
LFB [ Generaďż˝ ]
Jaką klisze polecacie KODAK / AGFA / KONICA / INNE ?
Czy ktoś z was próbował się zorjętować na jakich kliszach zdjęcia mają najlepsze barwy i najwyższą ostrość ?
Ja do tej pory używam filmów AGFA ale zastanawiam się czy to jest najlepszy wybór, może macie jakieś doświadczenia w tym zakresie, bardzo dziękuje za rady :-)
LFB [ Generaďż˝ ]
Hmm :( nie ma jakiegoś foto amatora ?? No przecież mieliście wakacje nikt nie robił żadnych zdjęć ?? Plizzzzzzzz powiedzcie jakich filmów używacie.
Instructor [ Konsul ]
ja tam robie zdjecia zupelnie amatorsko, moje odczucia sa takie: kodak jest przereklamowany jego cena jakos nie przeklada sie na jakosc, lepsze zdjecia chochodzily mi na fuji, a ostatnio tez uzywam agfy i nie narzekam.

grzech [ Generaďż˝ ]
Kodak daje dobry kontrast, troche ociepla barwy. bez filtra zrob zdjecie morza a nie uzyskasz za chiny odpowiedniej barwy wody ani nieba AGFA dobrze rysuje, ale ociepla barwy, nie nadaje sie do fotek zimowych, za to jesien wychodzi przepieknie. Konica - chyba jedyna emulsja dobrze oddajaca barwy chlodne, niestety bez filtra SKYLight bedziesz mial letnie zdjecia wyszarzone FUJI bardzo podoby material do Kodaka, moj tatko robi foty na ich materialach, ale ja jakos za nimi nie przepadam (sam nie wiem czemu)

LFB [ Generaďż˝ ]
Dzięki grzech :) Ktoś jeszcze ?
Zdzisiek [ Generaďż˝ ]
przez pewien okres czasu robilem zdjecia na Kodaku.....potem przerzucilem sie na Fuji i wedlug mnie zdjecia lepiej wychadza
Tywin [ Konsul ]
Moim skromnym zdaniem standardowy Kodak Gold 200 jest najbardziej uniwersalny i sprawdza sie w prawie kazdej sytuacji.
LFB [ Generaďż˝ ]
Zdzisiek a jaka jest orjętacyjna cena FUJI 36 klati czułość 200 i/lub 400 ?

Czacha [ inquisitor incognito ]
grzech juz podal ogolna charakterystyke filmow, wiec nie bede po nim powtarzal :) Ja osobiscie preferuje dwie marki - Kodak oraz Fuji. Jesli kodak, to tylko ROYAL GOLD, a Fuji - NEW SUPERIA (z 4ta powloka REALA). Te dwa filmy powinny wystarczyc nawet najbardziej wybrednemu fotoamatorowi. Ja najczesciej robie na Fuji New Reala (jedyna dostepna czulosc to 100tka) oraz na slajdach Fuji Provia 100F, Fuji Velvia (50tka). Ale nie polecam zadnego z tych "filmow" osobom, ktore nie maja pojecia o fotografii, bo bardzo latwo zepsuc na nich fote.

