Czamber [ Czamberka ]
bagażnik samochodowy
Witam.
Mam dylemat, poniewaz w najblizszym czasie czeka mnie zakup bagaznika, ktory potrzebny mi jest do przewozu dwoch rowerow.
Najpierw rozgladalam sie za bagaznikiem na dach plus dwie szyny [thule].
bagaznik ok 150 zloty plus 2 szyny 2*150 (stare szyny po prostu sie juz do niczego nie nadaja).
Chcemy kupic szyny lepsze, bo wczesniej mielismy cos za 30 zl sztuka i po prostu nie polecam takich nikomu..
szyny thule sa dodatkowo zamykane na kluczyk wiec nawet gdy zostawimy samochod z rowerami przed restauracja to nie bedziemy musieli sie martwic czy ktos wlasnie nam tych rowerow nie sciaga..
no, ale.. przegladajac oferty allegro zaczelam zastanawiac sie tez nad bagaznikiem na tylna klape, np .
lub
wyszloby nawet troche taniej a i rowery zaladowac na ten bagaznik nawet ja [jako kobieta] bym potrafila :P
no i pasowalby zarowno do mojego auta jak i auta mojego chlopaka..
i tu moje pytanie - czy ktos z Forumowiczow taki bagaznik [chodzi o ten drugi :> ] uzytkowal?
czy jest lepszy/gorszy od zwyklego bagaznika na dach?
bardzo prosze o konkretne odpowiedzi :)
Czamber [ Czamberka ]
up?
Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]
Ten Thule z drugiego link'u po załadowaniu zasłania cały tył pojazdu łącznie z rejestracją i światłami :) ...
Do tego trzeba dokupić chyba taką szynę ze światłami i rejestracją mocowaną gdzieś zupełnie na dole. Osobiście używałem tylko dachowego bagażnika do czasu aż nie kupiłem busa. :)
Łysack [ Mr. Loverman ]
na klapę jest lepszy bo masz mniejsze opory powietrza, a co za tym idzie niższe spalanie niż z rowerami na dachu:)
Dryf Wiatrów Zachodnich [ Pretorianin ]
Lysack - a figa, wlasnie gorszy. Na dachowym rowery sa ustawione przodem, opor jest wzglednie maly, zas przy bagazniku na tylna klape rowerki ustawione bokiem tragicznie zaburzaja przeplyw powietrza. Nie myl tych na klape z tymi na hak holowniczy, ktore po schowaniu za szerokim tylem samochodu kombi naprawde niewiele zwiekszaja zuzycie paliwa.
I warto pamietac, ze opor powietrza rosnie wraz z kwadratem szybkosci, wiec zwolnienie ze 100 km/h do 90 km/h zmiejsze ow opro o prawie 20%.
Czamber [ Czamberka ]
na obrazku nie wyglada ze ten bagaznik zaslania rejestracje ..
juz bardziej swiatla..
widzialam takie szyny [mowa o tych z dodatkowymi swiatlami i na rejestracje ]na stronce thule, wybieram sie do ich sklepu, bo mam niedaleko [ jak sie okazalo ] wiec obejrze wszystko na miejscu i popytam jeszcze.
a tak w ogole to z tym oporem podczas jazdy to mnie sie wydawalo, ze wlasnie bagaznik dachowy sprawia, ze mam wieksze opory powietrza [jak mowi Lysack ] ale moze faktycznie jest inaczej.. nawet jesli, to chyba az tak wielkiej roznicy to nie sprawi przy samochodzie z silnikiem 1.1
Dryf Wiatrów Zachodnich [ Pretorianin ]
"a tak w ogole to z tym oporem podczas jazdy to mnie sie wydawalo, ze wlasnie bagaznik dachowy sprawia, ze mam wieksze opory powietrza"
Spojrz na rower z bagaznikiem dachowym od przodu, rowerki ustawione sa swoja najwezsza czescia. Na tylnej klapie - szerokim bokiem. Ale fakt faktem, pewnie lepiej jezdzi sie z rowerami z tylu, nizej srodek ciezkosci, nie ma obawy ze sie jakos przechyla na szybkim zakrecie.
