GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195)

01.03.2008
17:06
smile
[1]

Adamus [ Gladiator ]

Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195)

Do trzynastej części wątek ten nosił tytuł "Might & Magic VI".

Do 191 częsci tytuł wątku brzmiał: "Serie M&M, Wizardry i inne cRPG-i w trybie FPP"

Został on założony przez Adamusa jeszcze w lutym 2001 roku i jest jednym z dwóch najdłużej ciągniętych wątków w historii Gry-Online. Przewinęło sie w tym czasie przez niego sporo osób i zasób informacji o M&M VI w nim zawarty jest naprawdę imponujący. Okazało się jednak, że nie tylko o tej grze i tej serii uczestniczący w nim ludzie rozmawiają. Wszyscy jednak są miłośnikami cRPGów i to takich jak właśnie seria M&M, Wizardry, The Elder Scrolls, czy Demise. Jak zauważycie, wszystkie te gry zostały zrealizowane w starym dobrym trybie FPP, gdzie akcję śledzimy oczyma naszej drużyny. Niestety w ostanim czasie powstaje coraz mniej gier w trybie FPP :-(. Dlatego postanowiliśmy mocno rozszerzyć temat wątku i zapraszamy do dyskusji o nie tylko grach cRPG w trybie FPP, ale również o innych grach w które gramy :-DDD.

M&M 4 i 5:
Wszystko o tych dwóch częściach kultowej serii:



M&M6:
Najlepsze kompendium wiedzy o M&M6 w języku polskim - strona Bodzia:

Dla wolących posługiwać się językiem angielskim:

Super patch do M&M 6 wykonany przez nieocenionego _Mok_'a:


M&M7:
Kompendium wiedzy po polsku:

Dla wolących posługiwać się językiem angielskim:

Świetne patche do M&M7 przygotowane przez _Mok_'a:
wersja angielska:
wersja polska (CD Projekt - extra klasyka):

M&M8:
Kolejne niezbędne patche _Mok_'a:
wersja angielska:
wersja polska (CD Projekt - extra klasyka):

Wizardry 7:
Świetna strona z podpowiedziami:

Patch do W7 Gold zrobiony przez nieocenionego _Mok_'a:


Wizardry 8:
Najlepsza bodaj strona w języku angielskim:

Polska strona podana przez Reksia:


Demise:
Polecana przez Wreaker'a:

Strona polecana przez Logadina:



OD WĄTKU 194 PROWADZIMY RANKING GIER cRPG wg UŻYTKOWNIKÓW WĄTKU.

Jeżeli ktoś ma ochotę ocenić wg własnego uznania dziesiątkę najlepszych gier cRPG, to proszę dopisać się w wątku. Punktacja - 10 pkt, za 1miejsce; 9 pkt. za 2 miejsce itd. do 1 pkt, za 10 miejsce.

Might & Magic 6 - 64
Planescape Torment - 55
Fallout 2 - 42
Wizardy 8 - 42
Might & Magic 7 - 35
Fallout 1 - 29
Morrowind - 27
Daggerfall - 23
Betrayal at Krondor - 22
Might & Magic World of Xeen - 17
Ultima 9 - 16
Arcanum - 15
Wizards & Wariors - 15
Gothic 1 - 14
Arx Fatalis - 13
Might & Magic 8 - 13
Demise - 12
Final Fantasy 10 - 10
World of Warcraft - 10
Final Fantasy 7 - 9
Stonekeep - 9
Baldurs Gate Trilogy - 8
Baldurs Gate - 6
Baldurs Gate 2 - 6
Diablo 1 - 6
Gothic 2 - 6
Mordor - 6
Knight of the Old Republic - 4
Icewind dale 1 - 3
Icewind dale 2 - 3
Ishtar 3 - 3
Wizardry 7 - 3
Knight of The Old Republic 2 - 2
Lands of Lore - 1
Sea Dogs - 1

Link do poprzedniej części:
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=7452250&N=1


Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195) - Adamus
01.03.2008
17:10
smile
[2]

Adamus [ Gladiator ]

W związku z pozycją M&M6 w rankingu pozwolilem sobie zmienic obrazek :-P

01.03.2008
17:16
[3]

Adamus [ Gladiator ]

Belert --> Sorry :-(. Zapomniałem, że z kasą mogą byc problemy.

OldDorsaj --> Właśnie kupiłem za 19,90 :-P

Raf --> Dzieki za podsumowanie :-)

Baczność!

PRZED SZEREG WYSTĄP

UDZIELA SIE POCHWAŁY W WĄTKU:-)

Spocznij :-D

01.03.2008
18:03
[4]

Belert [ Senator ]

Adamus :--> wiesz jest roznica miedzy lewa kasa a oficjalna :( Nie moge pojsc i wziasc kase z domowej szulady ( kolo 50 zeta) i udac ze nic nie wzialem co przy mojej malzonce zakonczyloby sie III woja swiatowa :))

01.03.2008
23:07
smile
[5]

Raf [ Pretorianin ]

Adamus -> hehe, nie ma za co :) w miarę pojawiania się kolejnych głosów będę uaktualniał wyniki.

01.03.2008
23:30
[6]

OldDorsaj [ Senator ]

Belert---trzeba było to ustawić na odwrót-czyli robić awanturę jak żona bierze a nie jak ty-ehh,dobrze że ja tak nie mam :P

01.03.2008
23:36
[7]

Belert [ Senator ]

jakbys mial to bys wiedzial ze jak ona bierze to lepiej siedziec cicho i ew. pozniej o cos tam powalczyc :))))))

01.03.2008
23:38
[8]

OldDorsaj [ Senator ]

co znaczy jakbym miał??!-żonę?-żonę mam od 22 lat :P

u mnie panuje pełny pokój i zrozumienie :P


Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195) - OldDorsaj
01.03.2008
23:44
smile
[9]

AQA [ Pani Jeziora ]

Łolaboooga, szuflady.. Panoowie, mój małżon moja kartę do bankomatu posiada. Ten to ma, nie ?

A poza tym, to bym sie chciała po "latach" przywitać i zagłosować, ale tylko na pierwsze 3 miejscówki:
1. Planescape Tornment
2. MM6
3. Morrowind

Pozostając w nasłuchu pozdrawiam serdecznie :)

02.03.2008
05:49
[10]

OldDorsaj [ Senator ]

AQA--->ostatnio pomyślałem,że tylko ciebie jeszcze brakuje-teraz Adamus już chyba jest w pełni szczęśliwy-już prawie wszyscy się odezwali---acha,nie obijaj się tylko dawaj pełną listę,bo tak to ciężko punktować :P

02.03.2008
08:00
[11]

Adamus [ Gladiator ]

AQA --> WItaj złotko :-). Nie marudz, tylko dawaj pełna dziesiątkę i częściej tu zaglądaj :-D.

OldDorsaj --> Czasami pies z kotem żyje lepiej jak dwa koty :-P. Moje dwa przez prawie rok ze soba nie rozmawialy :-P. To znaczy stara syczała na małą, ale od pół roku już jest dobrze, nawet razem śpią :-)

A swoją droga ten wpis w niedziele przed 6 świadczy, że juz wstałeś, czy że jeszcze sie nie kładłes? :-PPP


Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195) - Adamus
02.03.2008
08:06
[12]

Adamus [ Gladiator ]

A co do kotów, to nawet teraz razem telewizje oglądają :-)


Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195) - Adamus
02.03.2008
10:39
[13]

OldDorsaj [ Senator ]

Adamus--->hmm,dokładnie to było tak:wróciłem po imprezie lekko wcięty i się położyłem-obudziłem się po 5 rano i nie mogłem zasnąć ponownie-wstałem,przeglądnąłem wątki na GOL-u,pograłem z godz. w W8 i o 7 poszedłem znów spać-wstałem o 10 :P.Na moim zdjęciu jest jeszcze świnka morska,która jednak jako najbardziej ciekawska zwiedzając wyszła poza kadr.

02.03.2008
11:02
[14]

birkut_k [ Pretorianin ]

Może i ja dorzucę swoją dziesiątkę - większość mocno podstarzała (podobnie jak ja -:) )
1. Gothic 1
2. Wizardry 8
3. Gothic 2
4. Demise
5. Lands Of Lore 1
6. Morrowind
7. Anvil of Dawn
8. Stonekeep
9. Oblivion
10. Gothic 3

02.03.2008
14:01
[15]

Belert [ Senator ]

Old:--> napisz miprosze zanim wywale te gre z kompa jak przyklaczyc posatcie bo w pojedynke nie da sie lazic.daje "a" i niby jest ok ale co z tego jak nie dołącza.Acha i jeszcze jaki sklad na poczatek i czy trzeba miec 4 gosci czy wiecej czy mniej i ile max bo w tutorialu nie doczytalem sie na ten temat nic.Pls help.

02.03.2008
16:27
[16]

birkut_k [ Pretorianin ]

Belert ---> pytasz o Demise??? (niby kolejnych bohaterów przyłącza się przez A czyli "ask" ale z kolei pytasz czy przyłaczyć czterech czy więcej a w Demise 4 to max????)

02.03.2008
16:29
[17]

Sinic [ ]

Nie dam rady 10 ;) Niewiele gier jest takich ktore przyciagnely moja uwage na dluzej i sklonily do ponownego siegniecie.

1. Wiz 8 - jedna z niewielu gier w ktore sie zagrywalem bardzo dlugi czas przechodzac ja po wielokroc. W roznych kombinacjach druzyny z iloscia od 8 do pojedynczego.

2. Fallout 2 - Raczej pozycja 3 bo ilosc grania o tyle mniejsza od Wiz 8 ;) Nie siegalem az tyle razy po nia chyba z powodu mniejszej ilosci kombinacji z druzyna. Mam tendencje do wybierania zawsze tego samego, najlepszego moim zdaniem, rozwiazania. A ciagle powtarzanie tego samego zbyt wiele razy sie nie uda. Tego swojego Wybranca zawsze musialem miec takiego samego.

3. Diablo 2 - moze to nie jest klasyk cRPG, dla ortodoksyjnych nie jest na pewno. Jednak swego czasu spedzilem przy tej grze i oferowanej przy niej "mlocce" sporo czasu i przyjemnie sie w nia gra.

Wsrod reszty gier trudno doprawdy by mi bylo wybrac kolejne miejsca. Zadna sie nie wyroznila w szczegolny sposob. Moglbym wpisac tylko losowo kolejne pozycje.

02.03.2008
16:47
[18]

Belert [ Senator ]

tak pisze o demise , nie moge przylaczyc nikogo do pojedynczej postaci?Co robie zle ?

