GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Pojedynki pancerne - ,,czego to czlowiek nie wymysli by zabic drugiego" ...

21.02.2006
19:19
[1]

p-203 [ Pretorianin ]

Pojedynki pancerne - ,,czego to czlowiek nie wymysli by zabic drugiego" ...

major major major [ Konsul ]
Pojedynki pancerne vol. 12 - Der Tod ist immer dabei
Nazwa mówi sama za siebie - tu opowiadamy historie z czołgami i o czołgach oraz szukamy zagadki, której Bombardier i Wozu (naraz) nie będą potrafili odgadnąć ;>

Poprzednie wątki:
vol 12 Der Tod ist immer dabei https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4752136
vol 11 : https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4700800
TKS-y, pepance, dysputa na temat kalibrów dzial
vol 10: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4562900
(brytyjskie działa portee; Suworow, słoń a sprawa polska; jaka była największa bitwa pancerna IIWW; kilka zagadek i dużo dużo OT)
Odcinek specjalny - Churchill AVRE: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4670611
(jak w tytule)
Odcinek specjalny - pojedynki pancerne: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4638392&N=1
(Sherman kontra KT pod Caen, Pershing kontra Pantera w Kolonii)
Odcinek bardzo specjalny - oskarm się produkuje ;p https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4501683
(czołgi powojenne, czołgi współczesne)
vol 9: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4516299
(sowiecka teoria użycia czołgów T-26 a BT; transportery, tankietki i czołgi okresu przed- i wczesnowojennego;pancerni generała Maczka - opowiadanie; kot Suworowa - propaganda stalinowska martwa czyli żywa)
vol 8:https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4496476
(manewry 1937, As pancerny pchor. Orlik, TKS-y, nierozwiazana zagadka)
vol 7: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4481139
(mało ważne historyki z czołgami w tle, plansze poglądowe brytyjskiego sprzętu sprzed wojny, brytyjskie pancerniki z IIWW, jak rozpoznać Pz.III i Pz.IV ciąg dalszy, TKS-D)
vol 6: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4431601
(opowieści z niemieckich czołgów, tajemnicze BA, przeróbki Somua, dziwne pomysły na przekraczanie pól minowych)
vol 5: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4335143
(mało inwencji, czołgi japońskie)
vol 4: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4309495
(dziwadła, dziwadła, dziwadła, listy asów wśród pancerniaków)
vol 3: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4256694
(pułapka Barkmanna, zagadki dla miłośników dużych luf, P1000 i inne potworki)
vol 2: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4221423
(zagadka śmierci Wittmanna, czy istniał Pz IV F2)
vol 1: https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4191289
(zagdka istnienia SuperPershinga oraz historie o Villers-Bocage i bohaterski KV

Stali bywalcy - Ci co zwykle - plus zapraszamy nowe bazy danych ;-)) ... a ostatnio czekamy na powrót Bombardiera - powrócił, wzglednie MGK :) - a to kto ?


I zaczynam zgodnie z leitmotivem tej edycji --->

21.02.2006
19:39
[2]

p-203 [ Pretorianin ]

Specjalnie dla Woza - prosto z The Russian Battlefield - chistoria Christie
The end of the 1920s and beginning of the 1930s was characterized by the gradual sharpening of the struggle between various governments, which brought into greater focus the origins of World War II. Active military preparations took the form of actual growth of armies, modernization of armaments, and the militarization of economies and all aspects of societal life. The primary tendency in the development of armies of this period was their mechanization and motorization, the equipping of forces with tanks, aircraft, automatic weapons, artillery, and mortars.

At this time the USSR was forced to take extreme measures to accelerate the development of its own defense industry, to re-equip the Armed Forces and for subsequent improvement of their combat capability. In July 1929 the Soviet government approved the first tank program, the goal of which was to bring into the inventory tankettes, light tanks, armored cars, self-propelled guns, tracked armored transporters, and other special vehicles.

Assembly of the chassis of the Christie tank, model-1930, at the plant in Rahway, New Jersey, USA

At the end of November 1929, in connection with the falling behind of our own industry in the development of production of all types of tanks that met the armament requirements of the day, the chairman of the Revvoensoviet K. E. Voroshilov gave a report to the Council of Labor and Defense. On the basis of this report on 5 December a commission under the leadership of the deputy chairman of the SNK G. K. Ordzhonikidze decided to send abroad representatives of the military enterprises and industry to acquire examples of armaments and receive technical assistance regarding their production.

The commission, headed up by the chief of the UMM of the RKKA, I. A. Khalepskiy, went abroad on 30 December 1929. Having visited Germany, Czechoslovakia, France, and Great Britain, the commission arrived in the USA for the purpose of purchasing the small tanks T-1 and E-1 from the Cunningham firm. The results of tests that had been conducted indicated that these vehicles possessed a movement speed some 8 km/h less than the English Vickers tank that had already been purchased. The engine and transmission constantly overheated and the enormous tracks were an obstacle to the achievement of the desired movement speed. At the same time, the price of these two tanks was 175.5 thousand rubles higher and the commercial demands of the Cunningham firm were absolutely unacceptable: its representatives set forth conditions in accordance with which the Soviet side was to purchase a minimum of 50 vehicles with a 50 percent down payment. In addition, the firm categorically refused to provide technical assistance or engineers to visit Soviet production facilities. For all of these reasons talks regarding the purchase of these tanks were broken off.


Christie tank, front view.

On this same trip the commission representatives became acquainted with John Walter Christie and his fast tank, which at that time was still being designed. Contrary to expectations, the tanks did not make the desired impression on the head of the commission, I. A. Khalepskiy, who at the time was still enthralled with the TG tank designed by German engineer E. Grotte. But just the same Khalepskiy had brought with him a tentative agreement for the possible purchase of a Christie tank. When it came down to securing the ability to produce these tanks, the Soviet government loosened its purse strings.


Christie tank, rear view.

Having agreed on a number of issues, the USSR purchased from John Christie two improved experimental tank chassis, named by the designer the M-1930 (model 1930). Here it should be emphasized that despite what has been written in many publications, not whole tanks were purchased but only their chassis.

The primary reason for the purchase of the Christie M-1930 tank was first of all the technical assistance offered by the firm, and the delivery of all production blueprints and the technological process of the production of the tank. John Christie also expressed his willingness to come to the USSR for a period of two months for consultations and to help organize production. In addition, the firm gave the opportunity to our engineer to work at the plant in Rahway, New Jersey. This technical assistance was not extended for the "Liberty" engine, because these were already being produced in the USSR under license under the label "M-5".


Christie tank, top view.

The issue of whether the sale of the Christie tanks was confirmed in writing or only by an oral agreement has been discussed in various ways in many publications. Judging by available documents, adherents of both sides are correct. Indeed, on 28 April 1930 an agreement was signed between the firm "U.S. Wheel Track Layer Corporation" and AMTORG (the trade organization that represented the interests of the USSR in the USA) for the delivery to the Soviet Union of "two military tanks with a total cost of $US 60,000. Delivery of the tanks is to be accomplished not later than four months from date of agreement signing." In the document the parties also agreed to: "Delivery of spare parts for the purchased tanks for the sum of $US 4,000, and also the right of production, sale, and use of the tanks inside the borders of the USSR for ten years" (Russian State Military Archive RGVA, Collection 31811, file 374, sheets 5, 6). Christie was paid an additional $100,000 for sale of production rights, transfer of patents, and services in the area of technical cooperation. John W. Christie, president of the corporation, signed the agreement on the American side and A. V. Petrov, president of AMTORG, signed on the Soviet side in the presence of I. A. Khalepskiy (USSR), John Michael, John Raymond, and Tiffany (all of the USA). Altogether the Soviet Union had to pay the sum of $US 160,000.

First experimental Christie tank "Original-1" in the USSR

However, there was also an oral agreement between Christie and Khalepskiy. Khalepskiy referred to this in his report about the visit to the USA.

"During my visit with Christie no documents were signed, but an oral agreement was reached regarding the sale of two tanks to us."

Christie, in his own 7 October 1931 letter to the AMTORG director, Gobar, states:

"In this letter I draw for the last time your attention to the agreement personally reached between Mr. Khalepskiy, yourself, the author of this letter [Christie - trans.], and other members of your commission, who were witnesses to the fact that the contract concluded with me orally should be fulfilled notwithstanding the legal technical requirements and changes."

Based on all of this, it can be concluded that Soviet military personnel indeed reached an oral agreement with Christie for the delivery of tanks. And because at that time the Soviet Union and the United States did not have diplomatic relations, in order to export the tanks without problems a written agreement had to be signed with AMTORG, the single organization that officially represented the trade interests of the USSR in the USA.

Having returned from the USA in June 1930, Khalepskiy presented to the RVS a report regarding his foreign travel in which the Christie tank was characterized as an extremely fast-moving tank with independent wheel-track movement:

"Taking into account that by its speed the Christie surpasses all other tanks in the world, and that the Poles intend to build it [here it should be made clear that Poland was considered the most probable enemy of the USSR at this time- Valeri P.], we could fall into a very unfavorable position from the point of view of tactical employment of tank units. In connection with this, I urgently recommend that we press ahead with the production of the Christie tank by reducing the production of the Liberty engine in aviation plants and preparing for the production of other components at the Yaroslavl Automobile Plant. I recommend that for the current 1930-31 years we give industry the task of building not less than 100 Christie tanks."

However, despite of some publications state "the Russians were fascinated by genius Christie tank", in this report it estimates quite conservative:

"...Despite of its high speed that, by assurance of the Americans, exceeds 45 km/h on tracks and 70 km/h on wheels... this tank is not good enough to be accepted for service".

It turned out that the Christie tank was viewed rather as a temporary measure for the creation of our own fast tank.

Christie tank before beginning of testing, 1931.

The matter of the production of the Christie tank at Yaroslavl Automobile Plant was discussed at an expanded session of the RVS with industry representatives, which was convened from 1 to 5 July 1930, under the agenda topic, "Regarding tank issues."

For the purposes of studying the organization of production and control for the fulfillment of the order, a member of the NTK, N. M. Toskin, arrived in New York on 14 July 1930. Making contact with the designer of the ordered vehicles, he received on behalf of Khalepskiy 127 pages of blueprints of the experimental tank and an assurance that Christie intended to come to Moscow with the vehicles.

The blueprints arrived in Moscow on 9 August 1930 and were immediately transferred to the head designer of the main design bureau under the auspices of the State All-union Gun-Armaments-Machine Gun Enterprise, S. P. Shukalov. After copies of these blueprints were made, on 13 October 1930 all of them were returned to the ABTU.

ÑIn accordance with the agreement, Christie was required to deliver two vehicles by September 1930 to a representative of AMTORG. But, despite his best efforts, he managed fully to complete these vehicles only by the end of that year. The assembled and tested vehicles were shipped from New York to the USSR in the last days of December 1930.

