obrydzien [ Konsul ]
Czy w Polsce jest gdzies autostrada chociaż 3-pasmowa?
Z tego co widziałem jak jezdzilem po Polsce to większość szczątków autostrad jakie są budowane to 2-pasmówki. Tyle trąbią o tych autostradach a tu taki beznadziejny syf.
To po prostu płatne expresówki i tyle :/
Kurde cała Europa ma mnóstwo autostrad, które mają 3 i więcej pasów a tu taki kibel w tej Polandii.. dramat..powinien być jakiś wymóg żeby były przynajmniej 3 pasmowe:/
Shaybecki [ Shaybeck ]
bo za granicą większość dróg jest powojennych, potem modernizowanych
a ruscy się w drogi nie bawili, widać to teraz po stanie ich dróg
jest już za późno, żeby w jeden dzień walną autostrady na cały kraj
------------
a4 jest 3 pasmowa :P
LooZ^ [ be free like a bird ]
Pelno jest 3 pasmowych, pare 4 pasmowych. Nie wiem gdzie ty jezdzisz.
Volk [ Legend ]
W zdecydowanej wiekszosci przypadkow ruch nie jest na poziomie uzasadniajacym budowe 3 pasow. Jednak wszystkie nowobudowane autostrady sa zaprojektowane z rezerwa pod trzeci pas. Jezeli w przyszlosci bedzie trzeba - zostana rozbudowane.
Poza tym Polska ma jedne z najwyzszych wymagan co do klasyfikacji drog i nasze nowe autostrady sa na europejskim poziomie. To co u nas jest dwujezdniowa droga ekspresowa (klasy S) w Niemczech juz spokojnie uznanoby za autostrade.
Shaybecki [ Shaybeck ]
po wpisaniu AUTOBAHN -
po wpisaniu autostrada -
widzi ktoś różnice ?
fu-gee-la [ WOLF Regrav. ]
na trzypasmowych i tak matolstwo środkiem jeździ
obrydzien [ Konsul ]
Volk - troche chyba przesadzasz z tym ruchem... ciekawe ze europejskie państwa nie dość, że mają autostrady wielopasmowe to jeszcze są gęsto nimi poszatkowane... a u nas nie dość, że buduje się 3 autostrady na krzyż, to jeszcze 2 pasmowe :/
A co do tych wymagań.... mówisz o takich jak na A4 ? która jest chyba najczęściej remontowaną autostradą na swiecie?
TessTer [ Centurion ]
Shaybecki - a teraz skup sie: ta niemiecka autostrada powstala przed druga wojna swiatowa. zaczynasz kumac?
Volk [ Legend ]
Mowie o nowobudowanych autostradach a nie o najstarszej A4. Przejedz sie A1 z Gdanska do Grudziadza - bajka.
Autostrada 3 pasmowa ma uzasadnienie od poziomu ruchu mniej wiecej na poziomie 50 tys pojazdow na dobe. W Polsce (wylaczajac miasta naturalnie) takich miejsc jest naprawde niewiele. Rekord jest zdaje sie na gliwicko-katowickim odcinku A4 i wynosi cos ok 60 tys. Tam sa 3 pasy.
Kharman [ ]
TessTer --> co w związku z tym? Sugerujesz że autostradom dobudowuje się pasy wraz z wysługą lat? I nie wypada zbudować od razu trzech czy czterech?
©®© [ Generaďż˝ ]
3 pasy to jest idealne rozwiazanie, budujac droge od poczatku jest to mniejszy koszt niz dobudowanie pozniej 3 pasa. Prawda jest taka, ze u nas na 2 pasmowkach, prawy pas to tiry, lewy to Ci w matizach i innych "bolidach", ktorzy tiry na prawym pasie wyprzedzaja z predkoscia 5kmh wieksza niz owe tiry sie poruszają. Rozpedz sie na takiej drodze do normalnej predkosci... powiedzmy dla nowszych i mocniejszych aut niech bedzie to 160kmh jako predkosc podrózna. Rozsądna i zasadniczo na takiej drodze bezpieczna. A tu nagle typ w skodzie Ci wyjezdza bo nie raczył popatrzyc w lusterko... bo on ma fabie z salonu i jest krolem szos.... :)
I nie wazne jest tu natezenie ruchu... 3 pasy to jest kwestia bezpieczenstwa oraz wygody osob ktore ta droga jada.
obrydzien [ Konsul ]
Volk - autostrada Gdansk- Grudziadz to świeżo oddany kawalek..i jeszcze tylko 90 km.. wiec troche glupio jakby odrazu sie posypala.. poczekajmy chociaz ze 2-3 lata...
A tak czy siak.. na tym kilkudziesieciowym kawalku autostrady i tak są chyba 2-punkty pobierania opłat gdzie trzeba zwolnic..?
i tak jak pisze @@@ - lewy pas to ciężkie kloce z przyczepami, drugi to matizy i sredniaki, a 3ci pas lamborgini których w polsce jest mnóstwo.
