Zdzichacz [ Junior ]
Age of Decadence - ciekawie zapowiadająca się gra cRPG od niezależnego d...
Na początek musimy powiedzieć sobie czym jest to Age of Decadence o którym niektórzy
tajemniczo wspominają gdy tylko rozpocznie się temat gier tworzonych przez niezależne studia.
Jak możemy przeczytać na stronie głównej (tłumaczenie moje):
The Age of Decadence jest izometryczną, oparta na turach, single-playero'wa grą 3D
rozgrywającą się w "mało magicznym", post-apokaliptycznym świecie fantasy, inspirowanym
upadkiem Imperium Rzymskiego. Cechami gry są szczegółowa kreacja postaci oparta na
umiejętnościach (a detailed
skill-based character system) nie linowa rozgrywka, wiele sposobów na rozwiązanie jednego questa
zależnych od tego jakie umiejętności posiada nasza postać, wybory i ich konsekwencje oraz
rozbudowane drzewka dialogowe.
To tyle słowem wstępu. Zgadzam się że nie różni się to zbytnio od typowych reklam gier z gatunku
cRPG. Jednak w dalszej części postaram się pokazać wam że w tym przypadku nie jest to tylko
próżne gadanie ludzi z działu PR.
Zacznijmy najpierw od tego jak to wszystko się zaczęło. W marcu 2004 człowiek znany jako Vince
D.Weller, postanowił że dość ma biernego przyglądania się jak przemysł gier komputerowych zmierza
w kierunku który zupełnie mu nie odpowiada i zdecydował że chcę zrobić grę taką o której sam
zawsze marzył.
Dobrze, więc wiemy już kto i czemu, pozostaje dowiedzieć się czegoś więcej o samej grze.
ŚWIAT
Wielka wojna pomiędzy najeźdźcami z Q'antaari a Wielkim Imperium doprowadziła do zawezwania
potężnych sił nie z tego świata przez obie walczące strony. Wojna była krótka ale krwawa i
wyniszczająca, kończąc się ostatecznie zwycięstwem Wielkiego Imperium. Ale było to zwycięstwo
iście Pyrrusowe. Wszystkie większe miasta leżą w ruinie, resztki władzy i administracji skupiają
się wokół dawnych szlacheckich rodów, które teraz utrzymują kontrolę jedynie w swych
miastach-stolicach. Tak naprawdę żaden z nich nie ma jednak dość wpływów i zasobów aby cokolwiek
zmienić w wypalonym i zniszczonym Imperium. A Imperialna Straż i Armia połączyły swe wysiłki w
zapobieganiu otwartym konfliktom między wpływowymi ludźmi tego świata.
Przed wojną rozwój technologiczny odgrywał w Wielkim Imperium ogromną role, widziano w nim
przyszłość. Po wojnie wszelka technologią została prawie zupełnie zapomniana, ludzie zaczęli się
jej bać upatrując w niej przyczyny upadku Wielkiego Imperium. Technologiczne artefakty z dawnych
czasów są albo silnie strzeżone albo noszone jako biżuteria przez bogatych arystokratów.
Ludzie szybko zaadoptowali się do nowej sytuacji. Morderstwa, kradzieże, spiski i walka o władzę
są na porządku dziennym. Każdy dba tylko o własne przetrwanie i gotów jest wpakować nóż w plecy
wspólnika gdy tylko ujrzy w tym jakiś interes. Nie można zapomnieć że coraz głośniejsze są plotki
o tym że nadchodzi kolejna wojna. W takim oto świecie przyjdzie nam pokierować losami naszego
bohatera i odkryć co tak naprawdę stało się w czasie wielkiej wojny.
Po takim długim wprowadzeniu zapewne chcieli byście już zobaczyć jak ta gra wygląda. Pozwólcie
jednak że najpierw pokaże wam AoD jeszcze w roku 2005:
Ale w międzyczasie Vince i spółka na całe szczęście zmienili engine i teraz wygląda to tak:
Prawda że widać różnice? ;)
Wróćmy jednak do tego co zostało powiedziane na samym początku, do cech AoD.
1. Szczegółowa kreacja postaci oparta na umiejętnościach - wystarczy spojrzeć na screen u góry
żeby nie mieć wątpliwości że twórcy nie boją się rozbudowanych kart postaci i całej masy
wzajemnie ze sobą powiązanych współczynników.
2. Nielinowa rozgrywka i wiele sposobów na rozwiązanie jednego questa zależnych od tego jakie
umiejętności posiada nasza postać, - podam prosty przykład z gry. Gracz trafia w pobliże
odosobnionej, niedużej, zrujnowanej wieży, z oddaniem godnym lepszej sprawy chce dostać się do
środka ale wrota do niej są zamknięte. W tym momencie gracz może:
a) Spróbować siłą wyważyć drzwi.
b) Spróbować otworzyć zamek z pomocą wytrychów (o ile je ma)
c) Użyć na drzwiach kwasu licząc na to że będzie on wystarczająco mocny żeby je rozpuścić.
