GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Matura ustna - język polski

23.09.2006
17:54
smile
[1]

Chasm [ Generaďż˝ ]

Matura ustna - język polski

Czy ktoś z was może orientuje się, gdzie w internecie można znaleźć tematy maturalne z języka polskiego (ustna) - 2007?

23.09.2006
17:55
[2]

athrenai [ Pretorianin ]

te tematy ustala szkoła. popytaj u starszego rocznika, jakie były u Ciebie rok temu, bo z reguły są podobne.

23.09.2006
17:57
[3]

Chasm [ Generaďż˝ ]

bo to chodzi, że pod koniec roku poprzedniego dostaliśmy kartkę z tematami, podkreśliłem kilka, zgubiłem te kartki i teraz nie mogę znaleźć, a słyszałem, że są w sieci...

23.09.2006
17:57
[4]

Anduril [ Konsul ]

u mnie pani z polaka dawala do wyboru u Ciebie pewnie tak samo bedzie .

23.09.2006
17:58
smile
[5]

Loon [ jaki by tu stopien? ]

Niech nauczycielka da Ci jeszcze raz, si :)?

23.09.2006
18:00
[6]

Chasm [ Generaďż˝ ]

Nie wiem czy się zgodzi, Loon... ;-)

23.09.2006
18:01
[7]

Anduril [ Konsul ]

daj jej buzi to Ci da

23.09.2006
18:02
[8]

athrenai [ Pretorianin ]

no to skseruj od kolegi, nie widzę problemu

23.09.2006
18:04
[9]

Chasm [ Generaďż˝ ]

po prostu myślałem, że są na sieci, bo niby skąd je wzięli u diabła?

23.09.2006
18:06
smile
[10]

athrenai [ Pretorianin ]

ha ha. te tematy podobno wymyśla straszne CIAŁO PEDAGOGICZNE!!

23.09.2006
18:21
smile
[11]

endrzi®reloaded [ napster ]



