
Fett [ Avatar ]
Pomoc merytoryczna
Muszę zrobić mały referacik na zajęcia. Dokładny temat to "Historia gier multimedialnych". Nie chcę prosić, żeby ktoś mi go za mnie zrobił. Nie odsyłajcie mnie też na google, bo bibliografię i wiadomości mam.
Mój problem polega na tym, że na referat mam 25 minut. Z jednej strony to dużo czasu, ale z drugiej strony - nie sposób w ciągu tego czasu przedstawić całą historię gier. Wiem już na pewno, że odpuszczę sobie wypisywanie "przełomowych" tytułów w dziedzinie gier, bo z mojego punktu widzenia było ich za dużo, czasu mało, a dodatkowo wątpię żeby to kogoś interesowało;)
To o czym chciałbym powiedzieć to na pewno fakt od czego się wszystko zaczęło, Pierwsza gra komputerowa, Powstanie konsol i automatów, Jak gry wyglądały 20 lat temu, a jak wyglądają teraz. Na zakończenie może dodam podział gier ze względu na gatunki i po jednym przykładzie. Zależy czy mnie czas puści.
A co wy byście jeszcze dodali? O czym wg. was warto wspomnieć, a czego nie mówić? :) Zająć się ważniejszymi nazwiskami, wydawcami i producentami? Jakieś kalendarium?
Pomysłów mam sto, ale chce się przyłożyć i zrobić to porządnie. Największym problemem jest tutaj czas. Bo muszę dużo powiedzieć, a przy okazji zmieścić się w tych 25 minutach.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że ludzie którzy będą słuchać tego referatu raczej nie mają kontaktu z grami, może to ich nie interesować do końca a informację, których użyje mają się im okazać informacjami przydatnymi.
sebu9 [ Konsul ]
Sam masz dobre pomysły. Kiedyś w dodatku do CD - Action była fajna "historia" FPS' ów na wesoło ale laicy by tego raczej nie pojęli.
Zacznij od wprowadzenia, od pierwszych tytułów typu pong itd. bez zbytniego zatrzymywania się. Wybierz jakieś bardzo znane klasyki i coś o nich opowiedz (możesz też wtrącić coś o ich twórcach ale nie wiem czy kogoś kto się tym nie interesował będzie to specjalnie przyciągało) np. o Doomie czy Wolwensteinie albo zupełnie z innego gatunku. Wtrącaj jakieś ciekawostki z głowy a nie z kartki. To czyni wypowiedź bardziej atrakcyjną. Np. opowiedz o rewolucji w grafice czy o tym jak zmieniła się choćby objętość nośników z grami. Najfajniej by było mieć jakieś obrazki albo wiem - weź jakąś grę ze sobą i np. puść w obieg do obejrzenia i "pomacania" :D.
25 min. to mnóstwo czasu i ja bym się bał raczej zanudzania niż tego, że nie zmieszczę się w czasie :)
Fett [ Avatar ]
sebu9 - noo, ale do tego dojdzie prezentacja w power poincie, która jakby nie patrzeć zajmuje dużo czasu :)
W sumie sprawa objętości i nośników... Nie pomyślałem o tym, a ciekawa rzecz :] W końcu kiedyś grę robiła jedna osoba w garażu, a teraz nad grą pracuję całe studio:]
sebu9 [ Konsul ]
"sebu9 - noo, ale do tego dojdzie prezentacja w power poincie, która jakby nie patrzeć zajmuje dużo czasu :) " - to zmienia postać rzeczy :D w takim razie masz pole do popisu. Możesz dodać materiał multimedialny, screeny itd.
A i przyszło mi jeszcze na myśl jedno: wspomnij jaki to wielki biznes i jak wielu jest fanów tego typu rozrywki. Wielu ludzi pojęcia o tym niema i panuje wyobrażenie, że to tylko śmieszna zabawa dla małych dzieci. I wspomnij np. o rozgrywkach/zawodach itd. (i nie zapomnij dodać o wartości nagród :D )
Fett [ Avatar ]
dobry pomysł :] Myślę że to mi powinno wystarczyć :) Ale chętnie poczytam o innych pomysłach :)
obrydzien [ Konsul ]
Hmm.. no bez przełomowych tytułów raczej się nie obejdzie. Tylko trzeba wybrać te co ważniejsze i wnoszące duże zmiany, które wywarły mocny wpływ na kolejne gry na świecie.
