
kluha666 [ ...Adam Małysz... ]
Zadanie Domowe
Mam na zadanie napisać przepisy bhp obowiązujące w pracownii chemicznej, szukałem ale nigdzie ich nie znalazłem proszę o pomoc :)

Nornidian [ Pretorianin ]
Sekunda w Google - .
Słabo szukałeś :).
kluha666 [ ...Adam Małysz... ]
Strona nie chce mi się włączyć czy mógłbyś skopiować te przepisy na GOL'a ???

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Strona główna Informacje ogólne Pracownia chemiczna Pokój przygotowawczy Pomoce dydaktyczne
Lista szkół Chemia a środowisko Przepisy BHP Mapa Autorzy
BEZPIECZEŃSTWO PRACY
W SZKOLNEJ PRACOWNI CHEMICZNEJ
W praktyce szkolnej, podczas wszystkich prac wykorzystujących związki chemiczne, należy zachować szczególną ostrożność pamiętając, że niedokładność, nieuwaga i nieznajomość właściwości substancji mogą stać się przyczyną wypadków.
--------------------------------------------------------------------------------
Nauczyciel i uczniowie muszą przestrzegać podstawowych zasad eksperymentowania:
doświadczenia należy wykonywać ściśle według przepisów;
zbudowany do doświadczenia zestaw przedstawić nauczycielowi do sprawdzenia;
jako źródeł prądu elektrycznego należy używać sprzętu odpowiadającego określonym, odpowiednim normom bezpieczeństwa;
w obecności uczniów nie wolno przeprowadzać eksperymentów nowych, nie sprawdzonych;
nie wolno wykonywać żadnych doświadczeń w brudnych naczyniach;
nie należy myć naczyń piaskiem, gdyż potem łatwo pękają;
nie zostawiać żadnych substancji w naczyniach bez etykietki;
żadnych substancji nie smakować, nie używać naczyń laboratoryjnych do posiłków, nie kłaść na stole laboratoryjnym żywności;
substancje wąchać bardzo ostrożnie, nie nachylać się nad naczyniem, z którego wydobywa się gaz, a kierować go ku sobie ręką;
do naczynia, w którym ogrzewa się ciecz należy wrzucić kawałeczki potłuczonej porcelany, aby zapobiec przegrzaniu się cieczy z czym może być związane wyrzucenie gorących kropel na zewnątrz;
nie nachylać się nad naczyniem, w którym wrze jakakolwiek ciecz lub do którego nalewa się substancji ciekłej (zwłaszcza żrącej), rozpryskujące się krople mogą poparzyć ciało lub uszkodzić ubranie;
używać odzieży ochronnej;
starannie chronić oczy, używać okularów ochronnych;
wylot probówki, w której jest ogrzewana ciecz powinien być skierowany nie na eksperymentatora i nie na sąsiada pracującego obok, gdyż wskutek przegrzania cieczy często "następuje jej rozpryśnięcie";
nie wylewać do zlewu resztek, spróbować je zneutralizować;
nie wyrzucać do śmieci resztek niebezpiecznych substancji (metale alkaliczne, fosfor, benzen), lecz zbierać je do naczyń przeznaczonych do tego celu, a dopiero gdy nie nadają się do użytku - zniszczyć;
zachować szczególna ostrożność podczas pracy z substancjami palnymi;
dokładnie sprawdzić aparaturę, w której będzie przeprowadzany eksperyment;
przed użyciem uregulować dopływ powietrza w palnikach gazowych oraz sprawdzić szczelność węży gumowych;
podczas przelewania substancji żrących posługiwać się pipetami zaopatrzonymi w gumowe gruszki;
żadnych substancji chemicznych nie wolno uczniom dawać do domu;
wychodząc z pracowni szkolnej sprawdzić, czy palniki gazowe są zgaszone, a urządzenia grzewcze wyłączone, zamknąć główny zawór gazu.
W każdej pracowni chemicznej w widocznym miejscu należy powiesić apteczkę. Pracownia musi być również zaopatrzona
w sprawny sprzęt przeciwpożarowy!
Pracując ze stężonymi kwasami i zasadami należy przestrzegać następujących środków ostrożności:
przy przelewaniu do naczyń mniejszych, cienkościennych zawsze używać lejka;
przy rozcieńczaniu stężonego kwasu siarkowego dolewać kwasu do wody, a nie odwrotnie, aby uniknąć wypryśnięcia cieczy (w czasie rozcieńczania większych ilości kwasu naczynie, w którym rozcieńczamy kwas należy
umieścić w kuwecie, ponieważ roztwór bardzo silnie się ogrzewa);
nie nalewać gorących substancji do naczyń grubościennych, gdyż mogą popękać.
