GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Age of Wonder 2 na tle HOMM4 i D2

21.08.2002
19:16
[1]

atari800 [ Pretorianin ]

Age of Wonder 2 na tle HOMM4 i D2

kupiłem w końcu AoW2 i szczerze mówiąc, choć spodziewałem się czegoś lepszego, jestem zadowolony. postaram się o małe porównanie z HOMM4 i Disciples2, może komuś w czymś pomoże

A. grywalność

1. toczenie bitew - mapa taktyczna jest wielka, człowiek czuje , że żyje - można się ruszać do bólu, w dowolnej kolejności, dowodząc kilkudziesięcioma jednostkami naraz. zapomnijcie o kpinie jaką jest walka w D2.
ocena: AOW2 - 5, HOMM - 4, D2 - 3

2. rozbudowa miast - jak i w poprzednim punkcie, AoW2 wzorowany jest tu na nieśmiertelnym Master of Magic, a więc można sobie trochę pobudować.
ocena: AOW2 - 5, HOMM - 4, D2 - 3

3. rozwój bohatera - tu niestety zawód - uzyskiwanych bonusów do wyboru jest mniej niż w poczciwych Warlords III.
ocena: AOW2 - 3, HOMM - 5, D2 - 4

razem grywalność ocena: AOW2 - 13, HOMM - 14, D2 - 10

B. techniczne

1. interfejs użytkownika, AoW2 ma się nijak do HOMM4. większośc tego co chcesz zrobić wymaga masy kliknięć. przykładowo, by przejśc do któregoś ze swoich miast by zmienić produkcję w HOMM4 klikasz na jego ikonce na głównym ekranie. w AoW2 musisz: przejść do menu królestwa, przejść do menu miast, kliknąć na nazwie miasta, kliknąć na mieście na mapie (razem 4 kliki, co jest dość upierdliwe). tylko w HOMM4 są takie pomocne w grze bajerki jak informacja w ile tur dojdziesz w jakieś miejsce albo mapa heksów podczas walki. gwoździem do trumny interfejsu AoW2 jest to, że podczas walki drzewa/budowle zasłaniają stojące za nimi jednostki! przecież już w grach z połowy lat 90 było coś takiego jak prześwitywanie. przesuwając myszką po budynkach szukając jednostek, które wg minimapy powinny za nimi stać, czułem się jak w Diablo 1, kiedy szukało się pierścieni i amuletów, które spadły nie wiadomo gdzie
ocena: AOW2 - 3, HOMM - 5, D2 - 4

2. szybkość działania - grafiki dokładnie pomiędzy HOMM4 a D2, podobnie jak ilość wyświetlanych animowanych obiektów. jeżeli chodzi o szybkość myślenia komputera, to w AoW2 robi on to chyba najkrócej, co jest tym większym plusem, że gra jest bardziej skomplikowana (zwykle wykonuje się w niej ruchy kilkunastoma grupami jednostek, a nie kilkoma jak w D2 czy HOMM4).
ocena: AOW2 - 4, HOMM - 3, D2 - 4.5

3. spolszczenie - niestety, waha się między zadowolające a żenujące. przykładowo, żeby zbudować w mieście budynek, wybieramy go i klikamy na przycisku "WERSJA" ! czyżby playit tłumaczy zatrudniał prosto z domu wariatów? niektóre wiadomości otrzymywane podczas gry są tak bezsensowne, że w ogóle nie wiadomo o co chodzi - składają się z polskich słów (zwykle, bo czasami są po angielsku - mijanki tłumacza), ale sensu całości nie sposób pojąć.
ocena: AOW2 - 2, HOMM - 4, D2 - 4.5 (w D2 grałem angielskie, opinia kolegi)

razem techniczne ocena: AOW2 - 9, HOMM - 12, D2 - 13

C. estetyka

1. pod względem grafiki, widok strategiczny jest bardzo ładny (w porównaniu do prostego D2) i do tego nie tak zaśmiecony pierdółkami jak w HOMM4. jedyny mankament to dość mała czytelność - niektórych obiektów nie można rozróżnić.
ocena: AOW2 - 5, HOMM - 4, D2 - 3

2. widok podczas walki jest słabszy - jednostki jeszcze mniejsze niż w HOMM nie robią takiego wrażenia jak te z D2
ocena: AOW2 - 3, HOMM - 3, D2 - 5

3. muzyka i dźwięk - przyzwoite, nie tak dopracowane jak w HOMM4, ale nie nużą po kilku godzinach jak tamte. osobiście najbardziej podoba mi się muza w D2 - można jej słuchac bez przerwy.
ocena: AOW2 - 4, HOMM - 4, D2 - 5

przerywników filmowych nie będę oceniał, gdyż mogą być one powodem do kupienia gry jedynie w przypadku produktów Blizzarda ;-)

razem estetyka ocena: AOW2 - 12, HOMM - 11, D2 - 13

podsumowanie

razem ocena: AOW2 - 34, HOMM4 - 37, D2 - 36
ceny (zł): AOW2 - 69, HOMM4 - 99, D2 - 99

co oznacza, że gra się broni, ale myślę że ten temat można było lepiej rozwinąć.

