GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Klanarchia: Od cRPG do RPG

21.05.2009
21:13
[1]

Paszpal [ Legionista ]

Klanarchia: Od cRPG do RPG

Chciałbym Wam się pochwalić, bo siedziałem nad tym ładne 3 lata i włożyłem mnóstwo wysiłku. Także nie spodziewajcie się obiektywnej prezentacji :P

Napisaliśmy grę z myślą o ludziach, którzy lubią fantastykę, kino rozrywkowe, a przede wszystkim gry komputerowe. Którzy gdzieś kiedyś coś słyszeli o rozrywce typu RPG, kojarzą ją z komputerowych Baldursów, Obliviona, czy Wiedźmina, z opowieści na forach, ale nigdy jeszcze nie mieli okazji wziąć udziału w takiej grze towarzyskiej osobiście.

Zależało nam, aby wydać taką grę, która wprowadzi do hobby jakim jest RPG wielu graczy komputerowych, wciągnie na wiele lat i będzie się ją potem z sentymentem wspominać przez lata (jak ja obecnie wspominam komputerówki, które wprowadziły mnie w temat RPGów typu Eye of The Beholder, Ultima, czy Fallout).

W skrócie Klanarchia opowiada o zmaganiach wolnych ludzi z Ciemnością w dekoracjach świata, który wieki temu został zniszczony przez demony. Obecnie na jego ruinach rodzi się nowa cywilizacja: setki porozrzucanych klanów przynależących do jednej z wielkich czterech Wolnych Rodzin jednoczą się, aby przeciwstawić się potędze upiorów i ich sług.

Konwencja fantasy horror odcisnęła mocne piętno na grze: od tematyki, poprzez ilustracje i dostępne bohaterom moce i możliwości. Chcieliśmy, aby gra wręcz ociekała klimatem mrocznej cywilizacji opartej na magii i prymitywnej technologii. Dużo miejsca poświęciliśmy na wyjaśnienie, jak wogóle rozpocząć zabawę z RPG, na czym to dokładnie polega i jak grać w Klanarchię. Czytelnik dowie się, jak poprzez różne tricki i techniki narracyjne tworzyć nastrój i przede wszystkim co zrobić, aby z gry wycisnąć maksymalnie wiele grywalności. Przy miodności gry czerpaliśmy wzorce ze sprawdzonych motywów (np. z komputerówek) - dołączyliśmy takie smaczki jak kombosowanie manewrów bojowych, mechanizm sporów społecznych, czy mechaniczne bonusowanie dla graczy, którzy wspomagają klimat.

Całość podana jest w taki sposób, aby nie tylko granie sprawiało wiele satysfakcji, ale sama lektura była potężną inspiracją dla wyobraźni: bogaty opis szczegółów krainy zwanej Rubieżą (wraz z duża mapą formatu A1!), fabularyzowane wstawki, piękny layout, full kolor, 130 ilustracji, a nawet komiks. W sam raz, by przed snem wertować podręcznik gry i poczytać o niektórych aspektach świata lub sposobach zabawy. :)

Grę testowało ok. 80 osób przez dwa lata. Po wielumiesiącach, wreszcie oddaliśmy Klanarchię RPG do druku. Premiera ok. 30 czerwca +/- 7 dni.

Więcej szczegółów na stronie informacyjnej:


ale jeśli jesteście zainteresowani, to chętnie tutaj odpowiem na Wasze pytania.


Klanarchia: Od cRPG do RPG   - Paszpal
21.05.2009
21:14
[2]

ppaatt1 [ Trekker ]

O nowy erpeg :) Na pewno sprawdzę co to jest.

Gra bardziej nastawiona na system czy może bardziej storytellingowa?

21.05.2009
21:18
[3]

Paszpal [ Legionista ]

Gra została tak sprytnie podkręcona, że daje możliwość albo pełnego storytellingu albo też niesamowitego manczkinienia i zabawy systemem.

Ogólnie myślę, że najlepszy jest w niej złoty środek - mocno bawić się systemem (który daje niesamowite i dość niespotykane patenty) ale też dbac o klimat i odgrywanie :>

21.05.2009
21:21
[4]

blazerx [ Legend ]

Ile?

21.05.2009
21:23
[5]

Paszpal [ Legionista ]

w przedsprzedaży 99 zeta, po premierze 30 czerwca 130.

Wydaje to Copernicus - który wydał w Polsce Cyberpunka i Warhammera .

21.05.2009
23:17
[6]

Indoctrine [ Her Miserable Servant ]

Mam pytanie :)
Ale nie tyle o samą grę, lecz o proces wydawniczy.
Otóż mam w około 60% ukończony własny system i chciałbym wiedzieć jak załatwiliście z Copernicusem wydanie tego? Jakie warunki trzeba spełnić by w ogóle chcieli gadać? Na jakich warunkach umowa itp..
Bardzo proszę :)

21.05.2009
23:30
[7]

_agEnt_ [ Tajniak ]

Bardzo ładna okładka :)

21.05.2009
23:33
[8]

Paszpal [ Legionista ]

Przede wszystkim musisz mieć

* cały podręcznik napisany
* załączyć biznesplan, hamronogram prac
* system musi być przetestowany przez znacznie więcej osób, niż drużynę autora;
* system musi być dobry, dobrze gdyby czerpał wzorce z najnowszych trendów w gamedesignie
* dobrze by było mieć jakieś wizualizacje - ilustracje, mapki itp.

