Azazell22 [ Civ IV ]
Sid Meier`s Civilization IV [cz.6]
Sid Meier`s Civilization IV [cz.6]
Kolejna odsłona kultowej serii gier strategicznych o niemal piętnastoletniej tradycji, zaprojektowana przez jednego z najlepszych designerów, jakich zrodziła matka Ziemia – Sida Meiera.
Nowe Możliwości w Grze
- Gra napędzana jest na silniku graficznym Gamebryo 3D firmy NDL, ten sam co napędza Sid Meier`s Pirates 2004
- Gra będzie w pełni 3D.. z możliwością przybliżania i oddalania kamerki przypominającej gre w 1 części serii
- Będzie więcej muzyki i utworów różnych twórców m.in. Bach, Bethoven i także współczesni muzycy.
- Będzie 19 cywilizacji (Egipcjanie, Grecy, Persowie, Rzymianie, Amerykanie, Arabowie, Anglicy, Mali, Aztekowie, Chińczycy, Francuzi, Niemcy, Inkowie, Hindusi, Japończycy, Mongołowie, Rosjanie i Hiszpanie), niektóre będą posiadały 2 przywódców do wyboru.
- Pojawią się tez cechy i zdolności przywódców, każdy przywódca będzie posiadał dwie specyficzne cechy (wybrane z: filozofia, duchowość, kreatywność, organizacja, ekspansja, przedsiębiorczość, handlowość i agresywność (np. Ludwik XIV będzie posiadał kreatywność i organizację a Napoleon ekspansję i agresywność). Cechy te będą wpływały na nasz kraj, np. kreatywność przyspieszy przyrost punktow kultury oraz produkcję teatru i koloseum.
- Liderzy będą posiadać indywidualne cechy osobowościowe, np. Gandhi będzie łaskawy dla słabszych nacji, natomiast Dżyngis Chan nie będzie prowadził dyplomacji.
- Barbarzyńcy będą posiadali własne miasta, ale nie będą mieć typowych cywilizacji.
- Nie będzie już tzw. "zmiany produkcji" Każda produkcja będzie utracona bezpowrotnie, to samo tyczy się cudów, nie będziemy mogli zmienić produkcji na inny cud, kiedy inna cywilizacja już zbuduje ten którego my nie zdążyliśmy. Będziemy w zamian dostawać rekompensatę pieniężną.
- Gra będzie bardziej sprawiedliwie rozdzielała surowce na starcie, przez co nie będzie już sytuacji, kiedy jedno państwo miało ich mnóstwo, a inne wegetowały bez żelaza...
- W grze będzie: 85 technologi do wynalezienia, około 102 budynków (wliczając cuda), 7 religii świata, 20 ulepszeń terenu (tartaki, kamieniołomy, fabryki, platformy wiertnicze etc..), 31 rodzajów surowców
- Nie będzie znanych z rzeczywistości ustrojów politycznych, w zamian każdy będzie mógł stworzyć swój własny ustrój, wybierając z dużego zasobu cech ustrojów politycznych. Będziemy mieć kształtowania naszego państwa na pięć sposobów w pięciu możliwych kategoriach - ustroju, prawa, systemu pracy, gospodarki i religii. Ustawienia te będą wpływały m.in. na takie aspekty naszego państwa jak: szczęście obywateli, produkcja, bogactwo i rozwój kulturalno-religijny itp.
- Bitwy zostaną uproszczone; nie będzie podziału jednostek na atak i obronę, będzie tylko ogólny wskaźnik siły jednostki. Siła ta będzie jednak powiększana lub pomniejszana w pewnych sytuacjach (np. piechota otrzyma bonus do obrony na trudnym terenie, podczas gdy kawaleria będzie mieć zwiększony atak przeciwko takim jednostkom jak łucznicy).
- Będzie możliwość jednoczesnego ataku kilkoma jednostkami w grupach; czyli np. kombinowany atak artylerii, bombowców i czołgów.
- Jednostki będą mogły atakować tylko takich przeciwników, z którymi mogą walczyć (np. pikinier nie zaatakuje samolotu).
- Jednostki będą mogły się poruszać i walczyć w grupach, a przy ty drugim, komputer sam wybierze najlepiej się nadające do danego ataku jednostki.
- Ponownie będziemy przemieszczali dyplomatów i szpiegów po mapie. Do tego dojdą jeszcze misjonarzy.
- Gra ma obsługiwać do 12 graczy w jednej grze multiplayer. Tryby gry multiplayer: tak jak dotychczas przez Internet, LAN i Play By E-mail.
- Ciekawą sprawą jest dodanie nowego trybu w grze wieloosobowej mianowicie dodano możliwość grania w czasie rzeczywistym (czyli jak w normalnej grze RTS)
- Civ4 ma być jedną z najbardziej modyfikowalnych gier jakie kiedykolwiek powstały. Modyfikacja będzie możliwa w kilku etapach: jednym etapem jest edytor świata pozwalający graczom na tworzenie własnych map i zmianę istniejących, kolejnym etapem jest edytor XML pozwalająca na edycję, usuwanie istniejących jednostek, budynków , cudów itp. lub dodawaniu nowych. Trzeci etap modyfikacji to programowanie skryptów w języku Python pozwalające np. na tworzenie zdarzeńa a czwarty etap pozwala zaawansowanym programistom na modyfikację kodu gry a także sztucznej inteligencji komputerowych przeciwników!.
Data Premiery:
USA - 25.X.05
Europa - 4.XI.05
Polska - 25.XI.05
Polskim wydawcą Civ4 jest firma Cenega. Gra została wydana w języku Angielskim przetłumaczona została jedynie instrukcja do gry (220 stron). Zawartość Pudełka z grą: Płyta DVD, Instrukcja i Plakat z drzewkiem technologicznym. Gra kosztuje w granicach 109-129zł w zależności gdzie się zamawia.. Proponuje zamawiać przez internet jest taniej.
Gre Można zamówić na stronach:
www.sklep.cenega.pl/
www.wirtus.pl
www.ultima.pl
Recenzje i Oceny Gry
Polskie Serwisy
Gry-online.pl - https://www.gry-online.pl/s020.asp?ID=3080 - Ocena: 9.5/10
gry.wp.ql - https://gry.wp.ql/core.html?filtr=1,0&x=gra,25,9870,3398,-1 - Ocena 9.6
Zagraniczne Serwisy
Gamespot.com - https://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationiv/review.html - Ocena 9.4
Ign.com - https://pc.ign.com/articles/660/660495p1.html - Ocena 9.4
Gamespy.com - https://pc.gamespy.com/pc/civilization-iv/662218p1.html - Ocena 5/5
Gamezone.com - https://pc.gamezone.com/gzreviews/r25732.htm - Ocena 9.6
Bonusweb.cz - https://bonusweb.idnes.cz/pc/recenze/c/civilization4rec.html - Ocena 92%
Wymagania Gry:
MINIMALNE:
* Windows 2000/XP with SP1 or higher
* Intel Pentium 4 or MD Athlon CPU with at least 1.2 GHZ
* 256 MB RAM
* 64 MB graphics card with Hardware T&L (GeForce 2/Radeon 7500 or better)
* DirectX 7 compatible soundcard
* DVD-ROM drive
* 1.7 GB free hard disk space
ZALECANE:
* Windows XP with SP1 or higher
* Intel Pentium 4 or AMD Athlon CPU with at least 1.8 GHz
* 512 MB RAM
* 128 MB graphics card with DirectX 8 support (pixel- and vertex shaders)
* DirectX 7 compatible soundcard
* DVD-ROM drive
* 1.7 GB free hard disk space
Problemy Techniczne z Grą
Niestety Gra Civilization IV posiada szereg problemów i bugów związanych z samym uruchomieniem gry oraz z jej działalnością ..
Problemy z kartami ATI podczas uruchomienia gry występuje taki komunikat - Failed to Initialize Renderer .. należy wejść na strone producenta https://www.2kgames.com/civ4/support_ati.htm
i na spokojnie przeczytać i gra działa.. oczywiście dotyczy niektórych osób mających karte ATI, mi naprzykład oraz wielu innym z tymi kartami nie mają tego problemu.
Resetowanie się komputera podczas gry lub zawieszanie się samej gry - niestety na to nie ma lekarstwa panowie z Take 2 pracują nad łatkami które mają w jakiś sposób ustabilizować gre..
Ja Polecam próbować zmieniać sterowniki od karty graficznej .. Podobno na starszych wersjach sterownika stabilniej gra działa.. Oraz polecam usunąć program Style Xp i ustawić na standardowy wygląd pulpitu w windowsie XP bo też słyszałem że gra przez to się resetowała
Niestety gra ma strasznie wysokie wymagania nie spełniających kryteria podanych przez take 2,
ja proponuje instalować stare sterowniki np do ATI to od 4.10 - 4.12 naprawde poprawiają płynności gry. Niestety dokładnie niewiadomo co jest przyczyną pewnie zła optymilizacja kodu.. Poprostu trzeba czekać na reakcje wydawcy lub sami gracze stworzą jakies dodatki bo wiemy dobrze że gre można łatwo modować.
Skąd Można Ściągnąć jakieś łatki, patche naprawiajace błędy w grze?
Pojawił się patch w wersji 1.09 i można go pobrać ze strony - https://www.civfanatics.com/civ4/patch/ i także znajdziemy tam informacje co takiego poprawia ten patch
Przydatne Linki
www.firaxis.com - Oficjalna strona twórców gry
www.civ4.com - Oficjalna strona CIV 4
www.civfanatics.com - Znajdziecie tam największy zbiór wiadomości i różnych dodatków ( mody, patche, ulepszenia terenów etc...) które są tworzone przez graczy.
www.apolyton.net - także ciekawa stronka na której znajdziecie wiele ciekawych informacji i dodatków
www.civ.org.pl - Najlepszy polski serwis o grach z serii civ
https://planetcivilization.gamespy.com/ - następna interesujący serwis o grach Civilizowanych
https://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationiv/screenindex.html - Wysyp Screenów z gry
https://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationiv/media.html - Wysyp Filmików z gry
( trzeba się zarejestrowac na stronie by móc cokolwiek sciągnąć, ale rejestracja darmowa )
PROŚBA DO GOLowiczów - Jeśli ktoś chce pisać komentarze o starszych częściach Civilizacji prosze przed każdym nowym postem napisać dużymi literami pogrubioną czcionką "CIV 3" np: CIV 3 ---> tekst , komentarz .... Robie to dlatego bo żeby nie było bałaganu i prosze to przestrzegać
Link do poprzedniej części wątku
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Haha. Zagrałem na mapie Tiny, poziom Noble, ale One City Challange! Myślałem, że wszyscy będą miali po jednym mieście, ale tak było tylko ze mną :P Zdobywane miasta wroga od razu paliłem, nie mogłem przejąć. Ogólnie bym wygrał, ale za późno przełączyłem się na kulture. Dopiero na 80 tur przed końcem gry i zabrakło mi paru tur, by moje miasto miała 75000 kultury :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Tutaj moje miasto z bliska :)
Azazell22 [ Civ IV ]
Cainoor --> mapa tiny wcale taka mała nie jest co nie?
grasz na modzie marble blue terren ? a miasta powiększałeś poprzez ten programik civ scal ?:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Tiny jest rzeczywiście troszkę większa, niż mi się z początku wydawało. Idealna na 3 graczy.
I tak: gram na modzie Blue Marble, ale Civ Scal nie używałem. Po prostu to drugie zdjęcie zrobione jest na maksymalnym zblizeniu :)
Szenk [ Master of Blaster ]
Ktoś tu kiedyś wspominał, że rozgrywka wydaje mu się za krótka w czwartej Cywilizacji :)
Mnie osobiście zresztą, też się zawsze wydawało - i to we wszystkich częściach - że tura trwa za długo (licząc w czasie gry); irytującym dla mnie był np. fakt, że jednostka wojskowa przechodzi z jednego krańca mojego państwa do drugiego w ciągu setek lat; za szybko zmieniały się technologie i jednostki wojskowe szybko stawały się przestarzałe itp. itd.