Meanwhile, on 21 November 1930, the RVS of the USSR approved the Christie tank for production. The question regarding the designation of this tank had arisen somewhat earlier, in view of the fact that all designations up through T-34 had already been assigned for three years hence. However, the decision of the head of the UMM, expressed in a letter of 11 January 1931, was firm:

"Since the American Christie tank does not meet the requirements of a tank-tractor-armored combat vehicle, and has not been accepted into the inventory, it will not receive the comprehensive designation "T". The suggestion to give it the designation "ST" or "BT" [skorostnoy tank or bystrokhodnyy tank, both of which mean "fast tank" in English - trans.] is more rational."

This same decision led to the conspicuous name "Soviet Christie". An order of the VSNKh of the USSR was issued on 23 May 1931, which decreed that the Christie tank was to be introduced into the "system of tank-tractor-armored car armaments of the RKKA" as a tank destroyer.

A Commission examining the Christie tank. April 1931.

Both vehicles that arrived in the USSR in early 1931 were subjected to careful examination and testing. In particular, the tank that had the factory number 2051 was received on 4 March 1931 for examination at depot #127 of the ABTU. After brief familiarization with the tank by representatives of the UMM of the RKKA, on 14 March this test model arrived at the testing department, where, in accordance with instructions of the chief of UMM of the RKKA, familiarization with its technical components and demonstration of the purchased vehicle was conducted until 16 May under the guidance of the chief of the section Gromov and engineer of the tank station Lavrentev. Countless delegations of the leadership component of the RKKA were familiarized with the new item from the end of March to 16 April, on the whole creating a good impression on them. Therefore a joint session "Concerning the tank program for the plant for 1931" was convened at the "Bolshevik" plant on 24 April 1931. The list of participants at this session attests to the importance of the question under consideration: K. E. Voroshilov, Tukhachevskiy, Slavin (RVS LVO [Revolutionary Military Council of the Leningrad Military District]), Karpenko (OGPU), Litunovskiy, Khalepskiy, Lebedev (UMM), Salnikov (plant director), K. K. Sirkin, Zabrezhevskiy (plant technical director), and as well other representatives of the plant and workshops.

The resolution that came out of this session stated in part:

"The plant accepts the order for production in the current year (1931) of 100 "BT" (Christie) tanks under the conditions of supply of its rolled hardened armor, the development of the working blueprints of which will be carried out by a special tank design bureau, which at the present time is completing the working blueprints for the T-26. In connection with the production of the "BT", future output of the T-18 is hereby eliminated."

However these plans would not be realized. In fact, the financial planning commission of the NKV noted the production of 150 "TG" medium tanks of the German designer E. Grotte. But because of delay in the preparation of a test model of the new type of medium tank, the deputy chairman of the RVS Uborevich on the suggestion of Khalepskiy decided to order production of 200 T-24 medium tanks in place of the TG at the KhPZ. But because a production agreement had not been concluded even by the end of 1931, at the beginning of May, 1932, the Commission for the Defense of the USSR revisited the issue of the possibility of production of the Christie BT at the KhPZ.

Christie tank on trials. Spring 1931.

The selection was not accidental, since the plant's production base permitted practically complete preparation of the tank. By cooperation it was planned to prepare only radiators, conical drive hubs for the transmission and cast parts of high-quality steel.

ÇHere it is necessary to note that the KhPZ began the organization of tank production from the basis of some experience. The plant staff had gained some experience in the repair of captured foreign tanks already in 1920-23, when the plant repaired approximately 30 captured tanks. The plant had been serially producing "Kommunar" track-laying tractors since 1924 and had now transitioned to the construction of more powerful and modernized "Komintern" tractor. Beginning in 1925 the plant had begun to use gas and electric welding in the production of steam locomotives. The cadre of workers, managers, designers, metallurgists, and technicians had grown during these years.

ÏIn a 17 May 1931 order of the Peoples' Commissar for Military and Naval Affairs, the chief of the UMM RKKA devised a plan for accomplishment of the government's decision for organization of production of the Christie BT at KhPZ. This plan envisioned:

"1. Preparation of the working blueprints by 15.07.31 (one month) by SKB under the supervision of the chief of the design bureau of the armaments combine S. A. Ginzburg using 20 engineers and designers from GKB #8 of the armaments combine; 15 engineers and designers from NATI VATO; two hull designers from Izhorsk Plant; from UMM, Toskin as deputy chief of the design bureau and Rozhkov as designer for ammunition and turret production; and the full staff of the KhPZ Aleksenko tank design bureau. In addition, from 10.06 the director of the KhPZ supports the bureau with 30 copiers [people who reproduced blueprints by hand - Valeri P.].
2. Five highly qualified specialists from Ukrgipromash for development of the technical processes of production of the tank.
3. Assemble the KhPZ BT special bureau by 25.05.31.


Christie tank mired in sand

4. Prepare three test models by 15.09.31, two by KhPZ and one by the test section of the "Bolshevik" plant with delivery of castings and forgings from KhPZ.
5. Preparation of the first run of 100 tanks: 20 by 01.11.31 [1st November - trans.], 30 by 30.12., and 50 by 01.01.32."
(RGVA Collection 4, index 14, file 505, sheet 131)

Practically all five points of this plan formed the basis of the Order of the VSNKh #73 of 21.05.31 regarding the organization of production of the BT at KhPZ and the creation of the design bureau. The final decision on organization of production of the Christie tank was reflected in Protocol #6 of the Commission of Defense, "Concerning tank design," of 23 May 1931:

"The RVS USSR is permitted to introduce the Christie tank into the system of Auto-Armored-Tank-Tractor Armaments of the RKKA as a fast tank destroyer (BT).
In ten days Voroshilov and Ordzhonikidze will have to reach final agreement on the maximum number of BT (in existing form, without any changes) that can be produced at KhPZ in 1931, bearing in mind the complete cancellation of orders for the T-24.
Simultaneously RVS is obligated to push forward for modernization of the Christie tank."

(RGVA Collection 4, index 14, file 505, sheet 115).

At this time work for study of the first model of the Christie had just begun at the test range. The tank that arrived for testing was a light combat wheeled-tracked vehicle with a classic arrangement. The forward portion of the hull contained the driver's compartment with a centrally positioned driver-mechanic. The middle portion of the hull held the combat compartment and the rear of the hull the engine-transmission compartment. The turret with armaments was absent. Entry of the crew into the tank was accomplished through the driver's hatch. The vehicle's crew consisted of two persons. Upon conduct of the technical inspection on 16 May 1931, it was determined that entry and exit of the two crew members was possible in 10 to 20 seconds, but only through the turret opening, because the forward (driver's) hatch was too narrow for passage.

The vehicle's armor was sufficient to protect the crew and internal components against small arms fire. The tank's hull was riveted from armor plates with a thickness of from 5.5 to 14 millimeters.

The engine-transmission compartment housed a 400 h.p. Liberty aircraft engine mounted longitudinally.

The driver-mechanic steered the tank with the aid of a detachable steering wheel. However, when necessary the tank could be turned in place using steering levers intended for driving the vehicle when it was moving on tracks. During movement on wheels the tracks were stowed on shelves above the wheels and secured to these shelves with leather straps.

The tank suspension was by individual springs. Each side of the tank housed four aluminum rubber-lined road wheels of 813 mm diameter. The guide and drive wheels for tracked movement had external rubber cushioning. The large-block track, consisting of 46 individual track blocks, interfaced with the drive wheels by means of large, flat "paddles".

An 800 kg ballast was installed in the tank in place of the absent turret with armament during testing. A number of deficiencies were revealed during the first external inspection, such as an absence of vision ports in the driver's hatch, and also the impossibility of access to the basic power plant assembly and transmission without removing the engine-transmission compartment cover.

Broken right idler wheel mount.

The weighing of the tank with ballast, but without crew, was conducted on 16 May: 9360 kg. Automotive testing of the vehicle was begun on this same day. Over the next 10 days the tank was driven 150 km on wheels and tracks. The tank had been driven an additional 50 km earlier, during plant testing before its delivery to the USSR.

The failure of John Christie to develop his tank design in full was immediately made obvious. On the second day of automotive testing, 17 May, during a turn on grass, the right idler arm mount broke (see photo).

Two subsequent days were spent in repair of the tank. But the welding held for only 500 meters of movement on tracks. On 23 May, after a second broken right idler arm mount, the tank was again sent in for repair, which took three days to accomplish.

The tank was subjected to running on hard surface and dirt roads only on its wheels from 27 May to 13 June. The maximum speed did not exceed 65 to 70 km/h. The impossibility of movement on wheels in sand because of significant miring in the soil turned out to be a substantial deficiency.

Broken right idler arm mount.

The ability of the tank to overcome natural and man-made obstacles was demonstrated to government representatives on 7 June. But a full demonstration of the tank's capabilities was not possible because of the breaking of the idler wheel mount. The tank freely passed over five rows of barbed wire on its wheels, and then overcame a two-meter ditch.

The tank's crew spent 44 minutes in mounting the tracks, and after a 10-minute break spent 35 minutes in removing them and placing them back in their stowage position.

After the vehicle was demonstrated to the government representatives the testing was extended. On 13 June still another, last attempt was made to test the tank running on its tracks. But, after the tank had moved just 1 km, the ill-fated idler arm mount broke again. Three days later the gearbox began to malfunction in 2d and 3d gears.

During this entire period of testing from 16 May to 21 June the tank was driven 43.5 km on its tracks and 863 km on its wheels.

Some 15 pages of detailed data were collected as a result of testing. In particular, it was noted that the tank failed to undergo complete testing because of breakage of the idler arm mount.

"...The tank was tested only on its wheels, during which it was shown that the average speed on hard surface roads did not exceed 30 to 35 km/h. After 4 to 5 hours the driver was extremely tired (because of difficulty in steering and ride roughness). The engine worked well but frequent adjustment of the valves was necessary. The batteries are inadequate for starting of the engine (as a rule, a cold engine was started by towing).

After 600 to 650 km, 2nd and 3rd gears of the transmission malfunctioned under heavy engine loads. The lubricant leaks under pressure and shifting of all gears is difficult. After 2 to 3 hours of movement the transmission heats up to a temperature of 85° to 88°Ñ in an ambient air temperature of 35° to 40°Ñ.

Tracks. Eight pins broke after 40.5 kilometers.

Drive wheels. Disintegration of the exterior surface of 1.5 to 2 cm magnitude was observed after 150 to 200 kilometers.

Tank steering is satisfactory. On dirt roads it refuses to respond to the steering wheel, and during driving on uneven terrain the wheel can be snatched from the driver's hands. The vehicle is difficult to steer at 55 to 60 km/h...

CONCLUSIONS:
The Christie tank in that form in which it was presented for testing is an exceptionally interesting vehicle with universal drive. As a combat vehicle it requires significant development and the introduction of a number of design improvements and changes".

Already at this time, when automotive testing of the experimental model had begun, on 1 June 1931 the chairman of the NTK UMM RKKA (Lebedev) sent to the director of KhPZ (Vladimirov) a tasking approved by the Chief of UMM RKKA (Khalepskiy) for planning of the Soviet production of the wheeled-tracked BT tank.


