GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

.:Militaria:.(część 4)

26.09.2002
19:23
smile
[1]

Diplo [ Generaďż˝ ]

.:Militaria:.(część 4)

No pozwolilem sobie zalorzyc kolejny watek dla zapalonych, jak i zgaszonych ;) militarystow..

Stali bywalcy :
Merkav
Yoghurt
Waterhouse
Diplo
Wozu
Przezdzieblo
2zin
Cyb_767
el f
(kogos pominolem)? :)

Link do czesci poprzedniej:



26.09.2002
19:24
smile
[2]

Diplo [ Generaďż˝ ]

shit gafa... to oczywiscie czesc 5.... ;)) SORX!! no coz... kazdemu sie moze zdazyc:)

26.09.2002
19:40
[3]

merkav [ Aguś ]

Heh... no coz nikt nie jest doskonaly:)) A slyszeliscie ze wkoncu Polska i Rosja doszly do porozumienia i nasze kochane Mig-i 29 dostana nowe czesci zamienne :)))

26.09.2002
19:43
smile
[4]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Dwumars, przyjemnosc sie powtarza,... sie powtarza... sie ;D Spoko, bedziemy tu zasmiecac wiadomosciami o mysliwcach z 2ws ;)))

26.09.2002
20:38
smile
[5]

Diplo [ Generaďż˝ ]

hehe merkav ----> Slyszalem slyszalem. Z tego co sobie liczylem to teraz bedziemy mieli 3, 4 eskadry migow-29, oraz 3, 4 eskadry nowych mislowcow wielozadaniowych. W sumie daje nam to juz calkiem niezla sile ognia. (w obliczeniach moglem sie pomylic wiec jak by co to mnie poprawcie :) ) Wozu ----> Czyzby przeciwnik miga-29 ? :]]]]

26.09.2002
20:39
smile
[6]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

dplo----> nie przejmuj się, to nic nie szkodzi. BTW: może wymyślilbyśmy jakąś nazwę dla naszego kącika o militariach?

26.09.2002
20:42
smile
[7]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

diplo-------> przepraszam za bład. A co do porozumienia to czekam na następne jego etapy, m.in dotyczące śmigłowców bojowych........

26.09.2002
21:06
[8]

Przezdzieblo [ Konsul ]

Do poprzedniego... kapralu, MG3 dlatego, że było MG1 i MG2. Bynajmniej nie idzie o skojarzenia, tylko między innymi o nowy kaliber amunicji (ta sama lufa? oj, nie bardzo ;)), nowy zamek (dwie wersje-różne szybkostrzelności). O kompozytach nic mnie nie wiadomo, jeżeli znasz miejsce, gdzie coś o tym piszą, poleć mi. MG3 to konstrukcja, praktycznie klon MG42, ale stary klon. M60 kopiuje rozwiązania niemieckich konstruktorów, mechanizm taśmy przypomina ten z MG42, zasada działania FG42. Konstrukcje będące wprost klonami nie wyszły poza stadium prototypów.

26.09.2002
21:27
[9]

kapral [ Konsul ]

Przezdzieblo, nigdzie o kompozytach nie czytałem, poprostu miałem w rękach jeden egzemplarz ych MG3. Oczywiście że lufa nie taka sama bo wykonana z innego tworzywa ale wygląda tak samo, przyjrzyj się. Co do M60 to się zgadzam w pełni. A ja na te Migi sie nie napalam. lepiej być kompatybilnym z NATO. A co do śmigłowców to zreczywiśćie powinniśmy inwestować w nasze Brygad powietrzno-desantowe bo mimo iż stoją na wysokim poziomie to jednak daleko im do NATO i nowe śmigłowce prezydaly by śię

26.09.2002
21:36
smile
[10]

Yoghurt [ Senator ]

Cóż, jak niektórzy wiedza- znikam na jakiś czas z forum, dlatego nie odpowiedziałem na rozpoczety przeze mnie temat transporterów opancorzonych, co już naprawiam :) prawda, BWP-1 odchodzi w niepamięć, jednakowoż BWP-2 do dziś stawiany jest za wzór transportera opancerzonego- z wielu powodów. Po pierwsze- działo 35 mm na wiezyczce. Po 2- mieści 11 ludzi (po dowaleniu cięzkiego sprzętu do środka- 8 ludzi), jest niesamowicie opancerzony (jak na transporter rzecz jasna) a mimo tego całego żelastwa "na sobie" rozwija prędkości nawet do 50 km\h w terenie (widziałem filmik bodajże z 1995 na którym pokazano szarżę 3 BWP-2 i wyładunek żołnierzy- robiło wrażenie). Wiem, że MON niemal połowę naszego kontyngentu BWP-1 i 2 sprzedał za grosze (szczescie, ze nie za olej palomowy, jak to maja zamiar zrobić teraz) Gumowe nakładki? na zachodzie wymagane, u nas nie, bo drogi i tak są w opłakanym stanie, nic im nie pomoże:) Poza tym radzieckie gąsienice są chyba nie do zdarcia (pomijając fakt, ze dowolnie mozna łączyć ogniwa- widziałem patent, gdy w BWP-2 rozpieprzyło kawałek gasienicy- chyba 3 ogniwa. Z tego co pamiętam, szerokość ogniw w BWP-2 to jakieś 300 mm... Chłopaki wysiadły z wozu, i w ciągu pięciu minut założyli spowortem gąsienicę... Ale nie 300milimetrówkami bo nie mieli, za to wsadzili 420mm do jakiegoś działa samobieznego :)) Prawda, zużycie paliwa w kołowcach jest mniejsze, tu zarzut zrozumiem, ale jest ono naprawdę minimalne przy TAKICH ilościach spalania:) Kołowce wcale nie są takie lzejsze jak się wydaje- taki Bradley jest kilkaset kilogramó lżejszy od Warriora. Natomiast BWP-2 jest cięzki przez całe to dopancerzenie, jakie ma na sobie + dodatkowy osprzet+ waga gąsienic. Za to kołowce nie mają takego "udxwigu" jak gąsienice, to ocvzywiste. No i chłopaki od naprawczego mają więcej roboty z wymianą ogumienia, śrubek i reszty tałatajstwa :)) Rosja nigdy nie rezygnowąła z kołowcó (do tej pory przeciez do zwiadu i "małego" transportu uzywają BRDMów) ale nadal swą doktrynę desantu opeirają na transprterach gąsienicowych (a tak przynajmniej brzmiały ich doktryny w roku 1997- z tego okresu mam dane :)) Co do "nowoczesności" transporterów na swiecie-niektóre armie świata używają M-113 jeszcze typu "A" choć najnowszy ma oznaczenie "E"...A nawet w USA do tej pory wiekszość to stare "C" (po co ulepszać coś, co jest dobre?)APlany były, by wymienic 113stki na Brtadleye, ale mimo że budzet na armię USA spory ma, to jednak kasy na to nie ma, są ważneijsze potrzeby. BWP-1- owszem, można z naszej armii juz całkowicie wywalić, ewnetualnie przemodernizowac na jakeiś zaopatrzeniowce, wozy amunicyjne... Ale BWP-2- nie widze najmniejszrgo senus, moze poza modernizacją ukłądu jezdnego. Dobra, chyba wszelkie moje argumenty obronne wykorzystałem:) Co do bejsbolówek- profanum pełne, ale taka moda, jesteśmy jednym z narodów które patrzą na USA jak na wyrocznię .... Dalszą czesc dyskusji zgubiłem juz,.. Acha, czy kom uś nie popieprzyły się numerki wątku? :)

26.09.2002
22:34
[11]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Dobry wieczór, to i ja się pokomentuję: Kapral - generalnie o kształt hełmów - zbliżają się do niemieckiego Waterhouse - zdjęcie z mojego tempa , M_O_J_E_G_O , nie żebym się czepiał ale chyba z dziesięć minut szukałem a Cyb_767 załapał podziękę :-) Yoghurt - Bradley i Warrior - oba są gąsienicowe :-) a za numer przeprosiny Dipla wyżej

26.09.2002
22:36
[12]

2zin [ Legionista ]

Yoghurt-> BWP i KTO mają wykonywać inne zadania. KTO(Kołowy Transporter Opancerzony) - ma za zadanie dowuz drużyny piechoty w rejon walk (ewtualnie jej ewakuacje) uzbrojenie KTO ma stanowić wsparcie żołnierzy. BWP(Bojowy Wóz Piechoty) - Spełnia role ofensywną powinny wspułdziałać z czołgami. Mają brać udział bezpośrednio w walce. Warrior i Bradley są trasporterami gąsienicowymi. Fakt te ok1100 polskich BWP-1 powinny przejść bardzo gruntowną modernizacje ponieważ nieby chyba nigdy modernizowane!!!!

26.09.2002
22:43
[13]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Yoghurt -------> No wiem popieprzyly ale nie stresuj mnie jzu bo i tak kobieta dala mi w kosc :) 2zin ----> Hm wydaje mi sie ze jednak bwp-1 byly modernizowane...... tyle ze dosyc dawno...

26.09.2002
23:54
smile
[14]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

el f-------> strasznie Cię przepraszam ale na swoje usprawiedliwienie mam to że miałem bardzo ciężki dzień ktory rozpoczął się o g. 6.00 :-) na transporterach zupełnie się nie znam więc nic nie mogę skomentować co z głosowaniem na najlepszy myśliwiec?

26.09.2002
23:58
smile
[15]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Diplo -> Przeciwnikiem MiGow 29 nie jestem (tamten komentarz mial sie tyczyc "podwojnego" 4 numerka ;)) i dalszego ciagu zaczetego/kontynuowanego tematu o mysliwcach :)). Uwazam, ze napewno 29 sa lepsza alternatywa dla naszych 21. Jeszcze tylko trzeba zastapic Su-22, bo tez swoje lata maja za soba. Kapral - > to ze wyglada podobnie to nie znaczy, ze jest takie samo, vide Tu-4 i B-29 :) Yoghurt -> To BMP-2 ma w koncu dzialko 35mm czy 30mm. Bo na Ka-50 montuja niby dzialko z BMP-2, ale ma 30mm... A co do gasienic.. niezly patent ;)) Szkoda, ze nie robie nic wspolczesnego, ale na zawodach, gdybym pokazal BWP-1 z roznymi ogniwkami, to chyba nikt mi by nie uwierzyl :)), bez pokazania zdjecia :). A Bradley taki lekki bo z aluminium czesc zrobiona. Odwazny to byl krok z ich strony ;). Kto ogladal film "Bradley" to wie o czym mowie :D. 2zin -> Dobrze mowi. Wlasnie tego wyjasnienia zabraklo mi jak wspominalem o KTO :)) A co do modernizacji polskiego sprzetu, to on jest modernizowany non-stop. 3/4 prac magisterskich na MEiLu na przyklad, dotyczy... przedluzenia resursu silnika w samolocie szkolnym PZL-130 Orlik. Ale wiadomo, nic tak w Polsce nie sprawdza sie dobrze jak prowizorka, z mostem Syreny na czele ;) (dobrze, ze go zdemontowano w koncu :)).

27.09.2002
00:22
[16]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Waterhouse - przyjęte :-) Myśliwiec - z II ws czy współczesny ? Wozu BWP2 - armata półautomatyczna 2A42 kalibru 30 mm, sprzężony PKT 7,62 mm, stabilizowane + zestaw ppk Konkurs 2zin - przy KTO dodałbym że obecnie zwraca się uwagę na przystosowanie pojazdu do wykonywania zadań patrolowych w trakcie "operacji pokojowych" , możliwość transportu lotniczego , unifikację uzbrojenia.

