shybki [ Pretorianin ]
Ile fps może maksymalnie zarejestrować ludzkie oko?
Pytam serio. Ile wynosi górna granica?
SlipKnoT [ Konsul ]
Z tego co kiedyś wyczytałem, że to coś koło 35 fps.
Riddick [ Pretorianin ]
Gdzies czytalem ze gorna granica to okolo 75 (u roznych osob roznie moze to wygladac). Niestety, nie potwierdzilem tej informacji (kiedys niechcacy n ania trafilem). Pozdrawiam
Bdx [ Senator ]
Z tego co ja wiem to plynność obrazu jest już przy ok 24, 25 fps czyli chyba dlj roznicy juz nie widac?
@@@ [ Generaďż˝ ]
U mnie jak się rozpędzi to nawet 10 :))
@@@ [ Generaďż˝ ]
U mnie jak się rozpędzi to nawet 10 :))
SlipKnoT [ Konsul ]
Ja pozostaję przy 35 fps.
Riddick [ Pretorianin ]
Bdx> niektorxzy uwazaja ze nie widac, inni ze widac. W praktyce wychodzi ze ruch poprzeczny (przez ekran) jest bardziej plynny w przypadku wiekszej ilsoci klatek niz 25. Minimum - owe 20-25 klatek, to ilosc przy ktorej nie widac migotania "pojedynczych obrazow" a widac w plynny ruch. Przy czym jest to do;lna granica. Gorna jest troche wyzsza.
yazz_aka_maish [ Legend ]
Z tego co wiem 29 klatek to chyba max.
shybki [ Pretorianin ]
75 podane przez Riddick zdaje się być chyba najbliższe prawdy- grając w Q3 do ok. 75 fps czuję poprawianie się animacji, powyżej tych 75 przestaję odczuwać poprawę. Jaki z tego wniosek? Ustawiać detale w grach tak aby było 75 fps i ani jednej więcej- nadmiar mocy lepiej wpakować w detale itp. Dobrze myślę?
SlipKnoT [ Konsul ]
Ja pozostaje przy 35 fps.
yazz_aka_maish [ Legend ]
Nie no sorry ale 75 klatek to napewno nie widzisz....ja sądzę, że 29 z hakiem do 30 ale możliwe jest też wersja Slipknota jednak nie więcej...
Riddick [ Pretorianin ]
shybki> To co pisalem o 75 klatkach a sekunde to wypowiedz ktora kiedys gdzies czytalem i zapamietalem. Z drugiej strony mozna latwo sie przekonac o mozliwosciach ludzkiego oka zmieniajac czestotliwosc odswiezania monitora. 75 Hz to wlasnie 75 obrazow na sekunde - latwo mozna rozroznic kiedy obraz "migocze" a kiedy jest stbilny. W przypadku animacji nie widac tak bardzo owego migotania - aczkolwiek jest to widoczne w przypadkach gdy pobiekt na ekranie porusza sie w poprzek ekranu - kiedys na sieci byla strona, gdzie ktos umiescil animacje bialego kola poruszajacego sie z lewej na prawa. Jeden AVI byl w 25 klatek na sekunde, drugi chyba w 60 klatek na sekunde. Latwo bylo odroznic te filmiki od siebie.
Riddick [ Pretorianin ]
yazz_aka_maish> nie chodzi o widzenie - w 25 fps i w 60 fps bedzies zmial plynny ruch, ale czlowiek IMHO jest w stanie rozroznic kiedy ma 25 a kiedy 60 fps. Przez to ze im wiecej fps tym ruch plynniejszy (przy czym owa gorna granica to okolo 75 - caly czas opieram sie na tym co kiedys czytalem, postaram sie znalesc potwierdzenie, lub stanowcze zaprzeczenie tego).
SlipKnoT [ Konsul ]
Ja pozostaję przy 35 fps.
yazz_aka_maish [ Legend ]
Riddick jeśli chodzi czy 35 czy 75 klatek to ja zostaję przy teorii Slipknota...