Volk [ Legend ]
Daje reke sobie reke uciac, ze za 10 lat rowniez bedzie w idealnym stanie. Juz nie wspominajac o betonowych odcinkach A18 i A4 ze Zgorzelca do Krzyzowej.
obrydzien [ Konsul ]
nie no.. wlasnie wg europejskich wymagań to dla mnie autostrada to co najmniej 3 pasy.
Niech mówią że robią expresówke i tyle.
Volk [ Legend ]
To dlaczego u Niemcow autostradami sa nazwane drogi o dwoch pasach w jedna strone i ostrzejszych lukach oraz wyzszych skrajniach poziomych niz nasz ekspresowki?
McDevlin [ Centurion ]
CRC - po co państwo ma budować dodatkowy pas dla ludzi prujących 160 jak jest ograniczenie do 130?:P w ten sposób przepisy przestrzegają się bardziej samodzielnie:P
obrydzien [ Konsul ]
Volk - nie wiem, ale w naszym wydaniu różnica pomiędzy autostradą a expresówką jest smieszna. Realna to tylko chyba taka że kąt skrętu jest nieco większy pozwalający osiągnąć prędkość o 30 km/h wiecej (a w praktyce i tak różnica jest mniejsza)
No i skrzyzowania. ale jakby sobie odpuscili pare skrzyzowań na dr. expresowej to bedzie to samo co wspaniala autostrada gdansk-grudziadz
Volk [ Legend ]
Wychodzi twoj brak znajmosci tematu. Droga ekspresowa w Polsce jest calkowicie bezkolizyjna (brak skrzyzowan jednopoziomowych).
obrydzien [ Konsul ]
więc jeszcze bardziej byłaby podobna do autostrady.
ale neistety czasami skrzyzowania jednopoziomowe robi się na drogach expresowych tez.
Volk [ Legend ]
Nie robi sie.
obrydzien [ Konsul ]
robi.
Volk [ Legend ]
1 przyklad?
obrydzien [ Konsul ]
zerknij na mape to znajdziesz, np na
Uno07 [ Legend ]
...a 3ci pas lamborgini których w polsce jest mnóstwo.
Wystarczy Volvo :)
Belert [ Legend ]
w Polsce nie ma takiego wymogu , a i przy okazji taniej.niewiele to pomaga bo autostrad na lekarstwo.

Cremek [ Konsul ]
@Volk [18] -> Bredzisz popatrz sobie na droge krajowa numer 1, ktora jest ekspresowa i policz ile tam jest skrzyzowan jednopoziomowych...
frer [ God of Death ]
Póki co sensowne posty napisali tylko McDevlin odnośnie prędkości i Volk tak ogólnie w temacie dróg. Sam nie jestem ekspertem w zakresie projektowania dróg, bo to w ogóle nie jest moja specjalność, ale jakieś podstawy wiedzy mam.
Pierwsza sprawa to ilość autostrad. Oczywiście te które się buduje są potrzebne, ale podejście typu "im więcej tym lepiej", bo europa ma gęstszą sieć, wcale nie jest słuszne ze względu na ruch jaki ma się po nich odbywać. To czy droga klasy A jest gdzieś potrzebna wymaga odpowiednich analiz ruchu między poszczególnymi regionami kraju. Czasem gdzie ludziom wydaje się, że autostrada powinna być, w rzeczywistości jest w ogóle nie potrzebna.
Do samego faktu ilości odbywającego się ruchu dochodzi problem tego gdzie te autostrady budować. Większość ludzi wychodzi z założenia "zbudujcie nam setki kilometrów autostrad... byle nie pod moim oknem, albo na mojej działce". Gdy wyznacza się korytarz dla drogi trzeba brać pod uwagę wiele czynników, szczególnie takie jak obszary Natura 2000 których nie można ruszyć. To zresztą nie dotyczy tylko autostrad, ale wszystkich dróg wyższych klas.
Kolejna sprawa to podejście na zasadzie "gdyby były 3 pasy to mógłbym pruć 160 km/h". Przy projektowaniu dróg ustala się w zależności od klasy jakąś prędkość projektową (ma ona wpływ na dobieranie parametrów drogi, np. promienia łuku) i dopuszcza się, że kierowca jest w stanie przekroczyć ją o jakieś 20 km/h. Tu właśnie trzeba tak tą drogę zaprojektować, żeby kierowca nie mógł jechać szybciej niż ta prędkość dopuszczalna, właśnie dla własnego bezpieczeństwa.
obrydzien [ Konsul ]
frer...to co napisałeś to takie teoretyczne banały, które niewiele mają wspólnego z praktyką.
Po co oni tak trąbią, że buduje się u nas 'autostrady'?. Mam wrażenie, że te śmieszne różnice, które 'aż tak' różnią autostrade od expresówki, są wprowadzane tylko po to aby brać kase za to i nic wiecej. Bo tak jak pisze - różnica u nas w PL jest na tyle mała, że zamiast nich mogliby z powodzeniem robić drogie expresowe - i będzie prawie to samo, oni mniej wydaliby kase na budowe, a my nie będziemy za nie płacić.