21.08.2002
19:25
smile
[2]

Psaidak [ Pretorianin ]

WOW fajne porównanie

21.08.2002
20:02
[3]

Mac [ Sentinel of VARN ]

atari800 --> porównanie ciekawe, jednak nie ma sensu porównywać gry poprzez tego typu punktacje. Każda z gier posiada cechy, których pozostałe nie mają (np. odkrywanie czarów, dyplomacja). toczenie bitew - czemu uważasz walkę w D2 za kpinę? Moim zdaniem idealnie pasuje do gry i nie wyobrażam sobie by wyglądało to inaczej. Wielkośc pola bitwy wcale nie decyduje o tym jak dużą przyjemność sprawia walka. Przykładem może być seria Warlords, w której walka odbywa się automatycznie i jest to moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie (w czwartej części wprowadzą taktyczną walkę, ale na szczęście będzie opcja jej wyłączenia). Niemniej ja również uważąm, że w AoW 2 zostało to najlepiej rozwiązane (nie jestem pewien, ale jest chyba przycisk "obcinający" czubki drzew i dachy budynkóww celu uwidocznienia schowanych jednostek) rozbudowa miast - nie mam zastrzeżeń, w pełni się z tobą zgadzam (MoM rulez!) rozwój bohatera - o niebo lepiej wyglądało to w AoW1, no ale twórcy jak zwykle zmienili to co nie powinno zostac zmienione. Mimo wszystko rozwój stoi na równym poziomie z D2 i H4. interfejs użytkownika -- tutaj trochę przesadziłeś. do zamku można wejść klikając na mapie (gdzie bardzo łatwo zauważyć zamek), a potem na zamek. Poza tym to kwestia gustu (jak zresztą większość wymienionych tu kryteriów oceniania). Dla mnie interfejs H4 jest za bardzo słodki i kolorowy, oczy mnie bolą po kilku godzinach grania. Na koniec zapraszam do cyklicznego wątku poświęconego wszystkim strategiom turowym fantasy:

21.08.2002
20:57
smile
[4]

Ares [ Pretorianin ]

Musze powiedziec ze gralem we wszystkie te gry i jak dla mnie kolejnosc wyglada tak: 1. AoW2 2. Disciples2 3. Heroes4 (najwiekszy zawod tego roku, jak dla mnie oczywiscie) Uwazam tez ze AoW2 jest bardziej zblizony do wspomnianego juz znakomitego Master of Magic niz do tych 2 gier, co zas do polskiego tlumaczenia AoW2 to chwala PlayIt za to ze jest mozliwosc wyboru j. angielskiego.

22.08.2002
07:50
[5]

A_cis [ Legionista ]

atari800 --> Nie polemizuję tu z twoją oceną (nie widziałem D2) ale w punkcie A źle zsumowałeś punkty H4.

22.08.2002
08:29
smile
[6]

Gambit [ le Diable Blanc ]