02.03.2008
17:09
[19]

birkut_k [ Pretorianin ]

Rozumiem, że wszystkie postaci są w tym samym miejscu (np. w mieście)? - jezeli tak to problemy mogą być spowodowane albo tym, że charakter postaci jest krańcowo różny (nie można w jednej ekipie mieć postaci o chrakterze złym i dobrym - dopuszczalna jest tylko kombinacja dobry + neutralny lub zły i neutralny). Jeżeli to nie to - u mnie jeszcze wystąpił taki problem po zainstalowaniu Demise the Revelation w wersji polskiej (są wtedy polskie napisy a zamiast polskich znaków - różne krzaczki) bardzo łatwo można sobie z tym poradzić zmieniając język poprzez wpis w rejestrze - wadą jest to, że po takim zabiegu niektóre napisy w Windows Xp są po angielsku - ja zrobiłem sobie dwa pliczki - jeden pod Demise i jeden przywracający poprzednią stronę kodową. Gra zaczęła chodzić bardzo stabilnie choć oczywiście wszystko jest po angielsku (ala w przyp. Demise nie ma to chyba znaczenia) Tu masz link do strony dyskusyjnej, gdzie ten problem jest opisany:

02.03.2008
17:25
[20]

birkut_k [ Pretorianin ]

Belert ---> Jeżeli chodzi o dobór drużyny to możliwości jest mnóstwo. Generalnie należy nie korzystać z rady zawartej w Tutorialu gdzie zalecają krecić każdą postać w gildii Artisan do poziomu 30 - moim zdaniem warto to robić ale w gildii Warrior - w gildii tej również jest bardzo wysoki przyrost punktów życia na poziom a przy okazji szkolisz go na dobrego wojownika. Ja aktualnie gram samymi ludźmi (plusem tu jest, że mogą należeć do każdej gildii, minusem jest, że nie mają żadnych startowych odporności co na niższych poziomach jest upierdliwe ale zawsze można założyć jekieś uodparniające gadżety). Grając w Demise doszedłem w zasadzie do końca - po ściągnięciu DTR zacąłem sobie jeszcze raz. Aktualnie ekipa wygląda tak:
1. Ninja poziom 49/Explorer 47
2. Warrior 32/Sorceror 38
3. Warior 26/Magi 34
4. Warrior 24/Warlock 34
Z ekipą tą dotarłem narazie do 13 poziomu

02.03.2008
19:24
[21]

Raf [ Pretorianin ]

Co do rankingu, to jednak proponowałbym zamieszczać 10 pierwszych miejsc, bo inaczej wynik ulegną spaczeniu. Myślę, że każdy te 10 gier da rade wymyślić;)

02.03.2008
19:36
[22]

Sinic [ ]

Dobra, to wymyslam ;P

1. Wizardry 8
2. Fallout 2
3. Diablo 2
4. M&M 7
5. WoW
5. BG 1
6. Icewind Dale
7. Gothic
8. Icewind Dale 2
9. Divine Divinity
10. Neverwinter Nights

02.03.2008
20:06
smile
[23]

Raf [ Pretorianin ]

Sinic -> No, postawa godna naśladowania :)

AQA -> Ty też dasz radę :)

02.03.2008
20:23
[24]

OldDorsaj [ Senator ]

Belert--->trochę już zapomniałem(mnie się wydawało że mozna mieć 6 czy 8 postaci w drużynie) i musiałbym grę zainstalować-ale przypominam sobie że to było jak pisze birkut-może to głupie pytanie,ale czy wcześniej stworzyłeś bohaterów,których mozesz przyłączyć,tak jak np w W8?Ja miałem inne rasy,choćby dlatego,że czasem trzeba popływać dłuzej i jedna która umie długo wstrzymać oddech jest na wagę złota.

Adamus--->no ja też kupiłem tę sagę BG-28 z przesyłką,nówka w folii-i znów mam w co grać:W8,BG saga,Arx Fatalis,Demise z dodatkiem,może nawet tego WoXa jeszcze pociągnę :P

03.03.2008
09:07
smile
[25]

Adamus [ Gladiator ]

A ja posuwam sie do przodu w Wizardry 7 :-P. Zapomnialem juz jak trudna jest ta gra :-/. Na najniższym poziomie trudności wczoraj z jednym bossem walczyłem z godzinę a stado ptaszków (16 sztuk) pilnującej skrzynki z cennym artefaktem załatwiłem po wydaniu wszystkiej kasy na scrolle z fireballem :-P. Do tego od poczatku gram z solucja w reku, bo zagadki z Wizardry 8 to popiardółka w porównaniu z tymi z siódemki :-P. ALE JEDNAK NADAL TA GRA ZASYSA JAK ODKURZACZ :-)

03.03.2008
09:12
smile
[26]

Adamus [ Gladiator ]

Mailman --> Znalazłem świetna solucję do W7 :-). Sa tez mapki, bez niej skonczyc gre jest prawie niemozliwe :-PPP

CRUSADERS OF THE DARK SAVANT is a BIG game. Plan on playing for a
couple of months, at least. It is also a very non-linear game. You
can wander pretty much all over as you choose. But there are certain
times when you must have a certain thing in hand to go on from where
you are, and it could require a long search far across the countryside
before you found it - and even then you might not recognize it. In
order to avoid multiple cross-country searches, I have chosen to lead
you along a much more linear path which will take you first to the
required item, and later on we will come to the place where it is used.
There is also a lot of randomness in the game. Even though you may
choose to follow me step by step in this walkthrough, your game will
NOT be exactly like mine. Where you come across happenings that I do
not describe, you're on your own.

For example: This particular paragraph is being written as I
(we, if you're following) am/are en route from Nyctalinth to
Dionysceus. I have just met/traded with 'Mick the Pick' (an NPC)
and also met 'Rodan Lewarx' (another NPC) from whom I bought the
?CRYPT? map. I can have no idea where/when/from whom you'll get
it. (Or even IF you will!). In this connection, the only map which
you must actually have in your inventory (at a point very late in
the game) is the ?LEGEND? map. If you get it, guard it carefully.
Other maps are important. Though called 'maps' they are not what
you might expect - to use one, you click on the item, click on
'READ' and a valuable (but usually obscure) instruction appears
on your screen. I will quote the essentials when it's time.

This walkthru is intended to be used in conjunction with
a set of 79 - count 'em - 79 !!! GIF maps available as
CDSMAP.ZIP in GAMERS forum LIB 9. MAPALL.GIF shows the
layout of the maps covering the outside territory. Exterior
maps are uniformly on 30x20 grids. If you have a system
capable of printing .GIF files they can be printed, trimmed
and pasted. DON'T try to paste them ALL together - at 1/4"
per square, the whole thing will cover a 40x50 inch area.
I told you this was big! City and dungeon/cave maps mostly
DO need to be either pasted or hand-copied together, though.
The Dragon Cave map, for example, is in 4 sections.

These maps are not perfect. There are a couple of missing
squares in the Witch Mountains, and a couple more missing in
the Dragon Cave. They should suffice for finding your way around.

GENERAL HINTS AND TIPS

CHEAT - READ THE MANUAL!
Your game package includes a very well-written manual. I am
not about to include a re-write here. Build your party
carefully - you'll be spending a long time with it. My team,
if you care, is a vanilla combination of two fighters, a
thief, a ranger, a bishop and a psionic. And I did not use
the 'change profession' option which many players report having
used to great advantage. I did use a couple of Dracons. I found
their acid-breathing ability a big help in the early stages
while I was still at low levels with poor weapons and armor.

FORESTED AREAS - This walkthru will instruct you to 'leave city A
by the east gate, and follow the road to the south gate of
city B'. But you should pause and smell the flowers. The
off-road forest contains many, many encounters. Most are battles,
rewarding you with experience points, gold and other treasures.
Some are trading/learning opportunities. Some are simply 'found'
treasures. So, even tho your main objective is to get from A to B,
take the time to get off the road and explore the forest.

SAVE - QUIT/NO SAVE - RESTORE. The most useful survival technique.
Many treasure chests contain random items. Some traps cannot be
disarmed. Saving immediately before opening the chest allows you
to back up to the save if you trigger the trap and are seriously
hurt and/or if you don't like the goodies inside. But don't be
greedy. While critical items will be re-offered each time the
chest is opened, if you repeat when offered one good item along
with a collection of losers, you may not ever be offered the good
item again.

Item identification is costly. An 'assay' is free, but gives you
only the name of the item, who can/cannot use it, effect on Armor
Class (if any) and the like. Learning more of what it will do
requires a level 3-6 Identify spell at 8 points per level. Saving
before identifying, then restoring allows you to do it free.

Many combats take place at random times and in random locations.
Many have a random number and assortment of monsters. Saving
frequently as you move along allows the luxury of terminating
a too-tough battle and either trying again or avoiding it
altogether until your stats/equipment have improved (without
having to go too far back).

INVENTORY MANAGEMENT
Each team member can carry 20 items in inventory. Of these, up to
8 are necessary to hold 1 or 2 weapons, a protective item such as
a ring or amulet, a helmet, body armor, leg armor, shoes and
gloves, leaving 12 open. 6x12, or 72 slots may sound like a lot,
but not so. You will get items quite early in the game which are
not used until much later. Especially until you acquire enough
spell points, you need to carry potions to cure poison, disease,
paralysis and the like. You need space to carry treasures to sell
and you need space to accept treasure-chest items until you can
decide what to keep. For some items (potions and keys, for
example) identical items can be merged to save slots. But once
merged, they cannot be 'unmerged'. They can be used one unit at a
time, but if you have 12 merged potions, you cannot divide them
between two members and you cannot sell half. If the member who
is paralyzed during battle is the ONLY member carrying the
'cure paralyze' potions, he cannot cure himself during battle.
(If the battle is won without his help, however, the potions can
be transferred to another member who can accomplish the cure.)

DROPPING items is easy, but dangerous. In review mode, click on
the item and click on drop. Going back to adventure mode, the
item's symbol will appear in the lower right corner. (Easy to see
if it's a bright colored potion - not so easy if a tan doublet.).
Same for items you choose to 'leave' when unloadig a treasure chest.
They appear in the lower right corner. Click on an item there, and
the cursor asks 'WHO?'. Click on a member and the item is added to
his inventory.

If you are not sure whether a found item is critical to the
game, you can attempt to sell it. If the item IS critical,
you will get a message 'You need that!'. But a critical item
CAN be DROPPED. And dropping is the only way to dispose of a
critical item after it has served its purpose.

Most players choose one or more specific places to stash
unneeded items they cannot or prefer not to sell. The Abbey
in NEW CITY is one popular location. Partly because it is
reputedly safe from thieves and looters, (tho I never lost
any item anywhere) but also because it has enough squares
to accomodate several piles. If you decide to retrieve an
item you don't have to go through dozens to find the one you
want. (Of course, if you think you might want to retrieve an
item it would be well to write down what it is and where you
left it. Nobody said life was easy!)

ARTIFACTS
The purpose of this walkthru is to take the reader to a successful
ending of the game. It does NOT attempt to evaluate all 500-some
items available to be found, and I will comment on them only when
they are significant or particularly interesting.

