GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Wydawnictwo Greg - książki dla idiotów.

23.11.2005
14:42
smile
[1]

gofer [ ]

Wydawnictwo Greg - książki dla idiotów.

Witam. Chciałem się podzielić z wami kilkoma refleksjami.
Jakiś tydzień temu polecono mi w szkole przeczytać jako lekturę obowiązkową książkę J. Conrada "Jądro ciemności". Nie mam tej ksiażki w domu, więc poszedłem do biblioteki szkolnej, zapytałem bibliotekarkę o tę książkę, wypożyczyłem. Kiedy w domu postanowiłem zabrać się za czytanie - zamurowało mnie. Pierwsze 60 stron zajmuje sama treść lektury, z przypisami "na marginesach". Przypisy w stylu "Ważny cytat ... ", "Ważne, charakterystyka ... " "Motyw ... ", "Opis ... " . Następne 50 stron to (piszę z pamięci, mogło mi coś umknąć) : Nota biograficzna autora, streszczenie, opracowanie, charakterystyka postaci I planowych, opis postaci II planowych, wyjaśnienie symboliki, motywów, itp, itd.

I pewnie niektórzy zadają sobie pytanie - i co z tego?

Od razu zaznaczam, że nie jestem jakimś kujonem, ale to po prostu jest przesada. Przecież to kolejny krok w kierunku zidiocenia młodzieży szkolnej. Ja rozumiem, ułatwienia, ale ileż można??? Dlaczego mnie, mojego brata, rodziców, itp. uczono czytać całą książkę ze zrozumieniem, robić samodzielnie notatki, zastanawiać się nad tym, co się przeczytało, zaznaczać ważne fragmenty, samemu pisać streszczenia, sięgać do literatury przedmiotu, korzystać z biblioteki??

Ktoś powie - wyczuli opłacalny interes i wykorzystali szansę - ok, ale jak można być tak krótkowzrocznym i nie zwracać uwagi na konsekwencje? Ja mam to szczęście, że zdążyłem zacząć edukację przed takim upowszechnieniem się komputerów, internetu i całego tego "pseudoedukacyjnego" i "pomocoszkolnego" biznesu, i że miałem być przyjemność uczniem nauczycieli, którzy nauczyli mnie rzeczy wymienionych kilka linijek wyżej. Ale naprawdę boję się o przyszłość tego państwa, kiedy obecni uczniowie podstawówek i gimnazjów, którzy (nie wszyscy oczywiście) korzystają z "dobrodziejstw", które podaje im na tacy internet i wydawnictwa takie jak to w tytule; zaczna wyrażać chęć rządzenia. Boję się, że moje dzieci w szkołach publicznych zamiast samodzielności i umiejętności uczenia się samemu będą uczyć się jak iść na łatwiznę, jak zrobić, co by się nie narobić.

Dziękuję wszystkim, którzy to przeczytali, przynajmniej miałem gdzie wylać moje niezadowolenie...

PS
Wątek umieściłem w tej kategorii, ponieważ wydała mi się najbardziej odpowiednia. "Szkoła" jest w większości odznaczona przez tych, których mógłby temat zainteresować, a "Książki"...cóż, wątek jest raczej o problemie niż o książkach.

23.11.2005
14:51
[2]

ILEK [ Plugawy Karzełek ]

W sumie ze tak to wydaja to mi wisi...patrzac w ten sposob powinno sie wieszac psy na wszelkich wydawnictwach wydajacych bryki a mi nie jedno takie cus uratowalo nieraz zadek:))

Problem lezy w tym, ze Ministerstwo Edukacji cos takiego akceptuje. Przeciez to chyba nie zabardzo nauczycielom na reke, ze debile maja tak wszystko na tacy podane.

23.11.2005
14:54
[3]

gladius [ Óglaigh na hÉireann ]

Znakomite! nawet nie wiedziałem, że takie coś wydają. Ale czy książka jest w całości, czy to tylko bryk? Bo jeśli w całości, to IMO wcale nie taki głupi pomysł...

Ale o ile pamiętam, Jądro Ciemności ma więcej niż 60 stron.

23.11.2005
14:54
smile
[4]

snopek9 [ Legia mistrz! ]

Wiecej takich ksiazek :)

23.11.2005
14:54
smile
[5]

ronn [ moralizator ]

Heh, to byly czasy. Bez Grega na polskim to jak bez reki :-)

23.11.2005
14:54
smile
[6]

bartek [ ]

Kiedyś to się liczyło na patyczkach i liczydełkach a teraz gówniarze mają kalkulatory nawet na egzaminach, hańba!

23.11.2005
14:56
[7]

ILEK [ Plugawy Karzełek ]

Dla mnie cos takiego (ksiazka i bryk w jednym) to nowosc. Kiedys byly same bryki.

23.11.2005
15:01
smile
[8]

KRIS_007 [ 1mm[]R+4l ]

O co ci chodzi chlopie? Mlodziez i tak pojdzie i kupi strzeszczenia w kseigarni, wiec takie 2 w 1 to tylko wieksza wygoda dla nich. Pozatym nie pomyslales ze takie cos to dobra powtorka np. przed sprawdzianem?

Ktoś powie - wyczuli opłacalny interes i wykorzystali szansę - ok, ale jak można być tak krótkowzrocznym i nie zwracać uwagi na konsekwencje? BUAHAHA gdzie ty zyjesz? W biznesie mnie ma zmiluj naewt kiedy chodzi o zycie ludzki a ty tutaj im karzesz takmi pierdolami sie przehmowac

23.11.2005
15:02
[9]

Milka^_^ [ Baszar ]

A kto ma dzisiaj czas na czytanie książek. I nie mówie tu o tych z własnej woli czytanych tylko lekturach.

23.11.2005
15:02
smile
[10]

wysiu [ ]

Milka --> LOL. Bachory czasu nie maja? To niech komputer wylacza..

23.11.2005
15:03
[11]

gladius [ Óglaigh na hÉireann ]

Jeżeli jest tam cała treść ksiązki, to nie widzę w tym niczego złego. Po to jest szkoła, żeby nauczyć się czytać książki. Nawet przez łopatologiczne wyjaśnienie, o co chodzi. Zresztą, dla sporej części "młodzieży szkolnej" to i tak będą ostatnie książki przeczytane w życiu.

23.11.2005
15:03
[12]

reksio [ B l u e s jest królem ]

KRIS-> dokładnie. Niestety, młodzież która się powyżej wpisała to kretyni. Cóż... czytajcie te bryki. Potem się ktoś z was nie dostanie na wymarzony kierunek i będzie musiał iść na filologię polską. A tam was zniszczą. :P

23.11.2005
15:05
[13]

gofer [ ]

KRIS_007 - > o co mi chodzi? O to, że szkoły od podstawowej do średniej powinny przygotowywać do pójścia na studia. Powinny, a tego nie robią, bo akceptują właśnie takie wynalazki jak te ksiązki. I życzę powodzenia wszystkim, którzy korzystają z książek tego wydawnictwa i zamierzają iśc na studia, gdzie "niestety" pomocna dłoń Grega nie sięga...

23.11.2005
15:05
smile
[14]

Mayhem [ Henry Chinaski ]

Przerażające... co my teraz zrobimy?

Sam jak jeszcze byłem w liceum kupowałem książki tylko z Grega, bo po pierwsze były najtańsze (to nie są same bryki, ale książka + opracowanie), a po drugie nie musiałem od nowa czytać książki żeby znaleźć jakiś głupi cytat. Liceum skończyłem, z maturą problemów nie miałem, także prawdę mówiąc nie bardzo wiem o co Ci w ogóle chodzi... Chyba, że to jakaś nowa moda wśród licealistów jest, żeby sobie życie maksymalnie utrudniać zamiast ułatwiać...

23.11.2005
15:06
[15]

Milka^_^ [ Baszar ]

wysiu => Heh i co z tego, że wyłączą. To sobie znajdą inne zajęcie, a książki i tak nie przeczytają. A inna sprawa to to, że chyba się nie da czytać 3-4 tomowych lektur tydzień po tygodniu. My tak mamy i chcąc nie chcąc korzystamy z tych książek.

23.11.2005
15:09
[16]

J0lo [ Legendarny Culé ]

imho trochę przesadzasz Gofer. jak ktoś kupuje taką ksiażkę z brykiem pod ręką to nie dlatego że chce przeczytać streszczenie tylko że chce mieć książkę ze streszczeniem. mam kilka takich rarytasów i prawie wszystko przeczytałem ( jedyne co nie zdzierżyłem to byli Chłopi i Zbrodnia i Kara. ) a było ciężko - przy Werterze zasypiałem w biały dzień, przy różnych innych miałem ochotę wywalić to przez okno i nigdy nie wracać do tego. a na lekcjach wystarczyło mieć mętne pojęcie żeby przetrwać ( sprawdziany z lektur ograniczały się do napisania kto był kim ) co skutecznie mnie zniechęciło do czytania tego typu rzeczy...

choć pewnie ja się nie liczę bo w 3 klasie lo stwierdziłem że nie ma sensu czytać tego bo muszę mieć czas żeby przeczytać książki na ustną maturę, naukę z matmy i fizyki czy imprezy :) zresztą jadąc na znajomości znajomych z pobliskich ławek nie miałem niżej niż 3 - to jeszcze bardziej mi mówiło żebym dał sobie z tym spokój...

zresztą nie każdy musi zrozumieć takie np. Dziady bez streszczenia.

aha - na maturze trafiłem na 3 książki które przeczytałem ( potop, nie-boska komedia, kordian ) ... nie trzeba wszystkiego czytać widocznie :)


reksio ---> pffff :) mnie by nawet na filologię polską nie wzięli :) ale zdałem dobrze matme więc nie muszę się tam męczyć :)

23.11.2005
15:10
smile
[17]

bartek [ ]

ILEK, nawet nie kiedyś, a całkiem niedawno. Kto chciał - leciał na brykach, streszczeniach i opracowaniach i także było dobrze. Sam wielokrotnie ratowałem się streszczeniem w przypadku kiedy w promieniu 100 km żadna biblioteka nie posiadała danego tytułu (na szczęście teraz mamy pbi.edu.pl :)).