General view of driver compartment, Christie tank.

Parameter Christie M1928 (USA data) Christie M1931 (USA data) Tank BT Christie (UMM RKKA requirement document)
Year 1928 1930 1931
Crew 3 3 Not less than 3
Combat weight, kg 7 800 10 500 14 000
Length, m 5,18 5,50 not specified
Width, m 2,13 2,23 not specified
Height, m 1,83 2,28 not specified
Armor, mm 12,7 13-16 Front of hull and turret-20
Side-13
Bottom, roof-6
Armament 2 x 7,62-mm 1 x 37-mm
1 x 7,62-mm 1 x 76-mm anti-assault* (temporary)
1 x 37-mm high power (future)
1 x 7.62-mm DTU
Ammunition 7.62-mm: 3000 rds. 37-mm: 126 rds.
7.62-mm: 3000 rds. 76-mm: 40 rds
37-mm: 100 rds.
7.62-mm: 5000 rds.
Engine Liberty, 6-cyl., gas, 338 h.p. Liberty, 6-cyl., gas, 338 h.p. Liberty, 6-cyl., gas, 338 h.p.
Maximum speed, km/h 112 (on wheels)
68 (on tracks) 75 (on wheels)
44 (on tracks) 70 (on wheels)
40 (on tracks)
Range, km 120/185 240 Not less than 4 hrs.

* 'Anti-assualt' cannon was a forebear of the field regimental artillery. Such cannons characterised with relatively small weight.

Translated by:
James F. Gebhardt
Sources:
Russian State Military Archive, as cited
"Tankomaster" No. 1, 1999
I. Zheltov, I. Pavlov, M. Pavlov, "Tanki BT. Part I", Armada #1
Cover picture by A. Aksenov

Comments
RE: Christie tank
Written by B. Duchiewicz on 2005-12-16 13:56:47Dear Sir,

The tank (Christie M1930) you mentioned in the beginnig of your article was originally built for the Polish Armed Forces.

Christie was paid for the design,construction and development of one of his fast tanks by the Polish government. As he refused to deliver his vehicle - as he changed sides as it seems, selling it - for the second time, mind you! - to the Soviets - Polish side demanded compensation. On Christies's refusal the case was taken to court, which in due course told Christie to repay all the money plus damages.

The blueprits obtained from Chriestie were later used to design and build Polish 10TP tank.

I have all the necessary information to prove my claim. If you are interested I may write more about what happened.

Please find my e-mail address enclosed with this message.

Yours faithfully,

B. Duchiewicz, Poland

21.02.2006
19:42
smile
[3]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

p-203 -> Ale ja czytać potrafię, co więcej, poruszać się po Internecie także. Także popatrz, cały twój przeklejony tekst zawrę w jednym linku:


Jest tekst, zdjęcia i tabelki :).

21.02.2006
19:48
smile
[4]

p-203 [ Pretorianin ]

Wozu ale co Wodz
Z regulaminu:
- nie wolno wpisywać linków do innych forów dyskusyjnych, chyba że poświęcone są wyłącznie jednej grze

tam jest forum i nie jest o jednej grze

21.02.2006
19:51
[5]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

p-203 -> Nie podałem linka do forum.

21.02.2006
19:56
[6]

el f [ RONIN-SARMATA ]

p-203 - moja analogia jest uprawniona dlatego, że skoro chcemy by szanowano nasze prawa powinnismy szanować prawa innych a prawa muzułmanów nakazują im zabić gościa gdziekolwiek by sie nie schował. Ot, nieco inne przepisy niż nasze...


major major major - rozumiem, że skoro głosił w swoich książkach treści w Austrii zakazane, to te książki w Austri nie były wydawane ? A skoro tak, to nie popełnił przestepstwa na terenie Austrii... Chyba, że Austriacy skazują u siebie za przestępstwa popełnione poza swoimi granicami. A stąd już niedaleko do koncepcji muzułmańskiej czyli karania poza swoimi granicami za przestępstwa popełnione równiez poza swoimi granicami...

Mnie się nie podoba zarówno jedna jak i druga opcja... zresztą zakaz dyskusji na temat historii i analizy faktów historycznych też mi się nie podoba...

21.02.2006
20:01
[7]

von Izabelin [ Ruhm oder Tod! ]

p203 nie chce mącić, ale punkt regulaminu dotyczy for dys. o grach. A Battlefield.ru chyba nie jest o tym:D

21.02.2006
20:02
[8]

p-203 [ Pretorianin ]

Dobra koniec off-topics
Cos ciekawego pokażcie -moze takie ?

PS na zakonczenie - ja zacytowalem punkt regulaminu - nic wiecej tam nie ma o zadnych grach

21.02.2006
20:31
[9]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Ciekawa wersja Carriera :-)

21.02.2006
20:31
[10]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Inne ujęcie

21.02.2006
20:32
[11]

el f [ RONIN-SARMATA ]

jeszcze jedno

21.02.2006
20:52
[12]

p-203 [ Pretorianin ]

Ładne zdjecia Bren No. 2 Mk I
a tu - ilu zolnierzy wejdzie do carriera ;-0

21.02.2006
21:01
smile
[13]

Roko [ Generaďż˝ ]

okropne maję te berety :)) moher ?

co prawda nie czołgi, ale znalazłem b. ładne zdjęcia --->
Ktoś wie skąd one są ?

21.02.2006
21:02
[14]

Roko [ Generaďż˝ ]

2 Szczęście że sie do nich złomiarze nie dobrali

21.02.2006
21:09
[15]

Roko [ Generaďż˝ ]

3. ciekawy patent, lufa po strzale obnizała się i armata w ukryciu była ponownie przygotowywana do akcji

21.02.2006
21:33
smile
[16]

p-203 [ Pretorianin ]

tam gdzie te ? 203mm

21.02.2006
21:35
[17]

major major major [ Generaďż˝ ]

p-203 >>> nie dopisales vol. 13. Czyzbys byl przesadny?;)
Nie bede sie Ciebie czepial, bo Wozu juz to zrobil ;)

elf >>> nie wiem czy te ksiazki zostaly w Austrii wydane (mogly byc wydane w Niemczech, w koncu zyjemy w Europie, gdzie nie ma - przynajmniej oficjalnie - cenzury)
zresztą zakaz dyskusji na temat historii i analizy faktów historycznych też mi się nie podoba... - i tu masz racje, tyle ze nie wiem czy mozna dyskutowac z klamca i falszerzem?

Roko >>> Twierdza w Belgradzie?
I ode mnie --->

21.02.2006
21:55
[18]

Roko [ Generaďż˝ ]

p-203 --> dokładnie tam :) może to nawet ta sama armata, tylko moją dobrzy ludzie odmalowali.
A znajduje się to wszystko na wyspie Corregidor. Trzeba będzie pojechać i odwiedzić



major --> zawsze mnie zastanawiało dlaczego Niemcy montowali na podwoziach 250, 251 czy na
AMR-35 lekkie w sumie mozdzierze 8cm, zamiast 12cm. To by dopiero power miało :)

21.02.2006
21:58
[19]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

pewnie waga pociskow plus samego mozdzierza powodowala ze nie dalo sie ich instalowac;) lub pociskow za malo by bylo? no bo co innego:)

21.02.2006
22:04
[20]

major major major [ Generaďż˝ ]

I tu gro_oby moze miec racje, chociaz z drugiej strony w tym celu (transport amunicji) konstruowano takie pojazdy --->

21.02.2006
22:11
[21]

Roko [ Generaďż˝ ]

Mozdzierz 12cm wcale ciężki nie był, 285kg w tym płyta oporowa ok 80kg ( niepotrzebna w pojezdzie )
Skoro potem na Sdkfz 251 montowali pak 40 ( ok 800kg bez lawety ) to było to jak najbardziej wykonalne.

Co do wymiarów i zapasu amunicji to faktycznie Sdkfz 250 byłby trochę za mały.

21.02.2006
22:16
[22]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

moze to ze jego zasieg minimalny to 460 m? lub masa pocisku 15kg? przy 6kg pocisku modzierza 81mm przy odleglosci minimalnyj 120 m i wadze 52kg? to duzo wiecej pociskow mozna bylo wziasc przy 81mm modzierzu a i wsparcie bylo bardziej bezposrednie:)

aha dane niesa na 100% pewne ale fakt faktem ze napewno duzo wiecej pociskow mozna bylo wziasc i napewno lepsze wsparcie dawalo:)

21.02.2006
22:22
smile
[23]

p-203 [ Pretorianin ]

to moze jakis porzadek w tym watku zaprowadzic
np zagadke moze zadac tylko osoba, ktora poprawnie odpowiedziala na poprzednią
- do 5 razy sztuka a jak nie ma rozwiazania przez dzien to autor daje podpowiedź lub inna zagadkę
mozna tez zrobic liste z punktacja - odpowiedz 1 pkt - nierozwiazana zagadka 2 pkt
- zakres do 1945 Europa + Afryka + ZSRR + ew azja

PS - w temacie poprzednich postow

21.02.2006
22:24
[24]

el f [ RONIN-SARMATA ]

major major major

" tyle ze nie wiem czy mozna dyskutowac z klamca i falszerzem?" - jeżeli jakieś zdarzenie przyjmujemy za pewnik i nie dopuszczamy do badań nad nim, to faktycznie każdy kto stara się dociec czy mieliśmy słuszność czy nie, będzie kłamcą i fałszerzem.
Ja np doskonale pamietam, że każdy kto wyrażał wątpliwość co do niemieckiej odpowiedzialności za katyń był takim kłamca i fałszerzem, każdy kto 17.09.39 interpretował inaczej niż ochronę ludności białoruskiej i ukraińskiej przed hitlerowskim najeźdźcą, był kłamcą i fałszerzem...
Dlatego bardzo ostrożnie podchodzę do tego typu oskarżeń...

21.02.2006
22:24
smile
[25]

Scharfschutze [ Konsul ]

Szybko nowy watek p-203 zalozyles..i taki troche hmm..bylejaki jesli patrzec na wstepny post.
Ale co tam wazne zeby sie czegos dowiedziec :)

21.02.2006
22:32
smile
[26]

Scharfschutze [ Konsul ]

Hmm pomysl p-203 jest zly wedlug mnie.Osoby z mniejsza wiedza moga sie wykazac, a tak bada w nieskonczonosc czekac, lepiej zostawic ten temat w formie jaka jest...wymiany informacji. No chyba ze ktos sie chce zmierzyc na punkty :)

21.02.2006
22:43
[27]

p-203 [ Pretorianin ]

taki system da szanse na szukanie wiedzy :-) no i nie bedzie balaganu - przy punktach sie nie upieram
Osoby z mniejsza wiedza powinny sie uczyc a nie wykazywac - bo czym mozna sie wykazac skoro nie wiedzą ??