CRITICAL SKILLS
SWIMMING - You WILL need to swim, several times, to complete CDS.
Start collecting swim points at the earliest opportunity. All
team members need it. Anything less than 10 points and you drown
instantly upon entering the water. Above 10, you gain one point
of ability for each square of swiming. Each additional 10 points
(to 50-60) allows an additional square of swimming. Even 100
allows only 5 or occasionally six squares of movement. Battle
while swimming or heavy loads carried also drain stamina. The
Restfull spell helps, but does nothing for the caster, who uses
as much stamina to cast it as is gained by the spell. Best
solution is to carry LOTS of 'Heavy Stamina' potions. Rest and
SAVE before entering the water, and watch those points!

MAPPING - The member carrying the Journey Map Kit needs to
increase Mapping skill as quickly as possible, up to about 70,
to take full advantage of the kit.

ARTIFACTS - One member needs the Artifacts skill to be able
to 'assay' found objects.

SCOUTING - One member needs the Scouting skill to notice buttons
which will open secret doors and to find treasures buried in trash.

SKULDUGGERY - one member needs to build this skill for successfully
opening doors and treasure chests

STARTING OUT

BANE OF THE COSMIC FORGE (Wizardry 6) had three different endings. If you
finished BANE, your party can be imported to CRUSADERS OF THE DARK SAVANT.
Your starting location in CDS depends on which BANE ending you experienced.
A fourth starting location is for newly created parties not imported from
BANE. Another major difference is that imported parties will have a
Journey Map Kit (though not yet the mapping skill to use it) while new starts
will have neither. NEW CITY is the real jumping-off location, and this
walkthru will begin near there.

IMPORTED TEAMS will find themselves somewhere in a forested area.
DON'T FORGET TO EQUIP BEFORE YOU MOVE.

1. If you finished with the 'best' BANE ending, you will start
CDS in location 1 on map B-4. Move south 2, west 1, south 1
and west 2 to a road. Moving south on the road you will come
to a field of Wild Orchids which will put you to sleep.
You will wake at location 2 on map B-5.

2. If you travelled with the T'RANG you will start in location 1
on map B/C-0. Go west 1, south 4 to a road. Follow the road
generally west (do NOT enter NYCTALINTH) then generally south
(zig-zagging on the way). When you reach a left turn (east) on
map A-4, follow the road east then south again until you reach
the field of flowers which will put you to sleep. You will wake
at location 2 on map B-5. Go south to 4 to find a treasure chest.

3. If you travelled with the UMPANI you will start in location 1
on map F/G-5. North 1, West 4, South 1, West 1 and South 2 to
a road. Follow the road East, south and west to UKPYR. A guard
will ask if you want to be a recruit - the answer is yes. Using
the UKPYR map, travel easterly, then south to 1 and exit. GOOD
LUCK - the monsters here are tough. Follow the road to
MUNKHARAMA. Using the MUNKHARAMA map go north to location 1
and exit. Follow the road to New City. Using the NEW CITY map,
go to location 1 and exit. You are now with the rest of us,
on map B-5, at location 6. Go west, then south to 4 to find
a treasure chest.

NEW TEAMS will start at location 1, map B-5. EQUIP. You NEED a
Journey Map Kit. You are facing west. Carefully follow map
B-5 to 4 at the southern tip of this small peninsula. Here
you will find a treasure chest containing the Map Kit.

ALL - Just before reaching the chest, you will find skull bones on
the beach at the water's edge AT 3. Take them. If you don't
use them they can be sold. Imported teams should take the map
kit even tho they don't need it. It too, is salable.

BEGINNER DUNGEON
At location 5 on map B-5 is a ladder leading to a small dungeon. Not
a required exercise, but will provide some experience points (XP),
some goodies (and some not so good - check 'em before using) and a good
fountain.

After descending the ladder to location 1 on the BEGINNER map,
explore the area to the north for some easy fights and XP.
Search to find a parchment at A. Read it.

Next, west to 2 - press the button to open a secret door. Explore
to find a chest. Returning to the ladder room go south and then
west to find a fountain at 3 which will restore ALL points (may
require multiple drinks). Go to 4 to find another button to open
another secret door. Find a chest which will, among other things,
contain the Old Gate Key. Use the key at 5 to open a grate and find
the ladder to the lower level at 6. At the far end of the lower
level maze is a grate leading to the lair of Ra-Sep-Re-Tep. Pull
the lever at 7 to open the grate. After defeating the monster,
find a chest at the east end of the pool. Notice that Ra-Sep's
bones return to the pool - he will resurrect and you'll meet him
again much later. This completes the BEGINNER DUNGEON and you can
return to the surface. But remember the fountain. At this stage
your hit, stamina and magic points are low and you may want to
return here to get healthy again.

At location 6 on map B-5, find the entrance to

NEW CITY (1) (FIRST VISIT)
Two maps - NEWCTY_N and NEWCTY_S. Should be used together, as
they make up one city. Explore the non-numbered areas for XP and
loot. We will be here several times, and I will lead you to the
critical items you will need for each foray into the hinterlands
so that your inventory won't fill up early with items not needed
until much later.

You will find that most locked doors in NEW CITY can be opened
with either Iron or Pewter keys which you will get after battles
with Rattkin. However, most are 'picked' fairly easily by a low-
level thief and each pick will build the skill so it's a good
idea to SAVE and pick. If the pick fails and the lock jams, you
can restore and try again. If you can't pick it and don't have
a key, the knock-knock spell may work. If THAT doesn't work,
then the door probably requires a special key, or it can't be
opened from that side, or in some few cases, can't be opened at
all. Doors which look like metal-barred prison cell doors (which
I will refer to as 'grates') ALL require a special key or other
opening technique. None can be picked or 'knock-knocked'.

Upon entering the city at 1, the guards will stop you and ask
what you want. Recalling the parchment you found, you can say
'PALUKES' and they'll let you in. If you're feeling strong, you
can tell them nothing and try to fight your way in.

Visit Paluke at 3 and trade as you like. Ask about RUMORS to learn
that a prisoner has been taken. Visit the inn at 4 and learn there
is a black market being operated at the Arms of Argus. Buy a bunch
of bananas. (Critical for Orkogre) Visit Arms of Argus at 5 and when
asked 'Who sent you?',say 'BLACK MARKET'. From now on you can
talk/trade here. BELCAZOR's Magik Emporium is at 6. Here in New
City, he's only open at night.

TRADING note: Anytime you have the opportunity to buy/sell, you
can sell anything salable. The magic shop will buy weapons and
the armor shop will buy magiks. Even 'Mick the Pick', who you
will meet in the countryside, will buy off your whole inventory.
He has unlimited gold and a MUCH bigger swag-bag than you. When
you buy an item it disappears from the seller's inventory. If
you should want more of the same (and in some cases you will)
you must 'leave', then exit the shop and re-enter. His inventory
will have been replenished. Only works in shops - when you meet
a trader on the road and click 'leave' - he's GONE.

Search at 7 to find a Black Wafer. Now let's see about that prisoner.
Go to 8 and battle the guards. The door at 9 has a combination lock
with color buttons. Examine the Black Wafer. 'BYYR' Press the buttons
in that sequence - blue, yellow, yellow again and red. Find a ring of
keys on the north wall at 10, and release the prisoner at 11. Before
he leaves, he will give you a letter to get you past Lord Galiere at
the border and he will give you a verbal message (critical for
Orkogre) to take to the GORN King at

ORKOGRE

Leave NEW CITY by the east gate. Follow the road thru D-5, D-4,
D-3, C-3, back into D-3 and at location 1 on D-3 (or thereabouts -
may be random) meet LORD GALIERE and his troops. If you give him Capt.
BOERIGARD's letter he will pass you through, and if asked, will tell
you that ORKOGRE is to the west and a little north. You will also
have the opportunity to talk/trade with him. (ALWAYS check out what's
available - maybe there will be a map that you have missed getting -
maybe other goodies. And anyone willing to sell will be willing to
buy, so it's an opportunity to clear out your inventory if you need
space or cash.)

You CAN also choose not to give the letter, and try to defeat GALIERE.
Lots of XP if you win. Usually it's a bad idea to fight anyone who
doesn't attack you - his friends don't like it - or you. In this case,
it doesn't seem to matter. My first time thru, I met GALIERE before
I even got to NEW CITY or met BOERIGARD, so I had no alternative
but to tromp on him. Didn't run into trouble later.

Either way, go west into the forest (into C-3) and work your way
to the far northwest corner. Go north into C-2, and find the entrance
to ORKOGRE at location 1. It is a ladder down, in the middle of a
3x3 clearing in the forest.

ORKOGRE is a 3-level dungeon, illustrated on maps ORKOG-1 and
ORKOG-23. Remember once again that I have marked and will be
describing only essential areas. You should explore all - for needed
XP and loot.

Starting from location 1, level 1, go to 2 and descend to the cell
block. Ignore it for now. Go to the far end and at 3 descend into
the guard barracks. After a battle at 4 get the Armory Key and after
a battle at 5 get the Crown Key. Use the Armory Key to open the grate
leading to 6 and 7. LOTS of armor and weapons at 6 (several piles -
search all squares). If your inventory space is crowded, you may want
to haul it back and stash it at the foot of the ladder on level 1.
At 7 find Munk Meat and Munk Innards. One package of Munk Innards is
a critical item for DANE TOWER.

Return to level 1 and use the Crown Key to open the grate at 8. Pull
the lever at 9 to open the grate into 10 and find a chest. Pull the
lever at 11 to open the grate into 12. Press the button at 13 to open
a secret door. Find the ape at 14. Use the bananas. After the ape has
grabbed the bananas and gone, press the button at 15 to open a secret
door at 16. Pull the lever at 16 to open the grate into the Throne
Room. Meet the Gorn King at 17 and listen to his sad tale. When it's
your turn to talk, deliver the message from Capt. BOERIGARD. Remember
it? 'THE DARTAEN ALLIANCE IS BROKEN' (Spell it right - the CDS parser
accepts nothing but perfection.) He will give you some instructions
and the Key of the Gorn King.

Use the stair at 18 to level 2. Find and pull the lever at 19 to open
the grate at 20. Search the bedroom on the right (not marked) to get
Bone Combs and Brushes, and a Polished Steel Plate. (Both critical
items for later - the Bone Combs and Brushes for MUCH later.)
Press the button at 21 to open a secret door. Use the Key of the King
to open the grate at 22 and find a chest containing the ?TEMPLE? MAP.
(For MUNKHARAMA.)

Return to level 1 by the stair at 18 and work your way back to the
blood spot on the floor at 23. Search at 23 to learn there is a ray
of light coming from overhead. Facing south, use the Polished Steel
Plate to reflect the light onto the grate at 24 - the entrance to
MURKATOS' OUTER SANCTUM. Search at 25 to open the secret door at 26.
Search 26 to get a Ring of Steel Keys and a parchment containing
Murkatos' Last Words. Read the parchment. 'THE PRISON IS THE KEY'.
OK, let's do the prison.

