Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Kamera dla wideofilmowca.
Przygoda z kamerą zaczęła się jakieś 4-5 lat temu. Ojciec kupił kamerę miniDV, były wyjazdy zagraniczne, później zaczął montować w Pinnacle'u.
Potem ja zwinąłem kamerę do szkoły i się zaczęło. Jakieś reportaże, montaże.
Następnie pierwsza studniówka, później pierwsze wesele. Ludzie mnie chwalą i cieszę się z tego. Nie zarabiam kokosów, po prostu dorabiam sobie od czasu do czasu. Wiem, że zawsze czegoś mi w danym filmie zabraknie, aczkolwiek patrząc na innych "profesjonalistów", to mam naprawdę wysoką samoocenę
Do rzeczy. Kamera ma już ładnych kilka lat. W dobrym oświetleniu sprawuje się świetnie, nic jej nie brakuje. Niestety ciężko radzi sobie z balansem bieli, szczególnie w przyciemnionych sytuacjach
Rok 2008 zapowiada się ciekawie - 2 studniówki, 4 wesela, może jeszcze coś załapię. Jednak chciałbym zaopatrzyć się w jakiś nowocześniejszy sprzęt.
Odpadają profesjonalne kamery dla wideofilmowców, które mają znaczące gabaryty. Muszę kupić taką kamerę, którą później będzie mógł wziąć mój ojciec na wczasy :P
Budżet - do 5-6,5 tys.
Jakie modele polecacie? Chciałbym celować coś z półek Panasonica albo Canona, bo bardzo cenię sobie tych producentów. Nie jestem jednak zamknięty na inne opcje
Na parametrach w ogóle się nie znam. Kamera służy jedynie do nagrania obrazu i dźwięku, bardziej rozgarniony jestem w montażu i oprogramowaniu.
Dlatego pytanie - na co zwracać uwagę? Co jest istotne?
Dziękuję za wszystkie porady i sugestie
Axl2000 [ Hohner ]
i nic wiecej w temacie nie potrzeba chyba ;) FULL HD, dobra optyka, znana marka (co prawda ja zawsze mialem JVC wiec tomoze skrzywienie) i miałęm ją w ręku, dosc duza, nie bardzo ciężka, obraz soczysty i ostry...dysk HDD, nie slychac pracy mechanizmu podczas nagrywania - duzy plus, w wielumodelach np. Sony slychac na nagraniu szum.
- skoro lubisz panasonica, nie widzialem na oczy
Co do Canona tomoim zdaniem nie ma teraz zdanej konkurencyjnej kamerki w dobrej cenie...
John_Kruger [ Internetowy eksplorator ]
Grzesiek - widze, ze potrzebujesz kamery, by "zarabiała" na Ciebie. Tak więc zapraszam do wątku
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=6909767&N=1
Ja się na kamerach nie znam specjalnie niestety, ale polecam artykuł:
Lutz [ Senator ]
Ten JVC wyglada obiecujaco, ale 60GB i 5 godzin full HD to troche zart :)
Jaki tam jest format kompresji?
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Lutz ---> co masz na myśli, pisząc "żart" ? :) Zła kompresja (jakość), czy nieprawdopodobna (zmieścić tyle full hd na 60gb) ?
Logadin [ People Can Fly ]
1) Full HD do zarabiania to może 0,1% klientów.
2) HDD w kamerze - lepiej też zrezygnować na razie.
3) Jak chcesz lepsze info mogę zapytać Taty (zawodowo kręci tego typu imprezy od ładnych paru lat).
Lutz [ Senator ]
Chodzi mi o to ze musi byc jakas kompresja, HDV lub AVcHD, badz jeszcze cos innego (FullHD wymaga macierzy z naprawde szybkimi dyskami i co najmniej klase wyzsza pojemnoscia)
Ja osobiscie preferuje AVcHD bo bazuje na h264, hdv to pochodna dv z tym samym limitem transferu (przy czterokrotnie wyzszej ilosci danych wejsciowych, co musi sie wiazac ze slabsza jakoscia.
Logadin dlaczego rezygnowac, mamy w firmie jedna taka kamerke i wygoda edycji jest poza konkurencja, poza tym tasmy juz wlasciwie sa przeszloscia
Logadin [ People Can Fly ]
Luzt - my z Tatą tradycjonaliści :) To tak jak z fotografią cyfrową trochę czasu musiało upłynąć zanim ludzie zanmujący się tym trochę poważniej zaczęli na nią spoglądać przychylniejszym okiem.