To było do przewidzenia, za kilka lat każdy telefon komórkowy będzie miał wbudowany słownik języka polskiego, translatory i encyklopedię. I nie ma sensu bredzenie "kiedyś było lepiej", bo było inaczej, nie lepiej. A dziś jest na pewno wygodniej.

Odnośnie studiów to wiele osób je skończyło i teraz zasila największą armię w Polsce czyli Rzeszę Bezrobotnych Humanistów, która z roku na rok przybiera na sile. Wniosek z tego taki, że albo coś z nimi nie tak, albo jechali w młodości na brykach (jednak studia jakimś cudem udało się im skończyć).

23.11.2005
15:11
[18]

Novus [ Generaďż˝ ]

Wszytsko jest ok. Jezeli uczen bezdzie chcial przeycztac ksiazke i pomyslec - zrobi to. Jezeli bedzie chcial przeczytac samo streszczenie - zrobi to. Ale co lepsze - jezeli uczen bedzie chcial przecyztac ksiazke i zrobi to, ale nie zrozumie niektorych zagadnien - streszcaenie i problematyka z tylu ksiazki to bardzo dobra rzecz, na pewno tansza niz ksiazka+bryk. A lektury z brykiem w jednym o ile pamietam sa bardzo tanie. Co wiecej, notatki na marginesach ksiazki w stylu"wazny cytat" sa nize wkurzajace jak sie cyzta dla przyjemnosci, chociaz mozna sie przyzwyczaic i ich nei widziec po prostu, ale te notatki sa dla ucznia dobre, bo pozniej na maturze bedzie bardziej pamietal to co czytal i na co szczegolnie zwrocic uwage. Ponaddto te ksiazki zwlaszcza "grube" sa pisane bardzo mala czcionka i "skompresowane" do niewielkiego tomu, wiec dla szybkoczytajacych to jak znalazl:)

A pozatym, greg znalazl nisze na rynku i ja wykorzystal, co w tym zlego. W koncu mamy w Polsce pewne niewielkie elementy wolnego rynku

23.11.2005
15:12
[19]

reksio [ B l u e s jest królem ]

"A inna sprawa to to, że chyba się nie da czytać 3-4 tomowych lektur tydzień po tygodniu. My tak mamy i chcąc nie chcąc korzystamy z tych książek."

Nie uwierzę, póki nie zobaczę. To musi być wyjątkowo elitarna szkoła, skoro tyle czytacie. Doprawdy, wynik wręcz niemożliwy (i nie powiem, choć mam prawo, że mizerny, ale powiem, tak po prostu, że kłamiesz)


23.11.2005
15:16
[20]

J0lo [ Legendarny Culé ]

reksio ----> są takie przypadki że są okresy kiedy z tygodnia na tydzień czyta się całą twórczość Mickiewicza - ja tak miałem. najpierw Konrad Wallenrod, tydzien później Dziady, tydzień później Pan Tadeusz, tydzień później Ballady i Romanse... później Słowacki i reszta ludzików... szczytem wszystkiego była Lalka na ferie zadana... no bez przesady :P

23.11.2005
15:17
smile
[21]

KRIS_007 [ 1mm[]R+4l ]

I życzę powodzenia wszystkim, którzy korzystają z książek tego wydawnictwa i zamierzają iśc na studia, gdzie "niestety" pomocna dłoń Grega nie sięga...

No jasne, bo notatka na marginesie w stylu 'wazny cytat' albo streszczenie z tylu ksiazki to taka wielka pomoc, ze uczniowie przyzwyczajeni do tego typu wydan juz nie maja co liczyc na zdanie studiow.

23.11.2005
15:18
[22]

gofer [ ]

Mayhem - > skoro zdałeś maturę, to gratuluję, ale nie wszyscy są na tyle pojętni, żeby sobie poradzić, jeśli przez całe życie jechali na opracowaniach. I nie ma nowej mody, po prostu niektórzy licealiści doszli do wniosku, że leserka kiedyś wyjdzie bokiem, bo są pewne okoliczności kiedy nie można pójść na skróty.

J0lo - > nie sprowadzajmy ogółu do własnej osoby. Ok, czytałeś ksiązki, ale chodzę do szkoły i widzę, jak niektórzy "chwalą się", że ostatnią książką jaką przeczytali było "Pilot i ja" albo "O psie który jeździł koleją".

Novus - > tak, ale rozmawiałem z moją polonistką i mówiła, że to wydawnictwo utrudnia jej nauczanie i ocenianie. Bo jak sprawiedliwie ocenić 2 uczniów, z których jeden włożył trud i umiejętności w to, żeby np. znaleźć dane cytaty, dokonać analizy i charakterystyki, itp, a drugi po prostu przepisał z opracowania - a efekt jest taki sam?

23.11.2005
15:19
[23]

KRIS_007 [ 1mm[]R+4l ]

"A inna sprawa to to, że chyba się nie da czytać 3-4 tomowych lektur tydzień po tygodniu. My tak mamy i chcąc nie chcąc korzystamy z tych książek."

Nie uwierzę, póki nie zobaczę. To musi być wyjątkowo elitarna szkoła, skoro tyle czytacie. Doprawdy, wynik wręcz niemożliwy (i nie powiem, choć mam prawo, że mizerny, ale powiem, tak po prostu, że kłamiesz)



Niemozliwe? Przyjdz do mojej szkoly i pogadaj z uczniami jednej klasy. Ich nauczycielka sie przez rok opierdzielala a teraz tak leca z tematami ze na naprawde gruba lekture maja tydzien.

23.11.2005
15:20
smile
[24]

Regis [ ]

Przesadzacie. To nie kwestia ksiazek i tego czy maja one opracowania, ale ucznia. Jak komus sie nie bedzie chcialo, to pokombinuje i wymysli inny sposob zeby sie poobijac. Ja osobiscie wszystkie lektury szkolne mam z wyd. Greg. Znaznaczam ze wszystkie (procz przenudnych Chlopow) przeczytalem i znam ich tresc. Dlaczego wiec Greg? Po pierwsze dlatego, ze sa wszedzie dostepne - o ksiazkach innych wydawnictw nie mozna tego powiedziec. Ale to pikus - glowna zaleta tych ksiazek jest taka, ze zawieraja streszczenie. Ale nie - nie po to, by poznac ksiazke tylko ze streszczenia, ale po to, by moc sobie przed wypracowaniem, matura (itp.) szybko przypomniec jej tresc. Ksiazki czytalem w trakcie szkoly, ale przed matura zwyczajnie mi sie nie chcialo - znalem tresc, ale chcialem ja sobie tylko nieco odswiezyc - Greg byl jak znalazl. Procz tego zaznaczenie waznych fragmentow - dla leni idealny wynalazek, dla mnie tez. Dlaczego? Bo nigdy nie uzywalem "indeksu" waznych fragmentow. Tzn. szukajac zadanego przez nauczyciela kawalka szukalem go sam, wedle wlasnej znajomosci ksiazki, a informacja na marginesie, od wydawcy, byla dla mnie tylko informacja, ze faktycznie znalazlem to czego szukalem. Wszystko zalezy od tego JAK sie z takich ksiazek korzysta - noz moze rownie dobrze sluzyc do smarowania chleba, jak i do zabijania. Glupie porownanie? Ale bardzo prawdziwe - przedmiotow nie definiuja ich TEORETYCZNE zastosowania, ale praktyczne. Ja z ksiazek Grega korzystalem od dawna, a mimo to lektury czytalem, znam ich tresc i potrafie strescic. Nauczylemsie tez wyszukiwac w tresci ksiazek potrzebne informacje, a wszystkie "wspomagacze" traktowalem jako faktyczna pomoc, a nie zrodlo wiedzy. A to ze ktos idzie na latwizne i ksiazke Grega traktuje jako streszczenie z cytatami, to przeciez tylko i wylacznie jego sprawa...

Aha - mature zdalem na 70 i 80 procent (podstawowa/rozszerzona) co uwazam za wynik dobry, wiec to ze ksiazki "Grega" uzywane jako pomoc, a nie zrodlo wiedzy nie szkodza, to nie moja opinia i pobozne zyczenie, ale - przynajmniej w przypadku mojej osoby - fakt.