Return to the stair at 2, descend to the cell block and start opening
cell doors, using the ring of steel keys. At 27, find bread and (in
case you didn't get them at the inn) some bananas. At 28 and 29 are
battles. At 30, find a button to open a secret door at 31. At 31,
pull the lever to open a hole in the floor at 32. (Now would be a
good time to cast the 'levitate' spell if you have it.) Click on the
hole to drop down to a different section of level 3. Find a button
at 33 to open a secret door at 34, and find a ladder at 35. Up to
level 2 and find the lever at 36 to open the grate at 37 leading
into the Inner Sanctum. Defeat the Guardian and meet Murkatos' Ghost,
who is sufficiently pleased with your progress that he has a quest
for you. (To find the Tomb of Vilet Kenabe, in the Old Cemetery at
NYCTALINTH) At 38 find some potions and a Bonsai Tree (critical for
the Rattkin gate) At 39 press the button to open a secret door and
find a chest containing the Key of Azure and the Gem of Power.
The Gem, when equipped, will provide one party member with the POWER
STRIKE skill. At 40, pull the lever to open the grate at 41, leading
to a ladder at 42 which will return you to level 1. A lever at 43
opens the grate at 44.

Use the Azure Key to open the grate at 45, where you will find a
fountain which will restore Magic points. This completes the ORKOGRE
castle/dungeon. The ladder at 1 will return you to the surface,
and you can haul your excess loot back to the shops in NEW CITY,
sell it off and buy better weapons/armor/spells. Might take a couple
of trips - maybe pick up some XP along the way.

NEW CITY (2)

You no longer need BOERIGARD'S LETTER or the POLISHED STEEL PLATE.
Might as well drop/stash them - we're headed for the Abbey anyhow.
Enter at 12 (or either of the side entrances), go to 13 and meet
Father Rulae who will talk to you about the Holy Work, MUNKHARAMA,
what to say when you meet Brother Tshober and the statue near the
Abbey entrance . I hope everyone has 15 or more Swim points by now.
We've got to get to that statue. If not, go exploring around till
you get them, then come back. Ready? Swim to the statue at 14 and
search. Search again and get the MOONSTONE. (critical for MUNKHARAMA)
Now head for the west gate out of the city.

BROTHER TSHOBER
Murkatos said to find a tomb in NYCTALINTH - but we are nowhere
near ready for that. Next stop is MUNKHARAMA (which is where
Father Rulae told us to go). At location 1 on map D-4 is the road
east to meet Brother Tshober at 1 on E-4. When he gives you the
opportunity to speak, say the words that Father Rulae gave you
'SLAY NOT HE THAT CANNOT HEAR'. Remember his response. (Critical
for the Secret School) He will give you a Cable Trolley. Talk to
him about the Holy Work and get some tips on finding it. Trade
with him if you like. When he leaves, use the Cable Trolley to
cross the river. Or maybe not.

SIDE TRIP
While you are right here, if your swimming skill is up to it, I can
tell you about some pretty good loot. If not, remember this note
and pick up on it later. If you examine this neighborhood on
the map carefully, you will see that just to the north and east are
a couple of forest areas that you can get to with two or three
squares of swimming. The trick is to move (on land) to the square
north of where the road meets the water. Sidestep and swim two
squares north to a landing place. Rest, explore around 2 and rest.
Then another two-square swim north. Now you can explore the area
around 3. You can get to 4 on land, then go north to 5 on map E-3,
where you will find a chest. Return to the road by retracing
your steps.

FOOTNOTE HERE: If you didn't use the password and get the Cable
Trolley from him, B.Tshober will charge a fee for helping you
across the river. And he'll be stuck here forever in case you
come back and need another ride. But since you did, he's now
free to roam and you'll meet him from time to time, happy (and
not so shober). He'll trade with you (might even have a map to
sell). If you should decide to kill him (not really a GOOD idea
because it will make Father Rulae unhappy) his ghost will lie
in wait for you here. But you can kill the ghost for lots of
points, go back out of the area (about to the north/south road)
return here and kill the ghost again - and again - and again.

When you are ready, use the Cable Trolley to cross the river and
follow the road south to

MUNKHARAMA
There are two maps for the surface level - MUNK_N and MUNK_S. They
are not divided by a straight east/west line as you will see, in
order to give each of two main puzzles its own undivided area.

After entering at 1, visit the well at 2. The answer to the question
'What do you shout' is COIN. You will get four Well Coins for your
trouble. Go to 3 and open the door by using one of the coins. Pull
the lever at 4 to open a secret door behind door 5. Use a coin to
open 5 and get ready for the famous (infamous ?)

BEAN PUZZLE.
Study the southeast area past door 5. At the center is a room marked
'X'. To the NE, SE, SW and NW (clockwise) are four 1-square rooms
marked 'W', 'C', 'P' and 'S'. In each of these rooms you will find
a stone - the Bean of 'W'ands, 'C'ups, 'P'entacles and 'S'words.
Further to the NE, SE, SW and NW are four 4-square rooms, each
having a chalice in the corner adjacent to the nearest 'bean'
room. The object is to collect the four beans, put (by 'using')
a bean in each of the four chalices, then go to room X and
pull the spindle. Whether you have placed the correct bean in the
correct chalice is shown by a listing of BLACKs and WHITEs, NOT in
meaningful sequence. BWWW simply means that one bean was placed
correctly and three were not. If you have it, cast the levitate
spell before entering room X. Anything but BBBB gets you dumped
into a dungeon below at 'A' where you will eventually find a ladder
at 'B' leading up to the NE 4-square room and the opportunity to try
again.

I have never heard of anyone getting all black on the first try. I
think the first try will always result in four whites. To avoid the
necessity to blunder through all 24 possible combinations, I offer
a more logical approach that worked for me. (The method, that is -
the specific solution is not necessarily repeatable.)

Chalice located NW NE SE SW Result
Beans placed first try S W C P WWWW
second try W S P C BBWW
third try C S P W WWWW
fourth try W P S C BBBB

Explanation - on the first try (for lack of a better thought) each
bean was placed in the chalice next to the room from which it came.
Since all were wrong, all were moved. 'S' and 'W' were swapped and
so were 'C' and 'P'. Two correct - two wrong. Third try - swap one
pair only (but a different pairing). Swap 'C' and 'W'. All wrong
again, BUT - it looks like the only possibility is that putting 'C'
and 'W' back would give us two correct again, and that 'P' and 'S'
are the ones in the wrong place and should be swapped. Result ?
Success! All black. Reward ? A little gold, some XP and a secret door
opened at 6 in the SE corner of the SE chalice room .

FOOTNOTE: I replayed this, thinking that I knew the answer. After
repeating the first try arrangement, I jumped straight to the
previously successful fourth try arrangement but got all wrong -
all white. I also think that different first try arrangements will
lead to different final solutions. VERY clever design/programming.

Go through the newly opened door. Use the SOUTH map. Find a 1-square
pool at 7. Try it if you like. SAVE FIRST! Facing west at 8 you will
see a chest. Find in it a rubber bear. Equipping it and invoking its
power will give one person 5 swim points. Visit Brother Moser's
Apothecary at 9. Here is where you can buy the Heavy Stamina potions
you will need later. Talk to Brother Moser and follow up on rumors
about the Secret School and Land of Dreams. He won't tell you all
he knows until you have found the Land of Dreams for yourself. Go
through the door at 10, press the button at 11 to open a secret door
and you are in the main pool-patio again. Use your third well-coin
at 12 and pull the lever at 13. This opens a secret door behind 14.
Use your final coin at 14 and go through to the 'Gran Melange' at 15.
Click and the sign changes to read 'Land of Dreams'. You can enter, but
you won't know 'what you are seeking' and will get thrown out. Now
that you know where to find the Land of Dreams (at the Gran Melange)
you can return to Brother Moser and he will lecture some more. If
you listen carefully you will get the clues you need in order to
get into the Land of Dreams. But if you go in now, you'll only get
an important door slammed in your face at the end. We've another
quest. Remember - Father Rulae at New City said to find the Holy Work.

THE HOLY WORK

Time to read the ?TEMPLE? map. 'Find the Builder' ??? - Maybe on
the island in the middle of the pool? - we've been everywhere else.
Find a landing spot before you start. Can't wast those precious
swim points!. At 16, for example, it's a straight shot from beach-
to-beach. In the center of the island is the statue of a familiar
figure. Search and you discover that he is also known as the Builder.
Search (while swimming) at each corner of the island ( J, J, J, and J)
to find diamond, ruby, emerald and amber coins. Back to the shore.

In the four corners of the patio (at K) are four gazebos, each
sheltering an urn. One silver, one cuprum, one viridian and one
gold. Do a color compare and guess what to do with the coins. Make
the offering as the map instructed. (Diamond to silver, ruby
to cuprum, emerald to viridian and amber to gold. But it doesn't
matter - the urn won't accept the wrong coin. There was something
about opacity turning to radiance. Back to the statue and use the
Moonstone you got from the similar statue back at New City. Some
reward! KLUNK into a dungeon!

Fear not. Using TEMPL-1A map, you have been dropped at location 1.
on level 1 of the dungeon. (TEMPL-1B joins at the SW corner of 1A.)

To the west, stay away from 23 for now. If you decide to explore
it despite this warning, be prepared to be dumped painfully into
Level 2 at A (map TEMPL-23). A long and tough trip south and then
west will bring you to a teleport station at B (if you survive)
which will return you to 2 back here on level 1.

Press a button at 3 to open a secret door. Search at 5 to pull the
sconce and open another secret door. Find a chest containing the
Munk Key. At 7, find a ring of Rusty Keys. (They fit four doors at
R.) Moving to TEMPL-1B, use the Munk Key at 8 and find your way to
the stairs at 9. BE SURE to be rested and 'saved', and have all
possible protective spells in place. You are about to face the Lord
of the Dark Forest Munks and his gang, and they are TOUGH!. Ready? -
Go on down the stairs (TEMPL-23, level 2) and take him on.

Get the Key of Good Keep at 10 and the Key of the Temple at 11.
(There are a couple more chests at C.) Press the button at 13 to
open a secret door at 14. At 15, get a 'bo' (which when assayed will
turn out to be a notched stick). OK? - Return to level 1 on
map TEMPL-1A. Press the button at 16 to open a secret door at 17.
Use the Key of Good Keep at 18 to get the Onyx Key at 19. Find a
hole in the wall (looks a little like a button) at 22 and use the
notched stick. (This locks that trap door.) Pull the lever at 23
to open the grate at 24 and go down the ladder at 25 to a different
section of level 2 on map TEMPL-23.

Use the Onyx Key at 26 to get to a stair at 27 leading down to
level 3. Press the button at 28 and pull the lever at 29. SAVE.
An altar holding a black globe will rise out of the hole in the
floor at 30. When you take the globe you will likely be gassed,
one to most of the team will be paralyzed, and before you have
a chance to recover you will have to fight. Be prepared to quit
and restore. At the same time, a grate will close the exit.
After the battle, you will discover that the globe is Wickum's
Powerglobe - a critical item for the boat, much later. Pull the
lever at 29 again to re-open the grate and return to level 2.