_____________________
tu są z matury 2006 :D :

I. Literatura
1. Kobieta - anioł, kobieta - demon jako źródło inspiracji w literaturze. Rozważ
na wybranych przykładach.
2. Zjawy, wiedźmy, wizje, sny... Określ, jaką funkcję pełnią w literaturze różnych epok.
3. Scharakteryzuj i oceń na wybranych przykładach, jaką rolę w społeczeństwie wyznaczyli
inteligencji twórcy wybranych utworów literackich różnych epok.
4. Od Krasickiego do Młynarskiego. Polska literatura satyryczna w walce z wadami Polaków.
Wskaż najbardziej charakterystyczne motywy tej twórczości, oceń środki artystyczne
oraz jej oddziaływanie.
5. Tułacz, pielgrzym, podróżnik jako bohater utworów literackich. Przedstaw na wybranych
przykładach różne kreacje tych postaci.
6. Motto, tytuł, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła. Przedstaw na wybranych
przykładach.
7. Wielkie karty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego. Zaprezentuj
na wybranych przykładach.
8. Wskaż i omów na wybranych przykładach literackich związki między literaturą a polityką.
9. Świat ludowych wierzeń i wartości oraz jego rola w literaturze. Omów na przykładzie
wybranych tekstów literackich.
10. Miasto - synonim cywilizacji i postępu, czy obszar zepsucia i degeneracji? Rozważ
na przykładzie wybranych utworów literackich.
11. Postać władcy w literaturze - przedstaw wizerunki tych postaci w różnych epokach literackich, wskaż przemiany i określ ich przyczyny.
12. Jak „rodzą się" zbrodniarze? Na podstawie wybranych lektur wykaż, że literatura jest źródłem wiedzy o wpływie różnych czynników na degenerację jednostki.
13. Marzyciele i ich dramat niespełnienia. Omów problem na podstawie wybranych utworów literatury polskiej i obcej
14. Literatura faktu - tylko informacja czy już sztuka? Przedstaw problem na podstawie
wybranych utworów.
15. Czy człowiek jest istotą, w której mocniejszy jest pierwiastek ducha czy siła biologicznych
instynktów? Rozważ problem w odniesieniu do postaw bohaterów wykreowanych
w literaturze różnych epok.
16. Literatura polska okresu rozbiorów i powojenna literatura emigracyjna w walce
o zachowanie polskich wartości narodowych i Polskę w pełni niepodległą. Omów
podobieństwa i różnice.
17. Na wybranych przykładach dokonaj analizy przeobrażeń prozy powieściowej w XIX i XX wieku.
18. Bohater zbuntowany. Zanalizuj źródła i formy buntu jako motywu literackiego.
19. Kreacja bohatera dramatu romantycznego i bohatera dramatu współczesnego – analiza porównawcza na wybranych przykładach.
20. Jak przejawia się groteska w literaturze? Omów cechy tej kategorii estetycznej
na wybranych przykładach.
21. Łódź w literaturze. Na wybranych przykładach przedstaw sposoby kreowania miasta i ich
funkcje.
22. Motywy szekspirowskie w polskiej literaturze romantycznej i ich funkcja. Przedstaw
na wybranych przykładach.
23. Motyw „exegi monumentum" w twórczości Horacego i jego reinterpretacja w literaturze polskiej różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
24. Jakim jesteśmy narodem? Sąd o Polakach w literaturze różnych epok (na wybranych
przykładach).
25. Na wybranych przykładach przedstaw rolę i sposób funkcjonowania tradycji romantycznej
w literaturze różnych epok.
26. Bohater literacki jako świadek i komentator historii. Przedstaw wybrane przykłady
wydarzeń historycznych ocenianych przez bohaterów literackich. Omów sposób
prezentacji, wartość komentarzy, funkcję ideologiczną.
27. Jak kształtował się model liryki patriotycznej w różnych epokach w Polsce? Przedstaw
na wybranych przykładach od średniowiecza do współczesności.
28. Kulinaria w literaturze. Omów funkcję tego motywu w wybranych utworach.
29. Pamiętnikarz jako autor, narrator i bohater swego dzieła. Na wybranych przykładach
przedstaw różne sposoby realizacji tych ról.
30. Konwencja, fascynacja, realizm - rola motywów ludowych w literaturze różnych epok.
31. Nasi „bracia mniejsi" w literaturze. Omów różne funkcje zwierząt w wybranych utworach.
32. Omów rolę tradycji szekspirowskiej w kształtowaniu się i rozwoju dramatu polskiego.
33. „Legenda to skarb i siła, często potężniejsza niż historia, niż rzeczywistość". Inspirująca
rola legendy w polskim dorobku literackim od średniowiecza do współczesności.
34. Rola kostiumu historycznego w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
35. Pan i sługa w literaturze. Przedstaw różne sposoby ujęcia tematu, odwołując się
do wybranych utworów.
36. „Pan Tadeusz" w opinii współczesnych i w ocenach następnych pokoleń. Przedstaw
na podstawie wybranych tekstów.
37. Różne sposoby ukazywania kresów w literaturze polskiej. Omów na wybranych
przykładach.
38. Obraz Litwy w literaturze współczesnej - twórczość Miłosza, Konwickiego, Rymkiewicza
i innych.
39. Wykaż na wybranych przykładach związki dramatu współczesnego z tradycją romantyczną.
40. Literatura XX wieku o domu i rodzinie - serio i prześmiewczo (np. Dąbrowska, Zapolska,
Gombrowicz, Pilch i inni).
41. Labirynty i ich oblicza w wybranych utworach literackich (np. „Imię róży" U. Eco,
„Prawiek i inne czasy" O. Tokarczuk).
42. Proza kobieca, poezja kobieca - czy można wyróżnić takie kategorie literackie9
Odpowiedz, analizując wybrane utwory literackie napisane przez kobiety.
43. Sielankowy i satyryczny obraz wsi. Porównaj różne sposoby prezentacji tematu
w literaturze wybranych epok.
44. Stosunek do przeszłości narodowej w twórczości dwóch wybranych pisarzy
(np. Sienkiewicz. Żeromski, Gombrowicz).
45. Współczesna powieść historyczna na tle tradycji gatunku. Omów na wybranych
przykładach.