23.11.2005
15:20
[25]

gofer [ ]

KRIS_007 - > jasne, żadna różnica - zrobić notatki a mieć notatki, napisać streszczenie a mieć streszczenie, scharakteryzować a mieć charakterystykę, znaleźć ważny cytat a mieć wypisane ważne cytaty...szkoda słów...

23.11.2005
15:21
[26]

ILEK [ Plugawy Karzełek ]

Gofer---->cwansi nauczuciele znaja bryki na pamiec...u mnie w szkole to nie przechodzilo tak latwo (trzeba bylo troszke wody od siebie dolac) a z tego co wiem i w ere internetu sie zaczeli wdrazac wiec i sciaga.pl niekiedy teraz odpada. Kwestia podejscia nauczyciela:))

23.11.2005
15:22
[27]

Novus [ Generaďż˝ ]

goref - masz tutaj racje i polonistka tez, ale popatrz z innej strony - jezeli efekt jest taki sam, i ktos dal rade zrobic tyle samo wysilkiem 100 razy mniejszym, to i tak powinien liczyc sie efekt, a nie trud. Nie mozna sprawdzic ile trudu ktos wlozyl, koles z gregiem na lawce moze pwoiedzieC"psze pani uczylem sie 2 miesiace a to na przypomnienie"
takie jest zycie - jak ktos da rade zroboc to szybciej i latwiej, to jest gora. Chyba ze pozniej mu to wyjdzie np na maturze, a wychodzi:) ja przecyztalem wiekszosc lektur na maturze, a dostyalem akurat 3 ktorych nie czytalem:) czytalem jedynie 30 stronowe streszczenie "potopu" i zdalem... na 39% :D

23.11.2005
15:22
[28]

Werter_ [ Konsul ]

konkret, powinni takie robić dla uczelni wyższych, ludzie by nie tonęli w tonach kserówek.

23.11.2005
15:22
smile
[29]

Regis [ ]

Jakby ktos nie chcial czytac moich wypocin i woli streszczenie ( ;) ) to tu jest moja opinia w pigulce:

To nie wina Grega, ze niektorzy sa leniwi i korzystaja TYLKO ze streszczenia :P

23.11.2005
15:23
[30]

gofer [ ]

Regis - > jak już pisałem - czytałeś książki, chwała Ci za to. Ale część idzie na łatwiznę, a Greg im w tym pomaga. A zarazem szkodzi, co dla wielu jest jednak zbyt trudne do wyobrażenia (np. KRIS_007).

23.11.2005
15:23
[31]

Novus [ Generaďż˝ ]

I Ilek ma racje - u mnie tez tak bylo, ze ktos odpowiada i nauczyciel mowil" o fajnie, widze ze zna pan to opracowanie calkiem niezle, ale nie ot o chodzi" i zaczynalo sie jakies glebsze czy tez "nienaiwne" jak to okreslal moj nauczyciel analizowanie. Dobrze ze to jzu za mna

23.11.2005
15:23
[32]

J0lo [ Legendarny Culé ]

gofer ---> piszę o sobie bo nie jestem w stanie wysondować mózgów wszystkich uczniów... owszem znałem ludzi których ostatnią lekturą był Playboy, niekoniecznie czytany ale u mnie zdecydowana większość przynajmniej starała się zabrać do książki. czy ją kończyli to inna sprawa ale przynajmniej się zabierali.

zresztą ktoś tu wspomniał to co miałem napisać na początku - jakby chcieli czytac same streszczenia to by kupili jeden bryk na początku roku albo by czytali je w internecie. przerabianie tych kilkunastu ( dochodziło i do 20 ) lektur w roku byłoby większym wydatkiem niż druknięcie streszczenia...

23.11.2005
15:24
smile
[33]

KRIS_007 [ 1mm[]R+4l ]

jasne, żadna różnica - zrobić notatki a mieć notatki, napisać streszczenie a mieć streszczenie, scharakteryzować a mieć charakterystykę, znaleźć ważny cytat a mieć wypisane ważne cytaty...szkoda słów...


Sam nie wiesz co gadasz. Zaczeles od tego ze ksiazki z tej serii sa dla idiotow, a teraz mowisz o tym, ze najwazniejsza jest praca wlasna. Wydaje mi sie ze masz za spokojne zycie i znalazles sobie blahostke i zrobiles z niej wielki problem. A ze nie wiesz co pisac to piszesz ogolnie o tym, jak to praca wlasna na lekcjach uszlachetnia.

23.11.2005
15:25
[34]

gofer [ ]

ILEK - > moja polonistka powiedziała, że jeśli chodzi o prace z internetu, to droga otwarta. Liceum ukończymy, na maturze polegniemy. Krotka piłka.

23.11.2005
15:27
[35]

KRIS_007 [ 1mm[]R+4l ]

Przyjeles ze to ksiazka jest problemem, a jest zupelnie inaczej. Chodzi tu o podejscie ucznia do przedmiotu i samodzielnej pracy. I na tym koncze bo z toba nie da sie rozmawiac.

23.11.2005
15:27
[36]

ILEK [ Plugawy Karzełek ]

Gofer---->bardzo fajne podejscie...mozliwe jest niestety tylko wtedy gdy nauczyciel nie odpowiada za to ile osob zda z jego przedmiotu mature...bo jest tez tak ze nauczyciele sa z tego rozliczani a wtedy jest przepychanie za uszy:))

23.11.2005
15:28
[37]

giergas [ Legionista ]

Jak dobrze pamiętam, dopóki nie pojdziesz na studia polonistyczne, nigdy więcej nie przeczytasz o grotesce o gombrowicza czy o utylitaryzmie w pozytywizmie - Trzeba mieć ogromną ilość samozaparcia i chęci by przeczytać wszystkie z puli nudnych (w/g mnie lektur).
Może to dlatego, że dla mnie książka traci na wartości tylko dlatego, że jak jej nie przeczytam dostanę 1,1+ czy 2-, nie wiem.

23.11.2005
15:31
smile
[38]

Regis [ ]

gofer --> Zgadzam sie, ale nie do konca - nie czytajac lektur oni SAMI SOBIE szkodza! Nie Greg im szkodzi, ale oni sami sobie. Miec pretensje do Grega to jakby miec pretensje do producentow samochodow o to, ze w wypadkach drogowych ginie co roku iles tam milionow(?) ludzi...

23.11.2005
15:32
[39]

gofer [ ]

J0lo - > w bibliotece szkolnej w moim LO większość książek jest z Grega. Bo najtańsze. Myślisz, że ktoś teraz kupuje lektury/streszczenia?

KRIS_007 - > a jak miałem nazwać, żeby przypadkiem kogoś nie urazić? Książki m. in. dla idiotów? Kto ich używa w taki sposób jak np. Regis wie, że nie jego chciałem idiotą nazwać, a tego kto nie czyta utworów literackich tylko ich streszczenia. Ale skoro już brakuje Ci argumentów zaczynasz się czepiać pierdół...a co do tematyki moich myśli i tworzenia problemów, to wolę myśleć i stwarzać problemy w takich kwestiach niż spędzać godziny na rozmyślaniu "co będę robić w sobotę" i tym podobne...

ILEK - > przepychanie za uszy? Nie dzisiaj. Pracę maturalną ocenia najczęściej nauczyciel z innej szkoły/miasta/powiatu dla którego jesteś nie "Janem Kowalskim" tylko zakodowanym numerkiem.

23.11.2005
15:33
[40]

Lewy Krawiec(łoś) [ Leśny Dzban ]

gofer-->nie pisz dla idiotów, bo tym samym obrażasz mnie, bo przeczytałem parę książek wydanych przez Grega. A to, że jest bryk etc to nie przeszkadzało mi się skupić na samej treści książki. Po prostu je przeczytałem i tyle. Bryk mógł być tylko małym uzupełnieniem. I nie rozumiem czemu jestem idiotą.

23.11.2005
15:34
[41]

KRIS_007 [ 1mm[]R+4l ]

Buahah, nawet nie zrozumiales o co mi chodzilo. Przeczytaj jeszcze raz, zinterpretuj pozadnie. Pewnie streszczenie czytales:P

23.11.2005
15:38
smile
[42]

snopek9 [ Legia mistrz! ]

gofer...jedno pytanie z mojej strony, chce tylko wiedziec, ile godzin dziennie sie uczysz?

23.11.2005
15:43
[43]

gofer [ ]

Lewy krawiec(łoś) - > czytaj kilka postów wyżej

KRIS_007 - > skoro nie zgodziłem się z Twoim zdaniem, to znaczy, że go nie zrozumiałem? Tak, przyjąłem, że książka jest problemem, bo często zamiast pomóc przypomnieć treść lektury, robi całą pracę za ucznia. No ale skoro Twoje zdanie i w ogóle podejście do tematu jest inne, miałeś możliwość wyrażenia tego zdania i jeśli zamierzasz dalej wprowadzać krzykliwą atmosferę, to proszę Cię - bądź konsekwentny i spełnij swoją obietnicę z 15:27

snopek9 - > zależnie od potrzeb. Czasem w ogóle, czasem od godziny do 3 godzin. No chyba, że za uczenie się uważasz czytanie książek, które czytam dla własnej przyjemności czy oglądanie z zamiłowania programów popularno-naukowych, itp.

