_yazz_aka_maish [ Generaďż˝ ]
Wymaganie Quake 4 hehehe to chyba żart...
Na konferencji Quakecon przedstawiono nieco informacji na temat najnowszych gier w tym Q4. W najnowszym Quake największy nacisk położono na tryb gry jednoosobowej, co (bynajmniej mnie) trochę dziwi. Ale nic moim zdaniem potrzeba dobrych solówek. Ciakawąstką okazały się wymagania i tu cytuje:
"No cóż niezbędne MINIMUM ŻEBY W OGÓLE ODPALIĆ GRĘ to Geforce256, na Geforce3 udało się otrzymać 30 klatek na sekundę(!), a prawda jest taka, że aby grać komfortowo nVidia musi wypuścić akcelerator nowej generacji(!!!). Przecież to paranoja! Nie wiem jak was ale mnie już wkur...ten "wyścig zbrojeń" ;)) Nowość na rynku kart 3D (GF3) a już przestarzały, eeeeech....
Kacperczak [ ]
i co cię tak dziwi? Q4 będzie budowany na silniku nowego DOOMa. Dooma nie będzie jeszcze _przynajmniej_ przez półtora roku, Q4 przez dwa lata - wtedy takie wymagania będą śmieszne (IMO, za rok GF3 nie będzie kosztowała więcej niż 600-700 zł) I bardzo dobrze że budują taki engine - świat w miejscu nie stoi :)
n_tick [ Chor��y ]
Czasami zazdroszcze konsolowcom, na ich male "cudenka" robi sie gry, ktore wygladaja pieknie, chodza szybko i bez problemu moga konkurowac z Pecetowymi gierkami, widac pan Carmack uznal, ze po co optymalizowac kod, lepiej wypuscic, niezoptymalizowaną, niedopracowana gierke i sprzedac kolejne miliony kopii tylko po to zeby banda debili mogla sie pochwalic swoimi osiagami w tej grze. Moze dla ciebie te wymagania beda smieszne, ale nie dla wiekszosci uzytkownikow, a lenistwo (i chec latwego zysku) to nie postep. Zeby czasem Carmack nie skonczyl jak Romero
maxem [ Junior ]
jedyne pocieszenie, że sprzęt tanieje-ale to się robi niemiłą za zasadą, że co kolejna część gry to trzeba nowy komputer składać.
Kacperczak [ ]
Gry na konsole wyglądają ładnie przez rok-dwa po premierze konsoli - widzieliście ostatnio coś ta PSXa? Niektóre pozycje są grywalne, ale wyglądają strasznie. A PSX2? W chwili premiery powalał na kolana jakością grafiki, tyle że nie było gier które nadawałyby się do grania. Powoli coś tam wreszcie zaczyna wychodzić (choć np MGS2 chyba jeszcze wciąż nie ma??), ale grafika gier PC już dogania tą z PSX2. Niektóre (np demo Red Faction w wersji PC) wyglądają o wiele lepiej (wysoka rozdzielczość, więcej fps, krótki czas ładowania poziomów...) A Carmacka radziłbym bez zastanowienia nie krytykować - wszak to on popycha do przodu cały interes, zaś engine Quake3 jest w porównaniu do konkurencji (silnik U/UT, Lithtech, silnik Maxa Payne, Red Faction itd)) jest NAJwydajniejszy, NAJbardziej zaawansowany technicznie i NAJlepiej skaluje się ze sprzętem :) Radziłbym poczekać z oceną na jakiś technology test, albo przynajmniej przyzwoitej jakości filmik :/ A jak nie pasi to kup sobie konsolę, a PieCa używaj do netu i pracy :)
n_tick [ Chor��y ]
Zdanie co do Carmack nie zmienie. Nie jestem fanem konsol, ale chodzilo mi o to zeby nie zawyzali tak niesamowicie wymagan sprzetowych.