Btw. w grudniu BEIKS organizuje darmowe warsztaty całodniowe w wielu miastach w kraju (bezpłatne). Wiele o technologii HD, prezentacja kamer, warszaty montażowe i wiele innych. Gdyby ktoś był zainteresowany zapraszam na stronę Beiksu.
Sam się w tym roku na pokazy w Warszawie wybieram.
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Zastanawiam się właśnie nad tą JVC GZ-HD7.
Jedyne czego się obawiam w twardym dysku, to utraty danych. Pal licho zarobek, ale jak sobie pomyślę, że kamerzysta u mnie na ślubie stracił 5h filmu, bo coś się spieprzyło, to chyba bym się zapłakał i zabił :-)
Niewątpliwie jest to przyszłość i trzeba wybrać kamerę z naprawdę cichym HDD - czytałem gdzieniegdzie, że niektóre robią straszny szum.
Póki co, to oczywista oczywistość, że mało kto będzie zaciekawiony ofertą Full HD. Niemniej jednak zawsze mogę dać to jako ciekawą opcję. Poza tym obraz będę miał na pewno o niebo lepszy niż na 7-letnim Panasonicu :]
Co do kompresji - to 1440 CBR.
Lutz [ Senator ]
Pobieznie sprawdzilem tego JVC, ma swietny obiektyw, 3 przetworniki, i to wsio :)
Poszukaj lepiej czegos na AVcHD, chyba ze pracujesz na makach, to wtedy HDV, ten JVC pracuje na jakiejs modyfikacji mpeg-2 z dodatkowym plikiem timecode, i praktycznie zeby moc pracowac musisz zrobic rekonwersje materialu - czyli praktycznie jak capture, co moim zdaniem kloci sie odrobine z idea montowania dyskow do kamer.
Druga rzecz, czy potrzebujesz HD ? Moze wysokiej jakosci klasyczna SD kamera (chociaz przy obecnej technologii daje jej rok-dwa zywotnosci, a oferta HD rejestracji zawsze wyglada bardziej profesjonalnie)
AVcHD bardzo ladnie jest wspomagany przez ostatniego vegasa, HDV juz niestety gorzej ale mozna znalezc jakies 3rd party pluginy, to jest format applowy i pewnie dlugo jeszcze tak zostanie.
Axl2000 [ Hohner ]
Co do tego JVC to o ile sie nie myle dolaczone jest oprogramowanie do sciagania na PC filmu i konwertowania na potrzebny format, ale moge sie mylic...
co do SD to sorry ale zadna SD nie jest na tyle dobra by nagrywac a potem puścic to na telewizorze LCD :/
Lutz [ Senator ]
Axl w tym rzecz, jak mam dysk w kamerze to po grzyba rekonwertowac plik skoro moge na nim pracowac nawet nie kopiujac go z kamery (to ekstremalne podejscie) ?
Jak sie okazuje wystarczy zmienic nazwe pliku .tod i mamy mpg ;)
Grzesiek, zawsze mozesz isc z laptopem na wesele i zgrywac material w wolnych chwilach ;)
a tutaj pare shotow z kamerki SR-7, sony ktora mam w firmie, to nie jest kamera pro, uprzedzam, mamy ja tylko do dokumentacji, pro sprzet bardziej sie oplaca wynajmowac po prostu ;)
maviozo [ Man with a movie camera ]
Mam od roku kamerę HDV i do tej pory nie miałem zamówienia na coś takiego. Kiedy przedstawiałem ofertę to większość wybierała 4:3!! Nie wspominając o 16:9 a w ogóle o Hd(wszak HD jest tylko w panoramie)
Jeśli chodzi o SD na LCD - porażka. HD na LCD ujdzie ale pojawiają się problemy:
- kupisz nagrywarkę blue-ray* dla jednego klienta?
- klient ma odtwarzacz blue-ray, HDMI?
- jeśli nie ma, to jak zobaczy HD?
- ile to go będzie kosztować w porównaniu do SD?
Suma = żeby namówić klienta do HD, klient musi szastać forsą. Taki też klient raczej nie trafi do gościa który dopiero zaczyna, a do "poważnej firmy".