23.11.2005
15:44
[44]

Kurdt [ Man of Faith ]

Często kupuję ksiązki z Grega, ale głownie dlatego, że są śrendio 2x tańsze niż te same pozycje innego wydwanictwa.

23.11.2005
15:47
smile
[45]

bartek [ ]

gofer, skoro Twoja polonistka jest tak inteligentną kobietą to zapewne potwierdzi, iż że debil i tak polegnie na maturze, a cwaniak się wybroni, czy pracował tyle ile powinien, czy tyle ile mu się chciało.

Jeśli chce to mogę ją skontaktować z moim znajomym, który 19/20 punktów na maturze ustnej zdobył po półgodzinnym penetrowaniu netu w poszukiwaniu planów matur i innych tego typu rzeczy na sciaga.pl. Ja bym tak nie umiał, bo bym nie uwierzył, że może mi się udać, niestety prawda jest brutalna. I kto tu jest fajerem i przygłupem? On czy jego najlepszy przyjaciel, który przez dziesięć miesięcy spisywał wszystkie myśli na kartach (całkiem opasły tom stworzył) spał na książkach, nie wychodził z biblioteki i finalnie uzyskał 16 punktów? Na początku myślałem, że to po prostu sprawa komisji, ale obaj popisywali się przed tym samym składem.

Nie jestem zwolennikiem polskiej kombinatorki i wcale mi się to nie podoba. Po prostu tak jest. Tak się czasem zastanawiam, który z dwóch powyższych panów lepiej sprawdzi się na studiach, bądź któremu lepiej się ułoży w życiu i dochodzę do wniosków, które wcale nie motywują mnie do ciężkiej harówki.

23.11.2005
15:56
[46]

gofer [ ]

bartek - > krótko. CKE w sprawie matury uczy się na błędach. W tym roku zmieniono system oceniania egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie ustnym. Nie można już zdać matury tylko za (często niesamodzielne) przedstawienie tematu. Większa ilość punktów jest za rozmowę i odpowiedzi na pytania komisji.

Twój przykład nie jest do końca dobry, bo porównuje 2 ludzi o totalnie innym poziomie intelektualnym. Jeśli ktoś jest wygadany, inteligentny, odważny, można powiedzieć, że wręcz wybity - ale po prostu leniwy, to tę maturę ustną z polskiego zda. A jeżeli ktoś inteligencją i wygadaniem nie grzeszy, to nawet spanie na książkach nie pomoże (pomijając fakt, że 16 punktów to dobry wynik).

Gdybyś porównał dwóch uczniów o mw. tym samym poziomie intelektu i umiejętności logicznego myślenia, jednego po półgodzinnej sesji z internetem, a drugiego po 10 miesięcznym, solidnym przygotowaniu, to wynik byłby naprawdę inny...

23.11.2005
15:56
[47]

(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]

gofer ---> a co robicie na lekcjach polskiego? Jeśli się nie mylę, to omawiacie lektury. Czasem czytelnik nie jest w stanie samodzielnie zrozumieć przesłania, szczególnie jeśli w grę wchodzi groteska, parodia, karykatura czy absurd. Od tego są nauczyciele języka polskiego, aby wyjaśnić pewne symbole, alegorie czy odniesienia. Książki, o których piszesz, również mają na celu pomoc w zrozumieniu tekstu. To nie jest kolejny krok w kierunku zidiocenia młodzieży szkolnej, a jedynie opracowanie słów zawartych w utworze.

23.11.2005
16:03
[48]

gofer [ ]

(:AllegromańkA:) - > nauczyciel nie tylko ma za zadanie pomóc w interpretacji, ale również nauczyć interpretować samodzielnie.

23.11.2005
16:05
[49]

ILEK [ Plugawy Karzełek ]

bartek90---->odnosze wrazenie ze wpisales sie pod zlym nickiem...napisz pod prawdziwym.

23.11.2005
16:05
[50]

Minas Morgul [ Senator ]

Liceum do którego chodze nauczyło mnie bardzo ważnej rzeczy - nie uczyć się ;]
Zaraz odezwą się głosy krytyki, ale dodam.... nie uczyć się wszystkiego, a tego, co naprawdę jest przydatne w życiu. Niestety taka jest prawda, że ci, którzy zakuwają wszystko, niewiele osiągną.
Ja w chwili obecnej ryję ostro cegły do olimpiady biologicznej i totalnie odpuszczam sobie wszystko inne, a oceny mam bardzo dobre, bo nauczyłem się kombinować..

Co do matury ustnej z polskiego, to nawet moja polonistka (stara kobieta ;) mówi, że jest to kpina lub conajmniej żart. Matura ustna nie liczy się w niczym, byle zdać. Co innego pisemna, którą wypada zdać (lub zdać dobrze w przypadku humanistów). Ale w chwili obecnej wcale nie jest brany pod uwagę talent literacki ucznia i mało kogo obchodzi Wasze uzdolnienie. Musisz trafić w klucz i tyle. Czyli w chwili obecnej czytanie streszczeń (takich jak na przykład z Grega) zupełnie wystarczy komuś, kto chce napisać maturę na przyzwoitym poziomie. Przyznam, że znam bardzo wiele wartościowych książek, które mogłyby zastąpić wiele lektur... ale niestety to niemożliwe.

23.11.2005
16:08
[51]

barek90 [ Junior ]

gofer -->> Nie bądź taki i nie skarż u admina, tylko odpowiedz jak facet. Ale widać, że tobie do faceta daleko. Pozdro

23.11.2005
16:08
[52]

Lewy Krawiec(łoś) [ Leśny Dzban ]

barek-->ee czytanie książek to wskaźnik bycia ciotą? Długie włosy też?

23.11.2005
16:12
[53]

gofer [ ]

Minas Morgul - > zgadzam się w 100%. Wypada tylko dodać, że matura to nie koniec edukacji i dalej niestety nie ma tak łatwo...

23.11.2005
16:12
[54]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

Actimel znowu szaleje :) Trzeba go olać.

Ja się zgadzam z gofrem, że z biegem czasu nasze pokolenie młodych staje się coraz bardziej leniwe. Mają mniejszą wiedzą ogólną. Jednak wg mnie coraz wyższa jest wiedza specjalistyczna. Coś jak w USA. Na pewno jeszcze to nie jest w takim samym stopniu, ale to wszystko do tego dąży. Będą masy głupie i łatwo manipulowalne, ale będzie też spora grupa wyjątkowych specjalistów w swoich dziedzinach. Dziś krztałcenie się pozwala olać jedno, a skupić na drugim. Może nie sprzyja to rozwojowi ogólnemu, ale pewnie nikomu z ministerstwa na tym nie zależy :(

23.11.2005
16:13
[55]

gofer [ ]

barek90 - > nie chciałem się wdawać w polemikę, ale skoro bardzo tego chcesz, to proszę. Gdybyś był facetem i miał mi coś do powiedzenia, to napisałbyś pod własną ksywką. A jeżeli tę ksywkę ci zbanowali, to przynajmniej popisz się gdzieś "actimel".

23.11.2005
16:14
[56]

(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]

gofer ---> owszem, ale jak sam napisałeś, interpretacji trzeba się nauczyć. Oczywiście, niektórzy mają zdolności polonistyczne i przyjdzie im to z łatwością. Ale istnieją również uczniowie, którzy muszą się tego nauczyć. Tzw. umysły ścisłe mają przważnie problemy z przedmiotami humanistycznymi, więc potrzebują pomocy w zromumieniu tekstów lektur. Nie sądze, aby w takim wypadku czytanie lektur z opracowaniem sprawiało, że idiocieją. To tak, jakbyś napisał, że uczeń, który bierze korepetycje z matematyki jest zidiociały, gdyż nie potrafi samodzielnie zrozumieć niektórych zadań:|

23.11.2005
16:18
[57]

gofer [ ]

(:AllegromańkA:) - > ja wszystko rozumiem, ale mój Boże...pisałem już to kilka razy, nie idzie mi o tych uczniów, którzy wspomagają się opracowaniem, tylko o tych którzy zastępują nim lekturę.

23.11.2005
16:22
[58]

(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]

Jeśli chodzi o uczniów, którzy zastępują lekturę opracowaniem, to raczej nie jest wina wydawnictwa, tylko ich mentalności.

23.11.2005
16:23
smile
[59]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

(:AllegromańkA:) ---> Myślę, że tzw. "umysły ścisłe" mają mniejsze problemy w zrozumieniu tekstu, a większe jeśli chodzi o narzuconą, jedynie słuszną interpretacje ;)

23.11.2005
16:26
smile
[60]

J0lo [ Legendarny Culé ]

Cainoor ---> choć przejściowe problemy są - związane z systematycznym, wręcz wykładniczym wzrostem frustracji z powodu przymusu czytania takich rzeczy ( czytaj głupot :)))

23.11.2005
16:26
[61]

Minas Morgul [ Senator ]

Dlatego matematycy w naszej szkole w zeszłym roku zdobyli o wiele lepsze wyniki z matury z polskiego, niż humaniści.