Kacperczak [ ]
Ależ dokładnie to samo było podczas premier Wolfa, Dooma, Q1 i Q3 - taką już sobie przyjeli strategię - nie projektują gry tak żeby wyglądała jako-tako i chodziła dobrze na każdym złomie, ale żeby wyglądała przynajmniej o klasę lepiej niż wszystko inne, za cenę wysokich wymagań sprzętowych. Wolfenstein wielu zachęcił do zmiany ich 286 12 Mhz na rakiety - 386SX 16Mhz :> Doom na moim 486DX z kartą graficzną Trident 512Kb działał jako tako, choć musiałem rozszerzyć pamięć do 4MB RAM - to było minimum przy którym gra działała. Quake1 zmusił mnie do wymiany złomiastego 486 na AMD K5133 z 16 MB RAM i katrą graficzną s3Trio64V+ z 2MB RAM :> - dopiero na takim wymiataczu dało się jako-tako grać w multiplayu :) Napisany przez Carmacka miniport OpenGL dla Q1 był jednym z najważniejszych impulsów które doprowadziły do błyskawicznego upowszechnienia się akceleratorów Voodoo (pamiętam jeszcze RooSową reckę akcelerowanego Quaka, napisał wtedy coś w stylu "dopiero teraz ta gra wygląda tak jak wyglądać zawsze powinna"). A Q3? Posiadacze Voodoo 3000 jęczeli, że w 16bitach ich gra wygląda jak kupa (przynajmniej ci, którzy mieli odwagę to przyznać :>). Właściciele TnT1 również mogli zapomnieć o komfortowej grze w rozdzielczości powyżej 640*480*32. Dopiero na relatywnie szybkich procach i kartach z T&L gra zaczynała wyglądać tak jak założył to sobie Carmack. Tymczasem, od premiery testu Q3 minęły już 2 lata i wciąż jest to najbardziej zaawansowany silnik graficzny dostępny na komputery PC - nie tylko jest wydajny, ale również świetnie skaluje się ze sprzętem - doskonale działa już na celku 400 i GF1, zaś na Athlonie 1 Ghz z GF2 Ultra każdą opartą na nim grę można odpalić w 1024*768 z antialiasingiem x4 i wciąż będzie bardzo grywalna! Myślę (jestem pewnien), że z nowym engine będzie podobnie - najpierw rzucanie kurw.mi przez zawiedzionych posiadaczy GF2, a potem przez następne 4 lata będą wychodziły oparte na nim gry. Mi to pasi :)
The Dragon [ Eternal ]
Kacperczak - z tym q3 to mocno przesadziles! Ja mam tnt1 i gram spoko na 800X600, lub na 1024X768 na mnijeszych detalach. Ale nie na 32 bitowym kolorze - roznica nie jest tak duza.
_yazz_aka_maish [ Generaďż˝ ]
Ja tam we wszystkie nowe gry gram w 16bit kolorze...posiadam Geforce2MX a jak wiadomo nie radzi on sobie najlepiej z 32bitowym kolorem, no chyba że zmniejszyłbym rozdziałkę, ale wole 1024x768x16 niż niższa i 32bit kolor...powiedzcie mi - czy ludzkie oko wychwytuje naprawdę aż taką różnice między tymi głebiami koloru?
Kacperczak [ ]
The Dragon - ale na jakim sprzęcie? na celku 400 i powyzej - niech ci będzie, choć w multiplayu większych szans byś nie miał, ale w chwili gdy wystartował test Q3 wszyscy cieszyli się ze swoich nowiutkich C300A - a na takim wymiataczu, z TnT1, w 32 bit kolorze, gra raczej pełzała... The Dragon, _yazzaka - > ja między 16bit a 32bit grafiką widzę bardzo dużą różnicę :). W grach opartych o silnik U/UT nie jest jeszcze porażająca (na kartach Voodoo w 16 bitach Unreal wygląda lepiej niż w 32bitowym kolorze na nVidii / Direct3d) ale np gry oparte o silnik Quake w 16 bitach wyglądają moim zdaniem fatalnie - najwyraźniej widać to we wszystkich efektach w rodzaju flar, dymów, a także w miejscach łagodnych przejść kolorów (np niebo) - pojawia się wtedy dithering (dymy, ogień w Max Payne), który karty oparte o chipy nVidii realizują z wykorzystaniem bardzo prymitywnego algorytmu, albo "color banding" tj. widoczne przejścia pomiędzy kolejnymi kolorami, wynikające z użycia zbyt ubogiej 16-bitowej palety (flary, niebo, łagodne gradienty na teksturach, tekstury w bardzo ciemnych miejscach). Nie wiem, może na moim trinitronie widać to bardziej niż na zwykłych monitorach z maską perforowaną, ale mnie wkurza do tego stopnia, że np w Maxa Payne wolę grać w 800*600*32 niż 1280*1024*16 :)
n_tick [ Chor��y ]
Widze ze Kacperczak jest wielkim fanem pana CARMACKA i zadne argumenty go nie przekonaja, Q3 byl stosunkowo chlodno przyjety, a grafika nie byla az tak wspaniala jak to opisujesz.