Pewnym remedium może okazać się tutaj pewien mod, pt. "Bigger&Longer", który daje m.in.:
Added FX-Grand(1000) mode. 1000 Turns. Tech Speed at (250%) 10% slower, Production speeds (181%) 1/5 (20%) faster, and Cultural Growth (216%) 5% faster relative to the Timeline. Turn breakdown for FX-Grand(1000)is as follows:
- Ancient: 4000BC to 1000BC now lasts 250 turns.
- Classical: 1000BC to 500AD now lasts 150 turns.
- Medieval: 500AD to 1000AD now lasts 100 turns.
- Renaissance: 1000AD to 1500AD now lasts 125 turns.
- Industrial: 1500AD to 1850AD now lasts 175 turns.
- Modern: 1850AD to 1930AD now lasts 80 turns.
- Future: 1903AD to 2050AD still lasts for 120 turns.
. Renamed all Game lengths to include number of turns in parenthesis after the name:
- FX-Grand(1000)
- FX-Epic(875)
- Epic(660)
- Normal(440)
- Quick(320)
Jako że jeszcze nie zainstalowałem nowej Ciwki, ale się do tego w bliżej nieokreślonej przyszłości przymierzam (nowy egzemplarz już czeka na półce) - mam pytanie. Czy ktoś już wypróbowywał ten mod? Czy przyjęte przez niego ustawienia są sensowne?
PS. Dyskuje i informacje o modzie znaleźć można w poniższej lince:
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Szenk ---> Wszystko, co służy przedłużeniu zabawy ma sens. Jednak dla mnie to chyba jeszcze za wczesna pora na takiego moda. Ja się dorze bawie tak jak jest. Nie gram nawet na Epic, tylko na normal. Z takim timelinem to tylko gra na Huge chyba ma sens :)
Szenk [ Master of Blaster ]
Cainoor ---> Też najpierw pogram sobie w "gołą" ciwkę :)
Z takim timelinem to tylko gra na Huge chyba ma sens
Ten mod dodaje też nową wielkość mapy:
This Mod adds two new game speeds and a new larger map size.
Game Speeds: FX-Grand(1000) and FX-Epic(875).
Map Size: FX-Huge
Tylko nie wiem, czy mój komputer udźwignąłby tak wielką mapę :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Wow. FX-Huge? :)
Dobrze, że mam 2GB, bo byłoby krucho. Heh.
Szenk [ Master of Blaster ]
To ja ze swoimi 512 mogę sobie jedynie pomarzyć o grze na takiej mapie, albo zaopatrzyć się w grubą książkę, w oczekiwaniu na koniec tury :D
Azazell22 [ Civ IV ]
FX-Huge map hehe wow ale i tak huge, large, standard - wystarczą mi i to na długoo :) a zapewnie za pare dni, może pare miesięcy pojawi sie prawidłowy patch który spowoduje że gra będzie smigać na huge nawet na komputerach starej klasy...
albo będą takie specjalne mody które zmienią grafike i kod gry :) trzeba czekać
ja osobiscie narazie wole grać w gołą civke i jest mi z tym dobrze
Azazell22 [ Civ IV ]
ja jak testowalem na 1gb ramach max odkryty teren i poprostu wszystko zaawansowane to szybko ładowało tury ;) o wiele szybciej niz max odkryty teren ( i najwiekszy ) w Civ 3 ...
no ale niestety wtedy denerwuje mnie spadek plynnosci przy przesuwaniu kamery spada FPS do 20
Szenk [ Master of Blaster ]
Czyli mam rozumieć, że większość z Was testuje jeszcze podstawkę, a modzić się będzie potem? :)
Azazell22 [ Civ IV ]
tak dokładnie tak :> jak odkryje całą esencje gry i poznam każdy jej szczegół i może wtedy zacznie mnie denerwować coś to znajde specjalny mod i zainstaluje sie :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Szenk ---> Dokładnie tak :) Z modów mam wgranego jedynia moda graficznego. Ogólnie gram na standardowych zasadach. Raz tylko grałem w scenariusz "Greckie Podboje" ;)
Szenk [ Master of Blaster ]
Dobra. W takim razie spokojnie sobie poczekam na opinię o tym (i o innych) modzie. Zanim ja się wezmę za podstawkę i rozgryzę ją choć w połowie, Wy już pewnie dawno będziecie mieć za sobą dziesiątki modów :D
A propos - na ukończeniu (znaczy: na etapie chyba późnej, grywalnej, bety) jest już także mod wprowadzający Polaków do rozgrywki :)
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-11-30 13:41:37]
Azazell22 [ Civ IV ]
Co daje ten patch 1.09 jakis Direct2drive?? został wydany 10mb mógłby ktoś sie dowiedziec>?
garrett [ realny nie realny ]
Szenk, na początek epic zupełnie starczy :)
Szenk [ Master of Blaster ]
garrett ---> Oki :)
Azazell ---> Też mnie to zainteresowało. Fakt takiego pacza znalazłem na jednej ze stronek ze wstępniaka. Z angielskim jestem na bakier, ale wyczytałem, że to pacz do jakiejś Direct2Drive version of Civilization IV. Może ktoś to wyjaśni? :)
Aha - jeszcze jedno pytanko. Jak paczowaliście gierkę? Ręcznie? Czy korzystaliście z funkcji update'owania w menu (przynajmniej w instrukcji napisano, że jest taka funkcja, która sprawdza, czy są nowe wersje gry).
garrett [ realny nie realny ]
ręcznie, zadnych problemów
J0T [ Konsul ]
ja patchowalem recznie i wszystko mi ladnie wskoczylo, bez bledow, update pokazuje sie jako 1.09 tylko mi ustawienia ekranu i gry przestawil do domyslnych ale to nie jest jakis wielki problem mysle ;)
ja mam pytanie dotyczace speeda epic, czym sie rozni od normal bo nie za bardzo mam czas zeby intrukcje przegladac :/ a grac by sie chcialo :D na razie gralem na normal i po 2 godzinach mam 1600 rok to moim zdaniem ciut za szybko
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Ja do patch'owania użyłem funkcji z głównego menu w grze.
Azazell22 [ Civ IV ]
Powiem krótko TA GRA JEST REWELACYJNIE CUDOWNA :PP :)
poprostu coś wspaniałego im dłużej gram tym bardziej mi sie podoba.... klimat nie ziemski !!!
Gram na mapie huge i chyba 8 civek ale moge sie mylic ... gram Rzymianami na poziomie Warlord i no niezłe tereny dostałem pod ręką nawet ale też sporo Tundry jest .. nagle sąsiad Hiszpanie wypowiedzieli mi wojne chyba dlatego że są ostatni w/g rankingu a ja pierwszy.. i niewiem ale wydaje mi się ze komputer zorientował się żę mam niewiele wojska wiec przystąpił do wojny atakował mnie spearmanami i łucznikami oraz jeszcze jakąś jednostką.. więc widocznie niespodziewali się że tak szybko będe produkował wojsko :) mam gdzieś z 10miast i prawie w kazdym zacząłem produkować Pretorianów ( atak 8 ) niezłe jednostki ... ale niestety chamy zajeli mi stolice bo żle dbałem o nią cóż odbiłem i zemsta bywa słodka:P zacząłem wszystkich wybijac i zdobywać ich miasta z 7 miast zdobyłem cięzko nawet było ale nie dali rady ..mój szturm pretorianów okazał się niesamowitą sprawą:) nawet prosili o pokój ale z wiadomych przyczyn nie zgodziłem sie:) no wojna trwała z 200lat chyba od 1100 AD -1330AD jakoś tak....
jako pierwszy wynalazłem hinduizm i ludzie zadowoleni i duzy przyrost bonusów oraz punktów ...
i mam około 20 miast teraz
----------
gra naprawde jest cudowna .... ale już to pisałem ..
no denerwuje mnie to że po czasie troszke spada plynnosc gry przy przesuwaniu ekranu ( spada w niektórych miejscach FPS do 18-20 ) no ale trzeba za sejwowac wyjsc z gry i wejsc znów i znów jest idealnie ,,
też zauwazyłem że gra przy za ładowaniu gry potrafi sie zawiesic i wyskoczy błąd żę coś tam exe spwoodwał błąd ;/ ale to na szczęście bywa tylko przy pierwszych ładowaniach gier
DarkStar [ magister inzynier ]
gra jest cudowna na warlordzie:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Dla tych, co uważają, że gra jest za krótka: proponuje zagrać Wam w scenariusz Earth IceAge. Gra się na dokładnie takich samych zasadach co normalnie, ale zaaczyma się w roku 20000 BC :P
DarkStar [ magister inzynier ]
etam:) na epic sie dluzy:)
jakie mapy lubicie najbardziej? dla mnie inland_sea jest debesiciak:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Ja lubie "zwykłe" kontynenty. Są takie trzy na mapce, na każdym z trzy cywilizacje i jest gites :)
DarkStar [ magister inzynier ]
jak stoja surowce na takim kontynencie?
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Najczescie ktoregos zawsze brakuje, wiec ciezko jest zamknac sie i nie "wychodzic" na swiat. Trzeba miec opracowany plan ekspedycji w celu szybkiego zdobycia i utrzymania jakiegos wrogiego miasta ;)
DarkStar [ magister inzynier ]
takie kontynenty musza ograniczac inwazje wrogich cywilizacji. zauwazylem, ze komputer nie buduje za duzo lodek:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
DarkStar ---> Ograniczają i to znacznie. Albo wojna sprowadza się do wysłania na Ciebie 2,3 okrętów i potem 20 tur bez żadnej akcji. Tutaj AI kuleje. O ile jeszcze mają w miare ok rozbudowaną flote okrętów typu"battleship", o tyle w transportowcach przenoszących jednostki są dosyć marni.
Zupełnie inaczej jest na jednym kontynencie - Pangea. Tutaj to jest tzw Total Anihilation :P
DarkStar [ magister inzynier ]
to samo na inland. komputer bardzo chetnie wykorzystuje open borders, inwazja droga ladowa to bez mala kilkadziesiat jednostek, natomiast morzem wysyla ze dwa transportowce z kilkoma wojskami.
szkoda, lubie zabawy na morzu, ale nie lubie wysp:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
DarkStar ---> raz rozegrałem gierke na archipelagu, tzn był same wysepki na 2,3 miasta max. I tak cała mapa. Lol, jak to śmiesznie wyglądało :) Dopiero wtedy doceniłem jednostki morskie, których wg mnie jest za mało i powinno być więcej. Już w Civ 3 był np bardzo fajny AEGIS Cruiser.
Na takich mapkach w końcu przydają się lotniskowce i Marines ;)
edwinos [ Centurion ]
Witam @ll
Chciałbym sie podzielić z wami takimi oto uwagami jesli chodzi i szybkość ładowania gry z 'sejwa'.
Gram na dwóch kompach (praca....hehe.....i dom oczywiście)
W pracy karta graf. Radeon Sapphire 9200SE 128 MB - bleeh
W domu graf. Nvidia Gforce 6600GT Gigabyte 128 MB
Stwierdzam, że w pracy, choć oczywiście gram na średnich detalach (aha...w obu kompach 512 MB pamieci) - to grami mi sie o wiele łatwiej, szybciej.
Często muszę w pracy (na Radeonie) korzystać z opcji Alt-Tab i powrót do gry jest szybszy....w domu choć grafika jak mówie jest OK (GForce 6600GT), ale czas na załadowanie gry, to nieraz do 5 minut.