Shadowmage [ Master of Ghouls ]
W Europie jest mnóstwo dwupasmowych autostrad. Trzeba tylko dopasować do potrzeb. A nie tak jak np. w Hiszpanii, gdzie mają chyba najbardziej wypasioną sieć autostrad, ale zbudowaną dla celów politycznych - próbie skonsolidowania kraju. I w dużej mierze są one puste, spokojnie by dwupasmowe starczyly.
A w Słowenii kilkanaście lat temu jechałem autostradą jednopasmową. To było przeżycie :D
Loczek [ El Loco Boracho ]
Szwajcaria jest pełna autostrad dwupasmowych i samochodów jeżdżących na nich równo 120. Dramat! Nie można sobie pocisnąć 160, bo pójdziesz pod sąd! Ale zacofanie!
A "Angolom" jeżdżacym lewym pasem powinno sie hurtowo ładować mandaty, żeby nauczyli sie do czego służy lewy i prawy pas na dwupasmówce.
obrydzien [ Konsul ]
Shadowmage - Autostrada aby byla autostradą musi miec co najmniej 2 pasy ruchu w jedną strone
Drackula [ Bloody Rider ]
Mnie osobiscie bawi kiedy na dzien dzisiejszy w kraju o duzym natezeniu ruchu kolowego buduje sie autostrade 2 pasmowa i uzasadnia sie to tym ze nie potrzeba na chwile obecna wiekszej ilosci pasow. Jest to taka fajna populistyczna bzdura, ktora ludzie lykna no ba jakze inaczej. A fakty sa troche inne bo w duzej mierze jak zwykle chodzi o kase. Zrobienie od zera 3 pasmowej nie jest tak duzo wieksze finansowo d 2 pasow. Przyszla rozbudowa natomiast pochlonie zdecydowanie wieksza ilosc kasy. Wiec czemu robic odrazu 3 pasy jak potem mozna zarobic jeszcze krocie na rozbudowie? :O
Ja iwem ze zaraz odezwa sie glosy ze to bzdury ale ....
Taki przyklad z zycia teraz. Mieszkam w sporym miescie przy glownej drosze w UK A1/M1. Czyli tam gdzie 2 pasy to jest A1 a gdzie 3 to M1. No i teraz 3 pasy zwia sie motorway (czy autostrady), 2 pasy to dual carriageway czyli ekspresowki. Tyle tylko ze wedlug naszych standardow to w wiekszoci so to autostrady. Sporo posiada hard shoulder na calej swej dlugosci, ktore od biedy moze byc przerobione na 3 pas ruchu.
Teraz caly ruch wylotowy z miasta na poludnie lub polnoc dobywa sie na odcinku oznaczonym A1, ktory ma przepustowosc ponad 100tys aut na dobe. Nawet nie chce mi sie wam pisac jakie sa korki w godzinach szczytowych. Teraz na dniach jedna nitka bedzie zaknieta na odcinky1 mili w ramach remontu wiaduktu kolejowego. Mysle ze przez 2 najblizse miesiace nie wyjade na ta droge autem bo wiem co bedzie mnie czekalo.
To tak w ramach zasadnosci budowania 3 pasow. W polsce mialem troche stycznosci z przpustowoscia kiedy w ramach remontow tez nitka byla zamknieta, a moze byc tylko gozej bo aut nie ubywa.
Ciekawy Fryzjer™ [ Generaďż˝ ]
A co ty kurwa myślisz że autostrady w rok wybudujesz ?
Dycu [ zbanowany QQuel ]
Drackula - Gdzie Ty widzisz żeby ktoś coś łykał? Jak na razie to widzę tutaj wielkie kółko wzajemnego narzekania na zacofanie Polski przez ludzi, którzy w temacie wiedzą tyle, że samochód ma cztery koła i jeździ.
Wszyscy narzekają, nikt nie wie o czym mówi. Zresztą - jakby to mi dali władzę w Polsce to w tydzień mielibyśmy tysiące kilometrów autostrad.
obrydzien [ Konsul ]
Dycu - za to ty dajesz bardzo przekonywujące argumenty i az dziw ze nie jestes ministrem infrasturktury.
obrydzien [ Konsul ]
no...dodatkowo tak jak na obrazkach które dał ronn.... kazde 5 km to nowy przetard i nowy wykonawca... ja pierdole co za 3 świat.
ronn [ moralizator ]
obrydzien, jak sie nie podoba możesz się przeprowadzić do drugiego świata, albo i do pierwszego. droga wolna. skoro polska jest taka zacofana, to po co się męczyć tu i męczyć ludzi, którym się tu podoba?