Go to 31 and look around. Directly south you will see a fountain
at 32. Swim to it and have everybody drink to restore stamina.
Beside the fountain to the left, find and press a button to open
a secret door. Use the Key of the Temple at 33 to open the grate
and find the Holy Work at 34. By the way - none of the grates at
D can be opened from either side. Return to level 1. Find the
lever at 20 to open the adjacent grate and find a ladder at 21
which is the exit from the dungeon. You will find yourself in a
field at 'X' on map EF6. Follow the road west and north to return
to MUNKHARAMA.

Now that we have the Holy Work and Brother Moser's clues, it is
time to do the

LAND OF DREAMS
Go to 15 on the MUNKHARAMA map and enter. In answer to the question
'What do you seek?' reply 'INNER DREAMS'.In answer to the second
question reply 'WALK THE LAND OF THE LIVING DEAD'.

Make a donation of 500 gold and you will be allowed access, but with
a stern warning to stay away from the Black Door.

The upcoming maze of rooms with up and down ladders can be very
confusing, especially since some ladders face north/south and others
east/west. Be sure to cast the Direction spell and keep track of your
orientation. Note that 1 in the first room is the bottom of the same
ladder the top of which is numbered 1 in the second room.

Start - Up ladder 1, down 2.
Up 3 (3 ladders here)
Down 4. Find a monk, then find a smoking pipe at A
Return up 4
Down 5 and up 6
Down 7 (3 ladders here)
Up 8 and down 9 to get a lecture at B and find a chest at C
Return up 9 and down 8
Up 10 and down 11 (3 ladders here)
Up 12. Find a monk, then find a pouch(Pastille) at D
Return down 12
Finally, down 13 and around the corner to the Black Door at 14.

Stop here. You will shortly be offered the choice
'Do you take the SWORD, GOWN, STONE, STAFF or RING',
with no idea what any of them might be. I suggest that you do a
special save before you go on. When you pop out of the dungeon
you can assay and identify the item you chose, and do a temporary
save. You can then reload this special save and go through the routine
again, selecting a different item. You can do it again and again,
till you have seen each item. (My temporary saves were TGOWN,
TSWORD etc.) When you have decided on the item you want to keep,
you can reload that temporary game as your ongoing game and proceed
from there.

As you step through the Black door, you will fall (but no damage),
Move forward and see a vision. When the vision is done, move ahead
again - and fall again. You are caught in a loop and can go 'round
again if you like. To break the loop, as soon as you finish falling
the second (or later) time, merge the pastille with the pipe, and
'use' the merged 'pipe and pastille'. Then go forward again. This
time will be a different scenario, and you will get the sword/gown
offer. Depending on the item you choose, each member will get a
point increase in one statistic (all get the same). One choice
gives Piety, another Vitality and so on. Then each member gets a
point of Kharma, regardless of selection. Finally, you are popped
out at 15, where you can re-do if and as you choose.

When you have made your final selection and are ready to move on,
meet Xen Xheng at 16. He will greet you with one of the passwords
revealed to you by Father Rulae and Brother Tshober. Whichever he
offers, respond with the other. (Slay Not He etc., and Be Thankful
Ye etc.) He will ask for the Holy Work. He will ask if you would
like to study in the School of Five Flowers. Might just as well -
this quest can be accomplished along the way without detracting
from other tasks, and there is a small reward. Finally he will tell
you there's a chest available to you in the back room at 17. Then
he's open to talk/trade/lore. When you go for the chest, don't be
disconcerted by the 'disarm' anomaly. Xheng said to help yourself,
so the chest is not trapped. Incidentally, one of the benefits of
this quest is that Master Xheng will meet you from time to time
hereafter, which will give you the opportunity to get the latest
rumors and will give you the chance to sell off excess loot in
wilderness places where there is no other such opportunity. At
last, leave the area by pressing the button on the south wall at
17 to open a secret door and you will find yourself in the northwest
corner of the MUNKHARAMA pool/patio.

If you didn't sell off to Master Xheng, you can do so at Brother
Moser's, and I'll met you at the south gate, where we can head for

UKPYR
Departing by the gate at 18, follw the road east, south and back to
the north on maps EF-6, and F-7 to the UKPYR entrance. As usual,
don't ignore the forest. Enter UKPYR at 1, meet the gate guard at 2
and tell him that you want to enlist. Go to the recruiting station
at 3, get accepted and sent to the Supply Depot at 4 for outfitting,
which will cost 8000 gold. (The Supply Sergeant will want 9000, but
if you tell him you don't have it he'll give you a bargain - actually
a REAL bargain - when you sell the outfit back, you'll get more than
you paid.)

Next, to the firing range at 5, where you'll need 750 more for practice
targets (no bargains here!). Ignore the comment that anybody who
gets 3 hits gets a promotion from the Captain. I practiced repeatedly
with one member, eventually got three hits - but never saw a Captain
and never got a promotion. Each member who practices gets the firearms
skill. Have the member carrying the targets 'use' them at the far end
of the range. Have someone with a gun 'use' it. Three shots, get a
report and do it again. Simply pass the gun from one member to the
next. (Even tho the weapon will assay as 'unusable' for a profession,
it gets used anyhow.)

Return to the recruiting station at 3 for your next mission - 'Find and
kill the T'rang spies in the forest to the north'.

Exit the north gate at 6. I found the T'rang at location 2 on F-5,
just past where the road ends. They will offer a reward if you will
betray the Umpani and get the location of the Umpani space ship
for the T'rang.

FOOTNOTE here: I lied and said I would. Every time I returned to the
area they popped out of the bushes and asked if I had it yet. Had
to say no, so they said they would wait. Returned to the recruiter
and admitted I had found the T'rang but had not killed them. He told
me to 'go DO it'. Then I lied and told him I HAD killed the T'rang,
but he simply took my typed 'YES' as tho I had said 'NO' and sent me
back out again. Finally had to lie again to the T'rang, tell them
I had the spaceship location, but refused to give it. That, at last.
brought about the necessary battle - I tromped 'em, reported back
that I had done so, and finally got the next mission.

I keep reminding you to explore the forest. While you're in this area,
might as well find some of the flowers. On G-4, the blue flower is
at 1 and the yellow one is at 2. The white flower is at 3 on F-4. At 1
on F-4, you will feel a cold chill and a blackbird will fly overhead
crying 'AY-BIE'. (Maybe trying to say 'help me'? More about that later.)
And don't go past 2 on F4. That's the entrance to the Sphynx (Whirlpool)
cave, and we're not ready for it yet.

Your next mission is to carry a message to Rodan Lewarx. Note:
read the message and see how obedient he is (not!) when he gets
it. When given the message, you will also get a Humpa Card. Use
the card at 7 and pull the lever at 8. You will be teleported to
inside location 21 at New City. Show your orders and deliver the
message. While you are here, exit into the New City street, then
turn around and come back in. This is one of the doors you could
not open before, but from now on you will be able to enter at will.
And you can use the teleport device from now on to go back and forth
between New City and Upkyr. Take note of the door at 22 with the
combination lock. Use the teleporter to return to Ukpyr to report
to the recruiter.

Final UKPYR mission - 'Report to General Yamo'. Before you do,
however, go back to the Supply Depot at 4 and sell off any excess
inventory. Things are going to get exciting in a bit, and you'll
need space. When you're ready, go to 9, find the general at 10
and report to him. After he has given you the Thermal Pineapple
(critical for Nyctalinth) and the bombs have stopped falling,
loot the city.

Search at 11 to find a security code. Searching at 12 will show you
a map emphasizing an island south of NEW CITY. Find chests at 13 and 14.
Searching the star map on the wall at 15 will give you the starship
coordinates the T'rang wanted - HORATHA Tracking S:48,9 D:34,82,+17
Using the WizardEye spell at the Firing Range and Supply Depot will
show you there are areas beyond the locked doors. They can't be
picked, but they CAN be forced, tho it takes tremendous strength.
Don't bother. No goodies in either place.

If you explored the area in NEW CITY where you delivered the message,
you found a door at 22 with numbered buttons. Wonder if that security
code you just found would work? Use the teleporter back to NEW CITY
and try. Yep, it does. (2723539). Behind the door find the Comm-Link
device. (Critical for the Forbidden Area)

NEW CITY (3)

While you are here, you can sell off your excess inventory, and you
can drop/stash some items you no longer need - the Pipe/Pastille,
the IUF orders you got in UPKYR, the IUF badge, YAMO's dispatch and
the Moonstone . Off again to more adventure! Next we go to NYCTALINTH,
with a stop on the way.

GATE TO RATTKIN RUINS

Out the east gate - Follow the road thru D-5, north thru D-4, D-3,
C-3, D-3 again and C-2 to location 1 on C-1 - at the T-intersection
where the road enters C-1. Leave the road at 2, go north and a
little west toward 3. As you approach, there will be a series of
battles. When they are done, use the Bonsai at 3. When asked who
craves a boon, give the name of your party leader. There's a chest
at 4. Return to location 1 on the road and follow the road west thru
B/C-0 and on to the entrance to NYCTALINTH at 1 on B-1.

NYCTALINTH
This area is mapped on NYCT-N and NYCT-S. Go to the Landing Port
at 5 and get the T'rang Port Book at 6. Enter the Observation
Control Tower at 2. Learn a Computer Access Code at 3 and find
the TX-Coder at 4. (All critical for later.)

Enter the High Chamber at 8 and talk to H'Jenn-Ra T'rang at 9. Pull
the lever at 10 to teleport to 29 in the T'rang house in New City.
Meet Shritis T'rang at 30. Whether you accept or decline the mission
he wants to give you seems to make no difference. He will leave.
Find a chest at 31 and get a Control Card. (Critical) As with the Umpani
quarters, exit to the street and re-entry will free up the door so
you can use it (and this teleporter) anytime. Pull the lever at 29
and return to Nyctalinth. Report back to H'Jenn-Ra. and get a new
mission to acquire the ?BOAT? map for him/her. Make a careful note

03.03.2008
10:12
[27]

OldDorsaj [ Senator ]

nie cierpię zagadek w cRPG więc w to na pewno nie zagram,wystarczą mi te z W8 i też żeby się nie zniechęcić korzystam czasem z poradnika,mimo że kiedyś ja skończyłem bez-ale pamiętam ten stres

03.03.2008
11:03
[28]

Mailman [ Pretorianin ]

Wszystko pięknie, tylko na jakiś czas mnie wciągnie real - Żona własnie powędrowała na ginekologię, pewnie w tym tygodniu pierworodny przyjdzie na świat, więc komp tylko w pracy i tylko do pracy... Cóż, taki lajf ;)

04.03.2008
06:27
smile
[29]

Adamus [ Gladiator ]

Mailman --> No cóż, to teraz raczej przez najbliższych kilka (dziesią :-P) miesięcy bedziesz miał całkiem inną grę do zabawy :-D.