"nawet jesli, to chyba az tak wielkiej roznicy to nie sprawi przy samochodzie z silnikiem 1.1"
Wlasnie sprawi, latwiej oszczedza sie paliwo w samochodach o wiekszej mocy niz mniejszej. Wiem ze to moze wydac sie nielogiczne, ale wezmy pod uwage jeden taki sam opor:
1. Slaby silnik - stosunkowo duze obciazenie, trzeba go krecic na wysokie obroty aby pokonac.
2. Silny silnik - stosunkowo male obciazenie, mozna go mniej zylowac by pokonac ten sam opor.
Łysack [ Mr. Loverman ]
Dryf -> jeśli będzie to jakikolwiek samochód 5- lub 3-drzwiowy to opór będzie mniejszy, bo mimo tego, że rowery są ustawione przodem to jest to zmniejszenie powierzchni o zaledwie 40 procent, przy czym w przypadku bagażnika na klapę samochód zasłania większość rowerów i opory są mniejsze:) w przypadku sedana rzeczywiście może to działać jak spoiler do calibry, ale sedany to zazwyczaj mocniejsze autka, więc zakładam, że 1.1 jest w hatchbacku :)
Seife [ Centurion ]
zly watek, pardon
Dryf Wiatrów Zachodnich [ Pretorianin ]
" jeśli będzie to jakikolwiek samochód 5- lub 3-drzwiowy" - a sa inne gdzie da sie zamontowac bagaznik ? Dobra, pardon, glupie pytanie, latwiej by sie gadalo jakby Czamber powiedziala w jakim samochodzie bedzie korzystala z tego.
"bo mimo tego, że rowery są ustawione przodem to jest to zmniejszenie powierzchni o zaledwie 40 procent" - czyli calkiem sporo.
"przy czym w przypadku bagażnika na klapę samochód zasłania większość rowerów i opory są mniejsze:)" - wlasnie tu bede sie najbardziej klocil, nie myl tego na tylna szybe z tymi na hak. Ale, co do tych na tylnej szybie - spojrz na zdjecie z posta 6. Nawet rower najblizej auta wystaje troche nad dach, przy drugim jest duzo gorzej, przy trzecim duzo, duzo gorzej. Przy samochodach o sporym nachyleniu tylnej szyby lub o takiej konstukcji ze ta szyba jest po prostu krotsza, gdzie w normalnym stanie powietrze spokojnie oplywa samochod a nie "urywa" sie i wyskakuje w przestrzen nie dotykajac tylnej szyby [mam nadzieje ze tlumacze jasno] dramat zaczyna sie nawet przy jednym rowerze, ktory lezy w najgorszym miejscu gdzie tylko moze z punktu widzenia aerodynamiki.
Łysack [ Mr. Loverman ]
1. popatrz na zdjęcie z pierwszej aukcji:) tam jest bagażnik zamontowany na aucie 4-drzwiowym, tam widać od razu, że opory są tragiczne, bo rowery nie są niczym zasłonięte:)
2. 40% to sporo, ale gdy będzie to zasłonięte bryłą samochodu będzie miało łącznie mniejszą wartość niż rowery na dachu:)
3. no właśnie o tym mówię, że w sedanach opory są tragiczne w bagażniku na klapę, ale w hatchbackach już nie jest tak źle, a nawet jest lepiej niż na dachu:) a to zdjęcie z posta [6] jest jakieś dziwne... tzn zazwyczaj widziałem bagażniki w których każdy kolejny rower schodzi w dół lub jest na równi, a nie idzie w górę... a bagażnik na hak i tak jest najlepszy, bo ma większą wytrzymałość niż na klapę i stwarza jeszcze mniejsze opory powietrza:)
Dryf Wiatrów Zachodnich [ Pretorianin ]
1. Pokaz mi PALCEM o ktore zdjecie Ci chodzi, bo jakos nie moge znalezc linka z aukcja z bagaznikami dachowymi.
2. Popatrz sobie na bagazniki dachowe z zalozonym rowerem, obejrzyj samochod z boku, a zauwazysz ze ten zawartosc bagaznika wcale nie chowa sie cala grzecznie za tylem.
3. "w sedanach opory są tragiczne w bagażniku na klapę, ale w hatchbackach już nie jest tak źle" - to zalezy takze od auta, w samochodzie na obrazku powietrze pewnie scisle przylega do tylnej szyby, wiec cokolwiek wystajacego to katastrofa.