generalnie sytuacja jest dobra, dużo przetargów, dużo zbudujemy przez następne lata. ja jestem zadowolony z tego co robi rząd (wiadomo, ze idealnie nie jest, ale pojedyncza porażka to nie powód do lamentów)
Lookash [ Senator ]
Ja bym chętnie z tego kraju uciekł, ale właśnie przez to, że typowy Polak ZAWSZE będzie narzekał. NO NA CHOLERĘ TE DWUPASMÓWKI, NO KURDE, NO PRZECIEŻ 3 PASMÓWKI SĄ WSZĘDZIE W KRAJACH PROSPERITY, A W TEJ GÓWNIANEJ POLSCE JAKIEŚ Z TYŁKA WYJĘTE DWA PASY, NO LUDZIE, CO ZA KRAJ! Jesteśmy krajem zgredów, mentalnie wielu młodych ludzi ma już moher na głowie i starcze fobie. Eh.
Co do 3 pasów budowanych od razu. Po cholerę, jeżeli 2 może wystarczą? Ta wasza oszczędność na budowaniu 3 pasa z rozpędu wynika z założenia, że faktycznie 3 pas będzie potrzebny. A tego, ludziki, nikt nie może przewidzieć.
Czysty rachunek ekonomiczny. Za kasę za ewentualny 3 pas zbuduje się 1 pas innego odcinka, w tym samym czasie, a nie czekając na ponowne doładowanie budżetu z kiesy obywateli. Ja akurat uważam, że lepiej mieć gęściej, ale po równym i bezkolizyjnie.
Squall [ Pretorianin ]
Właśnie że 2 nie wystarczą. Tzn wystarczą na teraz, a za 5 lat co? Zamiast budować nowe autostrady będziemy modernizować stare (kilkuletnie) tak? - czysty rachunek ekonomiczny. To jest dopiero marnotrawienie czasu i pieniędzy.
ronn [ moralizator ]
jeszcze jedno (2020) -->
lookash, ale jakby wybudowali 3 pasy i nie bylyby wykorzystane dostatecznie, a w innym miejscu nie zbudowaliby drogi, to loża szyderców i tak by miała temat do śmiechu przez kolejne miesiące
a czy ktoś liczy przepustowośc, czy ktoś zna natężenie potoków ruchu itp? nie, bo po co? lepiej wyśmiać
Lookash [ Senator ]
Następny... Co za dno...
Squall -- Ty jesteś pewny, że za 5 lat będzie potrzeba 3 pasa? Skąd to wiesz? Jeżeli teraz 2 wystarczają, w drodze są kolejne odcinki, to jakim cudem możesz przewidzieć taki rozwój sytuacji? Tam, gdzie potrzeba 3, buduje się 3, dodajmy.
Czysty rachunek ekonomiczny to jest rozbudowanie wreszcie gęstej sieci dwupasmówek, a potem EWENTUALNA ROZBUDOWA, w razie ZAJŚĆIA POTRZEBY. I to jest optymalne rozwiązanie, które po zbilansowaniu opłaci się na pewno bardziej niż budowanie wszędzie 3 pasów. Czysty rachunek, dodawanie i odejmowanie. Ale w sumie matura z matematyki jeszcze nie jest obowiązkowa, to trochę was tłumaczy.
Volk [ Legend ]
@Volk [18] -> Bredzisz popatrz sobie na droge krajowa numer 1, ktora jest ekspresowa i policz ile tam jest skrzyzowan jednopoziomowych...
O czym ty piszesz? DK1 ma 640 km dlugosci a czesc ekspresowa to 80 km i na tym odcinku jest calkowicie bezkolizyjna.
SPMKSJ [ Konsul ]
Przecież natężenie ruchu można zmierzyć i na tej podstawie przewidzieć, w których miejscach jest/będzie zapotrzebowanie na 3 pas. Np. wyznacza się trasy między krajowe i zakłada, że tam będzie ruch zwiększony przez tiry. Podejrzewam, że to nie jest tak po łebkach robione, że nigdzie nie daje się trzeciego pasa, albo na odwrót, że wszędzie wali się 3 pas, bo wypada.
Chociaż patrząc na zjazd w Gliwicach z autostrady A4 i jego wykonanie, a dokładniej zjazd na Rybnicką, to wszystko w tym kraju jest możliwe. Trudno jednak wypowiedzieć się na taki temat, bo trzeba byłoby mieć odpowiednią wiedzę.
Mnie cieszy, że autostrady powstają. Nie cieszy mnie że będą prywatne. Nie podoba mi się również kolizyjne skrzyżowanie o którym wspomniałem.
ronn<--- jak sobie życzysz

ronn [ moralizator ]
to wszystko w tym kraju jest możliwe
powinno być : wszystko w każdym kraju jest możliwe :)
mikmac [ Senator ]
Bo malkontenci w swej bezkresnej glupocie nie zdaja sobie sprawy, ze aktualna ilosc drog i "pasow" jest... wystarczajaca! Tak, przeciez nigdzie na drogach miedzy miastami nie tworza sie zadne korki ani zastoje - wiec potok aut nie jest wiekszy niz przepustowosc naszych drog.
