GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Algorytmy - czyli jak gadać o tym samym przez 45 min?

22.04.2009
22:59
[1]

Patryx0 [ Konsul ]

Algorytmy - czyli jak gadać o tym samym przez 45 min?

A więc dostałem zadanie z informatyki żeby zrobić lekcję o algorytmach. Jeśli mi się uda dostanę 6 na koniec ;) Tylko mam strasznie mało pomysłów co mogę przedstawić:

- wyjaśniam im co to algorytm na przykładzie z życia wziętym, np. wyjście na dwór, dopasowanie ubioru do pogody, włączenie komputera
- Podaję przykłady jak działa sztuczna inteligencja (np. jeśli rzucimy granatem to przeciwnik odskoczy)
- daję im kartki z paroma prostymi programami w Pascalu i opisuję każdy na tablicy
- pytam ich jakie oni znają przykłady algorytmów

Macie jeszcze jakieś pomysły?

2kl gimnazjum, nie znają się na informatyce, a więc nie potrzeba żadnych skomplikowanych obliczeń matematycznych.

22.04.2009
23:03
[2]

Narmo [ nikt ]

Obliczenia matematyczne? Po co?

Możesz opisać różne sposoby przedstawiania algorytmów (blokowy, tekstowy itp.), a poza tym to same przykłady i przykłady.

22.04.2009
23:46
[3]

Patryx0 [ Konsul ]

No właśnie, piszcie jakie znacie przykłady, każdy się przyda ;) Może jeszcze wyjaśnienie dlaczego algorytmika jest ważna? Sam nie znam odpowiedzi, a przydałoby się do lekcji.

23.04.2009
00:23
[4]

GBreal.II [ floydian ]

Dlaczego algorytmika jest ważna? Żeby nie było głosów, że gra jest niezoptymalizowana. W algorytmice chodzi z grubsza o to, aby pewne czynności wykonywać jak najszybciej, lub przy użyciu jak najmniejszej ilości pamięci dodatkowej. Ale opisywanie czym jest szybkość działania algorytmu to IMO trochę za dużo jak na gimnazjum.

A żelazny przykład algorytmu to dowolny przepis kuchenny. Na tym przykładzie można opisać "zrozumiałość" algorytmu, bo na przykład algorytm pieczenia ciasta może wyglądać tak:
1. Zrób ciasto.
2. Wsadź do piekarnika
3. Po odpowiednim czasie wyjmij i zjedz ze smakiem.
Oczywiście nie dla każdego ten algorytm będzie wystarczający do upieczenia ciasta, więc należy podać dokładniejszy :) I ciekawy przykład gotowy.

25.04.2009
09:46
[5]

Patryx0 [ Konsul ]

Na razie mam 3 programy, pierwszy to przykład jak wygląda program, a następne to już lekka matematyka.

VAR //deklaracja zmiennej, program wie że będziemy podawać jakąś zmienną
imie:string; //zmienną nazywamy "imie". String oznacza że możemy pisać słowa

BEGIN //początek programu
writeln('Jak masz na imię?'); //Program zadaje nam pytanie
readln(imie); //dzięki tej linijce możemy wpisać nasze imię
writeln('Twoje imie to ',imie); // Program wyświetli napis z naszym imieniem
END. //zamyka program



VAR //deklaracja zmiennej
x:longint; //zmienną nazywamy 'x'. Longint oznacza że możemy podać liczby w zakresie -2147483648 do 2147483647

BEGIN //początek programu
writeln('Wprowadź jakąś liczbę'); //tutaj program każe nam wpisać jakąś liczbę
read(x); // dzięki tej linijce, możemy wpisać jakąś liczbę i nacisnąć Enter
IF x=100 THEN writeln('Podałeś liczbę równą 100'); //jeśli zmienna którą podałeś to 100, program wyświetli napis "Podałeś liczbę równą 100'"
IF x>100 THEN writeln('Podałeś liczbę większą od 100'); //jeśli zmienna którą podałeś jest większa od 100 program wyświetli napis "Podałeś liczbę większą od 100"
IF x<100 THEN writeln('Podałeś liczbę mniejszą od 100');> //jeśli zmienna którą podałeś jest mniejsza od 100 program wyświetli napis "Podałeś liczbę mniejszą od 100"
readln; // bez "readln" na końcu nie będziesz w stanie przeczytać wyników, "readln" daje nam możliwość przeczytania i naciśnięcia enter po skończeniu.
END.



VAR //deklaracja zmiennej
x:longint; //zmienna 'x' i zakres liczb -2147483648 do 2147483647

BEGIN //początek
x:=0; //przypisujemy naszej zmiennej liczbę 0
REPEAT // polecenie "powtarzaj"
x:=x+1; //program będzie dodawał do x liczbę 1
writeln('Nasza zmienna teraz to:',x); // Program wyświetli napis "Nasza zmienna teraz to:" i pokaże wynik dodawania 'x'
UNTIL x=100 //Program będzie wykonywał liczenie'x+1' póki 'x' nie będzie się równać 100.
readln; //czas na przeczytanie i naciśnięcie enter ;)
END.

Macie jeszcze jakiś pomysł co mogę napisać?


25.04.2009
10:12
[6]

maviozo [ Man with a movie camera ]

Hm, algorytm bardziej kojarzony jest z tym:


Dwa szkolne przykłady to algorytm 'ze zbioru liczb znajdź najmniejszą' lub 'jak rozwiązać równania kwadratowe'.

25.04.2009
10:13
[7]

Patryx0 [ Konsul ]

O, dzięki za ten schemat blokowy, przyda się. Co do programów to nauczycielka powiedziała żeby było trochę matematyki, no to jest :D

25.04.2009
10:27
smile
[8]

maviozo [ Man with a movie camera ]

Albo, jak chcesz zastąpić szukanie liczby najmniejszej, to (znów akademicki przykład) zadanie może brzmieć:
mamy robota, który potrafi chodzić. Mamy wysłać go do sklepu, aby kupił najtańsze piwo. Co robot powinien robić po kolei, aby przynieść najtańsze?

Ta-daam:P

30.04.2009
18:31
smile
[9]

Patryx0 [ Konsul ]

No, zrobiłem lekcję, było dobrze, dostałem 6, dzięki wszystkim pomocnym :)

23.05.2009
20:44
smile
[10]

netka19 [ Junior ]

hej niech ktoś prosze mi powie jaki może byc alborytm "wlączenia konmputera" pomocy :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.