GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Programowanie

27.06.2009
18:30
[1]

razor3 [ Centurion ]

Programowanie

Chciałbym zacząć nauke o programowaniu.Jaki język polecicie na początek?

27.06.2009
18:32
[2]

ppaatt1 [ Trekker ]

W technikum zaczyna się od Turbo Pascala. Ale w tym nic ciekawego nie zmajstrujesz. Chyba C++ to najlepszy wybór.

27.06.2009
18:37
[3]

Neo12 [ Prince of Persia ]

Zależy co chcesz pisać.

Jeśli aplikacje użytkowe to Delphi ze swoim Object Pascalem będzie najlepsze, a jeśli myślisz o pisaniu gier to polecam C++.

27.06.2009
19:03
[4]

wi3dzmin [ Generaďż˝ ]

Standardowo rozpoczyna się naukę od C++ ma on jednak swoje wady i narowy.
Nowsze języki takie jak JAVA, C# czy pyton są generalnie wygodniejsze w programowaniu jednak niekiedy wolniejsze.

Jeżeli chcesz zdobyć trudniejsze podstawy to zacznij od c++ (chyba też najłatwiej znaleźć kursy w necie). C++ jest trudniejsze, ale potem przesiadka na np. Javę będzie przyjemnością :)

27.06.2009
19:13
smile
[5]

Cougar/ALV'Y [ 3DFX is still alive ]

Zacznij od basica.
Jest bardzo prosty!

27.06.2009
19:25
[6]

Loczek [ El Loco Boracho ]

C++ potem się przerzuć na jakiś w pełni obiektowy język (Java, C#)

27.06.2009
19:25
[7]

Mateos44 [ Pretorianin ]

może Delphi?

27.06.2009
19:31
[8]

el.kocyk [ Generaďż˝ ]

a w jakich celach chcesz to robic? ogolnie teraz najwieksza przyszlosc ma java i tyle:)

27.06.2009
19:40
[9]

razor3 [ Centurion ]

Tak ogólnie chce pisać programy użytkowe takie które używamy na codzień np.winamp

27.06.2009
19:54
[10]

fifalk [ fifalkowiec ]

a ile masz lat?

27.06.2009
20:07
[11]

legrooch [ MPO Squad Member ]

el.kocyk ==> Że co ma Java? Większość firm ucieka z niej ile da radę. Boom się skończył.

27.06.2009
20:18
[12]

Chudy The Barbarian [ Senator ]

fifalk - a czy to ważne? Młody czy stary, jak zobaczy jak to wygląda i tak może mu się odechce :P

Ja tam polecam C++, ale na początek też niezły jest Pascal, "uczą" go w liceum. Potem możesz z niego przejść na Delphi.

27.06.2009
20:21
[13]

el.kocyk [ Generaďż˝ ]

legrooch - oj chyba jednak nie uciekaja
zapotrzebowanie na javovcow jest wielkie (mam w domu rekruterke IT:))
a np komisja Europejska dopiero na jave przechodzi, w kazdej firmie gdzie pracuja znajomi tez sie pracuje w javie...

ja jej nie znam i nie mam zamiaru sie uczyc, bo nie zajmuje sie programowaniem zawodowo, ale jakby mi sie chcialo to to bylby jezyk, ktorego bym sie uczyl

choc w sumie javovcow jest wielu, wiec konkurencja spora, ale mimo to stawki kontraktowe sa zadowalajace:) 350 euraczy dziennie da sie wyciagnac...

27.06.2009
20:26
[14]

Loczek [ El Loco Boracho ]

el.kocyk: to mówisz o przyszłości czy o tym co jest teraz?

Sam nie jestem jakimś fachowcem od programowania, ale z racji kierunku który studiuje mam kontakt z ludźmi, którzy się tym zajmują i przechodzą z javy na języki .NETowe (czyt. C# :P)

27.06.2009
20:34
[15]

Moby7777 [ Generaďż˝ ]

ogolnie teraz najwieksza przyszlosc ma java i tyle:)
Znasz jeszcze jakieś żarty? Bo ten mnie powalił... :D

Poważnie, JAVA jest popularna ale nie pieprz mi o rekrutacjach i wykorzystaniu TERAZ w firmach. JAVA padła już ze 3 lata temu... ten język się nie rozwija. Nie ma zmian, ulepszeń, nowych bibliotek. Szczerze mówiąc mam wrażenie, że sam Sun sprawę olał. Bo co dodali w ciągu ostatnich 5 lat?

