eMMeS [ WIELKIE ZAGŁĘBIE LUBIN ]
Otrzymywanie soli z kwasów rozcieńczonych i stężonych...
Mam taki "mały" problem - na jutro na chemię. Generalnie to co mieliśmy z chemii do tej pory to wszystko umiałem i 5 na świadectwie było, ale przybył nowy Teacher i nam pojechał swoim "tokiem rozumowania". Tzn. do tej pory mięliśmy tylko właściwości, otrzymywanie i dysocjacje (tą jak się okazuję najprostszą) kwasów i soli. Ani słowem nie było wspomniane jaka jest różnica między rozcieńczonymi, a stężonymi, aż do dzisiaj. Oto owo zadanie z ktorym sobie nie radzę:
Otrzymaj i zdysocjuj:
Azotan większy stężony miedzi (sposobem [metal + kwas -> sól + wodór])
Azotan większy rozcieńczony miedzi (sposobem tym samym)
Siarczan większy stężony miedzi (sposobem tym samym)
Wydaje mi się, że siarczan zrobiłem (nie biorąc pod uwagę stężenia), a wygląda to tak:
Cu + H2SO4 --> CuSO4 + H2
Cu + 2H+ + SO4(2-) --> Cu(2+) +SO4(2-) + H2
Cu + 2H+ --> Cu(2+) + H2 (po skróceniu)
i moje pytania:
1. Czy ten przykład mam dobrze?
2. Czy na tej samej zasadzie można zrobic stężonego azotowego?
3. Czym się tern rozcieńczony różni od stężonego?
eMMeS [ WIELKIE ZAGŁĘBIE LUBIN ]
widzę, że każdy się pali do pomocy więc upnę sobie... :D
martusi_a [ Dezerterka z Krainy Snów ]
3 klasyczne przypadki "z haczykiem" :)
Otóż stężenie/rozcieńczenie ma tutaj kluczowe znaczenie. Miedź jest metalem mało aktywnym, z żadnego kwasu nie wypiera wodoru i reaguje z kwasami utleniającymi /właśnie te 3 wymienione/.
1. Cu + 4 HNO3 (st) -> Cu(NO3)2 + 2 H2O + 2 NO2
2. 3 Cu + 8 HNO3 (roz) -> 3 Cu(NO3)2 + 4 H2O + 2 NO
3. Cu + 2 H2SO4 (st) -> CuSO4 + 2 H2O + SO2
Z dysocjacją powinieneś sobie dać radę.
A tak ode mnie: do której chodzisz klasy?
Jeśli to jest praca domowa i faktycznie NIC nie wspominaliście na lekcji, to współczuję nauczyciela. Elementarna kwestia wymagająca wytłumaczenia na lekcji.
eMMeS [ WIELKIE ZAGŁĘBIE LUBIN ]
do klasy III gimnazjum
a nauczyciel - hurtowo wzięty - na fizykę i chemię w dwupacku :)
a co do wspominania - mieliśmy tylko z zeszłego roku powtórkę z otrzymywania (zwykłych) kwasów, zresztą proste sposoby to są.... a to - nic a nic. Widocznie wyszedł z założenia, że musimy to wiedziec.
martusi_a [ Dezerterka z Krainy Snów ]
Widzę że wymagania programowe rosną. Ja tę kwestię miałam poruszaną w 1 klasie liceum /profil biol-chem/, a żeby prawidłowo ustalić współczynniki trzeba mieć wiedzę z 3 klasy liceum.
Ale czego się spodziewać po "dwupakach", którzy pragną się popisać... :/
[edit] szkoda, że nie wyszedł z założenia, że powinien to wytłumaczyć :P
SULIK [ olewam zasady ]
Azotan większy stężony miedzi (sposobem [metal + kwas -> sól + wodór])
Azotan większy rozcieńczony miedzi (sposobem tym samym)
Siarczan większy stężony miedzi (sposobem tym samym)
jakis analfabeta ukladal te pytania ?
co ma niby znaczyc "wiekszy" ?
Azotan(V) lub Azotan(III) a nie Azotan Wiekszy
a jak juz pominac ten wiekszy to:
azotan stezony miedzi - WTF ? z tego co mozna zrozumiec to chodzi o to aby otrzymac wysokie stezenie Azotanu miedzi - wiec po prostu trzeba dodac wiecej miedzi
natomaist przy rozcienczonym mniej miedzi
wiec albo nie umiem czytac, albo rzeczywiscie pytania ukladal analfabeta (wtedy martusia ma jak najbardziej racje co do rownan reakcji - do tego mzona jeszcze dodac ze tak wlasnie reaguja metale szlachetne i polszlachetne z kwasami - natomiast nieszlachetne sie pasywuja w stezonych kwasach, a w rozcienczonych roztwarzaja)
techi [ Dębowy Przyjaciel Żubra ]
Martusia-> nie III LO, bo w II mi się chemia skończyła(God bless!);]
Teraz tego uczą w I(jak się ma powalonych nauczycieli;])
martusi_a [ Dezerterka z Krainy Snów ]
SULIK -> :) czekałam, aż się odezwiesz, chemiku ;)
Myślę, że to skróty myślowe nauczyciela który chciał się popisać /a nie za bardzo ma czym/. Większy/mniejszy - zastanawiające, może tak go na studiach uczyli? Tylko kiedy to mogło być, z 20 lat temu?
Jak sądzę, nie chodzi o stężenie samej soli /to akurat nie ma znaczenia, jeśli celem zadania jest rozpisanie reakcji, si?/, tylko właśnie o kwasy, bo przykłady są sztandarowe..
techi --> generalnie to zależy, jak sobie szkoła zrobi planówkę, tj. ile godzin chemii w poszczególnych latach nauki, więc mea culpa, zagalopowałam się i zasugerowałam swoim prześwietnym liceum ;)
W I klasie reakcje redoks?! Dżizas, z jakiej ja epoki pochodzę...
SULIK [ olewam zasady ]
jezeli chodzilo by o stezenie soli to tez da sie zapisac to wreakcji tylko trzeba dac stechiometrycznie wiecej lub mniej miedzi :), a dokladniej jezlei sol ma byc rozcienczona to nalezy dodac stechiometrycznie wiecej kwasu
przykladowo
Cu + 3 H2SO4 -> CuSO4 + 2H2O + SO2 + H2SO4
i w ten sposob otrzymujesz rozcienczona sol w kwasie siarkowym(VI) :)
a co do "wiekszy"/"mniejszy" - nigdy nie bylo czegos takiego w chemicznym nazewnictwie - no ze chyba szanowny minister edukcji cos w tym pozmienial - ale z tego co mi wiadomo, na temat nazewnictwa w chemii, nie ma on nic do gadania, bo od tego jest miedzynarodowa komisja