McAsa [ Centurion ]
Różnice miedzy 16- a 32 bitami
Bardzo proszę o wyjaśnienie:
1.Czy te różnice są bardzo widoczne w grach ( wizualnie)
2.Jak to się ma to wydajności kompa
Instructor [ Konsul ]
32 bity to dwa razy wiecej niz 16bit :-D o co Ty wlasciwie pytasz?
sheld0n [ Wujek Dobra Rada ]
coz, trudno to wyjasnic... nie ma jakiejs wielkiej roznicy, ale gry sa po prostu... ladniejsze... chociaz roznica nie jest jakas wielka. natomiast zwykle wydajnosc jest duzo gorsza.
PrEd4ToR [ ››SuperNatural‹‹ ]
Tez wlasnie chcialem zadac to pytanie. Bo np: po co ustawiac 32bit'y jesli nie widac tych kolorkow ? Traci sie tylko klatki...
Valencis [ Transmuter ]
Mój monitor to nawet nie obsługuje 32 bitowej palety, tak więc nie widzę różnicy, choć włączam wszystko na 32 bit.
McAsa [ Centurion ]
Od czego jest bardziej uzależniony ten spadek wydajności?- procesor czy karta graficzna?
The Dragon [ Eternal ]
Karty graficznej.
Valencis [ Transmuter ]
Pewnie od karty, bo procesor mam jak na dzień dzisiejszy dosyć dobry, a grafikę sprzed dwóch lat i, i gry, i Windows, bardzo często trzepoczą.
sheld0n [ Wujek Dobra Rada ]
niby od karty, ale kiedy masz za slaby procesor, karta nie moze z siebie dac wszystkiego i tracisz jej potencjal. sprawa nie jest taka prosta jak sie moze wydawac.
sheld0n [ Wujek Dobra Rada ]
PrEd4ToR --> dokladnie. czasem po prostu gra nie jest warta swieczki. ale na dobrych kompach czesto i tak nie skacze, wiec mozna sobie fundnac drugie tyle. :>
PrEd4ToR [ ››SuperNatural‹‹ ]
A moze jakies screeny dla porownania ?
sheld0n [ Wujek Dobra Rada ]
lol... chcesz mnie wkurzyc? :DD a tak powaznie, to pewnie nawet nie zauwazylbys roznicy...
sheld0n [ Wujek Dobra Rada ]
yay, to moj 220 post... kewl... :>
PrEd4ToR [ ››SuperNatural‹‹ ]
Wlasnie dlatego uswiadomilem sobie, ze 32bit'y w grach to TYLKO naciaganie ludzi na wkladanie wiekrzej kasy w karty graf. Pozdrawiam, i niech zyje 16bit ;
sheld0n [ Wujek Dobra Rada ]
nooo... bez przesady... nikt przeciez nie kupuje nowej karty tylko dla 32 bitow... to tylko taki bajer, dodatek. jak antialiasing.
PrEd4ToR [ ››SuperNatural‹‹ ]
"Dodatek", ktory spowalnia gre :
slowik [ Legend ]
nie girka ktora jest w 16 bit wyglada duzo gorzej od 32 bit uruchomcie sobie jaka nowa gierke to se zobaczycie roznice miedzy 16 a 32 bit :)
Eliash [ Generaďż˝ ]
Na nowych kartach graficznych ustawienie 32-bitowego kolory spowoduje większą ilość FPS, nalerzy pamiętac że 32 bitowy kolor jest rozwiązaniem specjalnym do grafiki 3D, kolor zajmuje "tylko" 24 bity (ok. 16 mln kolorów) pozostałe to tzn. kanał alfa czyli stopień przezroczystości danego pixela taka budowa pixela pozwala znacznie pzyspieszyc obliczenia niz w przypadku gdy procesor graficzny musi wszystko obliczać "ręcznie"
Katanka23 [ Konsul ]
wizualnie to iloscia kolorow. Najbardziej widoczne to jest przy efektach mgiel, swiatla, jakis przezroczystych tekstur. No i ilosc klatek jest w 32 bitach mniejsza bo karta ma wiecej do przeliczania. Katanka23
slowik [ Legend ]
hm jedno drugiemu przeczy to kto ma racje??