21.02.2006
22:44
[28]

major major major [ Generaďż˝ ]

o elfie >>> mistrzu socjotechniki. Grasz nieczysto i dobrze o tym wiesz. Irving podwaza istnienie obozów smierci, komór gazowych, zaglady Zydów. O czym tu jeszcze dyskutowac?
Dlatego bardzo ostrożnie podchodzę do tego typu oskarżeń...
I jak ja mam to skomentowac?
p-203 >>> przychodzi taka osmiocalówka:) nie? Na gotowe:) nie? I od razu porzadki chce robic! :)
I Dynamic Warrior --->
p-203 >>>"bo czym mozna sie wykazac skoro nie wiedzą ??"
Odwaga ? :P

21.02.2006
22:44
smile
[29]

Roko [ Generaďż˝ ]

gro_oby --> pewne jest że samobieznego mozdzierza 12cm nie zbudowano :)

Ale Amerykanie docenili moj pomysł ( hehe ) i wprowadzili do akcji M106/M106A1/M106A2
z możdzierzem 107mm ( wersję z 82mm też oczywiście mają )

21.02.2006
23:13
[30]

p-203 [ Pretorianin ]

no i M3 ;-) 120mm

21.02.2006
23:30
[31]

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]

el f ---> irvinga aresztowano chyba generalnie za głoszenia kłamstwa oświęcimskiego (w co zalicza się jego wykłady w austrii wiele lat temu) a nie same książki. w całej sprawie mnie irytuje że można skazać kogoś za głoszenie kłamstwa dot. holokaustu (kłamstwa w które zresztą nikt nie wierzy więc szkodliwe nie jest) natomiast jeśli się "skłamie" że niemcy nie zabili w warszawie 200 tys ludzi w czasie powstania, albo że w rosji nie eksterminowali cywilów albo że amerykanie nie dokonywali nalotów dywanowych i nie zrzucili bomby atomowej na dwa miasta to wówczas na takiego historyka popatrzy się tylko z pobłażaniem

22.02.2006
00:00
[32]

el f [ RONIN-SARMATA ]

major major major

" Irving podwaza istnienie obozów smierci, komór gazowych, zaglady Zydów. O czym tu jeszcze dyskutowac?" - kurcze, tylko skąd o tym wszystkim wiadomo skoro nie może tych pogladów głosić ? Z Gazety Wyborczej ?
A druga sprawa, chętnie dowiedziałbym się jakie to argumenty na poparcie swych twierdzeń ma taki facet...


gen. płk H. Guderian

"... to wówczas na takiego historyka popatrzy się tylko z pobłażaniem" - no właśnie, co w tym temacie takiego tkwi, że nie można go badać, mieć wątpliwości, pytać i szukać odpowiedzi czy nawet narażać się na śmieszność tylko od razu sąd i wyrok ?

22.02.2006
00:13
smile
[33]

p-203 [ Pretorianin ]

A moze te dywagacje w innym watku np pod tytulem dlaczego Polacy rozpetali II wojne Swiatową ?

22.02.2006
07:19
smile
[34]

Dziarmaga [ Konsul ]

elf -> polecam poczytać jego książki - pełen wybrów języku polskim, jakby co moge podesłąć ebooki po angielsku.

wczoraj Irving dostał 3 lata więzienia za negowanie "holocaustu", to sie nazywa "wolność słowa"...

UWOLNIĆ PRAWDĘ!

22.02.2006
08:32
[35]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Dziamarga - mam kilka, czekają w kolejce... ale przaeglądając nie natknąłem się na negowanie obozów koncentracyjnych.
Tyle, że mi nie chodzi o to czy on pisze bzdury czy nie tylko o to, że za inną niż przyjęta interpretację wydarzenia historycznego, jest sądzony. To tak, jakby Suworowa sądzić za teorię ataku prewencyjnego...

p-203 - cobyś się nie czepiał to proszę, co to za czołg ?
Swoją drogą ledwo tydzień na forum a już zapędy rewolucyjno-dyktatorskie ? ;-)

22.02.2006
09:16
smile
[36]

ArtVolf [ Pretorianin ]

O ile pamiętam, do tej pory nie zdjęto z Suworowa wyroku z czasów Związku Radzieckiego...?

22.02.2006
10:17
[37]

Scharfschutze [ Konsul ]

Hmm...dzis wziela mnie nostalgia za sloneczkiem i wiosna/latem...czolgi sa teraz tylko ozdoba dla krajobrazu.

22.02.2006
10:18
[38]

Scharfschutze [ Konsul ]

I kolejny rownie pozytywny....

22.02.2006
10:54
[39]

el f [ RONIN-SARMATA ]

ArtVolf - Suworow ma wyrok za zdradę a nie za książki czy teorie historyczne...

22.02.2006
11:09
smile
[40]

Scharfschutze [ Konsul ]

Hmm wlasnie. Mam takie male pytanie. Czy ktos ma jakies ciekawe e-booki zwiazane z panzerzem ?
Poczytal bym cos.

22.02.2006
12:22
[41]

major major major [ Generaďż˝ ]

elf >>> " Irving podwaza istnienie obozów smierci, komór gazowych, zaglady Zydów. O czym tu jeszcze dyskutowac?" - kurcze, tylko skąd o tym wszystkim wiadomo skoro nie może tych pogladów głosić ? Z Gazety Wyborczej ?
Na milosc boska, elf - o czym my rozmawiamy?

gen.plk.H.Guderian >>> kłamstwa w które zresztą nikt nie wierzy więc szkodliwe nie jest)
Nie tak dawno Washington Post pisala o polskich obozach zaglady; takich wypowiedzi jest wiecej.
Takie rzeczy sa cholernie szkodliwe. Ty mu nie wierzysz, ja tez nie i moze jeszcze 200 tys. innych ludzi. A reszta? ;-)

elf >>> To madziar na podwoziu skody.:)
Scharfschütze >>> fajne zdjecia :)

22.02.2006
12:49
[42]

el f [ RONIN-SARMATA ]

major major major

"Na milosc boska, elf - o czym my rozmawiamy? " - chyba o wolności słowa i hmmm... wolności nauki, prawie do wątpliwości ? Inaczej mamy inkwizycję - kto jest odstępcą od wiary - tego do paki. Celowo napisałem "wiary" ponieważ zakaz jakiejkolwiek próby weryfikacji jest równoznaczny z nakazem wiary i sprzeczny z samą ideą nauki.


"Nie tak dawno Washington Post pisala o polskich obozach zaglady; takich wypowiedzi jest wiecej. Takie rzeczy sa cholernie szkodliwe. " - i co, skazali kogoś ?


"To madziar na podwoziu skody.:) " - ogólnie rzecz biorąc tak - a jaki "madziar" ?
jeszcze jedna fotka tegoż tanka ------->

22.02.2006
12:51
smile
[43]

Scharfschutze [ Konsul ]

Taki maly offtopo sie zrobil, ale ja tez dodam swoje 3 grosze. Iran chce wyslac swoich przedstawicieli do Auschwitz aby zbadali czy byla mozliwosc zabicia tam 6mln zydow ! To jest juz paranoja

22.02.2006
12:55
[44]

-Stirlitz- [ Konsul ]

el F --> W uzupełnieniu do odpowiedzi potrójnego majora, czołg z Twojej zagadki to prototyp węgierskiego Turana III, zwanego też 43M Turan, a to dlatego, ze uzbrojony był w armatę 75mm 43M L/43.

22.02.2006
13:27
[45]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Stirlitz - brawo !


Scharfschutze - to znaczy, co jest paranoją ? Że historycy z Iranu chcą prowadzic badania w Polsce ? Rozumiem, że fakt iż polscy historycy prowadzą badania w Egipcie też uważasz za paranoję ?

I cytat na zachętę do kliknięcia w link:

"Dotychczas podawano dwie liczby ofiar Majdanka - ok. 360 tys. lub ok. 235 tys. Według Tomasza Kranza, kierownika Działu Naukowego Państwowego Muzeum na Majdanku, w obozie zginęło jednak ok. 59 tys. Żydów oraz ok. 19 tys. obywateli innych narodowości, głównie Polaków i Białorusinów. Swoje ustalenia Kranz opublikował w najnowszych „Zeszytach Majdanka”. "



Swoją drogą, na miejscu pana Kranza i pana Pipera to do Austrii bym się nie wybierał...

22.02.2006
14:03
[46]

Scharfschutze [ Konsul ]

Nie..paranoja jest negowanie Holokaustu, a oni wlasnie to robia.

22.02.2006
14:45
smile
[47]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Scharfschutze - z tego co napisałeś to chcą przyjechać " aby zbadali " - czy badanie jest synonimem negowania ?
Poza tym napisałeś o 6mln , a zerknąłeś może w link ?
Z artykułu w linku wynika, że badania cały czas są prowadzone - czy to znaczy że naukowcy je prowadzący negują holokaust ? Zasługują na pakę ?

22.02.2006
15:01
[48]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Panowie, chyba już czas przenieść dyskusję o holokauście do inne wątku, przypominam też, że na CMHQ pojawił się jakiś czas temu także wątek o Iranie i wypowiedzi jego przywódcy. Tam ta dyskusja lepiej by pasowała.

A teraz zagadka zgodna z tematem tego wątku - na uwagę zasługuje ciekawie zapisany numer rejestracyjny - najpierw cyfry, potem litery.

22.02.2006
15:02
[49]

p-203 [ Pretorianin ]

Skoro Styrlitz rozwiazal zagadke to poprosimy o nowa zagadke w jego wykonaniu



Moze zalozcie sobie inny watek do rozwazań czy byl Holokaust czy ziemia jest okragla itp ?



moze sie myle ale wg. mnie badnie liczby ofiar to nie to samo co negowanie faktu masowych mordow wogule.
Irwing wycofal sie z negowania Auschwitz dopiero na sali sadowej - wiem to z Wyborczej - moze e lf poda wiarygodne zrodlo że bylo inaczej ? czyzby Irwing nie negowal Holokaustu ?? - to by byla sensacja nawet dla Irwinga !!!
Zamknieto go bo zlamal Austriackie ( i nie tylko) prawo - dlaczego niby mialby byc uniewinniony ??
skoro e lf tak dba o wolnosc wypowiedzi to niech powie coś brzydkiego o np Prezydencie Kaczynskim albo np na początek o administratorach tego forum ;-p

22.02.2006
15:15
[50]

p-203 [ Pretorianin ]

Ups - sorry
Wozu byl pierwszy wiec jego zagadka - pytanie pomocnicze - czy ten woz ma tez takie zapasowe kólka z tylu - wysoko podwieszone ?

22.02.2006
15:31
[51]

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]

żeby nasz nowy ober nadzorca forumowy się nie denerwował utworzyłem nowy wątek dot. Irvinga:
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=4776451&N=1

22.02.2006
15:47
[52]

-Stirlitz- [ Konsul ]

Wozu --> Te kółeczka od razu przywołują na myśl Francuzików, a zatem będzie to zapewne zdobyczny Laffly V15. Zgadłem?