27.09.2002
06:37
[17]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Wozu -------> Aaaa i wszystko jasne ;))) Su-22 niczym nei zastapia bo wprowadzaja samoloty wielozadaniowe, wiec nie ma sensu wporwadzac jakis specjalistycznych A tak wogole co sadzicie o tym nowym samolotem transportowym jaki polska armia kupuje od hiszpanow, zwie on sie bodajrze cassa, w radomiu wydal sie calkiem fajny :)?

27.09.2002
07:24
smile
[18]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. (ale zgłupiałem wchodząc na Forum :)))) Diplo – ja do poprzedniej części wątku : Wg mnie samolot szturmowy a myśliwiec do ataków na cele naziemne to dwie różne historie. Samolot szturmowy to dla mnie przede wszystkim różne odmiany IŁ-2a, i niemiecki Henschel Hs-129 (ewentualnie – ale tylko ewentualnie- można podciągnąć pod tą kategorię Ju-87 z działkiem 57mm (nie pamiętam oznaczeń) i z podobnym działkiem 57mm (bodajże typ działka Molin) Mosquito)). A myśliwiec do ataków na cele naziemne to samolot który został zaprojektowany jako myśliwiec, ale ze względu na swoje własności bojowe został do takich ataków przeprojektowany lub dostosowany (np. angielskie Typhoon i Tempest, niemiecki FW-190 wersja F, radziecki Mig-3 IT, Jak 9 T, amerykański P-47 N ). Co do najlepszych myśliwców w walce typu „dogfight” i przechwytujących to generalnie się zgadzam (chociaż po namyśle – z I-16, I-153 i PZL P-11c myśliwce przechwytujące były bardzo słabe, a w walce kołowej były cholernie trudne do ustrzelenia:)). Chodziło mi w myśliwcach przechwytujących o te typu samolotów które „stricte” służyły do zwalczania wypraw bombowych, dlatego je rozgraniczyłem :) Waterhouse --- te dwie kategorie są bardzo dobre, tylko tak na dobrą sprawę w obu występują po 3-4 samoloty (jeśli nie liczyć projektów eksperymentalnych, doświadczalnvch i tych które zostały wyprodukowane w zbyt małych seriach aby mogły zostać użyte bojowo) : - odrzutowce: Me-262 Schwalbe, Me-162 Komet, Gloster „Meteor” - pokładowe F6F3 i F6F5 Hellcat, F4U1 i F4U4 Corsair, Mitsubishi A6M2 i A6M5 Reisen (popularne „Zero”), i bodajże Nakajima (? – nie pamiętam) Shiden (oznaczenie am. kodowe – „George”), (nie liczę brytyjskich Fulmarów i Seafire). Jeśli jakiś samolot pominąłem to sorry.... Sorry za zamieszanie z tym zdjęciem „Iowy”, którego byłem mimowolnym uczestnikiem:) A to moje typy w wybranych kategoriach (inne kategorie mile widziane): 1) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow 2) najlepszy myśliwiec w walce typu „dogfight i przechwytujący: Cyb_767 --- Fw-190 A5 i Supermarine Spitfire Mk IX 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair To było dzisiaj na tyle. Jak będę mógł to zobaczę (może?) jak orzebiega głosowanie. Szacuneczek i Pozdrowienia

27.09.2002
08:14
[19]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Cyb_767 O Ju-87 z działkiem 57 mm nie słyszałem (była seryjna produkcja ?) natomiast w były na froncie wschodnim używane, chyba od 1943 roku wersje z dwoma działkami 37mm. Na takim latał Rudel. Co do typowania to poz.1, 5, 6 - bez zmian pozostałe na dobrą sprawę też, choć moim zdaniem powinno się rozgraniczyć myśliwce przechwytujące od myśliwców "dogfight" - jeśli tego nie zrobimy to nie ma szans zaistnieć w głosowaniu żaden samolot z czerwoną gwiazdą a przecież wiemy że " nasze Jaki biją Foki, obijają Fokom boki" he,he,he moja propozycja : 2.a - Ta 152 H (o ile dobrze pamiętam - sprawdzę wieczorem i ew skoryguję) 2.b - A6M "Zero" (mam sentyment) 3. - P-47 Thunderbolt 4. - wolę Tempesta (też Hawker) Chwilowo się odmeldowuję

27.09.2002
09:06
smile
[20]

Misio-Jedi [ Legend ]

Tak sobie myślę w związku ze zbliżającym się zakupem samolotów wielozadaniowych - wiadomo, nasi wojskowi to straszne trepy i nie mogą się powstrzymać od wymyślania własnego (najczęściej głupawo brzmiącego) nazewnictwa. I tak na MiGa-29 mówią "mig dwudziesty dziewiąty" - ciekawe czy na F-16 będą mówili "F szesnasty" ? A na Mirage 2000 - "Mirage dwutysięczny" ?

27.09.2002
09:27
smile
[21]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. (chwilowa przerwa w pracy :-)) Jeżeli można coś zaproponować w sprawie głosowania (kwestia techniczna) -klawisze Ctrl+C i Ctrl+V - wiecie o co chodzi ;) elf---> masz rację, sorry za pomyłkę ;) Głosowanie (po rozgraniczeniu "dogfight" i "przechwyt") 1) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow elf --- P-61 Black Widow 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" Cyb_767 --- Supermarine Spitfire Mk IX elf --- A6M "Zero" b-"przechwytujący" Cyb_767 --- Fw-190 A5 elf --- Fw Ta 152 H 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang elf --- P-47 Thunderbolt 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon elf ---Hawker Tempest 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe elf --- Me-262 Schwalbe 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair elf --- F4U1D Corsair 7) najładniejszy wizualnie (tak mała propozycja...:)) Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Nie pomyliłem się nigdzie? Szacuneczek i Pozdrowienia.

27.09.2002
09:50
[22]

merkav [ Aguś ]

No to i ja:) 1) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow elf --- P-61 Black Widow Merkav---P61 Black Widow 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" Cyb_767 --- Supermarine Spitfire Mk IX elf --- A6M "Zero" Merkav---Supermarine Spitfire MkIX b-"przechwytujący" Cyb_767 --- Fw-190 A5 elf --- Fw Ta 152 H Merkav---Fw-190 A5 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang elf --- P-47 Thunderbolt Merkav--- P-51 Mustang 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon elf ---Hawker Tempest Merkav---Hawker Typhoon 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe elf --- Me-262 Schwalbe Merkav---Me-262 Schwalbe 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair elf --- F4U1D Corsair Merkav---F4U1D Corsair 7) najładniejszy wizualnie ( propozycja mi sie podoba:)) Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Merkav----P-38 Lightning

27.09.2002
11:24
[23]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Cyb_767 -----> Moze i racja ale nadal uwazam ze powinnismy to polaczyc.... no ale oki... niech bedzie... moje glosy: 1) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow elf --- P-61 Black Widow Merkav---P61 Black Widow Diplo ---- nie mam typu bo sie nie znam.... 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" Cyb_767 --- Supermarine Spitfire Mk IX elf --- A6M "Zero" Merkav---Supermarine Spitfire MkIX Diplo ---- Supermarine Spitfire MkXIV b-"przechwytujący" Cyb_767 --- Fw-190 A5 elf --- Fw Ta 152 H Merkav---Fw-190 A5 Diplo --- Fw-190 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang elf --- P-47 Thunderbolt Merkav--- P-51 Mustang Diplo ----- P-51 Mustang 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon elf ---Hawker Tempest Merkav---Hawker Typhoon Diplo --- (jezeli dobrze zrozumialem) p-51 mustang 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe elf --- Me-262 Schwalbe Merkav---Me-262 Schwalbe Diplo --- nie mam glosu 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair elf --- F4U1D Corsair Merkav---F4U1D Corsair Diplo --- A6M "Zero" 7) najładniejszy wizualnie ( propozycja mi sie podoba:)) Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Merkav----P-38 Lightning Diplo --- fw-190

27.09.2002
11:55
smile
[24]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Witka, wszystkim! Nieśmiało chciałem wtrącić, co do tych większych kalibrów montowanych na samolotach, to elf chyba w pośpiechu pominął takie samoloty jak B-25 H Mitchell, który woził armatę kalibru 75mm. Była też wersja tegoż Mitchella z armatką 20 mm. Obie używane były głównie na Pacyfiku. Anglicy stosowali swoisty półśrodek do zwalczania broni pancernej - głównie w Afryce - jakim był Hawker Hurricane Mk IVD, uzbrojony w armatki Vickers kal. 40 mm, zwane Tankbusterami. Niemcy, kiedy zaczęli gwatownie potrzebować środków zwalczania broni pancernej na ostfroncie, robili różne rzeczy. O Ju87 z armatkami 37mm już była mowa. Co do Henschli 129, to miałem okazję widzieć zdjęcie takiego samolotu z zabudowanymi dwoma armatkami kal. 50 mm. Nie był on jednak szerzej stosowany bojowo, o ile wyszedł w ogóle poza prototyp. Armatki p-panc próbowano montować także na chyba najbardziej uniwersalnym samolocie wielozadaniowym u Niemców - na Ju88. Na początek, zabudowany został kaliber 75 mm, ale okazał się mało funkcjonalny, tj. wystrzał z takiej armaty niemal zatrzymywał w powietrzu samolot. Inna rzecz, że tak obciążony samolot był mało sterowny w powietrzu. Pewnie z tego powodu zastosowano zamiennie kaliber 50 mm. Brak jednak danych o szerszym zastosowaniu tych samolotów w walce - przynajmniej ja nic nie wiem. Ponoć była jeszcze i taka hybryda produkowana przez Włochów z firmy Caproni, która woziła "armatkę" o kalibrze 102 mm, ale nie miałem okazji zweryfikować tej wiadomości.

27.09.2002
12:31
[25]

Przezdzieblo [ Konsul ]

kapralu, no to musze się zdać na naoczną na naręczną relację. Pierwsze słyszę o kompozytowych lufach. Włókna węglowe? No, proszę, poprzyj jakąś publikacją, bo mnie to się w głowie nie mieści. Najnowsze cacuszka FN, HK czy Colta mają lufy ze starej dobrej stali. To element broni palnej, który jest nieomal niezmienny. A tu takie rewelacje, na dodatek o starej dość konstrukcji. A może oksydowanie wziąłeś za omen "sztuczności"? Na pewno MG3 ma "plastikowy" chwyt pistoletowy i kolbę. Reszta stal. Nie mam MG3 ani MG42 w domu, więc nie mogę się przyjrzeć. A to, że lufy wyglądają tak samo, Ciebie, przecież byłego snajpera, nie powinno zwodzić. MG42 to kaliber 7.92, MG3 używa NATOwskiej 7.62. Zatem zupełnie nowe lufy, nie ma mowy o przekaligrowaniu starych. Oczywiście idea ta sama, czyli rura z gwintem, to samo wielofunkcyjne urządzenie wylotowe (tłumik płomienia, wzmacniasz odrzutu, łożysko lufy, osłabiacz podrzutu), ten sam sposób wymiany. Yoghurt, BMP1 waży około 13 ton, BMP2 niewiele więcej. Ty zaś piszesz o "niesamowitym" opancerzeniu. "Niesamowite" opancerzenie to mają Mardery i Achzarity (to już nowa jakość i kategoria transportera, już wkrótce także w rosyjskim wydaniu bwp). BMP1 był wiele lat wzorem, to pierwszy pojazd podobnego typu, ale obecnie już bardzo przestarzały, BMP2 niewiele bardziej wartościowy. Możliwości modernizacji niewielkie, parametry słabe. Kołowce na pewno bardziej przydadzą się siłom szybkiego reagowania, o jakich marzą głowy na Zachodzie. Są szybkie i wcale nie mniej zdolne do "dźwigania", ekonomiczne, ciche (spora zaleta). 2in1, prawda? Wszystkim się mylą BWP i KTO. Nawet naszej armii, która nie potrafiła, ogłaszając chęć zakupu pojazdów, określić parametrów wozów i nawet ustalić, do której grupy mają one należeć :)

