GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

RPG w realu - pytań kilka mam.

04.06.2007
21:31
smile
[1]

KaM1kAzE® [ BeeR GooD! ]

RPG w realu - pytań kilka mam.

Zbliżają sie wakacje (dla niektórych) czas beztroskiego lenistwa i nic nierobienia :)

Ja również wyjadę na 2 tyg urlop do siebie na działeczke, mam tam paru znajomych, tylko problem w tym ze niespecjalnie jest tam coś innego do roboty oprócz urzynania sie w sztok codzień :)

Niemniej taką sesyjke przy gorzale/piwku warto by sobie umilić sesyjką w RPG. Ostatnio próbowaliśmy w takie coś pograć, ale nasz mistrz gry był za mało doświadczony i zbyt pijany zeby było tak, jak miałoby być :)

Więc pytanie drogie GOLASY do was mam, gdzie dorwę na necie jakiś poradnik dla mega początkującego mistrza gry?
Chciałbym również poczytać o światach, systemach, postaciach, klasach, przykład rozgrywki, scenariusz itp itd, czyli ogólnie wszystko co konieczne zeby rozgrywka była ciekawa.
Wyobraźnie to mamy nieprzeciętną (wspomaganą dodatkowo przez alkohol :]) więc do dobrej zabawy niewiele potrzeba :)

Liczę na waszą pomoc, w tej kwestii

DZIĘKI!

04.06.2007
21:41
[2]

darek_dragon [ 42 ]

Najlepiej zdobądź podręcznik Mistrza Gry dla jakiegoś systemu. Jak macie zamiar grać lekko podchmielni to najlepszy będzie chyba Dungeons & Dragons. Tylko że nowy podręcznik do tego systemu jest dość nietani (~75 zł). Możesz poszukać jakiegoś u znajomych, na Allegro lub w ostateczności ściągnąć skany z netu (ale to nie legalne oczywiście ;).

Z lekkich systemów możesz też rozważyć Earthdawna i Legendę Pięciu Kręgów. Podręczniki do owych powinny być tańsze.

04.06.2007
21:43
[3]

xanat0s [ Wind of Change ]

Jeśli jesteście początkujący to polecam kupić podręcznik do "Neuroshimy", ściągnąć karty postaci z internetu ( - znajdziesz wszystko co potrzeba) i po prostu zagrać :)

W podręczniku jest już napisana pierwsza przygoda (całkiem ciekawa), więc wymyślanie przygody odpada. Reguły są w miarę jasne i klarowne, szybko się nauczycie. Podręcznik kosztuje niewiele (49,99) i do gry wystarczy jeden - w dwa tygodnie każdy zdąży przeczytać (swoją drogą - kapitalnie napisane! warto kupić chociażby dla samego przeczytania). Dodatków wyszło całkiem sporo, ale bez problemu można grać bez nich.

Dla mnie i dla kolegów N to była pierwsza gra RPG (no, prawie, wcześniej było D&D, ale po macoszemu) i grać nauczyliśmy się bardzo szybko i bawiliśmy się przednio.

04.06.2007
21:46
[4]

Harrvan [ Legend ]

Kamikaze

CZy masz jakies preferencje co do universum w ktorym bedzie sie dziala wasza przygoda ? Jesli nie to ze swojej strony polecam

Dzikie Pola - rpg po szlachecku ... o ile sie orientuje jest jeden podrecznik
Neuroshima - postapokaliptyczny krajobraz ... gierka przypadla mi do gustu
Warhammer - jeden podrecznik ... jesli masz kase to dokupujesz tylko kampanie
Arkona - z tego co kojarze to tez jeden podrecznik nawet dosc tani 30-40 zl w empiku

04.06.2007
21:47
[5]

Dibbler [ Gardło Sobie Podrzynam ]

Przyjedz na Hardkon... graczy i MG nie zabraknie:)

https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=6473866&N=1


Harrvan==> Młotek to troche więcej niż jeden podrecznik:)

04.06.2007
21:49
smile
[6]

Harrvan [ Legend ]

Dibbler

CHolera ... widze ze mam zaleglosci ... trzeba to bedzie nadrobic

( tylko jak cholera gralem z kumplami na jednym podreczniku ... WTF ? :P )

04.06.2007
21:51
[7]

Vader [ Legend ]

Poradników znajdziesz bardzo bardzo wiele, każdy doradza co innego. A na to nie ma złotej recepty. Najlepiej jest pograć u doświadczonego MG zobaczyć jak to wygląda, a potem samemu przejść do rzeczy.

W sumie dobry mistrz gry musi być oczytany i dosyć inteligentny. Jego zadaniem jest nie tylko zaprojektować przykładowy bieg wydarzeń, ale jeszcze przewidzieć różne możliwości, a najczęściej - być przygotowanym na totalną improwizację, czyli uproszczoną symulacje otaczającej rzeczywistości.