Po namyśle chyba jednak W 15 (dwie osie z tyłu), a zresztą kto by tam zwracał uwagę na takie frobiazgi. Ważne, że Laffly ;)

22.02.2006
16:10
[53]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Laffly jak nic. Konkretną wersję jest i mi trudno ustalić, bo gdzie nie spojrzę to w materiałach występuje tylko określenie Laffly, ewentualnie z dodatkiem 6x6.
Obok, opancerzona wersja, jeszcze kilka zdjęć tej wersji istnieje :)

22.02.2006
16:28
[54]

p-203 [ Pretorianin ]

Ha szybko poszlo :-)
Styrlitz - prosimy next ;-)

22.02.2006
16:30
[55]

-Stirlitz- [ Konsul ]

Wozu --> Wyrażenie "po namyśle" oznaczało w moim przypadku skonfrontowanie skojarzonego po kółkach pojazdu z załączonym obrazkiem ;)

22.02.2006
16:34
[56]

-Stirlitz- [ Konsul ]

BTW żabki zbudowały na tym podwoziu coś w rodzaju niszczyciela czołgów. Nazywało się to Laffly W15 TCC i uzbrojone było w armatę 47mm SA37 L/53
Więcej na ten temat znajdziecie tu:

A obok załączam materiał zdjęciowy z w/w wątku na AH

22.02.2006
16:34
[57]

p-203 [ Pretorianin ]

a no i sa drugie koleczka :-)

22.02.2006
16:41
[58]

-Stirlitz- [ Konsul ]

No to teraz moja zagadka. Zasadniczo łatwa, bo z grubą podpowiedzią
A propos proszę nie regulować odbiorników. To coś naprawdę tak wyglądało i co wiecej nawet jeździło.

22.02.2006
16:49
smile
[59]

Scharfschutze [ Konsul ]

No gruby Churchill :) Ale co to jest to nie mam pojecia.

22.02.2006
16:51
[60]

p-203 [ Pretorianin ]

Chyba tez plywalo ;-)) bo wygląda jakniemiecka barka desantowa ;-))

22.02.2006
17:32
smile
[61]

Scharfschutze [ Konsul ]

Hmm...skrzyzowanie lodzi podwodnej i tanku...impressive :P

22.02.2006
18:31
[62]

el f [ RONIN-SARMATA ]

p-203

Skoro nie odpowiada Ci dyskusja w TYM watku to po cholerę prowokujesz dalszą idiotycznymi pytaniami ? Trzeba było sobie założyć nowy wątek...
Na całe szczęście pytania z postu 49 są na tyle głupie, że nie wymagają odpowiedzi...

22.02.2006
18:40
[63]

p-203 [ Pretorianin ]

el f - bardzo dziekuje za mile slowa -

podobno na GOL-u nie wolno
- nie wolno formułować postów napastliwych i obraźliwych
- nie wolno atakować, ośmieszać, poniżać innych czytelników tego forum


PS - I co ciekawe moje pytania sa podobno idiotyczne a pytania o Holokaust nie ? -dziwny ten el f
PS2 jakos mnie dziwnie nie martwi brak tych odpowiedzi

22.02.2006
18:42
smile
[64]

Scharfschutze [ Konsul ]

Panowie...priv :) Nie robmy Haozowni....

22.02.2006
18:49
smile
[65]

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]

p - 203 - ty prawnik - idealista jesteś?

22.02.2006
18:52
smile
[66]

Scharfschutze [ Konsul ]

Ale tak na marginiesie to niepodoba mi sie to co robisz...wpadasz do nas na forum i zaczynasz jakies zmiany w Pojedynkach. Po co nowy vol.( chociaz nie powinno byc bo w temacie nia ma "vol")

Pierwszy post; wogule nie opisany poprzedni watek....eh moze sie czepiam ale jak byl Ordnung to wszystko ladnie i przyjemnie wygladalo. Nastepnie, wprowadzasz jakies zmiany, punkty. Nie jestem konserwatysta, ale tez nie lubie zmieniac czegos co jest dobre. Pozniej zaczynasz sie klocic jak Haoz. Dawno nie widzialem tu klotni, tylko zawitales.
Tyle odemnie.

22.02.2006
19:17
[67]

p-203 [ Pretorianin ]

Scharfschutze - bardzo Cie przepraszam ale:
czy Ty jestes wlascicelem GOL-a ?? - do nas na forum ?? - nie rozumiem ?
-z vol - wyszlo slabo bo mi cos komp dopisal do tytulu a zanim zauwazylem to czas edycji minal -
- nie wiem kto to haoz - ale ładnie brzmi - chyba chaos ;-))
- z nikim sie nie kloce - zostalem zaatakowany to odpowiedzialem
-rozumien ze starasz sie wykazac ?

- moze wrocimy do zagadek

22.02.2006
19:21
[68]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Taa... Wracając do wątku, kolejny szkolny Pz. I A.

22.02.2006
19:22
[69]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

I druga fotka.

22.02.2006
19:27
[70]

p-203 [ Pretorianin ]

Wracając do Pz I - czy tez jego modyfikacji

(ktos wie co to za pojazd Styrlitza ? - bo tego zdjecia wczesniej nie widzialem)

22.02.2006
19:59
[71]

p-203 [ Pretorianin ]

i nastepny

22.02.2006
20:35
smile
[72]

ArtVolf [ Pretorianin ]

To coś z postu 58 przypomina bardzo wczesną wersję frezarki do asfaltu... :D

22.02.2006
20:51
[73]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

a po co te koleczka?:]

22.02.2006
22:50
[74]

major major major [ Generaďż˝ ]

Przyznaje, ze niechcaco wywolalem dyskusje offtopowa z elfem - mea culpa.
W nagrode ode mnie --->

22.02.2006
23:32
smile
[75]

major major major [ Generaďż˝ ]

i jeszcze taka ciekawostka --->

23.02.2006
04:06
[76]

strelnikov [ Generaďż˝ ]

p-203 -->

Strzelec Wyborowy ma racje i tyle.

Badz mily, ucz sie od Woza, 3xMAJORa, Stirlitza, Bombardiera, etc. i przyjmij zasady wczesniej obowiazujace skoro sam do kogos przychodzisz. Jestes lepszy od nich - to spokojnie dodaj swoja wiedze - chetnie sie czegos dowiem.

Regulamin jest dla ludzi a nie dla "oslow" natomiast jego wypominanie Elfowi jest przynajmniej zenujace.

Aby nie zmieniac tematu - masz tu nierozwiazana zagadke z poprzednich watkow --> fota obok.

23.02.2006
08:09
smile
[77]

Scharfschutze [ Konsul ]

P-203:
"-rozumien ze starasz sie wykazac ? "

Taki rodzaj postow nie przynosi mi satysfakcji. Naprawde to nie jest atak na Ciebie, tylko kulturalne wyrazenie swojego zdania, ktore mozesz przyjac do wiadomosci ale nie musisz. :)

23.02.2006
08:31
[78]

Scharfschutze [ Konsul ]

HMM Tauchpanzer ofkoz na zdjeciu strelnikova. Tyle ze jaki to nie wiem. Zorientowalem sie bo kiedys widzialem taki w Steel Panthersach. Jednak w encyklopedii dolaczonej do gry, obrazek jest taki sam do wszystkich Tauchow. Tak wiec moze ktos inny sie pochwali :)

23.02.2006
10:33
[79]

p-203 [ Pretorianin ]

To raczej nie Tauchpanzer bo te byly zwykle w wersji PZIII - mam pare fotek moge dać
bardziej sklaniam sie do Rosyjskich konstrukcji - podobne do T40 - tylko te kólka jakoś ciasno osadzone

23.02.2006
10:42
smile
[80]

p-203 [ Pretorianin ]

Strelnikow - dlaczego mówisz mi co mam robić ?? - jestes jakims nauczycielem ?? ;-)
poprosze teraz podobnym tonem upomnieć e lfa że niegrzecznie jest mowic o kims ze zadaje głupie czy idiotyczne pytania ;-)
o ile wiem regulaminy nie powinny podlegac interpretacjom - ale moze z innego obszaru kulturowego sie intelektualnie wywodzimy ;-)

ten tekst na gorze to pretekst by dać zdjecia innych ciekawych konstrukcji plywajacych

23.02.2006
11:19
[81]

-Stirlitz- [ Konsul ]

ArtVolf --> To coś z postu 58 przypomina bardzo wczesną wersję frezarki do asfaltu... :D
W gruncie rzeczy trafne spostrzeżenie. Może nie frezarka do asfaltu, ale poniekąd jesteś blisko.

Jako że przez najbliższe dwa dni będę z dala od komputera, dla niecierpliwych podaję poniżej rozwiązanie. Niech ten myk ze spoilerem się do czegoś przyda. Ambitni mogą tam nie zaglądać i szukać dalej (już to widzę ;)

spoiler start

Pojazd z mojej zagadki to NLE, czyli Naval Land Equipment, znany jako Nellie, a przez zespół projektowy określany nieoficjalnie i bardzo trafnie jako "No man's land excavator", czyli koparka do kopania okopów na ziemi niczyjej. Nellie to klasyczny przykład tego, że wojsko niemal zawsze przygotowuje się do poprzedniej wojny, a ludzka pomysłowość często wykorzystywana jest do realizowania projektów - delikatnie mówiąc - oderwanych od rzeczywistości. Co ciekawe pomysłodawcą był nie kto inny, lecz właśnie ten gruby pan ze zdjęcia.

Pod wpływem doświadczeń Wielkiej Wojny Churchill wpadł na pomysł, że warto by zbudować maszyny, które pod osłoną nocy kopałyby okopy w poprzek ziemi niczyjej umożliwiając żołnierzom i czołgom wzglednie bezpieczne podejście do pozycji npla i przypuszczenie szturmu. Efekty prowadzonyh pod koniec lat 30. prac projektowych pod nazwą Cultivator wydały się na tyle interesujące, że projekt dostał w lutym 1940 roku zielone światło. Zamierzano zbudować 200 takich maszyn w wersji "Private" (Szeregowiec) przeznaczonej do kopania wąskich okopów dla piechoty oraz 40 w wersji "Officer" do kopania okopów dla czołgów.

Niemiecki Blitzkrieg w maju 1940 zapewne uzmysłowił wszytkim zainteresowanym bezsens pomysłu, ale albo po prostu nie chciano tego dostrzec albo sprawy zaszły za daleko i wykombionwano, że takie "bojowe koparki" można wykorzystać do kopania rowów przeciwczołgowych lub niszczenia lotnisk, na wypadek zajęcia ich przez Niemców. O ile jednak w okresie zagożenia inwazją dałoby się doszukać jakiegoś uzasadnienie (marne, bo marne ale zawsze), o tyle fakt, iż skądinąd pomyślne próby prototypu (w wersji wąskiej - taka jak na obrazku) rozpoczęto w kwietniu 1941 roku należy już uznać za upór godny lepszej sprawy.

