GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Rodzaje pamięci (ram, rom itp.)

22.02.2007
20:27
smile
[1]

Kajak222 [ Konsul ]

Rodzaje pamięci (ram, rom itp.)

Informatyk w szkole kazał mi przygotować informacje o pamięciach, tylko, że ja się na tym nie znam za bardzo i proszę was o pomoc (chodzi o takie pamięci twarde, operacyjne itp.)

PS: Tylko nie dawajcie linków do stron, bo potrzebne mi są wasze informacje

22.02.2007
20:47
[2]

ronn [ moralizator ]

Hm, właściwie to jest ściśle związane z architekturą komputera, czy mikroprocesora. Wiec mamy tak :

1. Rejestry komputera. Najmniejsza i najszybsza pamięc umieszczona wewnatrz procesora. Ilosć i zastosowanie rejestrów (czesc jest ogolnego zastosowania ; czesc spelnia okreslone zadania jak wskaznik stosu, czy akumulator) zaleza od typu procka. Jesli interesuje cie dokladny opis rejestrow w roznych architekturach, to masz to w dokumentacji.

2. Pamiec podeczna L1, L2 i L3 (czasami). Wieksze pojemnosci, a co za tym idzie wolniejsze od rejestrow, ale tez zdecydowanie szybsze od pamieci RAM. Służa jako bufor miedzy wolnym ramem a szybkimi rejestrami (ktore moga pracowac praktycznie tak szybko jak sam procesor (to co i dlaczego znajduje sie w L1 i L2 tez mozna opracowac, ale nie chce mi sie tyle pisac ;p)

Cala ta hierarchizacja pamieci wynika z tego, ze pamieci sa duzo wolniejsze od procka i bez niej moc obliczeniowa bylalby bezpowrotnie tracona. Kiedys to pamieci byly szybsze od procesorow, dlatego takie podzialy nie byly potrzebne.

3. Dalej masz RAM, czyli pamiec odczytu/zapisu danych. W ramie miesci sie specjalny obszar pamieci zwany stosem i sterta. Tutaj mozna umiesci algorytm odczytu i zapisu z pamieci RAM.

Do tego wszystkiego dochodzi pamiec programu czyli ROM, mozna dla niej przeprowadzic jedynie cykl odczytu. Pamieci ROM sa rozne. EPROM, EEPROM czy FEEPROM (popularny flash). Roznia sie miedzy soba liczba nozek, sposobem programowania (dla flash jest to zwykly impuls elektryczny przy uzyciu odpowiedniego algorytmu, dla EPROM swiatlo. Dlatego EPROM moga byc programowane maska w czasie produkcji, albo jesli masz wersje z okienkiem wielokrotnie). Rozne rodzaje pamieci EPROM sa programowane roznymi wartosciami Vpp co moze byc przyczyna wielu problemow.

4. W sumie dalej masz pamiec wirtualna, pamiec na dyskach twardych i zasobach sieciowych. Im dalej tym wszystko wolniejsze.

to tak w skrócie, myślę że wystarczy. mozesz sobie sprawdzic czasy dostepu i podopisywac, bo nie dam glowy ze bede pamietal dokladne wartosci teraz

22.02.2007
20:49
[3]

Kajak222 [ Konsul ]

Wielkie dzięki.
Jak mam ci się odwdzięczyć?

22.02.2007
20:51
smile
[4]

ronn [ moralizator ]

już wystarczyło dziękuję :)

22.02.2007
20:52
[5]

Kajak222 [ Konsul ]

To ja dziękuję za pomoc.
Jak nie miałbym tych informacji to byłaby pała jak nic.

22.02.2007
20:58
[6]

ronn [ moralizator ]

Możesz jeszcze dopisać, że w pamięci programu przechowujemy instrukcje, a w pamiecy danych - dane.

22.02.2007
21:00
[7]

Kajak222 [ Konsul ]

Dzięki ale to co do tej pory napisałeś w zupełności mi wystarczy.

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.