23.11.2005
16:28
[62]

paparouch [ Junior ]

gofer -->> Napisałbym pod starym nickiem, jeśli by mnie nie zbanowano. Dlaczego się nie przyznasz? Masz jakichś kolegów? Czy siedzisz ciągle w domu przed komputerem bo nikt cie nie lubi?
A co do tematu to... Po co czytać książki, jeśli są strzeszczenia.

23.11.2005
16:28
[63]

(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]

Cainoor ---> Być może. Nie jestem umysłem ścisłym, więc nie wiem. Zawsze jednak odnosiłam wrażenie, że matematycy słabo radzą sobie z polskim.

23.11.2005
16:29
smile
[64]

J0lo [ Legendarny Culé ]

paprouch ---> żeby wiedzieć o co w ksiażce chodzi - nawet w gregu są błędy rzeczowe

23.11.2005
16:30
[65]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Mnie by taka książka z miejsca odrzuciła usilnym wmawianiem mi na co mam zwracać uwagę i jak jej treść interpretować - jednym słowem, stawianiem mnie w pozycji biednej czarnej masy, której trzeba pomóć zrozumieć tekst na podstawowym poziomie. Już samo graficzne rozwiązanie z notkami na marginesach przeszkadzałoby mi w lekturze.

Nie wiem dlaczego parę osób, które zwracało uwagę na potrzebę wyjaśnienia pewnych bardziej skomplikowanych (czy też wymagających znajomości pewnych niepowszednich faktów) kwestii, nie zadało sobie pytania, czy przypadkiem od tego nie są tzw. przypisy. Być może z tej przyczyny, iż niegdy nie spotkali się z dobrze wydaną i opracowaną książką.

Istnieje pewna szansa, iż ktoś dzięki takim publikacjom nabyłby może pewnej kultury czytelniczej tzn. nauczyłby się zwracać uwagę na pewne treści, wiązać fakty, segregować materiał literacki, ale jest to szansa wielce wątpliwa, wymagałaby bowiem analitycznego stosunku do tychże marginesowych pomocy i wyciągnięcia z nich jakichś ogólnych wniosków i analogii. Niestety osoby zdolne do takich działań równie dobrze same zdobyłyby odpowiednie umiejętności w trakcie kolejnych lektur i konfrontacji różnych podejść interpretacyjnych.

Za to lenie i jednostki dążące do analfabetyzmu funkcjonalnego z pewnością uzyskają znaczne ułątwienie na swej drodze.

23.11.2005
16:34
[66]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

paparouch (vel Actimel) - Głupi jesteś, więc dyskusja z Tobą to strata czasu. gofer ma wielu kolegów, pewnie więcej niż Ty. Jest to super gościu, a Ty masz ciągle jakiś problem. Wyluzuj trochę, bo będziesz musiał się przez proxy niedługo do forum łączyć.

(:AllegromańkA:) ---> Matematycy wcale nie muszą sobie słabo radzić z polskim. Bym nawet powiedział, że radzą sobie całkiem dobrze. Co innego w drugą strone ;)

23.11.2005
16:38
[67]

loksp [ Konsul ]

przyjdzie matura oj przyjdzie :):D:P

23.11.2005
16:40
[68]

J0lo [ Legendarny Culé ]

alpha_omega ===> jednym słowem, stawianiem mnie w pozycji biednej czarnej masy, której trzeba pomóć zrozumieć tekst na podstawowym poziomie.

to zabrzmiało snobistycznie... poza tym myślisz że człowiek mimo że inteligentny to może zinterpretować utwór inaczej niż wymaga od niego program/klucz/system/nauczyciel? a jeśli tak zrobi to go to nie obroni przed rzeczywistą karą - np zawaloną maturą...

23.11.2005
16:46
[69]

Madril [ I Want To Believe ]

Też uważam, że wszystko zależy od ucznia. Pierwszą lekturą, której nie przeczytałem, był Potop w połowie drugiej klasy LO (zacząłem, ale coś mi przerwało i już nie wróciłem do niej... miałem później przeczytać, ale jak sam czytam to inne książki... może kiedyś się uda). Potem już czytałem mniej lektur, ale z książek wydawnictwa Greg mam tylko Jądro Ciemności... :P Co jest najśmieszniejsze, z lektur, które były na maturze, nie przeczytałem tylko Potopu i mimo wszystko napisałem z niego pracę (tamte lektury mi nie podchodziły, a fragment Potopu był łatwy do zinterpretowania - nie czytałem streszczenia wcześniej, rano przed maturą mi mama opowiedziała...) i dostałem 67% - jeden z najlepszych wyników w klasie, a klasę miałem dobrą... :)

Jaki z tego wniosek?
Taki, że czasem i streszczenie nie jest potrzebne, a umiejętność myślenia. Chociaż zgodzę się, że bez czytania trudno w sobie tę umiejętność wyrobić. Czytam sporo, ale nie lektur obowiązkowych. Czytanie to w ogóle jest bardzo przyjemną formą spędzania czasu, jeśli się czyta to, co się lubi...

Do matury ustnej musiałem przeczytać Małą Apokalipsę i ją zinterpretować. W ogóle miałem trochę inne podejście do tematu od innych osób, które również go wybrały. Wynik: 20/20, przy 100% pracy własnej, chociaż krótkiej (teraz się z sisotry śmieję, że już się za to wzięła, jak możąna tydzień przed maturą... :P ).

W moim odczuciu lekcje polskiego są po to, aby wyrobić w człowieku zasady poprawnej pisowni i nauczyć go tworzyć własne teksty tak, żeby dały się przeczytać (chociaż to też zależy od tematu, na jaki się pisze - mimo wszystko powinno się umieć napisać w miarę dobry tekst niezależnie czy się nam temat podoba, czy nie).

Może trochę odbiegłem od tematu wątku, ale moim zdaniem, do tego to się właśnie sprowadza - do danej jednostki, a nie "brykowości" lektury.

23.11.2005
16:49
[70]

eJay [ Gladiator ]

Jako niedawny maturzysta a obecnie student zabieram glos:) Otoz moi drodzy, to co widzicie w ksiazkach wyd. Greg to po prostu przygotowania do matury, nowej... Reforma jest lipna, uczy zlych naywkow, ale trudno. Trzeba to przebolec. Najgorsze jest to, ze jezeli juz zechcemy przeprowadzic kolejna reforme, trzeba przebudowac wszystko od dolu, czyli podstawowki i obowiazkowo wywalic gimnazjum, bo sa ta 3 stracone lata. Ale to odrebny temat..

Wracajac do ksiazek Grega - pomagaja uczniowi wpoic pewna wiedze w zakuty łeb. Mniej kumaci na pewno sobie poradza, a ci lepsi uzupelnia wiedze o pewne braki. Sam korzystalem z tych ksiazek, ale jedynie w przygotowaniu do matury, ktora wymaga wstrzelenia sie w klucz. Notowalem po kilka wazniejszych cech kazdej lektury i je zapamietywalem. O ile sie nie myle, to wybralem temat o Potopie - ksiazki nie czytalem, film obejrzalem raz, poczytalem nieco sciag i uzbieralem cos kolo 70%:) Taka niestety reforma, jednemu pasuje, drugim nie:)

23.11.2005
17:04
smile
[71]

bartek [ ]

gofer, celowo porównałem te dwie osoby, ponieważ co drugi "idiota" ze średnią 3,0 nie jest wcale gorszy od ludzi, którzy po prostu zakuwają. Poziom tych dwóch gości nie był wcale mocno zróżnicowany. Idź na forum neostrada.info znajdziesz tam "idiotę", który w wieku dwunastu lat napisał w C++ najlepszy menedżer dla Neostrady Plus a do tej pory nie wie czym różni się "wogule" od "w ogóle". Fifalk powiedział kiedyś, że dawniej nie chciało mu się uczyć, a teraz już nie ma szans na konkurencję z młodzieżą i w zupełności z nim się zgadzam. Gimnazjaliści robią rzeczy, które mi się w ich wieku nie marzyły (vide www.wirtualne-miasto.com), a gimnazjum skończyłem zaledwie dwa lata temu! Dlaczego? To te pokolenie "idiotów", którym jesteśmy tak straszeni przez media? Może zamiast siedzieć godzinami nad podręcznikiem od polskiego co wyczyniałem zawodowo przez połowę gimnazjum wzięli się za coś, co daje jakieś wymierne korzyści? Na pierwszym roku mieliśmy takie ciśnienie, że gdybyś zapytał mnie co się wtedy działo to nie odpowiem - byłem tak przeładowany materiałem, że w piątki nie pamiętałem co robiliśmy we wtorek. Kobieta naparzała materiałem jak chora a przed polskim wszyscy mieli kisiel w gaciach. I to "o kurwa, żeby mnie dziś nie zapytała" to wszystko co pamiętam z tamtego okresu. Podpisuję się pod tym co powyżej opublikował J0lo - wgryzanie w schematy nas w końcu zabije, a każdy kto je łamie może i ma gorsze oceny, ale nie jest przynajmniej włazidupem sypiącym hasłami, z którymi się nie zgadza.

Dlatego byłbym ostrożny z tymi "idiotami", którzy niejednokrotnie kopnęli ten świat w dupę tak, że całe serie podręczników leciały do śmietników.

