GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

.:Kantyna Oficerska:. (zebranie 7)

02.10.2002
15:07
smile
[1]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

.:Kantyna Oficerska:. (zebranie 7)

No, dobra, oto kolejna część wątku dla militarystów

Stali bywalcy + upgrade listy:
Merkav
Yoghurt
Waterhouse
Diplo
Wozu
Przezdzieblo
2zin
Cyb_767
el f
Viti
Ghost2
-------------------------------------
... pominiętych przepraszam!

poniżej - link do poprzedniej Kantyny Oficerskiej

a na zachętę "królewski kociak"...

02.10.2002
15:09
smile
[2]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Przepraszam! Pospieszyłem się z podpisaniem screena i pomyliłem - to PzVI Tygrys, a nie - Królewski Tygrys.

02.10.2002
15:48
[3]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

elf - O, no właśnie. Przez połowę wojny ambasada polska działała w japonii. Zlikwidowaną ją o dziwo, po ataku niemców na ZSRR. Trochę mi sie pokićkało z tą przerwą w działaniu ambasady. Ale fakt jest faktem, nasze stosunki z japonią nie były takie złe.

02.10.2002
16:55
smile
[4]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Znalazłem link do ciekawej strony o niemieckich spadochroniarzach. Myślę, że warto zajrzeć.

02.10.2002
17:16
smile
[5]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Wozu! Wspominałeś o cudakach z firmy Blohm&Voss. Widziałeś gdzieś w necie zdjęcie samolotu BV141? To dopiero było dziwadło! Spory płat centralny, jedna belka kadłubowa i potężnie oszklona kabina załogi (takie akwarium...) równolegle obok. Znalazłem interesujący obrazek przedstawiający Me-262, w wersji z armatką 50mm. Jeśli mnie pamięć nie myli, zamysłem twórców było stworzenie samolotu skutecznie zwalczającego bombowce alianckie.

02.10.2002
17:22
smile
[6]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Niemiecki cug do uniwersalizacji typów samolotów sprawił, że Me-262 doczekał się także wersji myśliwca nocnego.

02.10.2002
17:31
smile
[7]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. Wozu ---> ja do części poprzedniej i stwierdzenia :"Typhoon w planach mial byc mysliwcem wysokosciowym a jego przeznaczeniem bylo przechwytywanie bomb V-1". Typhoon miał być w założeniu mysliwcem szybkościowym (a w czasie gdy był projektowany Anglikom nawet nie śniło sie o bombach V1 :)) - a potem ze względu na swoją szybkość i uzbrojenie doskonale spisywał sie w zwalczaniu w/w bomb. Anglicy swoją droga mieli olbrzymiego farta, że posiadali myśliwiec który po wprowadzeniu Fw-190 mógł z nim nawiązać wyrównaną walkę. Trochę pisaniny poniżej : W drugiej połowie lat trzydziestych przystąpiono w Anglii do projektowania i budowy nowoczesnych, szybkich samolotów myśliwskich o silnym uzbrojeniu. Powstały wówczas tak znane później w II wojnie światowej samoloty, jak Hurricane l Spitfire. Konstruktor wytwórni Hawker Inż. Sydney Camm twórca Hurricone'a, uwzględniając wytyczne angielskiego ministerstwa lotnictwa, opracował w1938 r .projekt nowego samolotu. Byt to jednosilnikowy dolnopłat o konstrukcji pólskorupowej. całkowicie metalowej, z wciąganym podwoziem. Cały przód kadłuba zajmował silnik, za nim znajdowała się szczelna kabina pilota, w skrzydłach mieściły się zbiorniki paliwa i uzbrojenie strzeleckie : karabiny maszynowe lub działka .Silnik do tego samolotu pierwsza zaproponowała wytwórnia Rolls-Royce. Był to silnik rzędowy 24-cylindrowy w układzie litery X o nazwie Vulture. Jego moc wynosiła 295 kW (1760 KM). Prototyp tym silnikiem, oznaczony Hawker Tornado (P5219) oblatał pilot wytwórni P. G. Lucas 6 października1939 r. Silnik nie był jednak dopracowany i prototyp nie osiągnął założonej prędkości lotu ponad 644 km/h. Ponieważ nie zdołano wprowadzić silnika Vulture do produkcji seryjnej, samolot Tornado także pozostał w fazie prototypu. Mimo to prototyp zmodyfikowano, usuwając zauważone w trakcie prób usterki, po czym zamontowano inny silnik Napier Sabre I rzędowy, także 24-eylindrowy, ale w układzie litery H. Prototyp samolotu o nazwie HawkerTyphoon (P5212) oblatał P. G. Lucas 24 lutego 1940 r. Samolot ten po niezbędnych próbach i osiągnięciu zamierzonych osiągów został skierowany do produkcji seryjnej. Stał się on pierwszym angielskim myśliwcem, który przekraczał 600 km/h. Do produkcji Typhoonów przystąpiły dwie angielskie wytwórnie: Gloster (pierwszy seryjny egzemplarz — R7576 oblatano 27 maja 1941 r.) i Hawker (pierwszy seryjny myśliwiec — R8198 został oblatany 16 listopada 1941 r.). Pierwsze Typhoony dostarczono do 56 dywizjonu myśliwskiego RAP w okresie lipiec — wrzesień 1941 r. Produkowano je w dwóch odmianach: Typhoon F Mk.lA (w niewielkiej ilości) z uzbrojeniem złożonym z 12 karabinów maszynowych Colt-Browning kal..7,69 mm rozmieszczonych po 6 w każdym ze skrzydeł i Typhoon F Mk.lB z 4 działkami kal. 20 mm. W 1943 r. zbudowano 3 Typhoony Mk IB — jeden z wyposażeniem do lotów tropikalnych, drugi z radarem AI Mk.lV jako myśliwiec nocny NF i trzeci w odmianie rozpoznawczej FR z kamerami fotograficznymi. W myśliwce Typhoon oprócz dywizjonu 56wyposażono min. dywizjony RAF 609 i 266.Wykonywały one zadania przechwytywania i szturmowe, Typnoony Mk. 1A wprowadzono w okresie pojawienie się niemieckich myśliwców FW-190, wobec których Spitfire były zbyt wolne. Typnoony zaś w walkach powietrznych z FW-190 okazały się niezwykle skuteczne. Samoloty Typhoon Mk. l B zastosowano po raz pierwszy podczas desantu pod Diappe. Na Tymphoonach Mk.lB latali również pod-czas II wojny światowej Polacy. 10 naszych pilotów walczyło no nich w dywizjonach angielskich 195 i 274. Wykonywali oni przeważnie loty szturmowe. Ponadto maszyny te piloci polscy oblatywali po remontach i rozprowadzali je drogą powietrzna do poszczególnych jednostek w Anglii i na kontynencie. Odbywali też no nich loty rozpoznawcze i doświadczalne. Samolot Hawker Typhoon Mk.1B był jednomiejscowym samolotem myśliwskim, uniwersalnym dolnopłatem o konstrukcji półskorupowej metalowej: podwozie klasyczne wciągane w locie; napęd: 1 silnik rzędowy 24-cylindrowy Napier Sabre IIA o mocy 1604 kW (2180 KM), używano też odmian IIB o mocy1619 kW (2200 KM) i IIC o mocy 1663 kW (2260 KM), śmigło metalowe trzyłopatowe (ostatnie serie miały śmigło czterołopatowe) : uzbrojenie: 4 działka Hispano-Suiza kal.20 mm (po 2 w każdym ze skrzydeł),2 bomby po 454 kg lub 8 niekierowanych pocisków rakietowych 27,2 kg każdy pod skrzydłami. — wymiary: rozpiętość12.67 m. długość 9,73 m, wysokość 4,66 m; masy: całkowita (w locie) 5171 kg. Własna 4445 kg; osiągi: prędkość maks. 652 km/h (z silnikiem Sabre IIC - 663 km/h), czas wznoszenia na wys. 4570 m - 5,9 min, pułap 10633 m, zasięg 982 km, zasięg maks. 1610 km, długotrwałość lotu maks. 3,9 h. Co byś sie nie obraził- na zgodę - profil Typhoon Mk IB :-) =====> (Typhoon IB - 198 dywizjon myśliwski RAF. Malowanie z 1944r)-sorry za jakość (skan to skan) A propo zagadki - cholera, myślałem że będzie trudniejsza ;) Pozdrowienia

02.10.2002
17:44
[8]

merkav [ Aguś ]

STOP!!! Dosc mam juz ogladania starych "gruchotow" (no offense), czas na cos mlodszego Tomcat(moj ulubiony:) Nad lotniskowcem------>>

02.10.2002
17:45
[9]

merkav [ Aguś ]

Dozi chlopcy i ich zabawka------>>

02.10.2002
18:27
[10]

merkav [ Aguś ]

...

02.10.2002
18:27
[11]

merkav [ Aguś ]

...

02.10.2002
18:28
[12]

merkav [ Aguś ]

...

02.10.2002
18:30
[13]

merkav [ Aguś ]

...

02.10.2002
18:45
smile
[14]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Merkav! Dla kontrastu - reprodukcja (chyba...) zdjęcia FW-190, na którym latał jeden z asów Luftwaffe Hermann Graf.

02.10.2002
18:56
smile
[15]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

FW-190 można chyba uważać za jeden z najbardziej uniwersalnych samolotów 2 Wojny Światowej. Woził różne zestawy uzbrojenia strzeleckiego. Wersja, która miała zamontowane 4 działka 20mm i jedno 30mm, była prawdziwym "gunshipem", zreszta chyba przewidzianym do zwalczania bombowców. Prezentowany samolot pochodzi z pułku myśliwskiego "Grunherz" (chyba JG 1...)

02.10.2002
19:48
[16]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

Witam! Ghost2-----> widzę że poruszyłeś temat niemieckich prób z aymetrią. Bv 141 był chyba pierwszym tego typu samolotem na świecie.Jego konstruktor, Richard Vogt był przekonany o skutecznośći tego typu rozwiązania w wykonywaniu zadań rozpoznawczych. Nietety jego projekt uznano za zbyt awangardowy, dodatkowa wadą był niska predkość samolotu. Jednak Bv 141 przegrał z Fw 189. Wybudowano modele z serii próbnej aż do V13. Dla mnie największym "dziwadłem" był zdecydowanie Heinkel Wespe, myśliwiec VTOL napędzany dwoma silinkami tłokowymi ale ta konstrukcj nie doczekała się nawet prototypu. Co sądzicie o tzw " foo fighters"? Czy była to tajna broń nazistów? merkav-----> śliczne zdjęcia!!!!!!!!