Jeśli chodzi o przyszłość to ja stawiam na języki interpretowane (zwłaszcza python i ruby) oraz wszelkie mutacje C do uruchomienia sprzętu.

Do rozpoczęcia nauki jednak polecam C++ - pod warunkiem, że chcesz się związać z programowaniem na serio. Jeśli nie, dostosuj język, którego chcesz się uczyć do dziedziny, w której chcesz działać.

27.06.2009
20:36
[16]

wysiak [ Legend ]

Java jest fajna, bo jest prosta, i dobra do nauki. Przyszlosci z nia bym nie wiazal, szczegolnie dopiero zaczynajac 'kariere'.. Poki co jeszcze sie jakos trzyma, ale juz coraz slabiej.


el.kocyk --> Ja pracuje w zawodzie 'na zachodzie' (aktualnie w Anglii) od prawie 10 lat, i gadasz bzdury. Programistow javy jest za duzo, nie wiem jak jest teraz, ale jakies dwa lata temu zwykly prosty programista javy zarabial w Londynie (na pozycji 'permanent', nie na kontrakcie) 30-40k funtow rocznie, a jak na Londyn jest strasznie biednie. Na kontrakcie (ale tu mowimy o sporo bardziej doswiadczonych i wyspecjalizowanych ludziach) stawki dochodzily do 300-350 funtow, co bylo sporo mniej niz inne jezyki programowania czy systemy, chocby developer Oracla. I mowie co bylo przed kryzysem.

27.06.2009
20:38
[17]

el.kocyk [ Generaďż˝ ]

pracuje w zawodzie od kilku ladnych lat i programistow znam dziesiatki, glownie javy
i w Polsce java rzadzi w nowszych firmach choc mozna spotkac sie z C# (chyba drugi najpopularniejszy) czy innymi jezykami, jak np klarion w informatycznej biedronce, czyli w comarchu:)

ale wystarczy ze poogladasz portale rekrutacyjne, w Polsce i na zachodzie, java gora z przewaga kilkuset % nad innymi ogloszeniami...

ja nie mowie, ze java jest najepsza i trzeba sie jej uczyc, ja jej nawet nie lubie
ja tylko twierdze, ze zapotrzebowanie jest wielkie, w kazdej firmie gdzie bylem pisali w javie i pisac jeszcze beda dziesiatki lat...

Moby7777 - ale ja nie pisze o mozliwosciach jezyka, jak mowie, nie jestem developerem i nie znam sie na nim
ja mowie o zapotrzebowaniu na rynku, a to jest ogromne...
nie wiem skad ty masz info o tym co sie wykorzystuje w firmach, ale ja to wiem z doswiadczenia...

wysiak - ale ja sie z Toba zgodze, javovcow jest wielu, bo pracy jest duzo, co stanowi pewne ryzyko, a dodatkowo z tego co widac po ilosci wysylanych CV w UK nagle sporo ludzi w IT szuka pracy...teraz jest po 100 CV na oferte, rok temu bylo ciezko miec 10
jak ktos wybierze oryginalny jezyk to ma wieksze szanse zlapac fuche na kontrakt za duzo wieksza kase niz javoviec (ostatnio narzeczona szukala ludzi od cobola i stawki byly naprawde niezle:)

dlatego ja tez nie ide w programowanie, nudzi mnie to, za duza konkurencja i zeby zarabiac naprawde ladnie trzeba byc wypasem:)

27.06.2009
20:43
[18]

wi3dzmin [ Generaďż˝ ]

Moby - chyba "zdziebko" przesadzasz. Java upadła? nic nowego? Przytłaczająca większość oprogramowania na komórki i urządzenia mobilne to Java. Ogromna ilość programów na kompy to java. Teraz wchodzi swoista mutacja Javy JavaFx będąca językiem skryptowym...

Nie zamierzam wciskać, że Java jest jedynym popularnym językiem ale pogłoski o jej śmierci są mocno przesadzone ;P

27.06.2009
20:46
[19]

el.kocyk [ Generaďż˝ ]

ale wracajac do tematu
ja uczylem sie programowac w basicu na C64, pozniej pascal, pozniej przeszedlem na IDE Delphii, C i VB (glownie VB script, ktorego uzywam na codzien tworzac skrypty)

jak chcesz miec latwo, zacznij w pascalu, nie wiem czy jest cos latwiejszego:)

28.06.2009
10:40
[20]

razor3 [ Centurion ]

Narazie szlifuje pascala i delphi ale bym chciał sie też uczyć C++.Macie jakieś dobre poradniki na temat C++ i jakiś kompilator?