Godzina DV AVI, jak i HDV (*.m2t) zajmują ok. 13GB na dysku. Czyli na 60 ile wejdzie? Teoretycznie imprezka wejdzie, gorzej z poprawinami, i jescze gorzej kiedy masz powiedzmy 12 wesel pod rząd. Zdążysz w tydzień po imprezie zgrać, zmontować, sprzedać, potwierdzić i usunąć? Ile jesteś wstanie pomieścić naraz? A tak w najgorszym przypadku kupujesz 5 kaset po dychu z głowy.
Polecam się:)
Najważniejsze parametry:
-szerokość obiektywu (im mniej mm w przeliczeniu do aparatu 35mm tym lepiej)
- wielkość przetworników (o kamerze z 1 CCD zapomnij) czyli akceptowalny rozmiar to 1/3"
- ilość pixeli (im mniej tym kamera jest jaśniejsza)
- minimalne wymagane oświetlenie w luxach (tyle ze nie można wierzyć w obietnice, 2 kamery o min. 3 lux mogą zupełnie inaczej widzieć i ziarnić)
- maksymalna ilość manualnych nastaw. Zapomnij o automacie balansu bieli.
Lutz [ Senator ]
maviozo, ta kamera nie ma byc do wideofilmowania wlacznie (z tego co wyczytalem)
blu-ray (nie blue-ray) jest praktycznie niespotykany a nagrywanie plyt w tym standardzie to egzotyka nie tylko w polsce. DVD jest i bedzie jeszcze dlugo standardem w kregach konsumenckich, natomiast czesto zdarza sie ze ludzie chca wersje avi, materialu i tutaj juz hd spokojnie daje rade.
Ja osobiscie nie bralbym kamery 3ccd SD bo nie widze sensu, ale to dla mojej przyjemnosci, jezeli mowimy juz o zarabianiu, sytuacja nieco sie zmienia i pozostaje kwestia co jest wazniejsze ;)
Logadin [ People Can Fly ]
Axl2000 - ale klientów chcących ślub np. w wersji HD można na palcach jedne ręki policzyć :) Większość woli dobre nagranie SD.
Taka sama sytuacja jak kiedyś , gdy pojawiły się pierwsze nagrywarki DVD i ludziom wciskano ślub dodatkowo na płytce, gdzie wtedy bardzo niewielu miało czytnik DVD. (A teraz DVD to obowiązkowy darmowy dodateczek :))
maviozo [ Man with a movie camera ]
Logadin -> teraz VHS jest dodateczkiem. W tym roku miałem jeden przypadek kiedy ktoś chciał dodatkowo film na kasecie.
Lutz -> mój post był częściowo odpowiedzią na Rok 2008 zapowiada się ciekawie - 2 studniówki, 4 wesela, może jeszcze coś załapię. Jednak chciałbym zaopatrzyć się w jakiś nowocześniejszy sprzęt.
Zresztą do wideofilmowania czy nie, warto wiedzieć na co zwracać uwagę i przynajmniej częściowo dopasować możliwość/cena.
I przypis * do postu wyżej (zapomniałem dopisać:)
* blu-ray albo hd-dvd. Na razie i tak nie wiadomo co się upowszechni.
Lutz [ Senator ]
maviozo sadzac po tym ze blu-ray jest mniej wiecej dwa razy bogatszy w ofercie filmowej stawiam na to. No a co do kamer tak jak mowilem, pakowanie sie w SD to chyba troche porazka, a dobre, polprofesjonalne HD zaczyna sie od 10.000
maviozo [ Man with a movie camera ]
Zgadzam się z Tobą Lutz w kwestii blu-ray...ale:
Po co zrobili HDV skoro Full HD jest lepsze?.........
Tak to działa i obawiam się że hd-dvd może co nieco jednak zamieszać.
Co do kamer - trudno doradzić. IMO tylko hdv (full hd nie kupisz tanio/dla amatora). Teoretycznie są te wynalazki sonego od 5000 w HDV, ale ile to warte to nie wiem.
Sam mam FX'a 1 ponad rok.