A poz tym, to GRATULACJE :-DDDD

04.03.2008
11:33
[30]

OldDorsaj [ Senator ]

e tam,ja swego czasu grałem bez problemu i jeszcze żona była zadowolona-a jak?Ano tak,że lubię siedzieć w nocy na kompie więc grałem,a przy okazji jak mała się obudziła to ją uspokajałem i też w nocy karmiłem z butelki-a żona sobie spokojnie spała i przejmowała obowiązki około 5 rano,a ja spanko :P

04.03.2008
12:52
[31]

AQA [ Pani Jeziora ]

No to mój ranking wygląda następująco:

1. Wampire the Masquerade: Redemption
2. Planescape Torment
3. Might & Magic 6
4. Morrowind
5. Gothic 1
6. Wiedźmin
7. Neverwinter Nights 1
8. Might & Magic 7
9. Two Worlds
10. Gothic 2

Miejsce 1, to dla mnie niedościgniony ideał, jeżeli chodzi o szeroko pojęty "klimat". Niewiele osób, niestety, potrafi zrozumieć moją fascynację tą grą :). Oceniając PT i MM6 z punktu widzenia gier obecnych mogę po prostu powiedzieć, że to majstersztyki posiadające wszystko oprócz grafiki (rym nie rym :)) Morrek zawsze będzie u mnie w pierwszej dziesiątce za przyjemnie przytłaczający ogrom świata:) i nieograniczone możliwości gracza. Gothic'a i Wiedźmina najchętniej ustawiłabym ex aequo; wieeelki punkt dla obu gier za polski dubbing postaci głównego bohatera. W NWN1 grało się fajnie, ale ta gra jest tutaj właściwie za klimat towarzyszący (dużo piwa, muzyka Danzig'a z własnymi tekstami w imieniu Krasnoluda Grimgnaw'a i takie tam :)) Od MM7 zaczęłam swoją przygodę z serią MM w ogóle i chociaż szóstka siódemkę pobiła, to miejsce w dziesiątce dla siódemki jest :))) Two Worlds i Gothic 2 zamykają moją dziesiątkę jako bardzo miła, chociaż zalatująca odgrzewanym kotletem rozrywka :)

05.03.2008
07:29
[32]

Belert [ Senator ]

Mailman --> gratz ! No i milych nocek .

05.03.2008
09:56
[33]

Mailman [ Pretorianin ]

Belert -> dzięki :)

Dwie nocki już zaliczyłem - z niedzieli na poniedziałek Żona miała mocne skurcze i spania nie było, w dzień na nogach (dom-szpital-dom itd), z poniedziałku na wtorek poród, do tego doszło, że wieczorem nie wiedziałem, jak przeczytać odebranego sms-a ;) No ale urodził się Bartek, zdrowy i cały, Żona powoli dochodzi do siebie, jest OK :-)

05.03.2008
10:56
[34]

OldDorsaj [ Senator ]

Mailman--->gratz,teraz juz mogę,bo Adamus się trochę pospieszył :P

05.03.2008
11:09
smile
[35]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Mailman - Congratulations ! :) Pol roku temu podobnie mialem i jeszcze 9 lat wczesniej to wiem co to znaczy i co Cie czeka. No i zajmij sie potomkiem, a nie grami :P Im just kidding ;)

05.03.2008
11:21
[36]

Adamus [ Gladiator ]

Mailman --> No to jeszcze raz GRATULACJE.... tatusku :-)

Bodziu nic nie mówiłeś, to też GATULACJE :-D

05.03.2008
15:46
[37]

Belert [ Senator ]

Gratulacje dla obydwu bohaterów :)) i ich zonek.Wracajcie za jakis czas do kompow :)
i kupcie dziecku drugi :L)

05.03.2008
15:54
smile
[38]

Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]

Bodziu
Mailman

Jeszcze posadzić drzewka i wybudować dom, chyba, że i to macie za sobą.

GRATULACJE

08.03.2008
01:20
smile
[39]

AQA [ Pani Jeziora ]

Halooo, dzień kobiet nastaaał :))

Łoj jak się nam zadzieciło i zadzieci ! Spóźnione i przyszłe gratulacje dla Bodzia i Mailmana; im więcej dzieci, tym więcej TRADYCJI :))

08.03.2008
02:48
[40]

Katane [ Rainwalker ]

Szmat czasu mnie tu nie bylo, a tu taka fajna zabawa sie rozwinela. Moj ranking:

1. Might and Magic 6
2. Final Fantasy 8
3. Might and Magic 7
4. Wizardry 8
5. Baldur's Gate
6. Icewind Dale
7. Final Fantasy 7
8. Baldur's Gate 2
9. Might and Magic 8
10. Wiedzmin

Dolaczam sie rowniez do gratulacji :)

No i wszystkiego najlepszego z okazji dnia kobiet dla wszystkich fanek cRPG FPP i nie tylko :)

08.03.2008
07:10
smile
[41]

Belert [ Senator ]

Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Kobiet dla fanek i miłosniczek rpg :))

08.03.2008
10:29
smile
[42]

Adamus [ Gladiator ]

Przyłączam się do życzeń dla naszych PAŃ :-). A kilka się w tym wątku pojawiło :-D

AQA --> A Ty Złotko, jak tam drugiego miłosnika cRPGów sie jeszcze nie dorobiłaś? A może tym razem kolejna miłośniczka się nam szykuje? :-DDDD

08.03.2008
12:17
smile
[43]

Raf [ Pretorianin ]

Mailman -> przyjmij również moje gratulacje!!

Sinic -> Mówiłeś, że nie dasz rady podać 10 typów, a ostatecznie podałeś 11 ;p

Również przyłączam się do życzeń dla wszystkich Pań!!

A oto aktualizacja rankingu:

Might & Magic 6 - 82
Wizardy 8 - 68
Planescape Torment - 64
Might & Magic 7 - 53
Fallout 2 - 51
TES III:Morrowind - 39
Gothic 1 - 33
Fallout 1 - 29
Daggerfall - 23
Betrayal at Krondor - 22
Demise - 19
Baldurs Gate - 17
Might&Magic World of Xeen - 17
World of Warcraft - 16
Ultima IX - 16
Gothic 2 - 15
Arcanum - 15
Might & Magic 8 - 15
Wizards & Wariors - 15
Final Fantasy 7 - 13
Arx Fatalis - 13
Icewind dale I - 12
Stonekeep - 12
Final Fantasy X - 10
Wampire the Masquerade: Redemption - 10
Baldurs Gate 2 - 9
Final Fantasy 8 - 9
Baldurs Gate Trilogy - 8
Diablo 2 - 8
Lands of Lore - 7
Mordor - 6
Diablo 1 - 6
Wiedźmin - 6
Icewind dale II - 5
Knight of the Old Republic - 4
Anvil of Dawn - 4
Neverwinter Nights 1 - 4
Wizardry 7 - 3
Ishtar 3 - 3
Knight of The Old Republic 2 - 2
Oblivion - 2
Two Worlds - 2
Sea Dogs - 1
Gothic 3 - 1
Divine Divinity - 1

08.03.2008
12:55
[44]

Sinic [ ]

Przylaczam sie do zyczen dla pan i szczesliwych ojcow :0

Raf -->
Faktycznie sie rozpedzilem ;) Ale ten nowy ranking to w sumie takie losowanie zebys dal mi swiety spokoj ;p

09.03.2008
16:15
[45]

OldDorsaj [ Senator ]

a ja mimo że postanowiłem odpocząć od MMO co najmniej kilka miesięcy,dałem się namówić do odpalenia mojego pierwszego MMO-Lineage 2 i mimo grania czasem długiego,czasem krótszego,na retailach Guild Wars,WoW i Last Chaos i prób z kilkoma innymi,znów sobie przypomniałem jaka to uciecha grać w tę grę-mimo popularności tamtych,ta jest dla mnie niedościgłym ideałem i kilka milionów graczy w WoWa mnie nie przekona,choćby mi równocześnie do ucha krzyczeli :P.Co najlepsze,przyznam bez bicia,że w odróżnieniu do pozostałych,w L2 gram na serwerach priv,czy jak kto woli pirackich-ale tylko dlatego,że nigdy nie zaakceptuję botów czy dual boxów w MMO-ponowna próba gry wyłączyła mnie praktycznie ze świata na 3 dni i nawet nie miałem czasu śledzić tych kilku wątków,które mam podwieszone,a chęć dalszej gry jest po prostu olbrzymia :P

09.03.2008
16:27
smile
[46]

Mastyl [ Legend ]

Moja prywatna lista kanonu RPG:

1. Oblivion
2. Ultima Online
3. WoW
4. Deus Ex
5. KOTOR 2
6. Gothic 2 + NK
7. Might & Magic 7
8. Fallout 2
9. Chrono Trigger (snes)
10. Baldur's Gate 2 + Tron Baala


na liscie jest mnały błąd - Ishtar zamiast Ishar.

10.03.2008
13:52
[47]

JRK [ Generaďż˝ ]

To jak tu taki ogólny czas powrotów, to może i się z bunkru wynurzę :)

10.03.2008
14:31
smile
[48]

AQA [ Pani Jeziora ]

W imieniu wszystkich Pań dziękuję za życzenia :)

Adamus ---> nope, żadnych nowych miłośników ani miłośniczek w mojej podstawowej komórce społecznej; nie mówię, że nigdy, ale tera kariera :))

10.03.2008
19:15
[49]

Raf [ Pretorianin ]

JRK -> Kogo ja widzę:) Od razu zachęcam do zamieszczenia swojego rankingu cRPG'ów - w najbliższą sobotę kolejna aktualizacja ;)

10.03.2008
19:48
[50]

Adamus [ Gladiator ]

JRK --> Dawaj stary trutniu listę cRPGów :-P

AQA --> UUUUU, no wiesz? A kto bedzie na nasza emeryture pracował??? Do roboty młodzieży :-P.