28.06.2009
13:28
[21]

wi3dzmin [ Generaďż˝ ]

co do kompilatora to chyba najlepiej microsoft visual studio. Najpopularniejszy i chyba najczęściej wymagany. A co do książki to c++ symphoy (jakoś tak) albo thinking in c++

30.06.2009
15:53
[22]

phenixo [ Junior ]

Witam, mogby ktos pomoc mi w napisaniu programu w jezyku c ktory sprawdza czy wpisany wyraz jest palindromem? nie wolno mi uzywac funkcji takich jak strlen, to jest zadanie do szkoly. Bylbym wdzieczny. Do tej pory sam probowalem i zrobilem tyle ale nie dziala jak trzeba:

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main(int argc, char *argv[])
‹int i;
int n;
char slowo;
printf("wpisz wyraz by sprawdzic czy jest on palindromem\n");
scanf("%s",slowo);
for(i=0;slowo;++i)
printf("dlugosc wyrazu= %d\n",i);
i=n/2;
while(i--)
‹if(slowo!=slowo[n-i-1])
printf("wyraz nie jest palindromem\n");›




return 0;

30.06.2009
15:58
[23]

wysiak [ Legend ]

Imho najprosciej byloby stworzyc sobie druga zmienna i przepisac do niej podane slowo znak po znaku od tylu, po czym porownac..

30.06.2009
16:12
[24]

mirionis [ Konsul ]

cześć, witajcie. ja mam takie pytanie. jak stworzyć grę(taką słabiutką, na początek)? potrzeba znać język, to wiem, ale co jeszcze? gdzie, czy to w jakichś programach się "piszę" grę, czy jak? może mi ktoś wyjaśnić 'co potrzeba' do napisania gry? gdzie, co jak?

spoiler start
ciekawość
spoiler stop

30.06.2009
16:12
[25]

DEXiu [ Generaďż˝ ]

Co do tematu: osobiście polecałbym na dobry początek zapoznać się z Pascalem albo innym podobnym językiem strukturalnym. Później przeskoczyć na C (w sumie to tylko na potrzeby nauczenia się składni i co by nie było "kuku" jak przyjdzie w tym zaklepać coś prostego gdy C++ nie będzie wchodził w grę) i zaraz potem C++ (ładne przejście od programowania strukturalnego do obiektowego). Dalej do wyboru do koloru: C#, Java itp. no i jak już ktoś wyżej wspomniał - warto zainteresować się językami skryptowymi takimi jak Python, Ruby czy ostatecznie Perl.

phenixo ==> Trudno żeby działało kiedy wczytujesz stringa do pojedynczego znaku (char), na dodatek przekazując do scanfa zmienną a nie adres :) Zmień deklarację "char slowo" na "char slowo[128]" (albo inną długość bufora). I co to w ogóle za zapis "for(i=0;slowo;++i)" - pętla ma się wykonywać, aż się "slowo" w magiczny sposób wyzeruje? ;) Zmień na "for (i=0; slowo [ i ]; i++)" A w dalszej częście kodu nie używaj zmiennej "i" jako licznika, tylko n (bo to w i masz długość słowa). Poza tym w tej ostatniej pętli while po wykryciu, że słowo nie jest palindromem wypadałoby ją przerwać (chyba, że chcesz mieć x razy wypisane "słowo nie jest palindromem")

mirionis ==> Na początek trzeba znać jakiś język programowania. Przydałby się też pomysł ;) I to teoretycznie wystarczy. Można wtedy napisać jakąś prostą (a nawet złożoną) gierkę konsolową (a jakby się postarać i użyć odpowiednich bibliotek, to i graficzną :P ). Polecam na początek sobie wystukać np. coś na kształt "koła fortuny" (gracz odgaduje kolejne literki hasła) lub "zgadnij o jakiej liczbie myślę - za dużo/za mało" :) Później można się bawić w nieco ambitniejsze (pod względem złożoności kodu ale i pomysłu) projekciki, jak np. "niepokonane kółko i krzyżyk 3x3" :)

30.06.2009
16:18
[26]

hopkins [ Zaczarowany ]

Assembler powinien byc ok.