Logadin [ People Can Fly ]
"Logadin -> teraz VHS jest dodateczkiem"
A tutaj zapomniałem wcześniej napisać o jakie miasto chodzi :) Bo akurat w Olsztynie dalej większość uważa VHS za podstawowy nośnik ich weselicha :)
Przyznaję , że nie wiem jak to jest np w Warszawie czy innym dużym mieście.
maviozo [ Man with a movie camera ]
Jestem z miasta mniejszego od Łodzi (tyle że obsługuję powiedzmy spory rejon)
Ale co racja to racja - że co rejon to obyczaj. Raz przyjechał zespół z nie-wiadomo-skąd i miałem taki ubaw....:)
Lutz [ Senator ]
maviozo, HDV to format mocno promowany przez Apple, ja mam bardzo srednie wspomnienia z hdv (szczegolnie przy ujeciach w ruchu) chyba z fx wlasnie, ale czego oczekiwac jezeli codec bazuje na DV, ta sama predkosc transferu a rozdzielczosc 4xtyle. Sony i Panasonic poszly po rozum do glowy i opracowaly format avchd ktory opiera sie na h264 i jest juz bardzo dobry, zobacz ostatni link z posta 12, w hdv pewnie byloby duzo bardziej skwantyzowane (kwadraty), nawet apple zmieklo i dalo obsluge tego formatu do FinalCuta, niestety tylko na intelowych macach, bo powery po prostu nie wyrabiaja (ale sa rozwiazania na okolo). Nie wiem jak wyglada jakosc kompresji w tym JVC, ale spodziewam sie ze moze byc lepiej niz HDV.
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Rozstrzał wśród producentów jest dosyć duży.
JVC z tą GZ-HD7 jest sam na półce między 5-6,5 tys.
Niższe półki należą do Sony, a w całej klasyfikacji nie widać Panasonica (dopiero okolice 2,5-3tys.).
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Swoją drogą dysk twardy to też dobra sprawa.
Nagrasz, obejrzysz i możesz skasować. A z taśmą trzeba się bawić w przewijanie :)
Póki co, to nie widzę konkurencji dla tej JVC :) A za granicą można kupić już za 3,5 tys.
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Na tej stronie są filmiki z porównania kamer JVC i Canona.
Mam takie pytanie - każda z tych kamer daje ładny obraz, ale gdy się nie rusza.
Obraz w ruchu jest natomiast tragiczny - same paski poruszających się obiektów.
Czy to tylko dlatego, że to jakaś wersja na neta, czy normalnie po nagraniu jest coś takiego?
Jak to później oglądać na dvd?
Dosyć małe (po 20MB) filmiki do obejrzenia:
JVC:
Canon:
Lutz [ Senator ]
Grzesiek, czy pod pojeciem paski chcesz powiedziec o interlace ?
Bo jesli tak to wiesz :) trzeba sie troche podszkolic ....
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Hmmm to chyba wina kodeków. Odtwarzałem w VLC i paski były zamiast "skuterzysty", natomiast w WMPL w ogóle nie pójdzie :(
Lutz [ Senator ]
Sa tam jakiekolwiek ujecia w ruchu ? Panoramy, zblizenia itp ? bo nie chce mi sie za bardzo sciagac wszsytkiego, kolory sa spoko, nie wiem jednak jak kompresja sie sprawuje (a w trybie progressive to juz wogole)
Ewentualnie jeden z najlepszych testow, czyli ujecie falujacej tafli wody :D
mpeg streamclip powinien lyknac pliki bez wiekszych problemow.
Karrde [ Visual Effects Artist ]
Spróbuj Canona HV20. Z wyglądu małe badziewie, ale moc drzemie w nim ogromna i jakością nagranego materiału kosi niektóre kamery z wyższych półek. Ludzie już potworzyli rigi do 35mm obiektywu i inne cudeńka by wykorzystać jak się da jej możliwości.
BTW To, że kamera nagrywa HD panorame to nie znaczy, że klientowi nie można przygotować SD 4:3.
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
@Lutz
Są to ujęcia jak skuterzysta przejeżdża koło kamery. Chwila nagrywana była jednocześnie przez oba urządzenia na jednym statywie.
Jedyne co mnie martwi, to takie paski, jak się obiekt porusza.
Z tego, co czytałem to chodzi o ten cały sposób zapisu, dzielenie na prostokąty, itd, itp (chyba ;P).
Niemniej jednak ciężko mi odtworzyć te pliki w WMPL, a w VLC dzieją się te paski.
Kolory są znakomite na JVC, Canon też nie jest zły.
Niestety na Canonie słychać w tle pracę dysku. Mam wrażliwy słuch.
@Karrde
To co przemawia na korzyść Canona to właśnie te obiektywy, itp.