21.05.2009
23:44
[9]

Indoctrine [ Her Miserable Servant ]

* podręcznik napisany to ja rozumiem :) Zapytam też, jak przekłada się ilość stron Worda 12 na podręcznik? Na takie 300 stron trzeba ile wordowych, około 400, 500?

* biznesplan i harmonogram, można jaśniej? w sensie oprawa, ilość sztuk, dystrybucja? a to nie wydawnictwo to robi?

* ile mniej więcej byłoby sensowne? i przez jak długi okres czasu?

* z tym jest problem, jeśli chodzi o trendy, bo jest to hard SF, czyli rzecz trochę niszowa :>

* wystarczy trochę szkiców a resztą zajmą się ludzie wydawnictwa czy trzeba by raczej zapewnić komplet?

Dzięki za odpowiedzi :)

21.05.2009
23:57
[10]

Paszpal [ Legionista ]

* wszystko zalezy jaką czcionką będzie pisany podręcznik i jakie będa odstępy między wierszami. Klanarchia posiada ok. 1,4 miliona znaków w podręczniku - 424 strony (ale +duzo grafiki), w wordzie czcionka 8 odstępy półtorej wychodziło to 300 stron.

* Raczej prace redaktosko-promocyjne: korekta, ile czasu, betatesty, ile osób zaangazowanych, promocja, jak, gdzie, patronaty, postawienie własnej strony www itd, zorganizowanie grafików, karta bohatera, itd.

* ok. 10 aktywnych osób i przynajmniej 2 niezależnych od Cibie MG (najlepiej nie twoich kumpli, lecz osoby spoza twojego miasta) to już nieźle. Ale o aktywnych jest trudno - mozesz tutaj liczyć na ko. 20% - 10% osób, które zgłosząsię do betatestów.

* chodzi raczej o mechanizmy gry, przebieg rozrywki, świat jest totalnie drugorzedny. Musi uwzględniać nowe trendy np. powiązanie fabularne z mechaniką, nacisk na casual gamerów, rozwiązania mechaniczne wspierające konwencję itp.

* Ty musisz znaleźć grafików i skłonić ich do narysowania tego, czego chcesz.

22.05.2009
00:38
[11]

Indoctrine [ Her Miserable Servant ]

* 1.4 miliona... Nieźle. Ja mam na razie około 500 tysięcy i liczyłem, że do miliona raczej nie ma potrzeby dojechać.. Niby zawsze można coś napisać więcej.. ;)

* Aha, to w sumie sporo, ale nie tak źle.

* Sporo. Gdzie najlepiej szukać takich ludzi? Mam nie aż tak wielkie kontakty w światku
RPG.

* Hmm, mechanikę raczej starałem się zrobić prostą i przejrzystą, nie używając jakiś wymyślnych metod socjotechnicznych. Casuali raczej też nie brałem pod uwagę, bo jak mówiłem, gra hard SF to raczej niszowa propozycja.. :/

* To już gorsza sprawa. Podejrzewam, że raczej nikt nie zgodzi się narysować mając obietnicę, że jak się uda to dostanie kasę, a jak nie to nie :)

22.05.2009
10:00
[12]

Paszpal [ Legionista ]

* Objętość nie gra roli, byleś miał całą grę opisaną.

* :)

* Najlepiej na forach RPG. Największym serwisem dla rpgowców jest Polter, tam warto zrobić nabór.

* Musisz poczytać o popularnych funkcjonujących mechanikach, aby wiedzieć, jak różne rzeczy działają.

* Zatem musisz mu zapłacić a te ryzyko wziąć na siebie: jeśli erpeg będzie fajny i się sprzeda, to Ci się zwróci, jeśli będzie wtopa, to stracisz kasę.

22.05.2009
15:44
[13]

ppaatt1 [ Trekker ]

Sporo. Gdzie najlepiej szukać takich ludzi? Mam nie aż tak wielkie kontakty w światku
RPG.

Możesz pojechać na jakiś konwent fantasy i zapoznać ludzi z systemem. No i jeśli chodzi o testowanie hard sf... sam byłbym chętny :)

22.05.2009
15:54
smile
[14]

Gambit [ le Diable Blanc ]

Indoctrine --> Złap mnie na GG, to dam Ci kilka namiarów na dobre miejsca do szukania ludzi testowych i ewentualnej promocji systemu. Dzisiaj będę uchwytny wieczorem, ale spokojnie chwytaj jak będziesz miał czas - najwyżej odpiszę jak się pojawię :)

22.05.2009
16:27
[15]

Taal [ Centurion ]

1. Czy można gdzieś zobaczyć wnętrze podręcznika (choćby jedną stronę), by zapoznać się z tzw. stylem?
2. Czy to samodzielny podręcznik?
3. Czemu tak drogo? :)