02.10.2002
19:54
[17]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. merkav ---> Jak zeskanuję to też podeślę mój ulubiony współczesny myśliwiec:) A na razie parę zdjęć zagadek (ale ze staroci - sorry merkav :)) Kto to ? :-) =====>

02.10.2002
19:56
[18]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Jaki okręt ? ==========>

02.10.2002
20:01
[19]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

A co powiecie na to ? (zaręczam jak bum cyk cyk, że to nie fotomontaż) ======>

02.10.2002
20:07
[20]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

cyb_767------> czy mógłbyś podać jakąś podpowiedź do zagadki nr. 2 , chodzi mi o kraj pod banderą którego ten okręt slużył( albo cokolwiek innego)?

02.10.2002
20:28
[21]

Przezdzieblo [ Konsul ]

Nr 2 to "japończyk", ciężki krążownik. Chyba typu "Kako".

02.10.2002
20:35
smile
[22]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Cyb_767! Czy ten pilot to nie jest przypadkiem George Bush senior z czasów II Wojny Światowej? Latał wtedy jako pilot lotnictwa morskiego. Co do tego P-39 ze screenu, to czytałem, że "importowany ze wschodu" po 1945 r. dowódca lotnictwa polskiego, gen. F. Połynin miał taki jeden jako samolot dyspozycyjny i to jest chyba właśnie ten egzemplarz.

02.10.2002
20:37
[23]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Ghost2 -> Me 262 ten na zdjeciu, to chyba znany prototyp tej linii oznaczony jako V083. I tak 50mm armatki mialy sluzyc do szybkiego i skutecznego "uziemiania" B-17G. Udalo sie do konca wojny zabudowac tylko 4 armaty na modelach Me 262A-1. Ale i tak nie byly te samoloty do konca wykorzystywane, bo podczas wystrzeliwania pocisku... blysk oslepial pilota :-). Cyb_767 -> No za co mam sie obrazic? ;) Za porcje nowych informacji ?... Wiecej, dziekuje Ci :) Merkav -> nie wierze w cos co lata a nie ma smigla ;-D. Prawdziwy samolo musi miec smiglo ! ;-) Waterhouse -> Fw 189A to swoja droga. Ja uwazam, ze ma on wspanialy wyglad :)). A jeszcze, jak kogos zachwycil Hs 129 lu Fw 187, to powinien zerknac na Fw 189 V6/C. Byla to wersja Fw 189 - samolot szturmowy. Wtedy konkurs wygral Hs 129 wbrew opinii niektorych pilotow.

02.10.2002
20:46
smile
[24]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Cyb_767 -> Wiadomo, ze nie fotomontaz :). P-39Q produkcji z 1944 z transportu Land-Lease dla ZSRR. Byl to osobisty samolot gen. T.F. Polynina, dowodcy Wojsk Lotniczych. Zdjecie to przedstawia samolot juz po wojnie, bo w lecie 1947r.

02.10.2002
21:36
[25]

merkav [ Aguś ]

Ehhh....nie moge sie powstrzymac i musze pisac o mijech kochanej maszynce:))) Funkcja-Ciezki pokladowy mysliwic przechwytujacy Producent-Grumman Koszt-38mln$ Naped- 2xPratt & Whitney TF-30-414A (wersja A) 2xGeneral Electric F-110-GE-400(wersje B i D) Ciag-20.900funtow na silnik (wer.A) 27,000funtow na silnik (wer.B i D) Dlugosc-18,6m Wysokosc-4,8m Rozpietosc-skrzydla:-zlozone 11,4m -rozlozone 19m Max.masa startowa 72,900funtow Pulam przelotowy 53,000 stop Predkosc max-1,88Ma Predkosc przelotowa 0,72Ma Predkosc podejscia do ladowania 125wezlow Zaloga:pilot i nawigator A teraz najlepsze Uzbrojenie: Pociski pow-pow 6 AIM-7 Sparrows 4 AIM-9 Sidewinder 6 AIM-54 Phoenix Bron do atakowania celow naziemnych MK-82 (500 lbs.) 4 MK-83 (1,000 lbs.) 4 MK-84 (2,000 lbs.) MK-20 Bomba kasetowa 4 GBU-10 LGB GBU-12 MK-82 LGB 4 GBU-16 MK-83 LGB 4 GBU-24 MK-84 LGB pojedyncze dzialko MK-61A1 Vulcan 20mm cannon Wyposazenie elektroniczne AN/ALR-45 System ochrony przed opromieniowaniem radarowym [Itek] AN/ALR-67 System ochrony przed opromieniowaniem radarowym [F-14D] AN/ALQ-167 System waliki ECM [F-14D] AN/ALE-50 Wyzutnia flar [F-14D] Wybaczcie ale poprostu nie moglem sie powstrzymac:))) ------>>

02.10.2002
21:55
[26]

merkav [ Aguś ]

No i jeszcze przypomne bo przybylo nam kilku militarystow ,a "starzy" mogli zapomniec:).Wiec jest tak potrzebuje troszke zdjec zolniezy na site o America's Army (nie zadne Delty, SEAL tylko stara poczciwa US Army). Jak macie jakies fajne fotki powiedzmy "z zycia wziete" (z cwiczen, manewrow itp.) byl bym wdzieczny jakbyscie slali na adres [email protected] No i jeszcze cos co kazdy lubi------>>

02.10.2002
22:36
[27]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. Ja nie mogę jesteście bezbłędni !!!! :)))) Oczywiście że George Bush senior - Ghost2 -> chyba mamy tę samą książkę ? :-) Co do P-39 - Trafiliście - jest to samolot gen. Połynina. Co do zagadki nr.2 - oczywiście jest to ciężki krążownik japoński "Kako" - Przezdzieblo --> gratuluję posiadanych informacji !! Cały "haczyk" z tą zagadką polegał na tym iż zdjęcie przedstawia okręt przed modernizacją z jednolufowymi wieżami. Jestem pod wrażeniem. Następnym razem postaram się zeskanować coś naprawdę trudnego - obiecuję - poprawię się :-) Ghost2-----> ja w sprawie Fw-190. Była wersja Fw-190 z jednym działkiem 30mm ? (dla mnie "gunship'em" była wersja A-8/R1 z gondolami podstrzydłowymi zawierającymi 2 MG 151/20 - 20mm, ewentualnie A-8/R8 który był uzbrojony 2 MG 131 - 13mm, 2 MG 151/20 - 20mm, 2 MK 108 - 30mm) profil Fw-190 A-8/R8 ========> Pytanie - czy istniała wersja z 4 x 30mm ? (w moim żródle niezbyt dokładnie to opisano).

02.10.2002
22:39
[28]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

merkav ---> to specjalnie dla Ciebie cobyś nie mówił, że only "starocie" :)))) ====>

02.10.2002
22:41
[29]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

I jeszcze jedno ...... ========>

02.10.2002
22:43
smile
[30]

merkav [ Aguś ]

No i to rozumiem:)

02.10.2002
22:50
[31]

Przezdzieblo [ Konsul ]

Hm, kiedy umieszczałem zdjęcie obłoku dymu, w jaki zamieniła się "Queen Mary", chciałem zasugerować, że konkursy są ciut bez sensu. Tzn. owszem, jak znam odpowiedź, to czemu nie. Ale w końcu zamieszczę np. zamek pewnej broni i poproszę o zgadnięcie, jakiej :) Ale to takie marudzenie. Cyb_767, nawet nie zauważyłem jednodziałowych wież :) Po prostu pamięć wzrokowa, u Flisowskiego lub Pertka się widziało, rzut okiem do Gozdawy-Gołębiowskiego, paru "Okrętów wojennych" i na czuja się wie ;) Jedna fota dla ukojenia nerwów...

02.10.2002
23:05
[32]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Witam wszystkich :). To ja dorzuce cos o moim cudenku :))))) ------------------------------------------------------------------------------------ MIG-29 mysliwiec frontowy wyprodukowany i zaprojektowany przez "mikoyan desing bureau". Jest on przeznaczony do zwalacznia celow powietrznych na srednich i malch dystansach, w tym takze dniem i noca oraz na tle ziemi, w zwylych i trudnych warunkach atmosferycznych. Moze slurzyc takze do zwalczania celow naziemnych i nawodnych. Duzy stosunek ciagu do masy pozwala na pionowe wznoszenie z wlaczonym dopalaniem. Podstawowa wersja miga-29UB ma standrardowe sterowanie hydrauliczne, jednak ostanio zaczeto montowac w tych samolotach system "fly-by-wire" dzieki czemu samolot stal sie o wiele bardziej sterowny. Mig-29 jest jednym z nielicznych samolotow ktory nie potrzebuje elektronicznych stabilizatorow lotu gdyz jak mowia nie ktozy piloci "lata sam". Skrzydla skonsturowane sa w układzie pasmowym, usterzenie pionowe zdwojone. Podwozie – trojpodporowe z kolem przednim wciagane w locie. Naped: dwa silniki Tumański RD-33 dwuprzepływowe o ciągu z dopalaniem 8145 daN (8303 kG) każdy Uzbrojenie działko 30mm, na 6 podskrzydłowych punktach można podwiesić, rakiety kierowane i samonaprowadzające się - R-27R1, R-60, R-73E - do zwalczania celów powietrznych lub bomby o wagomiarze do 500 kg, zbiorniki zapalające ZB-500 i zasobniki KMGU, niekierowane pociski rakietowe - S-24 i S-8 - do zwalczania celów naziemnych. Wazniejsze wersje: MYŚLIWIEC JEDNO / DWU MIEJSCOWY Mig-29 / 29UB JEDNOMIEJSCOWY MYŚLIWIEC WIELOZADANIOWY Mig-29 SM JEDNOMIEJSCOWY MYŚLIWIEC WIELOZADANIOWY Mig-29 SE JEDNOMIEJSCOWY ZMODYFIKOWANY MYŚLIWIEC WIELOZADANIOWY Mig-29 SMT WIELOZADANIOWY MYŚLIWIEC POKŁADOWY Mig-29 K Dane techniczne Wymiary: Rozpiętość (m) 11,5 Długość (m) 17,2 Wysokość (m) 4,4 Powierzchnia nośna (m2) 35,2 Masy: Własna (kg) 8175 Startowa (kg) 18000 Osiągi Prędkość maksymalna (Mach) 2,3 Wznoszenie (m/min) 15240 Zasięg maks. (km) 1150 Mam nadzieje ze niczego nie pominolem :)

02.10.2002
23:11
smile
[33]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Przezdzieblo ----> w takim razie gratuluję czuja :))) Co do zagadek masz troche racji (ale przykład to podałeś skrajny;)) Ta zagadka jest SPECJALNIE dla Ciebie (ale sorry za jakość - kniga jest po prosu strasznie stara) ==>

02.10.2002
23:13
[34]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Merkav - te zdjęcia USArmy - to współczesne czy wcześniejsze ? Viti - dobrym przykładem dla kol.Kaprala byłaby postawa ZSRR wobec Japonii - do kwietnia 1945 normalne stosunki dyplomatyczne.

