GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

potrzebuje informacje o makro otoczeniu (technologicznym, demograficznym...

04.04.2006
21:50
smile
[1]

John_Kruger [ Baron ]

potrzebuje informacje o makro otoczeniu (technologicznym, demograficznym...

jak w temacie, potrzebuje takich materiałów, jak ktoś dysponuje takimi materiałami niech da znac

04.04.2006
21:51
smile
[2]

Sznapi [ Parufka ]

a po co ci?

04.04.2006
21:53
smile
[3]

John_Kruger [ Baron ]

mam do napisania z kolega z grupy prace (w sumie jak kazdy) do Pana profesora Zrobka ,na temat charakterystyki jakiejs firmy, wybralismy z kumplem Nokia, tylko potrzebujemy cos o otoczeniu tej firmy

04.04.2006
21:56
smile
[4]

darek_dragon [ 42 ]

Nokia? To tam wokół tylko lasy i łosie ;)

04.04.2006
22:22
smile
[5]

DiabloManiak [ Karczemny Dymek ]


Otoczenie firmy dzielimy na :
bliższe
dalsze (globalne)
lub
podmiotowe
procesowe

Otoczenie bliższe - ma charakter głównie podmiotowy. W jego skład wchodzą:
konsumenci (klienci)
konkurenci (czyli inne firmy oferujące te same produkty, bądź zaspokajające te same potrzeby)
instytucje i organizacje okołobiznesowe (banki, firmy ubezpieczeniowe, fundacje, stowarzyszenia, organizacje władzy i administracji, firmy konsultingowe).
Otoczenie dalsze (globalne) - ma charakter głównie przedmiotowy. W jego skład wchodzą elementy o charakterze:
politycznym (wybory, zmiany władzy politycznej w państwie, wojny)
ekonomicznym (gospodarczym, np. zasoby naturalne)
koniunktury gospodarczej (światowe zmiany cen, stopy procentowe, podatki, itp.)
społeczne (zmiany demograficzne, wykształcenie, itp.)
technologiczne (naukowe, np. wynalazki)
ekologiczne (normy, opłaty ekologiczne).

Firma, by dobrze funkcjonować na rynku powinna ze szczególną uwagą śledzić procesy zachodzące w otoczeniu globalnym.

Cechy wynikające z obserwacji rynku wpływają na: panowanie, zarządzanie oraz planowanie rozwoju firmy.
Zbiorowość konsumentów różni się między sobą według potrzeb. Mają na to wpływ zróżnicowane czynniki, np.: wykształcenie, zawód, wykonywana praca, itp.
Segmentem rynku nazywamy jednorodną, co do potrzeb grupę konsumentów, dla której możliwe i celowe jest zróżnicowanie oferty przedsiębiorstwa.
Proces segmentacji i kreowania oferty uwzględniającej potrzeby i wymagania konsumentów danego segmentu rynku jest jednym z najważniejszych sposobów konkurowania. Segment wybrany przez firmę nazywamy rynkiem docelowym.
Rynkami docelowymi będą rynki wybrane przez firmę tak, aby miała ona możliwość konkurowania i wykazania się spośród innych działających firm.

Istnieją dwie podstawowe metody segmentacji:
•Apriori (z góry),
•Aposteriori (z dołu).

Metoda apriori bazuje na tzw. kryteriach segmentacji (są to cechy rozróżniające ludzi):
•demograficzne: wiek, płeć, liczba członków rodziny,
•geograficzne: miejsce zamieszkania, odległość, miasto - wieś, region geograficzny,
•ekonomiczne: dochód, zamożność, posiadane inne dobra materialne,
•społeczne: zawód, stanowisko służbowe, wykształcenie, religia, warstwa społeczna,
•psychologiczne: różnice, co do Konstytucji, osobowość, styl życia,
•behawioralne (zachowawcze): odzwierciedlają sposób zachowania się ludzi podczas zakupu, lojalność zakupu (do firmy, marki, produktu), intensywność konsumowania, szybkość reakcji na bodźce zewnętrzne.
Metoda aposteriori - polega na badaniach marketingowych, które mają na celu ujawnienie potrzeb konsumentów (bardziej pogłębionej segmentacji rynku).