Ktoś ma podobnie...podzielcie się swoimi opiniami...
Azazell22 [ Civ IV ]
Cainoor i Darkstar --> ale przecież gra jest tak zrobiona że można stworzyc mod gdzie będzie jednostek morskich o wiele więcej... więc nie ma się co przejmować... tak samo z AI kompa może nie jest najcudowniejsze i ma błędy ( nieznam gry gdzie AI byla by idealny) ale można ulepszac AI wiem ze po nowym roku ma wyjsc łatka ulepszająca AI jakiegoś znanego autora który też ulepszal w Civ 3 ..
Edwinos --> zainstaluj do GF 6600 stery 81.89 bodajże jakieś najnowsze i zobaczysz rezultaty
cejot [ Pretorianin ]
Tez jestem fanem Civ - ale slysze twierdzenia ze IV cz ma duzo bugow i jest niestabilna.
Czy warto wiec kupowac orginal teraz czy lepiej czekac na poprawiona wersje
Jakie parametry powinien miec komp zeby gra chodzila.
Mimo ze mam niezly sprzet to jednak niechcialbym mieszac w systemie
Azazell22 [ Civ IV ]
Cejot to zalezy poprostu Civ 4 może jest nie stabilna i ma bugi tedhniczne ale dla jej klimatu i jej wspaniałości warto zainwestowac te 100zl .. naprawde polecam]
ja mam A 64 3000, 1GB RAM, X600 pro .. i chodzi plynnie dopiero przy iodkytej mapie na najwiekszej potrafi troszke przycinach ale to już sama koncówka
zależy napisz jaki masz sprzet
edwinos [ Centurion ]
hmmmm....
Mam najnowsze sterowniki 81.95
Zainstalowałem też patch 1.09
no nic...bede czekał na świeże informacje, które miejmy nadzieje rozwiążą problem
cejot [ Pretorianin ]
24 Azazell22 [ Generał ] -->
Mam procesor Celeron 2,8 Mgh - 512 Ram -karta Ge Force 120 Mg
Monitor LCD 17
system XP SP2
czy to wystarczy
Cainoor [ Mów mi wuju ]
cejot ---> Warto :)
Do gry wystarczy. Jednak na czas ładowania będziesz musiał trochę czekać (wina 512MB RAMu), a grafika to zależnie od tego GF, jednak powinno być ok.
edwinos ---> Myślę, że jest to kwestia Twojego RAMu. Btw nie podałeś procka, jaki masz w pracy, a jaki w domu.
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-01 11:59:05]
edwinos [ Centurion ]
W pracy mam:
- Celeron 2,66 GHz
- 512 MB RAM
- i Radeon 9200
Dom to:
- Athlon XP 3000 2,17 GHz
- 512 MB RAM
- GeForce 6600GT
i tez sądzę ze to moze byc ten nieszczęsny RAM, choc jak mówie w pracy i w domu mam tyle samo pamięci...a gry chodzą zauważalnie inaczej jeśli chodzi o szybkość ładowania, czy to powrotu z paska zadań........
Cainoor [ Mów mi wuju ]
edwinos ---> Hmm. I na obu masz taki sam system jak mniemam, Windows XP?
To naprawdę może być kwestia RAMu. Czy jest np. DDR266, czy może DDR333. Wtedy byłby inny czas dostępu do pamięci itp.
Ja mam podobnego proca (AMD 64 3000+, 2GB RAM, GF6800) i mi Civ 4 śmiga bez najmniejszych problemów. Nawet na mapce Huge pod koniec gry. Czas ładowania to od paru sekund, do max 30.
Azazell22 [ Civ IV ]
Cainoor też tak mam ze od paru sekund na koniec gry w mapce huge ładują sie tury ale az 30sekund? umnie max z 15sekund ale moge sie mylic ale mniejsza o to
Azazell22 [ Civ IV ]
niee to raczej tez nie ram mam kolesia co ma 512 i nie wgrywa mu sie takdługo .. jaki masz dysk ?? i ile swapu wolnego na systemowym
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Ja mam przyzwycajenie z GOTM z CivFanatics, że nie wczytuje za często gierki :)
Dlatego mi to nie przeszkadza hehe
edwinos ---> Azazell22 też ma dobry pomysł. Dysk, SWAP file, to wszystko może mieć wpływ na dszybkość.
edwinos [ Centurion ]
no.. w domu lukne na ustawienia i dokladnie Wam napisze...w pracy SWAP na dysku C =512-512 (stałe ustawienie).
Mam tu co prawda wiecej wolnego miejsca na C, bo ponad 1 GB...w domu tego jest cos <500 MB.
Popoludniu lub wieczorem napisze jak dokladnie przedstawiaja sie sprawy jesli chodzi o swap i dysk.
J0T [ Konsul ]
zapytalem sie wczesniej juz ale przeszlo bez echa :) moze mi ktos napisac jaka jest roznica w dlugosci rozgrywki pomiedzy epic a normal ?
co do mojego kompa to athlon xp 1600+, 512, radek 9600 pro. i smiga mi bardzo dobrze. pare rzeczy na medium ustawilem, niewielka roznica w wygladzie na 1 rzut oka. poza tym w civce nie chodzi akurat o grafike najbardziej. ja np lubie jeszcze sobie pociac od czasu do czasu w sid meiers gettysburg:) bardzo mi sie nadal grafika tam podoba :D
Azazell22 [ Civ IV ]
1GB najlepiej 2 GB wolnego miejsca na partycji systemowej i tam gdzie civka jest zainstalowana..
JOT jest róznica taka ze normal posiada chyba z 440 tur a Epic 600 ? jakos tak no i co za tym idzie dłuzsza rozgrywka i dłuzej produkuje się wszystko...
oczywiscie prosze nie mylić z pojęciem zakonczenia rozgrywki .. po zakonczeniu tych tur zostanie przyznane zwyciestwo któremuś narodowi ale grać można dalej :>
J0T [ Konsul ]
Azazell dzieki :) a jest to opisane gdzies w instrukcji ?
Szenk [ Master of Blaster ]
J0T ---> Jestem właśnie po przejrzeniu instrukcji i... tak, jest opisane, chociaż bez szczegółów w rodzaju ilości tur w poszczególnym rodzaju rozgrywki :)
PS. Dzisiaj sobie zainstalowałem Civkę, tak, żeby sprawdzić czy chodzi. Wgrałem też pacza, zacząłem tutorial - ale chyba z niego zrezygnuję, za dużo czytania po angielsku :D
Chodzi mi o to - czy ja nie zauważyłem takiej opcji, czy też Civka instaluje się tylko dysku C?
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Szenk ---> Przegapiłeś. U mnie jest na D :)
J0T [ Konsul ]
Szenk: aha to dzieki :) bo myslalem ze cos wiecej jest a tak to oszczedziles mi przegladania....mysle ze roznica w tych turach mi starczy na razie a pozniej moze mod spowolniajacy gre albo ice-age :D co do instalacji ja mam na dysku D: np. a jak to bylo w opcjach to nie pamietam bo mam juz jakis czas :)
Szenk [ Master of Blaster ]
J0T ---> O jednym takim modzie wspominałem wcześniej - nawet linkę podałem, jakbyś był zainteresowany :)
A z tymi dyskami - co ślepemu po okularach :/
Nie chce mi się jeszcze raz instalować Ciwki. Dobrze, że na C mam jeszcze trochę miejsca :)
Azazell22 [ Civ IV ]
troche zawiodłem sie na instrukcji mogli coś więcej szczegółowo opisać chociaz eh niewiem sam już .. nie czaje zabardzo nadal Religii...jak wyglądają bonusy jak sie ma swięte miasto hinduskie? gdzie mozna wyczytać?? bo oprócz punktów to nic wiecej nie zauwazyłem :>
garrett [ realny nie realny ]
religie dają te same bonusy, tzn niczym się od siebie nie różnią
artaban [ swamp thing ]
Szenk --> To ostatnio dość popularny patent. Masz do wyboru instalację expresową i zaawansowaną. Wybór dysku masz tylko w tej drugiej.
Ze swojej strony muszę nadmienić, że na Bartonie 2500+, 1 GB RAMu i GF Ti 4200 granie na mapie large ma sens tylko jeśli widzisz maksymalnie połowę mapy. Potem zaczyna się ślamazarzyć, ślamazarzyć i zdycha. Jeżeli np. odkryje się dużą część mapy poprzez wymianę (a więc w jednym momencie) - można spokojnie pójść i zrobić herbatę :)
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-01 14:28:28]
Szenk [ Master of Blaster ]
Azazell ---> No, niestety, instrukcja nie była pisana pod kogoś, kto nie zna za dobrze języka angielskiego. Chodzi mi o to, że w paru miejscach po bardziej szczegółowe informacje odsyła do Civilopedii (i tam pewnie znalazłbyś konkretniejsze informacje na interesujący Cię temat), z czego ja - z racji słabszej niż lepszej znajomości angielskiego - będę korzystał raczej rzadko :)
Chociaż i tak jestem mile zaskoczony zawartością instrukcji, np. tabele w dodatku (opis każdego budynku, rodzaju pola, cudów, opcji polityki wewnętrznej itp. itd. :)
Wydaje mi się, że w poprzednich edycjach instrukcje do Cywilizacji były pod tym względem bardziej skąpe w informacje :)
A co do wpływów religii: na pewnym forum polskiej stronki o Civ (wymienionej zresztą we wstępniaku) jest cały topik temu poświęcony, gdzie gracze starają się o podsumowanie dotychczas zdobytych doświadczeń i obserwacji dotyczących tego zagadnienia :)
Aaaaa, dzięki artaban. Już zacząłem myśleć, że z moją zdolnością obserwacji i uwagą jest coś nie tego :)
Gdzieś wyczytałem, że dla stabilniejszego działania gry, lepiej zastosować instalację ekspresową - więc tak zrobiłem :)
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-01 14:30:32]
Azazell22 [ Civ IV ]
Szenk --> fakt że miło widzieć opis jednostek, budynków i przeróznych tabelek w originale :)
tak se mysle czy te AA widać w grze? włączałem i żadnej róznicy nie widziałem hm
majka [ Dea di Arcano ]
Yes!...yes!...yes!...pokonałam ich...całkiem kulturalnie :DDD
Jeszcze w końcówce francuzi próbowali mi zniszczyć moje enklawy kultury ale byli za słabi na moją armię ;)) aby rozgrywka przebiegała tylko w kierunku kultury, wyłaczyłam wszelkie inne możliwości zwycięstwa.
Teraz popróbuję na trochę wyzszym poziomie niż "noble"...zobaczę jak mi pójdzie :)
Azazell22 [ Civ IV ]
ja gram na large albo huge nei pamietam i kurcze nie jjest łątwo .. zrobiłem blad po podbiciu Hiszpanów ( oni sami zaatakowali ) malem duzo terenów bardzo duzo .. nagle amerykanie graniczyli zemna po prawej stronie ( Niebiescy ) i spytali sie czy pomoge im w wojnie z francuzami.. nie zgodziłem sie to kilka tur pozniej sami wypowiedzieli sobie wojne wiec moje panstwo okazalo sie wielka bitwa między tymi dwoma krajamu ( francja po lewej ze mną graniczyła ) i co najgorsze zaraz Montuzema mi wypowiedział wojne wrrr zabrał mi 3 miasta bo mialem slabo chronione i teraz masowo tworze Knightów prawie w kazdym miescie . zobaczymy :) jak to będzie
Poziom Warlord
Azazell22 [ Civ IV ]
jest ktoś chętny do dołączenia do grupy na forum civ.org.pl w celu przetłumaczenia gier? zapraszam tu
Zyga [ Urpianin ]
Azazell22 ---> Podobno Cenega jednak szykuje lokalizację.