Kacperczak [ ]
Jestem zarówno fanem Carmacka jak i Sweeneya (mastah odpowiedzialny za renderer FireEngine/Warfare (Unreal/UT/U2). Quake był chłodno przyjęty nie ze względu na grafikę, ale na gameplay - zresztą liczba serwerów Q3 i UT jest podobna, zakasowuje ją wielokrotnie liczba serwerów CounterStrike, ktorego engine projektował, gdybyś nie wiedział, również John Carmack :> Podziwiam Carmacka za jego geniusz - jest najbardziej utalentowanym programistą silników graficznych, to nie tylko moje zdanie, ale również zdanie wszystkich, którzy kiedykolwiek z nim pracowali, przyznaje to zresztą również "drugi wielki" - Tim Sweeney z konkurencyjnego Epic Megagames :) Nie twierdzę, że grafika w Q3 jest najpiękniejsza na świecie - ja wolę stonowanego kolorystycznie UT niż walącego po oczach wszystkimi kolorami tęczy Kłeja, chodzi mi jednak o techniczne zaawansowanie tego silnika,jego moc widać dopioro w innych grach na nim opartych - FAKK2 i Alice, Soldier of Fortune też nie wygląda najgorzej ;/ (screen z gry obok)
Mariooshus [ Pretorianin ]
_yazz ------------> Jeśli widziałeś filmik z Dooma3, to powinieneś zwrócić uwagę, iż engine tam wykorzystywany daje jakość grafiki z efektami świetlnymi jak dla mnie kojarzącymi się z filmami... Gdy gramy w jakąś FPP i wchodzimy bohaterem do ciemnego pomieszczenia, to gdy podjaśnisz monitor widać kontury przeciwników (nierealne troszkę). Nowy engine jest tak zaaweansowany, iż tam dzięki odpowiedniemu oświetleniu i cieniowaniu postacie i otoczenie wygląda o wiele bardziej realistycznie niż w jakiejkolwiek innej grze, którą do tej pory w życiu widziałeś... Moim zdaniem warto poczekać jeszcze trochę a potem upgrade'ować sprzęt, żeby znaleźć się w takim świecie :)))
ShadowNET [ SNC WS1 ]
Kacperczak---> To jest Q3? WOW:) Niee no na Q3 zeczywiscie jak zlom wygladal ale tutaj... no prosze prossze...:)
Trollf [ ]
Co do Q4, to zastanawiam sie czy Carmack bedzie maczal tu palce? Poniewaz Q4 nie produkuje juz ID - ten projekt obecnie jest pod znakiem firmy Raven.
Trollf [ ]
No,tak... przed chwila sie dowiedzialem, ze rowniez zamieszane jest w to ID... ;)) Tylko nie podobaja mi sie te "realia jak z Quake2 (podobienstwo planety Strogg)". Co jak co klimat jedynki byl miazdzacy :), ale czesc 2 nie miala dla mnie juz go w ogole... :(
_yazz_aka_maish [ Generaďż˝ ]
Mariooshus a mógłbyś zapodać jakiegoś linka do filmika z D3? Byłbym wdzięczny :)))
ttwizard [ Generaďż˝ ]
zgadzam sie do tego ze carmacka powinnismy szanowac jego gry zawsze byly hitem(doom,quake1,2,3,wolfeinstein3d). gdyby nie on ta dyskusja wogole nie miala by istnienia. aha fani soldier of fortune heretica2 heavy metal fakk2 alice itp gdyby nie carmack te gry watpie zeby jakos przyzwoicie wygladaly
_yazz_aka_maish [ Generaďż˝ ]
Kacperczak rozumiem, że to z SoF2? Nie jestem pewien ale facet którego oczami patrzymy trzyma chyba m4 w ręku :)))) wiecie ten z Tactical Ops za 10.000$
Mariooshus [ Pretorianin ]
_yazz -----------> Proszę bardzo :).
Kacperczak [ ]
_yazz -> oczywiście, że SOF2 i oczywiście, że M4 - naści jeszcze jeden: a tego filmiku z dooma to na twoim miejscu bym nie oglądał - ma fatalną jakość i praktycznie nic na nim nie widać (poza tym, że modele są cholernie szczegółowe i że w grze decydującą rolę odgrywa światło i cień...)