46. Conrad i Camus - dwie propozycje moralne bliskie czy przeciwne? Rozważ problem,
odwołując się do wybranych dzieł obu autorów.
47. Sport jako temat utworów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach.
48. Profetyczne wizje w literaturze. Omów na wybranych przykładach, zwróć uwagę na sposób
obrazowania, język i przesłanie.
49. Natura jako przedmiot opisu i jako bohater w wybranych utworach różnych epok.
50. Etos rycerski w ujęciu poważnym i prześmiewczym w tekstach literackich różnych epok.
51. Rola sztuki i artysty w świetle publicystycznych i poetyckich manifestów różnych epok.
Przedstaw na wybranych przykładach.
52. Socrealizm jako sposób prezentowania rzeczywistości w literaturze lat pięćdziesiątych.
Omów na wybranych przykładach.
53. Przedstaw funkcjonowanie motywu wesela w tekstach literackich różnych epok
(na wybranych przykładach).
54. Na przykładzie literatury różnych epok przedstaw, jak funkcjonuje motyw świata - teatru.
55. Przedstaw funkcjonowanie mitu napoleońskiego w wybranych utworach literackich
(np. Mickiewicza, Prusa, Żeromskiego, Brandysa, Łysiaka).
56. Literackie wizerunki przyjaźni i przyjaciół. Omów na wybranych przykładach.
57. Echa prometejskiego buntu w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
58. „Straszni mieszczanie". Odwołując się do znanych ci utworów literackich, rozważ
słuszność opinii J. Tuwima lub podejmij z nią polemikę.
59. Motywy franciszkańskie i sposób ich wykorzystania w polskiej poezji. Przedstaw
na wybranych przykładach.
60. Młodzi gniewni wśród twórców i bohaterów literackich. Zaprezentuj swoje przemyślenia
na temat przyczyn i sensu ich buntu i ofiary.
61. Archetyp Don Kichota w wybranych dziełach literatury polskiej i obcej.
62. Mistrzowie i uczniowie. Przedstaw świadome wykorzystanie wzorów literackich
w wybranych tekstach pochodzących z różnych epok.
63. Recenzja teatralna dawna i współczesna. Porównaj sposób widzenia, język, cechy
gatunkowe na przykładzie tekstów T Boya - Żeleńskiego, A. Słonimskiego i autorów
współczesnych.
64. Powstaniec, organicznik, dekadent - twoja ocena różnych postaw wykreowanych
przez literaturę XIX wieku.
65. Funkcje motywów biblijnych i aluzji literackich w powieści M. Bułhakowa „Mistrz
i Małgorzata"
66. Bohater literacki jako alter ego twórcy dzieła. Przedstaw na wybranych przykładach.
67. Stolica i prowincja - omów ich literackie kreacje na wybranych przykładach.
68. Egzystencjaliści - filozofowie i pisarze Na wybranych przykładach literackich przedstaw
ich sposób widzenia świata i człowieka.
69. Manifest literacki jako odzwierciedlenie tendencji epoki i jej nastrojów. Porównaj manifesty
trzech pokoleń XIX wieku (romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski).
70. Polski dwór - od sielanki do parodii. Przedstaw na wybranych przykładach literackich.
71. Obłąkani i szaleni jako bohaterowie utworów literackich. Przedstaw różne kreacje
bohaterów.
72. Odwzorowywanie świata, prowokacja, eksperyment artystyczny. Przedstaw swoje refleksje
na temat najnowszej literatury polskiej.
73. Duchowni jako bohaterowie utworów literackich. Omów na wybranych przykładach
z różnych epok.
74. Literackie rozmowy z Bogiem. "Omów problem na podstawie wybranych utworów.
75. Wallenrodyzm jako kreacja literacka i wzór rzeczywistych zachowań - rozważ problem.
odwołując się do przykładów z literatury i historii.