Budujemy autostrady aby poruszac sie szybciej, wygodniej i duzo, duzo bezpieczniej, a nie dlatego, ze mamy zakorkowane drogi krajowe. Korki (dosc male jak na standardy metropolii) sa w miastach a tam to sie nie autostrady buduje tylko obwodnice, oraz np mosty.
Polskie autostrady sa budowane z mozliwoscia rozbudowy do 3 pasow, co jest rozwiazaniem najoptymalniejszym.
Budujemy dosc dobrze i madrze, najgorzej nam ida przetargi i wysiedlanie kolesi co to sa na linii "strzalu". Kasa o dziwo tez jest jednym z mniejszych zmartwien.
Cremek --> w ktorym miejscu "gierkowka" jest droga expresowa? Moze warto najpierw prawko zdac zanim sie cos chlapnie? Tam gdzie jest droga ekspresowa jest calkowicie bezkolizyjna (np odcinek od bielska do cieszyna - wiele krajow moze pozazdroscic takiej ekspresowki, bo maja gorsze autostrady).
obrydzien [ Konsul ]
mikmac... ty nie rozumiesz jednej rzeczy... te nasze autostrady mogłyby spokojnie podlegać pod nomenklature, że są to drogi expresowe. Ale przez to, że z nazwy są 'autostradami'- to musisz za nie płacić. Rozuimesz?
tak jak idziesz do sklepu i kupujesz chlebek za 1,50 a obok masz ten sam chlebek za 3 zł z tym że na etykiecie jest 'SuperChlebek' - a ty się cieszysz że masz superchlebek :)
nie chodzi mi o sam fakt płacenia, ale jesli wydaje kase to chce widzieć tą różnice.
Volk [ Legend ]
To musze Cie zmartwic, bo po wybudowaniu docelowej sieci drog ekspresowki dwupasowe tez beda platne.
obrydzien [ Konsul ]
nie będą.
Volk [ Legend ]
Alez beda - tak jak teraz w Czechach, gdzie placi sie zarowno za Dalnice (autostrady) jak i Rychlostni silnice (ekspresowki).
Sinic [ Senator ]
Tym ktorzy chca tutaj prowadzic rzeczowa i poparta dowodami dyskusje gratuluje samozaparcia. Ale doprawdy jestescie skazani na niepowodzenie. Przeciez i tak wiadomo iz w Polsce jest zawsze zle a Niemcy to oni maja najlepiej. Dlaczego? No bo tak... i wszystko jasne ^^
_MaZZeo [ Senator ]
A ja zamiast tego trzeciego pasa wolałbym, żeby ta ekspresówka/autostrada była pare kilometrów dłuższa tym samym kosztem.
Wystarczy sie przejechać drogą Warszawa - Katowice. Droga łącząca dwa największe miasta i jakos nie ma korków? Bo dwa pasy wystarczają, a często nawet jest tak luźno ze mozna sobie pozwolic na wdepnięcie.
To samo o nowo oddanej Wyszków - Warszawa (w końcu). Ile to lat sie czekało zeby nie jeździć przez te rondo w tym miescie i przez most. I teraz jest super, a na tej dwupasmówce wcale wielkiego ruchu nie ma.
Troche głupie jest porównywanie się do Niemców, których jest dwa razy więcej.
mikmac [ Senator ]
niemcy zuzywaja okolo 120mln ton ropy / rok, Polacy tylko 15 mln. Nie odzwierciedla to dokladnie liczby kilometrow jaka przejechali Polacy a jaka Niemcy, ale pokazuje skale.
Oni robia 10 RAZY tyle kilometrow w roku co Polacy...porownywanie zapotrzebowania na drogi miedzy nimi i nami jest po prostu smieszne i swiadczy o ignorancji...
Dessloch [ Legend ]
obrydzien--> to pomysl w ten sposob... wolalbys miec 3 pasma i 1/3 autostrad mniej, czy moze to co teraz jest? smiesznie malo, ale przynajmniej cos.
3 pasma sa drozsze, niech najpierw zrobia siec autostrad 2 pasmowych (ktore i tak nie sa tak uczeszczane, zeby robic 3 pasmowe), a pozniej dopiero zaczna 3 pasmowki robic.
chyba ze ty z wlasnej kieszeni chcesz placic.
mlody moze jeszcze jestes i nie pamietasz czasow gdzie w ogole autostrad nie mielismy...I co? wtedy bys byl pierwszy gdyby powiedziano budujemy pierwsza autostrade.
Ile pasow? 2.
i wychodzi obrydzien i mowi NIEEEE nie wolno. Nic albo 3 pasy!
Boroova [ Gwiazdka ]
Odnosnie obroncow 2 pasow, ktorzy mowia, ze w Polsce nie ma zapotrzebowania na 3 - prosze mi przypomniec kiedy budowano Autobahne? Czy nie bylo to jakies 80 lat temu? Czy myslicie, ze wtedy w Niemczech bylo az tak duzo aut jak dzis?