Nellie ważyła 131 (słownie: sto trzydzieści jeden) ton, miała 77'6" długości i nieco ponad 7' szerokości i składała się z dwóch części, a w zasadzie trzech części. Część przednia (Nellie 1) wyposazona była w szeroki na 18'6" lemiesz, za którym znajdowała się koparka wielonaczyniowa oraz dwa przenośniki taśmowe. Wyposażona w gąsienice część tylna (którą do transportu można było rozłączyć na dwie cześci) mieściła zespół napędowy, a konkretnie dwa silniki wysokoprężne Paxman-Ricardo o mocy 600 KM (oryginalnie miał to być pojedynczy, lotniczy Rolls-Royce Merlin). Przedni silnik za pośrednictwem giętkiego wału napędzał koparkę i taśmociągi, a tylny zapewniał napęd gąsienicom. Jak to działało? Lemiesz odgarniał ziemię na głębokość 2'6", koparka pogłębiała okop o kolejne 2'6", a wykopaną ziemię taśmociągi odrzucały na boki tworząc po obu stronach wały ziemne o wysokości 3', co w sumie dawało okop o głębokości 5 stóp (nie licząc przedpiersia) i szerokości pojazdu. Kopiąc okop Nellie odgarniała ziemię w tempie około 8000 ton na godzinę - tyle co 14 największych ówczesnych koparek w Wielkiej Brytanii. Na szczycie części napędowej pojazdu znajdowała się opancerzona wieżyczka (budka ;) dowódcy (widoczna na zdjęciu), poniżej której mieściło się stanowisko kierowcy. Sam pojazd jako taki nie był opancerzony, bo z definicji miał go osłaniać kopany przez niego okop. Nellie rozwijała zawrotną prędkość około pół mili na godzinę. Na powierzchni Nellie skręcała tak jak zwykły czołg, a w okopie mozliwość skrętu zapwniały hydrauliczne deflektory odpychające pojazd od jeden bądź drugiej ściany okopu i dosłownie wymuszajace zmianę kierunku. Promień skrętu wynosił podobno około jednej mili. Wszystko pięknie, ale dowiezienie Nellie na miejsce wykopek to już była większa sprawa.
Każdą z trzech części przewożono na osobnej naczepie, a do transportu pomniejszych części i śrubek potrzeba było wiekszej liczby ciężarówek, zaś złożenie wszystkiego do kupy zajmowało kompanii saperów mniej więcej 24 godziny.

Całkiem poważnie mówiąc, Nellie była wybitnym osiągnieciem brytyjskiej myśli technicznej i chyba duma płynąca z tego faktu, a i pewnie zainwestowane w to przedsięwzięcie środki sprawiły, że projekt został definitywnie skreślony dopiero w 1943 roku. W sumie zbudowano tylko 5 egzemplarzy.

spoiler stop

23.02.2006
11:23
[82]

p-203 [ Pretorianin ]

Styrlitz - dzieki to bylo trudne zwlaszcza ze napis odczytalem jako welle :-))) stad moje skojarzenie;-) ale to prosze cos w temacie inżynieryjnym

teraz ArtVolf ma szansę ;-))

23.02.2006
11:29
[83]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

p-203 to juz bylo w poprzednich watkach;d ja nie pamietam nazwy ale napewno zaraz ktos przypomni;) ale ja pytalem po co te koleczka wiszace wp owietrzu sa?:P no bo nie do jazdy?:P

23.02.2006
11:32
[84]

p-203 [ Pretorianin ]

kolka we francuskim wozie - to do pokonywania dolow - żeby sie nie zaryl i nie powiesil
to moje to nie zagadka tylko apropos pojazdu Styrlitza- zagadka moze byc od ArtVolfa

23.02.2006
12:38
[85]

major major major [ Generaďż˝ ]

p-203 >>> jedna z zabawek Hobartha. Sherman minesweaper.

Wszyscy wiemy jaki to pojazd, ale ... do czego sluzyl --->

23.02.2006
12:52
[86]

p-203 [ Pretorianin ]

Jako podpora mostu ;-)
Zagadk moje to - : jak do dołu przeciwczolgowego wjechał ten na samym dnie w poscie nr 82

23.02.2006
12:54
[87]

Scharfschutze [ Konsul ]

Major.....nauka jazdy ?:>

23.02.2006
13:02
[88]

Scharfschutze [ Konsul ]

Kilka Tauchow....

23.02.2006
13:03
[89]

Scharfschutze [ Konsul ]

I kolejny tym razem "modelowy" Wyraznie widac "chrape"

23.02.2006
14:21
[90]

el f [ RONIN-SARMATA ]

przeniosłem post by nie zaśmiecać wątku

23.02.2006
14:38
[91]

Scharfschutze [ Konsul ]

p-203...no sprawdzilem Panthersy i pojazd reprezentujacy Tauchy jest niemal identyczny z tym u goory...szkoda ze nie moge wkleic obrazka :/

23.02.2006
17:27
[92]

p-203 [ Pretorianin ]

A moze to PZ 38t w wersji plywajacej ?
albo PZIID - tez mial podobne podwozie - strasznie niewyrazne to zdjecie 2 kol brakuje a i rozstaw tez troche nie pasuje
PZ III i IV tak jak to jest w SP - wykluczam

23.02.2006
18:56
smile
[93]

el f [ RONIN-SARMATA ]

p-203

Chyba rozwiązałeś zagadkę, choć to nie jest "PZ 38t w wersji plywajacej" a pojazd pływający "Ente" na bazie Mineraumwagen (SD KFZ 300).

23.02.2006
19:46
smile
[94]

strelnikov [ Generaďż˝ ]

MAJOR MAJOR MAJOR i P-203 -->

byliscie bardzo blisko rozwiazania. To byla moja trudna zagadka plywajaca jak ja milo okresli MAJOR MAJOR MAJOR, ktory dwa watki temu podal te sugestie do ktorych dotarl takze P-203

ELF -->

BRAVO - zagadke rozwiazales Ty - podajac konkretna nazwe czolgu "KACZKA"!
W nagrode ciekawostka: czolg ten byl ... zdalnie sterowany za pomoca kabla - tak jak Goliath!

P-203 -->

przedstawilem swoje wlasne zdanie - jesli sie gdzies przychodzi to powinienes sie stosowac do zastanych zasad - raz jeszcze to jest moje zdanie - rob jak chcesz

tak, mysle i ja ze z innego obszaru kulturowego sie intelektualnie wywodzimy - gdybys wiedzial co to jest inteligencja i jej troche mial to z latwoscia bys zauwazyl, ze nigdzie w swojej wypowiedzi do Ciebie nie "interpretuje regulaminu" a jedynie mowie ze nie jest dla "oslow" - czytaj ze zrozumieniem;)

23.02.2006
20:01
smile
[95]

p-203 [ Pretorianin ]

nie rozumiem

jeden mowi ze zadaje glupie i idiotyczne pytania drugi podwaza moja inteligencję

za kogo wy sie uważacie ???

bardzo tu miło nie ma co

23.02.2006
20:06
[96]

el f [ RONIN-SARMATA ]

To teraz coś prostego dla relaksu po strelnikovych masakrach :-)

23.02.2006
21:23
smile
[97]

Scharfschutze [ Konsul ]

Czyli jednak Tauchpanzer :) P-203 super ze udzielasz sie w Pojedynkach, posiadasz wiedze i zasob zdjec.

23.02.2006
21:31
smile
[98]

Scharfschutze [ Konsul ]

Hmm...kolejne zdjecie Taucha jakie udalo mi sie wyskrobac....

23.02.2006
21:39
[99]

major major major [ Generaďż˝ ]

Scharfschütze >>> zaden Tauchpanzer, tylko Schwimmpanzer. Zagadka Strelnikova byla zabójcza:)
Ta Somua sluzyla faktycznie do nauki jazdy :) Gratuluje.
elf >>> Minenräumungspanzer ?
I ode mnie Tygrysy z "Das Reich"; slad na pancerzu pochodzi podobno z PTRDziaka!

23.02.2006
21:41
[100]

Scharfschutze [ Konsul ]

Hmm przeciwna strona frontu, chyba nie musze przedstawiac.

23.02.2006
21:42
[101]

Scharfschutze [ Konsul ]

Erste Frage, was ist das ?
Heh...podparlem sie zdjeciem Niemieckim, na ktorym wlasnie czolgi bez wiezy sluzyly jako "ELKA"

23.02.2006
21:45
[102]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

lol to wyglada jak ufo z doczepionymi kolkami;D ale fakt faktem ze to napewno plywalo;) tylko do walki sie pewnie nie nadawlo;D ciekawe ciekawe:]

23.02.2006
21:53
smile
[103]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Scharfschutze - ano, na bazie Pz III :-)
wiedziałem, że to będzie relaks :-)

a na focie francuski Schneider Laurent

23.02.2006
22:05
smile
[104]

Scharfschutze [ Konsul ]

Tak jest el F :) chyba latwa ta zagadka :P

A tu propaganda :)

23.02.2006
22:20
smile
[105]

major major major [ Generaďż˝ ]

Propaganda OK!
Na zdjeciu przebicie pancerza Tygrysa pociskiem 75 mm Shermana -->

23.02.2006
22:22
[106]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

p-203 - Jest tu bardzo miło, to fakt. Jedynie co nam tą miłą atmosferę psuje, to od czasu do czasu pojwiający się Filip z konopii (że aż tak sprarafrazuję powiedzonko). Jenocześnie odwrócę pytanie: za kogo Ty się uważasz? Bo to jak dyskutujemy możesz zobaczyć przeglądając choćby poprzednie części tego wątku, nie wspominając o innych tematach na CMHQ.

Scharfschutze -> Nie Tauchpanzer, a Schwimmpanzer. Tauchpanzer (tauchen - nurkować, zanurzać się), to typ pojazdów, które miały przeprawić się przez zbiornik wodny przejeżdżając po jego dnie. Schwimmpanzer (schwimmen - pływać) to pojazdy, które niczym amfibie, miały przepłynąc przeszkodę wodną, utrzymując się na powierzchni. W przypadku Niemcow, z reguły Schwimmpanzery nie były szczególnie uszczelniane i przygotowywane na wytrzymanie określonego czasu pod wodą. Zazwyczaj (Schwimmpanzer II, Schwimmpanzer 38(t)) były to modyfikacje czołgów polegające na przyczepieniu wokół nich powietrznych komór (pływaków) i śruby ze sterem.

Tauchpanzery wzięły zasadniczo tylko raz udział w tym, do czego były tworzone (przejazd po dnie zbiornika wodnego), a stało się to zaraz na początku Barbarossy, podczas forsowania Bugu. Później z ich własności zrezygnowano i używano jak każdy inny czołg. Tauchpanzery do samego końca użytkowania, można odróżnić od innych czołgów tym, że miały tu i ówdzie montowane gumowe uszczelki - choćby wokół przedniej płyty pancernej wieży, czy stanowiska kadłubowego km. Obok właśnie Tauchpanzer IV.

23.02.2006
22:23
[107]

el f [ RONIN-SARMATA ]

na zdjęciu jest T-34 ale... na prawej burcie ma takie "cuś" ... jakie było przeznaczenie czołgu z takim ustrojstwem ?