27.09.2002
12:40
[26]

kapral [ Konsul ]

Masz rację Przezdzieblo, np. w austriackim MG72 lufy są stalowe. Ale głowe dam że lufa a przynajmniej obudowa lufy niemieckiego MG3(bo tam lufa to nie je taka prosta tłoczona rurka jeszce jest tam ten element zewn.) jest zbudowany z kompozytowych włukien węglowych. Jutro jadę do świętochłowic gdzie mają 5 chyba leopardów to zobaczę. --->Elfie, zobacz sobie na hełmy amerykańskie, są chociaż trochę podobne do niemieckich(wystajace"uszy") bo wermacht miał najlepszy sprzet. O czym świadczy sytuacja w latach 50, kidy to dużo państw brała sobie rzeczy z magazynów niemieckich(austrzia, izrael i niemiecka buhndeswehra)

27.09.2002
12:43
[27]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Coś mam ostatnio pecha wszyscy na mnie, biedaka, napadają. A napadnięty musi się bronić, więc do ataku: Ghost2==> el F nic nie pominął tylko wtrącał swoje 3 grosze do postu Cyb_767 07:24 to po pierwsze, po drugie temat dotyczy myśliwców i ich klasyfikacji. Temat samolotów szturmowych jest też ciekawy, jak wrócę do domciu to sprawdzę tego Hurricane'a, bo coś mi się kołacze pod łysinką, że 2x40 mm miała już wersja IID, a IV chyba wzmacniane skrzydła i podwieszane zamiennie działka (2 x 40 mm), rakiety, bomby etc A tak poza tym - witaj na wątku :-)

27.09.2002
13:43
[28]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Diplo -> Cassa, jak sama nazwa wskazuje, chodzi o kase ;)) Wedlug mnie jest to jecen z bardziej nierozsadnych krokow przy wyborze samolotu transportowego. Mamy samolot do ktorego nawet Honkery nie mozna wpakowac od tak z pola walki. To znaczy, one wjada do samolotu, ale wpierw trzeba im zdemontowac dach, a czynnosc ta trwa moze z 30 min. Takze, jezeli mowa o silach szybkiego reagowania... to my mozemy odpowiedziec wzglednie szybkim przerzutem piechoty... reszta pojazdow bedzie przeworzona na lawetach kolejowych :/ Cyb_767 -> O Ju 87G juz sie el f wypowiedzial. Co do MiGa 3.To wersja szturmowa to byl tylko prototyp. Z zalozenia mial to byc mysliwiec wysokosciowy, ale owczesne pole walki wymusilo na pilotach MiGow 3, aby walczyli na niskich pulapach. Dotego dochodzilo uwielbienie Stalina dla Ila 2. Konstruktorzy probowali zmieniac tak MiGa, aby mogl spelniac role takze szturmowca, ale silnik na to nie pozwalal. Poza tym mowile, lepiej nie rozgraniczac i dawac oddzielna kategorie na odrzutowce, bo bylo ich .. niewiele. Ghost2 -> Takze witam. Co mowisz jest prawda, tylko teraz zastanawiamy sie nad mysliwcami :) Aczkolwiek, mysle, ze trzeba potem wrocic do watku o bombowcach :D Co do tego Hurricane'a IVD, tez mu sie przyjze. el f -> moze Ci sie dobrze kolacze. Bo to jest klasyfikacja skrzydel ("D") i hmm w sumie kadlubow ("IV"). W Afryce czesto mozna bylo spotkac IIC (C skrzydlo z 2x20mm). Hurricane'ami sie jeszcze nie zajmowalem, wiec musze sprawdzic co to za "D" skrzydlo bylo i czym roznil sie Hurricane IV od II :))

27.09.2002
13:47
smile
[29]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Jeśli można, chciałbym dołożyć swoje typy do tego lotniczego rankingu, a zatem: 1) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow elf --- P-61 Black Widow Merkav---P61 Black Widow Diplo ---- nie mam typu bo sie nie znam.... Ghost2 ---- Bristol Beaufighter (chyba bardziej wszechstronny od Black Widow), ewentualnie Heinkel 219 Uhu lub Dornier 217 N2 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" Cyb_767 --- Supermarine Spitfire Mk IX elf --- A6M "Zero" Merkav---Supermarine Spitfire MkIX Diplo ---- Supermarine Spitfire MkXIV Ghost2 ---- Supermarine Spitfire MkIX b-"przechwytujący" Cyb_767 --- Fw-190 A5 elf --- Fw Ta 152 H Merkav---Fw-190 A5 Diplo --- Fw-190 Ghost2 ---- Me109 K4 (dobry na dużych wysokościach) 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang elf --- P-47 Thunderbolt Merkav--- P-51 Mustang Diplo ----- P-51 Mustang Ghost2 ---- P-51 Mustang (ew. Hawker Typhoon lub Tempest, jeśli brać pod uwagę przechwytywanie bomb V-1) 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon elf ---Hawker Tempest Merkav---Hawker Typhoon Diplo --- (jezeli dobrze zrozumialem) p-51 mustang Ghost2 ---- Hawker Typhoon 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe elf --- Me-262 Schwalbe Merkav---Me-262 Schwalbe Diplo --- nie mam glosu Ghost2 ---- Me-262 Schwalbe 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair elf --- F4U1D Corsair Merkav---F4U1D Corsair Diplo --- A6M "Zero" Ghost2 ---- Grumman F6F Hellcat 7) najładniejszy wizualnie ( propozycja mi sie podoba:)) Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Merkav----P-38 Lightning Diplo --- fw-190 Ghost2 ---- Me 109 G Możnaby jeszcze dołożyć kategorię samolotów rozpoznaczych. Mam w niej swojego faworyta - Arado Ar234 Blitz. Nawiasem mówiąc, była też wersja myśliwska, oznaczona symbolem (chyba) C1. Właściwie to nawet dwóch - wspomniany Arado Blitz i japoński C6N Saiun. Ten ostatni miał ponoć takie osiągi, że nawet Hellcaty, które rządziły na Pacyfiku od końca 1943 r., miały trudności z przechwytywaniem tych samolotów. Elf==> mam wrażenie, że się pomyliłem w oznaczeniach tego "Tankbustera", więc jeśli okaże się, że była to wersja II D, a nie IV D, nie będę się upierał przy swoim.

27.09.2002
14:21
[30]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

Witam! Na początek moje typy w głosowaniu: ) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow elf --- P-61 Black Widow Merkav---P61 Black Widow Diplo ---- nie mam typu bo sie nie znam.... Ghost2 ---- Bristol Beaufighter (chyba bardziej wszechstronny od Black Widow), ewentualnie Heinkel 219 Uhu lub Dornier 217 N2 waterhouse--- P-61 Black Widow 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" Cyb_767 --- Supermarine Spitfire Mk IX elf --- A6M "Zero" Merkav---Supermarine Spitfire MkIX Diplo ---- Supermarine Spitfire MkXIV Ghost2 ---- Supermarine Spitfire MkIX waterhouse---Supermarine Spitfire MkIX b-"przechwytujący" Cyb_767 --- Fw-190 A5 elf --- Fw Ta 152 H Merkav---Fw-190 A5 Diplo --- Fw-190 Ghost2 ---- Me109 K4 (dobry na dużych wysokościach) waterhouse--- Fw Ta 152 H 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang elf --- P-47 Thunderbolt Merkav--- P-51 Mustang Diplo ----- P-51 Mustang Ghost2 ---- P-51 Mustang (ew. Hawker Typhoon lub Tempest, jeśli brać pod uwagę przechwytywanie bomb V-1) waterhouse--- F-82E Twin Mustang 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon elf ---Hawker Tempest Merkav---Hawker Typhoon Diplo --- (jezeli dobrze zrozumialem) p-51 mustang Ghost2 ---- Hawker Typhoon waterhouse---Hawker Typhoon 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe elf --- Me-262 Schwalbe Merkav---Me-262 Schwalbe Diplo --- nie mam glosu Ghost2 ---- Me-262 Schwalbe waterhouse---Me-262 Schwalbe 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair elf --- F4U1D Corsair Merkav---F4U1D Corsair Diplo --- A6M "Zero" Ghost2 ---- Grumman F6F Hellcat waterhouse---Grumman F6F Hellcat 7) najładniejszy wizualnie ( propozycja mi sie podoba:)) Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Merkav----P-38 Lightning Diplo --- fw-190 Ghost2 ---- Me 109 G waterhouse--- F-4U-1 Corsair

27.09.2002
14:24
smile
[31]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. (koniec pracy, trochę luzu : )) Ghost2, elf --- > temat o szturmowcach lub ewentualnie o montowaniu nietypowego (wielkokalibrowego) uzbrojenia na typowych samolotach jest bardzo ciekawy, niestety z mojej strony mogę tylko powiedzieć, że moje dane i informacje na ten temat są bardzo skąpe, wyrywkowe lub nieścisłe (np. moja pomyłka z Ju-87), ale bardzo chętnie poczytam i dowiem się czegoś nowego.: ) Z takich ciekawostek dotyczących B-25 Mitchell. ( zaczerpnięta z „Burzy nad Pacyfikiem” Z. Flisowskiego – niestety piszę z pamięci, bo książki w pracy nie mam : )) W czasie bitwy (a raczej całej kampanii) wokół wyspy Guadalcanal na Salomonach amerykanie przezbroili jeden dywizjon w następujący sposób: -wymontowali całe wyposażenie bombardiera/nawigatora i zamontowali w to miejsce 6 km „50”-tek instalując spust broni na drążku pilota i przystosowali samolot do zrzutu bomb z lotu koszącego w taki sposób aby bomba po zrzucie ruchem podobnym do efektu „puszczania kaczek po wodzie” uderzała w burtę okrętu lub ewentualnie wybuchała zaraz obok. Tak przezbrojone samoloty zaatakowały konwój transportowców japońskich u brzegów wyspy i odniosły spory sukces topiąc parę okrętów (chyba 5 z 12-tu). Dodatkowym efektem był ogień z w/w km-ów – jak to określił jeden z pilotów po ataku – „ żołnierze japońscy na pokładach okrętów padali jak łany zboża” Niestety nie znam dalszych losów tego dywizjonu, a szkoda bo musieli to być ciekawi piloci.... Widzę, że głosowanie ( na myśliwiec) się rozwija :-) Ghost2 ---> witam serdecznie w wątku :-) co do tego C6N Saiun (am. kodowe "Myrt" ??) to sprawdzę dostępne dane i ew. jutro sie odezwę. Szac. i Pozdr.