Łysack [ Mr. Loverman ]
Dryf ->
1. miałem to na myśli ------>
2. zależy, ja od początku mam na myśli, że Czamberka ma typowego hatchbacka z tylną szybą osadzoną prawie pionowo:) ot w takim clio, czy tico na przykład:D
3. podałeś zdjecie samochodu 5-drzwiowego, ale typu liftback, a ja mówię, że opory najmniejsze są w hatchbackach, a tam tylna szyba zazwyczaj jest prawie pionowo:)
YackOO [ Konsul ]
Rozwieje Wasze wątpliwości - bagażnik będzie na Fiat Punto-1 5-drzwiowym, czyli hatchbacku. W sumie byliśmy zdecydowani na wersje dachową, ale te Thule okazały się byc kuszącą, tańszą alternatywą i sie zastanawiamy :)
Łysack [ Mr. Loverman ]
Yackoo -> sprawdź jeszcze czy klapa ma na tyle wysoki udźwig:) bo z tego co mi wiadomo to w tradycyjnym hatchbacku jest coś około 40-45 kg, więc na 2 rowery akurat, 3 już będzie ciężko zapakować:) haki mają trochę większy udźwig...
poza tym katalog bagażników na klapę to około 50 stron prawie do każdego modelu samochodu, warto go przejrzeć i zorientować się jak jest z udźwigiem waszej klapy:) bo ogólnie jest to lepszy pomysł niż na dachu:)
Dryf Wiatrów Zachodnich [ Pretorianin ]
Lysack:
No dobra, jakos zawsze mi sie kojarzylo ze hatchback ma pochyla tylna szybe. Jakos strasznie plynne te hatchbacki, w wikipedii pod tym haslem nie ma niczego z pionowa tylna szyba, a ze tikolot to hatchback nigdy bym nie pomyslal.
Yack00:
No, ale skoro juz wiemy ze to Punto, to ja proponuje jakos wyobrazic sobie taki bagaznik na samochodzie w rowerami, dokladnie wymierzyc ile co wystaje i pomyslec. Choc.. Punto ma przeciez swiatla na slupkach i to na pewno rowery beda zaslanialy. Czy aby domontowac ta dodatkowa "deske" ze swiatlami nie potrzeba czasem haka ? Skoro bedzie hak, mozna pomyslec o bagazniku na niego, to bedzie zdecydowane najlepsze rozwiazanie.
Polecam pomyslec, pokalkulowac, i pamietac ze przy rowerach z tylu moga byc klopoty z dokopaniem sie do bagaznika po jakis mega wazny pierdol ktory okaze sie niezbedny podczas podrozy.
Czamber [ Czamberka ]
Dzieki za odpowiedzi :)
Faktycznie wszystkiego dowiemy sie w sobote, bo wtedy ten bagaznik "przymierzymy" i zobaczymy jak to wyglada :)
Co do wagi, nie powinno byc problemu, bo moj rower wazy 12,7 kg, rower YackOO tez cos kolo tego [pewnie mniej] a zazwyczaj bedziemy wozic tylko dwa rowery, czasem sie zdazy ze trzy [ten trzeci moze wazyc ok 15 kg] na pewno nie bedzie nigdy wiecej niz 45.
w ogole udzwig tego bagaznika to 45 kg, wiec mysle, ze jezeli mozna go zamontowac do punto to i klapa ma taki udzwig :P
ale wszystko sprawdzimy, zeby nie bylo niespodzianek. to raczej zakup dlugoterminowy a nie na jedne wakacje.
a jezeli chodzi o dostepnosc bagaznika wewnetrznego po zalozeniu rowerow to zdajemy sobie sprawe ze bedzie taki dostep w zasadzie niemozliwy, ale to nie problem dla nas :)
haka nie mamy :( [ bagazniki na haka sa super, ale sa drozsze niestety.. ]
aby domontowac deske ze swiatlami to z tego co widzialam na rysunku to montuje sie ja jakos do bagaznika [ sa specjalne do tego listwy czy cos.. ] o to tez zapytamy w sklepie.
jeszcze raz dzieki i pozdrawiam :)
Garbizaur [ Legend ]
Jakiś czas temu był test bagażników (chyba w auto motor i sport) i z tego co pamiętam - największym problemem bagażnika na zderzak/bagażnik jest to, że 1. zasłania wszystko do tyłu, 2. rysuje się bardzo tylko klapa. Poszukam tego artykułu i jak znajdę coś jeszcze, to napiszę. :)