76. Reportaż literacki - tradycje, gatunek, tematy, funkcja społeczna, stosunek do literatury.
Omów na wybranych przykładach.
77. Sonet w tradycji literackiej różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
78. Antyczny wzorzec bajki a jej kontynuacja w polskiej tradycji literackiej. Przedstaw
na wybranych przykładach.
79. Rola lektur w kształtowaniu osobowości bohaterów literackich. Omów na wybranych
przykładach.
80. Dziecko w literaturze romantycznej i pozytywistycznej - dokonaj porównania, odwołując
się do wybranych utworów literatury polskiej.
81. Pan Cogito a bohaterowie "Dżumy" A. Camusa i „Wieży" G. Hefhnga - Grudzińskiego.
Dokonaj porównania postaw bohaterów i wyznawanych przez nich wartości.
Buntownicy i konformiści. Zaprezentuj wybranych bohaterów literackich i oceń ich
postawy.

83. Powstanie styczniowe jako źródło dramatów życiowych bohaterów utworów Elizy
Orzeszkowej, Bolesława Prusa, Stefana Żeromskiego i twórców współczesnych. Przedstaw
i porównaj, odwołując się do wybranych utworów literackich.
84. Rola perspektywy mityczno-historycznej w przedstawieniu rzeczywistości polskiej w „Nad
Niemnem" Elizy Orzeszkowej, „Przedwiośniu" Stefana Żeromskiego i „Kompleksie
polskim" Tadeusza Konwickiego.
85. Juwenilia i „łabędzie pieśni". Na podstawie wybranych utworów porównaj sposób kreacji
świata i postawy twórców w ich wczesnych i ostatnich dziełach.
86. Literatura jako wyraz przeżyć pokolenia. Rozważ, wybierając jedno pokolenie.
87. Wpływ twórczości Henryka Sienkiewicza na świadomość narodową Polaków. Pisarz
postaw heroicznych czy autor infantylnych komiksów? Nauczyciel patriotyzmu czy
ksenofobii? Zajmij stanowisko wobec tych sądów, odwołując się do konkretnych tekstów.
88. Bunt przeciw normom tworzenia - przedstaw motyw konfliktu pokoleń literackich
na podstawie tekstów wybranych epok.
89. Przemiany w sposobie narracji w wybranych utworach literatury polskiej i europejskiej
od Balzaca do współczesności. Rozwiń temat na podstawie wybranych przykładów.
90. Ton osobisty i ton obywatelski w literaturze romantyzmu i Młodej Polski. Omów
na podstawie wybranych przykładów.
91. Różne obrazy i rola sił nadprzyrodzonych w literaturze. Omów problem na wybranych
przykładach.
92. Prowincjonalność i uniwersalizm poezji Adama Mickiewicza - poeta znad Niemna, Polak
czy mieszkaniec Europy? Uzasadnij swoją opinię na podstawie wybranych utworów poety.
93. Ironia i autotematyzm w utworach romantycznych - odwołaj się do twórczości np. Byrona
i Słowackiego.
94. Sprawy osobiste i sprawy publiczne w listach romantycznych (omów na przykładzie
Norwida, Krasińskiego, Chopina i innych).
95. Mit artysty w dramacie młodopolskim (odwołaj się min. do „Wesela" Wyspiańskiego,
dramatów Kisielewskiego i innych).
96. Literaci w roli dziennikarzy, publicystów, reporterów... Przedstaw te dziedziny działalności
wybranych autorów.
97. Omów nawiązania do poezji romantycznej i parnasistowskiej w twórczości Adama Asnyka.
98. Przedstaw poetycką fascynację codziennością w twórczości trzech wybranych poetów XX
wieku.
99. Sarmata o sobie i inni o Sarmacie. Odwołaj się do wybranych utworów literackich.
100. Arkadie i utopie - literackie krainy szczęścia w utworach różnych epok - sposoby ich
kreowania, funkcje i znaczenie.