02.10.2002
23:18
smile
[35]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Cyb_767 -> Pytasz sie, czy istniala wersja Fw 190 z czterema zabudowanymi dzialkami 30mm? Bo jesli tak, to o niczym takim nie slyszalem. Jednoznacznie tez nie znalazlem odpowiedzi, ale skoro istnialy doczepiane pod skrzydlem dzialka BK 103/108, a w przez kolpak strzelalo dzialko 30mm, no to juz sa 3x30mm. Te mocno uzbrojone wersje sluzyly oczywiscie tylko do zestrzeliwania bombowcow alianckich. BK 108 byl moze i dobrym dzialem, ale predkosc wylotowa pocisku byla mala, wiec ktos musialby miec bardzo sprawne oko, aby ustrzelic tym mysliwca :-). No i mocno ograniczona ilosc pociskow na dzialko. Zamieszczam link do stronki z wariantami Fw 190 i Ta 152. PS. Ja nadal nie wierze w samoloty bez smigiel ;D

02.10.2002
23:18
[36]

Przezdzieblo [ Konsul ]

Cyb_767, no nie... Kurde, to "włoch"? Typ, do którego należał "Bolzano"? Żeby nie bawić się tylko w odpowiadanie, mniej lub bardziej trafne... fotka.

02.10.2002
23:23
[37]

kapral [ Konsul ]

Elf, Bo wojne wypowiedziała dopiero w sierpniu 45, (w nastepstwie jałty, stany kazały ruskom po 3 miesiącach zaatakować Japonie) To Ruskie uderzyły błyskawicznie na kuryle. Ale japonia i tak by padła tylko ruscy chcieli sie nachapać plus presja Stanów

02.10.2002
23:39
smile
[38]

merkav [ Aguś ]

el f --wspolczesne.

02.10.2002
23:40
[39]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Kapral -> Zbyt kombinujesz z ta wojna Rosyjsko-Japonska. Wojna w Europie sie zakonczyla, a na Pacyfiku wciaz jeszcze nie. Atak byl prosba Amerykanow, bo mialo to na celu podzial frontow. Dotad Japonczycy walczyli z USA, ktorzy parli od poludnia oraz z silami brytyjskimi na ladzie stalym. Stworzenie polnocnego frontu mialo wlasnie na celu destabilizacje obrony Japonii. Moze i nie bylo to potrzebne, patrzac teraz na to przez pryzmat wydarzen w Hiroszimie i Nagasaki. Ale nikt nie chcial juz wojowac. Wojna w Europie sie skonczyla, wiec chciano jak najwiecej ludzi sciagnac do domu.

02.10.2002
23:52
smile
[40]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Przezdzieblo----> czuj Cię nie zawodzi !! To ciężki krążownik włoski "Pola". Niestety nie mam zdjęcia, ale chyba ? typ "Bolzano" to troche innne krążowniki. ("Bolzano" i "Trieste"- a do typu "Pola" należały jeszcze "Zara" i "Fiume"- ale powtarzam nie jestem pewien). Wozu ----> żle sie wyraziłem, chodziło wersje rozwojowe typu A-8 (co do typu D to nie jestem pewien, ale chyba nie było seryjnej produkcji typu D z trzema działkami 30mm - sprawdzę to jutro). A konkretnie o wersję A-8/R12 Wykaz wersji: Fw 190 A-8/R l — wyposażony w dwie gondole z dodatkowymi działkami MG 151/20; Fw 190 A-8/R 2 — dwa działka MK 108 zamiast dwóch MG 151/20; Fw 190 A-8/R 3 — dwa działka MK 103 pod skrzydłami; Fw 190 A-8/R 7 — silnie opancerzony samolot myśliwski przeznaczony do zwalczania formacji bombowych z bar-dzo bliskiej odległości; Fw 190 A-8/R8 — podobny do R 7, lecz dodatkowo zabudowano parę działek MK 108. Z niektórych egzemplarzy wymontowano kadłubowe k. masz. MG 131; Fw 190 A-8/R11 — pod tym oznaczeniem występował projekt samolotu przeznaczonego do działań w trudnych warunkach pogodowych, wyposażonego w ogrzewane szyby oraz instalację automatycznego pilota PKS 12. W 1945 roku planowano dodatkową zabudowę radionamiernika FuG 125 „Hermine", a także wzmocnionych silników BMW 801 TU; Fw 190 A-8/R12 — podobny do R 11, uzbrojenie wzmocnione dwoma działkami MK 108 w miejscu MG 151/20. No to będę leciał .... do snu:) Dobranoc.

02.10.2002
23:55
[41]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Kapral ===> jak pamiętam z poprzedniej części, chodziło raczej o to że txt cyt " Viti, chyba coś ci się pomylił. Stwierdzenie :co z tego że państwa osi" jest chyba nie namiejscu to tak jak by hitler wysłał swoich pilotów żeby walczyli z amerykanami przeciw włochom, rozumiesz? Owszem były stosunki dyplomatyczne lae w latach 190-1905, Dmowski i Piłsudzki pojechali se pogadać " jest niezbyt udany. Prócz przykładu Rosja - Japonia , jest też Bułgaria - Rosja . Ta sama sytuacja Bułgaria nigdy nie walczyła przeciw ZSRR natomiast piloci bułgarscy przeciw aliantom zachodnim i owszem. Niby był podział na "dobrych" i "złych" ale nie do końca jasny, nb ZSRR był przecież do poł.1941 roku w sojuszu z Rzeszą a utrzymywał stosunki dyplomatyczne z Wlk.Brytanią.

03.10.2002
00:01
[42]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Merkav "Amerykański ekwipunek bojowy 1910-88" wyd. Editions Spotkania - jest kilka zdjęć, coś poszukam :-)

03.10.2002
02:26
[43]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Cyb_767 -> Hmm werja rozwojowa, to moga byc kolejne cyferki przy literze (A-1, A-2, A-3...itd.) To co ty probujesz szukac z R (R1, R2, R3.. itd.) sa to "Rüstsätze", czyli modyfikacje polowe. Na samym poczatku okreslano nimi tym mocowanego sprzetu w samolocie. Takze te modyfikacje nie wkraczaly w konstrukcje samolotu. Aczkolwiek, jak patrze na Fw 190A-8/R11 to mam dziwne uczucie, ze albo to byla modyfikacja przeprowadzona przez mechanikow w warsztatach polowych (nie majacych nic wspolnego z zakladami produkcyjnymi), albo jakis historyk kopnal cos ;-). Generalnie specjalne zmiany w konstrukcji samolotu oznaczano litera "U" od "Umrüst Bausätze". Mozna je bylo wykonac tylko w wyspecjalizowanych warsztatach. Na przyklad zestawy "U" dla bf 109 G: U1 - smiglo Messerschmitta P6, U5 - 3 dzialka MK 108 (kadlub+2xgondole), U6 - dzialko MK 103. Takze w zestawach "R" znajdziesz tylko 2x30mm, bo tak do tego zostal przystosowany Fw 190. Mozesz poszukac w zestawch "U" - nigdy nic nie wiadomo.

03.10.2002
07:12
[44]

merkav [ Aguś ]

el f --Dzieki:) -->>

03.10.2002
09:41
[45]

el f [ RONIN-SARMATA ]

merkav Zobacz www.army.mil/armyimages dużo fajnych zdjęć. Strona army.mil jest stroną US Army - dużo informacji, artykuły również ilustrowane fotkami

03.10.2002
10:01
smile
[46]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

Na zdjęciu nr. 24 widzimy jak pan w zielonym waciaku próbuje zamachnąć się na stalowego potwora. Ma zamiar zastosować super cios z obrotu piąchą w czółko, z przyklęknięciem na kolanko ;-) Pilot: - Panie zabierz pan tę girę, nie mogę startować.

03.10.2002
15:38
smile
[47]

merkav [ Aguś ]

Dzieki masz nagrode za link:))

03.10.2002
18:40
[48]

merkav [ Aguś ]

I jeszcze jedno:)

03.10.2002
19:51
smile
[49]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Waterhouse! Jeśli interesują Cię dziwadła, które latały lub miały latać u Niemców w czasie II Wojny Światowej, to polecam książkę G.Hylanda i A. Gilla "Ostatnia szansa Luftwaffe". Jest tam sporo wiadomości o różnych samolotach i innych obiektach latających, które Niemcy wprowadzili lub zamierzali wprowadzić do użytku. Merkav! Obym się mylił, ale chyba palnąłeś byka z tym uzbrojeniem Tomcata do atakowania celów naziemnych... Jest to ciężki myśliwiec morski, bazujący na lotniskowcach. Przeznaczony do zwalczania samolotów przeciwnika, osłony powietrznej własnych okrętów i samolotów, ale w żadnym wypadku - nie do ataków powietrze-ziemia. Od tego we flocie amerykańskiej są F/A-18 Hornet i A-6E Intruder.

03.10.2002
20:04
[50]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

Ghost2----->dzięki za inf. ale książkę czytałem i rzeczywiście jest świetna. Tomcat jest samolotem zdolnym do przenoszenia uzbrojenia pow-ziemia. Pierwszego zrzutu bomb Mk-84 dokonano przy użyciu F-14A 10 lis 1987 ( dywizjon VX-4). Merkav się nie pomylił.

03.10.2002
20:05
smile
[51]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam P. O (Panów Oficerów:)) Tak na dzień dobry (a może na dobry wieczór:) - fotka

03.10.2002
20:08
smile
[52]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

I jeszcze jedna =====>

03.10.2002
20:11
smile
[53]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

I ostatnia (bardzo ciekawe zdjęcie "super szpiega" - wykonane na dużej wysokości)====>

03.10.2002
20:15
smile
[54]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Wozu ---- mógłbyś podrzucić (o ile jesteś w posiadaniu) informację o "Umrüst Bausätze" w wersjach A-6, A-8 i D? Bo ja nic u siebie nie znalazłem. A fotka (a raczej profil) , coby wielbiciele "staroci" nie byli zawiedzeni =======>

03.10.2002
20:18
smile
[55]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

I jeszcze jedno ====>

03.10.2002
20:21
[56]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

The last one ====> (Sory za tyle postów na raz, ale muszę sie streszczać, bo jak mi telekomuna przyśle rachunek to ......:-O) Z mojej strony to tyle, zajrzę jutro. Dobranoc.

03.10.2002
20:23
smile
[57]

merkav [ Aguś ]

Ghost2--Jest cos takiego co sie nazywa Bombcat wersja Tomcata do atakowania celow naziemnych:)

03.10.2002
20:24
[58]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

A oto F-14 " Black Bunny"==========>

03.10.2002
20:33
smile
[59]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Merkav! Przepraszam, nie wiedziałem, a swoją drogą - szacuneczek za wiadomości!