Ale lepiej na to nie liczyć i nie przerywać swojej pracy :)
Imix [ Generaďż˝ ]
Ta gra jest... beznadziejna... Przez nia chodze spac bardzo pozno, a potem rano musze wstac i mi sie nie chce... Dobrze ze dzis sobota :))
Przeszedlem ja juz 2 razy Grakami i Wlochami, teraz przchodze trzeci raz Ruskimi. Generator map jest ok i kazda rozgryuwka jest inna, tym bardziej jak sobie zmienimy typ mapy np teraz gram na archipelago i zupelnie ineczej trzeba kombinowac.
Mam do was jednak pytanko... Gral ktos na modzie dostepnym na www.civfanatics.com o nazwie European Empires Mod? Jestem ciekawy jak sie gralo. Bo z tego co widze to jest opracowana juz mapa naszego realnego swiata :))
Pozdro
Zyga [ Urpianin ]
Generator map, to było coś co wymyślono w stajni MikroProse (nie wiem jaki był w tym udział S. Maiera ale podejrzewam że znaczny) i był znakiem charakterystycznym jego gier.
Taki generator oprócz 1 Civki miały również Master of Orion 1, Railroad Tycon i Master of Might & Magic (nie pamiętam jak było z Pirates).
I był to jeden z największych wynalazków w historii gier. Przyczynił się walnie do sukcesów tych gier.
Azazell22 [ Civ IV ]
brakuje osób które by przetłumaczyły te pliki:
CIV4GameText_Civilopedia_Bonuses.xml
CIV4GameText_Civilopedia_CivicsReligion.xml
CIV4GameText_Civilopedia_Concepts.xml
CIV4GameText_Help.xml
CIV4GameText_Strategy.xml
pozostało tyle do plików do przetłumaczenia..
bo inne już zostały wybrane.
jest ktoś kto umie angielski i móglby podjąć tego wyzwania?:)
Romanujan [ Konstruktor Katapult ]
Coś dla fanów piosenki z menu gry:
Kiedyś widziałem tutaj kilka pytań dotyczących piosenki "baba Yetu". Tu jest ciekawa strona na jeje temat... (Ja aż wstałem z krzesła z wrażenia).
DarkStar [ magister inzynier ]
o kurcze, oni spiewaja "Ojcze nasz"! nie mam pytan jak pieknie mozna wyrazic ta modlitwe
MP-ror [ Generaďż˝ ]
Romanujan --- wielkie dzięki za tego linka. A swoją drogą gdyby wybierano hymn planety Ziemia głosowałbym na Baba Yetu. W tym utworze czuć jak cholera ducha naszej cywilizacji. Od plemiennych przyśpiewek do klimatów operowych.
tedorrr [ Konsul ]
DarkStar------> popieram
Imix [ Generaďż˝ ]
Tak muzyczka z menu jest zajebista, zgadzam sie z powyzszymi opiniami na jej temat, jak ja pierwszy raz uslyszalem bylem pod wielkim wrazeniem, chyba najlepsza piosenka w grze ever :))
Ja jednak nie o tym chcialem... Grajac zauwazylem, ze gra robi cos takiego jak autosave i mam pytanie, bo los chcial, ze gralem sobie udanie jak nigdy wczesniej, ale nie zrobilem wlasnorecznie zadnego save'a a przed chwila mi gierka sie wysypala... Jest jakis sposob zeby kontynuowac rozgrywke? To juz drugi taki przypadek i w leb bierze kilka godzin grania... To mnie zaczyna zniechecac :|
Pozdro
Peleque [ Generaďż˝ ]
Gra tworzy w moich dokumentach swoj katalog a w nim \Saves\single\auto - i tam znajdz ostatni zapis
artaban [ swamp thing ]
Imix --> Dokładnie tak, jak pisze Peleque. Prawdopodobnie po kliknięciu "Load game" nie zauważasz plusika obok katalogu \Saves\single\, który to plusik rozwija listę podkatalogów.
Azazell22 [ Civ IV ]
muzyczka naprawde jest piękna trzeba przyznac Baba Yetu ( Ojcze Nasz ) hmm ciekawe :)
Szenk [ Master of Blaster ]
I po co zaczynałem grać w tę Cywilizację?
Przez nią nie ma szans, żebym w najbliższym czasie dokończył Still Life'a :/
Na razie ukończyłem kampanię na najniższym poziomie, żeby rozpoznać się "co i jak". A teraz zacząłem od podniesienia trudności o poziom wyżej i zwiększyłem mapę na dużą. Słaba znajomość angielskiego nie przeszkadza aż tak, jak się bałem, chociaż nie wszystko chce mi się czytać, przez co niektóre niuanse rozgrywki pewnie mi umykają, a niektóre rzeczy robię "na czuja", albo korzystając z doświadczeń z Cywilizacji 2 :)
Zastanawiam się jednak nad zainstalowaniem tego moda wydłużającego. Tę pierwszą kampanię skończyłem po 11 godzinach gry (można sprawdzić czas gry w jednej ze statystyk) z 10 miastami. Irytuje mnie fakt, że zanim wybuduję jakąś jednostkę, jest ona już często przestarzała. Brak mi pogrania trochę w danej epoce historycznej - bez ciągłego gnania do przodu z wynalazkami.
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-05 14:32:27]
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Szenk ---> Zagraj sobie w moda Greece Time czy jakoś tak. Będziesz miał doczynienia tylko z tamtą epoką :)
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
Chyba nie jestem fanem... Pograłem jankesami, wybudowałem wszystko, co się dało, wybiłem 4 cywilizacje i wygrałem "time victory". Oczywiście na niskim poziomie. Który poziom jest najbardziej zbalansowany - taki, na którym da się grać do końca? Na zbyt niskich szybko uzyskuje się dużą przewagę nad wrogami a gra przypomina kopanie spaniela. Na wysokich właściwie też, tylko zmienia się spaniel... Po wybudowaniu większej ilości miast micromanagment staje się dość uciążliwy. Właściwie te same wrażenia miałem po wszystkich poprzednich Civkach. Nie to, żebym narzekał, ale po pierwszym zachłyśnięciu się nowościami trochę mi przeszło.
Szenk [ Master of Blaster ]
No, mnie chyba jeszcze daleko do gladiusa - na razie Civka mnie cieszy :D
Jak się zmienia ilość cywilizacji występujących w danej kampanii? Przez Play Now nie znalazłem takiej opcji, a w Customized niby dałem niektórym AI closed - ale to działa chyba tylko w multi, a nie w singlu - zostawiłem tylko dwie cywilizacji kompa, a nadal jest siedem.
garrett [ realny nie realny ]
Szenk -> w pracy siedzę, civki brak i i nie pomogę ale w singlu na pewno można bo sam zmieniałem
Imix [ Generaďż˝ ]
Szenk ---> Ilosc przeciwnikow na pewno da sie zmienic w custom campaign
Dzieki chlopaki za te autosavey, za kilka godzin skoncze civke 4 raz :))
artaban [ swamp thing ]
Szenk --> Jeżeli zostawiłeś dwie to powinny być dwie :) Zwróć uwagę czy po pozostawieniu owych dwóch nie zmieniałeś wielkości planszy. Jeżeli nawet wróciłeś do poprzedniej wielkości - komputer i tak ustawia w międzyczasie defaultową ilość przeciwników.
Szenk [ Master of Blaster ]
Dziwne - ilość cywilizacji wybierałem na samym końcu, nic już potem nie zmieniałem.
Może coś jednak przegapiłem, albo nie tam zmieniałem, gdzie trzeba :/
Cainoor [ Mów mi wuju ]
gladius ---> Myślę, że dla Ciebie odpowiedni będzie poziom Noble. Nie ma żadnych plusów dla Ciebie i minusów dla wroga. To jest ten poziom podstawowy. Co do jakości rozgrywki: dużo zależy od rodzaju mapy. Jeśli jest ona Duża lub XXL to wiadomo, że micro z czasem schodzi na dalszy plan. Mapa Tiny, predysponuje właśnie graczy lubujących się w dobrym micro.
Możesz wybrać bardzo ciekawą mapke Inland_Sea (coś jak Morze Śródziemnomorskie), albo wyłączyć niektóre sposoby zwycięstwa (na wyższych poziomach komp lubi szybko dojść do Space Ship Victory:).
Jeśli gierka już teraz zaczyna Cię nudzić, to proponuje zrobić sobie przerwę. Nie ma co się dobijać :) Civ 4 to taka gra, do której swobodnie można wrócić za miesiąc i być może dopiero wtedy Cię bardziej wciągnie.
przypadkowy [ Pretorianin ]
no to jestem w okolicach naszych czasow (rocznik 1820 bo wszystko szybciej poszlo) i wlasnie zauwazylem nastepujace mankamenty.
a)sprawa z wyborem dowolnych praw a nie ustrojow byla fajna. tylko wg mnie nie zrobiono tego poprawnie.w rezultacie np nie czuje sie jakis diametralnych roznic. a np fajnie by wybrac cos jak faszyzm, komunizm albo dyktature religijna. dosc smieszne ze emancypacja wg mnie jest bardziej pro-wojennym prawem niz ustroj nacjonalistyczny (za kase znacznie lepiej budowac armie niz jako draft). nie rozumiem dlaczego np w nationhood nie moznaby przyspieszyc budowy armii za pieniadze (???). Poza tym przylozono wg mnie za mala wage do rozwiazan ustrojowych ktore sie nie lubia - np jak wolny rynek vs komunizm, wolnosc slowa vs teokracja. Tyle ze przy takich symbolicznych roznicach nie ma o czym mowic. Niektore rozwiazania ustrojowe np powinny siebie eliminowac (np panstwo teokratyczne wg mnie powinno eliminowac mozliwosc wolnosci slowa etc). Jednym slowem - pomysl swietny ale nie wykorzystany.
b)szkoda ze np nie wprowadzono charakterystyki religii - np panstwo islamskie mialoby tendencje do militaryzmu i nawracania innych na sile a konfucjanizm pomagalby w rozwoju nauki i gospodarki albo cos takiego
c)calkowity brak wojen religijnych - wg mnie np panstwa teokratyczne o tej samej religii panstwowej powinny sobie bezwzglednie albo przynajmniej o wiele czesciej przychodzic z pomoca. w ogole po prostu wg mnie za slabo autorzy polaczyli rozne zaleznosci miedzypanstwowe. w rezultacie najlepszym czynnikiem aby inni nie wypowiedzieli nam wojny to jednak nie sprawna dyplomacja ale silna armia.
d)pewne czynniki wplywajace na stosunki miedzy panstwami powinny np po ilus latach przechodzic do czynnika "historycznego" a nie dzialac tak samo jak wczesniej. mialem wojne z rzymianiami. byli oni skumplowani z niemcami. wojna miala miejsce 2 tysiace lat temu. obecnie na stosunki miedzy mna (Ameryka) a Niemcami caly czas wplywa sprawa ze zaatakowalem ich przyjaciela. Przeciez to bzdura. Nie ma mozliwosci (a przynajmniej ja niezauwazylem) naprawy takich stosunkow. A moznaby po prostu dodac proste +1 w stosunkach za co np trzebaby zaplacic albo cos zaoferowac. tymczasem jak sie stosunki popsuja to naprawa ich jest diabelnie trudna. to glupie wg mnie.
e)brakuje paktow wojskowych na ksztalt sojuszow XX wiecznych jak NATO albo Uklad Warszawski. Zawierajac zas sojusz defensywny z jedna cywilizacja psujemy sobie uklady z innymi (glupota - malezyjczycy zawarli uklad obronny z persami. jesli np ja zawarlbym z persami to i tak pogorsze sobie stosunki z malezyjczykami mimo ze oni taki uklad z persami tez maja)
f)za mala rola szczegolnie w czasach nowozytnych czynnikow takich jak kto zaatakowal a kto sie broni.wg mnie np w krajach o ustrojach zblizonych do demokracji powinno byc znacznie bardziej zaakcentowane parcie do obrony napadnietego i do pogorszenia sobie stosunkow agresora z reszta swiata.
g)chyba za mala rola ropy naftowej i troche za malo jednostek - ale z ta ropa to nie wiem jakby sprawe rozwiazac.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
przypadkowy ---> Trudno się z Tobą nie zgodzić.