Moim zdaniem autostrady powinno budowac sie na dlugie lata i nie rozumiem mentalnosci "ciesz sie z tego co masz, bo mozesz miec gorzej". A co jesli chcialbym miec "lepiej"?
Dessloch [ Legend ]
to daj pieniadze to ci wybuduja?
ronn [ moralizator ]
boroova, ale myslisz ze niemieckie autostrady to od razu powstaly 3-pasmowe i nic nie zmieniano?
ich specyfikacja również ma niższe standardy niż autostrady w polsce
pierwszy lepszy przyklad A12 :
Drugi pas został dobudowany dopiero w 1992
o widzisz, jednopasmowa autostrada :)
dodam jeszcze, że w stanach też ogromna ilość jest dwupasmówek, jedynie w aglomeracjach rozszeżają się do 3-8 pasów..
Boroova [ Gwiazdka ]
Dessloch --> czy ty myslisz ze problemem sa TYLKO pieniadze? Przeciez nawet jesli sie znajda, to zanim zostana wydane na swoj cel, przejda z rak do rak kilku "wplywowych" ludzi i kazdy z nich cos sobie uszczknie.
Problemem jest nie tylko brak pieniedzy ale tez nasza polska mentalnosc - aby sie nachapac jak najwiecej dla siebie. Wiem, ze za te slowa pewnie mnie Ronn pojedzie, ale jako Polak doskonale zdaje sobie sprawe z naszych przywar narodowych. A jedna z nich jest wlasnie kombinatorstwo, w ktorym jestesmy prawie nie do pobicia.
Dodaj do tego postawe typu "lepszy rydz niz nic" i voila!
ronn [ moralizator ]
boroova, ale sprawa ma się tak że budowanie 3-pasmowych to w 90% obszarów ogromna strata kasy, głupotą byłoby wymuszanie tego bez zadnego powodu..
gddkia bada potoki ruchu, analizuje i oblicza. wyszlo na to, ze poza niektorymi obszarami typu 'metro' nie ma i nie będzie przez dlugi czas sensu budowac drogi o przekroju 2x3
amerykanski interstate highway ->
mikmac [ Senator ]
Boroova -->
kiedy w koncu, zamiast sie zacietrzewiac, zrozumiesz, ze NIE MA TAKIEJ POTRZEBY W POLSCE aby robic 3 pasy? Na A4 co jakis cas sa 3 pasy aby mogly sie wyprzedac ciezarowki - i to w 110% wystarczy.
Prawdopodobnie przez najblizsze 30-40 lat nikt nie bedzie myslal o rozbudowie autostrad o kolejny pas, bo nie bedzie takiej potrzeby. Mamy za malo aut i zdecydowanie za malo jezdzimy. Porownywalem wyzej - helmuty robia 10 RAZY wiecej km niz my.
Wylotowka z helmutowa do Polski - od berlinenringu do swiecka jest to zalosna, pseudoautostrada nawet bez pobocza z ograniczeniem do 120km/h i nikt nie placze - tez wystarcza.
Zreszta nawet w helmutowie wiekszosc autostrad jest dwupasmowa. Glownie berlinenring oraz rozne polaczenia autostrad sa 3 pasmowe - no i same dojazdy do duzych miast. Dlugie odcinki miedzy landami maja przewaznie 2 pasy.
ronn -->
w wiekszosci w usa miedzy stanowki wygladaja tak:
Tak, ta droga tez ma oznaczenie highway w USA...
Tylko blizej miast sa takie jak pokazales.
Dessloch [ Legend ]
[quote][60]Boroova [ Level: 21 - Gwiazdka ]
Dessloch --> czy ty myslisz ze problemem sa TYLKO pieniadze? Przeciez nawet jesli sie znajda, to zanim zostana wydane na swoj cel, przejda z rak do rak kilku "wplywowych" ludzi i kazdy z nich cos sobie uszczknie. [/quote]
tak tylko, ze w ten sposob argumentujesz przeciwko sobie.
Bo jak trzeba wydac wiecej pieniedzy na taka autostrade, to wiecej pieniedzy musi przejsc przez rece "wplywowych" ludzi, czyli dodatkowo jeszcze wiecej niz powinno bedzie kosztowac.
Powiedzmy ze marnuje sie 20%. TO im wiecej trzeba wydac tym wiecej sie marnuje.
Takie uroki inwestycji budzetowych. Argument twoj nie ma sensu.
Problemem jest nie tylko brak pieniedzy ale tez nasza polska mentalnosc - aby sie nachapac jak najwiecej dla siebie. Wiem, ze za te slowa pewnie mnie Ronn pojedzie, ale jako Polak doskonale zdaje sobie sprawe z naszych przywar narodowych. A jedna z nich jest wlasnie kombinatorstwo, w ktorym jestesmy prawie nie do pobicia.