(przyjmując że gracz w ogóle ma w ekwipunku fiolkę z kwasem)
d) Spróbować wysadzić te drzwi z użyciem bomby z czarnego prochu. (I znowu, o ile w ogóle ją ma)
e) Spróbować wspiąć się na szczyt tej wieży używając liny z hakiem, i wejść przez właz na górze.
(Znowu zakładamy że gracz w ogóle tą line ma)
A to tylko jeden z naprawdę licznych momentów w których gracz będzie miał aż tyle możliwości
rozwiązania danego problemu.
3. Wybory i ich konsekwencje - Przykład: Gracz nie może być jednocześnie w każdej frakcji i
gildii. Wybierze jedną z nich to pozostałe zaczną traktować go nieufnie. Kolejny przykład: Gracz
będzie notorycznie kłamał i oszukiwał swoich zleceniodawców i to na tyle nieumiejętnie że nabawi
się reputacji człowieka niegodnego zaufania. W tym przypadku możecie zapomnieć że ktokolwiek
powierzy was cenne informacje, ważne zadanie. No chyba że będziecie bardzo przekonujący.
I znowu, to tylko dwa najprostsze przykłady wyborów i ich konsekwencji. Całe lawirowanie między
szlacheckimi domami i gildiami będzie polegało na podejmowaniu wyborów które naszym zdaniem
najlepiej przysłużą się naszej sprawie.
4. Rozbudowane drzewka dialogowe na które wpływ mają nasze cechy i umiejętności - Wystarczy
spojrzeć na ten screen:
A na koniec coś co najbardziej urzekło mnie w AoD, interakcja z twórcami gry. Wystarczy
zarejestrować się na oficjalnym forum i można śmiało wyrażać swoją opinie o każdym aspekcie gry.
Co ważniejsze, twórcy na bieżąco czytają forum, wdają się w dyskusje, przedstawiają swoje zdanie,
i nie rzadko zmieniają lub dodają coś dlatego że któryś z użytkowników wpadł na pomysł który
okazał się świetnym rozwiązaniem problemu albo wartościowym dodatkiem do gry. Przy tym wszystkim
na forum panuje luźna atmosfera, nikt z twórców nie próbuje wykazywać swojej wyższości nad
pozostałymi użytkownikami a Vince i reszta są naprawdę wdzięczny za każdą linijkę konstruktywnej
krytyki.
Gra nie ma jeszcze określonej daty wypuszczania na rynek chociaż jest już w dużym stopniu skończona. Najbliższy termin o którym może być mowa to pierwszy kwartał 2009
Jeśli dotarliście do tego miejsca to pozwólcie mi powiedzieć że to nie jest nawet znacząca część
tego co chciałbym wam powiedzieć o AoD ale wiem że za długie posty też nie są pożądane więc
zakończę tutaj i podam wam garść linków.
Oficjalna strona - Opis Świata, frakcji,
postaci, cech i wszystkiego co musicie wiedzieć żeby mieć chociażby ogólne pojęcie o Age of
Decadence.
Oficjalne forum AoD - miejsce gdzie
dzieją się najważniejsze dyskusje, gdzie wszelkie informacje pojawiają się jako pierwsze i gdzie
możecie powiedzieć twórcom co o tym wszystkim myślicie.
Galeria AoD - A to link dla
tych którzy już czują że muszą obejrzeć więcej screenów z gry. Zebrane praktycznie wszystkie
opublikowane screeny, od najstarszych do najnowszych, dużo oglądania.
AoD Combat Video 2 na
YouTube.
AoD FAQ - Najczęściej
zadawane pytania, czyli jeśli chcecie wiedzieć coś o czym nie napisałem u góry to najpierw
zajrzyjcie tutaj.
I nie, nikt mi za to nie płaci :P
Duto2 [ Konsul ]
Fallout z mieczami, dzidami itp.? Ciekawe...
Chudy The Barbarian [ Senator ]
Kurde po co te przerwy w tekście? W ogóle nie da się tego czytać...
A co do gry to wygląda nieźle, trochę jak połączenie Fallouta i Titan Questa.
Madkongothonurgh [ Chor��y ]
Już jakiś czas śledzę ten projekcik, jak dla mnie to nadzieja na crpg z prawdziwego zdarzenia :)
Wreaker [ Pretorianin ]
Vince to konkretny człowiek, mam 100% pewność że nie podpisze się pod knotem.
Zdzichacz [ Junior ]
Przepraszam za to dziwne sformatowanie tekstu ale pisałem go wcześniej w wordzie a tutaj wkleiłem i tak jakoś go automatycznie poustawiało.
Ci którzy wyżej wspomnieli Fallouta mają dużo racji, Vince często wspomina o nim jako o punkcie odniesienia i czymś z czego czerpał pomysły.
Natomiast porównanie to Titan Questa jest średnio udane, walka będzie turowa i nie będzie jej znowu tak strasznie dużo. Ma natomiast być wymagająca i rzucanie się na więcej niż 3 przeciwników naraz to czyste samobójstwo.