27.09.2002
14:31
[32]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

No to czas na moje glosy :) 1) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow elf --- P-61 Black Widow Merkav---P61 Black Widow Diplo ---- nie mam typu bo sie nie znam.... Ghost2 ---- Bristol Beaufighter (chyba bardziej wszechstronny od Black Widow), ewentualnie Heinkel 219 Uhu lub Dornier 217 N2 waterhouse--- P-61 Black Widow Wozu ---- Tez oddaje glos na P-61, chociaz na poczatku wojny roznie to bywalo (chociazby Ju-88) 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" Cyb_767 --- Supermarine Spitfire Mk IX elf --- A6M "Zero" Merkav---Supermarine Spitfire MkIX Diplo ---- Supermarine Spitfire MkXIV Ghost2 ---- Supermarine Spitfire MkIX waterhouse---Supermarine Spitfire MkIX Wozu ---- Supermarine Spitfire Mk XIV b-"przechwytujący" Cyb_767 --- Fw-190 A5 elf --- Fw Ta 152 H Merkav---Fw-190 A5 Diplo --- Fw-190 Ghost2 ---- Me109 K4 (dobry na dużych wysokościach) waterhouse--- Fw Ta 152 H Wozu ----Jak-3 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang elf --- P-47 Thunderbolt Merkav--- P-51 Mustang Diplo ----- P-51 Mustang Ghost2 ---- P-51 Mustang (ew. Hawker Typhoon lub Tempest, jeśli brać pod uwagę przechwytywanie bomb V-1) waterhouse--- F-82E Twin Mustang Wozu ---- P-51, do tego byl tworzony :)) 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon elf ---Hawker Tempest Merkav---Hawker Typhoon Diplo --- (jezeli dobrze zrozumialem) p-51 mustang Ghost2 ---- Hawker Typhoon waterhouse---Hawker Typhoon Wozu ---- P-47 Thunderbolt poznych wersji (po D-30, M i na Pacyfiku N) 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe elf --- Me-262 Schwalbe Merkav---Me-262 Schwalbe Diplo --- nie mam glosu Ghost2 ---- Me-262 Schwalbe waterhouse---Me-262 Schwalbe Wozu ---- nie da sie na nic innego zaglosowac, jak Me 262 Schwalbe 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair elf --- F4U1D Corsair Merkav---F4U1D Corsair Diplo --- A6M "Zero" Ghost2 ---- Grumman F6F Hellcat waterhouse---Grumman F6F Hellcat Wozu ---- F6F-5 Hellcat 7) najładniejszy wizualnie ( propozycja mi sie podoba:)) Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Merkav----P-38 Lightning Diplo --- fw-190 Ghost2 ---- Me 109 G waterhouse--- F-4U-1 Corsair Wozu ---- Caudron C 714 Cyclone

27.09.2002
14:42
smile
[33]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Cyb_767! Witam! Ten B-25, który "zawierał" całą tę artylerię z przodu, była to hybryda wersji J. Posiadał on łącznie 18 km-ów 12,7mm, z czego 12 strzelało do przodu. Egzemplarz, który jest na screenie, pochodzi z 498 Dywizjonu (The Falcons), stacjonującego na Filipinach w kwietniu 1945. Poniżej link do strony o B-25

27.09.2002
14:43
[34]

Diplo [ Generaďż˝ ]

wozu ---> Heh zwroc uwage na to ze cassa jest to sredni samolot transportowy... tzn ze wejdzie parudziesiecu zolnierzy i jakis lekki sprzet transportowy ala jeepy...

27.09.2002
14:48
[35]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Ghost2 -> Ciezko wprowadzic kategorie samolotow rozpoznawczych, gdyz w od poczatku wojny nie bylo takiego typu samolotu. Zaczeto w pewnym czasie wprowadzac modyfikacje, ktore przeczynily sie do powstania Mustanga F-6, czy rodziny Spitfire'ow PRU. Jednakze do rozpoznania wykorzystywano takze samoloty bombowe (oczywiscie modyfikujac je). Takze wspomniany przez Ciebie Arado Ar 234 byl od poczatku projektowany jako bombowiec (werjsa B z 2 silnikami). Dalszy rozwoj, jesli tak mozna nazwac ok. 12 sztuk wersji C, to samolot cztero silnikowy ogolnego przeznaczenia. Mogl wykonywac misja typowo bombowe jak i rozpoznawcze. W takim razie rodzi sie pytanie. Jak jest z mysliwcami? Bo musimy rograniczyc gdzies te typy samolotow.

27.09.2002
14:50
smile
[36]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Diplo - > A mamy na skladzie cos tak malego ala Jeep ? Chyba, ze rowery lub od biedy jakies motocykle.

27.09.2002
14:54
[37]

kapral [ Konsul ]

Wozu, mamy UAZ'y

27.09.2002
14:54
smile
[38]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. wozu --- jedno pytanie nt. jednego głosu -" P-51,do tego był tworzony" Mustang powstałna zamówienie Brytyjskiego Ministerstwa Lotnicwta w amerykańskiej firmie ale to było zamówienie na samolot szturmowy ! (ew. wsparcia pola walki). Dopiero później zauważono że konstrukcja jest na tyle dobra, że samolot w pełni spełnia wymagania jakie stawia sie klasycznym myśliwcom. I dopiero w wyniku ewolucji (że się tak wyrażę) powstała wersja P-51D (poprzez wersje B (Mk II) i C (Mk III)) która przez wielu (min. prze ze mnie ) jest uważana za ideał myśliwca eskortowego. Chyba , że od razu miałeś tę (D) wersję na myśli pisząc o tworzeniu (tej wersji) - wtedy wielkie i szczere przepraszam !:)) waterhouse ---> mógłbyś podrzucić coś na temat F-82E Twin Mustang (zdjęcie, jakiś opis)? Coś mi dzwoni, ale nie wiem w którym kościele ...:) Szac. i Pozdr.

27.09.2002
15:10
smile
[39]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

Wozu! Dzięki za odzew. W poniedziałek, bo wcześniej nie będę miał okazji, postaram się przygotować nieco danych o Ar234. Jednakże obstaję przy tym, że była projektowana wersja myśliwska tego samolotu. Zwróć uwagę, że Niemcy mieli taki "trynd", że praktycznie każdy samolot, jaki powstawał w biurach projektowych, prędzej, czy później, "robił" się wielozadaniowy. W ten sposób "przystosowano" do bombardowań z lotu nurkowego np. Ju88. Także He177 musiał być zdolny do nurkowania (co już zakrawa na kpinę...), przez co zmarnowany został potencjalnie niezły samolot strategiczny . W ten sam sposób, przez ten ciąg do uniwersalności, zmarnowano Me 262, z którego robiono na siłe cieżki myśliwiec, samolot rozpoznawczy, myśliwiec nocny i szybki bombowiec.

27.09.2002
15:10
[40]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Transportowce: W którymś z ostatnich n-rów NTW był chyba artykuł na ten temat - też krytykowali "kasę" za zbyt wąski kadłub. Generalnie przetarg był rozpisany pod konkretny samolot - coś tam z certyfikatami cywilnymi które miała tylko "kasa". Jaki jest sens samolotu który na odległe pole walki przewiezie tylko ludzi z UAZ-ami ? Rozpoznawcze W okresie międzywojennym nikt nie przewidywał wojny w takim wymiarze jaki miał miejsce - dlatego konstruowano tzw samoloty obserwacyjne ( Czapla, Lysander) które miały pełnić m.in. rolę bliskiego rozpoznania. Bardz fajny jest trochę późniejszy Fw-189 tzw rama - jeden z moich typów na "najładniejszy" Wozu==> C 714 ---> dobre :-)

27.09.2002
15:16
smile
[41]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. Ghost2 ---> dzięki za link , wejdę, pooglądam i poczytam :)) No to na zrazie. Spadam do domu -i- jak Bozia pozwoli do zobaczenia, usłyszenia,poczytania jutro. :))) Szac. i Pozdr.

27.09.2002
15:20
smile
[42]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

el f! Widziałeś Mitsubishi Ki 46 Dinah? Też ładny z wyglądu.

27.09.2002
15:26
[43]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Waterhouse Nie wiem czy nie zgłoszę veta co do twin-mustanga. Wydaje mi się że "spóźnił" się na II wojnę i debiutował dopiero w wojnie koreańskiej.

27.09.2002
15:31
[44]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Niedługo kończę prackę i do domciu - popatrzę w biblioteczce i chyba dodam nową kategorię. Najdziwniejszy lub najśmieszniejszy samolot II wojny (chodzi mi o typ nie o malowanie) Co o tym sądzicie? Ki-46 - milusi :-) Do wieczora się odmeldowuję

27.09.2002
15:31
smile
[45]

Ghost2 [ Panzerjäger ]

el f! el f! Dla odmiany Dinah w wersji myśliwskiej (Ki-46-KAI)

27.09.2002
15:45
[46]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

Dorzucę swoje propozycje. Nie wiem tylko jaki jest sens robienia aż tylu kategorii dla myśliwców. Jak dla mnie. Myśliwiec pokładowy: Hellcat Przechwytujący: Lightning Odrzutowy: Kikka Myśliwiec 'armii': Mustang Najładniejszy: Spitfire i Zero

27.09.2002
17:57
[47]

Diplo [ Generaďż˝ ]

el f ----> jak kazdy wie przyszloscia sa jednostki specjalne. Taki cassa, mogl by przewiesc 50 komandosow w rejon dzialan wojennych. Dobrze sie sprawdza dla dywizji rozpoznawczych. Moze dostarczac zaopatrzenie na lotniska polowe. To prawda nie przenosi ciezkiego sprzetu ale to jest sredni samolot transportowy..... moje osobiste zdanie jest takie ze to calkiem dobry zakup. Lepsze to niz ........ pociag....

27.09.2002
17:57
smile
[48]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Cyb_767 -> Heh masz prawie racje :). Historia P-51 siega gleboko wstecz. Rzad Brytyjski rzeczywiscie zamowil u Amerykanow samolot, ale mial nim byc samolot mysliwski krotkiego zasiegu. Wtedy Mustang, napedzany byl popularnym w USA silnikiem Allison. Powstal P-51, potem P-51A, az ktos zauwazyl, ze Mustanga cechuja bardzo dobre wlasnosci przy locie nurkowym, wiec zaczeto prowadzic badania nad A-36 Apache. Anglicy jednak nie byli przekonani do tego samolotu i prawie cala partia przeszla do Amerykanow. Na szczescie firma North America nie spoczela na laurach i wziela pod lupe brytyjski silnik Rolls-Roys Merlin, ktory w USA byl od dawna produkowany przz firme Packard a byly one przez naczone dla... Brytyjczykow :). W tym czasie w Anglii stworzono hybryde Mustanga i czesci Spitfire'a V, tak powstal zwany pozniej Mustang X. N.A. pomysl "oszlifowal" i tak narodzil sie P-51B ( i C - byl on produkowany w innych zakladach i byl troszke zmieniony, ale chcarakterystyki mial podobne). Juz tutaj N.A, postawil na duze zbiorniki paliwa w samolocie, choc to zawsze bylo problemem w mysliwcach (kwestia wywazenia samolotu podczas zuzywania sie paliwa). Jak sie okazalo P-51B/C byl na tyle dobry, ze USAAF skasowal specjalny projekt samolotu typowo eskortowego, mysliwca dalekiego zasiegu Vultee P-66 Vanguard (chyba tak sie zwal). Wersja D to juz tylko upiekszenie B/C. Dodano oczywiscie owiewke kroplowa (bo Amerykanie bedac w Anglii zazdroscili tego pilotom Typhoonow :)) no i wzmocniono uzbrojenie do 3 km-ow 12,7 na skrzydlo. A Twin Mustang - to chyba juz dzialania w Koreii... jezeli pamiec mnie nie zawodzi ;-) Ghost2 - Spoko, tylko trudno mi uznac cos tak wielkiego za mysliwiec. W gruncie rzeczy kategoria "Mysliwiec Nocny" powinna byc nieco przekonstruawana. Bo na poczatku IIws mysliwcem nocnym byl kazdy wiekszy samolot (normalnie typowy bombowiec), ktory po zainstalowaniu aparatury, mogl latac przy minimalnej widocznosci (w sumie w nocy ;)). el f i kapral po czesci -> skoro mamy byc nowa armia to rzeczywiscie nie widze potrzeby przewozu UAZow :)). Jak dla mnie kicha totalna z ta Cassa :/ Chyba, ze bedzie to mialo cel propaganndowy lub mialoby odwrocic uwage wroga... nie wiem ;)) el f -> Taa Fw-189 tez lubie, za ten nietypowy ksztalt :)) I wlasnie on jest typowym przedstawicielem samolotow rozpoznawczych. W USAAF rozpoznawczy spelnial funkcje zawsze obok funkcji lacznikowej - Piper L-3 Cup itp. W RAF stosowano przrobione bombowce, roznego rodzaju, az do czasu, gdy zaczeto majstrowac z aparatami na Spitfire'ach :)). A w ZSRS byl... Po-2 :)) A ten Cyclone podoba mi sie, bo ma sylwetke samolotu turystycznego, a byl wykorzystywany bojowo :). Co prawda z miernym skutkiem... ale zawsze cos takiego bylo.. no i Polacy na tym latali.