Pare szybkich rad:

1. Nie trzymaj się podręcznika i mechaniki jak Koranu. Nie rzucaj też na widoku graczy. Nie przypadkiem wymyślono coś takiego jak "zasłona Mistrza Gry" z której i tak nikt nie korzysta :)
2. Nie staraj się udupić graczy za wszelką cenę. Akcje z pułapką w każdej klamce są nudne i frustrujące.
3. Unikaj megalomanii. Nie ma sensu robić z graczy super-herosów z orężem w stylu "kusza, która zawsze trafia prosto w oko", albo kostur przywania demona Khorne'a, i inne. Najciekawsze są sesje dla zwykłych bohaterów, lub średnich. Prawdziwe wzywanie, to dać sobie radę i przeżyć w opustoszałych ruinach niegdysiejszej katedry, będąc wyposazonym w butelczyne cierpkiego wina i miecz po pradziadku. No i kompan, początkujący mag, który jak pomedytuje godzinę, to będzie w stanie wyczarować na 5 minut świecącą kulkę, zasięg: 2k3 metra ;) To są sesje!!!
4. Nie przesadzaj z opisami, ale też nie opuszczaj ich całkiem. Opisy ważniejszych lokacji sobie uprzedniu przygotuj.
5. Trzeba znać podręcznik, znać zasady, przećwiczyć sobie rzuty przed sesją, mieć opanowane uniwersum i względnie bestiariusz. To jakby przygotować się na egzamin.
6. Na początek wybierz system fajny, łatwo-przyswajalny, popularny. Odradzam na początek Wampira, czy też Maga. Polecam zacząć od WHFRP, ewentualnie DND. A potem, jak nabierzecie doświadczenia - skoczyć na głębszą wodę.
7. Musisz nauczyć się radzić z roszczeniowymi graczami i przyzwyczaić ich do tego, że jeżeli Mistrz Gry zawyrokuje, że jest tak i tak - to nie ma dyskusji.
8. Bądź wyrozumiały dla głupoty graczy, ale jak zaczną przeginać nie bój się powywieszać ich na murach miasta. Niektórym się wydaje, że to cRPG, że można wejść do miasta zarżnąc strażnika, zjeść jego serce, przelecieć córkę szlachetki, a potem wyjsc z miasta licząc że nikt nie zauważy, lub że się nie pogniewa.
9. Jak gracze dobrze sobie radzą, daj im jakąś radochę. Pozwól znaleźć jakąś kasę, uzyskać jakiś kawałek ziemii, drobny tytuł, jakiś pomniejszy magiczny przedmiot, cokolwiek.
10. Rozliczaj ich z kasy :-) To nie BG, że w każdym Gibberingu leży 20 dukatów.

04.06.2007
21:52
[8]

darek_dragon [ 42 ]

Pierwsza edycja Warhammera miała jeden podręcznik. Teraz to zdaję się trochę porozrzucali.

Ale Warhamiec to raczej nie jest lekki system. Nadaje się bardziej do "poważniejszych" sesji. Jak chcesz pograć na luzie to rozważ jeden z wcześniej wymienionych.

04.06.2007
21:53
smile
[9]

Dibbler [ Gardło Sobie Podrzynam ]

Harrvan==> Już od pewnego czasu mamy drugą edycje. W sumie podstawka wystarcza do grania (tak jak Podręcznik Gracza w dekach) ale wypadało by zakupić choćby bestiariusz, zwłaszcza ze jest to naprawdę kawał dobrej erpegowej roboty.

darek_dragon==> Nie zgodze się. Młotek jest dla każdego, to przecież klasyczne fantasy. Fakt ze "jesienne granie spod znaku Trzewika" jest ciekawsze. Ale pamiętajmy o przygodach typu Eureka! czy Liczmistrzu.

04.06.2007
21:54
[10]

Vader [ Legend ]

darek_dragon --> Młotek jest dosyć plastyczny, właśnie jego dużą zaletą jest to, że nadaje się zarówno do wymagających przygód, jak i do pomniejszych zakończonych jedną walką + obowiązkowa bójka w karczmie ;)

Tak swoją droga, jednopodręcznikowa edycja jest czymś, co bardzo sobie szanuję. Jest po prostu customer-friendly.
Np taka polityka wydawnicza TSR'u zawsze była dla mnie obrzydliwa. No, ale biznes to biznes.

04.06.2007
21:58
[11]

KaM1kAzE® [ BeeR GooD! ]

ogólnie chodzi mi o to zeby obracać się w świecie takim jak Baldurs Gate 1/2, Planescape Torment, Icewind dale, takie w starym stylu rycerzy, magów itp :) Te klimaty mnie na maxa jarają (wiem, ze BG i cała ta seria była oparta na D&D a potem chyba na AD&D) więc do tego mam wkuwać ten podręcznik D&D?