Riddick [ Pretorianin ]
Ok, poszukalem. Dyskusja byla kiedys na pl.rec.film (Data:2002-01-21 06:38:41 PST Temat:Gumowo-lateksowe stwory wroccie !!!! ), Adresy (na dole do archiwum newsow), oraz linkd do filmikow o ktorych pisalem: https://www.testoczu.prv.pl post o ktorym mowilem to: ########################################### Autor:Jakub Zielinski ([email protected]) Temat:Re: Gumowo-lateksowe stwory wroccie !!!! Grupy dyskusyjne:pl.rec.film View this article only Data:2002-03-04 18:50:03 PST "Astec SA" wrote in message <msg.id=109&mid=22766> >dwa oko wszystko co widzi przez 1/24 sekundy zlepia w jedno. >Stąd jest rozmycie poruszających się obiektów. Nie widzimy ich ostro. Pozwolę sobie wtrącić się do dyskusji tytułem uzupełnienia i sprostowania. Jestem fizjologiem i zajmuję się m.in. teorią i badaniem zmysłu wzroku człowieka. Otóż nieprawdą jest, że oko (wzrok, mózg) rejestruje obraz np. 24 razy na sekundę. W ogóle w taki sposób go nie rejestruje. Dane analizowane są w sposób ciągły, oraz w zależności od treści (zawartości) obrazu różnie w różnych jego częściach. Wszystko to odbywa także się przy współudziale mikroruchów gałki ocznej. Inaczej mówiąc, obraz budowany jest nieprzerwanie na bieżąco a nie jakimiś interwałami czasowymi jak np. w kamerze filmowej. Jest to bardzo skomplikowany a zarazem fascynujący proces, który ciągle odkrywa nowe tajemnice. Natomiast górna granica percepcji częstości jest parametrem mierzalnym - w pomiarach używa się stroboskopów oraz innych przyrządów, w tym także kinetoskopów, pracujących na zasadzie takiej samej jak projektor filmowy, a ostatnio także urządzeń komputerowych. Średnia granica percepcji częstości jest trochę inna dla zmian natężenia światła (ok.60 Hz) a inna dla zmian przestrzennych czyli ruchu (ok.75 Hz). Innymi słowy, człowiek dostrzega migotanie żródła światła do ok.65 Hz, oraz różnice w płynności filmu wyświetlanego klatkami do ok.75 Hz. Stosowana w kinie częstość 24 kl./sek. to zaledwie dolna granica, przy której ruch jest płynny w większości scen. Właśnie występujący w obu - syntetycznym i filmowym - przykładach p.Piotra Wilka ruch poziomy jest szczególnie "wrażliwy" na zbyt niską częstość klatek i doskonale widać, że 25 kl./sek. nie wystarcza aby był płynny. Oczywiście podane liczby to wartości średnie, przy odchyleniach osobniczych dochodzących nawet do 30%. Pozdrawiam serdecznie uczestników grupy, którą jako amator kina czytam zawsze z zainteresowaniem, szczególnie gorące dyskusje o filmie LOTR :) Jakub Zieliński
Szwejq [ Chor��y ]
30 fps
Lophix [ Lege r ]
A jak ktos chce czegos dluzszego i ciezszego do przetrawienia to polecam
Lophix [ Lege r ]
...to i wiele, wiele wiecej
shybki [ Pretorianin ]
1. Czyli nie ma podkręcać Q3 aby miał więcej niż 75 fps? 2. A co z częstotliwością odświeżania ekranu? Czy opłaca się ustawiać na więcej niż 75hz?
dojek [ Pretorianin ]
a nie hest tak ze filmy maja 25 fps .wszyscy ktorych sie pytalem to mowia ze ludzkie oko wiecej nie wylapie z obrazu ,raczja jak widzisz w rogu plynnosc z rzedu 60 fps i 25 fps to latwo powiedziec co jest lepsze ale zrob to bez wyswietlania szybkosci
Riddick [ Pretorianin ]
shybki> vzytalem ze do komfortowej pracy zaleca sie minimum 75 Hz, a najlepiej >85 Hz. Dlaczego? Nie wiem. Ale pracowalem z monitorem 75 Hz i z takim 100Hz i roznica w komforcie pracy byla znaczna. Wplyw ana szybkosc meczenie sie oka. Dla osob, ktore twierdza ze to samosugestia mam informacja ze w momencie jak poszedlem do znajomego ktory mial taki sam monitor (CTX 711 albo 710 T) - po chwilis iedzenia przy jego kompie widzialem migotanie - mial ustawione 75 lub 85 Hz. Wiec roznica jest widoczna - aktualnie zas mam przed soba monitor Hitachi 643ET, gdzie mamj 85 Hz i nie meczy mi to wzroku, wiec to moze zalezec od producenta/modelu itp. ufff. sie rozpisalem. Pozdrawiam i spadam Do jutra :-)
yazz_aka_maish [ Legend ]
Riddick moim zdaniem trochę przesadzasz...rozumiem, że można widzieć różnicę między 25 a 75 hz ale w przypoadku 75 czy 85Hz to już raczej nie da rady odróżnić...
