GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

100 km autostrady za 1 mld euro...

27.09.2007
20:03
smile
[1]

Coolabor [ ~~Kochający Walery ]

100 km autostrady za 1 mld euro...

za:

Ponad stukilometrowy odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl-Świecko będzie wybudowany za 1 mld 9 mln euro. Oznacza to, że 1 km będzie kosztował 9,656 mln euro - poinformował resort transportu w czwartkowym komunikacie.

"Rozpoczęcie robót planowane jest najpóźniej w III kwartale 2008 r., a zakończenie w połowie 2010 r." - czytamy w komunikacie.

Za budowę 104,5 km odcinka autostrady A2 odpowiada jej koncesjonariusz Autostrada Wielkopolska SA (AWSA).

Autostrada Wielkopolska SA jest też inwestorem i dzierżawcą płatnego odcinka Autostrady A2 prowadzącego z Konina do Nowego Tomyśla (ok. 150 km). Każdego dnia z autostrady korzysta od 12 do 16 tys. samochodów, z czego ponad połowa to samochody ciężarowe.


Zawsze jestem pod wrażeniem jak podają ile kosztuje 1 km autostrady. No i skoro AWSA jest inwestorem innej (pewnie nie jedynym), to musi nieźle się utrzymywać z wynajmu dotychczasowych "nitek" :)
W sumie nie znam się na materiałach budowlanych, ale z czego ta droga jest zrobiona, że 1 km pochłania ok. 35 mln zł? :)
Dobrze, że jesteśmy w tej Unii, bo sami budowalibyśmy te autobahny setki lat...

PS Komentarze na onecie jak zwykle przednie:


Jak myślicie po ilu latach powstaną koleiny...
- Pewnie zbudują z koleinami.

27.09.2007
20:05
[2]

provos [ Generaďż˝ ]

Nie wiem, z czego to jest zrobione, ale za Hitlera budowali szybciej, sprawniej, a w Katowicach do tej pory po tych drogach jeżdżą.

27.09.2007
20:07
smile
[3]

Backside [ Generaďż˝ ]

Niech kilometr pochłania ile chce. Od lat od ceny benzyny odprowadzany jest podatek rzędu 40-50%, który idzie "bezpośrednio" na rozwój infrastruktury, w tym budowę autostrad.

W teorii ilość zebranych pieniędzy od momentu wprowadzenie podatku powinna być taka, że razem z dotacjami z budżetu i UE nie powinno być żwirowej drogi ;p.


Przy okazji - najlepiej w tym kraju to chyba idzie renowacja chodników. Nawet w niezbyt dużych wsiach pobocza i płyty zamieniane są na kostkę brukową.
Fajnie, że jest na to kasa z dotacji i gminy są aktywne.
Gorzej, że politycy wolą przyPiSywać sobie takie zasługi - jeszcze gorzej jak naprawdę w to wierzą :/.

27.09.2007
20:30
[4]

goldenSo [ Ciasteczkowy LorD ]

Niech i 1km kosztuje 20mln euro. Aby ta droga była dobra i bezpieczna.

27.09.2007
20:50
[5]

Caine [ Książę Amberu ]

Bodajże Michał Zieliński kiedyś pisał, że kilometr autostrady przez plskie równiny to wydatek rzędu 25 mln złotych.

27.09.2007
21:06
[6]

fan realu madryt i raula [ Manolito ]

Ja tego nie rozumiem. Coraz szybszy rozwój technologii, różne rzeczy, wtedym autostrady, powinno bydować się szybciej i taniej, a tu nie dość, że mamy kasę z Uni to jeszcze na nic nas nie stać bo teraz wszystko się w miliardach liczy, a u nas tyle kasy to jedynie na becikowe czy inne ulgi prorodzinne wydadzą

27.09.2007
21:07
[7]

Backside [ Generaďż˝ ]

Co tu rozumieć.
Wystarczy spojrzeć w telewizor czy gazetę, żeby zobaczyć co pochłania uwagę rządzących...

27.09.2007
21:08
[8]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Cena za kilometr bardzo wysoka. Praktycznie x10 standardowej stawki.

edit: poprawka

27.09.2007
21:08
[9]

[bd,[55,pb5i [ Generaďż˝ ]

1km może kosztować obojętnie ile, ale żeby to były drogi nowe, bezpieczne i dobre (oraz bez dziur).

27.09.2007
21:28
[10]

Lutz [ Senator ]

Nie ma juz polskich cementowni, niestety. To troche (byc moze) podraza koszty inwestycji.
Sprzedaz owych byla jednym z najsmieszniejszych "strzalow w kolano", bo pokazala kompletny brak strategii polskich rzadow "onegdaj". No bo kto mogl pomyslec ze polska lezy na strategicznym szlaku handlowym z rosja.

29.09.2007
20:47
[11]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

No prosze...

Przez dwa lata rząd PiS groził Janowi Kulczykowi odebraniem koncesji na budowę autostrady do Świecka. Aż wreszcie bez rozgłosu zgodził się na budowę trasy. I to za 365,75 mln euro więcej, informuje "Gazeta Wyborcza".



Krauze be, Kulczyk cacy?

29.09.2007
20:48
smile
[12]

Regis [ ]

Nie dał w łapę, to 'be'. Co w tym dziwnego.
Kulczyk był mądrzejszy i 'jedzie' dalej ;)

29.09.2007
20:49
[13]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Jak ktos napisal w komentarzach:

mamy ten kontrakt od rządu

MORDO TY MOJA .....