Gdzie taki podręcznik można dorwać? (Tylko nie mówcie ze księgarnia, bo ogólnie mnie odpycha to miejsce :P)
Jest jakiś autor? rok wydania, wydawnictwo?
Jak bedzie warto to tą stówe odżałuje :)

W ile czasu mozna sie nauczyć dość ciekawie grać (uznając ze tylko ja sie orientuje w tym świecie i zasadach gry, a ci co ze mną będą grali są totalnymi n00bami w tym temacie)

Ogólnie mam paru znajomych zapalonych RPGowców, ale raczej widze sie z nimi rzadko, za rzadko zeby sie czegoś konkretnego dowiedzieć...

Rany boskie, tyle pytań mam ze sam nie potrafie ich spamiętać :/
A na necie o tym nic nie piszą? chocby mega podstawy...

04.06.2007
22:02
[12]

Dibbler [ Gardło Sobie Podrzynam ]

KaM1kAzE®==>

JA tez polecam Warhammera. Ciekawszy od Deków, i w sumie wyjdzie tamniej bo na samej podstawce do deków ciezko będzie grać poczatkujacym. Nie ma tam ani opisu świata ani przykładowej przygody- wiec pewnie bedzie jeszcze Ci potrzebny podrecznik z settingiem a to kolejne 50-100zł. Tak wiec Młotek raczej niż dnd.

A co do zakupu...

www.rebel.pl -firma pewna i sprawdzona. Pozatym chyba najwiekszy wybór na rynku.

04.06.2007
22:04
[13]

xanat0s [ Wind of Change ]

Do zakupów polecam www.valkiria.net/shop (Sekcja młotka jest tu - To tam kupowałem N i dodatki i się nigdy na sklepie nie zawiodłem.

Na rebelu też się nie zawiodłem :)

04.06.2007
22:05
[14]

Harrvan [ Legend ]

Kam

Powiem ci jedno ... jakbys chcial grac zgodnie z system D&D ze wszystkim zasadami to mialbys ciezka przeprawe ...

O ile kojarze tam sie bierze pod uwage KP sciany :D wiec wiesz :P

Tak jak juz Dibbler wspomnial - Mlotek to dobre rozwiazanie

04.06.2007
22:19
smile
[15]

caramucho [ Pretorianin ]

... i nie strzelaj podczas sesji "Dzikich Pól" z kulbaki tylko z pistoletu.

04.06.2007
22:27
smile
[16]

KaM1kAzE® [ BeeR GooD! ]

To rozumiem ze poniższa księga bedzie odpowiednia do rozpoczęcia przygody z RPG?



jeśli tak, to rozmówie sie z ziomkami i postanowie czy to kupić czy nie :)

W każdym razie dzięki za jakieś wskazówki, przynajmniej wiem już jak zacząć :)
A czy te dodatki typu: almanach mistrza gry to tez bede zmuszony kupić, zy bez tego sie obejdzie?

04.06.2007
22:28
smile
[17]

Dycu [ zbanowany QQuel ]

Kamyk - Jedna z lepszych na start - Owszem, jednak ostrzegam - Granie na dwóch piwach może być przyjemne - Granie na dwóch setkach może być żałosne.

Ale, każdy lubi co innego : )

Co to kupowania podręczników - Jedź na podstawowym mistrza gry - Nic więcej nie potrzebujesz żeby zacząć grać. Reszta to dodatki.

04.06.2007
22:32
[18]

Dibbler [ Gardło Sobie Podrzynam ]

KaM1kAzE®===> Ten podręcznik wystarczy Ci bez problemu do grania. Potem, to zależy czy Cie wciągnie czy nie. Nie kupuj wszystkich podreczników co wychodza bo spora część z nich to poprostu skok na kase. Wspomniany przez Ciebie "Almanach MG" jest do niczego nieprzydatny. Dobieraj dodatki z głowa i patrz czego Ci brakuje. Ja bym polecał zając sie potem "Bestiariuszem" (świetnie opracowany) a jak chcesz sie dowiedzieć czegos wiecej o magii to Ksiega Magii (potężny podrecznik gruby jak podstawka).

04.06.2007
22:35
smile
[19]

shubniggurath [ Mongoose Dog ]

KaM1kAzE® -> przy odrobinie inwencji obejdziesz się bez wszystkich dodatkowych almanachów i ksiąg wiedzy bardzo tajemnej. Podstawowy podręcznik do Warhammera w zupełności wystarczy.

04.06.2007
23:09
[20]

yasiu [ Senator ]

oj dycu... swego czasu we wroclawiu byl jeden szeroko znany w fandomie mistrz, ktorego sesje na ktorych byl zawsze pijany i ujarany przeszly do legendy... wszystko kwestia prowadzacego i graczy :)

a z prostych rzeczy - wymienione juz dzikie pola... jak wiadomo fantazja szlachecka bierze sie z konopii winem popitych, wiec system w sam raz na granie po pijaku :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.