Fantazyoosh [ sałatka z pora ]
Instructor --> 16 bitów to 65000 kolorów z kawałkiem, a 32 bity to ponad 16 mln. wiec roznica jaest znacznie wieksza niz 2x McAsa --> odpowiadajac na twoje pytania... 1. Wszystko zalezy od gry. Np. w q2 nie ma zadnej roznicy bo wszystkie teksturu itd sa wykonane w 16 bit. Ale w grach nowszych jest to juz wyraznie widoczne. Jesli nie na zwykłych teksurach, to na pewno na przykladzie swiateł, dymu i innych elementów przezroczystych. Żeby nie szukac daleko - sprawdz jak wyglada dym w q3 i oswietlenie (np w Unreal) 2. Zalezy od karty graf i wydajnosci procka. Na mojej starej TNT roznice w predkosci bylu kolosalne, na GF duzo mniejsze Reasumujac - 32 bity bardzo poprawiaja jakosc obrazu. Przypomnij sobie sytuacje kiedy 3dfx nie zaimplementowal obslugi tego trybu w kartach Voodoo 3 - batychmiast podniosly sie glosy obuzenia (tym bardzej ze 3dfx twierdził ze roznicy w jakosci obrazu nie ma)
mikmac [ Senator ]
fantazyoosh juz napisal o liczbie kolorow. Tylko to trzeba uscislic.Kolory na monitorze sa tworzone z trzech barw skladowych: czerwony, zielony i niebieski. Przy palecie 16 bitowej, mamy po 64 odcienie kazdej barwy skladowej oraz 4 stopnie przezroczystosci. Przy palecie 32 bitowej mamy po 256 odcienie barw skladowych i 256 stopni przezroczystosci. JEST TO OGROMNA ROZNICA!!! Wystarczy stworzyc plaszczyzne, ktora gradientowo przechodzi z powiedzmy niebieskiego w granat. Przy 16 bitowej palecie zobaczycie wyrazne pasy poszczegolnych odcieni. Przy palecie 32 bitowej jest to nie do zobaczenia ludzkim okiem. 32 bity to nie tylko bajer marketingowy... A jesli chodzi o gry to na nowszych kartach glebia nie ma nic do wydajnosci...
ELWIS14 [ Konsul ]
przykładem tego jest MAX PAYN różnica jest ogromna (w co 2 planszy) kiedy podchodzisz do ciemniej ściany to widać nieładne smugi . różnica w wydajności jest kiedy masz 32mb na karcie jeśli masz 64 niejest taka wielka (im więcej kolorów tym więcej pamięci zajmuje)
MMRR [ Centurion ]
Deska rozdzielcza i słońce w Colinie2 w 16bitach wygladaja wręcz żałośnie
LooKAS [ Konsul ]
32bit rzadzi... dithering przy 16bitach wyglada po prostu obrzydliwie... firma 3dfx tez probowala wmowic ludziom, ze nie widac roznic... jak skonczyli wszyscy wiedza :(
Trollf [ ]
16 bitow to baaardzo wolna muzyka, 32 troche szybsza, ale i tak niesamowicie wolna, zabawa zaczyna sie juz przy 80 bitach, a pozadnie wyszumiec mozna sie przy 120 bitach wzwyz... :)))
sorhed [ Centurion ]
sluchajcie nie ma co dyskutowac, tylko 32 bity. jestem grafikiem i to akurat wiem na pewno.
Kuzi2 [ akaDoktor ]
Widac roznice. 1 Screen (16bit) popatrzcie na okolice paska, widac jasniejszy kolor
Kuzi2 [ akaDoktor ]
W 32 bitach juz tego nie ma
Valencis [ Transmuter ]
Przeczytałem, że Q1 w D3D można włączyć przy palecie 64 bit... to jakiś bajer czy rozwiązanie z niepamiętnych czasow?
CooN [ Generaďż˝ ]
Jesli chodzi o aspekt wizualny w grach, to zdecydowanie przewaga 32 bitow. I to nie tylko w teorii, ale widac to rowniez golym okiem. Wystarczy odpalic Operation Flashpoint lub Giants (obie gry D3D). W pierwszej grze ogromna roznica w cieniach rzucanych przez obiekty. Giants natomiast doskonale prezentuje roznice w jakosci obrazu na przykladzie krawedzi widzianych z dalszej odleglosci (sa "zabkowane"). W wielu grach roznica w wygladzie moze byc jednak minimalna i stad warto wykorzystac 16 bitow.
CooN [ Generaďż˝ ]
Valencis--> jesli dobrze sie orientuje, to engine Q1 (jak i wszystkich pozostalych) wspiera tylko opengl. Chyba, ze mowisz o jakis emulatorach (jesli cokolwiek takiego istnieje w tym przypadku).