101. Uczony - władcą świata. Optymistyczna wizja nauki a doświadczenia współczesnego
człowieka. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych tekstów.
102. Świat jako labirynt, teatr, sen... Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
103. Kolęda polska (od Karpińskiego po czasy współczesne). Przedstaw dzieje i rozwój gatunku
na podstawie wybranych kolęd.
104. Poezja jako wyraz refleksji egzystencjalnej człowieka. Odczytaj wybrane utwory
w kontekście filozoficznym.
105. Antyutopia i parabola jako literackie przetworzenie doświadczeń totalitaryzmu. Omów
zagadnienie, odwołując się do wybranych przez siebie przykładów literackich (np. powieści
A. Camusa, T. Konwickiego, G. Orwella, S. Lema, A. Huxleya).
106. Żartem, serio, ironicznie. Różne sposoby mówienia o wadach Polaków. Rozważ
na wybranych przykładach.
107. Miłość fatalna, sentymentalna, spełniona. Porównaj literackie obrazy miłości, odnosząc je
do kontekstu epoki.
108. Poezja religijna dzisiaj - zróżnicowanie, sukcesy, porażki. Omów na podstawie twórczości
wybranych poetów współczesnych.
109. Diabeł, anioł, duch - goście z zaświatów w literaturze. Omów ich funkcje na wybranych
przykładach.
110. Literackie portrety matek. Omów na wybranych przykładach.
111. Spory w literaturze polskiej - przedstaw ich przyczyny, przebieg i skutki (np. Słowacki
i Mickiewicz, Skamander i Awangarda Krakowska, Miłosz i Herbert).
112. Motyw winy i kary w utworach literackich. Przedstaw różne sposoby jego funkcjonowania
w literaturze.
113. Saga rodzinna jako popularny temat literacki. Porównaj wybrane dzieła, wskazując ich
podobieństwa i różnice.
114. Bohaterki polskich utworów romantycznych. Co je łączy, a co dzieli? Omów temat,
przywołując wybrane utwory literackie.
115. Przedstaw swoje rozważania na temat różnych postaw człowieka wobec zła otaczającego
świata. Odwołaj się do wybranych utworów.
116. Komedie Fredry a „Pan Tadeusz" A. Mickiewicza: świat przedstawiony, bohaterowie,
liryzm.
117. Córki - bohaterki literatury pięknej. Co je łączy, a co dzieli? Zaprezentuj temat, odwołując
się do wybranych przykładów literackich (np. „Treny" J, Kochanowskiego, „Balladyna"
J. Słowackiego, „Ojciec Goriot" H. Balzaca, „Zbrodnia i kara" F. Dostojewskiego, „Lalka"
B. Prusa, „Moralność pani Dulskiej" G. Zapolskiej, „Ferdydurke" W. Gombrowicza,
„Anka" W. Broniewskiego i in.).
II. Korespondencja sztuk
1. Wojna jako romantyczna legenda, wojna jako porażająca prawda... Zaprezentuj
różne spojrzenia na wojnę w wybranych tekstach kultury (literatura, malarstwo, film,
piosenka).
2. Labirynt jako dzieło sztuki... Prześledź na wybranych przykładach literackich, malarskich,
filmowych i rozważ przyczyny popularności motywu.
3. Poezja śpiewana jako popularyzacja czy deformacja literatury? Omów zagadnienie
na podstawie wybranych tekstów.
4. Tworzywo sztuki teatralnej i filmowej. Wykaż podobieństwa i różnice na wybranych
przykładach.
5. Pejzaż w wierszach Kasprowicza a obrazy wybranych impresjonistów.