W niektórych sprawach autorzy pewnie nie mieli czasu (za małe zróżnicowanie ustrojów, +/- dyplomacji), w innych kierowała nimi polityczna poprawność (religie). Niektóre z tych rzeczy być może poprawi jakiś patch, lub dodatek. Z innymi niestety trzeba jakoś żyć :)
Peleque [ Generaďż˝ ]
Dokladnie tak Cainoor - na dodatku tez trzeba zarobic a zeby tak sie stalo musi on wniesc do podstawy co najmniej tyle co play the world czy conquests :)
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
Jest mod "religijny" zmieniające charakterystykę religii. Np. hinduiści nie dostają bonusów +food za krowy, krowy za to generuję zadowolenie :D
Aragorn [ Legionista ]
Spoxik gierka. W CD-ACTION dostała bardzo dobrą ocenę. Nieźle, nieźle. Oprawa wideo poprawiona mega-widocznie i audio też zostało ulepszone. Wszystko oprawione tym idealnym klimatem. Hmm spox. Gra jest warta swojej oceny. Ja jej daje z czystym sumieniem <10>.
Szenk [ Master of Blaster ]
Przypominam się z pytankiem - jak regulować ilość cywilizacji kierowanych przez kompa w singlu?
Jako że widocznie jest to dla mnie problem egzystencjalny, poproszę o dokładne, łopatologiczne wyjaśnienie tej kwestii (może wtedy dojdę do tego, co robię źle, albo czego nie robię) :D
DarkStar [ magister inzynier ]
Szenk --->
single player ---> custom game
tam wybierasz sobie wszystko, jezeli chcesz miec mniej konkurentow, to zamiast ai wybierasz closed.
finito:)
Szenk [ Master of Blaster ]
No to, kurde, tak zrobiłem :/
No nic - skończę tę kampanię i spróbuję jeszcze raz :)
PS. Ha, druga kampania i pierwsza wojna :D
Ale kijowo się zdobywa miasta :/
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
Czy mi się wydaje, czy nie ma już tych fajnych dyplomatów, którymi można przekupywać obce wojska i miasta?
Szpiedzy są do niczego :(
Cainoor [ Mów mi wuju ]
gladius ---> Nie ma już. Jednak w Trójce też zarzucono pomysł przekupowania jednostek. Szpiedzy są dosyć przydatni, jeśli chodzi o sabotowanie prac nad statkiem kosmicznym. Raz mi tyłek uratowali :)
Szenk [ Master of Blaster ]
Czyżby - z braku jakichkolwiek wzmianek w tym wątku o modach - mogę sądzić, że nikt jeszcze nie modzi?
Jak przeglądam forum na "fanatykach", to aż mnie coś świerzbi i korci, żeby jakiś modzik wypróbować - tyle tego jest: i nowe jednostki, i nowe budynki, i nowe usprawnienia terenu, i nowe cuda itp. itd., że już o nowych grafikach nie wspomnę.
Aż szkoda, że w grze można korzystac na raz tylko z jednego moda. Chociaż - z drugiej strony - może to i lepiej, nie zrobi się wtedy miszmasz :)
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-08 16:20:10]
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Szenk ---> Modowanie to super sprawa. Narazie mam wgrane tylko mody graficzne, ale już niedługo zaczne bawić się we wszystkie inne. Nie wyobrażam sobie ciągle młócić w standardową wersje :) W końcu wszystko może się znudzić, a niektóre aspekty w moim przekonaniu są przez mody poprawiane.
Szenk [ Master of Blaster ]
Cainoor ---> Mogliby zrobić parę większych modów, a nie tak się rozdrabniać. W ten sposób człowiek się czuje jak ten przysłowiowy osiołek, któremu w żłoby dano :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Jestem pewien, że powstaną takie mod-packi. Tylko trzeba jeszcze dać moderom troche czasu :)
mike1980 [ Centurion ]
Mam pytanie:
Czy ktoś może wyjaśnić mi opcję w Custom menu: "Permanent war or peace". Napis niby mówi sam za siebie (wszystkie civ są przez całą grę w stanie wojny bądź pokoju ze sobą), ale niestety zawsze w moich grach wypada pokój. Z tym ustawieniem zaczynałem grę kilkanaście razy i zawsze był "permanent peace". Kombinowałem z ustawieniami innych opcji (typu "always war", "always peace" ale to też nic nie dało").
Cainoor [ Mów mi wuju ]
mike1980 ---> Hmm. Zaraz to sprawdzę u siebie i dam Ci znać co wynika z moich eksperymentów :)
[edit]
Samo Permanent War or Peace też dało mi Peace i niemożność zmiany.
Jednak samo Always War powoduje, że wróg od razu wypowiada Ci wojne i nie możesz z nim w ogóle pogadać.
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-08 22:40:11]
Szenk [ Master of Blaster ]
Zdecydowałem się w końcu - dla ubarwienia nieco rozgrywki - na zainstalowanie z pierwszego moda. Mój wybór padł na Lost Units Mod. Oto, co daje:
-----------------------------------------------------
Changes from the original game:
New Units
(Note: Most units have just a different texture and not a new model)
================================================== ====
-Hypaspist
-Cataphract
-Tank Mark V
-Biplane
-Privateer (Special: Will be captured instead of destroyed)
-Ship of the Line
-AEGIS Cruiser
-Trebuchet
-Bazooka
-Commando (Special: Unit can move through impassable terrain)
-IFV
-Modified Mechanized Infantry
-Modified Cavalry
-Strike Fighter (Special: Unit can destroy ground units)
New Religious Special Units
================================================== ====
-Crusader
-Mujahid
-Ruji Savant
-Chi Savant
-Siddha Monk
-Guru
-Aman Spy(Special: Unit can move through impassable terrain and flat movement cost)
New Promotions:
================================================== ====
-Religion
Just a placeholder for the hint that you can build these units only with the
specific state religion.
-Sentry II
Exclusive promotion for the AEGIS cruiser.
Additional Modifications:
================================================== ====
-Changes of the availability for ships
-Increased production cost for Carrier (requires Uranium) and Battleship
-New textures for the cavalry (additional upgrade to the modern armor)
-New textures and modifications of the Mechanized Infantry
-The original Mechanized Infantry was modified to the IFV
-Removed Navy SEALS, new unique unit of america is the US Cavalry.
--------------------------------
Na razie pograłem ze dwie godzinki, pierwsze nowe jednostki pojawiają się już w starożytności - co powoduje zwiększenie przyjemności płynącej z gry. Na razie żadnych trudności, błędów, crashy itp. - nie stwierdziłem :)
Informacje i download można znaleźć pod poniższym linkiem:
DeLordeyan [ The Edge ]
Od kiedy demo jest na necie?
sabdajm [ Pretorianin ]
Witam! Dopiero zacząłem grać i jedna rzecz bardzo niemile mnie zaskoczyła w Civ. Przy tempie gry normal, wyprodukowanie chociażby settlera trwa 30 tur! Nie mówiąc już o budynkach! Przecież to lekka przesada. Miasto mam położone na dość urodzajnym obszarze, gram amerykanami, poziom noble. Czy nie powinienem zmienić tempa gry na szybsze?
Cainoor [ Mów mi wuju ]
sabdajm ---> Jaka jest wielkość miasta? Na jakim terenie pracują osadnicy? Zależnie od różnych czynników budowa settlersa może trwać nawet 1 ture :)
By przyśpieszyć budowe, możesz także:
- wykarczować lasy koło tego maista (musisz mieć Bronze Working)
- poświęcic mieszkańców,jeśli populacja pozwoli (potrzeba civic Slavery)
gad1980 [ Konsul ]
Baba yetu <-- glebia piosenki z opening menu przyprawila mnie o zawrot glowy... Civ 4 pod kazdym wzgledem zadziwia. Swoja droga gdy pierwszy raz wlaczylem gierke poczulem od razu, ze ta piesen to cos wiecej niz prosty song w menu... Polecam poczytac ;) Okazuje sie, ze wszyscy doskonale ja znamy...
Cainoor [ Mów mi wuju ]
gad1980 ---> Bez wchodzenia na CivFanatic domyślam się, ze chodzi o Ojcze Nasz? Ktoś o tym wspominał. Może dlatego tak do nas przemawia? :)
Ares [ Pretorianin ]
A mi wyskoczyl taki oto dziwny blad kiedy po CTD prubowalem wczytac autosave'a :)
Dla tych co nie wiedza to na obrazku jest Sid Meier :)
garrett [ realny nie realny ]
Szenk --> nowe jednostki w modzie to tylko kosmetyka czy mają inne parametry i etc..
Szenk [ Master of Blaster ]
garrett ---> W części to kosmetyka, a w części zmiana parametrów, specjalnych zdolności, drzewka rozwojowego i warunków jakie trzeba spełnić, żeby daną jednostkę móc wybudować.
Np. żeby wybudować dwupłatowca nie trzeba znać "flight", Crusader (w religii chrześcijańskiej) jest nawet dość silną jednostką, współczesne jednostki specjalne (zapomniałem angielskiej nazwy) są niewidoczni dla przeciwnika, a przy tym dość silni; privateer nadaje się lepiej zarówno do walki jak i transportu jednostek (2 miejsca) itp. itd.
Sam jeszcze nie odkryłem wszystkich niuansów tego modu, ale zawsze to jakieś urozmaicenie. Tym bardziej, że działa - przynajmniej u mnie - bez żadnych problemów :)
garrett [ realny nie realny ]
to ściągam :)
znów przegrałem wyscig kosmiczny na princie...moze na modzie pojdzie lepiej :)
Szenk [ Master of Blaster ]
garrett ---> W Civilopedii dodają się opisy tych nowych jednostek, więc w razie wątpliwości, można tam zajrzeć :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mało podobny do mnie tej gościu, ale punktów nazbierał ;)
Czas spędzony przy tej rozgrywce: 9h
Szenk [ Master of Blaster ]
No właśnie - cały czas mnie "gnębi" ten krótki czas rozgrywki.
U mnie najdłuższa rozgrywka trwała 11 godzin z minutami (to była pierwsza gra), a najkrótsza trochę ponad 6 godzin. A gram na epiku.
Ciągle korci mnie ten mod wydłużający rozgrywkę, bo ten epik wydaje mi się zbyt szybki.
Szkoda tylko, że nie można łączyć modów, bo używam już innego.
Sir Skull [ Market Square Hero ]
Cainoor --> Tak patrzę na Twoją mapkę - ładnie tam zdominowałeś przeciwników ;) Od cholery miast narobiłeś, tak na oko będzie z 50 :) Jaki to rozmiar mapy ?
Szkoda, że nie mam czasu dłużej pograć ostatnio.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Sir Skull ---> Zwyciężyłem przez Dominacje, ale raczej mnie zaskoczyło to zwycięstwo, bo mierzyłem w Conquest :)
Miast zbudowałem samemu może z 10-15. Reszta to zdobyczne. Wykosiłem do tego momentu czterech rywali. Mapka XL, albo L (już nie pamiętam) - czas gry to Epic.
Szenk ---> Dla Ciebie 10 godzin to mało jak na jedną gre? :) W takim razie swobodnie ściągaj moda wydłużającego rozgrywke i dodającego XXXL mapke hehe. Wraz z nowymi jednostkami gierka może być ciekawsza (tylko nie wiem, czy można połączyć te dwa mody?)