LFB [ Generaďż˝ ]
Hmm szkoda że tylko 100, wiem że jeśli ma się profesjonalną lustrzanke nie stanowi to większego problemu, jednak przy bardziej amatorskim sprzęcie (kompakt z zoomem) myśle że rozsądnym minimum jest czółość 200. "Setka" mocno ogranicza zasięg lampy błyskowej i przy kiepskiej pogodzie daje bardzo blade zdjęcia. No nic przy najbliższej okazji nabęde Fuji i zobaczymy, dzięki za wypowiedzi, a może ktoś ma coś do powiedzenia w drugiej interesującej mnie kwestii, czy klisze o czółości 800 i wyższej nadają się do robienia zwykłych zdjęć ?? jeśli tak to co daje ich stosowanie ?
Patrokles [ Konsul ]
Problem z odbitkami kolorowymi jest bardziej złożony i nie sprowadza się jedynie do wyboru negatywu. Generalnie wszystkie filmy czołowych producentów są dobre, choć kodak i fuji przewodzą. Dla mnie kodak pracuje zbyt ciepło, fuji od wieków ma problem z nienaturalnym wysyceniem zieleni. Ale wszystko w granicach normy. Główny problem rodzi sie w laboratorium. Idealne zdjęcia otrzymasz wtedy, gdy negatyw dobierzesz z odpowiednim papierem tego samego producenta, choć jeszcze kilka lat temu uzyskiwano fantastyczne wyniki łącząc filmy fuji i papier kodaka. Kolejna sprawa to laboratorium chodzi głównie o jakość używanej chemii i utrzymywania reżimu czasu i tęperatury wywoływania. Jest to szczególnie istotne w przypadku negatywu. Raz przewołany negatyw jest spieprzony na wieki. I jeszcze jedno wiele minilabów ma maszyny nastawione na standardowe parametry odpowiadające najczęściej wywoływanym filmom. Teoretycznie do różnych filmów ( każdy ma odmięnną charakterystykę ) powinna być ustawiana maszyna. Przeważnie nikt tego nie robi i filmy lecą jak popadnie. Dobra rada to mieć zaufane laboratorium i do niego oddawać film do obrobienia. Ja stosowałem kiedyś taki mały test. Oddawałem negatyw do laboratorium i prosiłem o zrobienie trzech wybranych odbitek. Następnie w przeciągu 2 tygodni powtarzałem czynność jeszcze 2 do 3 razy. W dobrym laboratorium wyniki powinny być powtarzalne, tj. odbitki nie powinny się od siebie różnić.

LFB [ Generaďż˝ ]
No tak właśnie kwestja wywołania, jak wiadomo w laboratorjach AGFY / Kodaka i innych cena odbitki jest dużo wyższa niż w punktach które zajmują sie obiorem zdjęć i gdzieś potem je przekazują. Laboratorium AGFY które jest koło mnie za odbitke 9x13 bierze 69 gr. Natomiast punkt w którym do niedawna wywoływałem zdjęcia 39 gr. Mieszkam w Łodzi i ostatnio zaczołem eksperymetować z Rossmanem, tam cena odbitki to jedyne 19 gr. !!! Rezultat w połączeniu z kliszami AGFY i Kodaka nie budzi zastrzeżeń, niebawem sprawde Konike i Fuji.

Czacha [ inquisitor incognito ]
Istnieje cos takiego jak "ranking labow". Ponizej podaje do niego link. Mozna tam dopisywac wlasne spostrzezenia :-)

Templar^ [ Konsul ]
LFB: "Hmm :( nie ma jakiegoś foto amatora ?? No przecież mieliście wakacje nikt nie robił żadnych zdjęć ?? Plizzzzzzzz powiedzcie jakich filmów używacie." Fotek wakacyjnych napstrykałem ok. 200. Przez pryzmat moich doświadczeń z robieniem zdjęć chociaż jest to wyłącznie amatorskie pstrykanie) odpowiem: definitywnie Konica. W jakiś sposób ożywia nawet ponure zdawałoby się barwy, intensywność i wyrazistość kolorów po wywołaniu zdjęć mnie urzekła. No i udało mi się znaleźć film 36 zdjęć w cenie 8 zł. ;) Kolega Instruktor powyżej ma rację: Kodak jest z pewnością przereklamowany, to co widzimy na reklamach itp nijak ma się do rzeczywistego rezultatu po wywołaniu zdjęć, imho foty są jakieś takie mdłei tracą na 'wyrazie' - w porównaniu z wspomnianą przezemnie Konicą.
Sir_Kenny [ Centurion ]
Według mnie i wielu osób (zawodowych fotografów) najlepsze klisze to KODAK i FUJI... KODAK- uzyskać można super kolory, zdjęcia bardzo ładnie wychodzą, duża soczystość barw itd... FUJI- bardzo dobry (a może najlepszy?) do robienia zdjęć w ciemnych pomieszczeniach, w nocy itd...

LFB [ Generaďż˝ ]
Templar --> Gdzie je wywoływałeś / na jakim papierze ??
tygrysek [ behemot ]
polecam KONIKĘ do zdjęć plenerowych z dużą ilością zieleni dynamika koloru zielonego i brak przekoloryzowania plasuje te filmy bardzo wysoko zresztą konika robi najlepsze czarno białe filmy

Czacha [ inquisitor incognito ]
B&W - Ilford, Kodak.. ale nie Konica ;-))) Konica rowniez nie jest dobra do zdjec kolorowych. Jest to sredni film z kiepskim oddaniem barw oraz ze spora ziarnistoscia.. a ostrosc rowniez pozostawia sporo do zyczenia. Zreszta poczytajcie testy.. ;-)) Konica moze i sie nadaje, ale do kompaktow ;-)
LFB [ Generaďż˝ ]
Czacha --> "poczytajcie testy" są jakieś testy ????