6. Sceny batalistyczne w literaturze, malarstwie i filmie. Przedstaw i porównaj sposób
prezentacji.
7. Najsłynniejsze adaptacje teatralne i filmowe dzieł Szekspira. Porównaj i oceń.
8. Literacka i plastyczna deformacja świata. Oceń ten sposób kreacji rzeczywistości.
9. Na wybranych przykładach wykaż, że adaptacja filmowa dzieła literackiego może
wzbogacić lub zubożyć jego odbiór.
10. Impresjonizm w malarstwie i wybranych utworach literackich epoki Młodej Polski.
11. Katedra gotycka jako tekst kultury; katedra gotycka jako temat tekstów kultury (ujęcia
malarskie, poetyckie). Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
12. Wybrane bohaterki mitów, np. Wenus, Demeter, Atena.... jako archetypy funkcjonujące
w różnych tekstach kultury. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych tekstów.
13. Doktryna socrealizmu w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
14. Bohater literacki a jego kreacja filmowa lub/i teatralna Dokonaj porównania,
uwzględniając środki wyrazu typowe dla literatury i filmu/teatru.
15. Kabaret jako zjawisko kulturalne XX wieku. Prześledź ewolucję jego formy i funkcji
na wybranych przykładach.
16. Wybrane wydarzenia historyczne oraz ich literackie i malarskie interpretacje.
17. Funkcjonowanie i rola motywu wesela w wybranych tekstach kultury.
18. Porównaj literacką i malarską wizję wsi zaprezentowaną w „Chłopach" W. Reymonta
i obrazach J. Chełmońskiego.
19. Mogiły, ruiny, opustoszałe zamki... - znaki przemijania w literaturze i malarstwie XVIII
i XIX wieku. Omów funkcjonowanie motywu.
20. Średniowieczna sztuka religijna - omów główne wątki w malarstwie i poezji.
21. Przedstaw literackie i malarskie portrety Sarmatów w kulturze różnych epok.
22. Przedstaw dialog z polską tradycją romantyczną w dziełach twórców „polskiej szkoły
filmowej".
23. Polskie obrzędy ludowe jako inspiracja artystyczna. Omów na wybranych przykładach
literatury i sztuki.
24. Na wybranych przykładach rozważ, jak literatura XX wieku komentuje dzieła sztuki.
25. Różne sposoby kreacji światów baśniowych w literaturze i sztuce. Omów na wybranych
przykładach.
26. Kultura i krajobraz kresów jako temat i tło wybranych utworów literatury, malarstwa
i filmu.
27. Literatura i film groź)'. Dokonaj porównania, wykorzystując wybrane przykłady.
28. Katastroficzne wizje świata w sztuce XX wieku. Rozważ zagadnienie, odwołując się
do wybranych tekstów kultury.
29. Karykatura jako jeden ze sposobów prezentacji człowieka w różnych tekstach kultury.
Omów na wybranych przykładach.
30. Aluzje malarskie i cel ich wykorzystania w filmowych adaptacjach Andrzeja Wajdy.
31. Różne ujęcia motywu apokalipsy w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych
przykładach.
32. Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski. Rozwiń temat, wykorzystując
wybrane przykłady.
33. Powieści polskich pozytywistów i ich adaptacje filmowe. Rozwiń temat, odwołując się
do wybranych przykładów.
34. Sienkiewiczowska i Hoffmanowska wizja historii. Porównaj adaptację Trylogii z literackim
pierwowzorem.
35 Przyroda jako główny temat i tło w literaturze i sztuce romantyzmu. Odwołaj się do wybranych tekstów kultury epoki.