23.02.2006
22:26
[108]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Wozu - fajny opis ćwiczeń "dennych" czołgów jest w "Operacji Barbarossa" Carella :-)

23.02.2006
22:26
[109]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

major major major -> Może byś podał link? ;) Jakiś czas temu podawałem tenże właśnie link:

A jest to opowieść o walkach 752 batalionu czołgów (US) i o wyeliminowaniu tegoż Tygrysa.

Obok, skoro była mowa o Das Reich...

el f -> Ten T-34 robił turnee z przbojami Stalina ;)

23.02.2006
22:34
[110]

major major major [ Generaďż˝ ]

Wozu >>> link jest swietny. Nawiasem mówiac, jest w tym cos niesamowitego, skoro niemal kazde zniszczenie übertanka jest udokumentowane, biorac pod uwage setki zniszczonych tanków aliantów.
Niektóre Pantery konczyly swój krótki zywot w ten sposób --->

23.02.2006
22:48
[111]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Ach i jeszcze jedna sprawa... Pz. IV J z Thoma Schuerzen - jeszcze jedno zdjęcie jakie znalazłem :). Jest to Pz. IV J z 10 DPanc. SS, okolice Arnswalde, 1945r. I o ile to to Arnswalde, to dziś jest to Choszczno w województwie zachodniopomorskim. Nawiasem mówiąc, dziś obchodzona jest 61 rocznica Wyzwolenia Choszczna.

23.02.2006
23:25
[112]

p-203 [ Pretorianin ]

Wozu - spokojnie odpowiem
To ze wczesniej na GOL-u nie pisalem nie znaczy ze mam 10 lat i pozwole sobie dyktowac co mi wolno a co nie - od okolo 8 lat pisuje na wielu forach - glownie zagranicznych i moze dlatego nigdzie nie spotkalem tak,,cieplego"przyjecia - zwykle nowe na forum osoby wita sie i zacheca do uczestnictwa w dyskusji. widac tu na GOL-u sa inne zwyczaje
Guderian mowil ze CMHQ od 2 tygodni nie istnieje - wiec nie wiem co to sa za tematy ?
Mnie kolega zachecil mowiac ze na GOL-u jest interesujacy watek o broni pancernej - i rzeczywiscie jest interesujacy - co do dyskutujacych tu osob mam ambiwalentne uczucia ale jest sporo ciekawych postaci do ktorych Ciebie tez zaliczam
popelnilem blad - robiac ten watek ale wynika to z nieznajomosci techniki tego forum - cos mi zjadlo w tytule a w tresci wkleilem tekst zeby sobie z niego czesc wyabstrahowac poczym okazalo sie ze nie moge tego edytowac mimo ze czasu podobno mialem jeszcze ponad minute i po mojej edycji wszystko mi wcielo a zostal caly tekst - - bardzo przepraszam
co do opisow zdjec - jaka to zagadka gdy na zdjeciu jest rozwiązanie ;-)
probowalem tez pewnych inicjatyw ktore gdzie indziej swietnie sie sprawdzaja - to np kolejnosc zagadek - pewnie sie obrazicie ale pewien balagan to tu panuje ;-)

Konczac watki osobiste - na zakonczenie potwór z głebin - wrazenie psychologiczne moglo być spore :-)

Z checia podziele sie moimi zbiorami + dowiem czegoś ciekawego ale prosze o zaniechanie prob obrazania mnie ew. pouczania ;-)



23.02.2006
23:28
[113]

strelnikov [ Generaďż˝ ]

WOZU & MAJOR MAJOR MAJOR -->

no jakbym ksiazke czytal;) dzieki za szczegolowe info w tym temacie!

24.02.2006
00:15
[114]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

p-203 -> Guderian mowil ze CMHQ od 2 tygodni nie istnieje - wiec nie wiem co to sa za tematy ?
Cóż... mylił się (tak jak i oryginał ;)), CMHQ wciąż istnieje, wraz z jego postami z Forum CM, lecz teraz pod postacią "wątku do odhaczenia" z poziomu Forum GOL. W tym sensie Forum CM wciąż trwa i co więcej, można swobodnie przejrzeć archiwalne materiały.

popelnilem blad - robiac ten watek ale wynika to z nieznajomosci techniki tego forum
Cóż kiedyś trzeba mieć za sobą pierwszy raz, ale... lepiej go mieć zakładając jakiś swój wątek. Na wątki seryjne patrzy większa ilość par oczu, a ich właściciele mają już pewną, ukształtowaną wizję prowadzenia, zarówno wątku, jak i dyskusji w nim. Ja na ten przykład w całej swojej historii na forum GOL mam założony tylko jeden wątek, co ciekawe, była to kolejna część wątku seryjnego (Kantyna Oficerska, jak ktoś pamięta, el F? ;)), ale zawczasu miałem pozwolenie osób tam udzielających się na taki krok i informację co powinienem zrobić. Także spokojnie, to nie są wyścigi o to kto założy kolejną część wątku.

probowalem tez pewnych inicjatyw ktore gdzie indziej swietnie sie sprawdzaja
No tak... ale jak przychodzisz w gości, to rozsadzasz pozostałych, łącznie z gospodarzem, po krzesłach przy stole?

pewnie sie obrazicie ale pewien balagan to tu panuje ;-)
Ja się nie obrażę ale też i nie zgodzę.

A obok, lepsze zbliżenie na Tauchpanzer IV - tym razem widać dodatkowo uszczelnione stanowisko kadłubowego km.

24.02.2006
00:16
[115]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

OK, a pamiętacie fotkę AMR z 8cm GrWf34?

24.02.2006
00:18
[116]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Dzięki życzliwemu dla wszystkich M-L ;)... i mojej pamięci :P, znalazłem jeszcze taką fotkę... ->

24.02.2006
00:20
[117]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

... I taką :), teraz chyba każdy jest już usatysfakcjonowany, przynajmniej w kwestii, jak wyglądał ten pojazd :).

Oczywiście na około jest więcej ciekawego sprzętu ;).

24.02.2006
00:20
smile
[118]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Wozu - heh, w Kantynie to były dopiero starcia między zwolennikami pancerników japońskich i amerykańskich :-)

24.02.2006
00:38
[119]

p-203 [ Pretorianin ]

to może cos takiego bedzie interesujące - w nawiązaniu do poprzednich wozów ;-)

24.02.2006
00:41
[120]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

wozu mozesz napisac skad to zdjecie jesli wiesz?:D bo ciekawi mnie co to byl za sklad:] przed jakas operacja?:]

24.02.2006
01:18
[121]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

p-203 -> To powiedzmy, że ja już wiem ;)

spoiler start
105mm i podwozie angielskie
spoiler stop

...
spoiler start
Reszta -> Co? Sądziliście, że podam odpowiedź? Wystarczy, że ja wiem i p-203 wie ;). Przeszukiwać google, ale już! ;o)
spoiler stop


gro_oby -> To będzie ciężkie... Ale nie nie możliwe. Informacje jakie posiadam, wskazują na to, że, czeski autor monografii, Tomas Jakl wnioskuje, iż zdjęcia tego AMR, a także Sd.Kfz. 140/1, Sd.Kfz. 251/22 oraz Sd.kfz. 234 z 2cm Schwebelafette zostały zrobione w składowisku sprzętu w południowo-zachodniej części Czechosłowacji, blisko granicy z Niemcami - najprawdopodobniej w Bohemii (Bohemia).
A wszystkie te domysły wzięły się z powodu tej fotografii ->

24.02.2006
01:23
[122]

p-203 [ Pretorianin ]

Wozu - to i pewnie znasz historie tego podwozia to dam inne ;-)

24.02.2006
01:28
[123]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Otóż, na pierwszy rzut oka, nic specjalnego na niej nie ma... Co więcej, jest to dosyć popularne zdjęcie Sd.Kfz. 140/1, często reprodukowane w monografiach i Pradze wz. 38, czy jak widać z podpisu ze zdjęcia, w monografii o... Luchsie - to nie pomyłka, Militaria kilka lat temu wydały po prostu łączną monografie o Sd.Kfz. 123 i Sd.Kfz. 140/1 :). OK, a teraz przyjrzyjmy się prawej części tej fotografii, a konkretnie pojazdowi, który stoi w kolejnym rzędzie... Przypomina on coś, prawda? Coś na kształt Hetzera... tylko jest nieco wyższy i ma inną armatę. Otóż jest to Hetzer Starr, czyli przebudowany przez czeskie zakłady BMW Hetzer, tak by pomieścił działo 15cm sIG33 L/11,2. W owym czasie używano tylko kilka pojazdów, część w okolicach Pragi i część gdzieś na zachodzie Czech. Ta informacja, obok zestawienia amerykańskich składowisk sprzętu niemieckiego dała przybliżoną informację, że prawdopodobnie chodzi o Bohemie.

p-203 -> To odpowiem inaczej. Zbieram nTW :), artykuły o zabudowach haubic 105mm i dział piechoty 150mm nie były aż tak dawno ;). Poza tym, od jakiegoś czasu szczególnie bardzo interesuję się konstrukcją pierwszych Marderów, oraz wszelkich pojazdów zabudowanych na Lorraine 37L.

24.02.2006
01:39
[124]

p-203 [ Pretorianin ]

No dobrze to może zaciekawi Cie post nr 80 - czyli co to za tanki tam plywają
a ja tu jeszcze jedna ciekawa konstrukcje na podwoziu lorraine z pytanem do czego sluzył ten pojazd
taka latwa na noc zagadka ;-)

24.02.2006
02:28
[125]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

post nr 80 - czyli co to za tanki tam plywają
Pojazdami IJA faktycznie się nie zajmuję, ale sądzę, że na fotografii właśnie ląduje lekki czołg, Typ 95 Kyu-Go

taka latwa na noc zagadka ;-)
A wspomniałem, że jestem modelarzem? ;)

24.02.2006
08:03
smile
[126]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Widzę, że moja zagadka z postu 107 jest chyba zbyt trudna...

24.02.2006
08:25
smile
[127]

ArtVolf [ Pretorianin ]

el f ---> post 109, Wozu. Chyba że to nie był wóz propagandowy, a wyspecjalizowany do stawiania zasłony dymnej. Aczkolwiek to pudełko przypomina trochę gołębnik komunikacyjny ;P

24.02.2006
08:47
[128]

el f [ RONIN-SARMATA ]

ArtVolf - Wozu jak zwykle trafił, widać jeszcze się nie rozbudziłem skoro przeoczyłem odpowiedź...
Przepraszam za zamieszanie...

24.02.2006
09:21
[129]

p-203 [ Pretorianin ]

to moze cos takiego bedzie trudniejsszym wyzwaniem ;)

24.02.2006
09:31
[130]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Francuska amfibia "la Licorne" czyli jednorożec :-)

24.02.2006
09:47
[131]

p-203 [ Pretorianin ]

No nie było ;)
to moze to z pytaniem co to za kolka z tyłu ?