=============================================================
Ja gram właśnie z kumplem na Multi. Poziom Prince. Zaczynałem na wyspie z trzema gościami, teraz zostałem sam. Miast mam z 30 i mimo początkowej zadyszki (nauka na 0%, a i tak -gold;), to teraz wychodzę na prostą. Przez parenaście tur nadrobiłem zaległości i wyszedłem na prowadzenie.
Myśl tygodnia: "Warto mieć więcej miast, niż mniek" :D
Szenk [ Master of Blaster ]
Cainoor ---> tylko nie wiem, czy można połączyć te dwa mody?
No właśnie w tym ból, że nie da się wgrać jakichkolwiek dwóch modów naraz.
W Advanced wybiera się load mod, potem się go wybiera, gra się restartuje i wczytuje co trzeba - potem gra się już normalnie (zresztą już nawet kilka "fabrycznych" modów, ale ich nie próbowałem).
Może ktoś kiedyś wpadnie na pomysł, aby połączyć parę takich modów w jakiś pakiet.
Azazell22 [ Civ IV ]
Ja narazie gram na warlord i mapa archipelag hehe fajna mapka :) zabawilem sie i naraz masowo zbudowalem ponad 30 miast... na jednej duzej wyspie i sasiednich wysepkach pare...
ale mialem Strajków bo za duzo miasta kosztowaly :0 ale wyszedlem na prostą :p
mam dwa pytania:
1. Jesli mam miasto na drugiej wyspie i np mam tam konie.. to jak zrolbic aby te konie dochodzily do moich wszstkich miast? przeciez nie da sie drogi morskiej stworzyc .. co trzeba wynaleźć? zbudować aby dochodziło ?
2. jak się liczy złota? jak to sie oblicza wiem ze w F2 pokazuje koszta wydatków ale jak sie oblicza ze wszystkich zrodel panstwa? tak samo nie rozumiem kulture..
Sir Skull [ Market Square Hero ]
Azazell -> Jeśli chodzi o 1 pytanie - chyba musisz odkryć astronomię, ale nie dam za to głowy ;)
Szenk [ Master of Blaster ]
Azazell ---> W trosce o własne zdrowie nie wnikam w szczegóły sięgające wydawania czy zarabiania poszczególnych sztuk złota. Sprawą interesuję się dopiero wtedy, kiedy brak środków płatniczych staje się zatrważający - wtedy tnę budżet naukowy i buduje więcej wiosek; albo kiedy zarabiam za dużo (co występuje nieco rzadziej, ale jednak się zdarza) - wtedy upgraduję jednostki, zwiększam budżet na naukę (kulturę olewam - przynajmniej jeśli chodzi o budżet).
Czyli, podsumowując - kieruję się tzw. "czujem" a nie ścisłymi, matematycznymi obliczeniami i tabelkami ekonomicznymi :)
Co prawda pewne informacje można zdobyć w oknie doradcy finansowego - przytrzymując kursor nad poszczególnymi pozycjami pokazuje się dymek z rozwiniętymi informacjami: co, za co, za ile itp. itd. - ale nigdy się w to zbytnio nie wgłębiałem :)
Co do kultury - kieruję się podobnymi zasadami - na "czuja". W celu jej zwiększenia buduję budynki i cuda dające wzrost tego wskaźnika. Czasem patrzę na pasek przyrostu kultury w miastach, żeby wiedzieć, kiedy wzrosną granice wokół takiego miasta, a tym samym i mojego państwa.
PS. A propos Hindusów: strasznie podobają mi się ich "szybcy" robole. 3 punkty ruchu to nie w kaszę dmuchał. Dzięki temu drobiazgowi można szybciej rozbudowywać infrastrukturę :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Szenk ---> To prawda. W początkowych etapach gry 3 punktu ruchu naprawdę się przydają. Szczególnie, gdy ma się Bronze Working. Wtedy na las i zaczęcie ścinki to jedna tura, a nie dwie tak jak u innych.
Co do kosztów: są różne. Zależnie od odległości miasta, ich ilości, budynków w mieście itp itd. Jest to na tyle skomplikowane, ze lepiej przoczytać o tym, niż samemu napisać ;)
Szenk [ Master of Blaster ]
Tak z nudów zajrzałem znowu na forum fanatyków, żeby głębiej pogrzebać.
I dowiedziałem się, że chłopcy wzięli się za łączenie modów - np. mod używany przeze mnie, Lost Units, może być łączony z modem Lost Wonders, dodającym nowe cuda świata (z filmikami), nowe cuda narodowe i nowe budynki.
A już chyba rekord - na razie - dotyczy moda, który łączy w sobie 9 modów :D
Azazell22 [ Civ IV ]
o te polaczenie modow moze byc dobre:)
mam pytanie np jesli macie z 20-25miast to ile macie workerow? oraz jeszcze jedno dajecie aby workerzy sami pracowali ( automatic ) czy męczycie sie sami?
w pózniejszej częsci gry troche to uciążliwe
Szenk [ Master of Blaster ]
Azazell ---> Ja mam workerów gdzieś tak w proporcjach 70% do ilości miast :)
A i tak nieraz stoją bezczynnie dopóki nie wynajdę tartaków, torów kolejowych albo stawiania farm bez konieczności dostępu do wody :)
I - oczywiście - kieruję nimi ręcznie.
Jak już ktoś tu wspominał mapy w nowej Cywilizacji są małe. W ostatniej rozgrywce miałem 8 miast (słownie: osiem!!!). Zarzadzanie nimi i otaczającymi je terenami nie było wcale uciążliwe :)
Teraz mam co prawda już miast 18 - ale bez kierowania workerami nie byłoby w grze - zwłaszcza w okresach pokojów - za wiele do roboty :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Ja mam zazwyczaj 1 Workera, do 1 miasta. Zależy. Czasami zdobędę coś na wrogach, czasami nie ma po co budować workera (bo teraz sprzyja i ci co sa wyrabiają), czasami nie ma czasu na budowe (lepiej niech się rozwinie miasto, albo lepiej zbudować coś inneg). W każdym razie dąże do stosunku 1:1, ale nie jest to sztywna reguła.
Łączenie modów - wiedziałem, że coś takiego powstanie. Teraz tylko czekać na co bardziej smakowite kąski :)
Szenk ---> Spróbuj opcji One City Challenge :)
A ośmioma miastami to wygrałem gre poprzez Cultural Victory ;)
Jeśli Ci się nudzi, to zawsze możesz wywołać wojnę. Od razu masz co robić :P
Szenk [ Master of Blaster ]
Cainoor ---> Jeszcze nie czuję się na siłach na takie wyzwanie :)
Jestem sobie po lekturze GOL-owego poradnika do czwórki i... nieco zwątpiłem. Stwierdziłem bowiem, że nie odkryłem nawet połowy rzeczy i zależności występujących w grze - że już o specjalizacji miast i planowaniu strategicznym nie wspomnę, bo ich w zasadzie nie używam. Moja gra sprowadza się do puszczenia wszystkiego na żywioł i czuja, i na reagowanie na aktualną sytuację i wydarzenia; ewentualnie planowanie na parę tur naprzód. To samo z odkryciami naukowymi - rzadko się zdarza, żebym kierował się jakimś długofalowym planem. Jeśli już, to raczej wybieram coś, co jest mi najbardziej akurat potrzebne, albo odkrywam coś, czego odkrycie trwa najkrócej.
Może za głupi jestem na tą grę? :)
DarkStar [ magister inzynier ]
Szenk --->
nie trzeba czytac poradnika zeby obcykac specjalizacje:) sluza do tego world wonders i w wiekszym stopniu national wonders (ktorych w miescie mozna wybudowac ograniczona ilosc, co juz daje jakies indywidualne cechy miastu).
wedlug mnie specjalizacja dzieli sie na dwa rodzaje: budowa great people, miasta wyspecjalizowane w robieniu kasy i w produkcji, a te z kolei na robieniu wojski i budowie cudow.
na przyklad jezeli chce, zeby miasto robilo szybko jednostki wojskowe to koniecznie stawiam heroic epic (national wonder) i red cross (rowniez national), ktory zapewnia darmowa promocje medic. w miescie, ktore ma szybko stawiac cuda przyda sie ironworks (nw).
z drugiej strony jezeli chce zwiekszac szanse na great artist, to w wiosce stawiam hermitage i rock n roll itd.
gladkicom [ Pretorianin ]
Mam pytanie do wyjadaczy ;)
Nie jestem ekspertem od strategii ale ten tytuł przyciagął moja uwagę. Rzeczywiście gierka jest świetna :)
Mój problem polega na tym, ze kiedy juz ładnie się rozbudowuje (technologie, kolejne miasta) w pewnym momencie zawsze dotyka mnie ten sam problem. Gdy moje miasta rozbuduja sie na wiekszy poziom zawsze wzrasta niezadowolenie mieszkańców :( narzekają że It`s too crowded. Z moją srednią znajomościa języka wywnioskowuje że jest zbyt tłoczno, zbyt mało miejsca. Jak zlikwodowac ten problem? Co mam wybudować? To staje sie już irytujace a nic nie moge wymyślić :/
Prosze o pomoc :>
garrett [ realny nie realny ]
gladkicom --> akwedukt, swiatynie, koloseum, teatr..potem emancypacja...zatloczenie przede wszystkim redukuje akwedukt, kolejne budynki podnosza nastroje + oczywiscie manipulacja systemami politycznymi i gospodarczymi oraz religia :) No i artysci w miescie
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
problemu tłoku chyba nie zlikwidujesz - chyba, że wyzdychają z głodu. Musisz mieć więcej zadowolonych niż niezadowolonych, czyli budować wszystko, co daje + do happiness..
gladkicom [ Pretorianin ]
garrett >>> dzieki za wskazówke ;) w sumie budynkie te stawiałem ale i tak niezadowolenie z przeludnienia przekraczała pozytywne doznania :P spróbuje pogrzebać w religiach i ustrojach politycznych ;)
Pozdrawiam
Szenk [ Master of Blaster ]
DarkStar ---> W porządku, taką specjalizację mam opanowaną.
Gorzej mi idzie trzymanie się początkowych założeń - znaczy drobiazgowego zaplanowania z góry, co ma być co - zawsze spotka mnie jakaś "niespodzianka", która zmusza mnie do rewizji planów, a której nie zdołam przewidzieć :)
PS. Wyszła nowa wersja moda Lost Units - oprócz zmiany pewnych parametrów, dodaje m.in. dwie jednostki: Zeppelina i stawiacza min. Ciekawi mnie zwłaszcza ta druga jednostka :)
peners [ SuperNova ]
Ja własnie zaczałem grac pełna para :) Ale jakos jezcze sie gubie to jest pierwsze ostre stracie z gra zajałem duzy kawał mapki ale juz sie pojawily na drodze inne nacje wiec bede musiał sie niemi ostro zajac.
NoLog [ Pretorianin ]
A ja nie mogę się doczekać świąt - jest duża szansa, że dostanę Civ IV na Gwiazdkę. Ale mam na nią chrapkę :)
sabdajm [ Pretorianin ]
Gram sobie na poziomie Warrior i muszę powiedziec, że narazie bardzo spokojnie jest. Żadnej wojny jeszcze nie miałem, inne nacje też ze sobą nie walczą, a już rok 1540 mam. Trochę za szybko ten czas leci w grze - ok 8 h narazie grałem. Może to przez to, że gram na tempie guick (na normalu jak już kiedyś pisałem, trochę za wolną sięwszystko buduje).
To są moje wrażenia z gry.
A teraz mój problem. Da się jakoś wyłączyć te głupie, bezsensowne filmiki za każdym razem kiedy sięwybuduje jakiś cud? W 70% gra mi się wiesza podczxas jego ładowania. Nie powiem, jest to strasznie wkurzające. Niestety mój komputer nie może tego uciągnąć mimo grafiki ustawionej na low.