03.10.2002
20:35
[60]

merkav [ Aguś ]

Spox:) Bombcat--->>

03.10.2002
20:36
[61]

merkav [ Aguś ]

...

03.10.2002
22:09
[62]

merkav [ Aguś ]

waterhause-ten czarny Tomcat tak mnie zaintrygowal ,ze posidzialem, poszukalem i sie wywiedzialem ze nie tylko w VX-4 latal czarny, latali na nich takze piloci z VX-9 "Vampires"--->> Ghost2-jeszcze dodam ze Bombcat to ver.B ,a Intrudery niestety juz nie lataja:(

03.10.2002
22:29
[63]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Merkav ===> Twoja wzmianka o Intruderach przypomniała mi fajną książkę Stephena Coontsa "Lot Intrudera". Autor jest byłym pilotem Navy - latał na Intruderach nad Wietnamem w latach 1971-73.

03.10.2002
22:43
[64]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

merkav------> dokładnie, były też samoloty z dywizjonu VX-9, ale dla mnie ten z VX-4 jest ładniejszy ze względu na oznaczenie na stateczniku pionowym ;-) Ciekawe jak udało się przekonać dowództwo do tego rodzaju odstępstwa od normy? el f----> kiedyś to czytałem i rzeczywiście niezła książka....

03.10.2002
23:18
[65]

merkav [ Aguś ]

Ksiazki niestety nie czytalem ,ale ogladalem film tylko dosc dawno. Ale lookajcie to i przyjzyjcie sie oznaczenia tego "kotka"----->>>

03.10.2002
23:27
smile
[66]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Oj cholera, nie mogłem sie powstrzymać, żeby nie zajrzec przed zaśnięciem ;) elf ----> są dwie następne części tej książki - też niezłe :) merkav ----> gratuluję kolekcji zdjęć !:))) No a teraz to już really - Dobranoc !

04.10.2002
00:21
[67]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Cyb_767 -> Niestety ni posiadam monografi Fw 190. Swoja wiedze czerpie glownie ze szczatkowej monograii Bf 109G, Fw 189 i jeszcze kilku. Ale wystepuja tam zawsze jakies analogie w sprawie oznaczania wersji litera i cyfra (A-1, B-4, D-11 itp.) oraz miedzy opisami zestawow R (glownie odpowiedzilne bylo za konfiguracje demontowalnego uzbrojenia), czy U ( np. inny typ steru pionowego, inny mechanizm klap, lub inne niz zwykle uzbrojenie montowane na stale). Z reszta, nigdy nic nie wiadomo. Czasem wersje oznaczano przez dopisanie np A-1/U2, a czasem RLM zezwalal na zmiane wersji na np. A-3.

04.10.2002
09:14
[68]

merkav [ Aguś ]

No to jeszcze jeden kotek:) Maszyna z VF-103 "Jolly Rogers"

04.10.2002
10:40
smile
[69]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Merkav! Tomcat, którego widać na Twoim nocnym poście z wczoraj, wygląda na irański. Czy tak? Z tego, co miałem okazję czytać w niewielkim opracowaniu na temat wojny iracko-irańskiej (z serii Największe Bitwy XX Wieku). Reza Pahlavi zafundował "swoim" siłom powietrznym ok. 80 takich samolotów. Wprowadzone później przez USA embargo spowodowało, że Iran nie mógł kupować części do tych samolotów, wobec czego Irańczycy musieli "kanibalizować" część samolotów, żeby mieć części zamienne dla reszty. Zwróciłeś może uwagę na pewien charakterystyczny trend występujący w kontrukcjach samolotów niemieckich, które posiadały załogę liczniejszą niż dwie, trzy osoby. Prawie każda z kontrukcji, np. He-111, He-177, Do-17/215/217 miała dużą oszkloną kabinę, w której mieściła się cała załoga. Miało to służyć wzajemnemu psychologicznemu wspieraniu się podczas lotu i walki. Z drugiej strony, co pewnie każdy zauważy, narażało załogę takiego samolotu w bardzo poważny sposób w przypadku celnego trafienia pociskiem w kabinę. Co do latających dziwadeł, to szukając zdjęć Junkersa-287, znalazłem interesujący link i przy okazji zdjęcie wspomnianego Ju-287.

04.10.2002
13:28
smile
[70]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Wszyscy przedstawiają swoich latających "faworytów", to ja też! A oto i on: Heinkel He 219 Uhu (Owl/Sowa) "Bez wątpienia najlepszy niemiecki myśliwiec nocny podczas II Wojny Światowej. He 219 Uhu posiadał w nadmiarze wszystkie trzy cechy, ważne dla nocnych myśliwców - dużą prędkość, właściwe uzbrojenie i skuteczny radar. He 219/1 po raz pierwszy wystartował 15 listopada 1942 r. Samolot ten wszedłby do masowej produkcj, gdyby w wyniku nalotu RAF na Rostock nie uległo zniszczeniu ponad trzy czwarte rysunków i projektów. Przedseryjne egzemplarze He 219 A0 zostały w kwietniu 1943 r. dostarczone do 1 NJG w Venlo i już podczas pierwszej nocnej akcji, w nocy 11-12.IV., major Werner Streib zniszczył pięć Lancasterów w ciągu 30 min. Pierwszą wersją, która miała być produkowana na większą skalę, była wersja He 219 A-5, uzbrojona w dwa działka 30 mm i dwa działka 20 mm. Pod koniec 1943 r. He 219 został oficjalnie "uziemniony", ponieważ (zdaniem dowództwa Luftwaffe) Ju 88 G był lepszy w przechwytywaniu Lancasterów i Halifaxów, ale ponieważ He 219 był jedynym nocnym myśliwcem, który mógł skutecznie zwalaczać alianckie Mosquity, produkcja tego samolotu trwała nadal. Najliczniejszą wersją był He 219 A-7, który wszedł do użytku w 1944 r. He 219 A-7/R1 był uzbrojony w niemniej (!) niż osiem działek, w tym - 4x30mm i 2x20mm strzelające do przodu, a także 2x30mm strzelające do góry, zamontowane na grzbiecie w postaci tzw. "Schrage Musik". Najszybszą wersją była wersja He 219 A-7/R6, która miała silniki Jumo 222A/B (1865 kW) i osiągała prędkość do 700 km/h. Większość He 219 była wyposażona w radar FuG 220 Lichtenstein SN-2. Ocenia się, że większość Mosquitów, straconych przez RAF podczas nocnych operacji, padła łupem He 219." Dane techniczne (wersja He 219A-7/R1): Typ: dwumiejscowy wysokościowy myśliwiec nocny napęd: 2x( 1343-kW ) Daimler-Benz DB 603E Osiągi: Maks. szybkość: 670 km/h na 7000 m Prędkość wznoszenia: 550 mmin Maks. pułap: 12700 m Zasięg: 2000 km Waga: pusty 11200 kg załadowany 15300 kg Wymiary: Rozpiętość: 18.50 m Długość: 15.54 m Wysokość: 4.10 m Poiwerzchnia skrzydeł: 44.50 m2 Uzbrojenie: 2x30mm MK 108 (na krawędzi skrzydeł) 2x30mm MK 103 i 2x20mm MG 151/20 (na podkadłubowej palecie) 2x30mm MK 108 (strzelające do góry pod kątem ok. 30 st.-Schräge-Musik) No, czyż to nie był wspaniały samolot...!

04.10.2002
17:25
[71]

merkav [ Aguś ]

Ghost2-zafundowal im 79 maszyny wer.A z czego w latach 90 latalo ok 20 ktore byly upgradowane prze ruskich (swoja strona lekka paranoja)-->>

04.10.2002
18:59
[72]

merkav [ Aguś ]

VF-111 Sundowners w komplecie(chyba?)-->>

04.10.2002
19:33
smile
[73]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam ! Ghost2 ----> to Ci sie powinno spodobać.......:)) ======>