(a jeśli chodzi o HardSF, to chętnie przyłożę rękę do beta testów :))

22.05.2009
16:32
[16]

ppaatt1 [ Trekker ]

1. Czy można gdzieś zobaczyć wnętrze podręcznika (choćby jedną stronę), by zapoznać się z tzw. stylem?
Wyręczę Paszpala

22.05.2009
17:26
[17]

Paszpal [ Legionista ]

Wyręczę Paszpala"

Dzięki, ppaatt1 :)

2. Czy to samodzielny podręcznik?
Tak, to pełna samodzielna gra: świat, zasady oraz szczegółowe informacje pozwalające rozpocząć zabawę z RPG właśnie od tego systemu.

3. Czemu tak drogo? :)
- RPG to hobby niszowe, nie możemy rozkładać kosztu na większej ilości podręczników, tak jak robią to np. gry komputerowe czy zwykłe czarnobiałe książki (wychodzą w setkach tysięcy egzemplarzy, przy takich nakładach opłaca się je drukować np. w Chinach).

- 424 strony full kolor, szyte + 130 ilustracji, twarda okładka oraz drukarnia, która nie da ciała w przypadku takiego albumu wymusza jednak konkretną cenę. Przykładowo Warhammer II od 5 lat kosztuje 110 zł, a jest o połowę chudszy.

- w przypadku znanych taktyk marketingowych dymania klienta standardem zachodnim jest rzucanie tańszych podręczników, ale za to musisz ich kupić kilka, aby móc w ogóle zagrać (w stylu: świat, który bazuje na mechanice, która musisz osobno kupić lub odwrotnie) My woleliśmy wydać jeden podręcznik, który wystarczy do gry. Dodatki do gry będą, ale nie będą konieczne do gry. Wszystko, co trzeba jest w wystarczającej ilości w podręczniku.

- aby nieco złagodzić cenę prowadzimy przedsprzedaż (30 zeta taniej) oraz dajemy możliwość kupna "Pakietu dla drużyny" co jeszcze ją obniża.

22.05.2009
21:16
[18]

Indoctrine [ Her Miserable Servant ]

Muszę przyznać, że oprawa graficzna jest bardzo dobrej jakości :)

Czy możesz zdradzić ilu grafików przy tym pracowało i ile mniej więcej oni kosztowali? :)

23.05.2009
10:22
[19]

blazerx [ Legend ]

100 zl za takie cos to zadna miara nie jest drogo. Inna sprawa jest jakosc produktu, tego juz niestety nie da sie zweryfikowac tak latwo.

23.05.2009
12:07
[20]

Paszpal [ Legionista ]

Pracowało przy tym 8 grafików, nie mogę jednak mówić o sprawach związanych z kosztami.

23.05.2009
12:21
smile
[21]

deTorquemada [ I Worship His Shadow ]

Gratulacje !

Jeszcze się okaże, że to będzie pierwszy zakupiony przezemnie system od dawien dawna :)

Życzę sukcesu !

30.05.2009
12:04
[22]

Paszpal [ Legionista ]

Dzięki za życzenia! :)

Aby przybliżyć Wam, jakie informacje wypełniają 424 strony Klanarchii, zamieściliśmy Spis treści podręcznika w formacie pdf.


Klanarchia: Od cRPG do RPG   - Paszpal
01.07.2009
18:54
[23]

Paszpal [ Legionista ]

Już wydaliśmy, a oto pierwsze opinie:





Szczególnie polecam komentarze klientów Rebela:

01.07.2009
19:03
smile
[24]

Regis [ ]

Znam masę ludzi, którzy robili własne eRPeGi, ale nie znam nikogo, kto by swojego eRPeGa wydał - szacunek, musiało to was kosztować mnóstwo pracy, starań, kombinowania, pieniędzy i nerwów. Gdybym jeszcze miał czas na eRPeGi, to na bank bym kupił - choćby z czystej ciekawości.

No i patrząc na screeny podręcznik wygląda na świetnie wydany. Rysunki postaci mogły by być lepsze (ilustracje ludzi od D&D zjadają na śniadanie całą konkurencję, sorry ;) ), ale layout prezentuje się kapitalnie.

Raz jeszcze gratuluję. Będę śledził sytuację i jak kiedyś, za jakiś czas, podręcznik zejdzie do ceny ok. 70 zł, to kupię żeby postawić go na półce, żeby ładnie wyglądał. No i żeby wesprzeć polski rynek eRPeGowy, który po upadku MiMa praktycznie umarł, przynajmniej w moim odczuciu.

06.08.2009
14:24
smile
[25]

Gambit [ le Diable Blanc ]

Muszę pogratulować...

Słyszałem mnóstwo pochlebnych opinii o Klanarchii i to z ust ludzi, którzy z niejednego RPGowego pieca chleb jedli, niejednego MG do zawału doprowadzili i niejedną drużynę zabili.

Sam jeszcze nie grałem, ale na pewno spróbuję się z tym systemem.

Brawo!!!

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.