10.03.2008
23:22
smile
[51]

AQA [ Pani Jeziora ]

Adamusie, najpierw ja sobie zapracuję na swoją emeryturę :))

JRK ---> pamiętasz Waść wątek "o pierścionku z orłem w koronce" ? tam był mój jeden z pierwszych postów na forum tym :)

10.03.2008
23:26
[52]

Logadin [ People Can Fly ]

O proszę kanon? :)
To i ja swoje trzy/dziesięc groszy dorzucę

1) Might and Magic 7
2) Might and Magic 6
3) Eye of Beholder
4) Demise
5) Final Fantasy 8
6) Chrono Trigger
7) Wizardry 8
8) Adom (jeżeli roguelike bierzemy pod uwagę)
9) Dungeon Master 2
10) Xenogears

11) Morrowind

Nie mogłem odpuścić 11 ze względu na main music theme :)

11.03.2008
09:57
smile
[53]

OldDorsaj [ Senator ]

coraz ładniej nam się ten kanon rozwija

11.03.2008
10:53
smile
[54]

draco666 [ Draculus Drak'ko ]

To i ja dorzuce swoje 3 grosze :)

1. Fallout 2
2. BG 2
3. Arx Fatalis (ogromne dzieki LUKE, ze powiedziales mi o tej grze-to chyba moj ulubiony cRPG z widokiem FPP)
4. TES3:Morrowind
5. Gothic 2
6. M&M6 (braklo mi sil do skonczenia,ale super sie przy niej bawilem)
7. Wampire the Masguerade: Bloodlines
8. Planescape Torment
9. Demise
10. Arcanum

ps. Aktualnie pogrywam w NWN 2 - bardzo mi sie podoba,ale to chyba przez sentyment do baldursow :)

11.03.2008
17:48
[55]

JRK [ Generaďż˝ ]

Trutniu??? Czemu od razu trutniu :-) Witam witam wszystkie stare, znajome twarze i te mniej i te wcale nieznane :) Ciężkie zadanie przede mną jednak z tą top listą stawiacie - to tak jak kazać rodzicom wybrać które dziecko kochają bardziej - krzysia czy zosię, a może romka? :-)

11.03.2008
20:36
smile
[56]

Adamus [ Gladiator ]

JRK --> Bo Masz teraz taka prace, że tylko siedzisz i w nosie dłubiesz :-P Ale myslałem, że prędzej o "starego" bedziesz się burzył (przynajmniej ja bym sie obruszył :PPP).
A swoja drogą, to nie marudz tylko dawja liste :-P

11.03.2008
22:47
[57]

Amadeusz ^^ [ Marillion ]

Dam radę zrozumieć o co chodzi, poznać dobrze mechanikę gry i przejść Wizardry 8 z zerowym doświadczeniem w grach tego typu? Nie grałem w żadnego Wizardry, żadną Ultimę, żadne Might & Magic, specyfika tych gier to dla mnie czarna magia, a na filmikach gameplayowych widać że interfejs jest skomplikowany.

Wizardry 8 to dobry tytuł na początek?

12.03.2008
00:08
[58]

OldDorsaj [ Senator ]

Amadeusz--->akurat gram ponownie w W8 i moim zdaniem jeśli nigdy nie grałeś w cRPG to W8 nie jest zbyt dobrym wyborem-naprawdę nigdy nie grałeś w nic z choć częściową mechaniką RPG,nawet odmiany zręcznościowe typu Diablo,Titan Quest,Dungeon Siege czy Sacred?-jeśli nie to może byłoby lepiej zacząć od właśnie takich?

12.03.2008
00:44
[59]

Amadeusz ^^ [ Marillion ]

Morrowind, Icewind Dale, Fable i wiele podobnych to jedne z moich ulubionych gier! Slasherów vide Diablo też zasmakowałem. Miałem na myśli to, że nigdy nie grałem w gry skupione na dawnych schematach które wyszły z użytku kilka lat temu (widok FPP + twarze postaci na pasku, rozgrywka skupiona na strategicznej grze całą drużyną).

Nie wiem czy potrafiłbym przystosować się do tego że walka nie jest pokazana no i Wizardry jest turowe. Może M&M 6 będzie lepszym wyborem na początek?

12.03.2008
05:24
[60]

Belert [ Senator ]

to juz lepiej MMVII bo VI nie jest latwa,, W8 to tez odsc ciezka gra , tak lepiej VII MM, nawet gra ma turorial czyli przgody na wyspie ktore niezle wprowadzaja w mechanike gry.

12.03.2008
11:11
[61]

OldDorsaj [ Senator ]

tez myślę że MM7 to na początek dobry wybór-tylko ta wersja z CDProjekt nie Cenegi koniecznie-tury można wyłączyć i w MM i w W8 ale wierz mi ,że to cała uciecha-choć są osoby,które tak grają-walka wbrew pozorom jest też dynamiczna w turach-jeśli uwielbiasz te gry co napisałeś to tu też powinieneś wsiąknąć po kilku godzinach przyzwyczajenia się do innej mechaniki

12.03.2008
17:24
[62]

Sinic [ ]

Amadeusz ^^ -->
Walka w Wiz8 jest jak najbardziej pokazana. Bez tur by sie zmienila w kompletny chaos. Jest tu tak wiele opcji i mozliwosci wyboru. Od tego kogo zaatakowac po wybor broni, umiejetnosci, przedmiotu, ze bez tur doprawdy ciezko jest wybrac najbardziej optymalny sposob walki. Kazda z postaci, a w pelnej druzynie mozesz miec ich 8, moze miec kilka roznych mozliwosci ataku do wyboru. Nie mowiac o roznych czarach z dostosowaniem do odpornosci przeciwnikow.

13.03.2008
20:19
[63]

JRK [ Generaďż˝ ]

Dłubanie w nosie też jest bardzo absorbującym zajęciem, wypraszam sobie!!! A za "starego" się nie obraziłem, bo to wyszło z twoich ust - a przy tobie to ja jeszcze osesek jestem ;-) (wojna, wojna!!!;-)). I póki co, listy nie mam, ale mam za to nowy nabytek z którego jestem niesamowicie dumny i którego obrazkiem muszę się podzielić z całym światem. A co! Book One!


Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195) - JRK
13.03.2008
20:56
[64]

Wreaker [ Centurion ]

JRK: z ciekawości, ile dałeś? ;-)

13.03.2008
21:43
[65]

JRK [ Generaďż˝ ]

Dwadzieścia kilka dolców już z kosztami transportu, więc cena bardziej niż rozsądna (zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak dolar nisko stoi) - w środeczku cudna mapa, wszystko w stanie wskazującym na bardzo niskie zużycie, jest nawet taka specjalna karteczka z podziałką do rysowania mapek - to chyba rozczuliło mnie najbardziej :-)

13.03.2008
21:50
[66]

Adamus [ Gladiator ]

Jak WOJNA TO WOJNA :-P Na M&M :-P. Co Ty mi tu za mapke pokazujesz? :-P Myslisz, że nie mam takiej? mam nawet troche wiecej, w koncu to MOJA ULUBIONA SERIA :-PPP.
A swoja droga to naprawde perełka, skad ja masz?


Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.195) - Adamus
13.03.2008
22:15
smile
[67]

_Mok_ [ Pretorianin ]

Adamus --> a gdzie z M&M VIII i IX?

14.03.2008
11:37
[68]

Adamus [ Gladiator ]

Mok --> Bo w wersjach Mirage i CDP nie było mapek :-P

15.03.2008
01:31
[69]

JRK [ Generaďż˝ ]

Uuuu czuję się totalnie pokonany :) Ale któregoś dnia, któregoś dnia, będę miał je wszystkie!!! :) A wypatrzyłem to cudo oczywiście na ebayu - głowa mała co też ci ludzie tam sprzedają - część sprzedawców oczywiście zna ceny i sprzedaje takie np. Ultima II na Apple II po kilkaset dolców, ale czasami uda mi się trafić na jakąś sprzedaż garażową, kiedy ktoś pozbywa się absolutnych perełek za prawdziwe grosze* (* centy, centy kanadyjskie, centy australiskie, szterlingi, eurocenty, niepotrzebne skreślić). Prawdziwy raj dla kolekcjonerów staroci :)

15.03.2008
14:32
[70]

Belert [ Senator ]

ja kupilem na ebayu daggerfalla za 9,99 dolcow i to byla dobra cena :)))
Ostatnio kupilem W8 czekam niecierpliwie :)

15.03.2008
14:41
smile
[71]

Chupacabra [ Senator ]

hej ho wszystkim.
Wlasnie sobie w realu zakupilem pudeleczko "kroniki Might and Magic: Antologia"
w sklad:
MM6,7,8,9 Crusaders of MM i Legend of MM. Za 14,99 :)

Dla samej 6 i 7 sie oplacalo, a do tego jeszcze jest crusaders i legends, ktorych nigdy nie widzialem :)

Zaraz instaluje 6tek znow, chyba znow w tym roku nie uda sie magisterki dokonczyc :)

15.03.2008
14:47
smile
[72]

Soldamn [ krówka!! z wymionami ]

jrk---> spisz pod spiworem z pluszowym pomarańczowym misiem :D?

15.03.2008
15:02
smile
[73]

Deepdelver [ Legend ]

JRK --> impressive, dla każdego kolekcjonera to prawdziwa przyjemność oglądać takie perełki. :)

Adamus --> a ja mapkę do MM8 mam. :P

Chupacabra --> niestety, "Kroniki" są okrojone z muzyki i filmików, więc oferta nie jest tak atrakcyjna jak mogłoby się zdawać. :(

15.03.2008
15:26
smile
[74]

Chupacabra [ Senator ]

Deepdelver--> spoko, filmiki to jak pamietam, w 6te byly ze 4ry. W tym tylko itro dluzsze niz 10 sekund. Zreszta mam gdzies orginalne, 2cd wydanie z muzyka i filmami. Tylko wlasnie, gdzies :)
Wlasnie sie zastanawaielm, co wycieli. Danych na plycie jest 3,34 giga

15.03.2008
15:37
smile
[75]

Deepdelver [ Legend ]

Chupacabra --> z tego co pamiętam, z większości (wszystkich?) gier wykarczowali muzykę, a z Crusaders dodatkowo filmiki. W poprzednich częściach wątku było to chyba opisane dokładnie. Kiedyś męczyłem Cenegę o tego bubla, przez pewien czas nawet obiecywali, że go naprawią, ale wyszło jak zawsze.

15.03.2008
16:36
smile
[76]

_Mok_ [ Pretorianin ]

Deepdelver --> Niestety naprawienie tego nie jest trywialne, by wymaga przerabiania każdej gry, która używa audio cd do muzyki (na DVD nie można umieścić muzyki w tym formacie). To niestety słono kosztuje, stąd obstawiam że nawet się poważnie nad tym nie zastanawiali. To w końcu było tanie wydanie...

15.03.2008
16:42
smile
[77]

Deepdelver [ Legend ]

_Mok_ --> mam tego świadomość, ale przecież klienta nie powinno to obchodzić. Towar tani to nadal towar pełnowartościowy, a "Kroniki" takim nie są. Jeśli ktoś nie ma zdolności przewidywania potencjalnych problemów albo zwyczajnie nie potrafi, to nie powinien się podejmować wyzwań, a jeśli już, to robić to na własny koszt. Dla nikogo nie było przecież tajemnicą, że "majty" mają muzykę w cd-audio.

16.03.2008
07:46
smile
[78]

Belert [ Senator ]

tanie wydanie , to tak jakby wprodukowac teraz syrenke bez siedzen i karoserii , w sumie jedzi no nie ...Nie cierpie fuszerki .

16.03.2008
22:11
smile
[79]

Amadeusz ^^ [ Marillion ]

Mam niesamowicie skomplikowane pytanie dotyczące wizardry 8, jeszcze nie zdążyłem tego odkryć - jak wskrzesić członka drużyny?