Czacha [ inquisitor incognito ]
Do testow uzywa sie tablicy GretagMacbeth. Dzieki niej latwo jest porownac oddanie barw, ziarnistosc oraz ostrosc testowanych materialow.

Czacha [ inquisitor incognito ]
Aha, jesli chodzi o same testy, to najwiecej mozna znalezc w Foto Kurierze (pismo ukazje sie co miesiac) - https://www.foto-kurier.com.pl/
LFB [ Generaďż˝ ]
Dzięki Czacha, a może coś wiesz na temat tego czy warto / co daje stosowanie filmów o czułości 800 ?

Czacha [ inquisitor incognito ]
Czy warto? A zalezy co chcesz osiagnac? ;-) Jesli ogromniaste ziarno na odbitce, to prosze bardzo :))) Filmy o czulosci 800 (kolorowe) sotosowane sa przez fotoreporterow podczas robienia zdjec na imprezach nocnych, do fotografowania bez lampy blyskowej w pomieszczeniach itp. Ale wychodza wtedy bardzo dziwne kolory (strasznie cieple) a ziarno, jak juz wspomnialem, jest gigantyczny. Przy fotografii czarno-bialej 800 ma wieksze powodzenia u fotoamatorow :) Dzieki wlasnie temu ziarnu mozna nadac specyficzny klimat dla zdjecia. Ja osobiscie czasami robie na filmie o czulosci 1600 przefosrsowanym na 3200 :))) Efekty sa bardzo ciekawe... a do tego czasy migawki bardzo czesto wynosza 1/8000, co przy stosowaniu starszych badz manualnych lustrzanek (o kompktach nawet nie wspominam) moze stac sie problemem ;-) Wszystko zalezy od upodoban fotografujacego. Proponuje z ciekawosci kupic jakas 800tke i ja wysptrykac dla testu.. :)

smoczus [ Legionista ]
doradzam tak jak czach kodaka lub fuji sprzedaje wiekszasc tych klisz wiec uwiez mi tez ale duzo zalezy tez od aparatu aparat dobry to 60 procent zdjecia i uzywaj 200 sa najbardziej uniwersalne tylko uwazaj z nimi przy olympusie
Czacha [ inquisitor incognito ]
Nie od aparatu, lecz od obiektywu oraz .. fotografa :-))

Dymion_N_S [ Bezimienny ]
smoczus ---> dlaczego trzeba uważać przy Olympusie ???

LFB [ Generaďż˝ ]
Ja mam aparat Kyocera Yashica Zoomate 115 poniżej link :D
LFB [ Generaďż˝ ]
Może być ??
Azzie [ Senator ]
A ja jestem wiernym fanem Rossmana :) Sa to niemieckie filmy dostepne w sieci drogerii o tej nazwie. Film 36 400 mozna kupic za 6 zl :) A pozniej wywolanie takiego filmu i po jednej odbitce 10x15 kosztuje w sumie okolo 15 zl.

Czacha [ inquisitor incognito ]
LFB. dla mnie nie moze byc ;-) Ciemny obiektyw - f5.5-f12.2.. uuuuu... Azzie: uwierz mi, film za 6zl nie moze byc dobry ;-)) Widziales kiedys cos dobrego i taniego? Ja nigdy.. ;-)

wysiu [ ]
Czacha --> Nie na temat, ale ja widzialem - wino Tur;)) Ale pewnie co do fotografiki, to masz racje;))

Czacha [ inquisitor incognito ]
Heh... pomijamy artykuly spozywcze itp ;-))

LFB [ Generaďż˝ ]
Czacha to im mniejsze to f tym jaśniejszy obiektyw ?
Azzie [ Senator ]
Czacha: Zaraz zaraz, gdzie ja mowilem ze ten film jest dobry? :))))) Mowilem ze jest tani i dlatego go kupuje :) Na razie ucze sie dobrze kadrowac, ustawiac ostrosc i kompozycje. A zeby sie nauczyc trzeba troche klisz zmarnowac :) A na ladne kolory czas przyjdzie pozniej :)