29.09.2007
21:20
[14]

boro [ Senator ]

fan realu itd... ---> postem technologiczny w budowie drog nie nastepuje w takim tepie jak w innych dziedzinach techniki - nie skrocisz cazasu potrzebnego betonowi do stwardnienia..

a co do budowy autostrady:
przede wszystkim kupe czasu zajmuje wykup gruntow i regulacja stanu prawnego ziemi, potem oczywiscie nastepuje wytyczanie trasy.. pierwsze startuja budowy wezlow (czyli skrzyzowan bezkolizyjnych 0 bo tylko takie ma autostrada), pozniej wykonanie wykopuow/nasypow, przygotowanie odwodnienia, podbudowa, utwardzanie... kolejna warstwa podbudowy, moze byc np betonowa lub z betonu suchego (sam piach z cementem odpowiednio ubity), pozniej dopiero kolejne warstwy asfaltu.
Problem z autostradami jest taki, ze musza one znosic ogromne obciazenia i dlatego ich budowa jest tak skomplikowana. Nas dlugo nie bylo stac na autostrady betonowe (bardziej wytrzymale, ale minusem sa szczeliny poprzeczne zapobiegajace pekaniu betonu).. grubosc samych warstw nawierzchni moze dojsc do 1 metra - w 5-8 warstwach, wszystko powinno byc odpowiednio zageszczone.
oczywiscie to wszystko dzieje sie juz po czesci projektowo badawczej (badania geologiczne i hydrologiczne, itd..)

pozdrawiam
boro (technik budownictwa drogowego) :D

29.09.2007
21:24
[15]

Darek Of Radlin [ Konsul ]

Niemieckie autostrady tez sa chyba z tych "plyt betonowych"??

29.09.2007
21:26
[16]

Igierr [ Isilven ]

ta wydadzą całą kasę na jedną autostradę i na więcej nie będzie starczyło

29.09.2007
21:27
[17]

boro [ Senator ]

w wiekszosci - pierwsze autostrady, za Hitlera, byly betonowe - z tego co wiem, to pozniej, jak dokonywano remontow to wykorzystywano istnijaca nawierzchnie jako podbudowe i kruto nowa warstwe - najczesciej cementu, ale nie zalowano tez asfaltu - jest cichszy i bezpieczniejszy.. no i lepiej odprowadza wode

30.09.2007
00:00
[18]

Caine [ Książę Amberu ]

boro: austriackie są betonowe. wrażenia z jazdy nie do przecenienia. Powiesz nam może, co to za geniusz wylał na bodajże A4 20cm asfaltu?

Lutz: Gdybyśmy chcieli budować autostrady betonowe i tak trzeba by było dokupić cementu z zagranicy.

30.09.2007
08:22
[19]

boro [ Senator ]

caine - 20 cm grubosc? autostrade mozna robic na rozne sposoby - zalezy ile ma sie kasy, jakie jest planowane obciazenie no i co jest pod nawierzchnia. 20 cm to troche malo - raczej taka grubosc pasuje do nromalnej drogi, a nie auostrady.

30.09.2007
08:35
[20]

maniek_ [ arladion ]

boro-> jeżeli chodzi o warstwę ścieralną jaką jest asfalt, to 20 cm to zdecydowane przegięcie. Nie jestem w 100% pewny, ale WPD (Wytyczne Projektowania Dróg) przewidują max. 5cm na asfalt. Pozostała "miąższość" drogi to podbudowa i inne wartwy.

Tu macie szczegóły, prynajmniej niektóre:

30.09.2007
09:09
[21]

boro [ Senator ]

maniek_ --> trzeba by bylo zobaczyc jak wyglada szczegolowy projekt i potem sie rozwodzic jak eksperci. 20 cm to duzo jak na pierwsza warstwe, ale cholera wie co jest pod spodem. Wydaje mi sie, ze akurat na A4 powinni zrobic 100% cementu

30.09.2007
09:48
[22]

Karrde [ Visual Effects Artist ]

Nie wiem jak konkretnie zbudowana była A4, ale odcinek Katowice-Wrocław jest naprawdę świetny i doskonale się po niej jeździ. No i nie jest płatna.... póki co. ;)

30.09.2007
10:47
[23]

cotton_eye_joe [ maniaq ]

W sumie nie znam się na materiałach budowlanych, ale z czego ta droga jest zrobiona, że 1 km pochłania ok. 35 mln zł? :)

koszty na pewno rosna tez przez to, ze jest duzy popyt na budowlancow (wiec i zaczeli sie bardziej cenic) no i materialy poszly w gore. to na pewno nie pozostaje bez wplywu na koszt. ale 10 mln eur to juz przesada.

01.10.2007
00:39
smile
[24]

Artur20 [ Generaďż˝ ]

Jeszcze jakieś 2 lata temu psioczono że 10 mln zł to bardzo dużo. Teraz się okazuje że 10 mln euro to cena odpowiednia :/ Wiem że koszty poszły w górę, głównie materiały budowlane, ale jest to tak czy inaczej potwornie drogo. Nie mam pomysłu na rozwiązanie problemu budowy autostrad, bo jeżeli budują prywatne spółki to ciągną pieniędzy ile tylko się da, jeżeli państwowe to z założenia będzie podobnie, wiec to by też nie miało sensu. I tak źle i tak niedobrze, może najlepiej by było zaangażować spółki zagraniczne.

01.10.2007
00:44
smile
[25]

Caine [ Książę Amberu ]

Przepraszam, oczywiście chodziło mi o A2 Doktora:

01.10.2007
12:03
[26]

PC-fan [ Chor��y ]

fajnie że wogule planują robić tę autostradę codziennie jeżdże po niej od trzciela do miedzichowa (jakieś 20km za tomyślem)do szkoły żeby na tę drogę gorszym samochodem wyjechać trzeba sztuki.. raz nawet 7 minut czekałem

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.