Drzedan [ Chor��y ]
sabdajm -->
znajdz w pliku CivilizationIV.ini taki wpis:
; Set to 1 for no in-game movies
NoMovies = 0
i zmień 0 na 1,
plik jest w katalogu ....Moje Dokumenty\myGames\Sid Meier's....
peners [ SuperNova ]
Nie powiem ale gdy juz doszedłem do XXw to gra juz mi pieknie zamula :/ To znaczy po jej wyłaczeniu komp tak muliz e tego sieopisac nie da procesy zabieraja 1 gb ram ja nawet tyle nie mam :) a proces civ4.exe sie nie zamyka :( Co waszym zdaniem najlepiej obniżyc rozdziałke czy jakosc tekstur ??
Cainoor [ Mów mi wuju ]
peners ---> a jakiego masz kompa? Może zwiększ ilość pamięci SWAP?
cwirek_ [ Junior ]
mam problem podczas uruchamiania gry wyswietla mi sie error z informacją: "nie znaleziono punktu wejścia _BinkShould@4 w bibliotece binkw32.dll" co musze zrobic żeby to naprawic??
Azazell22 [ Civ IV ]
cwirek pewnie instalowales mod Memory fix? lub cos poprostu zachowaj sejw i przeinstaluj gre
Darek21 [ HaPPy ]
cwirek_ [ Junior ]
zainstalować najnowszego patcha :)
peners [ SuperNova ]
Cainoor ==> dałem detale na medium i juz sie poprawiło :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
peners - o tym rozwiązaniu nie pomyślałem :)
cwirek_ [ Junior ]
wgralem patcha i pomoglo. Teraz mam następny problem:/ Gra się zaczyna wczytywać i na "init engine" robi się na moment czarny ekran i wyrzuca błąd: "Wystąpił problem z aplikacją Sid Meier's Civilization 4 i zostanie ona zamknięta. Przepraszamy za kłopoty." Co można na to poradzić?? z góry dziękuje za pomoc:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Masz Windows XP z Service Pack 2?
cwirek_ [ Junior ]
tak
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Hmm. Próbowałeś przeinstalować gierke? Naprawdę nie wiem jak Ci pomóc, bo na taki błąd to chyba nawet sam Bill Gates nie zna rozwiązania ;)
gad1980 [ Konsul ]
Mam pytanie do starych wyjadaczy. Pogralem juz nieco civ 4 na najnizszych poziomach. Poznalem troszke mechanizmy gry. Mam swoja ulubiona taktyke (pokojowe ze mnie bydle ;))... So... Na jaki poziom trudnosci podskoczyc, zeby sie nie zniechecic? ;)
Sir Skull [ Market Square Hero ]
gad1980 --> Najlepszy będzie chyba poziom Noble - nikt nad nikim nie ma przewagi na starcie. Najuczciwszy poziom trudności ;)
HopkinZ [ Senator ]
Hej,
fakty faktami, jednak nie zawsze wsyzstko musi wyglądać tak kolorowo. Tym bardziej, iż zakup na dzisiejsze giercowe standardy do najniższych nie należy.
Czy warto więc nabyć Civilization IV? Takie gry zawsze mi się podobało poimo faktu, że nie gralem NIGDY w ANI JEDNĄ wczesniejszą Cywilizację.
Dalej - jestem zapalonym fanem wszelkich gier ekonomicznych gdzie są cyferki, statystyki i przy ktorych mozna posiedziec kilka godzin z herbatą w ręku.
Ostatnia gra pana Sida MAyersa - Pirates! zachwyciła mnie. Mój pierwszy kontakt z Piratami trwal kilkanascie godzin i pozniej z chęcią do niej wracalem.
Po takim wstępie pytanie moze wydawac się tendencyjne, lecz czy to co piszą w CDAction jest a) prawdą, b) mozecie potwierdzic, ze przyjemnosc z rozgywki jest tak ogromna, c) mozecie potweirdzic, ze gra tak strasznie wciąga?
gad1980 [ Konsul ]
HopkinZ --> mam jeszcze neizbyt duze doswiadzenie z Civ 4 ale:
a) tak
b) tak
c) tak
:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
HopkinZ ---> Nie wiem, co piszą w CDA, ale za to wiem co na GOLu i dziesiątkach innych serwisów. Jeśli gra gdzieś dostała mniej niż 9/10 to znaczy, że recenzent nie wie co pisze :P
Polecam Ci zakup tej gierki i bardzo wątpie, byś się zawiódł. Magia tej gry jest taka, że można do niej wracać, robić sobie przerwę, wracać ... i nie trzeba się uczyć grać od nowa. Raz poznasz mechanike, a wciągnie Cię na dobre :)
DarkStar [ magister inzynier ]
na noble jest bonus do zdrowia w miastach:)
HopkinZ [ Senator ]
DarkStar --->
przypadkiem nie grałeś i uczestniczyłes aktywnie w wątku o Port Royal 2?
DarkStar [ magister inzynier ]
HopkinZ --->
latwo sprawdzic:)
HopkinZ [ Senator ]
To chyba znaczy "tak". A archwium ostatnimi czasy nie chce mi sprawnie funkcjonować, blame Opera.
Skoro Tobie się podoba to i mnie pewnie do gustu przypadnie. Tak więc pierwszy rozwój cywilizacyjny już w środę :).
DarkStar [ magister inzynier ]
HopkinZ --->
faktycznie, archiwum nie dziala najlepiej:) watek o PR2 zalozylem wlasnorecznie:P
kupuj Civ4 i nawet sie nie zastanawiaj:)
Szenk [ Master of Blaster ]
HopkinZ ---> Zdecydowanie zakup najnowszej części Cywilizacji można zaliczyć do udanych - trzeba się tylko liczyć z tym, że gierka ma spore wymagania sprzętowe.
Co prawda nie zaliczyłem, na szczęście, żadnych nieszczęść, które spotykają graczy - w rodzaju niebieskiego lub czarnego ekraniku, wyjścia do Windowsa czy zawieszenia, ani żadnego komunikatu o błędzie. Ale za to - przy swoich 512 MB pamięci gierka mi się tnie przy wybraniu dużej mapy (znaczy tej drugiej od końca pod względem wielkości) w drugiej połowie rozgrywki.
Na plus można też zaliczyć fakt dużej modowalności gierki - nawet jeśli znudzi Cię "podstawka" w sieci można znaleźć dużo modów urozmaicających rozgrywkę i dodających nowe (a zmieniających stare) elementy. Sam obecnie korzystam z dwóch modów (które można ze sobą łączyć) Lost Unit/Lost Wonders, a w tak zwanym międzyczasie siłuję się z modem "Europa, Europa", w którym można grać m.in. Polską :)
ubies [ Junior ]
Mam pytanie dotyczace 'resources'.
Otoz mam dostep do 4 zrodel futer ('fur'). Jedno z nich przehandlowalem, ale wciaz miasta maja dostep do 3 zrodel. Niestety, generuje to jedynie +2 Health, mimo iz teoretycznie powinno byc o jedno wiecej.
Sprawdzialem instrukcje wiele razy, chyba nic tam na ten temat nie ma.
Czy ktos wie, czemu brakuje mi jednego Health. Czy sa jakies ograniczenia dotyczace resources? Dostepu do ryb nie mam (wielka wyspa i tylko jedno lowisko!!!), wiec narod na zdrowiu podupada.
Do wszystkich niezdecydowanych: idzcie do sklepu jeszcze dzis. To jest gra na lata, na te wszystkie wieczory. Zadna inna nie dawala mi dotychczas tyle wolnosci. Jest niesamowice grywalna, online i pojawia sie dodatkowo bardzo duzo modow, jesli ktos by narzekal na nude. Wrazenie prawie tak dobre jak z Civ1
Pozdrawiam
Azazell22 [ Civ IV ]
Jasne ta gra jest cudowna
a co najlepsze gra otrzymała na dwóch wielki serwisach nagrody :) o to one:
Serwis GameSpy przyznał Civilizacji 4:
Najlepsza Turowa Strategia roku na PC
Najlepsza Gra Roku na PC
Serwis IGN przyznał Civ4:
Najlepsza Strategia
Najlepsza gra wieloosobowa
wreszcie Najlepsza Gra Roku 2005 !!
GRATULACJE DLA FIRAXIS !!! Wspaniałe osiągi i wspaniałe wydarzenia dla fanów civ :)
DarkStar [ magister inzynier ]
twoja cywilizacja moze wykorzystywac tylko jedna sztuke surowca, reszte mozesz przehandlowac.
ubies [ Junior ]
DarkStar: Tak tez myslalem, ale obok Fur mam jak wol +2 Health. Liczylem tez recznie - w Health miasta uzywane jest +2. Podobnie zloto daje mi +2Happy, mimo iz powinno byc (chyba) +1.
Czy stopien trudnosci ma na to wplyw?
Moza jakas technologia?
Albo cechy przywodzcy?
Szenk [ Master of Blaster ]
A właśnie - surowce. Też mam co do nich pewne wątpliwości, których instrukcja nie rozwiewa.
Jeśli mamy np. jeden surowiec "konie" i nim handlujemy - czy to znaczy, że nasze miasta/cywilizacja nie mają wtedy do niego dostępu?
Pytam dlatego, że gdy pojawia się okno dyplomacji, i któryś z przywódców proponuje nam wymianę surowców - nie można chyba wtedy sprawdzić, ile mamy danego surowca? Wszystko musimy mieć w głowie, albo zapisane gdzieś na kartce?
A może można, tylko nie odkryłem jak? :)
DarkStar [ magister inzynier ]
Szenk --->
w panelu dyplomacji obok surowcow masz cyferki w nawiasach. to jest wlasnie liczba posiadanych dobr:)
ubies --->
sprawdz budynki, ktore masz zbudowane w miastach. niektore podnosza podstawowy poziom szczescia i zdrowia dawany przez surowce.
Szenk [ Master of Blaster ]
DarkStar ---> Wiem. Kiedy sam proponuję wymianę, wszystko dokładnie widać - ile i jakich mam surowców.
Ale jak to zobaczyć, kiedy to ktoś proponuje Ci wymianę surowców? Wtedy nie widać cyferek.
DarkStar [ magister inzynier ]
rob renegocjacje:)
Szenk [ Master of Blaster ]
DarkStar ---> Taaaaa, tylko nieraz się zdarza, iż potencjalny kontrahent nie zgadza się na wymianę, mimo iż sam przed chwilą proponował identyczne warunki :D
HopkinZ [ Senator ]
Ale za to - przy swoich 512 MB pamięci gierka mi się tnie przy wybraniu dużej mapy (znaczy tej drugiej od końca pod względem wielkości) w drugiej połowie rozgrywki.
Ale zwykłe "menu -> zamknij" i ponowne "start -> uruchom" przywraca grze witalność, jak rozumiem?
Szenk [ Master of Blaster ]
HopkinZ ---> Raczej nie.
Na początku, kiedy mapa nie jest jeszcze cała odkryta, i mało się na niej dzieje - gierka chodzi płynnie. Schody zaczynają się w miarę postępu rozgrywki, odkrywania coraz większych połaci terenu, zwiększania ilości jednostek swoich i obcych, ulepszeń terenu itp. itd.
Natomiast na mapie "normal" wszystko u mnie działa płynnie - od początku rozgrywki, do końca :)
DarkStar [ magister inzynier ]
civ4 jest swietna, ale nikt nie pobije Europy Universalis 2:P
HopkinZ --->
dobra karta graficzna rowniez nie zawadzi. mam giga ramu, ale w agp r9250 i skacze zawsze:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Ja na szczęście mam 2GB i nawet na XL nie mam problemów z płynnością. Dlatego uważam, że 1GB to minimum. Coś jak w MMORPG. Bez dobrej pojemności pamięci nie pograsz komfortowo.