36. Omów sposoby ujęcia i funkcje motywu lotu Ikara w wybranych tekstach kultury
(np. M. Chagall, P. Brueghel, E. Bryll, S. Grochowiak, Z. Herbert).
37. Radosna filozofia wiary św. Franciszka z Asyżu w literaturze i filmie. Omów zagadnienie
na wybranych przykładach.
38. Literatura i sztuka wobec historii. Na wybranych przykładach dzieł literatury i sztuki
przedstaw różne sposoby ujmowania tematyki historycznej.
39. Porównaj różne wizerunki matki w literaturze i sztukach plastycznych.
40. Awangardowe poszukiwania w sztuce XX wieku. Rozważ zagadnienie, odwołując się
do wybranych tekstów kultury.
41. Świat orientalny jako źródło inspiracji artystów. Rozwiń temat, odwołując się
do wybranych przykładów z różnych dziedzin sztuki.
42. Kontrast jako zasada kompozycji w baroku i jego związek ze światopoglądem epoki.
Rozważ temat, odwołując się do przykładów z literatury i dzieł plastycznych.
43. Porównaj obrazy Warszawy w wybranych utworach literackich i malarstwie XIX wieku.
44. Wielkie tematy narodowe w malarstwie i literaturze polskiej. Omów na przykładzie
wybranej epoki/epok.
45. Kubizm, formizm, surrealizm w malarstwie i literaturze. Rozwiń temat na wybranych
przykładach.
46. Powstanie warszawskie i sposób jego ujęcia w literaturze, filmie i fotografii. Zaprezentuj
temat na podstawie zebranego materiału.
47. Dzieło sztuki jako zwierciadło epoki. Uzasadnij, odwołując się do wybranych przykładów
z literatury i innych dziedzin sztuki.
48. Warszawa widziana heroicznie i satyrycznie. Porównaj różne obrazy miasta utrwalone
w wybranych dziełach literackich i filmowych.
III. Język
1. Jak mówią bohaterowie powieści historycznych? Zanalizuj procesy archaizacyjne
w wybranych dziełach.
2. Opisz dwie wybrane postaci literackie, których język wskazuje na ich przynależność
środowiskową. Wskaż środki językowe, jakie wykorzystuje autor dla podkreślenia związku
postaci ze środowiskiem.
3. Związki frazeologiczne i ich wpływ na kształtowanie współczesnego języka polskiego.
Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
4. Wypowiedzi polityków. Na podstawie zebranego materiału dokonaj klasyfikacji najczęściej
pojawiających się błędów językowych.
5. Rola i sposób tworzenia neologizmów w twórczości Norwida, Tuwima i Leśmiana. Omów
na wybranych przykładach.
6. Język w domu, w pracy i w szkole - czy to ten sam język polski ? Zanalizuj przykłady
odmian współczesnej polszczyzny.
7. Omów funkcje języka w tworzeniu groteskowych obrazów świata. Dokonaj analizy
wybranych przykładów.
8. Nowomowa, czyli o języku władzy i propagandy w systemie totalitarnym.
9. Szkoła, dom, rozrywka w gwarze uczniowskiej. Zjawiska słowotwórcze i dowcip
językowy.
10. Scharakteryzuj na wybranych przykładach słownictwo internetowe. Oceń jego poprawność
w kontekście kultury języka.
11. W kręgu onomastyki - najpopularniejsze imiona ostatnich lat; źródła popularności,
znaczenie imion.