Dodaj do tego postawe typu "lepszy rydz niz nic" i voila!
lub powiedzenie "nie od razu rzym zbudowano".
Autostradami duzo po PL nie jezdzilem.. ale przewaznie sa praktycznie puste. I sa bardzo krotkie.
Jesli mialyby byc szersze niz teraz i jeszcze krotsze to w ogole bylby totalny idiotyzm. Bo by mialy na poczatku po pare kilometrow.
I tutaj nieistotne jest czy 2-3 pasmowe sa... mamy tak malo autostrad, ze niech najpierw zrobia podstawowa siec, a pozniej jak to zrobia, niech zrobia 3, 4 8 pasmowki.
Najpierw trzeba zaczac od podstaw. Nie mielismy autostrad i cieszmy sie ze w ogole buduja... bo przy takim zlodziejstwie i nastawieniu ze mamy 2 pasmowe tylko, by nigdy nie wybuidowano.
Bo by sie na poczatku znalezli inteligenci krzyczacy ze maja byc 3 pasmowe a nie 2, przez co przez wiecej ludzi pieniadze by przechodzily... I jeszcze wieksze straty byly by.

ronn [ moralizator ]
mikmac, ja wiem, bo przejeździłem po tych drogach chyba z 10.000 km lekka reką. dążyłem do tego, że nasze autostrady, a nawet drogi ekspresowe są (według mnie) budowane na wysokim poziomie.

Shilka the Red [ Ponury Grzybiarz ]
to ja wam moze pojasnie troche bo chociaz sam drog nie projektuje to most zawsze w nia tzreba wkomponowac a z reguly przetargi sa na odcinki drogi wiec z drogowcami tzreba wspolpracowac :]
jak sie projektuje droge to albo korzysta sie z takich tabel z natezeniem ruchu, albo zagaduje z kims kto projektowal cos w poblizu i zechcialby nam udostepnic sowje pomiary, albo sie samemu jedzie w teren i robi pomiary czyli zapisuje ile pojazdow, rowerow, autobusow, ciezarowek, jedzie w ciagu godziny, robi sie to w roznych porach dnia, na skrzyzowaniach robi sie tak dla kazdej odnogi, przy autostradach pewno jeszcze dochodzi pora roku
i pozniej na tej podstawie oblicza (szacuje) sie ruch za 10, 20, 30 lat zalezy od rodaju drogi, w kazdym razie to jest LICZONE, i wtedy sie podejmuje decyzje ze dorga ma miec tyle pasow zeby to spelnic, pewno dla autostrad to jest ze 30 albo i 50 lat
tak samo z mostami zawsze sie je projektuje klase wyzej niz klasa drogi - wlasnie na przyszlosc
i jak im wyszlo dwa pasy to najprawdopobniej wystarcza dwa pasy
bylem w stanach i z chicago do NY caaaaly czas sa ladne dwa pasy w jedna strone i korkow jakos nie bylo, fakt w miastach sie rozjezdzaja nawet do 8 w jedna strone:]
jedyna autostrada 3pasmowa jaka jechalem jest z Padwy do Mediolanu (na calej dlugosci tego odcinka:]) , jest stara (widac po mostach i wiaduktach) ale bardzo dobrze utrzymana i rzeczywiscie powinna miec 3 pasy bo caly czas wszystkei 3 byly zajete az po horyzont (chociaz nie bylo korkow), ale to bylo w sierpniu wiec pewno wszyscy na wakacje jechali
ronn [ moralizator ]
za to w korei północnej budują tak jak obrydzień chce, jak widać jest to konieczne ->
ronn [ moralizator ]
mikmac, zapomniałem dodać jedno. w usa 'highway' to po prostu droga. natomiast 'interstate highway' (mimo, ze czesto w nie tak perfekcyjnym stanie jak sie uwaza, i dwupasmowe) to juz inna para kaloszy. nasza autostrada to freeway, czy wlasnie interstate. tak wiec highway to kazda droga w usa :)

Dycu [ zbanowany QQuel ]
Shilka - Pierdolisz, przecież Obrydzień jasno powiedział że 3 pasy są potrzebne wszędzie, z wizją na przyszłość, no nie? Kto by się przejmował jakimś liczeniem? Wystarczy mieć mózg żeby wiedzieć że trzy pasy to minimum, a kraje które mają autostrady dwupasmowe, to trzeci, jak nie czwarty świat...
... ludzie - nóż się w kieszeni otwiera. Wyjedźcie stąd, dołączcie do zmywaczy garów, ale opuśćcie nas w pokoju, niech nie oglądam takiego pierdolenia dłużej : )
Squall [ Pretorianin ]
Właśnie przez mentalność typu "na dziś wystarczy" dzisiaj nie ma gdzie parkować samochodów. Panowie planując cokolwiek w miastach 10-5 lat temu przewidywali że na wtedy kilkadziesiąt miejsc parkingowych wystarczy, a dziś co? Nie ma jak drogą przejechać bo zastawione byle jak i byle gdzie, a żeby dobudować parking nie ma już miejsca. Samochodów przybywa ale niestety do niektórych to nie dociera.