Otoczenie przedsiębiorstwa stanowi układ elementów, które są niezależne od decyzji podmiotu gospodarującego. Przedsiębiorstwo nie ma wpływu na elementy otoczenia lub ma wpływ znacznie ograniczony. Dlatego tez przedsiębiorstwo musi analizować stan i rozwój elementów swego otoczenia, oceniać ich wpływ na podejmowane decyzje. Najważniejsze elementy otoczenia dotyczą:
systemu prawnego,
stanu gospodarki i związanego z nim poziomu dochodów ludności, podatków, inflacji, stopy kredytowej, siły nabywczej,
zachowania się nabywców na rynku,
zamierzeń konkurencji,
postępu ekonomicznego,
dostawy surowców i środków do produkcji, ich cenach i jakości,
Wiedza o otoczeniu przedsiębiorstw, i aktualnych zmianach wymaga stałej aktualizacji, wykorzystania formalnych i nieformalnych źródeł informacji i ich analizowania i sprawdzania. Stanowi to warunek trafnych decyzji dotyczących możliwości wykorzystania istniejących szans na rynku.
Warunkiem podejmowania trafnych decyzji jest posiadanie informacji dotyczących sytuacji na rynku. Informacje te można uzyskać przez badania rynkowe (analizę rynku).
Celem badań rynkowych jest ustalenie istoty zjawisk i procesów rynkowych, które są określane ilościowo, oraz zjawisk, które nie charakteryzują problemu ilościowo, lecz mówią o motywach działania odbiorców na rynku. W badaniach rynku można korzystać z własnych materiałów źródłowych lub materiałów spoza przedsiębiorstwa.
Jedną z metod używaną w tego rodzaju badaniach jest porównanie przyrostu zapasu określonego wyrobu do przyrostu jego sprzedaży w określonym czasie.
Badanie rynku obejmuje 4 główne dziedziny zjawisk rynkowych:
Analiza popytu, czyli zapotrzebowania. Popyt na produkowane wyroby może zależeć od zmian dochodów realnych ludności, upodobań użytkowników, mody, itp.
Ocena konkurencji, czyli podaży. Ta ocena jest bardzo istotna, gdyż oprócz analizy zapotrzebowania ważną sprawą dla producenta jest informacja o tym, które konkurencyjne przedsiębiorstwa ten sam wyrób na rynku oferują. Badanie rynku powinno przede wszystkim ustalić krąg konkurentów, a następnie ocenić te czynniki związane z konkurencją, które są istotne z punktu widzenia prowadzonej polityki związanej ze zbytem. Do czynników takich należą: udział konkurencji w rynku, jakość i wykonanie wyrobów konkurencyjnych, polityka cenowa i drogi sprzedaży konkurencji, środki reklamy produktów i posprzedażowa obsługa klientów, itp. Bieżąca obserwacja zachowań firm konkurencyjnych na rynku pomaga również w porę właściwie zareagować na politykę cenową lub reklamę prowadzoną przez konkurencję. Badania nie powinny ograniczać się tylko do producentów tych samych wyrobów, lecz należy je również rozszerzyć na substytuty produktów, gdyż one również zagrażają globalnemu popytowi na produkowane przez przedsiębiorstwo wyroby.
Kanały dystrybucji. Dalsze badania rynku powinny pozwolić na ustalenia, jakimi kanałami zbytu wyroby będą mogły być wprowadzane na rynek. Należy również określić, czy przedsiębiorstwo powinno utworzyć własne placówki sprzedaży, czy tez skorzystać z kanałów zbytu innego przedsiębiorstwa lub firm handlowych.
Ocena stosowania reklamy. Powinna ona określać, czy użyte środki reklamy spełniają swoje zadania. Następnie należy ustalić, jaki jest stosunek nakładów związanych z poszczególnymi formami reklamy do uzyskiwanych korzyści, czyli ocenić efektywność reklamy.


ja mam tylko suche definicje - ale jak pokombinujesz moze ci sie przyda :D

04.04.2006
22:25
[6]

John_Kruger [ Baron ]

diablo - takie rzeczy to ja mam , ale potrzbuje miec dane o konkretnej firmie, najlepiej z branży komórkowej

04.04.2006
22:35
smile
[7]

DiabloManiak [ Karczemny Dymek ]

wiesz mi zajelo to jakies 20 sekund znalesc tego co potrzebujesz (tyle ze czesc trzeba wziasc z roznych elementow i dopasowac do wzorku otoczenia :) (w tym czesc przetlumaczyc :) z angielskiego).


I to bez uzycia google ;) - poszukaj mozna znalesc :)

wiem jestem wredny :D

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.