27.09.2002
18:00
[49]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Wozu ---> tak jak juz wspomnialem.. wolal bys aby polcy rzolnieze na pole walki jezdzili pociagmiem? Albo musieli pozyczac sprzet od czechow?... ja uwazam ze dobrze zrobili...

27.09.2002
18:01
[50]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Diplo -> Ale oferowali nam Herculesy a takze cos podobnego, tyle ze z dwoma silnikami (nie pamietam numeru, zdaje sie z Anglii) i tamte byly przystosowane do przewozu ciezszego (czyt. szerszego ;)) sprzetu. Nawet jesli bierzemy udzial w operacjach UN, to sam personel nie da rady, musza miec pojazdy. Honker czy chocby UAZ to podstawa, SKOT lub cos podobnego - to juz lepiej.

27.09.2002
18:10
[51]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Wozu --->nie mogli oferowac herkulesow bo z tego co mi wiadomo to byl przetarg na sredni samolot transportowy a nie na ciezki ;) chyba ze sie myle?

27.09.2002
18:12
[52]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

el f -> "Najdziwniejszy lub najśmieszniejszy samolot II wojny" ...kategoria... Caly temat moze taki byc :D. Tylko czy przyjmujemy za kryterium ilosc wyprodukowanych egzemparzy, bo jak nie to moge podeslac zdjecie samolotow, ktorych kariera zakonczyla sie na prototypie, albo wykonano tylko jeden egzemplarz :)) Viti -> Tyle kategori, bo widocznie sie nam nudzi ;)) Ale szczerze nigdy nie bylo jednej kategorii: mysliwiec. Jak bym byl uparty, to zrobilnym podzial na mysliwce wysokosciowe i typowe, operujace na srednim pulapie. P-47 "rozwija skrzydla" dopiero na duzej wysokosci, podczas gdy Mustang stawal sie tam coraz bardziej ociezaly i na odwrot. Samoloty byly tworzone wedlug konkretnych regul, ktore my tutaj, czesc, pominelismy, wlasnie aby bylo latwiej wybrac.

27.09.2002
18:15
[53]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Diplo -> Tak, czy siak, cala logstyka i tak bedzie jechac koleja, albo leciec wyporzyczonymi Ruslanami. Przeciez nie bedziemy slac Gromu, tylko raczej uczestniczyc w misjach pokojowych, dlatego chociazby samochod by sie tam przydal.

27.09.2002
18:21
smile
[54]

Diplo [ Generaďż˝ ]

"Z trzech ofert zgłoszonych przez Włochów, Ukraińców i Hiszpanów, dwie pierwsze nie spełniały naszych wymogów" Hiszpanie ---C-235 lub C-295 Włosi --- G-27 J Spartan Ukraińcy --- An-32 Wozu ---> Samolot transportowy nie slurzy zeby wozic logistyke.. od tego sa samoloty rzadowe ale po to zeby dostarczyc zolnierzy na pole walki... a taki uaz z karabinem maszynowym sie spokojnie zmiesci

27.09.2002
18:33
smile
[55]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

Wozu - I słusznie. Taki pilot leciał by w samolocie do walki na wys. pułapie; a jakby zobaczył niżej krążącego wroga to przesiadał by się do samolotu do walki na niskim pułapie, który by ciągnął na holu.

27.09.2002
18:37
[56]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

Co do pancerników z poprzedniej części. To bezsprzecznie typ Iowa. Ten pancernik nie miał nigdy równorzędnego przeciwnika. Chyba że inny pancernik typu Iowa lub South Dakota.

27.09.2002
18:48
[57]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Diplo -> dzieki za przypomnienie. Tylko ile taki UAZ u nas pociagnie jeszcze ? Hmm to bylo chyba pytanie retoryczne, bo u nas kazdy sprzet mozna eksloatowac dlugo po terminie przydatnosci :) Viti -> ... ??? ... Sprobuj sobie wyobrazic poscig P-47D-22 za Fw 190 A8. Na wysokosci ok. 9000m, P-47, predkosc 701 Km/h, Fw 190 - 625 km/h, na 2000m: P-47 - 580 km/h, Fw 190A8 - 545 km/h, przy czym Fw 190 na tej wysokosci byl niezwykle zwrotny, porownywalnie do Spitfire'a V, za to P-47 slabo reagowal na stery. Wlasnie dlatego Spitfire'y lataly glownie na niskich wysokosciach, a Mustangi na srednich (predkosc ponad 700 km/h osiagal na wysokosci 7500 m, potem jego predkosc maksymalna malala, az na 9000m mial tylko niewiele ponad 650 km/h)

27.09.2002
18:51
[58]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

Wozu - Proszę po polsku :)

27.09.2002
19:05
[59]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Viti -> To co napisalem w poprzednich postach. Mysliwiec mysliwcowi nie rowny. Kazdy byl produkowany wedlug jakiegos kryterium. Jezeli pilot P-47 chcial zaatakowac kogos znacznie nizej, to bylo to tylko jego ryzyko, bo z reguly pojedynki nie konczyly sie az ktos zginie, tylko brano pod uwage mozliwosci maszyny. Samolot byl wyposarzany w silnik i, najczesciej, sprezarke, ktora dawala mu najwieksza moc na danej wysokosci. Dlatego nie uswiadczysz opowiesci o zestrzeleniu przez P-47 samolotu na 1500-2000m (chyba, ze byla wywalczona przewaga powetrzna, ale w tym wypadku chodzi o pierwszy kontakt), takze nie znajdziesz historii zestrzelenia Bf 109K-4 przez P-51B na wa wysokosci powyzej 9000m.

27.09.2002
20:07
[60]

merkav [ Aguś ]

Wlasnie na TVN zaczal sie "Liberator" z Seagalem warto obejzej chocby dla widoku USS.Missouri:)))

27.09.2002
20:10
[61]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

oczywiście że Twin Mustang został po raz pierwszy użyty bojowo w czasie wojny koreańskiej ale mam słabośc do tego samolotu i nie mogłem się powstryzmać :-) Do służby liniowej wszedł dopiero w 1948 r. w 27 Skrzydle Myśliwców eskortowych. Kilka danych technicznych: Masa własna:6771 kg Silniki:Allison V-1710-143/145 Prędkośc maksymalna:740 km/h Zasięg:ok 2000 km To na razie tyle.

27.09.2002
20:18
[62]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

Wozu - Mały sens w tym widzę. Rzeczywiście musi wam się nudzic. Zawsze się wybierało najlepsze "coś" IIWŚ np. najlepszy czołg IIWŚ. Nie wgłębiano się czy dany czołg jest lekki czy ciężki, tylko czy najlepszy. A to czy dany sprzęt został właściwie wykorzystany zależało od dowództwa i samego żołnierza.

27.09.2002
22:17
[63]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Viti ----> Na poczatku tych watkow wybieralismy ogolnie najlepszy mysliwiec :) Teraz wiec mozemy sie pojsc troche dalej i wybrac mysliwiec w danych kategoriach :)

27.09.2002
23:35
[64]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Viti -> Za to ja nie widze sensu w wrzucaniu wszystkich mysliwcow do jednego wora. I nietylko ich. Bo doszloby do tego ze Seafire byl lepszy od Spitfire'a, bo mogl ladowac na lotniskowcu. A co do dowodztwa i zolnierza... To oni znali sie na tym czym latali i nigdy samolot nie byl wykorzystywany do celow do ktorych nie byl przystosowany. A mowa tu o typowych patrolach, eskortach itp. Wolne latanie pojawilo sie dopiero u aliantow kolo 44 roku, co bylo smieszna sprawa, bo Niemcy juz od 1939, a czesciej od 1940, organizowali tzw. lowy. Pilot takze nigdy nie wykorzystywal samolotu do innych celow niz zakladalo to zadanie. Jezeli do tego sie nie stosowal, to byla to nie subordynacja. Taki napiety stan rzeczy utrzymywal sie az do czasu ladowania w Normandii, kiedy to Luftwaffe na zachodzie przestalo prawie istniec. Wtedy na wyczyny pilotow patrzona przymrozonym okiem. Ale do tego czasu , przynajmniej w RAF, pilot nie mogl pierdnac w samolocie, jezeli nie widzialo o tym za wczasu dowodztwo ;)) (to zart, ale oddaje w pelni biurokratyczny system w Anglii).

27.09.2002
23:41
smile
[65]

Yoghurt [ Senator ]

To ja nadal o transporterach :) 1. Jestem pewien, ze BWP-2 posiada armatę 35 mm, a w kazdym razie tak mówią wszelkei znaki na niebie i ziemi z roku 1995 :) 2. Jak na transporter opancorzony BWP-2 ma naprawde niesamowite opancerzenie, oczywiście nie ma porównania z tzw. nowa jakością, ale nie zapominajmy o jednym- nowa jakość= droższa jakość :) A BWP-2 jest konstrukcją bardzo dobrą, a przy tym tanią- dodatkowe dopancerzenie to kwestia kosztu stalowej płyty, zaś w "nowym standardzie" pancerz jest tak maksymalnie udziwniany (tutaj trochę aluminium, ale już tutaj- stal, a tutaj damy może trochę tytanu... :)). Ja tam zawsze lubiłęm prostote łączoną ze skutecznością:) 3. Mój błąd, Warrior także jest gasienicowy, popieprzyło mi się :) Choć co ciekawe, istnieja modyfkacje Warriora (i chyba nawet Bradleya, ale to plotki raczej) na kołach. Ciekawostka- rosjanie zastanawiali się kiedyś nad BWP-1 na kołach, mysleli myśleli.... i wyszedł im BRDM :) 4. Zadania KTO i BWP- owszem, KTO służy głownie rozpoznaniu i szybkim transporcie piechoty na pole walki... jednakże gąsienicowiec może równie dobrze spełniać te funkcję... I do tej pory spełniał znakomice w państwach b. Ukąłdu Warszawskiego. 5. Z tymi gąsnienicami to aptent jeszcze z II WS, opracownay przez rosjan oczywiście:) Chyba żaden czołg w Armii Radzieckiej nie miał takich samych gasienic:) Zawsze mnie będzie radziecka mysl techniczna zadziwiała :) Co do samolotów- moje głosy: 1) najlepszy myśliwiec nocny: Cyb_767 --- P-61 Black Widow elf --- P-61 Black Widow Merkav---P61 Black Widow Diplo ---- nie mam typu bo sie nie znam.... Ghost2 ---- Bristol Beaufighter (chyba bardziej wszechstronny od Black Widow), ewentualnie Heinkel 219 Uhu lub Dornier 217 N2 waterhouse--- P-61 Black Widow Wozu ---- Tez oddaje glos na P-61, chociaz na poczatku wojny roznie to bywalo (chociazby Ju-88) Yoghurt--- Bristol Beaufighter- najwszechstronniejszy i najlepiej przystosowany do tego typu działan IMHO 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" Cyb_767 --- Supermarine Spitfire Mk IX elf --- A6M "Zero" Merkav---Supermarine Spitfire MkIX Diplo ---- Supermarine Spitfire MkXIV Ghost2 ---- Supermarine Spitfire MkIX waterhouse---Supermarine Spitfire MkIX Wozu ---- Supermarine Spitfire Mk XIV Yoghurt------ Supermarine Spitfire MkIX (oraz inne tej serii, ale ten najlepszy:)) b-"przechwytujący" Cyb_767 --- Fw-190 A5 elf --- Fw Ta 152 H Merkav---Fw-190 A5 Diplo --- Fw-190 Ghost2 ---- Me109 K4 (dobry na dużych wysokościach) waterhouse--- Fw Ta 152 H Wozu ----Jak-3 Yoghurt---- tez Jak-3, szczególnie po różnych "usprawnieniach" przeprowadzanych przez pilotó (inny kaliber działek, przekalibrowanie zbiezności ognia, "dopancerzenie") 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: Cyb_767 --- P-51D Mustang elf --- P-47 Thunderbolt Merkav--- P-51 Mustang Diplo ----- P-51 Mustang Ghost2 ---- P-51 Mustang (ew. Hawker Typhoon lub Tempest, jeśli brać pod uwagę przechwytywanie bomb V-1) waterhouse--- F-82E Twin Mustang Wozu ---- P-51, do tego byl tworzony :)) Yoghurt---- oczywiście Mustang, a cóżby innego:) 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: Cyb_767 ---Hawker Typhoon elf ---Hawker Tempest Merkav---Hawker Typhoon Diplo --- (jezeli dobrze zrozumialem) p-51 mustang Ghost2 ---- Hawker Typhoon waterhouse---Hawker Typhoon Wozu ---- P-47 Thunderbolt poznych wersji (po D-30, M i na Pacyfiku N) Yoghurt--- Ił 2- cóż, mozna się w ogóle zastanawiać, czy to jeszcze myśliwiec, czy jeszcze bombowiec, ale jednak uważam go za myśliwiec :) 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: Cyb_767 --- Me-262 Schwalbe elf --- Me-262 Schwalbe Merkav---Me-262 Schwalbe Diplo --- nie mam glosu Ghost2 ---- Me-262 Schwalbe waterhouse---Me-262 Schwalbe Wozu ---- nie da sie na nic innego zaglosowac, jak Me 262 Schwalbe Yoghurt---- Za bardzo się nie znam na odzutowcach z II WS... 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: Cyb_767 --- F4U1D Corsair elf --- F4U1D Corsair Merkav---F4U1D Corsair Diplo --- A6M "Zero" Ghost2 ---- Grumman F6F Hellcat waterhouse---Grumman F6F Hellcat Wozu ---- F6F-5 Hellcat Yoghurt----A6M Zero- doskonała konstrukcja, szczególnie te późniejsze, od 1944 to szczyt osiągniec samolotów pokładowych 7) najładniejszy wizualnie ( propozycja mi sie podoba:)) Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Merkav----P-38 Lightning Diplo --- fw-190 Ghost2 ---- Me 109 G waterhouse--- F-4U-1 Corsair Wozu ---- Caudron C 714 Cyclone Yoghurt---- Me-109 (w maskowaniu pustynym to prawdziwe cudo :))

