GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Zadanie mat-inf

13.09.2007
19:05
smile
[1]

Ziku90 [ Ziku ]

Zadanie mat-inf

Witam,
mam zadanie z informatyki, w którym mam napisać algorytm na rozwiązanie równania ax^2+bx+c=0 dla dowolnych liczb a, b, c należących do rzeczywistych. Problem pojawił się na lewym dolnym rogu obrazka załącoznego (brudnopis; mam nadzieję że zainteresowani będą w stanie się doczytać). Mianowić co się dzieje gdy a, b i c = 0 lub a i b = 0 ? I jakby ktoś mógł sprawdzić po drodze resztę zadania...
Byłbym bardzo wdzięczny.


Zadanie mat-inf - Ziku90
13.09.2007
19:13
smile
[2]

Grzesiek [ www na-skroty pl ]

1. Gdy a=0 to masz funkcję liniową.
2. Gdy b=0 lub c=0 to masz równanie kwadratowe, liczysz deltę i miejsca zerowe.


Edit:
Za szybki jestem.
1. Gdy a,b,c = 0 - nie masz co liczyć. Program ma rozwiązać równanie kwadratowe, dla którego masz wprowadzić dane. Danych nie ma lub = 0, nie ma co robić :)
2. Gdy a,b = 0 a c <> 0, to masz sprzeczność, bo 3 nie może = 0. Koniec programu :)

13.09.2007
19:19
smile
[3]

eLJot [ a.k.a. księgowa ]

Grzesiek - dobrze, że się poprawiłeś ;)

Po pierwsze: od treści zadania zależy czy w ogóle będziesz rozpatrywał przypadki, gdy a=0, ponieważ wtedy to nie jest funkcja kwadratowa

Po drugie: gdy a=0 i b<>0, to nie musisz już sprawdzać c - wynikiem zawsze będzie x=-c/b (jak na obrazku)

Po trzecie: gdy a=b=0 jest to funkcja stała (niepotrzebny pytajnik na obrazku)
Wtedy gdy c<>0 nie ma rozwiązań
gdy c=0 jest nieskończenie wiele rozwiązań ( 0=0 )

13.09.2007
19:22
[4]

Ziku90 [ Ziku ]

Heh dzięki eLJot :)

+ jeszcze jedna sprawa:
Gdy pisze algorytm na silnię, to gdy już uwzględnię 0! i 1!, to gdy przechodze do następnego kroku, czyli już wzór na obliczenia moge wpisać tak:
n!=1*2*...*n
czy raczej
n!=1*...*n
czy jeszcze jakoś inaczej to zapisac?

13.09.2007
19:28
smile
[5]

DEXiu [ Generaďż˝ ]

Jeszcze mała sugestia dla uproszczenia algorytmu (chyba że takie są wymagania nauczyciela): nie ma sensu najpierw sprawdzać czy Delta>=0, a potem czy Delta>0 - nawet jeśli Delta=0 to nic się nie stanie - licząc standardowymi wzorami program i tak dojdzie do tego samego rozwiązania, tylko "wypluje" je jako dwa identyczne (co nie jest błędem z punktu widzenia matematyki - są to tzw. pierwiastki wielokrotne)

13.09.2007
19:35
smile
[6]

Grzesiek [ www na-skroty pl ]

Tutaj masz algorytm silni:

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.