lodowkojad [ Legionista ]
zmiana biegow
niedlugo kupuje pierwszy w zyciu rower z przerzutkami.
jak wyrobic sobie umiejetnosc zmiany biegow w nim? w ktorym momencie najlepiej?
w samochodzie to latwo bo patrzy sie na licznik obrotow, a tu?
Snorty [ Raszyński Wariat ]
jak nie bedziesz dawal rady z pedalowaniem (bedzie za szybko) to zmien na wyzszy...
Łysack [ Mr. Loverman ]
w samochodzie zmieniasz biegi patrząc na obrotomierz? o kurcze:) przecież to się czuje kiedy trzeba zmienić bieg:D w rowerze tak samo się czuje, ale skoro potrzebujesz obrotomierza...
Maliniarz [ The Watcher ]
Time, please.
Wiesz, jak sie zmienia biegi w samochodzie, a nie wiesz jak w rowerze przerzutki? Ile Ty masz lat?
mikmac [ Senator ]
zaloz obrotomierz do roweru...
hint: sa takie
Xaar [ Uzależniony od Marysi ]
Co to za czasy kiedy 10-cio letnie dzieci, zamiast jeździć na rowerze, to grają w gry samochodowe...
alpha4175 [ Jeep Driver ]
Nie miałeś nigdy roweru z przerzutkami?
Coy2K [ Veteran ]
ja myśle że on zadał pytanie, bo chce mieć Perfect Shifty rodem z nfs:u
ronn [ moralizator ]
Ale masz sprzęgło?
MarjanooFeliczitano [ Chor��y ]
lodowkojad------>To odbywa się identycznie jak w samochodzie naciskasz sprzęgło i zmieniasz bieg.
Vidos [ Senator ]
Przy 6000 obr. zmieniaj na większy.
Grabixon1987 [ Pretorianin ]
Ze względu na to, że rower jest bardziej podobny do motoru niz samochodu proponuje biegi zmieniac przy 16k obrotow, tylko nie spal sprzęgła
p.s. w samochodzie trzeba patrzec sie na droge a nie na obrotomierz
mirencjum [ operator kursora ]
Jak zmieniać biegi?
Generalna zasada mówi by nie robić tego podczas mocnego naciskania na pedały, gdyż zmiana będzie utrudniona i głośna, a mając dużego pecha możemy także powyłamywać w zębatkach zęby lub zerwać łańcuch.
Biegi najlepiej zmieniać tak by w chwile przed zmianą biegu, kilka razy trochę mocniej nacisnąć na pedały żeby rower nabrał rozpędu, po czym zmniejszyć nacisk na pedały i nadal nimi nieco wolniej kręcąc, zmienić bieg. Dopiero gdy łańcuch zupełnie przejdzie na nową zębatkę, można znowu zacząć mocno naciskać na pedały.
Aby szybko i bez chrobotania przełączać biegi z mniejszej zębatki na większą, należy dźwignię nacisnąć do końca, a manetkę obrotowa przekręcić nieco poza przewidziane dla danego biegu położenie i przytrzymać do zakończenia operacji.
Dobór przełożenia.
Podstawowa zasada: łańcuch wraz z zębatkami powinien tworzyć linię prostą. Im przekos jest większy, tym szybciej zużyją się elementy napędu. Najmniejsza zębatka z przodu służy tylko do podjeżdżania pod strome, albo bardzo długie górki. Jeżeli z przodu łańcuch jest wrzucony właśnie na nią, to z tyłu nie powinno się używać więcej jak 2-3 największych zębatek.
Środkowa zębatka z przodu jest najbardziej uniwersalna i przy zwyczajnym jeżdżeniu można łańcuch wrzucić właśnie na nią i o przedniej przerzutce w ogóle zapomnieć. W tym położeniu teoretycznie można używać wszystkich dostępnych z tylu przełożeń ale w praktyce lepiej unikać wrzucania łańcucha na największa i najmniejsza zębatkę z tyłu, gdyż będzie to już duży skos i łańcuch może ocierać o przednią przerzutkę. Tak przy okazji warto wspomnieć, ze ocieranie takie nie jest oznaka żadnej awarii czy złego wyregulowania i występuje w prawie każdym rowerze.
Największa zębatka z przodu służy do szybkiej jazdy po płaskim terenie, oraz zjazdów z górki. Tylko najwięksi twardziele używają jej do podjeżdżania, ale podobno szkodzi to zarówno na kolana jak i zmniejsza trwałość napędu. Przy korzystaniu z tej zębatki, analogicznie jak przy małej zębatce z przodu, nie zaleca się używania z tylu zębatek innych niż 2-3 najmniejsze.
Jeżeli będziesz chciał uzyskać inne informacje w rowerowych sprawach to proszę zapytać tutaj:
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=5240090&N=1
"Kto pyta wstydzi się tylko raz, a kto udaje że wie - wielokrotnie."
musman [ TOOL ]
mirencjum > nic dodac :) nic ujac ... co do wylamania zabkow to jest to jak najbardziej mozliwe :) pogubilem kiedys zeby ;) jesli mozna tak powiedziec ... oczywiscie zalezy jakiej klasy mamy sprzet (z jakich stopow za zebatki itd)