28.09.2002
00:28
[66]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Yoghurt -> 1. Ech, zmusiles mnie abym przejrzal stronki www ;D i oto co znalazlem: --https://www.bharat-rakshak.com/LAND-FORCES/Army/BMP-2.html --Armament: 1 x 30mm 2A42 automatic cannon with 1000 rounds. :) 4. Bo "troszke" inna byla polityka :). Rosja nie wierzyli w zmasowany atak, zero litosci. Takze taki transporter moglby rzeczywiscie pelnic wiele funkcji, ale po co, skoro sa jednostki specjalnie do tego wyspecjalizowane. Nie zapominaj, procz wspomnianego BRDMa istnieje takze SKOT :) 5. Wierze na slowo, bo akurat rozne ciekawe opowiesci slyszalem z frontu wschodniego :). Na przyklad: w 1942-43, kiedy Rosjanie musieli sie cofac, nierzadko czolgi prosto z fabryki posylano odrazu na front. Nie byloby nic w tym dziwnego, gdyby nie to, ze nie byly one nawet lakierowane :)). Takze bez lakieru i farby, gola kupa stali, moze z gwiazdka czerwona na boku, pedzila do boju. Niestety nie sa mi znane historie takich czolgow, ktore przetrwalyby tydzien :)) I jeszcze jedno. Il-2 byl tak mysliwcem jak Ju-87 ;)). Byl to poprostu samolot szturmowy, choc znane sa nieliczne przypadki, ze 109tka zostala zestrzelona z tylnego SZkASa, ale czy mialo to charakter mysliwski ? ;)) A co do malowania. To chodzi o ten kolor piaskowy z zielonymi plamkami ? (byl na Bf 109E-3/4 z JG 27)

28.09.2002
01:00
[67]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Yoghurt 1. "Bojowe Wozy Piechoty" J.Kajetanowicz Bellona 1995 "Lekkie i średnie opancerzone wozy bojowe" I.Witkowski WiS 1993 "Współczesne gąsienicowe wozy bojowe " Lampart 1996 Dalej nie chciało mi się sprawdzać. W w/w armata kalibru 30 mm. 3. Rosjanie mają doświadczenie "kołowogąsienicowe" - cała seria człgów BT sprzed II wojny. 4. A BTRy, SKOTy ? Diplo W jaki rejon działań wojennych? - to Polska jest krajem ganicznym NATO . A w wypadku jakiegoś globalniejszego konfliktu to jednak raczej czołgi, BWPy i całe to tałatajstwo a nie komandosi są przydatniejsze. A jeśli chodzi o "pomoc sojuszniczą" na jakimś Haiti, Afganistanie czy innym Kuwejcie to sobie chłopaki mogą LOTem polecieć albo innym czarterem (raz na kilka lat taniej kupić bilety lotnicze niż samolot). Dywizji rozpoznawczych? - to mamy coś takiego? A jeśli już koniecznie chcemy latać swoją zabawką - to powinniśmy byli kupic bardziej kompatybilną z samolotami USAAF - to głownie Amerykanom pomagamy. Wyobraź sobie, leci "kasa" do takiego Afganistanu i coś się w niej spier.... . Co wtedy ? Wynajmujemy Rusłana i wieziemy furę części + ekipę remontową. Gdyby to był np Herkules - naprawili by to w każdej amerykańskiej bazie. Tylko Amerykanie muszą nauczyć się komu i jaką kopertę na biurku położyć ... Wymogi - jakie ??? chodziło o jakiś certyfikat cywilny Nie życzę Ci Diplo spotkania z jakimkolwiek przeciwnikiem na współczesnym polu walki w roli pasażera tego UAZa :-) Viti Najlepszy człg II wojny - to bez sensu Pewnie w 9 na 10 wyników to byłby Tygrys albo Pantera a wyobraź sobie Tygrysa na Pacyfiku - komedia , albo w roli czołgu rozpoznawczego ?

28.09.2002
02:37
[68]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

el f -> Tekst w sprawie Cassa. Popieram w calej rozciaglosci. Zwlaszcza, ze GROM do Afganistanu polecial samolotem rejsowym :), a saperzy + sprzet, Ruslanami. Takze UAZy moga sie przydac na terenie wzglednego spokoju, ale w rejonach mozliwych napiec, vel Jugoslawia, bez, co najmniej SKOTow sie nie obedzie. Tygrys na Pacyfiku ;)) - to bylo dobre. IJA, co prawda, kopiowala niemieckie pomysly, ale cale szczescie nie wszystkie ;))

28.09.2002
07:11
[69]

Diplo [ Generaďż˝ ]

el f ----> Zwroc uwage na to ze polska armia jest caly czas modernizowana, niedlugo moze zakupia hummery... chodz to raczej jeszcze marzenie... Nadal uwazam ze przyszle wojny beda glownie wojnami oddzialow specjalnych a ciezko mi wyobrazic sobie jak grmowcy desantuja sie z samolotu czarterowego... albo jak zaopoatrzenie jest dostarczane samoloetm cywilnym... Tak mamy nie tyle dywizje rozpoznawcze co bataliony rozpownawcze. Swoja droga bardzo elitarne oddzialy. To ze mamy inny sprzet niz amerykanie to raczej normalne... nigdy nie bedzie tak ze kazde panstwo sojusznicze bedzie dysponowalo swoim sprzetem. A jezeli polacy sa gdzies wysylani to rowniez jest wysylane zaopoatrzenie, takze czesci zapasowe...