30.06.2009
16:20
[27]

mirionis [ Konsul ]

Polecam na początek sobie wystukać

no dobrze, ale gdzie mam to 'wystukać'? potrzebne jakieś urządzenie, program, czy po prostu normalny, stacjonarny komputer, no ale wtedy właśnie gdzie mam to wystukiwać?

30.06.2009
16:22
[28]

hopkins [ Zaczarowany ]

Mirionis notatnik Ci wystarczy.
Pozniej potrzebny bedzie kompilator.

30.06.2009
16:24
[29]

ppaatt1 [ Trekker ]

[27]
program/kompilator etc.
Pobierz sobie Turbo Pascala, poszukaj tutoriala i ucz się kolejnych komend. Gdy mniej więcej się tego nauczysz, zabierz się za stworzenie małej gry.

30.06.2009
16:27
[30]

mirionis [ Konsul ]

może to być np. GCC?

30.06.2009
16:29
[31]

hopkins [ Zaczarowany ]

Ppaatt1 po kiego grzyba ma sie babrac w turbo pascalu?
Pobierasz dajmy na to Visual Studio M$ albo DevC++ i uczysz sie pisac proste programy w C. W necie masz pelno poradnikow. Polecam ksiazke z ktorej nauczysz sie "wszystkiego": Język ANSI C
Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie.
edit: Moze :)

30.06.2009
16:29
[32]

Neo12 [ Prince of Persia ]

Jeśli nie potrafisz pojąć tak elementarnych rzeczy i jak widzę nie znasz się na obsłudze Google i wyszukiwaniu informacji lepiej nie bierz się za programowanie bo zginiesz marną śmiercią.

30.06.2009
16:51
[33]

Katane [ Useful_Idiot_ ]

Nie mam pojecia, dlaczego ludzie upieraja sie tak z tym Pascalem - juz lepiej od razu wskoczyc na C, wiekszosc jezykow ma podobna skladnie.

Slysze teraz czesto, ze wielu ludzi zaczyna od Pythona i idzie im calkiem znosnie, wiec moze warto pojsc w ta strone?

30.06.2009
17:47
[34]

DEXiu [ Generaďż˝ ]

Może jeszcze dorzucę do tematu taką mądrą sentencję:

Nie sztuką jest wklepać kod, lecz stworzyć program. Programuje się w głowie/na kartce a NIE w konkretnym języku. Nauka kolejnego języka programowania dla wprawnego programisty, to kwestia najwyżej kilku dni.

30.06.2009
19:16
[35]

mirionis [ Konsul ]

pytanie: gdzie można kupić książkę z dyskietką tego kursu:

to jest tylko książka, ale ja chciałbym kupić wraz z płytą całą książkę, nie mogę znaleźć nigdzie

30.06.2009
22:40
[36]

Katane [ Useful_Idiot_ ]

Nie wiem gdzie, ale przeczytawszy dwa pierwsze akapity - sugeruje unikac.

30.06.2009
22:45
[37]

Regis [ ]

Człowieku, skąd ty żeś ten kurs wygrzebał?

"(...) popularność OS2, UNIXa i C/C++ jest w Polsce do dziś nieproporcjonalnie mała, a Basica, Pascala i DOSa nieproporcjonalnie duża. W USA C++ już od kilku lat stanowi podstawowe narzędzie programistów"

Każdy PC jest w momencie zakupu (co często wchodzi w cenę zakupu komputera) wyposażany w system operacyjny DOS - np. DR DOS, PC DOS, PTS DOS lub MS DOS.


Rok '95 to max, ale sądzę tak tylko dzięki wzmiance o Windows 95... Reszta wskazuje na źródła z ok. '92 ;P

01.07.2009
11:06
[38]

wi3dzmin [ Generaďż˝ ]

Hehe ta książka to już źródło historyczne ;)

O ile się nie mylę jest w sieci dostępna darmowa wersja thinking in c++
poszukaj, to jest dobra książka :)

01.07.2009
11:30
[39]

Neo12 [ Prince of Persia ]

Jak jednak chcesz się uczyć to polecam megatutorial Xion'a "Od zera do gier kodera" -
,a dokładniej tę jego część:


A jak już nauczysz się podstaw to wiedzę możesz pogłębiać uczestnicząc w życiu Warsztatu:


To swoista ostoja dla wszystkich twórców gier ;-)

Zresztą, dla podobnych tobie zapaleńców powstał artykuł: Chcę napisać grę. Jak to zrobić?

Zachęcam do przeczytania:

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.