Na pewno wspomnij o Painkillerze i Wiedzminie:)
I warto też dodać na marginesie, że rynek gier zrobil sie strasznie skomplikowany, ciężki, nieprzewidywalny i niepewny. I zrobienie stricte dobrego produktu, nie gwarantuje sukcesu. Bo w dzisiejszym świecie, ma na to ma wiele dodatkowych czynników. Bo nawet taka gra jak Wiedzmin - sprzedana na świecie w ok 1,2 mln egzemplarzy (czyli jakiś sukces jakby nie patrzeć), nie zwróciła się finansowo, bo zbyt duże koszty zostały poniesione na cały projekt.
ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]
Oj, pamiętam, jak często mi się wydawało, że spokojnie się zmieszczę w czasie. :) Na pierwszy rzut oka planujesz dużo więcej niż dasz radę opowiedzieć. 25 minut to bardzo mało, zmieścisz 3 niezbyt rozbudowane działy, tak pi razy oko. Polecam opowiedzenie sobie prezentacji (ale na głos, wtedy ma się wierny obraz) - wtedy dokładniej oszacujesz czas.
draug_xiii [ Konsul ]
Fakt, mozesz cos wspomniec rowniez o tym ile rynek gier jest warty w tym momencie i porownac to do tego co bylo 20 lat temu albo do innych dziedzin rynku multimedialnego, liczby o ktorych mowimy w bardzo jasny i klarowny sposob przedstawiaja jak bardzo jest on istotny oraz jak bardzo sie rozwinol.
Fett [ Avatar ]
obrydzien - mam zamiar o tym wspomnieć ;)
ttomcioo - dlatego o pomoc pytam tutaj :) Gdybym dostał 30 godzin wykładów to bym się tak nie przejmował ;)
draug - nie wiem ile rynek gier jest warty teraz, a ile był wart 20 lat temu. A to nie gimnazjum, żebym sobie mógł liczbami z dupy rzucać bez żadnej bibliografii
draug_xiii [ Konsul ]
Skads ci analitycy rynku liczby biora, skad nie wiem ale napewno mozna gdzies znalezc jakies opracowania finansowe.
A biorac pod uwage wiadomosci typu:
"Przemysł gier elektronicznych wygeneruje 40 miliardów obrotów w 2012 roku"
https://www.gry-online.pl/S013.asp?ID=45603
to mysle iz warto brac ich opinie na powaznie, w koncy nie mowimy tu o garsci miedziakow a o pieniadzach ktore moglyby stanowic budzet niejednego panstwa.
Tak wiec nie zaszkodzi poszukac.
sebu9 [ Konsul ]
Obiecuję że to już ostatni raz :D Ale zaświtało mi coś po przeczytaniu [9] postu. Jak teraz rozumiem to prezentacja ma być na jakieś zajęcia na studiach a nie na język polski ? Bo jeśli zależy Ci na tym coby było światowo ;) i profesjonalnie to masz przecież narzędzie pod ręka. A myślę tu o GOLu. a Konkretnie o ankiecie. Duża próba zbierze się na pewno a możesz zadać np. trzy pytanka np. O to ile wydajemy na gry (podając jakieś widełki), ile czasu spędzamy itd., że nie wspomne np. o wieku (choć tu może być problem z prawdziwością odp.) Nie wiem czy to dobry pomysł ale ja bym o tym chyba poważnie pomyślał. No i zawsze w takiej sytuacji jako autora podasz siebie :D
obrydzien [ Konsul ]
ok jak masz zamiar o tym wspomniec to ci przybliże nieco bardziej temat. Kiedyś gierki robiło się w kilka osób, 2 grafików, 2 programistów i kilku innych maniaków wystarczyło do projektu. Dzisiaj przy samym developingu gier AAA (czyli ta światowa półka tworzona na konsole i pecety) pracują całe sztaby ludzi w ok 50-osobowych zespołach (a niejednokrotnie więcej), w tym wielu programistów, grafików, animatorów, designereów, menedzerów itp.