28.09.2002
07:53
smile
[70]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. (back to work again :)) Ghost2---> dane C6N1 Saiun (mało bo mało ale tyle wyszperałem) Nakajima C6NI „Saiun" (Myrt) Producent: Nakajima Hikoki K. K. (Gumma, Aichi). Zbudowano 498 samolotów dwóch odmian. Typ: Pokładowy i bazowy bombowy, rozpoznawczy, dalekiego zasięgu. Załoga - 3 osoby. Historia: Samolot wprowadzony do akcji w 1942 r. Był budowany seryjnie w dwóch odmianach jako C6NI .(bombowy, rozpoznawczy i torpedowy) oraz C6N2 (nocny myśliwski bombardujący). Początkowo samoloty tego typu prowadziły rozpoznania bojowe z lotniskowców, później zostały wykorzystane w większej ilości z baz lądowych broniąc pozycji japońskich w Archipelagu Wysp Mariańskich (Guam,Saipan,Tinian), na Karolinach (Truk, Palau, Urusi), w atolach Nauru, Majuro i na Filipinach (Luzon). Poniosły duże straty w bitwach powietrznych o Okinawę. Konstrukcja: Całkowicie metalowy dolnopłat z chowanym podwoziem. Kadłub półskorupowy, wielosegmentowy. Płat kesonowy, dwudźwigarowy, trójdzielny. Napęd: Silnik gwiazdowy 18-cylindrowy NK.9K„Homare"21 o mocy 1471 kW (2000 KM). Śmigło metalowe, trójłopatowe, przestawialne, trzyzakresowe (rewers). Uzbrojenie: l k. masz. Fi - kał. 7,9 mm, bomby - torpeda 800 kg (w miarę potrzeby). Dane techniczne: (C6N1). Rozpiętość-12,50 m, długość - 11,00 m, wysokość-3.96 m.-pow. nośna - 25,5 m2, masa własna - 2908 kg, masa całkowita - 5274 kg, prędkość maks. - 609 km/h. prędkość min. - 139 km/h, czas wznoszenia na 6000 m - 8 min. pułap - l O 720 m, zasięg - 3080 I leszcze o Hurricanie z działkami 40mm. WERSJA HURRICANE Mk.IID Niewielka skuteczność działek kal. 20 mm podczas atakowania celów naziemnych i pojazdów opance-rzonych spowodowała rozpoczęcie prac nad nową wersją samolotu Hurricane uzbrojoną w 2 działka ka-libru 40 mm (tzw. 2 pdr. — 2 funtowe) zamontowane pod skrzydłami. Prototyp tej wersji, Mk. UD numer ewidencyjny Z 2326, oblatany został przez K. Seth--Smitha 18 września 1941 r. Samoloty pierwszych serii produkcyjnych, używane potem głównie przez 184 dywizjon RAF stacjonujący na terenie Wielkiej Bry-tanii, uzbrojone były w 2 działka Rolls-Royce BF (Belt Feed) zasilane z taśmy, a samoloty późniejszych serii w 2 działka Vickers kalibru 40 mm, używane na Bli-skim Wschodzie i w Birmie. Oprócz uzbrojenia „arty-leryjskiego" samoloty wersji Mk. UD miały zamon-towane w płatach 2 karabiny maszynowe Browning Mk. II kalibru 7,7 mm, ułatwiające określenie linii ce-lowania dla działek 40 mm za pomocą amunicji świetlnej i smugowej. Pocisk 40 mm wystrzelony pod odpowiednim kątem był w stanie przebić nawet opancerzenie niemieckich czołgów ciężkich Pz. Kpfw. VI Tiger I. WERSJE HURRICANE Mk. IIE i Mk. IV Kolejna wersja samolotu Hawker Hurricane, Mk. IIE, była wynikiem zapotrzebowania na samolot mogący wykonywać zadania bezpośredniego wspar-cia wojsk lądowych i samodzielne działania sztur-mowe. Samolot wersji Mk. IIE miał być wyposażony w urządzenia tropikalne oraz w powiększone opan-cerzenie (w sumie 160 kg) kabiny pilota, silnika i chłodnicy, szczególnie narażonej na ogień z ziemi. Uz-brojenie stałe składało się z 2 karabinów maszyno-wych Browning Mk. II kalibru 7,7 mm zamontowa-nych w skrzydłach. W samolocie Mk. IIE zastosowa-no tzw. płat uniwersalny, pozwalający na podwiesza-nie różnorodnych wariantów uzbrojenia: 2 bomb 113,4 lub 226,8 kg, 2 działek Vickers S kalibru 40 mm, 2 kaset z małymi bombami odłamkowymi (S. B. C -small bomb carrier), 2 urządzeń do stawiania zasłony dymnej (S.C.I —smoke curtain installation›. 8 niekierowanych pocisków rakietowych. Ponadto pod skrzydłami mogły być podwieszone dodatkowe zbiorniki z paliwem: półstałe o pojemności 200 l (44 galony ang.) i 409 l (90 gal. ang.) mb odrzucane w lo-cie o pojemności 205 l (45 gal. ang.). Nowość w uzbrojeniu Hurricane stanowiły niekierowane pociski rakietowe. Próby z nimi rozpoczęto w październiku 1941 r., kiedy to pod skrzydłami sa-molotu Mk.IIA (Z 2415) zamontowano 6 szynowych wyrzutni tych pocisków kalibru 76,2 mm, wyposażo-nych w głowicę bojową o masie 18 kg (40 funtów). Próby kontynuowano z dwoma dalszymi samolotami Mk. IIB (BN 583 i BN 902), które miały podwieszone po 8 prowadnic szynowych dla pocisków rakieto-wych nowego typu. Doświadczenia były tak pomyślne, że RAF zdecydował niezwłocznie wprowadzić do uzbrojenia niekierowane pociski rakietowe. Używano trzech typów tych pocisków: ćwiczebnych z głowicą o masie 11,4 kg (25 funtów ang.), przeciw-pancerno-burzących z głowicą o masie 22,8 kg (50 funtów) oraz przeciwpancerno-kumulacyjnych z głowicą o masie 11,4 kg (25 funtów ang.). W 1945 r. przeprowadzono próby pocisków rakietowych Long Tom kalibru 127 mm, które były wystrzeliwane z 2 wyrzutni podskrzydłowych samolotu Hurricane Mk. IV(KZ706). Prototyp wersji Mk. IIE został oblatany 23 marca 1943 r. Wyposażony był w silnik Rolls-Royce Merlin 27 o mocy 1215 kW (1620 KM) na poziomie morza przy 3000 obr./min, który napędzał trójłopatowe śmigło Rotol RS-5/11 automatycznie nastawne w lo-cie. Po wyprodukowaniu 270 maszyn Mk. IIE podjęto decyzję o zastosowaniu, w miejsce silnika Merlin 27, silnika Merlin 32, jednocześnie zmieniając oznacze-nie samolotu na Mk. IV. Prototyp tej wersji (jednocześnie pierwszy samolot seryjny oblatany 14 marca 1943 r.) wyposażony był w silnik Mer/m 32 o mocy 1233 kW (1645 KM) na po-ziomie morza i przy 3000 obr./min, napędzający czterołopatowe śmigło Rotol R/5/4 automatycznie na-stawne w locie. Po zakończeniu badań porówna-wczych okazało się jednak, że lepsze osiągi uzyskały samoloty z silnikiem Merlin 27 i trójłopatowym śmigłem Rotol RS-5/11, dlatego też standardowe samolo-ty wersji Mk. IV napędzane były silnikami Merlin 24 i Merlin 27. Samoloty tej wersji były wyposażone fa-brycznie w filtr przeciwpyłowy Vokes Mark V, po-większoną chłodnicę (związane to było z przezna-czeniem tego samolotu do użytkowania w klimacie tropikalnym) opancerzoną blachą pancerną grubości 4 mm. Ghost2----> chciałem wysłać rysunek (bokrys) ale jest za duży, jak go przrerobię na mniejszy to podrzucę póżniej. Na razie zdjęcie P-40 (piękny!!)---->>

28.09.2002
07:53
smile
[71]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. (back to work again :)) Ghost2---> dane C6N1 Saiun (mało bo mało ale tyle wyszperałem) Nakajima C6NI „Saiun" (Myrt) Producent: Nakajima Hikoki K. K. (Gumma, Aichi). Zbudowano 498 samolotów dwóch odmian. Typ: Pokładowy i bazowy bombowy, rozpoznawczy, dalekiego zasięgu. Załoga - 3 osoby. Historia: Samolot wprowadzony do akcji w 1942 r. Był budowany seryjnie w dwóch odmianach jako C6NI .(bombowy, rozpoznawczy i torpedowy) oraz C6N2 (nocny myśliwski bombardujący). Początkowo samoloty tego typu prowadziły rozpoznania bojowe z lotniskowców, później zostały wykorzystane w większej ilości z baz lądowych broniąc pozycji japońskich w Archipelagu Wysp Mariańskich (Guam,Saipan,Tinian), na Karolinach (Truk, Palau, Urusi), w atolach Nauru, Majuro i na Filipinach (Luzon). Poniosły duże straty w bitwach powietrznych o Okinawę. Konstrukcja: Całkowicie metalowy dolnopłat z chowanym podwoziem. Kadłub półskorupowy, wielosegmentowy. Płat kesonowy, dwudźwigarowy, trójdzielny. Napęd: Silnik gwiazdowy 18-cylindrowy NK.9K„Homare"21 o mocy 1471 kW (2000 KM). Śmigło metalowe, trójłopatowe, przestawialne, trzyzakresowe (rewers). Uzbrojenie: l k. masz. Fi - kał. 7,9 mm, bomby - torpeda 800 kg (w miarę potrzeby). Dane techniczne: (C6N1). Rozpiętość-12,50 m, długość - 11,00 m, wysokość-3.96 m.-pow. nośna - 25,5 m2, masa własna - 2908 kg, masa całkowita - 5274 kg, prędkość maks. - 609 km/h. prędkość min. - 139 km/h, czas wznoszenia na 6000 m - 8 min. pułap - l O 720 m, zasięg - 3080 I leszcze o Hurricanie z działkami 40mm. WERSJA HURRICANE Mk.IID Niewielka skuteczność działek kal. 20 mm podczas atakowania celów naziemnych i pojazdów opance-rzonych spowodowała rozpoczęcie prac nad nową wersją samolotu Hurricane uzbrojoną w 2 działka ka-libru 40 mm (tzw. 2 pdr. — 2 funtowe) zamontowane pod skrzydłami. Prototyp tej wersji, Mk. UD numer ewidencyjny Z 2326, oblatany został przez K. Seth--Smitha 18 września 1941 r. Samoloty pierwszych serii produkcyjnych, używane potem głównie przez 184 dywizjon RAF stacjonujący na terenie Wielkiej Bry-tanii, uzbrojone były w 2 działka Rolls-Royce BF (Belt Feed) zasilane z taśmy, a samoloty późniejszych serii w 2 działka Vickers kalibru 40 mm, używane na Bli-skim Wschodzie i w Birmie. Oprócz uzbrojenia „arty-leryjskiego" samoloty wersji Mk. UD miały zamon-towane w płatach 2 karabiny maszynowe Browning Mk. II kalibru 7,7 mm, ułatwiające określenie linii ce-lowania dla działek 40 mm za pomocą amunicji świetlnej i smugowej. Pocisk 40 mm wystrzelony pod odpowiednim kątem był w stanie przebić nawet opancerzenie niemieckich czołgów ciężkich Pz. Kpfw. VI Tiger I. WERSJE HURRICANE Mk. IIE i Mk. IV Kolejna wersja samolotu Hawker Hurricane, Mk. IIE, była wynikiem zapotrzebowania na samolot mogący wykonywać zadania bezpośredniego wspar-cia wojsk lądowych i samodzielne działania sztur-mowe. Samolot wersji Mk. IIE miał być wyposażony w urządzenia tropikalne oraz w powiększone opan-cerzenie (w sumie 160 kg) kabiny pilota, silnika i chłodnicy, szczególnie narażonej na ogień z ziemi. Uz-brojenie stałe składało się z 2 karabinów maszyno-wych Browning Mk. II kalibru 7,7 mm zamontowa-nych w skrzydłach. W samolocie Mk. IIE zastosowa-no tzw. płat uniwersalny, pozwalający na podwiesza-nie różnorodnych wariantów uzbrojenia: 2 bomb 113,4 lub 226,8 kg, 2 działek Vickers S kalibru 40 mm, 2 kaset z małymi bombami odłamkowymi (S. B. C -small bomb carrier), 2 urządzeń do stawiania zasłony dymnej (S.C.I —smoke curtain installation›. 8 niekierowanych pocisków rakietowych. Ponadto pod skrzydłami mogły być podwieszone dodatkowe zbiorniki z paliwem: półstałe o pojemności 200 l (44 galony ang.) i 409 l (90 gal. ang.) mb odrzucane w lo-cie o pojemności 205 l (45 gal. ang.). Nowość w uzbrojeniu Hurricane stanowiły niekierowane pociski rakietowe. Próby z nimi rozpoczęto w październiku 1941 r., kiedy to pod skrzydłami sa-molotu Mk.IIA (Z 2415) zamontowano 6 szynowych wyrzutni tych pocisków kalibru 76,2 mm, wyposażo-nych w głowicę bojową o masie 18 kg (40 funtów). Próby kontynuowano z dwoma dalszymi samolotami Mk. IIB (BN 583 i BN 902), które miały podwieszone po 8 prowadnic szynowych dla pocisków rakieto-wych nowego typu. Doświadczenia były tak pomyślne, że RAF zdecydował niezwłocznie wprowadzić do uzbrojenia niekierowane pociski rakietowe. Używano trzech typów tych pocisków: ćwiczebnych z głowicą o masie 11,4 kg (25 funtów ang.), przeciw-pancerno-burzących z głowicą o masie 22,8 kg (50 funtów) oraz przeciwpancerno-kumulacyjnych z głowicą o masie 11,4 kg (25 funtów ang.). W 1945 r. przeprowadzono próby pocisków rakietowych Long Tom kalibru 127 mm, które były wystrzeliwane z 2 wyrzutni podskrzydłowych samolotu Hurricane Mk. IV(KZ706). Prototyp wersji Mk. IIE został oblatany 23 marca 1943 r. Wyposażony był w silnik Rolls-Royce Merlin 27 o mocy 1215 kW (1620 KM) na poziomie morza przy 3000 obr./min, który napędzał trójłopatowe śmigło Rotol RS-5/11 automatycznie nastawne w lo-cie. Po wyprodukowaniu 270 maszyn Mk. IIE podjęto decyzję o zastosowaniu, w miejsce silnika Merlin 27, silnika Merlin 32, jednocześnie zmieniając oznacze-nie samolotu na Mk. IV. Prototyp tej wersji (jednocześnie pierwszy samolot seryjny oblatany 14 marca 1943 r.) wyposażony był w silnik Mer/m 32 o mocy 1233 kW (1645 KM) na po-ziomie morza i przy 3000 obr./min, napędzający czterołopatowe śmigło Rotol R/5/4 automatycznie na-stawne w locie. Po zakończeniu badań porówna-wczych okazało się jednak, że lepsze osiągi uzyskały samoloty z silnikiem Merlin 27 i trójłopatowym śmigłem Rotol RS-5/11, dlatego też standardowe samolo-ty wersji Mk. IV napędzane były silnikami Merlin 24 i Merlin 27. Samoloty tej wersji były wyposażone fa-brycznie w filtr przeciwpyłowy Vokes Mark V, po-większoną chłodnicę (związane to było z przezna-czeniem tego samolotu do użytkowania w klimacie tropikalnym) opancerzoną blachą pancerną grubości 4 mm. Ghost2----> chciałem wysłać rysunek (bokrys) ale jest za duży, jak go przrerobię na mniejszy to podrzucę póżniej. Na razie zdjęcie P-40 (piękny!!)---->>

28.09.2002
07:57
smile
[72]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

SORRY!!! To ten pier...ny Bill Gates !!!! Przepraszam to nie było specjalnie ;)

28.09.2002
09:20
[73]

Viti [ Capo Di Tutti Capi ]

elf - Dlaczego bez sensu. Tygrys był wykorzystywany na pacyfiku albo Pantera ? Nie. Więc nie ma co gdybać. I nie ma żadnej komedii.