Atari800 --> Moja kolej na polemikę.... A1: Toczenie bitew NIE JEST KPINĄ w Disciples 2. Tak jak powiedział Mac. Specyfika jednostek robi bitwę z poruszaniem się bezsensem. Nie wyobrażam sobie innego sposobu walki w D2 niż obecny. A2: Rozbudowa miast w HoMM4 jest gorsza niż w Disciples 2. Co do porównania jej z AoW2 to trzeba zauważyć, że sa inaczej zorientowane. W D2 budujesz budynki dla wojska a w AoW2 co Ci się podoba. Rozbudowa: D2=AoW2 A3: Rozwój bohatera jest niesamowicie wkurzający w HoMM4. Moja kolejność to: D2, AoW2 (popsuło się od czasów jedynki), HoMM4 B1: Interfejs: HoMM4 tragedia...kto widział interfejs zależny od rozdzielczości...No comments. AoW2 zdarzają mi się pomyłki i nerwówka, że nie mogę w coś trafić. Disciples 2 No problems. Słodkie jak miód. B2: HoMM4 z patchami już nie zwalnia i hula całkiem OK (mam Durona 800, GF 4 MX440, 256RAM), AoW2 potrafi zwalniać po około 2 godzinach gry. Disciples 2 żadnego bólu. B3: Spolszczenie: AoW2 ma lepszą wersję polską niż angielską (przynajmniej jeśli chodzi o lektorów) Literówki się zdarzają, ale nie są uciążliwe. HoMM4 tragedia. Dwa patche naprawiające błędy w lokalizacji mówią same za siebie. No i niemożność ukończenia suquesta w Cenie Pokoju... Disciples 2 mam angielski oryginał, więc się nie wypowiadam. C1: Grafika. Widok taktyczny jest w/g mnie najlepszy w Disciples 2. Po prostu klimatyczny i nie cukierkowy jak w HoMM4 czy AoW2. W age nawet poorane lawą tereny wulkaniczne wyglądały jak namalowane. W Disciples czuje się gorąco bijące od terenów LotD. C2: Widok walki jest najsłabszy w HoMM4. AoW 2 jest dużo lepsze, nawt pomimo małych jednostek. Disciples 2 Rocks. C3: Zgadzam się w zupełności... Co do przerywników....HoMM4 bieeeeda, AoW2 lepiej, ale w granicach przeciętnej. D2 znowu jest dla mnie górą. Niby statyczne obrazki, ale w super klimacie. Przypominają mi się briefingi w Thief'ie. Fantastyczne. To tyle.... Ponownie tak jak Mac zapraszam do cyklicznego wątku...wejdźcie, naprawdę warto :)

22.08.2002
13:10
[7]

atari800 [ Pretorianin ]

Mac --> dlaczego nie ma sensu? już lepiej taka punktacja, niż napisać po prostu, że cos jest lepsze od czegoś do zamku A_cis --> spostrzegawczy jesteś. ale to tylko 1 punkt ;-) Gambit --> A1: walki w D2 są na pewno oryginalne, ale ile masz tam możliwości wykonania ruchu? jedną! albo walnąć albo się wstrzymać. HOMM i AoW są pod tym względem naprawdę znacznie ciekawsze A2: oceniałem liczbę budynków do wybudowania i ich różnorodność. w D2 jest ich 3 na krzyż. A3: momencik, ile masz współczynników i zdolności w HOMM a ile w pozostałych grach? to oczywiste kryterium. B1: ale większość ludzi wybiera sobie jedną rozdzielczość i w niej gra B2: odniosłem inne wrażenia, może masz rację B3: nie nazywaj literówkami idiotycznego tłumaczenia. literówek akurat w aow2 mało, za to bełkotu dużo. a do HOMM4 jak sam zauważyłeś są patche. oceniałem tłumaczenie, a nie jakość lektora, ten ostatni akurat w aow2 nie zbyt przypadł mi do gustu (dziwna intonacja) C1: w D2 widok jest niezły, ale trochę zbyt goły C2: można i tak powiedzieć pozdr, atari800

22.08.2002
13:47
[8]

Gambit [ le Diable Blanc ]

atari800 --> A1: Powiem jeszcze raz. Specyfika jednostek niejako wymusza ten rodzaj walki. Walka z poruszaniem się była by tu nie na miejscu i tyle. A2: W D2 jest ich trochę więcej, a poza tym gałęzie są zrobione ciekawiej niż w HoMM4 A3: I co z tego, kiedy w Herosach może się zdarzyć, że masz do wyboru chałę, albo szit. W Disciples 2 masz 17 zdolności (około) i trzy-cztery wzrastające wspólczynniki. No i wybór zdolności z listy, która się powiększa... B1: Ale największa rozdziała w Herosach jest do niczego na większości sprzętów, a ma najlepszy interfejs (menu) B3: Nie zauważyłem bełkotu, dziwnej intonacji równiez. C1: Trochę goły = klimatyczny. W Herosach i Age wkurzają mnie lekko te drzewka i pierdółki...ale to kwestia gustu... Pozdrawiam... Gambit :)

22.08.2002
22:47
[9]

atari800 [ Pretorianin ]

Gambit --> A1: Powiem jeszcze raz. Walka z poruszaniem jest fajniejsza. B3: Oj jest bełkot, chodzi mi o komunikaty zupełnie wyprane z sensu. Co do dziwnej intonacji, to gość mówi każde ćwierć zdania jakby to było całe.

23.08.2002
07:59
[10]

Gambit [ le Diable Blanc ]

atari800 --> A1: Nie zawsze :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.