24.02.2006
09:50
[132]

el f [ RONIN-SARMATA ]

A zagadkę mam taką. Co to za czołgi ?

24.02.2006
09:56
[133]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Te kółka z tyłu wyglądają na takie same jak te kółka na przedniej osi...

24.02.2006
12:38
[134]

major major major [ Generaďż˝ ]

elf >>> sowieckie T-26, jeden w wersji z kaemem.
I ode mnie --->

24.02.2006
12:53
smile
[135]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

major major major -> Taka duża ta wieża w tym T-26 i tylko na jeden kaem? Oj! Same kaemy w wieży, to może i były osadzane ale tylko w przypadku wersji dwuwieżowej (aczkolwiek nie koniecznie, bo jedną wieżę wykorzystywano na działo kal. 37mm). Przyjrzyj się przedniej płycie pancernej wieży, to co wystaje to stanowczo nie jest Maxim ;).

A co do twojego zdjęcia - szkolny :).

24.02.2006
14:49
smile
[136]

Scharfschutze [ Konsul ]

p-203 na twoim zdjeciu z postu 119 mamy 10,5cm leFH16 auf SdKfz736(e) :)

24.02.2006
15:04
[137]

Scharfschutze [ Konsul ]

Tutaj orginalny posiadacz podwozia....

24.02.2006
15:50
[138]

Scharfschutze [ Konsul ]

el F a nie sa to Vickersy T26 uzywane przez Finow ?

24.02.2006
16:21
[139]

p-203 [ Pretorianin ]

Scharfschutze - pierwsze podwozie - prawidlowo - pojazdy te zbudowano na bazie tych zdobytych w Dunkierce
A co do zagadki e lfa to moze tylko podpowiem tak ;-)
major major major - cieplo ciepło - gorąco

24.02.2006
16:28
smile
[140]

Scharfschutze [ Konsul ]

T25 ?

24.02.2006
16:37
[141]

p-203 [ Pretorianin ]

W akcji

24.02.2006
17:52
[142]

p-203 [ Pretorianin ]

to ja nie bedę dopowiadal nazwy wzorem Woza
ale dam pokrewny obrazek - co moze byc rozwiązaniem - bo kluczowa wydaje sie tu taka niepozorna antenka

24.02.2006
18:08
[143]

p-203 [ Pretorianin ]

i cos w temacie

24.02.2006
18:16
[144]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

No właśnie, właśnie, ta ostatnia podpowiedź p-203 [142] jest bardziej konkretna :), poprzednie dwa zdjęcia i moja wypowiedź tylko ukierunkowują w jakiej kategorii szukać... Aczkolwiek nazwa T-26 ma tutaj naprawdę dużo wspólnego :).

24.02.2006
18:41
[145]

p-203 [ Pretorianin ]

Poprzedni pokazywał km w wieży ;-) a mnie sie ten podoba

24.02.2006
20:16
smile
[146]

el f [ RONIN-SARMATA ]

I jeszcze jedna fotka tego pojazdu. Warto przyjrzeć się przedniej płycie pancerza... :-)

24.02.2006
21:55
smile
[147]

major major major [ Generaďż˝ ]

Heh, to jest OT-26 Miotacz ognia!
Wozu >>> pojazd szkoleniowy - yes! Z drewniana wieza, imitujaca wieze T-34, na bazie Sd.Kfz.251
Jedziemy dalej --->

24.02.2006
21:58
smile
[148]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

hmm czy dobrze zgaduje ze to jest.. kon?:D

24.02.2006
22:02
smile
[149]

el f [ RONIN-SARMATA ]

major major major - to nie jest taki sobie zwykły czolg z miotaczem... :-)

24.02.2006
23:37
smile
[150]

jiser [ generał-major Zajcef ]

grooby ~~>
No dobra, ale jakiej rasy ? ;D

24.02.2006
23:46
[151]

p-203 [ Pretorianin ]

ot co Ruskie zdjelali i to ponad 60 lat temu

24.02.2006
23:50
[152]

p-203 [ Pretorianin ]

a to co w rowie to niemalze podstawowa wersja ale ja dam taka z ciekawym malowaniem

24.02.2006
23:51
[153]

p-203 [ Pretorianin ]

i takie coś ;-)

24.02.2006
23:52
[154]

p-203 [ Pretorianin ]

i taki miotacz

24.02.2006
23:53
[155]

p-203 [ Pretorianin ]

I to na koniec bogatej seri t26

24.02.2006
23:56
[156]

p-203 [ Pretorianin ]

a tu wot - szto eto ?

25.02.2006
00:03
[157]

el f [ RONIN-SARMATA ]

I nie był to jakis jeden prototyp...
Czołgi działały w parach - operator z bezpiecznej odległosci w czołgu "dowodzenia" sterował bezzałogowym pojazdem.

25.02.2006
10:56
smile
[158]

major major major [ Generaďż˝ ]

Czyli zadymiarz :)
gro_oby >>> a moze rower? :D
elf >>> dlaczego na mnie krzyczysz?
i do kompletu --->

25.02.2006
13:12
smile
[159]

el f [ RONIN-SARMATA ]

major major major - gdzie krzyczę ?

25.02.2006
22:53
[160]

joozzeekk [ Pretorianin ]

To teraz taka banalnie prosta zagadka. Nie wiem czy temat był już poruszany. Co za czołg znajduje sie na ekranie startowym po uruchomieniu CM?

Oskarm--> Odczekaj chwilę zanim odpowiesz:)

25.02.2006
23:16
[161]

Scharfschutze [ Konsul ]

M60 ?

25.02.2006
23:17
[162]

Scharfschutze [ Konsul ]

Hmm...klika fotek z Francji.

25.02.2006
23:18
[163]

Scharfschutze [ Konsul ]

I kolejna.

25.02.2006
23:18
[164]

major major major [ Generaďż˝ ]

Czyz nie jest to dziwne? Daje jednak do myslenia: Ktos szuka materialów o 5.Dpanc. Viking, inny
o 2.Dpanc. Das Reich, kolejny o jakiejs Jagdkommando. Czyzby nikogo nie interesowala dywizja Ariete, polska Czarna Brygada (mnie interesuje i prosilbym o jakis namiar) albo sowiecki korpus pancerny Gwardii? (z wyjatkiem jisera :)) Dla ilustracji takie "sercerosnie" zdjecie ---->
joozzeekk >>> Podwozie wyglada, jak Chaffee, albo pózniejsze M48?
elf >>> w poscie 149 pokazales mi screaming devil, chyba ze zle interpretuje te ikony:)

25.02.2006
23:19
[165]

Scharfschutze [ Konsul ]

.

25.02.2006
23:31
smile
[166]

Scharfschutze [ Konsul ]

Wiesz Majorku gdyby w CM byli Polacy z '39 to nie gram inna armia.

25.02.2006
23:40
[167]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Na screenie jest albo Pz III albo Pz IV

26.02.2006
00:53
[168]

p-203 [ Pretorianin ]

A co z moja zagadką ? :-(
major - masz racje mojego shermana z 1 Dywizji dlugo nnikt nie mógl rozpoznać - a wydawało sie to takie banalne :-(
A tu taki ciekawy wozik

26.02.2006
01:19
[169]

joozzeekk [ Pretorianin ]

Na szkicu widac tylko część czołgu ale zapewne jest to albo M 48 albo M 60.

26.02.2006
02:31
smile
[170]

jiser [ generał-major Zajcef ]

3x major ~~>
No to widać ja jestem jakiś dziwny ;) To tak a propos dywizji "Ariette" czy korpusu pancernego gwardii, ale także np. wczesnej koncepcji piechoty w amerykańskiej dywizji pancernej czy kształt, rozwój i użycie brytyjskiej brygady pancernej. Och, jak ja chciałbym pójść kiedyś studiować dla przyjemności na jakiś wydział wojskowo-historyczny :(

Właśnie, ma ktoś może materiały o udziale broni pancernej w składzie brytyjskiego korpusu piechoty (front włoski, 43-45) ? Czy zdarzało się stosowanie jakichś przydziały oddziałów czołgów w korpusie piechoty ?

Scharfschutze ~~>
Ciężko by się nimi grało - wyjątkowo duże plutony piechoty (a więc drogie, co przeszkadza przy mniejszych grach oraz przy pokrywaniu terenu na dużych planszach), słaba łączność na poziomie pułku czy batalionu (a więc np. niemożność kupowania batalionami) i niskie wysycenie sprzętem zmechanizowanym (czyli relatywnie wysokie rarity np. na Ursusy wz. 29, nie wspominając o czołgach). BTF musiałby zmienić spojrzenie na pole walki, a na to to chyba nigdy nie będzie ich stać ;/

grooby ~~>
No! Jakiej marki był tamten koń ?? ];>

26.02.2006
10:37
[171]

major major major [ Generaďż˝ ]

p-203 >>> polski lekki ciagnik artyleryjski C2P :)
jiser >>> napisalem dlugiego posta, ale mi go wcielo przy wysylaniu :(
Nie chce mi sie zaczynac od nowa:(
grooby ~~>
No! Jakiej marki był tamten koń ?? ];>

Masci, panie generale, masci :D
specjalnie dla Ciebie ----------------->

26.02.2006
11:03
[172]

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]

jiser ---> "jak ja chciałbym pójść kiedyś studiować dla przyjemności na jakiś wydział wojskowo-historyczny" - ja na historie też szedłem z idealistycznym podejściem, że tyle rzeczy się dowiem a mądrzy profesorowie przekazą mi swoją wiedze, będzie można podyskutować o taktce, uzbrojeniu itp itd więc zapisałem się na przedmiot "historia wojskowości". trwał 1 rok. same nudy.... zamiast twórczej dyskusji było czytanie z podręczników ogólnie dotępnych jak to WP zdobywało jakieś górki we włoszech czy zamykało okrążenie pod faleis. więc nie polecm studiowania dla przyjmności - wątpie czy istnieje szkoła która by spełniła twoje oczekiwania :(

26.02.2006
12:48
[173]

p-203 [ Pretorianin ]

Otórz ten c2p zakonczyl swoja bojową karierę w Finlandii :-)

26.02.2006
13:53
[174]

Scharfschutze [ Konsul ]

Guderian, chcialem zrobic to samo co ty. Zawiodlem sie niestety. Nie da sie "przyjemnie" uczyc.

Hmm to juz bylo ?--->

26.02.2006
13:54
smile
[175]

Scharfschutze [ Konsul ]

I kolejna fotka znaleziona w necie.

26.02.2006
13:55
smile
[176]

Scharfschutze [ Konsul ]

I na koniec w kwesti pojazdow plywajacych.

Nie pora juz na nowy watek :>

26.02.2006
14:09
[177]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

jiser najprawdopodobniej jest to kon Hanoverski. Byl to efekt skrzyzowania koni pociagaowych z koniami angielskimi, czyli stworzone do ciezkiej dlugiej jazdy:) konie te narodzily sie w saksoni i byly masowo uzywane przez wermacht podczas 2 wojny switowej:)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.