12. Właściwości wywiadu jako formy wypowiedzi. Omów zagadnienie na wybranych
przykładach.
13. Przyczyny powstawania, rodzaje i funkcje neologizmów w wybranych tekstach literackich
i mowie codziennej.
14. Wpływ języków obcych na współczesną polszczyznę mówioną. Omów na wybranych
przykładach.
15. Na czym polega specyfika języka czasopism dla dzieci i młodzieży na tle ogólnej odmiany
języka polskiego?
16. Język ezopowy, jego cechy i funkcja w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
17. Etymologia odsłania stosunki społeczne, gospodarcze, dawną świadomość... Omów na
podstawie zebranego materiału.
18. Omów pochodzenie i budowę słowotwórczą imion zwierząt domowych na podstawie
zebranego materiału.
19. Jak mówili nasi przodkowie? Omów zagadnienie, wybierając jeden okres rozwoju języka
lub dzieła konkretnego autora.
20. Tytulatura i zwroty grzecznościowe w gwarze twojej okolicy. Przedstaw na podstawie
zebranego materiału.
21. Język Jana Chryzostoma Paska i Zagłoby - omów i porównaj wypowiedzi twórcy
barokowych pamiętników i bohatera „Potopu" H. Sienkiewicza.
22. Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
23. Przedstaw różne sposoby naśladowania stylów indywidualnych (pastisz, parodia,
trawestacja) oraz omów ich funkcję na wybranych przykładach.
24. Język jako narzędzie propagandy i demagogii. Przedstaw na podstawie wybranych
przykładów z literatury i/lub publicystyki.
25. Przekład literacki - sztuka czy rzemiosło? Omów zagadnienie, porównując różne przekłady
tych samych tekstów.
26. Językowe środki wzmacniania ekspresji wypowiedzi. Scharakteryzuj zjawisko.
27. Przysłowia, sentencje, maksymy, aforyzmy. Dokonaj ich analizy językowej i określ ich
funkcję w wybranych utworach literackich.
28. Scharakteryzuj styl literacki swojego ulubionego pisarza na podstawie wybranych
utworów.
29. Język utworu literackiego jako pole eksperymentu artystycznego. Omów zagadnienie
na wybranych przykładach (np. twórczość Tu warna, Białoszewskiego, Gombrowicza,
Witkacego).
30. Zbadaj funkcje stylizacji biblijnej w wybranych tekstach literackich.
31. Omów odmiany i funkcje stylizacji środowiskowej na podstawie wybranych przykładów.
32. Na przykładzie prasy z początku wieku i współczesnej przedstaw przemiany języka
publicystyki i spełnianych przez niego funkcji.
33. Specyfika języka tekstów kabaretowych w warunkach funkcjonowania w Polsce cenzury
na przykładzie kabaretów z lat 70 i 80. Omów i oceń to zjawisko.
34. Wyszukaj przykłady nazwisk znaczących (mówiących) bohaterów literackich różnych
epok. Dokonaj ich analizy słowotwórczej, omów funkcje stylistyczne i związek z kreacją
bohatera lub ideą utworu.
35. Wyrazy zapożyczone. Elementy wiedzy o minionych wiekach utrwalone w wyrazach
i związkach wyrazowych.


ja takie mialem
powodzenia.. ;)

23.09.2006
18:42
smile
[12]

Toshi_ [ Pretorianin ]

No kurde, już mi się udało o tym wszystkim zapomnieć...
A tu TAKI wątek...
A będzie tego pewnie coraz więcej xD

Powodzenia, ludzie. Nie taka matura straszna, jak wszyscy mówią xD

23.09.2006
18:45
smile
[13]

BROS [ Konsul ]

weź wejdź na ściaga.pl i tam kup jeden abonment i rządź ale jeśli za darmo chcesz to na google.com bez problemu wyszukasz...

23.09.2006
18:50
[14]

Wo_Ja_Ann [ Konsul ]

Tak, ylko, ze kazda szkola ma inne :P

23.09.2006
19:09
[15]

rabitos [ Centurion ]

Tematow moze byc tysiace, bo kazdy moze zaproponowac swoj wlasny i pozniej go przedstawic, trzeba tylko do pewnego terminu go podac nauczycielce, wiec tutaj raczej nie dostaniesz tematow ze swojej szkoly

23.09.2006
19:31
[16]

nutkaaa [ Panna B. ]

Każda szkoła ma swój spis tematów. Nie ma jednej listy na całą Polskę. Jeżeli chciałeś zaproponować swój własny temat musiałeś to zgłosić w czerwcu.

23.09.2006
19:34
[17]

Wo_Ja_Ann [ Konsul ]

w mojej szkole wsrod temtow sa 3 zaproponowane przeze mnie, ja i tak wzialem inny :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.