04.10.2002
19:42
smile
[74]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

I jeszcze jedno -(sorry, ale więcej po prostu nie mam....) ========>

04.10.2002
21:31
smile
[75]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. Wozu--> trochę o Bf-109G (mówiłeś że masz szcątkową :) - sorry za literówki, ale OCR nie zawsze rozpoznaje to co potrzeba ;) W połowie 1941 r. zakłady DaimIer-Benz (Stuttgart Unterfurkheime) zakończyły prace projektowe nad silnikiem Daimłer-Benz wywodzącym się z sil-nika Daimłer-Benz 601. Powstanie nowej jedno-stki napędowej umożliwiło modyfikację samolo-tów Messerschmitt Bf 109 i Bf 110. Modyfikacji poddano w pierwszej kolejności samolot Bf 109. Postanowiono, że wersja napędzana silnikiem D B 605 otrzyma oznaczenie Bf 109G (Gustav). W lipcu 1940 r. jeden samolot Bf 109F (Werk Nummer — numer fabryczny — 5604, numer ewidencyjny VK+AB) przebudowano w celu sprawdzenia możliwości przystosowania płatowca do zabudowy silnika D B 605. Samolot ten ozna-czono Bf 109X (niektóre źródła podają, że samolot VK + AB był nazywany także Bf 109Y24 — Versuch, prototyp). W październiku 1941 r. w zakładach Messersch-mitt AG w Augsburgu zakończono budowę serii przedprodukcyjnej 12 samolotów Messerschmitt Bf 109G-0. Samoloty Bf 109G-O były napędzane silnikami DB 601 E o mocy 993 kW (1350 KM), ponieważ prace nad nowym silnikiem D B 605 nie zostały ukończone w terminie. Dopiero w maju 1942 r. na samolocie Bf 109G-0 (numer fabryczny 14001, VJ+WA) zabudowano silnik DB 605A o mocy 1085 kW (1475 KM). Podczas prób nowego myśliwca okazało się, że ma on liczne usterki. Najpoważniejsze usterki to nieprawidłowe chłodzenie silnika (przegrzewanie silnika), nie-szczelność kabiny ciśnieniowej i kłopoty z właś-ciwym działaniem mechanizmu chowania podwo-zia. Zastosowano także nowy typ kołpaka śmigła, wzorowany na kołpaku zastosowanym w samo-locie Messerschmitt Me 210. Samolot Bf 109G-0 (14003, VJ + WC) użyto 2-18 marca 1943 r. do prób z usterzeniem w układzie V (Rudlickiego). Messerschmitt Bf 109 był produkowany w wielu odmianach oznaczonych kodem cyfrowym: G-O, G-1, G-2, G-3, G-4, G-5, G-6, G-8, G-10, G-12, G-14, G-16. Każda odmiana mogła być zmodyfi-kowana. Znane są dwa typy modyfikacji: Umrust- Bausatze, który można było wykonać tylko w wyspecjalizowanych warsztatach i punktach naprawczych (niekiedy modyfikacji dokonywano bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym) oraz Rustsatze (zespół uzbrojenia), pozwalającą w wa-runkach polowych przystosować samolot Bf 109G do wykonywania różnorodnych zadań bojowych (dodatkowe zbiorniki z paliwem — zwiększenie zasięgu; wyrzutniki bombowe — loty szturmowe; kamery fotograficzne — rozpoznanie; wzmocnie-nie uzbrojenia pokładowego). Umrust-Bausatze—to grupa modyfikacji po-lepszających właściwości bojowe myśliwców przez zwiększenie osiągów (prędkość maksymal-na) i wzmocnienie uzbrojenia (działka kalibru 30 mm). Modyfikacje te oznaczono w skrócie literę U i liczbą określającą rodzaj danej modyfikacji (np. Bf109G-6/U4): • Ul — w 1942 r. zakłady Messerschmitt opra-cowały nowy typ śmigła Messerschmitt P6, auto-matycznie nastawnego w locie oraz pozwalające-go na uzyskanie odwracalnego ciągu. Śmigło P6 znacznie skracało dobieg i pozwalało utrzymać stały kierunek lądowania. Było szczególnie przy-datne dla samolotów operujących z krótkich lotnisk. Prawdopodobnie przebudowano tylko sześć samolotów Bf 109-G2. Bf 109G-2/U1 były uży-wane w 1943 r. przez Jasta Helgoland stacjonującą na wyspie Helgoland. • U2—instalacja G M 1 (nieoficjalnie nazywana Goring Mischung — mikstura Goringa) służyła do wstrzykiwania do sprężarki silnika skroplonego podtlenku azotu N^0 (tzw. gazu rozweselającego) i pozwalała na utrzymanie mocy silnika podczas lotu na dużej wysokości. Instalacja G M 1 dostar-czała potrzebną ilość tlenu przez 45-50 minut. N^0 znajdował się w zbiorniku o pojemności 115 dm3 umieszczonym pod fotelem pilota. Masa G M 1 wy-nosiła 195 kg. • U3 — zwiększenie mocy silnika za pomocą automatycznego wtrysku do silnika mieszanki wodno-alkoholowej MW 50. Mieszanka MW 50 składała się z 50% alkoholu metylowego (CH^OH), 49,5% wody i 0,5% środka antykorozyjnego Schut-zol 39. MW 50 stosowano, gdy nie było możliwe osiągnięcie dodatkowej mocy za pomocą sprężarki (zbyt niski pułap lotu). Używano także mieszankę MW 30 (30% CHgOH). Alkohol metylowy mógł być zastąpiony alkoholem etylowym (C^H^OH). Zbiornik z mieszanką MW (Methanol-Wasser, al-kohol metylowy-woda) o pojemności 118 dm3 był umieszczony za fotelem pilota. • U4 — montowanie w miejsce działka Mauser MG 151 /20 strzelającego przez wał silnika, działka Rheinmetall-Borsig M K 108 kalibru 30 mm (zapas amunicji 65 naboi). • U5 — próba uzbrojenia samolotu Bf 109G-6 (numer fabryczny 440005) w trzy działka M K 108: jedno montowane tak jak w U4, pozostałe dwa w gondolach podskrzydłowych. • U6 — montowanie w miejsce działka MG 151/20 działka Rheinmetall M K 103 kal. 30 mm. Brak jednoznacznego potwierdzenia czy modyfi-kacja U6 została dokonana. Literatura poświęcona Bf 109 najczęściej podaje następujące rodzaje modyfikacji polowych, tzw. Rustsatze, samolotu Messerschmitt Bf 109G: R1 —modyfikacja myśliwsko-bombowa. W-rzutnik bombowy typu EC 500 IXb umieszczony pod kadłubem, przeznaczony do podwieszania jednej bomby SC 250 (250 kg). R2 — znane są trzy modyfikacje polowe ozna-czone symbolem R2: — myśliwsko-bombowa. Wyrzutnik bombowy ETC 50 VI l Id służący do podwieszania czterech bomb SC 50 (50 kg), umieszczony pod kadłubem. Modyfikacja stosowana tylko w nielicznych samo-lotach BM09G-8/R2, — przechwytująco-wysokościowa wyposażo-na w instalację G M 1 umieszczoną w lewym płacie. Samoloty wyposażone w G M 1 były pozbawione opancerzenia, uzbrojenia podwieszanego i wypo-sażone w dodatkowy zbiornik z paliwem o pojem-ności 300 dm3 podwieszony pod kadłubem; myśliwsko-rozpoznawcza, kamera Robot Rb 50/30 umieszczona w kadłubie. Wymontowane działko MG 151/20. Pod kadłubem podwieszony dodatkowy zbiornik z paliwem o pojemności 300 dm3. Najczęściej modyfikacja stosowana w samo-lotach Bf 109G-4/R2 i Bf 109G-8/R2. R3 - Modyfikacja była najczęściej stosowana jako zwiększająca zasięg samolotu lub jako mody-fikacja myśliwsko-rozpoznawcza: — modyfikacja pozwalająca zwiększyć zasięg samolotu, często stosowana jako uzupełnienie mo-dyfikacji myśliwsko-rozpoznawczej. Pod kadłu-bem zaczep (zblokowany z mechanizmem prze-pompowywania paliwa) pozwalający na podwie-szenie dodatkowego zbiornika z paliwem (np. produkcji firmy Junkers) o pojemności 300 dm3; myśliwsko-rozpoznawcza, kamera Robot Rb 75/30 zamontowana w kadłubie, pod skrzydłami podwieszone dwa dodatkowe zbiorniki z paliwem o pojemności 300 dm3 każdy, wymontowane dwa karabiny maszynowe Rheinmetall-Borsig MG 17 umieszczone nad silnikiem (lub MG 131 kalibru 13,0 mm) samolot bez opancerzenia. Ten typ modyfikacji stosowano w samolotach Bf 109G-2/R3 oraz Bf 109G-6/R3. R4 — znane są dwie odmiany tej modyfikacji: • niszczycielska — dwa działka MK 108 pod-wieszone w gondolach podskrzydtowych, tylko Bf 109G-6/R4 oraz Bf 109G-6AS/R4, • myśliwsko-rozpoznawcza — kamera Rb 50/30 zamontowana w kadłubie, dwa dodatkowe zbiorniki z paliwem o pojemności 300 dm3 każdy podwieszone pod skrzydłami, wymontowane kara-biny maszynowe MG 17 (lub MG 131), bez dodatkowego uzbrojenia podwieszanego. Mody-fikacja stosowana w samolotach Bf 109G-2/R4 oraz Bf 109G-6/R4. R5—myśliwsko-rozpoznawcza, dwie kamery Robot Rb 12,5 (7x9) lub Rb 32 (7x9) zamon-towane w kadłubie, zredukowane uzbrojenie po-kładowe (najczęściej wymontowane działko MG 151/20); Bf 109G-8/R5, Bf 109G-10/R5. R6 — modyfikacja myśliwska ze wzmocnio-nym uzbrojeniem. Dwa działka MG 151/20 pod-wieszone w gondolach podskrzydłowych. R7 — dodatkowe wyposażenie radiowe, tzw. Peilrufaniage, pozwalające na dokładne określenie pozycji samolotu. W samolotach Bf 109G-10 mo-dyfikacja R7 to dwie rurowe wyrzutnie pocisków rakietowych BR 21 (Bord Rakette — rakieta po-kładowa) kalibru 210 mm podwieszone pod skrzy-dłami. R8 — fotokarabin BSK 16 montowany pod lewym skrzydłem obok goleni podwozia głównego (tylko Bf109G-10/R8). Pierwszą masowo produkowaną odmianą samolotu Messerschmitt Bf 109G był wyposażony w kabinę ciśnieniową Bf 109G-1. Silnik DaimlerBenz 605A-1, DB 605B-1 lub DB 605C-1 (poszczególne typy silników różniły się tylko ro-dzajem zastosowanej przekładni) napędzał trójłopatowe śmigło VD M 9-12087 o skoku zmiennym w locie, nastawnym automatycznie. Samolot Bf 109G-1 był uzbrojony w działko MG 151/20 kal. 20 mm strzelające przez wał silnika (zapas amunicji200 naboi) i dwa zsynchronizowane karabiny maszynowe MG 17 kal. 7,92 mm umieszczone nad silnikiem i strzelające przez śmigło (zapas amunicji po 500 naboi na każdy karabin maszynowy). Wyposażenie radiowe: radiostacje FuG 7a i FuG 25. Większość samolotów Bf 109G-1 była wypo-sażona w instalację GM1. Samoloty Bf 109G-1 różniły się od Bf 109G-0 zamontowaniem na osłonie silnika dwóch dodatkowych wlotów po-wietrza poprawiających chłodzenie silnika. Jednocześnie była produkowana odmiana Bf 109G-2 bez kabiny ciśnieniowej (kabina pilota była wentylowana za pomocą dwóch wlotów powietrza umieszczonych pod przednią częścią kabiny). Samoloty przeznaczone na eksport były oznaczane Bf 109Ga-1 (a = ausland — zagrani-czny) i Bf 109Ga-2. Jeden samolot Bf 109G-2 wyposażono w dwa karabiny maszynowe MG17 strzelające do tyłu, umieszczone w specjalnym zasobniku pod kadłubem (Bf 109G-2WT 17 —Waffentropfen 17). Kolejną odmianą Bf 109G była Bf 109G-3 wyposażona w kabinę ciśnieniową (odmiany Bf 109G wyposażone w kabiny ciśnieniowe były oznaczane liczbami nieparzystymi). Zbudowano niewiele egzemplarzy tej odmiany. Podczas eks-ploatacji Bf 109G okazało się, że zwiększona masa samolotu (cięższy silnik) powoduje zapadanie się kół podwozia w podłoże. W sierpniu 1942 r. producenci opon (Continental, Metzeler i Dunlop) opracowali nowy typ ogumienia o wymiarach 660x160 mm (dotychczas stosowano ogumienie o wymiarach 650x150 mm) do podwozia głów-nego oraz oponę kółka ogonowego o wymiarach 350x135 mm (290x110). W związku ze zmianą wielkości ogumienia, konieczne było także po-większenie wnęki