Niech ogłupiają nowe pokolenia jak chcą i ile się da - ja jestem przekonany, że pokolenia te i tak nas zmiażdżą, bo choć wszystkie reformy szkolnictwa są be itd. to w widać jak na dłoni, iż jest masa olimpijczyków-gimnazjalistów, a dwa lata temu jednym z laureatów pierwszego miejsca Olimpiady Informatycznej był gimnazjalistą i rozgromił setki cwaniaków z najlepszych szkół ogólnokształcących w kraju, także można mówić, że jest coraz gorzej w ramach poprawienia sobie samopoczucia, bo jak każde pokolenie i my wypadniemy z gry. Tyle, że znacznie wcześniej niż nasi ojcowie i dziadkowie czy nam się to podoba czy nie.

23.11.2005
17:09
[72]

Ptosio [ Legionista ]

"Problem lezy w tym, ze Ministerstwo Edukacji cos takiego akceptuje"
A co ma robić?

Przypisy może i denerwują podczas czytania, ale na lekcji lub przed sprawdzianem ułatwiają życie. Notka biograficzna również się przydaje. To nie książki Grega powodują głupotę, one jedynie w pewnym stopniu z niej korzystają, bo niestety fakty są takie, że młodzież "idiocieje".
Idiocieje do takiego stopnia, że zaczyna mnie to autentycznie przerażać. Okazuje się, że internet, ściągi,opracowania, encyklopedie i tym podobne źródła wcale nie ogłupiają, bo tak naprawdę wielu nawet z nich nie potrafi korzystać!
Czasem dostaję wiadomości na gg od osób z mojej klasy, proszących mnie np. o "pomoc" w odrobieniu pracy domowej. I często nie są to osoby jedynkowe, tylko trójkowe i czwórkowe. Osoby te stałe łącza mają od co najmniej roku, spędzają w internecie dość dużo czasu (ok.3 godziny), więc mniemam, że potrafią korzystać z googli i rzucam im "use the google" na odczepkę :P Jaką otrzymuję odpowiedź? "Nie chce mi sie, no wes mi powiedz" ; "Shukalam/em ale nie znalazlam/em". Jako że nie są to pojęcia, które trudno odszukać, można by załamać się już w tym momemencie, ale "najlepsze" jeszcze przed wami. Całkiem niedawno, pytany o cechy dramatu/tragedii (lub o cechy każdego z gatunków i rodzajów literackich- nie pamiętam już) wpisałem w google cechy tragedii i nacisnąłem "Szczęśliwy Traf". Na stronie, która mi się wyświetliła, były bardzo przejrzyście napisany, krótki i treściwy tekst, zawierający wszystko co potrzeba. Wysłałem linka. Jaka była odpowiedź? "Ale to jest ciągły tekst, a ja muszę to mieć w punktach". Innym razem, zapytany o wady i zalety systemu prezydenckiego, oczwyiście uprzednio odesławszy do googli, usłyszałem/przeczytałem błagalną prośbę "No plisssss, tylko jeden przykład". Dla świętego spokoju wpisałem "szybko podejmowane decyzje" i zająłem się tym, co wówczas robiłem. Po kilkunastu sekundach otrzymałem odpowiedź, która spowodowała, że prawie spadłem z krzesła. "Dzienks, to wada tak?"

23.11.2005
17:12
[73]

J0lo [ Legendarny Culé ]

bartek ---> tylko że taki facet 3.0 który jak to stwierdziłeś "gromi" nas w różnych rzeczach po prostu nie dostanie się na studia. czemu? bo żeby dostać się na studia trzeba po 1. uczyć się aby zdać maturę ( nie tyle z wszystkich przedmiotów - z tych co są ważne aby dostać się na daną uczelnię ). jak już się dostanie na studia ( co też można zrobić bez nauki specjalnej ) to tu już musi umieć się uczyć. przerabiam teraz to metodą kijka i marchewki żeby nie odpaść na pierwszym semestrze :) taki człowiek który jest dobry w jednej dziedzinie może mieć problemy później z nauką na kilka frontów...

już nie mówiąc o tym że wypada mieć choć blade pojęcie o każdym przedmiocie na poziomie liceum bo w końcu "wyksztrałcenie średnie do czegoś zobowiązuje" :)

23.11.2005
17:14
[74]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

J0lo --------------------> Jasne - snobistycznie. A czym według Ciebie jest taka łopatologia jeśli nie nachalnym wmawianiem mi jak mam myśleć.

I tak - uważam, że jeśli zrobi to inteligentnie i dobrze umotywuje swoje stanowisko, nic nie stoi na przeszkodzie.

23.11.2005
17:17
[75]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

alpha_omega ---> Nowa matura nie pozostawia miejsca na własną interpretacje. Ma być tak jak w kluczu i koniec.

23.11.2005
17:17
smile
[76]

Flet [ Fletomen ]

Nie raz to pamiętam stary poczciwy Greg i jego ksiązeczki uratowaly mi tyłek :)

23.11.2005
17:17
[77]

J0lo [ Legendarny Culé ]

alpha_omega ----> tylko że nie przez samego Grega są te przepisy tylko przez idiotyczny sposób nauczania tego przedmiotu...

a ja uważam odwrotnie gdyż przeżyłem na własnej skórze takie działania. pisałem zawsze to co mi się zdawało dobre. i dostawałem max 3 - bo nie potrafiłem wyliczyć tych szczegółów ( nota bene sztywno ustawionych na jedną słuszną i całkowicie dla mnie niezrozumiałą interpretację ) na wystarczającą ilość punktów... i tu nie chodzi o to czy ja robię to w sposób inteligentny czy nie. my mówimy o poziomie licealnym, może na studiach już tak nie wpajają "jednej słusznej interpretacji" ale to mi nie jest dane sprawdzić.

23.11.2005
17:17
[78]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Prawda jest taka, że bartek ma po części rację. Nie w tym, że deprecjonuje poszczególne dziedziny, albowiem to już jest podejście chore, lecz w tym, iż żeby w czymś być naprawdę dobrym trzeba ulec dogłębnej fascynacji i poświęcić się tylko temu. To kwestia z jednej strony odwagi, z drugiej odpowiedniego charakteru, czy też satnu umysłu.

23.11.2005
17:19
[79]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

J0lo ---------------> Ależ to zależy od nauczyciela - na studiach także trafiają się tacy Zołzikiewicze, którzy chcą pewnego podejścia, ale bardzo rzadko.

23.11.2005
17:21
[80]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Cainoor -------------> Hmm, jeśli to prawda, to kolejny argument dla mojego stanowiska, iż rozwalono nam system edukacji. Z matmy ponoć nawet pochodną wycofali i granice funkcji (na podstawowym). Chyba zakładają, że już gimnazjalista wie na jakie studia pójdzie.

23.11.2005
17:22
[81]

J0lo [ Legendarny Culé ]

alpha_omega ----> no to widzę na studiach lepiej. w liceum musi być ten rygor - inaczej nie ma się dużo szans na dobry wynik z matury. taka jest prawda...

23.11.2005
17:23
[82]

J0lo [ Legendarny Culé ]

alpha_omega ---> tak wycofali pochodne i granice funkcji z podstawowych programów... u mnie w szkole było to jeszcze na tyle zorganizowane że dyrektor wysupłał godziny na fakultety... ale to nie załatwi sprawy bo przecież nauczyciel nie zaniży poziomu by tylko nauczyć humanistów pochodnych

23.11.2005
17:23
smile
[83]

eJay [ Gladiator ]

alpha_omega----->Niestety system zostal zmieniony na niekorzysc:/ Zasada jest jedna "pisz byle jak, byle zlapac sie klucza i sie go nie puszczac". Gdybys chcial zmienic interpretacje utworu i przedstawic wlasna to zostaniesz potepiony i uzyskasz punkty za styl i ortografie tylko:)

23.11.2005
17:25
smile
[84]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

alpha_omega ---> Swego czasu miałem w liceum nawet całki. Jak na klase mat-fiz-inf, to całkiem ostro parli z programem autorskim. Teraz na coś takiego nie ma czasu. Ledwo się wyrabiają z tym co zleci MEN. Też jestem zdania, że reforma przeprowadzona została źle. Zgadzałem się jedynie co do teog, że trzeba było coś zmienić. Jednak nie tak, jak to zrobiono...

23.11.2005
17:25
[85]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

eJay -----------> Przecież to absurd - co to ma wspólnego z filologią, humanistyką.

23.11.2005
17:26
[86]

J0lo [ Legendarny Culé ]

alpha_omega ----> nic... to ma tyle wspólnego aby z nas zrobić czarną masę myślącą identycznie...

23.11.2005
17:27
[87]

Cubituss [ Komputer ŚWIAT GRY ]

Powiem tak - w liceum próbowałem przeczytać Lorda Jima. Dotrwałem do 70 strony bodajże, ten koleś nie dość, że mnie wkurzał, to jeszcze dodatkowo nie obchodziły mnie zupełnie jego dylematy. Zawsze lubiłem czytać, ale czytać coś dobrego i ciekawego, a nie to szmatławe gówno. Przejrzałem bryk przed polskim. Polonista mnie zapytał (pięknie się nazywał, był poetą i w ogóle nienormalny - Konstanty Pieńkosz niejaki), odpowiadałem na podstawie bryku, świeżo mając go w pamięci. Ze słowami "No wreszcie ktoś przeczytał Lorda Jima" wstawił mi piątkę. Nie miałem serca mu powiedzieć prawdy.