Dodatkowo, aby gra ukazała się na całym świecie, potrzebny jest zagraniczny wydawca, który często sam wspiera finansowo proces developinu. A jeśli wydawca - to są to kolejni ludzie pracujący nad projektem (reklamują, promują, kontrolują).
Dzisiaj aby stworzyć sensowny projekt pretendujący do światowej półki potrzebne jest od kilku mln dolarów w góre....
Bramkarz [ brak abonamentu ]
Jeśli to ma być Powerpoint to nie masz wiele czasu- trzeba liczyć góra 10 slajdów na te 25 minut.
Fett [ Avatar ]
sebu9 - za mało czasu :) Na prezentację mam tydzień :)
obrydzien - przyda sie :)
SULIK [ olewam zasady ]
Jesli masz temat historia gier multimedialnych
to najpierw zacznij od definicji gier multimedialnych, czy tez samych gier
a nastepnie krotkie wprowadzenie o rozwoju komputerow/konsol
oczywiscie przedstaw na samym poacztku pierwsze gry kanonu: pong/tetris/szachy
do tego salony gier komputerowych w latach 90 XX w. ktore w polsce bylytak popularne z powodu braku wlasnych domowych konsol, ktore pozniej pojawily sie w polsce pod nazwa : pegazus, a byly podrobka Nintedo i super nintedo
powiedz co nieco o nosnikach gier : kasety/kardridze/dyskietki/CD/DVD
a nastepnie (co wlasciwie wynika z rozwoju techniki komputerowej) o zamiach srodowiska graficznego z 2 przez 3 wymiarowy konczac na probach tworzenia gier nagrywanych przez ludzi ze wstawkami filmowymi
ogolnie mozna to rozwiazac na tysiace sposobow, ale na Twoim meijscu zaczol bym po prostu pisac, napisal, a pozniej zrobil streszzenie na te 25 minut ktore przedstawisz,a reszte pracy oddasz do oceny :)
i niestety nie mozsz sie wglebiac w przyklady bo bedzie tego za duzo
lepiej sie zainteresowac sprzetem - czyli tym na czym Ci ludzie graja ;]
automaty - konsole - komputery roznego typu - PC - konsole nowej generacji
bo wraz ze wzrostem mozliwosci technologicznych powstawaly nowe rozwiazania rozrywki, dzieki czemu mozesz rownie dobrze opisac rozwoj sprzetu a nie samych gier :)
cioruss [ oko cyklopa ]
temat to 'historia gier multimedialnych', czyli warto tez cos powiedziec o multimediach.
napisz o platformach, ich dostepnosci i zaawansowaniu, to da podklad pod czesc o samych grach, bo ludzie beda wiedzieli do czego odnosic temat.
zacznij od wielkiego uderzenia, zeby zaciekawic sluchacza, opowiedz o tym, ze dzis dzieci nie graja w syfa, a siedza przed 50" TV z pelnym zestawem 7.1hi-fi, spotykajac sie w internetowych grach mmorpg z 10mln innych zapalencow, co jest tylko polowa zabawy, bo jeszcze cale community w necie, fora, ebay (e-handel), kreci sie o tym filmy, robi teledyski, ciuchy, rzezby, cuda wianki, reklamy na ulicach itp.
chwile pozniej, zanim kopara ludziom wroci na miejsce, wrzuc odrobine nudy z poczatku okresu, tj pongi, gameboye itp. a pozniej juz z gorki.
generalnie, olej tabelki, nazwy i cyferki - jesli odbiorca jest ktos bez wiedzy specjalistycznej, to po takiej prezentacji powinien miec w glowie obraz zagadnienia zakotwiczony w rzeczywistosci juz sobie znanej. inaczej - gwarantuje to - nazw takich jak quake i WoW nikt nie zapamieta i po 3 dniach zapomna nie tylko historie, ale i o Tobie.
good luck