podwozia głównego przez wy-konanie wytłoczeń na górnej powierzchni skrzydła. Radiostacja FuG 7a została zastąpiona radiostacją FuG 16z (stosowano inny typ anteny). Dodat-kowym elementem różniącym odmianę Bf 109G-3 od Bf 109G-2 były wzmocnienia wnęki kółka ogonowego. Bf 109G-4 podobnie jak Bf 109G-2 nie miał kabiny ciśnieniowej. Wersje eksportowe oznacza-no Bf 109Ga-3 i Bf 109Ga-4. Kolejna odmiana — Messerschmitt Bf 109G-5 — miała zmienione uzbrojenie. Podczas walk Bf 109 z dobrze uzbrojonymi i opancerzonymi amery-kańskimi bombowcami B-17 Flying Fortress i B-24 Liberator oraz radzieckimi samolotami szturmowy-mi Ił-2 okazało się, że uzbrojenie używanych samo-lotów Bf 109 jest mało skuteczne. Modyfikacja uzbrojenia polegała na zastąpieniu karabinów ma-szynowych MG 17 karabinami maszynowymi Rhe-inmetall MG 131 kal. 13 mm. Warto dodać, że w dwa MG 131 był uzbrojony Bf 109F-2 A. Gallanda, który uważał, że dużym mankamentem Bf 109F (a także identycznie uzbrojonych Bf 109G-0 — Bf 109G-4) jest niewystarczające uzbrojenie. Karabiny MG 131 miały inaczej skon-struowany system podajników amunicyjnych niż dotychczas używane MG 17, dlatego też na po-krywie osłony silnika wytłoczone były dwa kuliste wybrzuszenia, tzw. Beule (bąble). U legło też zmia-nie wyposażenie radiowe (FuG 25a zamiast FuG 25). Antena urządzenia identyfikacyjnego FuG 25a była montowana pod kadłubem. Samoloty Bf 109G-5 wcześniejszych wersji produkcyjnych miały wysoki maszt antenowy; samoloty później-szych serii — krótki maszt i kolistą antenę radio-namiernika. Uległ zmianie także system mocowa-nia osłony karabinów maszynowych. Została zmo-dyfikowana płyta pancerna chroniąca pilota. Za-miast pełnej płyty pancernej (o grubości 8 mm) mocowanej do osłony kabiny i utrudniającej wido-czność do tyłu, montowano tzw. Gallandpanzer — płytę ze szkła pancernego z metalowym ob-ramowaniem, nie utrudniającą widoczności do tyłu. Nieliczne samoloty Bf 109G-5 były wyposa-żone w nową jednoczęściową osłonę kabiny (lep-sza widoczność), tzw. Erla Haube (nazwa po-chodzi od nazwy zakładu — Erla Maschinenwerk GmbH — który dokonał modyfikacji kabiny). Sa-moloty Bf 109G-5 były wyposażone w kabinę ciśnieniową. Kolejną modyfikacją było zastosowanie od poło-wy 1943 r. (?) usterzenia o konstrukcji drewnianej zamiast usterzenia o konstrukcji metalowej. Drew-niane usterzenie było montowane w celu uprosz-czenia technologii produkcji oraz ze względów ekonomicznych (oszczędność materiałów strate-gicznych). Drewniane usterzenia produkowały m.in. zakłady Fokker. Samoloty Bf 109G-5 (m.in. 15708, DV+JB i 15709, DV + J C) były używane do prób z nowy-mi typami silników (DaimIer-Benz DB 628A). Bf 109G-5 (18319, CJ + MG) został przebudowany na wersję dwumiejscową Bf 109G-12. W celu poprawienia osiągów silnika DB 605A (zwłaszcza na dużych wysokościach) zakłady DaimIer-Benz zaproponowały użycie sprężarki o dużej średnicy jak w silniku DB603G.Wten sposób powstał silnik DB 605AS (S ==sonder ~ specjalny). Do prób nowego silnika użyto Bf 109G-5 (numer fabryczny 26108, SL+RR). Zastosowano śmigło VDM 9-12159A oraz nowe, powiększone chłodnice ole-ju Fo 987 — poprzednio stosowano chłodnice Fo 870. Zbudowano niewielką liczbę samolotów z sil-nikiem DB 605AS (zazwyczaj samoloty te miały osłony kabiny typu Erla i drewniane usterzenie). Kilka samolotów Bf 109G-5 uzbrojonych w dwie rurowe wyrzutnie pocisków rakietowych WGr 42 (Nebelwerfer 42) kal. 210 — oznaczenie Bf 109G-5 BR 21 — było używanych do zwal-czania ciężkich bombowców. Najliczniej produkowaną odmianą był Mes-serschmitt Bf 109G-6. Seryjną produkcję rozpo-częto na przełomie maja i czerwca 1943 r. Bf 109G-6 nie miał kabiny ciśnieniowej. Samoloty tej odmiany były często modyfikowane do standardu Bf 109G-6/R3 i Bf 109G-6/R6. Samoloty Bf 109G-6 były-dostarczane do jednostek Luftwaffe w odmianie z silnikiem DB 605A i DB 605AS, np. Bf 109G-6AS/R4 (silnik DB 605ASC — paliwo C3 o liczbie oktanowej 97) czy też Bf 109G-6AS/U4 (silnik DB 605ASB — paliwo B4, liczba oktanowa 87). W odmianie Bf 109G-6/Y zastosowano zmodyfikowane wyposażenie radio-we (radiostacja FuG 16ZY oraz Rustsatze 7) — wersja ta miała antenę typu Morane 10Y pod skrzydłem. Bf 109G-6/N był przeznaczony do działania w nocy. W kulistej pleksiglasowej osłonie za kabiną znajdował się radar FuG 350 Naxos służący do wykrywania nieprzyjacielskich samolo-tów bombowych (FuG 350 przechwytywał syg-nały wysyłane z brytyjskiego radaru H2S). Kolista antena radionamiernika znajdowała się pod kad-łubem. Pod koniec 1943 r. rozpoczęto produkcję od-miany myśliwsko-rozpoznawczej Bf 109G-8. Bf 109G-8 powstał z przebudowy samolotów Bf 109G-6. Wyposażenie rozpoznawcze stanowiły kamery Rb 12,5 (7x9) lub Rb 32 (7x9) umiesz-czone w tylnej części kadłuba. Niektóre samoloty Bf 109G-8 miały wymontowane karabiny maszy-nowe MG 131. Kolejną odmianą był Bf 109G-10. Był produko-wany od kwietnia 1944 r. Messerschmitt Bf 109G-10 był napędzany silnikiem Db 605D o mo-cy 1362 kW (1850 KM), miał MW 50 jako standar-dowe wyposażenie, kabinę typu Eria, drewniane usterzenie ze statecznikiem pionowym o powięk-szonej powierzchni. Całkowicie zmieniono osłonę silnika — silnik DB 605D był szerszy o 94 mm i wymagał szerszej osłony (podobną osłonę stoso-wano w samolotach napędzanych silnikami DB 605AS). W samolotach Bf 109G-10 stosowano dwa rodzaje ogumienia: o wymiarach 660x160 mm oraz o wymiarach 660x190 mm (ten ostatni typ ogumienia był odporny na przestrzelenie). Powięk-szenie wymiarów ogumienia spowodowało konie-czność przebudowy górnej powierzchni skrzydła. Stosowano także nowy typ kółka ogonowego o wydłużonej goleni. Messerschmitt Bf 109G-12 byt dwumiejscową odmianą szkolno-bojową. Projekt dwumiejscowej kabiny wypróbowano na samolocie Bf 109G-1 (przebudowanym z Bf 109G-0) o numerze fab-rycznym 14001, VJ + WA. Prototypem odmiany G-12 był wspomniany uprzednio Bf 109G-5/Trop. Na samoloty Bf 109G-12 przebudowano ogółem ok.100samolotówBf109G-2,G-4iG-6.Samolot Bf 109G-12 nie okazał się dobrym samolotem treningowym: dużym mankamentem była niedo-stateczna widoczność z kabiny (zwłaszcza podczas kołowania). Oznaczenia Bf 109G-7, G-9, G-11 i G-13 były zarezerwowane dla odmian z kabiną ciśnieniową. Żadna z tych odmian nie była produ-kowana seryjnie. Następną odmianą był Bf 109G-14. Pierwsze jednostki Luftwaffe otrzymały Bf 109G-14 w czerwcu 1944 r. Napęd stanowił silnik DB 605AM ze śmigłem VDM 9-12087. Uzbrojenie jak w od-mianie G-6. Bf 109G-14 (podobnie jak G-10) był używany z dwoma typami ogumienia. Bf 109G-14 był używany jako nocny myśliwiec i samolot myśliwsko-bombowy. Samoloty tej odmiany budowa-ne były także z silnikami D B 605AS. Najbardziej tajemniczą odmianą samolotu Mes-serschmitt Bf 109G jest Bf 109G-16. Znane jest zdjęcie samolotu BF 109G z działkiem MG 151 /20 podwieszonym pod skrzydłami (Rustsatze 6), z wyposażeniem tropikalnym, z wyrzutnikiem bombowym typu ETC 50 YIIId (R2) pod kad- łubem. Jednak najbardziej intrygujące są dwuczęś-ciowe osłony podwozia, typowe dla wersji Bf 109K. Chociaż żadne dokumenty i informacje nie potwierdzają istnienia tej odmiany, należy z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że była to ostatnia odmiana samolotu Bf 109G. Większość odmian samolotu Bf 109G była także budowana z wyposażeniem tropikalnym, które składało się z filtra przeciwpyłowego (Tropenno-taussrustung), wyposażenia umożliwiającego przeżycie w trudnych warunkach klimatycznych (żywność, zapas wody, karabin do ochrony przed dzikimi zwierzętami): niektóre Bf 109G-2 miały z lewej strony kabiny dwa zaczepy do zamon-towania parasola przeciwsłonecznego. Zmodyfi-kowany był także układ chłodzenia, termostaty, chłodnice. Samoloty Bf 109G z wyposażeniem tropikalnym używano nie tylko w Afryce, ale wszę-dzie tam, gdzie panowały trudne warunki klimaty-czne, np. w północnej Finlandii i Norwegii. Samoloty Bf 109G byty używane do różnorod-nych prób, m.in. w 1944 r. w kilku Bf 109G-6 zamontowano celowniki lunetkowe Zielfernrohr ZFR 3a i ZFR 4a, zamiast standardowych celow-ników Revi 12. Samoloty Bf 109G (najczęściej Bf 109G-2) były używane jako samoloty kierujące zespołu Mistel l (a także wersji szkolnej Mistel S l). Ciekawą modyfikacją Bf 109G jest próba przy-stosowania samolotu tego typu do przenoszenia bomb SC 500 (500 kg). Projekt opracowany wspólnie przez firmy Fieseler i Śkoda (oznaczenie FiSk 199) przewidywał budowę nowego typu podwozia z kółkiem tylnym umieszczonym central-nie pod kadłubem (jakby odwrócone podwozie trójkołowe) — było to konieczne, gdyż ze względu na wymiary bomby SC 500 nie można było za-stosować klasycznego podwozia. Po starcie do-datkowe koło było odrzucane (lądowało na spado-chronie i mogło być powtórnie użyte). Pod skrzyd-łami były zamontowane dwa dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 300 dm3 każdy. Przeprowa-dzono też próby z różnymi typami dodatkowych zbiorników paliwa, m.in. o pojemności 300 dm3 (tzw. Irmer-Behalter) oraz o pojemności 190 dm3 zabudowanych w opływowych osłonach na górnej powierzchni płata (Bf 109G-6 nr 160841, PR + GS). W czerwcu 1942 r. w zakładach Mes-serschmitt przeprowadzono próby osłony kabiny z lusterkiem wstecznym wmontowanym w opły-wowej osłonie, we wrześniu tego roku testowano nowy typ osłony podwozia (osłona szczelnie wy-pełniała całą gondolę podwozia). Samoloty Messerschmitt Bf 109G były produko-wane w wielu fabrykach w Niemczech i w Austrii. Głównymi producentami były zakłady Messers-chmitt w Augsburgu, Regensburgu-Prufening w Regensburgu-Obertraubling, Wiener-Neustad-ter-Flugzeugbau GmbH w Wiener-Neustadt, Erla Maschinenwerk GmbH w Lipsku, zakłady Fieseler Werke GmbH w Kassel, Focke-Wulf GmbH w Oschersieben, Arado Flugzeugwerke w Bremie. W latach 1943-1944 uluchomiono także produk-cję licencyjną: w Rumunii w zakładach Industria Aeronautića Romana w Brasow (wyprodukowano 16 samolotów) oraz na Węgrzech w zakładach Gyóri Yagongyar w Gyór i w zakładach MAVAG w Budapeszcie (wyprodukowano 92 samoloty?). 25 kadłubów odmiany Bf 109G-2 wysłanych do Hiszpanii posłużyło jako wzorzec do produkcji samolotów Hispano HA-1109 opartych na pod-zespołach Bf109. W następnej części - zastosowanie bojowe.

