GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Motywy buntu podmiotu lirycznego w wierszu Dies irae ??

22.09.2005
19:48
smile
[1]

matirixos [ Konsul ]

Motywy buntu podmiotu lirycznego w wierszu Dies irae ??

Czy ktoś wie o co chodzi ??

22.09.2005
19:51
smile
[2]

bebzoon [ bucydonna ]

miał schizę na tle fobii genitalnej - banał

22.09.2005
20:04
[3]

bania07 [ Centurion ]

po 1 jesli już musisz pytac rób to w tym samaym wątku
niedalej jak wczoraj stworzyłes wątek o tym wierszu można było go upować i tam zapytac

zaraz Ci opisze motyw buntu tylko znajde moje notatki :p

22.09.2005
20:05
[4]

bania07 [ Centurion ]

Motyw buntu przeciw Bogu możemy odnaleźć w hymnie „Dies Irae”. Do głosu dochodzą tutaj nastroje dekadenckie, tak bardzo charakterystyczne dla końca wieku. Kończące się stulecie niosło za sobą koniec cywilizacji, łączony z kryzysem wartości, wiary i zaufania do Boga oraz wzajemnych relacji: świat- człowiek- Bóg. Kasprowicz zastanawia się nad sensem zła, cierpienia i grzechu, a także nad sensem Sądu Ostatecznego. Nie rozumie, czemu ludzie mają być sądzeni za zło, które jest tworem samego Boga. Pyta, czemu ludzie mają ponosić odpowiedzialność za coś, co niekoniecznie jest ich winą. Z tego buntu rodzi się oskarżenie: „przez grzech Twój, Boże... ginę, ginę, ginę.”

22.09.2005
20:07
[5]

bania07 [ Centurion ]

Obrazy końca świata zawarte w Hymnie są charakterystyczne dla katastrofizmu, zjawiska wynikającego z przekonania o kryzysie wszelkich wartości, o nadchodzącym zmierzchu cywilizacji. Wszechogarniający kryzys dotyczył również wartości moralnych i religijnych, a wyrażał się między innymi w podważaniu wiary w Boga – stwórcę świata i buntem przeciw Niemu w imię ludzkości.

22.09.2005
20:07
[6]

bebzoon [ bucydonna ]

na:
Analiza i interpretacja „Dies irae”

1) Hymn „Dies irae” jest utworem, w którym widać wyraźne nawiązania do tradycji literackiej : hymnów kościelnych, zwłaszcza „Dies irae” Tomasza z Celano (XIII w), liturgii kościelnej („Kyrie elejson”), kolęd Franciszka Karpińskiego i Biblii (psalmów, przywołanie proroków starotestamentowych, Apokalipsy). W hymnach widać takie motywy literackie typowe dla modernizmu (wygnania i wędrówki).

2) Podmiot liryczny hymnu stosuje strukturę dialogową (ja, my, ty skierowana do różnych adresatów). Odnosi się wrażenie, że podmiot liryczny prowadzi dialog z tradycją i ze światem.

3) Świat przedstawiony w hymnie.
Przestrzeń występująca w hymnie ma charakter symboliczny (nie próbuje poeta odtwarzać żadnej realnej rzeczywistości, a ta którą przedstawia, ma charakter wizyjny). Elementami tej symbolicznej rzeczywistości są ziemia, góry, kręta droga, cyklony, wichry, ogień, powódź, bagna, padające świerki, rzeki krwi, las krzyży z cierpiącymi ciałami. Czytając odnosi się wrażenie, że świat ginie wśród rozszalałych żywiołów. Powyżej ziemi znajduje się niebo. Na jego tle widać ogromną głowę cierpiącego Chrystusa, zalewającego świat morzem krwi. Pomiędzy ziemią, a niebem znajduje się przełęcz. Stoi na niej Ewa w uścisku z szatanem. Zagradza ona niejako drogę Adamowi, który przez nią nie może dostać się do nieba.

Sytuacja człowieka - Adama, wygnańca z raju wydaje się być tragiczna. Sam Bóg przecież stworzył Ewę, będącą teraz źródłem i uosobieniem grzechu, uniemożliwiającą Adamowi wejście do nieba. Bóg wpisując w świat grzech i stwarzając człowieka „ułomnego” (ulegającego grzechowi), jednocześnie za tę ułomność go karze. Na prośby i wezwania człowieka o pomoc pozostaje głuchy, obojętny, daleki. W takiej więc sytuacji świat i człowiek skazany jest na zagładę. Hymn „Dies irae” jest więc wyrazem ostatecznej rozpaczy, przekonania o bezsensie ludzkiej egzystencji w świecie, w który Bóg wpisał zło i nie chce pomóc człowiekowi go przezwyciężyć.

22.09.2005
20:13
smile
[7]

matirixos [ Konsul ]

Dzięki wszystkim !!!!

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.