17.03.2008
02:58
[80]

JRK [ Generaďż˝ ]

Z tego co pamiętam na pewno - był proszek do wskrzeszania i scroll z czarem wskrzeszenia, nie pamiętam natomiast czy był również i taki czar do nauczenia... Ale jeśli tak, to na pewno na wyższych poziomach.
A co do misia na zdjęciu - jest czerwony, a nie pomarańczowy :) I tak, śpię pod śpiworem - jestem chwilowo (choć ta chwila trwa już cztery miesiące) poza domem, więc to wygodne rozwiązanie :)

17.03.2008
08:55
[81]

Adamus [ Gladiator ]

Amadeusz ^^ --> Czar wskrzeszenie jest dostepny dla psionika, kaplana i biskupa (oraz innych postaci które maja taka magię) na 6 poziomie czarów.

17.03.2008
10:23
[82]

dziadek [ Pretorianin ]

Amadeusz-Na poczatku gry jak chodzisz po zamku jest platforma a pod nią woda.
Wskocz do wody i płyń z jej pradem do malego wodospadu.Bardzo powoli razem z wodą.
Tam na skale powinny być 2 lub 3 woreczki z tym czarem.I dalej powoli z wodą.
Znajdziesz się w miejscu początku gry.Pozdrawiam.

18.03.2008
16:23
[83]

OldDorsaj [ Senator ]

proszek wskrzeszenia tak naprawdę nie stanowi żadnego problemu oprócz początku-potem mozna go kupić sporo a jeśli stosujemy czasem czar save/load to prawie go nie wykorzystujemy-moja drużyna ma w zapasie około 15 takich proszków i kilka scrolli-ja mam z kolei pytanie dotyczące obozu Umpani-trzeba pogadać ze sklepikarzem/podwójnym agentem i albo go zaszantażować albo ukraść kartę dostępu i klucz do zaplecza(mniej ważne)-niestety ja,jako pacyfista, nie uczyłem mojej łotrzycy kradzieży,szantażowanie czarem też mi nie wychodzi-coś tam po zauroczeniu zaczyna przebąkiwać na temat T'Rang i to wszystko-jedyne wyjście to takie jakie zastosowałem grajac pierwszy raz w W8-kill all-a to się kłoci z tym co napisałem wcześniej-może da rade to jakoś inaczej zalatwic?

19.03.2008
20:01
[84]

dziadek [ Pretorianin ]

Zabrałem się za W-8 z Mod.Deat.B,trudna /jak jest się noga z anglika/.Ten mod jest dla cierpliwych/Walka w Arnice trwała przeszło 2 godz/.Ale się nie poddaję.
Pozdrawiam.

19.03.2008
20:17
[85]

OldDorsaj [ Senator ]

ponawiam moje pytanie powyżej

19.03.2008
20:33
[86]

Adamus [ Gladiator ]

OldDorsaj --> Sorry, ale nie wiem jak Ci pomóc. Podejrzewam, ze inni też, dlatego sie nie odzywają.

Dziadek --> Witaj :-). Dołącz do plebiscytu i zapodaj swoja 10 najlepszych cRPGów.

19.03.2008
21:23
[87]

Sinic [ ]

OldDorsaj -->
No u mnie zawsze podstawa bylo rozwijanie umiejetnosci zlodzieja, czy u lotrzyka czy barda, i ten klucz, ktory jest wazny, zawsze mu wykradalem. O ile pamietam poza wszystkim innym to z zaplecza mozna korzystac jak z dodatkowego teleportu.

No i Saxowi w Obozie Umpanich mozna wykrasc doskonaly saksofon dla barda dajacy potezne odpornosci na magie psychiczna. Poza zwyklym dorabianiem sie na kradziezy ;P

19.03.2008
22:07
smile
[88]

Piotrek [ Generaďż˝ ]

Witam wszystkich. :)
Na forum nie udzielałem się od dość dawna, ale nie znaczy to, że chociaż co jakiś czas nie zaglądałem do tego wątku. :) Niestety, brak cRPGów w trybie FPP spowodował, że nawet nie miałbym o czym pisać. Poza tym większość 'wielkich' cRPGów (niekoniecznie FPP) wydanych w ciągu ostatnich kilku lat nie podobała mi się. Oblivion, KOTORy, Jade Empire - zupełnie mi one nie podeszły (skończyłem tylko pierwszego KOTORa oraz Jade Empire, pozostałe dwa tytuły szybko mnie znudziły). Pewne nadzieje pokładam w Two Worlds oraz Gothicu 3 (grałem tylko w demo, ale wrażenie wywarł na mnie spore, z pełną wersją będę jednak musiał poczekać do wymiany kompa).
Dużo bardziej wciągnęły mnie za to tańsze gry: The Fall (mimo wielu wad), Space Rangers 2, Star Wolves czy Ascension to the Throne (to już bardziej strategia...).

Moja lista:
1. Might & Magic 6
2. Fallout 2
3. Torment
4. Deus Ex
5. Might & Magic 7
6. Fallout
7. Baldur's Gate 2
8. Wizardry 8
9. Gothic
10. Wizards & Warriors
Tuż za podium: Gothic 2, Baldur's Gate, Might & Magic 8, Ultima IX, System Shock 2 - nie wiedziałem, co zrobić z tymi grami, a zupełnie pominąć ich nie potrafię. :)

Celowo nie wymieniam jRPG (a w rankingu spokojnie znalazłoby się miejsce dla dwóch tytułów - Final Fantasy VII oraz Xenogears), bo trudno jest mi porównywać ze sobą serie Might & Magic i Final Fantasy. Zawsze jednak mogę poprawić listę. :)

20.03.2008
08:47
smile
[89]

Adamus [ Gladiator ]

Piotrek --> Witaj i zaglądaj tu częściej :-). W końcu jesteś jednym z założycieli tego wątku.

20.03.2008
17:19
[90]

OldDorsaj [ Senator ]

piotrek--->zupełnie nie rozumiem Twoich uwag odnośnie jcRPG-sam pamiętam recenzje z ŚKG wyśmiewającą praktycznie tę grę,ale mimo,że nie cierpie mangi spróbowałem-okazało się ze to jeden z najlepszych i najdluższych cRPG w jakie grałem,więc nie ma szans by go zabrakło w moim kanonie-nie rozumiem Twoich obiekcji w ogóle-albo ci się podobalo albo nie-i albo jesyt dla tej gry miejsce,albo uwazasz że byla slabsza od wypisanych

20.03.2008
20:00
[91]

Belert [ Senator ]

piszesz o FFVII?

20.03.2008
21:29
[92]

OldDorsaj [ Senator ]

Belert--->tak

Adamus,Sinic--->czyli pozostaje mi opcja zabicia wszystkich w bazie Umpani,bo raczej nie będzie mi się chciało poświęcać masy czasu na rozwój kradzieży-w tej chwili mój łotrzyk ma 10%+15% z przedmiotu

20.03.2008
21:56
smile
[93]

Adamus [ Gladiator ]

OldDorsaj --> No chyba, ze sie zdecydujesz na male oszustwo i sobie tego skilla troche podciagniesz. Ja zazwyczaj tego, nie robie, ale zeby popchnac sprawe w miare bezbolesnie...

20.03.2008
22:12
[94]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Mnie też te gry oparte o AD&D nie podeszły. Dlatego w nudnawnym Neverwinter dotarłem do połowy, przy KoTOR chyba do 2/3. Reszty nawet nie chce mi się testować.

Spodobał mi się za to Titan Quest. Powiem więcej: rewelacja. Nie męczy fabułą, ładnie wygląda, masa przedmiotów, ciekawy system rozwoju postaci.

I popieram: nie profanować statystyk wątku jRPG. Admusie - wrzuciłbyś ostrzeżenie do wstępniaka-)))

21.03.2008
08:33
smile
[95]

Adamus [ Gladiator ]

Baltazar --> Niestety, ale mamy DEMOKRACJĘ :-P. Dlatego zostawimy te gry, pomimo, że sam osobiście też ich nie trawię :-P. Jakiś czas temu próbowałem sie przełamać i zagrać w FF7, ale nie dałem rady :-P.
Natomaist jeżeli chodzi o NWN (zwłaszcza 2) i KOTOR, to są to dla mnie całkowite przeciętniaki (jeszcze dodatki do NWN1 były fajne, sama podstawka cieniutka). W NWN2 próbowałem kilka razy przejśc wstęp i mi sie nie udało a do KOTOR 2 nawet nie podchodziłem.

21.03.2008
10:28
[96]

OldDorsaj [ Senator ]

a właśnie że KOTORY oba jak i FF7,zresztą NWN też z dodatkami,to gry,przy których Titan Quest jest jak trabant przy mercedesie,a pewnie jeszcze gorzej-mimo,ze wcale nie jest taki zły i sam go ukończyłem z przyjemnością-ale to nie ta liga-w ogóle nie można porównywać-KOTOR-y i FF7 można przejść wielokrotnie i za każdym razem bawić się doskonale

21.03.2008
10:48
[97]

kiowas [ Legend ]

Wiecie może gdzie poza allegro można dostać Kotora? Bo w sklepach nie widziałem tego od dawna.
Wiedźmin został ukończony (po wydaniu rozszerzonej edycji na bank do niego wracam:), powoli kończę Dark Messiaha, i teraz zastanawiam sie nad zakupem: Fable, Vampire czy może Assasin? Z dwóch pierwszych pewnie wybiorę Vampire'a, za to co do Assasina mam mieszane uczucia - po pierwsze nie wiem nawet czy urucjomi się na moim laptoku:), a po drugie - czy poza sliczną grafiką i ciekawym sterowaniem cokowleik jest przyciagającego do tej gry? Bo z recki w CDA (mimo, ze utrzymanej w pozytywnym tonie) nie wyniosłem nic co by mnie przekonało.

Baltazar ---> ja już TQ ukończyłem i mnie również bardzo się spodobał - miałem nawet opchote zagrac na trudniejszym poziomie, ale save'y mi przepadły, a grać na podstawowym po raz kolejny mi się nie chce :)

21.03.2008
11:33
[98]

Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]

kiowas

W Warszawie na Batorego. Ale ja też poluję na KOTORY i ostatnio nie było i tam.

21.03.2008
11:39
[99]

kiowas [ Legend ]

Mr.Kalgan ---> a co jest na Batorego?
Ciekaw jestem skąd taka posucha? Maly nakład i slaba sprzedaż więc nie wznawiają?

21.03.2008
14:47
[100]

Wreaker [ Centurion ]

Gry LucasArts zawsze miały u nas przelotną dystrybucję i ceny że ho-ho. Spora różnica nawet w czasach nowości za 160. :-(

21.03.2008
15:06
[101]

Adamus [ Gladiator ]

Zapraszam do nowego wątku:

https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=7546516&N=1

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.