04.10.2002
21:40
smile
[76]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

cd. ZASTOSOWANIE BOJOWE Pierwsze seryjne samoloty Bf109G-2 przekazano do jednostek myśliwskich Luftwaffe pod koniec kwietnia 1942 r. Miesiąc później w samoloty Bf 109G-1 zostały wyposażone dwa dywizjony z JG 2 i JG 26 (Jagdgeschwader—pułk myśliwski) przeznaczone do zwalczania nieprzyjacielskich samolotów działających na dużych wysokościach (np. brytyjskie Mosquito). Jednym z pierwszych straconych Bf109G-1 był samo-lot (numer fabryczny 10318) kpt. Rudolf Pflanza dowódcy l dywizjonu JG 2 (52 zwycięstwa powietrz-ne), zestrzelony 31 lipca 1942 r. k. Aberville podczas walki z brytyjskimi myśliwcami. Latem w samoloty Bf 109G została wyposażona większość jednostek myśliwskich Luftwaffe: od JG 5 działającej w północnej Norwegii do JG 27 walczącej w Afryce. 30 września 1942 r. podczas lotu na Bf 109G-2/Trop zginął niemiecki as myśliwski w Afryce kpt. Hans-Joachim Marseille (158 zwycięstw powiet-rznych, 108-111 zestrzeleń). Przyczyną katastrofy jego samolotu (nr 14256, produkcji zakładów Erla) było pęknięcie przewodu z glikolem i pożar silnika. Była to częsta usterka w BF 109G pierwszych serii produkcyj-nych. Marseille zginął podczas skoku ze spadochro-nem w wyniku zderzenia ze statecznikiem. Duże suk-cesy w walce z samolotami radzieckimi odnieśli piloci J G 52 latający na Bf 109G. Była to jednostka grupująca asów lotnictwa (m.in. Ericha Hartmana, Gerharda Barkhorna — każdy z nich odniósł ponad 300 zwy-cięstw powietrznych). Pod koniec 1942 r. rozpoczęto produkcję Bf 109G-4. Pierwszą jednostką, którą wyposażono w te samoloty, była l grupa JG 27 stacjonująca w styczniu 1943 r. we Francji. W rozpoznawcze odmiany Bf 109 (głównie Bf 109G-4/R2) przezbrojone były niektóre jednostki rozpoznawcze, np. 2(F)/123. Na początku 1943 r. Bf 109G-2 trafiły do lot-nictwa fińskiego. Pilotowane przez doskonale wyszko-lonych i doświadczonych pilotów fińskich Messerschmitty mogły w pełni wykazać swoje dobre właś-ciwości bojowe. Od 19 maja do 11 września piloci HLeLv 34 zniszczyli 100 samolotów radzieckich przy stracie tylko 7 własnych. Latem 1943 r. Bf 109G (głównie Bf 109G-6 i G-5), uzbrojone w pociski rakietowe, były używane do zwalczania amerykańskich bombowców B-17 i'B-24. W tym samym czasie zaczęto używać samolotu Bf 109G jako nocnego myśliwca. Prekursorem nowej taktyki użycia jednosilnikowych myśliwców do zwal-czania bombowców bezpośrednio nad celem był mjr Hajo Herrman. Już pierwsze akcje wykazały słuszność taktyki „Wilde Sau" — przykładem może być skuteczna akcja myśliwców niemieckich podczas nalotu na Peenemunde. Na Bf 109G walczyli także piloci włoskiej Regia Aeronautica. 13 czerwca 1943 r. starszy sierżant Carlo Cavagliano ze 153. dywizjonu zestrzelił nad Augusta (Sycylia) brytyjskiego Spitfire'a. Ogółem lot-nictwo włoskie używało 102 samolotów Bf 109G (10 Bf 109G-2, 6 Bf 109G-4 i 86 Bf 109G-6). Obok standardowych odmian Bf 109G były używane samo-loty wyposażone w silnik DB 605AS. Bf 109G-6AS używały m.in. JG 1, JG 11, JG 27 i JG 53. Oprócz Finlandii i Włoch samoloty Bf 109G były używane przez inne państwa sprzymierzone z Niem-cami: Bułgaria otrzymała ok. 140 samolotów G-2 i G-6; Chorwacja — kilkadziesiąt samolotów G-2, G-5, G-6, G-10 i G-14; Węgry — 59 samolotów Ga-2, Ga-3, Ga-5 i G-6. Jesienią i zimą 1944 r. lotnictwo węgierskie walczyło na Bf 109G-10 i G-14(ogółem Węgrzy używali 250 samolotów tych odmian). W 1943 r. i na początku 1944 r. Rumunia otrzymała ok. 70 samolotów Bf 109Ga-1, Ga-2, Ga-3 i G-6. 15 samolotów Bf 109G-6 stanowiło wyposażenie 13. stihaci letki (dywizjonu myśliwskiego) lotnictwa słowackiego walczącego na Krymie. Niezwykle interesujące są okoliczności uzyska-nia przez lotnictwo szwajcarskie 12 samolotów Bf 109G-6. W nocy 28 kwietnia 1944 r. na lotnisku Zurich-Dubendorf lądował przymusowo niemiecki nocny myśliwiec Messerschmitt Bf 110G-4B-2 uszkodzony w walce z brytyjskimi Lancasterami atakującymi Friedrichshafen. Pilot, por. Wilhelm Johnen, z powodu pożaru silnika musiał lądować w Szwajcarii. Bf 110G-4B-2 był wyposażony w najnowocześniejszy radar FuG 220 Lichtenstein i uzbrojenie Schrage Musik (działka umieszczone skośnie do góry). Szwajcarzy nie zgodzili się na zwrot internowanego samolotu, który był cennym łupem dla wywiadów alianckich. Niemcy zapropo-nowali zniszczenie Bf 110 w obecności przed-stawicieli ambasady niemieckiej. Ceną „za przy-sługę" miało być... 12 samolotów Bf 109G-6. Szwajcarzy zgodzili się na to rozwiązanie. Sześć Bf 109G-6 przybyło do Zurichu 20 maja 1944 r., pozostałe sześć — dwa dni później. Messerschmitty Bf 109G były jednymi z nielicz-nych samolotów, które uczestniczyły w walce po obu stronach frontu. Rumuńskie i bułgarskie Bf 109G brały udział w walkach z Niemcami w latach 1944-1945. Słowackie Bf 109G-6 osłaniały po-wstańcze lotnisko Tri Duby. Dwumiejscowe samo-loty Messerschmitt Bf 109G-12 były używane do szkolenia pilotów myśliwskich Luftwaffe, m.in. w JG 101 w Pau (Francja), Rozpoznawcze Bf 109G-8 stanowiły wyposażenie NAG (grupa blis-kiego rozpoznania) 5, 8 i 15. Jedną z masowo produkowanych odmian była Bf 109G-14. Samoloty tej odmiany stanowiły wy-posażenie JG 1, 3, 7, 11, 27, 53 i Jg 300. Latem 1944 r. samoloty Bf 109G-10 (np. z JG 54) osłaniały Focke-Wulfy Fw 190A-8/R8 atakujące nieprzyjacielskie ciężkie bombowce. Opancerzone i wyposażone w dodatkowe uzbrojenie podwie-szane Fw 190 musiały być osłaniane przez klasycz-ne samoloty myśliwskie. Podobną funkcję speł-niały samoloty z III grupy JG 7 eskortujące podczas startów i lądowań odrzutowce Messerschmitt Me 262. Jedną z ostatnich poważniejszych bitew, w któ-rych uczestniczyły Bf 109G, była „Operacja Bo-denplatte" — zmasowany i niespodziewany atak myśliwców niemieckich na alianckie lotniska w Belgii i Holandii. W walkach powietrznych i od ognia obrony przeciwlotniczej stracono ok. 100 samolotów Bf 109 (wersje G i K). W listopadzie 1944 r. niektóre grupy nocnych myśliwców otrzymały kilka egzemplarzy Bf 10SG-14, wyposażonych w aparaturę noktowizyj-ną przeznaczoną do wyszukiwania nieprzyjaciels-kich samolotów. DwaBf109G-14zNJG 10 (pułk nocnych myśliwców) byty wyposażone w radary Naxos Z 4. 9 kwietnia 1945 r. samoloty Bf 109G znajdowały się na wyposażeniu następujących jednostek myśliwskich: JG 3 (II i III grupa), III grupa JG 4, II, III i IV grupa JG 5 stacjonująca w Norwegii, dowództwo i III grupa JG 6, II grupa JG 11, l i II grupa JG 27, JG 51 (cztery grupy) walcząca w Prusach Wschodnich (Królewiec) i w Kurlandii, JG 52 (dowódcą l grupy JG 52 był kpt. Erich Hartmann, a II grupy inny as mjr Wilhelm Batz), JG 53 — walcząca na froncie zachodnim, l, III i l V grupa JG 300—obrona powietrzna Rzeszy. Bf 109G znajdowały się także w trzech dywiz-jonach NJG 11. 19 kwietnia 1945 r. cztery Bf 109G-10 z l grupy myśliwskiej lotnictwa Włoskiej Republiki Socjalnej (tzw. Republiki Salo) przechwyciły k. jeziora Como samolot B-24 z 2641. Grupy Specjalnego Prze-znaczenia, dokonujący zrzutu zaopatrzenia dla par-tyzantów. B-24 bronił się dzielnie — strzelec sier-żant Veazey zestrzelił jeden G-10, a drugi uszkodził; pozostałe myśliwce zdołały jednak zapalić bom-bowiec. Była to ostatnia walka myśliwców włos-kich w II wojnie światowej. Po raz ostatni Bf 109G zostały użyte bojowo podczas ucieczki pilotów niemieckich do neutral-nej Szwecji: 12 kwietnia lądowali w Szwecji ppor. Geir i st.sierż. Meier (samoloty Bf 109G-10 770261 i 770293) oraz 24 kwietnia i 4 maja 1945 r. dwa następne samoloty. Również po kapitulacji wojsk niemieckich w Kurlandii kilku pilotom udało się zbiec do Szwecji (Bf 109G-8/U3/R5, 200049, Bf 109G-8/R2, 230801) lub Danii (Bf 109G-8, 201143). Po zakończeniu II wojny światowej samoloty Bf 109G znajdowały się nadal na wyposażeniu lotnic-twa fińskiego (do 1954 r.), rumuńskiego (do 1952 r.), jugosłowiańskiego (Bf 109G-6 otrzymane z Bułgarii jako część reparacji wojennych) i szwaj-carskiego (do 1950 r.). Lotnictwo czechosłowac-kie używało Bf109G, które zmontowano z elemen-tów znajdujących się w zakładach Avia (oznacze-nie CS i S 99). W 1947 r. rozpoczęto produkcję seryjną samolotu Avia S 199. W 1948 r. 25 (?) samolotów S 199 zostało sprzedanych do Izraela. Były używane bojowo w wojnie z Egiptem w 1948 r. (np. 3 czerwca 1948 r. dowódca 101. dywizjonu lotnictwa izraelskiego Modi Alon zestrzelił dwa egipskie C-47). Co do modyfikacji typu "U" w samolotach Fw-190 to w moich danych jest ona bardzo rzadko wymieniana - najczęściej było tak jak napisałeś wcześniej - i materiałach jakie posiadam została najwyrażniej potraktowana po macoszemu i poprosu jak o"nieistotna" - pominięta. Pozdrawian i przepraszam za tyle pisaniny - na pocieszenie samolot Bf-109E4/N A. Gallanda ====>