Azazell22 [ Civ IV ]
niema sensu kupowac 2 gb ramu :) panowie z Firaxis niedługo maja wypuscic dodatek albu patch ktory prawdopodobnie zoptymilizuje kod gry
Garf_04 [ Junior ]
Witam wszystkich CivManiaków,
ja w kolejne odsłony gram już nieprzerwanie od 15 lat...
Ale z 4 jeszcze nie miałęm przyjemności i mam do Was pytanko:
czy występuje w niej problem z korupcją (taki jak w Civ3), że miasta oddalone od stolicy (lub miasta z forbidden palace) o kilkadziesiąt pól praktycznie się nie rozwijały? To sprawiało, że gra na dużej planszy była bezsensowna a na małej miałem niedosyt przestrzeni życiowej :-)
ubies [ Junior ]
DarkStar: dzieki, miales racje. Decydowaly budynki i nie chodzilo o futra. Wszystko jest ok, futra juz przehandlowane, okazalo sie ze nie musze budowac budynkow, wszyscy zdrowi i szczesliwi.
Garf_04: korupcja zostala zastapiona kasa. Po prostu im wiecej masz miast i im dalej sa one od stolicy, tym kazde kolejne jest drozsze w utrzymaniu. Mozesz z tym walczyc stawiajac sady i cuda swiata a miasto rozwija sie jak zwykle. Sam decydujesz czy cie na nie stac. Mysle, ze to jest dokladnie to czego chciales.
Wiolax [ b l u e ]
jakos nie udało mi sie dlugo nacieszyc civ4...na poczatku ładnie, pieknie...grało sie przyzwoicie...i po kilku dniach gra zaczeła wychodzic do windowsai nawet resetować kompa...
tak śledze ten watek i widze, ze to się zdarza...objawy mam takie same jak Wy...
czekam niecierpliwie na jakiegos patcha...
bo chciałabym pograc w multi..
ba! w ogole chciałabym pograć :)
...to co widzialam zaczynało mi sie podobać :))
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-21 13:25:53]
Szenk [ Master of Blaster ]
Wiola ---> Współczuję, a jednocześnie jestem coraz bardziej zadowolony (i zdziwiony jednocześnie), że u mnie nic takiego nie ma miejsca - odpukać :)
Wiolax [ b l u e ]
Szenku... a odpukać :)
ale najbardziej dziwi mnie, ze przez jakis czas grałam normalnie, dopiero potem sie zaczęło dziac...
próbowałam prześledzić, co ja takiego zmajstrowałam na kompie...w tzw. miedzyczasie...ale nic takiego nie wysledziłam...ot dzieje sie i już
tak myslałam, czy reinstal systemu by pomógł...ale chyba nie...
majka [ Dea di Arcano ]
Zawziełam się aby wygrać na poziomie prince i.....tłuką mnie niemiłosiernie:) zauwazyłam, ze nawet jeżeli do jakiegoś momentu rozgrywka jest wyrównana to komp około sredniowiecza dostaje takiego kopa, że wyprzedza mnie o kilka technologii nawet wówczas, kiedy wyłączylam mozliwosc ich wymiany. Ale wygram...kiedyś ;)))
Wiolax >> patch poprawiajacy te błędy chyba juz wyszedł...jeżeli masz oryginał to nie powinno sie to juz zdarzać. Przy dobrym sprzęcie i zaktualizowanych sterownikach do karty graficznej to gra chodzi w miare stabilnie. Ja na marnym sprzęcie gram sobie bez żadnych sensacji, wprawdzie na niskich detalach ale na razie wystarczy. :)
Ostatnio uczestniczyłam w rozgrywce multi przez IP. Kilka godzin niezłej, ciekawej rozgrywki i tak się zastanawiam, kiedy ekipa Golowska (całkiem przecież spora) zbierze się aby rozegrac ciekawą partie...
Azazell22 [ Civ IV ]
Wiolax zrob tak:
format partycji systemowej
postaw nowy windows xp
zainstaluj stery do plyty z krązka
zainstaluj sterowniki do karty graficznej ( jesli masz ATI to 4.12 a jak Nvidia to najnowsze 81.XX)
zainstaluj Direct X z gry civ 4 ktory jest na krążku
zainstaluj gre i się ciesz :)
peners [ SuperNova ]
Teraz to ja juz zjechałem z detali medium na LOW bo juz w 1994 to łojej gra zamula fest a jak wyjde z gry to albo res albo musze recznie wyłaczac plik civ4.exe :P Ciekawe jk długo pocisne na low bo potem to juz kapa :) A gram tak długo az wszstkich pozostałych graczy zniszcze.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
majka ---> Ja grywam czasem z niejakim Pijusem z forum przez IP i też się świetnie bawimy. Ile to taktyk z żywym przeciwnikem trzeba opracować :) Zawsze może coś skurczybyk-człowiek wymyślić zupełnie odbiegającego od szablonu.
Chętnie bym zagrał np. po 8, ale największym problemem będzie zgranie się w czasie.
Myślę, że jest na to jedno rozwiązanie. PBEM. Jedna gra może trwać i rok nawet, ale jaka frajda z planowania ruchów! :P
Szenk [ Master of Blaster ]
Wiola ---> To faktycznie dziwne. Zresztą sama gra też dziwnie się zachowuje - z tego, co wyczytałem - na różnych konfiguracjach. Na teoretycznie silniejszych działa wolniej i mniej stabilnie, a na słabszych - szybciej :)
Osobiście np. gram w rodzielczości 1280x1024 (bo tak najlepiej wygląda na moim lcd), wszystkie opcje grafiki mam na "high", tylko antyaliasing (chyba dobrze zapamiętałem?) mam na zero. I wszystko śmiga do wielkości mapy "normal" włącznie - a sprzętu nie mam zbyt mocnego: 512 MB ramu, grafika radeon 9600 pro (128 mega), a sterowniki to już nawet sam nie wiem, jakie mam wgrane (w każdym razie ostatnio instalowałem nowe sterowniki przynajmniej pół roku temu).
Wiolax [ b l u e ]
majka... jeśli mówisz o 1.09, to mam go zainstalowanego...sprzet mam dobry...nawet niezły, stery najnowsze...gra orginalna...
Azazell22...no prawie o tym samym myslałam :)
ale zebym ja tylko civ na kompie miała, to by poszlo i to szybko, a tak...tego szkoda tego żal
a moze ten patch cos mi pokwasił, bo przez jakiś czas grałam bez niego...
no ale patche to chyba raczej naprawiaja niż psują :));)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Wiolax ---> A patchowałeś przez AutoUpdate? Bo przez pare godzin dostępny był patch co psuł ;)
majka [ Dea di Arcano ]
Matko...ale forum dziwnie chodzi, strasznie sę zacina. :/
Cainoor >> może jednak spróbujemy kiedys ogłosić jakiś wieczorny termin i zobaczymy czy to wypali. :) z pewnością byłaby to zabawa ciekawsza niz z kompem tym bardziej, że przez IP mogą grać nawet te osoby co maja te ...no...wersję "demo" ;)
Wiolax [ b l u e ]
Szenku...ano też...
jaki to człek naiwny jak pomyśli, ze udoskonalenie kompa rozwiąze jego wszystkie problemy ;))
Cainoor...a przez autoupdate...a mówisz, ze jakis sabotaż był? ;)
...spróbuje moze jeszcze raz tego patcha...zanim sie za system zabiore...
tylko czy nałozyć go, czy lepiej od nowa jeszcze raz wszystko?
i ...w sumie... fajnie byłoby pograć z kims znajomym :)
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-21 14:59:07]
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Odinstaluj Civke, zresetuj komputer, zainstaluj ponownie, nagraj patcha z AutoUpdate i powiedz, czy nadal Ci się wiesza. Jeśli tak - masz pecha :(
Mi na szczęście gra prawie w ogóle nie wychodzi. Zdażyło mi się to narazie ze dwa razy w czasie grania multiplayer. Na dziesiątki już godzin zabawy.
Azazell22 [ Civ IV ]
ja tez praktycznie nie mam problemów z civką ( odpukać PUKPUK !! ) ale czasem jak załaduje nową gre lub sejw to zdarza sie zawiesic w sensie ze zła operacja w pliku .exe itp .. takze nie moge mieć włączonego DAP lub paru innych programów bo zawiesza sie civka :( no ale to tam drobiazg :)
Szenk [ Master of Blaster ]
Azazell ---> Na Twoich skrinach widziałęm, że grasz w oknie, nie na całym ekranie.
Czy to przyzwyczajenie, przypadek, czy też może w tym trybie gierka chodzi lepiej/szybciej?
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Wg mnie w trybie okna chodzi wolniej. Tak na logike. Gra nie musi walczyć o zasoby procka z innymi rzeczami, aleee.... mogę się mylić :)
Szenk [ Master of Blaster ]
Cainoor ---> Na logię tak. Ale nie tak dawno temu też jakaś gierka - nie pamiętam tylko tytułu, w każdym razie jedna z tych głośniejszych - również było "nieco" niedorobiona. I jednym z remediów na głupie wyskoki i - o dziwo - na szybkość działania, było uruchomienie tej gry w okienku :)
Kurczę, mam nazwę tej gry na końcu języka... jak jej było...
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Szenk --- Żeby było śmieszniej, to ja też znam taką gre. EverQuest 2.
Gra w okienku wiązała się po prostu ze zmianą wyświetlanej rozdzielczości, co po prostu powodowało spadek wymagań co do mocy obliczeniowej procka :)
Szenk [ Master of Blaster ]
Cainoor ---> Nie, to na pewno nie był EverQuest 2. Nic to, może sobie kiedyś przypomnę :)
Grunt, że gierka chodzi - do wielkości mapy trzeba się po prostu przyzwyczaić. Nie próbowałem co prawda grzebać w opcjach graficznych, wszystko mam na high i najwyższą rozdzielczość. Może jak to pozmieniam, to nie będzie się tak cięło na większych mapach? :)
QrKo [ ]
Szenk -> Empire Earth 2?
DeLordeyan [ The Edge ]
Może by już pomyśleć o założeniu nowej części?
Azazell22 [ Civ IV ]
tak tak załoze nowy wątek ale mysle ze jednak wprowadze pare zmian do wstępniaka wiec dajcie mi czasu :)
szenk--> tak gram w okienku dlatego że jakos czuje lepszy klimat :) przy civ 3 to samo miaelm :> i co najwazniejsze gra jest stabilniejsza .. moze gdybym ustawil na pelny ekran nie mialbym tez problemow .. ale zreszta kiedys mialem podobna sprawe ze sie gra zawieszala na full ekranie to przełączyłem na tryb okienkowy i bez problemow mogłem dalej grac.. więc poprostu przyzwyczajenie:)
czy chodzi szybciej czy gorzej w okienku? nie sądze :) mam wsio ustawione na max bez AA i rozdzialka 1024 i wlaczone all animacje i efekty i tylko na mapie large lub huge w bardzo poznej fazie gry zaczyna chodzic ciut wolniej.. ale nie narzekam :) ( a mam athlon 64 3000. 1gb ram dual, x600 pro )
wiec zabieram sie za nowy wstepniak:)
DeLordeyan [ The Edge ]
może skasuj te nowości w grze a jakieś faq w następnej części razem zrobimy?
anen [ Clone Gaming Studios ]
Tak widze ze dyskusja tutaj zbliza sie do zgrania na necie :P
Proponuje okres swiateczny albo jakas sobote , bo wtedy chyba kazdy jest dostepny i mozna po pykac w to :)
Azazell22 [ Civ IV ]
Nowa część Wątku !!! Zapraszam