GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

3 dekady gier - co dla was bylo najwazniejsze.

03.02.2009
16:41
[1]

Lutz [ Senator ]

3 dekady gier - co dla was bylo najwazniejsze.

Potrzebuje waszej pomocy, chodzi mi o luzne skojarzenia dotyczace kolejnych epok w rozwoju gier.

Mamy 3 dziesieciolecia: 80, 90, 00 chcialbym wiedziec, jakie skojarzenia glownie od strony wizualnej niesie dla was kazdy z tych okresow. Chodzi mi o tzw. ikony, czyli to co dla was jednoznacznie charakteryzuje ten okres.

Wiadomo, ze 80 to czasy komputerkow domowych typu c64/atari/zxspectrum pixelizacja, sprity 16x16 pixeli pierwsze prymitywne wektorki (elite).

Najwiekszy problem mam z latami 90, bo po pierwsze chcialbym cos unikalnego dla tego okresu, a po drugie zdaje sobie sprawe ze byl to czas przechodzenia z 2d do 3d, ale takie perelki jak earthworm jim, czy lotus na pewno musialbym uwzglednic.

No i na koniec lata 00, czyli itunesy, 3d antialiasingi, ale czy jest cos co uwazacie za ikone tych czasow.

Zdaje sobie sprawe ze to chaos, ale traktuje to bardziej jako burze (w) mozgu niz czytelnego posta

03.02.2009
16:53
[2]

CHESTER80 [ Uroboros ]

Nie mam za bardzo czasu, pamięć mnie zawodzi, ale tak ogólnie to tak:

Lata 90'te: złota era FPS (Doom, Unreal, Quake, Half-Life i inne). Gigantyczny sukces PlayStation, nowej marki na rynku konsol. Do tego magiczny rok 1998 w którym wyszły takie klasyki jak Half-Life, Unreal, Zelda: Ocarina of Time (nadal na 1 miejscu listy gamerankings.com), Fallout 2, Baldur's Gate czy Resident Evil 2.

Lata 00: cóż, mnóstwo się wydarzyło, ale ciężko wybrać coś przełomowego. Chyba GTA3. No i Wii :)

03.02.2009
16:56
[3]

Logadin [ People Can Fly ]

Lutz - przy 90' dałbym BSP i oczywiście przesiadkę na 3D

03.02.2009
17:39
[4]

Lutz [ Senator ]

Logadin no wlasnie mam problem z tym 3D, bo jak dam w 90, to co tak naprawde przelomowego bylo w 00 :)


Generalnie chodzi o to ze ma to byc taka wedrowka po starych czasach dla pewnej firmy. Impreza bedzie dzielona na trzy czesci wlasnie wedlug tych zasad ktore opracowuje.

Nie wiem jeszcze gdzie wsadzic tron i pochodne :)

Znalazlem fajne referencje tak wogole ;)

03.02.2009
17:54
[5]

Logadin [ People Can Fly ]

Lutz - no w latach 90' miałeś pełne przejście w 3D.
Od 2,5 jak WOLF do 3D z +mlook i wielopoziomowością DESCENT / DARK FORCES. Pojawienie się BSP, które do teraz są w wielu wypadkach podstawą. Akceleracja 3D. Prerenderowane przerywniki.

A XXI wiek to oczywiście normal/paralax mapping, specular'y, dynamiczne oświetlenie, self-shadows, in-game cinematics zamiast prerenderowanych, efekty particle'owe.

03.02.2009
18:13
[6]

Deepdelver [ Legend ]

Luźne skojarzenia, kładłem raczej nacisk na upowszechnienie, a nie debiut.

80 - komputery osobiste, nośniki "odzyskiwalne" - kasety, dyskietki obu formatów, gry czysto tekstowe, pierwsze graficzne gry przygodowe i fabularne,
90 - płyty CD i DVD, ugłosowienie postaci, wstawki filmowe z udziałem aktorów, trójwymiarowe środowisko, z czasem trójwymiarowe postacie, gry jako covery do czasopism
00 - internet, globalne rozgrywki sieciowe, gry dystrybuowane w formie elektronicznej, casual gaming, pro gaming, rozbudowana fizyka świata gry, komercyjne powroty wielkich tytułów sprzed lat, liczne ekranizacje gier

03.02.2009
18:16
[7]

Shaybecki [ Shaybeck ]

00 - gry multiplayer, MMO, swoboda działania

03.02.2009
18:16
[8]

ronn [ moralizator ]

90 :

przełomem na pewno był "alone in the dark 1" i nie należy o tym zapominać. czy wcześniej powstała jakaś gra, gdzie obraz oparty był o przełączanie się między statycznymi "kamerami"?

03.02.2009
18:18
[9]

Logadin [ People Can Fly ]

Shaybecki - " chcialbym wiedziec, jakie skojarzenia glownie od strony wizualnej niesie dla was kazdy z tych okresow"

03.02.2009
18:21
[10]

ronn [ moralizator ]

[edit]

z latami 90 jest problem, o bo były co najmniej 2 przełomy - 3d/3dfx/t&l

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.