecie, to co będzie w sklepach?


Normalne sklepy mają taką "techniczną" przewagę nad internetowymi, że po towary stoi się w kolejce i trudno żeby "zawiesił" się pracownik. Kolejki w Akihibarze (dzielnica Tokyo, w której królują sklepy z elektroniką) w dniu premiery PlayStation 2, czyli 4 marca 2002 roku, przypominają czasy komunizmu w Polsce. W ciągu dwóch dni zostaje pobity rekord - sprzedaje się milion sztuk! Nieszczęśnicy, dla których konsol nie starczyło, posuwają się nawet do kradzieży i napaści na szczęśliwców wracających z niebieskimi kartonami do domów; na szczęście nie są to zbyt częste przypadki. Premiera nie odbywa się też bez innych problemów - niektóre karty pamięci okazują się być wadliwe, nie współpracując odpowiednio z trybem odtwarzania filmów w formacie DVD, tudzież same egzemplarze konsol podlegać muszą natychmiastowej gwarancji. Bez wątpliwości była to jedna z najdziwniejszych premier konsoli na świecie. Wraz z nią, w Japonii następuje boom na rynku filmów DVD. PlayStation 2 odtwarza - jak już wspominaliśmy - owe filmy bez żadnych dodatkowych przystawek. Zobaczmy, co jeszcze potrafi.


PlayStation 2 odtwarza formaty płyt CD oraz DVD. Tak jak w przypadku jej poprzedniczki - można odtwarzać płyty audio CD. Konsola ma wysuwaną kieszeń na płyty, na wzór komputerów osobistych i innych urządzeń domowych na przykład odtwarzaczy DVD (koniec z otwieraną do góry klapką, choć ten wzór utrzyma jeszcze w późniejszym okresie GameCube). O znakomitym, jak na owe czasy, procesorze graficznym już pisaliśmy; dodajmy jeszcze, że spora liczba gier wyświetlana jest w 60 fps (w systemie NTSC), a więc animacja robi nie lada wrażenie. Konsola ta jest także kompatybilna wstecz, co oznacza, że gry ze starszej PSX dają się uruchomić bez problemu (poza naprawdę nielicznymi przypadkami). Dźwięk w standardzie Dolby Digital 5.1 staje się powoli funkcją często wykorzystywaną przez programistów tworzących gry na PS2. Sony supportuje także dźwięk w systemie DTS. Joypad jest rozwiniętą ideą starego, dobrego DualShocka i nosi po prostu nazwę DualShock 2; wszystkie jego klawisze są analogowe i wyczuwają "ileś-tam" poziomów nacisku (na pewno nie kilkaset, jak podaje producent)


PS2 posiada wejścia typu USB, które mogą być przydatne w przypadku korzystania z wielu peryferiów, na przykład pistoletów, myszek, klawiatur, okularów wirtualnych itp. Lekka irytacja graczy tyczy się dwóch wejść na joypady (wcześniejszy Dreamcast i późniejsze: GameCube i Xbox - wszystkie oferują cztery wejścia), a ich ilość może zostać powiększona po dokupieniu specjalnego urządzenia zwanego multitapem. PlayStation 2 posiada też możliwość podłączenia twardego dysku i specjalnego adaptora sieciowego (do korzystania z Internetu). Zanim jednak PS2 zacznie na dobre wykorzystywać dwie ostatnie wymienione funkcje, minie jeszcze dużo czasu (premiera przystawki sieciowej ma miejsce w Europie dopiero w marcu 2003 roku).


Premiera w Stanach Zjednoczonych odbyła się 26 października 2000 r. Tak duże opóźnienie wynikało z pewnych technicznych problemów z niektórymi partiami konsol. Tymczasem amerykańskie media robiły szum wokół nowej konsoli przynajmniej od czasu japońskiej premiery (PlayStation 2 załapało się nawet na okładkę Newsweeka z 6 marca 2000 roku). Amerykańskie sklepy otrzymały takie ilości zamówień przedpremierowych, że Sony zaleciło wstrzymać ich dalsze przyjmowanie. Gdy już premiera w Ameryce się odbyła i zakończyła oczywistym sukcesem, miesiąc później na czarną konsolę doczekała się także Europa, przyjmując ją niemniej ciepło. Tradycyjnie zabrakło premiery "z pompą" w naszym kraju, a ceny dość długo utrzymywały się na niebotycznie wysokim pułapie.


Sony PlayStation 2 przyjęło w krótkim czasie pozycję lidera na rynku konsol next-gen. Dreamcasta przestano produkować i choć odszedł bez walki i zbyt wcześnie, to jednak nie był w stanie wygrać tego boju. PlayStation 2 powtórzyła czas świetności PSXa, sprzedając się w ogromnych ilościach na całym świecie. Doskonałe gry i mądra polityka Sony były tego przyczyną, bowiem konsola sama w sobie miała pewne wady. Po pierwsze słabej jakości czytnik DVD, który potrafił po dość krótkim czasie zwyczajnie zepsuć się, czy rozregulować. Po drugie zdecydowanie przereklamowane możliwości graficzne (choć takie pozycje jak Final Fantasy X, Gran Turismo 3, Metal Gear Solid 2, czy Baldur's Gate: Dark Alliance wyznaczyły nowe standardy) - w końcu nie doczekaliśmy się na tej konsoli niemalże filmowej grafiki, jak zapewniali szefowie Sony. Faktem jednak jest, że jakość wielu produkcji zadowalała fanów całkowicie, a nie głuchnące przez długi czas coraz to nowe zapowiedzi hitów, nakręcały kolejnych potencjalnych nabywców tej konsoli.


W lutym 2003 roku Sony ogłosiło sprzedaż 40 milionów konsol PS2.
W tym czasie PS2 była w okresie swej świetności, GameCube nie podołał wielkości Sony, a Xbox Microsoftu powoli zaczął szokować grafiką, choć na pewno nie ilością sprzedanych konsol. Zaczęły też oblatywać świat pierwsze, dość skąpe informacje o PlayStation 3... Ale to już zapewne inny rozdział w dziejach konsol.

Emil "Samuraai" Ronda

»

Index GRY 01/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 10 »