28.09.2002
09:35
smile
[74]

Cyb_767 [ Pretorianin ]

Witam. Głosowanie idzie pełną parą :-) Viti – ja w sprawie kategorii wyboru. Ponieważ to ja jestem po części autorem w/w kategorii ( z późniejszymi zmianami zaproponowanymi przez innych uczestników wątku) czuję się w obowiązku wypowiedzieć. Jak już napisał wcześniej Wozu głosowaliśmy na najlepszy myśliwiec bez żadnych kategorii – każdy (no może prawie każdy : )) oddał swój głos, ale okazało się ,że prawie każdy biorący udział w głosowaniu mimowolnie ;) napisał, że jakby uwzględnić warunki to .... . I tak pojawiła się idea podziału mysliwców na kategorie ( PZL P-11c to myśliwiec i P-61 Black Widow to też myśliwiec – ale jakoś nikomu nie przychodzi do głowy ich porównywać: )) – przykład może skrajny, ale moim zdaniem trafnie oddający zaistniałą sytuację; )). Poprzednie głosowanie się skończyło i koniec. To (obecne) trwa nadal i procentuje dyskusją z której można się ciekawych rzeczy dowiedzieć, lub uzupełnić luki we własnych danych i wiadomościach (Wozu --- > dzięki za informacje dotyczące historii P-51 –szacunek, szacunek - mam nadzieję że się nie obraziłeś za mój post o P-51 ? :- ))). Po prostu to głosowanie ( moim zdaniem ) w pełniejszy sposób przedstawia poglądy uczestników tego wątku na temat „najlepszy myśliwiec II wojny światowej”. Pytanie - kiedy zamykamy głosowanie i głaszamy "wszem i wobec" wyniki ? Dzięki za zdjęcie Twin Mustanga (elf – big pokłon !!!) i dane techniczne (waterhouse - second big pokłon !!!) Jak mi się uda to jeszcze jedno zdjęcie P-40 ------ > Ps. A jak się nam będzie nudziło to podzielimy je na krótkodystansowe, średniodystansowe, długodystansowe i w ogóle nie wymagające lotnisk : )))))))) Szacuneczek i Pozdrowienia.

28.09.2002
11:59
smile
[75]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Viti -> Chodzi o to, ze czolg, ktory sprawdzil sie w jednym teatrze dzialan, niekoniecznie podolalby w innym. Wiec widzisz, nawet z tego powodu potrzebne bylby kategorie :) Cyb_767 -> Nie ma za co :)) Akurat sie tak sklada, ze temat P-51, P-40 i P-47 mam z lekka oklepany, bo do tych samolotow zdobywalem dokumentacje pod modele :)). Wiec info o P-51 podalem na podstawie monografi :) A poza tym, trudno doprowadzic mnie do stanu urazu lub cos kolo tego. Jesli mam informacje, to dziele sie nimi. Jesli bledne, to slucham korekty :). Dzieki za piekne profile. A glosowanie mozna zakonczyc wraz z koncem miesiaca. Wtedy chyba kazdy kto przypadkiem wpadnie bedzie mogl oddac glos, a i czas pozostaly jest niewielki. A oto Cyklon z polska szachownica (zapomnialem go wczesniej podac)===========>

28.09.2002
18:17
[76]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Rany.. jak sie tu pusto nagle zrobilo... ;) To ja podesle nastepne zdjecie: "Niemiecki zwiad ;)" ----------------->

28.09.2002
19:06
[77]

Diplo [ Generaďż˝ ]

slyszeliscie ze dostalismy juz druga fregatke klasy Oliver Hazard Perry. Niegdys USS "Wadsworth" bedzie teraz plywal jako ORP "Kosciuszko". Z tego co slyszalem obie fregaty maja chronic zeglugi cywilnej na baltyku... ciekawe jak im to wyjdzie ;)

28.09.2002
19:13
[78]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Pozwolilem sobie podliczyc glosowanie na najlepszy mysliwiec... (mozna teraz dawac we wstepniaku) :)) 1) najlepszy myśliwiec nocny: >> P-61 Black Widow<< 2) najlepszy myśliwiec w walce typu: a-„dogfight" >>Supermarine Spitfire Mk IX<< b-"przechwytujący" >> Fw-190 A5 << 3) najlepszy myśliwiec eskortowy: >>P-51D Mustang<< 4) najlepszy myśliwiec do ataków na cele naziemne: >>Hawker Typhoon << 5) najlepszy myśliwiec odrzutowy: >>Me-262 Schwalbe<< 6) najlepszy myśliwiec pokładowy: >>F4U1D Corsair<< >>Grumman F6F Hellcat<< 7) najładniejszy wizualnie : Cyb_767 --- P-40 N Warhawk. Merkav----P-38 Lightning Diplo --- fw-190 Ghost2 ---- Me 109 G waterhouse--- F-4U-1 Corsair Wozu ---- Caudron C 714 Cyclone Yoghurt---- Me-109 (w maskowaniu pustynym to prawdziwe cudo :))

28.09.2002
19:19
smile
[79]

Stinger [ Warrior Of Havoc ]

Sorry że nie bardzo w temacie wątku ale nie chce zakładać nowego : Czy wehrmacht to określenie całej armii niemieckiej czy tylko części ??

28.09.2002
19:21
[80]

Diplo [ Generaďż˝ ]

wehrmacht to nazwa wojsk ladowych armi niemieckiej, wojska powietrzene to Lufftwafe, a wodne to Krigsmarine. Ps. nie wiem czy tak sie to pisze bo nie znam sie na niemieckim :)

28.09.2002
19:22
[81]

Diplo [ Generaďż˝ ]

hm wojsk ladowych albo tylko pancernych... tu nei jestem na 100% pewien...

28.09.2002
19:23
[82]

merkav [ Aguś ]

No i jeszcze Abwehra wywiad:)

28.09.2002
19:24
[83]

Stinger [ Warrior Of Havoc ]

a czy SS to tez wehrmacht ?

28.09.2002
19:25
[84]

Diplo [ Generaďż˝ ]

SS, SturmStandarde (czy jakos tak) to elitarne odzialy wojsk pancernych, czyli naleza do wehrmachtu

28.09.2002
19:25
[85]

merkav [ Aguś ]

Tak ,tylko taki bardziej "lubiany" przez her.Adolfa

28.09.2002
19:27
smile
[86]

merkav [ Aguś ]

Alez Dioplo SS to takze dywizej piechoty i grenadierow pancernych . Nie wojowali samymi czolgami:)

28.09.2002
19:29
[87]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Merkav, z tego co wiem grenadierzy, piechota i czolgi wchodzily w sklad dywizji pancernych... na tym polegala cala doktryna wojenna... dlatego tak uogulnilem :)

28.09.2002
19:30
[88]

Stinger [ Warrior Of Havoc ]

pytam bo ostatnio kłóciłem sie z nauczycielką od polskiego, pisałem refleksje po "Pianiście" i napisałem że powstańcy walczyli z żołnierzami wehrmachtu a ona mi mówi ze to nie był wehrmacht

28.09.2002
19:32
[89]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Stinger, no jak mowilem glowy nei daje ale na 95% nauczycielka nie ma racji :).

28.09.2002
19:32
smile
[90]

merkav [ Aguś ]

Nie wiem II wojna to moja pieta Achillesowa:) Stinger ---Miala racja wtedy walczylismy z Viet-Kongiem:))

28.09.2002
19:34
[91]

Diplo [ Generaďż˝ ]

he he he Merkav, ja w sumie az tak scisle formacjami sie nie interesowalem wiec moge sie mylic... ale wydaje mi sie ze mam racje :)

28.09.2002
19:35
[92]

Stinger [ Warrior Of Havoc ]

A znacie moze jakąś stronke o takiej tematyce zebym mógł czymś poprzeć swój bunt na polskim :)

28.09.2002
19:39
[93]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Stinger ---> wpisz w przegladarce "whermacht" a na pewno cos sie znajdzie ;)

28.09.2002
19:40
[94]

merkav [ Aguś ]

Tu jest stronka o Powstaniu Warszawskim.Sporo opisow oddzialow.

28.09.2002
19:42
[95]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

witam! IMO wehrmacht to ogół niemieckich sił zbrojnych utworzony w 1935 składajcy się z sił lądowych, lotnictwa i marynarki wojennej jednak oddziały Waffen SS to całkiem osobna formacja nie należaca bezpośrednio do Wehrmachtu. Podczas powstania powstańcy walczyli z żołnierzami W. Stinger------> Twoja nauczycielka nie ma racji

28.09.2002
19:46
[96]

Stinger [ Warrior Of Havoc ]

A co to było Waffen SS ?

28.09.2002
19:54
[97]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Diplo -> O Kosciuszce to dawalem nawet pytanie ze zdjeciem w poprzednim watku ;D. Z tego co pamietam merkav odgadl prawidlowo :) Powstawnie Warszawskie 1944 -> Wedlug monografi, ktora posiadam Niemcy w Warszawie mieli odzialy: Wehrmachtu, Waffen SS, policji, a takze jednostki wschodnie: Rona i Kozakow. Czyli Polacy musieli natknac sie na Wehrmacht :). A co do pancerniakow, to operowala wtedy kolo Warszawy 3 Dywizja Pancerna SS - to znaczy, mozna stwierdzic, ze operowala juz na froncie :)

28.09.2002
19:54
smile
[98]

merkav [ Aguś ]

Co to bylo jest na tej www co ci podalem:) No i tak dzieki panu Singerowi mozna by zalozyc kolejna czesc:) Diplo tylko sie nie pomyl:)

28.09.2002
19:57
[99]

Stinger [ Warrior Of Havoc ]

Dzieki wszytkim za pomoc

28.09.2002
20:01
[100]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

stinger-----> nie ma za co merkav------> może byśmy następną część jakoś nazwali, np Kantyna Oficerska albo lepiej Siły Zbrojne GOL ;-)) Co o tym myślicie?

28.09.2002
20:04
smile
[101]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Waterhouse -> Kantyna Oficerska - to brzmi dumnie ;)

28.09.2002
20:10
smile
[102]

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]

wozu-----> mam nadzieję żę inni też zaakceptują tą nazwę :-) wpadnę tu znowu jak powrócę ze spotkania ;-)))) około g. 24

28.09.2002
20:22
smile
[103]

merkav [ Aguś ]

Rozkazem 103245/873 nazwa "Kantyna Oficerska" zostala przyjeta:))) (przynajmniej przezemnie)

28.09.2002
21:39
[104]

Diplo [ Generaďż˝ ]

No dobra ja sie podiolem tej misji ;)) Zapraszam:

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.