23.11.2005
17:28
[88]

Mephistopheles [ Hellseeker ]

Reforma oświaty zamieniła język polski w przedmiot ścisły - czy to się komuś podoba, czy nie. Tylko jedna interpretacja książki / utworu jest słuszna, a jeśli ktoś się z tym nie zgadza, to w końcu i tak zmądrzeje, jeśli chce pomyślnie zdać egzamin, maturę, czy jakiś sprawdzian. Po prostu "Słowacki wielkim poetą był" i kropka.
I nie widzę nic złego w czytaniu książek z opracowaniem. Podstawą nauki każdego przedmiotu jest znanie wymagań systemowych, a książki z Grega bardzo dobrze spisują się w tej roli.

23.11.2005
17:28
[89]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Cainoor -------------> Wyobraź sobie - także miałem całki i to na ogólnym - fizyczka sobie zażyczyła. Inna sprawa, że nic wtedy nie rozumiałem z tych całek, bo w ogóle popełniłem jeden z większych błędów w życiu i od pewnego okresu nie przywiązywałem wagi do matmy. M.in. dlatego tak teraz krytykuję tych, którzy działają podobnie - będą jeszcze tego żałować.

23.11.2005
17:28
[90]

eJay [ Gladiator ]

alpha_omega---->No wlasnie problem w tym, ze nic. Nie mozna wyrywac sie przed szereg tylko zostac szaraczkiem i zrownac sie z glabem, ktory zrozumie, ze A to B. Dlatego faworyzuje nieuków, bo wystarczy umieć czytać i napisać to samo, tylko ze nie slowo w slowo. Najgorsze jest to, ze znalezli sie debile (niestety), ktorzy z matury pisemnej z polaka uzyskali 0% - zgroza:( To juz jest gruba przesada.

Jedyne lekarstwo - wywalic gimnazjum, albo zupelnie zreformowac ten poziom edukacji, zaostrzyc program nauczania (szczegolnie matematyki j.obcych).

23.11.2005
17:31
[91]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Cubituss -----------------> Dobry jesteś - tylko tak się składa, że Lord Jim to jedna z inteligentniejszych lektur w liceum, a Conrad nie bez przyczyny ceniony jest na całym świecie. Wieć trochę waż słowa.

23.11.2005
17:33
[92]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

Cubituss ---> Akurat Lord Jim był jedną z niewielu lektur, które do mnie przemawiały (a przeczytałem wszystkie obowiązkowe i wiele 'wolnych'). To, że dostałeś piątke o niczym nie świadczy. Może jedynie o Twoim farcie. Gdyby nauczyciel zadał Ci inne pytania, poległbyś. W bryku nie da się zawrzeć wszystkiego. Tylko przeczytanie lektury daje takie poczucie.

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-11-23 17:32:10]

23.11.2005
17:33
[93]

Cubituss [ Komputer ŚWIAT GRY ]

alpha --> z całym szacunkiem, ale co jest inteligentnego w kolesiu, który się waha, czy skoczyć, czy nie skoczyć? Wybacz, czytałem wszystkie lektury w liceum - za wyjątkiem tej jednej - i sądzę, ważąc słowa, że to przeokrutny syf. Za mało współczesności w kanonie lektur, za dużo starych ramot o problemach, które ze współczesnym światem nie mają nic wspólnego.

23.11.2005
17:35
[94]

Cubituss [ Komputer ŚWIAT GRY ]

Cainoor --> pewnie, że miałem fart, umiałem myśleć. Pamiętam, że on mnie pytał o jakiś symbol czegoś i że powiedziałem na wariata, że to był jakiś pierścień, który według bryku przewalał się przez 10 rozdziałów. Tak, właśnie do mnie dotarło, że właśnie wtedy zaczęły się we mnie formułować zasady aktywnego bumelanctwa, które pozwoliły mi skończyć SGH z taką oceną, jaka mi była potrzebna... tak. To wtedy.

23.11.2005
17:36
[95]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

Cubituss ---> Pokazuje walke człowieka z samym sobą. Człowieka, który obciążony bagażem pewnych doświadczeń musi dokonać ponownie ważnego wyboru. To, co dzieje się w głowie takiej osoby. Lektura pozwala nam spojrzeć z innej perspektywy na wiele osób i ich decyzji. Poszerza nasz światopogląd i chociażby tylko dlatego warto było ją przeczytać. Jednak zmuszać Cię nikt nie będzie. Wg mnie nie zyskałeś na tym, że olałeś tę lekture, a mogłeś zyskać :)

Nie przecze, ze umiesz myśleć. Ale nawet teraz Ty mógłbyś przeczytać bryk, a ja zadać Ci pytanie z książki, na które nie znał byś odpowiedzi. Wtedy całe to Twoje myślenie w niczym by Ci nie pomogło :)

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-11-23 17:35:47]

23.11.2005
17:37
[96]

J0lo [ Legendarny Culé ]

eJay ----> wiesz to nie tylko fakt wywalenia gimnazjów, zaostrzenia wymagań ( pełne poparcie ) ale też wywalenie jakichś zupełnie pomyłkowych przedmiotów lub ich zreorganizowania. dla przykładu miałem 2 religie w tygodniu przez 2 lata liceum... no bez jaj - profil religijny czy mat-inf? w porównaniu do tych 5h religii w cyklu kształcenia fizyki było 3h. jakieś przedsiębiorczości ( totalna porażka ) jakieś WoKi ( pfff nic mnie to nie nauczyło... ograniczało się do recytowania z kartki biografii malarzy ) jakieś PO przez 2 lata na którym wymaga się wiedzy co zrobić jak pierdutnie w promieniu metra atomówka ( lol ) a praktycznych kursów pierwszej pomocy brak. poziom języków obcych jest tragiczny, informatyka leży i kwiczy... jeśli dorzucić to że uczeń może więcej zrobić nauczycielowi niż nauczyciel uczniowi to już w ogóle trageida

ale i tak to ponoć lepszy poziom mamy niż na zachodzie...

23.11.2005
17:38
smile
[97]

eJay [ Gladiator ]

Lektury szkolne skladaja sie z okolo 5-6 ksiazek wartych polecenia, ktore czyta sie z przyjemnoscia. Reszta to jakis chory wymysl programu nauczania. Choc przyklad Lorda Jima pokazuje, ze wszystko zalezy od indywidualnego potraktowania tresci:) Sam z checia 3x przeczytalem "Przedwiosnie" podczas gdy inni tego zwyczajnie nie lubili. A juz "Lalka" to grrrube przegiecie:) ponad 1000 stron...ciekawe kto to wchlanal:)

J0lo--->Ja z religii wypisalem sie po pierwszej lekcji:) Za to PO uwazam za potrzebne, ale tylko konkretne rzeczy - np. pierwsza pomoc, bandażowania etc. WOK to porazka, podobnie jak przedsiebiorczosc (moglo byc to w programie matematyki), ale trzeba to ptrzebolec. Zreszta ja juz przebolalem:) Ale niestety kolejne pokolenia beda topic sie w tym szambie, bo ktos z gory zazyczyl sobie, zeby dać "wszystkim" szanse...

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-11-23 17:41:42]

23.11.2005
17:40
[98]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

eJay --------------> Gimnazjum trzeba kategorycznie zlikwidować - niepotrzebny stopień srowadzający się do powtarzania tego co już było i mimowolnego wpajania małolatom, że są już kimś więcej niż dziećmi z podstawówki, co się ostatecznie sprowadza do wejścia w świat alkoholu, narkotyków etc.

Z matmy trzeba na ogólnym przywrócić stary program - ciekaw jestem, jak bez znajomości pochodnych etc. tacy ludzie mają np. pójść na matematykę (a przecież mało kto już w gimnazjum wie co będzie robił w życiu). Z jęz. polskiego zlikwidować te absurdalne anomalie.

Ale przede wszystkim przydałoby się zreforować system kształcenia nauczycieli - tak, ażeby większą wagę przywiązywali do kształcenia umiejętności autonomicznego, analitycznego myślenia.
Jestem przekonany, że wiele osób nie z tej przyczyny osiąga niskie wyniki w szkole, iż ma niskie IQ i nie z tej przyczyny ma niskie IQ, iż brak im inteligencji, ale brak im pewnego podejścia, stanu umysłu. Zdolność analitycznego myślenia zależy dajmy na to od zdolności skupienia uwagi, od wypracowania pewnej metodyki rozumowania itp.

23.11.2005
17:41
[99]

J0lo [ Legendarny Culé ]

ja tam sobie cenię Fredrę po liceum i autentycznie żałowałem że nie wyrobiłem się z czytaniem "Ślubów Panieńskich" a przerabianie go wyglądało tak że babka nam przedyktowała biografię Fredry i... dzownek i nie wróciliśmy do niego... a takie Dziady ( imho strasznie nużące ) robiliśmy tydzień...

a Conrada akurat Jądro Ciemności czytałem. gdyby nie to że czytałem na biologii to bym pewnie nigdy nie przeczytał tego...