04.10.2002
21:44
[77]

merkav [ Aguś ]

Cyb_767 --mysle ze powinienes sie zglosic do konkursu na najdluzszy post:))) A teraz cos smiesznego patrzcie jak pilosci marynarki sa dobze wyszkoleni potrafia wyladowac na "wszystkim":))-->

04.10.2002
22:09
smile
[78]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

merkav---> myślisz, że sklasyfikowano by mnie w czołówce stawki ?? :))))) Jeszcze raz przepraszam, postaram się to obcinać do "normalnych" rozmiarów :) A poza tym, też twierdzę, że samolot powiniem mieć śmigła:)) - chociaż ze dwie łopaty śmigieł:)) - ale cóż - każdy lubi to co lubi - uroda rzecz gustu:) Pozdrowienia.

04.10.2002
22:13
smile
[79]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Cyb_767 -> OMG! Powiedzialem, ze szczatkowe, bo jest to tylko TBiU ;D Ale dzieki wielkie za tyle tekstu :)). Kiedys sie odwdziecze ;)) BTW. Dzis kupilem model Hs-129B-3, mozna sie spodziewac w niedlugim czasie recenzji jego osiagow z mojej strony :))

04.10.2002
22:27
[80]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Wozu --> nie ma sprawy ! Mogłem, miałem to przysłałem:) Jak byś coś potrzebował o Fw-190 - to mam:))) to śmiało wal - chętnie pomogę. A na rozweselenie - "nietypowy" żołnierz ====> Dobranoc. Ps. to rymowanie jakos tak samo wyszło....:)

04.10.2002
22:59
[81]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Wozu Jak byś coś o Hs 129 potrzebował to mam z czeskiego wydawnictwa MBI monografię tej maszynki (na szczęście jest po czesku i angielsku ).

04.10.2002
23:02
[82]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Ghost2 ===> też lubię Uhu :-)

05.10.2002
03:36
smile
[83]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

El f -> A ja sadzilem, ze monografie kupuja tylko "rasowi" modelarze ;) AJ- Press, Militaria, MBI... to jeszcze.. Ale jak ktos powie, ze ma monografie z Signal Squadron... Heh, to juz bede go o cos juz podejrzewal :)) A swoja droga, to na HS 129 przyjdzie jeszcze czas :). Mam, kurcze, tyle pootwieranych projektow i 10 pomyslow na godzine...;) Ech, a czasu, tego wolnego, coraz mniej...

05.10.2002
13:08
[84]

Roko [ Generaďż˝ ]

Mała zmiana tematu ! VIS Mod. 1935 ( Nr. 6445 ) ------>

05.10.2002
13:32
smile
[85]

Angelord [ sic me servavit Apollo ]

Serwus Wszystkim :) Mam małe pytanie do Woza - mianowicie - jakbyś bracie opisał parametry "SG" z TFC ?;) Miłego weekendu Oficerom życzę:)

05.10.2002
16:40
smile
[86]

Yoghurt [ Senator ]

Uf, wybaczcie, ze się tyle nie odzywałem :) Przez łikend trochę tu posiedze :0 Cóż, zmienię trochę klimat wątku, gdyż musze się pochwalić, żem zakupił Medievala i zakochałem się w tej grze :) Dość powiedzieć, ze od 1087 do 1221 Eurpoa ma dwa kolory- Czerwony (polacy- ja) na wschodzie i w centrum, oraz niebieski na zachodzie (Francuzi)- i nic poza tym :) Nie chce mi się tu za dużo rozpisywac, gdyż skrótu swych dokonan w ciągu niecałych stu paru lat dkonoałem w karcmzie "Pod poetyckim" :) Tertaz czeka mni e chyba najwieksza wojna- z Egipcjanami, a potem zostanę tytlko ja i Francja, a ktoś zginąc będzie musiał :) Zainteresowanych, jak wyglądałaby polska pod rządami Króla Rzeczpospolitej Yoghurta odsyłam do najnowszej Karczmy :)

05.10.2002
17:03
smile
[87]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Angelord -> Moglem sie domyslic, tylko po nicku :D. Torm wspominal o mailu na "Angelord" ostatnim razem ;) A od opisu SG sie wstrzymam, bo wlasnie zainstalowalem sobie AA ;))

05.10.2002
18:03
smile
[88]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

el f! Czy była jakaś wersja Hs-129, która była jeszcze dodatkowo uzbrojona w jakąś "większą" artylerię, montowaną pod kadłubem? Czy może mi się tylko wydaje...

05.10.2002
19:27
smile
[89]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Ghost2 -> Nie wydaje Ci sie. Jest to wlasnie Hs 129B-3. Maly samolot z wielka lufa ;-). Jedyne 75mm :)

05.10.2002
19:47
[90]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

No, to jeszcze dodam kilka zdjec tego zjawiska ;) Zblizenie na dzialo==========>

05.10.2002
19:49
[91]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Widok z dalszej perspektywy ======================>

05.10.2002
19:50
[92]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

I profil barwny

05.10.2002
19:50
[93]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

No prosze..... profil mial spoznienie ;-)

05.10.2002
19:57
smile
[94]

Yoghurt [ Senator ]

A ja z jeszcze jedną ciekawostką- przyszło do mnie Gunsmith Cats DVD dwa dni temu, oglądałem już chyba 4 razy :) Dla miłośnikó broni palnej pozycja obowiązkowa :) Więcej nie powiem, no, chyba ze mnie przymuszać będziecie :)

05.10.2002
20:08
[95]

Power [ Konsul ]

Czołem tre... ekhm panowie oficerowie ;)) A teraz na serio... poszukuje informacji na temat min przeciwśmigłowcowych. (chodzi mi głównie o mine "Kasia" polskiej produkcji ). A i jeszcze jedno.... może sie ktoś orientuje co to jest formowany wybuchowo pocisk (EFP) ?

05.10.2002
20:15
smile
[96]

Yoghurt [ Senator ]

Power- o EFP pierwsze słysze... tzn. coś słyszałem, ale nie mam pojęcia, co to :) Apropos min przeciwśmigłowcowych- nie widziałem nigdy na oczy, ale słyszałem, ze irakijczycy zakupili ostatnio przeciwko USA rzecz jasna - boją się tych AH-64, oj boją :)

06.10.2002
01:42
[97]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Wozu Kilka SS-ów posiadam ....

06.10.2002
02:15
[98]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Power "SMArt 155 is an intelligent, highly effective and robust "fire and forget" artillery shell. It consists of a thin-walled carrier shell with an expulsion unit and two sub munitions. Each submunition contains: Orientation and stabilization unit with ballots, despin flaps and auto rotating parachute Multimode Sensor-fuse system with MMW-radar, MMW-radiometer, IR-sensor, signal processing unit and power supply Explosively Formed Penetrator (EFP) Warhead with heavy-metal liner After ejection from the shell, the Multi-Mode sensor system scans the target area in a spiral pattern. Immediately after target detection the EFP-warhead is fired, a fin-stabilized kinetic energy penetrator forms, which travels to the target at multi-sonic speed and penetrates the target from the top. SMArt 155's primary targets are Main Battle Tanks, but all other armored fighting vehicles are also detected and defeated. The basic design of the SMArt 155 EFP-warhead uses a single fragment, heavy-metal penetrator with an unmatched penetration performance and devastating behind-armour effectiveness. For less heavily armored targets a Multi-fragment warhead is readily available. BENEFITS ON THE BATTLEFIELD A battery of M109 Howitzers firing SMArt 155 will successfully defeat a reinforced tank company of heavily armored Main Battle Tanks in less than 15 seconds with only one volley from each gun. A battery of PzH 2000 will do the same in less than 10 seconds at extended ranges after little more than one minute of operation in the firing position. To achieve a comparable defeat level using Improved Conventional Munitions, one battery of M 109 Howitzers needs to fire at its highest sustained rate for more than half an hour." i https://www.giws.de/texte/english/english.htm Na w/w stronie masz nawet filmiki pokazujące i objaśniające działanie EFP

06.10.2002
09:39
[99]

merkav [ Aguś ]

Hmm... znow troszke powialo historia:)

06.10.2002
20:40
[100]

merkav [ Aguś ]

Cos watek podupadl zakladam nast. czasc moze bedzie lepiej:)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.