SlipKnoT [ Konsul ]
Ja nadal pozostaję przy 35 fps.
yazz_aka_maish [ Legend ]
Slipknot zacięłeś się? ;)))) BTW: Jestem z Tobą :)
SlipKnoT [ Konsul ]
yazz_aka_maish ----> :) Oto co znalazłem w necie --> "Filmy wyświetlane w telewizji osiągają 33,4 klatki na sekundę."
Piotrek [ Generaďż˝ ]
W którymś piśmie komputerowym pisali kiedyś, że granica to 28 fps (chyba Gambler). Było to przy okazji ukazania się VooDoo 1 i potem 2, kiedy wśród niektórych redaktorów zrobiła się moda na teksty w stylu : "Na moje oka jest tu 35, a tu jakieś 40-41fps". Na ile to prawda to nie wiem.
yazz_aka_maish [ Legend ]
Slipknot większość filmów jest odtwarzana z prędkością 29,45 klatek na sekundę (czy jakoś tak ale na bank nie 30) - tak czytałem...
SlipKnoT [ Konsul ]
yazz_aka_maish ----> Ja wyczytałem, ze 33,4, ale nie będę się przy tym upierał, bo strona, z której to zaczerpnąłem niekoniecznie musi być pewnym źródłem. Więc... Ja pozostaję przy 35 fps.
XCRTC [ Chor��y ]
Sciagnijcie sobie maly programik Fps Compare i z jednej strony ustawcie na np 25fps a z drugiej 100fps. Roznice widac golym okiem :P
PrEd4ToR [ ››SuperNatural‹‹ ]
To zalezy od karty graficznej.... w muzgu.... : LOL ... i rozdzielczosci oka.... :
TeadyBeeR [ Legend ]
Mi sie wydawalo,ze filmy wyswietlane sa 27 klatek/s. Inna sprawa,ze rzeczywiscie przy 30 klatkach wszystko jest plynne,ale przy 60 jakby plynniejsze :).
maYkel [ Pretorianin ]
Nie wiem jaka jest maksymalna granica dostrzegania fps'ow :) mi zawsze wystarcza 30 a powyzej juz poprawy nie zauwazam. Natomiast co do filmow to czytalem gdzies ze sa wyswietlane w ok. 25 fps, tyle ze kazda klatka jest wyswietlana 2-3 razy, dlatego nie zauwaza se przeskokow...
boYek [ Konsul ]
Ludzkie oko jest w stanie zarejestrowac duzo wiecej (popatrzcie na odswierzanie i zmeczenie oka- czuc roznice miedzy np 100 a 120) tylko tego mozg nie zalapie- myslimy ze nie widac roznicy, a ona jest. Gdy duzo fps'ow (powiedzmy >60) roznice mozna zauwazyc tylko grajac (np w fpp, czujesz niedobor mocy, ze cos ogranicza twoje ruchy, a osoba siedzaca z boku twierdzi ze jest plynnie).
shybki [ Pretorianin ]
Widać różnicę między 100Hz a 50Hz.
Karl_o [ APOCALYPSE ]
To ja nie wiem....ja grając w Q3 na (początku) nie zauważałem różnicy do 30 fps.... Gdy pograłem sobie rok... nie dało rady grać na mniej niz 100 fps-ow....:-)
FalconTm [ Generaďż˝ ]
Hmm do tych 75 Hz to roznie bywa.Jezeli mamy monitor z przeplotem to tak naprawde widzimy 38, 5 klatki (polobraz), jezeli bez przeplotu rzeczywiscie 75 kl/s (caly obraz). Ja potrafie zauwazyc migotanie przy 50 klatkach.Trzeba patrzec bardziej z "kata". Pozdrawiam