JVC ma natomiast pierścienie od zbliżenia i ostrości - też bardzo przydatny bajer :)
Lutz [ Senator ]
fafik paskami sie nie przejmuj, jak bedziesz kiedys flmowal cinealta to gdybys mial moglbys sie martwic, a te paski sa zawsze, to sie nazywa interlace i wystepuje w klasycznym materiale tv, paskow nie ma w kamerach cyfrowych filmujacych w trybie progressive no i w klasycznej tasmie (badz jej cyfrowym odpowiedniku).
paski masz tez na swojej kamerze, tylko software ci tego nie pokazuje. jak bedzie trzeba to moge cos wiecej powiedziec ale na wiki pewnie znajdziesz definicje interlace.
zdecydowanie za malo dynamicznych ujec, bo to co tam widze to jakies prawie fotki z elementami ruchu.
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Głównie chodzi mi o efekt końcowy. Ściągnąłem kolejny filmik i jest OK.
Wiesz - w porównaniu z moim 7-letnim Panasonem, to każda kamera będzie porządniej rejestrować :)
Naprawdę bardziej bym się skłaniał ku JVC, nie wiem czemu :)
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Powiedzcie mi dlaczego JVC z HD = 60 GB może pomieścić 5 (do 7) godzin, a Sony HDR-SR8E z HD = 100GB mieści (podobno) 33 godziny nagrania.
Lutz [ Senator ]
Rozne kodeki, h264 na ktorym bazuje sony jest duzo wydajniejszy niz mod mpeg-2 czy innego hdv w jvc.
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
To mówisz Lutz, że byś się skłaniał bardziej ku Sony niż JVC?
Masz może jakieś doświadczenia z obróbką tego AVCHD w Pinnacle'u?
Lutz [ Senator ]
Niestety nie jest to takie proste, przelecialem sobie watki na tym blogu ktory podales, i sa tez tam testy kamerek sony, mozesz sprawdzic, mam wrazenie ze troszke rozjezdzala sie chroma, co powodowalo dodatkowe kolorki (sprawdz sobie filmy krecone kolo mostu)
No i rzecz najwazniejsza, nie jestem do konca pewien jak pinnacle bedzie sobie dawal rade z avchd, bo poki co, pliki wprost (bez konwersji) chyta tylko vegas (od wersji 7.0e) tak wiec musialbys bawic sie w rekonwersje, to raz, pamietac tez musisz, ze na to dobrze miec juz mocnego kompa (dual core 2.0 i wiecej)
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Pinnacle 11.1 już chyba oferuje obsługę AVCHD.
Do takiego Sony można obiektywy jakieś dołączać podobno. Prawda to? :)
maviozo [ Man with a movie camera ]
Z tego co mi wiadomo to tylko canon oferuje zamienne obiektywy ale to tylko kamery z wysokiej półki. Obiektywy też z wysokiej.
Może chodzić Ci o konwertery. Takie nakładki, które nakręcasz na obiektyw. Dają np. szeroki kąt, albo tele, może to być filtr polaryzacyjny itp. Dlatego tak myślę że o to mogło Ci chodzić bo piszesz dołączać(a nie zamieniać)
Oczywiście nie tylko do Sonego można tak dokupić i są uniwersalne.
Odnośnie wiarygodności testów wszelkiej maści to:
1) często są one robione na korzyść jednej z nich
2) często są w specjalnych warunkach czego na pierwszy rzut oka nie widać
3) nigdy nie będziesz pracować w identycznych warunkach jak te testy. Plansz z paskami i kolorami filmować nie będziesz..
Najskuteczniejszą metodą jest zawsze wzięcie kamery do ręki, a już super jest poznać pokrótce w praktyce jak działa i jakie efekty daje. Ale sprawdzać samemu.
Grzesiek [ www na-skroty pl ]
Otóż to - konwertery :-)
Nie no, szczerze mówiąc jest na rozdrożu.
Po lewej JVC GZ-HD7, po prawej Sony HDR-SR8E.
Rozumiem, że w dzisiejszych czasach różnica między CMOS, a CCD nie jest już tak znacząca jak kilka lat temu?
maviozo [ Man with a movie camera ]
Z tego co słyszałem/czytałem to w kamerach lepiej sprawuje się CCD. CMOS podobno bardziej szumi.
Chociaż zaprzeczając samemu sobie - chyba wolałbym sony. Zresztą wcześniej wziąłbym obie do ręki.