Ponieważ w wielu szkołach wykonuje się doświadczenia używając palników spirytusowych, należy zwrócić uwagę, aby:
nie zapalać palnika przez nachylanie go nad palącym się innym palnikiem;
nie dolewać denaturatu do palącej się lampki, gdyż grozi to zapaleniem się par alkoholu w butelce, co w konsekwencji może być przyczyną poparzenia lub nawet pożaru;
płomień regulować przesuwając knot do góry tylko przy zgaszonym palniku;
nie dopuszczać do nadmiernego nagrzewania się zbiornika paliwa.
powrót
DiabloManiak [ Karczemny Dymek ]
Nauczyciel i uczniowie muszą przestrzegać podstawowych zasad eksperymentowania:
* doświadczenia należy wykonywać ściśle według przepisów;
* zbudowany do doświadczenia zestaw przedstawić nauczycielowi do sprawdzenia;
* jako źródeł prądu elektrycznego należy używać sprzętu odpowiadającego określonym, odpowiednim normom bezpieczeństwa;
* w obecności uczniów nie wolno przeprowadzać eksperymentów nowych, nie sprawdzonych;
* nie wolno wykonywać żadnych doświadczeń w brudnych naczyniach;
* nie należy myć naczyń piaskiem, gdyż potem łatwo pękają;
* nie zostawiać żadnych substancji w naczyniach bez etykietki;
* żadnych substancji nie smakować, nie używać naczyń laboratoryjnych do posiłków, nie kłaść na stole laboratoryjnym żywności;
* substancje wąchać bardzo ostrożnie, nie nachylać się nad naczyniem, z którego wydobywa się gaz, a kierować go ku sobie ręką;
* do naczynia, w którym ogrzewa się ciecz należy wrzucić kawałeczki potłuczonej porcelany, aby zapobiec przegrzaniu się cieczy z czym może być związane wyrzucenie gorących kropel na zewnątrz;
* nie nachylać się nad naczyniem, w którym wrze jakakolwiek ciecz lub do którego nalewa się substancji ciekłej (zwłaszcza żrącej), rozpryskujące się krople mogą poparzyć ciało lub uszkodzić ubranie;
* używać odzieży ochronnej;
* starannie chronić oczy, używać okularów ochronnych;
* wylot probówki, w której jest ogrzewana ciecz powinien być skierowany nie na eksperymentatora i nie na sąsiada pracującego obok, gdyż wskutek przegrzania cieczy często "następuje jej rozpryśnięcie";
* nie wylewać do zlewu resztek, spróbować je zneutralizować;
* nie wyrzucać do śmieci resztek niebezpiecznych substancji (metale alkaliczne, fosfor, benzen), lecz zbierać je do naczyń przeznaczonych do tego celu, a dopiero gdy nie nadają się do użytku - zniszczyć;
* zachować szczególna ostrożność podczas pracy z substancjami palnymi;
* dokładnie sprawdzić aparaturę, w której będzie przeprowadzany eksperyment;
* przed użyciem uregulować dopływ powietrza w palnikach gazowych oraz sprawdzić szczelność węży gumowych;
* podczas przelewania substancji żrących posługiwać się pipetami zaopatrzonymi w gumowe gruszki;
* żadnych substancji chemicznych nie wolno uczniom dawać do domu;
* wychodząc z pracowni szkolnej sprawdzić, czy palniki gazowe są zgaszone,
a urządzenia grzewcze wyłączone, zamknąć główny zawór gazu.
W każdej pracowni chemicznej w widocznym miejscu należy powiesić apteczkę. Pracownia musi być również zaopatrzona
w sprawny sprzęt przeciwpożarowy!
Pracując ze stężonymi kwasami i zasadami należy przestrzegać następujących środków ostrożności:
* przy przelewaniu do naczyń mniejszych, cienkościennych zawsze używać lejka;
* przy rozcieńczaniu stężonego kwasu siarkowego dolewać kwasu do wody, a nie odwrotnie, aby uniknąć wypryśnięcia cieczy (w czasie rozcieńczania
większych ilości kwasu naczynie, w którym rozcieńczamy kwas należy
* umieścić w kuwecie, ponieważ roztwór bardzo silnie się ogrzewa); nie nalewać gorących substancji do naczyń grubościennych, gdyż mogą popękać.
Ponieważ w wielu szkołach wykonuje się doświadczenia używając palników spirytusowych, należy zwrócić uwagę, aby:
* nie zapalać palnika przez nachylanie go nad palącym się innym palnikiem;
* nie dolewać denaturatu do palącej się lampki, gdyż grozi to zapaleniem się par alkoholu w butelce, co w konsekwencji może być przyczyną poparzenia lub nawet pożaru;
* płomień regulować przesuwając knot do góry tylko przy zgaszonym palniku;
* nie dopuszczać do nadmiernego nagrzewania się zbiornika paliwa.