Nie mówię że 3 pasy mają być obowiązkowo między jakimiś wiochami. Ale wypadało by żeby drogi między największymi miastami takie właśnie były.
K4B4N0s [ Filthy One ]
Właśnie że 2 nie wystarczą. Tzn wystarczą na teraz, a za 5 lat co? Zamiast budować nowe autostrady będziemy modernizować stare (kilkuletnie) tak? - czysty rachunek ekonomiczny. To jest dopiero marnotrawienie czasu i pieniędzy.
A teraz pomyśl, że włoskie drogi powstały 2000 lat temu i były tylko modernizowane.
ronn [ moralizator ]
właśnie przez mentalność typu "na dziś wystarczy" dzisiaj nie ma gdzie parkować samochodów
ale o co kaman? przeciez gddkia wlasnie planuje na wiele lat do przodu. dlatego są dwa pasy z rezerwą na trzeci. parkowanie, a drożność autostrady to trochę inna sprawa. dziwne, że w innych "bogatych" krajach, nie robią 3 pasów.. mieliby kase na to. ale po co? a może ruch się za 30 lat zmniejszy bo będzie superszybka kolej, albo supertanie przeloty?
obrydzien [ Konsul ]
'dziwne, że w innych "bogatych" krajach, nie robią 3 pasów'
Kurde czy ktoś z was jezdził po Europie? bo Ronn to raczej na pewno nie.
Ja jezdzilem po Francji, Niemczech i Belgii.
I nie tylko w cholere autostrad to 3 pasmówki ..ale gdzieniegdzie są 4 a nawet 5 pasów.
wrzućcie sobie na google,na grafice 'Autobahn A1' i zwiekszajcie tylko cyferke przy A.
Podobnie dla francuskich 'Autoroute A1' i tez zmiana cyferki.
przeciez gddkia wlasnie planuje na wiele lat do przodu
Kurde ty Ronn jakiś naiwny dzieciak jestes
Volk [ Legend ]
a do ciebie nie dociera, ze w Polsce jedynie na kilku odcinkach uzasadnione jest budowanie 3 pasow
nie sztuka wyrzucac pieniadze w bloto

pr0_gamer [ Konsul ]
Budowa autostrad trzypasmowych jest uzasadniona jedynie w terenach wysoko zurbanizowanych. Dla przykladu podam USA. Wiekszosc amerykanskich autostrad przebiega przez pola i lasy i sa to autostrady dwupasmowe (a nawet na niektorych odcinkach jest to zwykla droga z jednym pasem w kazda strone + poboczem).
Poza tym, polski rzad chce zdarzyc z budowa autostrad przed Euro 2012, a budowa autostrad dwupasmowych jest szybsza i tansza. Jezeli zajdzie taka potrzeba, w kazdej chwili bedzie mozna dobudowac kolejny pas.
ADEK24 [ KOCHAM MARYSIENIECZKE ]
wg zapowiedzi PO mialy byc ale oczywiscie oszukali
Dycu [ zbanowany QQuel ]
obrydzień - Cóż za wspaniały argument "w cholerę autostrad do 3 pasmówki".
Nie rozumiesz że trzeciego pasa nie buduje się dla Twojego widzi-mi-się i Twojej wygody jazdy, tylko dla rozładowania ruchu na danym odcinku? Dociera to do Twojej bani? Coś odnoszę wrazenie że nie : )
Aktualnie w Polsce, jak i pewnie przez dłuższy jeszcze czas NIE MA i nie będzie potrzeby budowania autostrad 4 i 5 pasmowych, gdzieniegdzie tylko 3 pasmówki będą. I tyle w tym temacie. Robią to ludzie z pewnością mądrzejsi od Ciebie, mający wgląd w dostępny im budżet, znający się na temacie i robiący odpowiednie obliczenia, nie wydaje mi się żebyś miał odpowiednią wiedzę żeby kwestionować ich fachowość.
Caine [ Książę Amberu ]
niech wyremontują drogi lokalne.( a fotoradary powyrywam sam, ciągnikiem)
Paudyn [ Kwisatz Haderach ]
I nie tylko w cholere autostrad to 3 pasmówki ..ale gdzieniegdzie są 4 a nawet 5 pasów.
Skoro faktycznie jeździłeś po Niemczech, Francji i Belgii to zapewne nie umknął Twojej uwadze fakt, iż tam nawet poza ringami te 3, czy 4 pasy się korkują i to dość znacznie.
W Polsce nie ma takiego natężenia ruchu i dwupasmówki w zupelności wystarczą. Swoją drogą ja z pocałowaniem w rękę wziąłbym zamiast autostrad kolejnych parę "gierkówek", a niektórzy tutaj o przymusie budowania 3-pasmowych autobahnów <lol>