23.11.2005
17:42
[100]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Cubituss -------------> O tak - przełom wieków to zupełnie inny świat, nie mamy z nim nic wspólnego mając wiele ze średniowieczem, nie istnieją prawdy uniwersalne, a człowiek epoki Młodej Polski to inny gatunek, niż homo sapiens współczesny.

23.11.2005
17:47
[101]

eJay [ Gladiator ]

alpha_omega--->Gimnazjum nie trzeba likwidowac, trzeba tylko zmienic program nauczania i isc z nim do przodu. Jestem za tym, aby przydzielac pewnych nauczycieli na stałe do kazdej z klas, tak aby stale je uczyli, ksztalcili, az do momentu wyjscia z gimnazjum. Oczywiscie nauczycieli tych trzeba wykwalifikowac w odpowiedni sposob - wpoic im, aby dac uczniom wolnosc w rozumowaniu i analizowaniu. A przede wszystkim zmienic system matur, gdzie liczyc sie bedzie styl pisania, oraz ciekawosc interpretacji, nie zas wpisanie sie w klucz sztampowych odpowiedzi.

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-11-23 17:46:37]

23.11.2005
17:48
[102]

J0lo [ Legendarny Culé ]

eJay ---> tylko powiedz mi po cholere wypisywać się religii jak i tak są ustawiane w środku lekcji :/ oweszem pierwsza pomoc w PO jest potrzebna ale powiedzmy sobie szczerze - to jest góra półrocze, rok a nie dwa lata...

23.11.2005
17:51
[103]

eJay [ Gladiator ]

J0lo---->No coz, nic na to nie poradze, ze miales schrzaniony plan lekcji. Ja mialem Religie na poczatku lub na koncu. Ale przesada (i to wielką) jest dawanie wf rano lub w srodku planu:/ Uczen po dawce wysilku nie jest zdolny do dalszej pracy.

23.11.2005
17:51
[104]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

eJay --------------> W takim razie podział powinien być inny - nauczanie początkowe, kiedy to klasę prowadzi jeden nauczyciel i gimnazjum (od razu po nauczaniu początkowym), co dałoby możliwość prowadzenia klasy z danego przedmotu przez danego nauczyciela od początku do końca. Pozostaje problem nieodpowiednich ludzi na nieodpowiednim stanowisku - z miejsca przegrany przedmiot.

23.11.2005
17:53
[105]

bartek [ ]

J0lo, a nie jest przypadkiem tak, że taki laureat Olimpiady Informatycznej może mieć trzy wyroki, kuratora i średnią 3,0 a i tak większość uczelni przyjmnie go z miłą chęcią? Do tego, jest wiele uczelni, gdzie średnia nie ma nic do rzeczy. Czy to nie zabawne, że idąc na anglistykę nikogo nie obchodzi Twoja ocena z angielskiego? Nie, to nie żart, nawet gdyby nim był, to niespecjalnie by mnie śmieszył. O tym jak ostro trzeba się uczyć, żeby zdać maturę pisałem wyżej. Jasne, że taki człowiek będzie miał bardzo ciężko na studiach, jednak nikt nie każe mu studiować w Polsce, poziom wielu naszych uczelni jest świetny, ale wciąż brak tego co na zachodzie czy USA jest bardzo ważne: praktyki oraz ciągłego motywowania do brania udziału w życiu szkoły, bo uczelnia to nie miejsce, gdzie Cię męczą, a kilka lat fajnej zabawy, za którą jeszcze zatęsknisz. Zresztą kiedy jesteś w czymś naprawdę świetny to rozchodzi się po szkole bardzo szybko i psorowie wiedzą, że nie warto Cię męczyć, bo nie jesteś zwyczajnym leserem, a kimś kto już coś osiągnął. Tak swoją drogą to mój obecny wychowawca miał obowiązek dokształcania się u faceta, który był jego uczniem - kolejny świetny powód, dla którego lepiej mieć szacunek do uzdolnionych ;)))

alpha_omega, nie ja deprecjonuję poszczególne dziedziny a realia i rynek pracy sprawiają, iż coś się po prostu bardziej opłaca a coś mniej. Przyznam się, że czuję ostatnio pociąg w kierunkach mniej ścisłych, jednak moja ciotka robi w "branży" i ma masę koleżanek-humanistek z perspektywami słabszymi niż przeciętny trznastolatek operujący HTMLem i dostępem do Internetu.

23.11.2005
17:55
[106]

J0lo [ Legendarny Culé ]

jak już mówiłem to na studiach ludzie cię nawet nie znają z nazwiska a musisz zapieprzać. to że jesteś dobry z jednego przedmiotu nie znaczy że nie znajdzie się jakiś psychol który stiwerdzi że jego przedmiot jest ważniejszy ( min jeden na szkołę zawsze :))

23.11.2005
17:56
[107]

Kyahn [ Kibic ]

OMFG wycofali pochodne? Poje*ało ich do reszty?
Nie ma co się oszukiwać system edukacji leży i kwiczy, produkując nam coraz to głupszych maturzystów.
Widzę to na przykładzie mojej siostry (obecnie Ikl Liceum) i tego czego ją uczą.
Chociażby taki przykład - Fizyka - ja musiałem w VI klasie podstawówki podstawowe ruchy (jednostajny, jednostajny przyspieszony etc.),
a ona jeszcze tego nie miała, ja nawet nie wiem czego ich uczą, ale fizyką tego na pewno nie można nazwać.
Brak pochodnych w matmie też jest poronionym pomyśle, moja pani matematyczka (zresztą świetna nauczycielka)
zdążyła z nami zrobić liczby zespolone (co prawda byłem na mat-fizie), a teraz nawet pochodnych ma nie być.
To na co oni marnują cały ten czas?

Popieram alfa_omegę że gimnazja tylko namieszały dzieciom w głowach i zupełnie nie zdały egzaminu,
wypadałoby je zlikwidować.

23.11.2005
17:56
[108]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

bartek --------------> Zapewne - kwestia priorytetów. A jednak jak ktoś się postara to gdzieś się w kręci, jeśli nie zostanie np. nauczycielem, socjologiem, historykiem zawsze może np. zostać dziennikarzem piszącym na dane tematy, napisać książkę i w ten sposób zdobyć uznanie i otworzyć sobie drogę rozwoju itd.

23.11.2005
17:57
[109]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Kyahn --------------> Tak słyszałem z tymi pochodnymi, ale odnośnie ogólnego profilu.

23.11.2005
18:04
[110]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

... i głowy nie dam, że to prawda :) Ale pewnie tak. A tutaj o problemach na kierunkach ścisłych:

23.11.2005
18:05
[111]

bartek [ ]

J0lo, możliwe. Ja jestem jeszcze na niższym poziome edukacji (technikum) i tutaj Ojciec Dyrektor ;) wskazuje palcem "ten jest nietykalny". I jest :) Gość to były sportowiec, także jeśli grasz w reprezentacji szkoły a do tego reprezentacja ta jest najlepsza w mieście to nie masz się czego bać ;) Raz się trafił przymuł co usadził ucznia, który w wieku 18 lat brał udział w rajdzie Paryż-Dakar jako mechanik. Nawet nie mówię jaki to prestiż dla szkoły technicznej. Nauczyciel musiał zmienić miejsce pracy ;)

alpha_omega, jasne, jest masa możliwości po takich studiach, dziwi mnie dlaczego dostrzegają je Ci, którzy humanistami nie są :)

23.11.2005
18:09
[112]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Ja jestem i je widzę, więc trudno uogólniać.

23.11.2005
18:13
[113]

Chacal [ ? ]

A dla mnie jest to błogosławieństwo. Nie czytam lektur, nie mam czasu (i piszę to powaznie, spróbujcie przygotowywac się do matury, robic prawo jazdy i pracowac w dni powszednie jednoczesnie), a poza tym co tu dużo mówic: nie chce mi się. Przeczytam streszczenie, opracowanie i to wystarczy bym spełnił wymagania edukacyjne. Tresc znam i rozumiem, notatki i tak będę robił na lekcji, wiec o co chodzi ? Można na podstawie samych opracowań i notatek szkolnych pisac o książe wypracowania albo test rozwiązywac ze znajomosci/rozumienia. I nie czuje się głupszy. Czesc lektur szkolnych na pewno kiedys przeczytam, czesc mnie w ogóle nie obchodzi. Zresztą jestem w mat-fizie i polski w ogóle mało mnie interesuje. Oby odwalic swoją robotę i cześć.

23.11.2005
18:14
[114]

goldenSo [ LorD ]

Nie wiem o co tyle szumu? Mam dużo książek z Greg'a i nie narzekam, nigdy nie korzystałem ze streszczeń, ale te wazne cytaty itd to dobra rzecz, przydaje się.

23.11.2005
18:41
[115]

alpha_omega [ Generaďż˝ ]

Dobra - trochę pogrzebałem w necie i wydaje mi się, że pochodną jednak zachowano, natomiast chyba nie ma granicy. Nadal jednak nie jestem tego pewien - nie mogę jakoś znaleźć pełnego programu nauczania na poziomie podstaowym.

23.11.2005
18:59
[116]

Dydas [ ...in emo we trust... ]

Chyba lepsze czytanie opracowania z książki niż z www.sciaga.pl...

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.