GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Podstawy Mechaniki - zadanko no i pytanko

15.09.2005
17:23
[1]

MGS_Saladin [ ]

Podstawy Mechaniki - zadanko no i pytanko

Mam tu malutkie pytanko

Treść zadania:
Na pionowy słup działają 2 siły pochodzące od nacisku zasrzałów nachylonych pod kontem 45 stopni. Obie siły mają tę samą wartość F1 + F2 = 1700 wykreślnie znaleść siłę r jaką słup naciska na podłoże

i jak to będzie? jeśli od zastrzałów jest 1700
ja myslałem o takiej opcji

850 + 850 + 850

no ale niejestem pewien czy na słup przypadkiem niedziała większa siła bo jest pionowo

850 + 1700 + 850

niewiem moze sie calkowicie myle? poprawcie mnie jesli tak jest?

15.09.2005
19:34
[2]

MGS_Saladin [ ]

^up^

15.09.2005
19:42
[3]

Voutrin [ Pretorianin ]

Mozna te sily rozlozyc na skladowe x i y, wtedy x-sowe sie skasuja, a y-kowe sie dodadza i beda dzialac na slup w dol.

15.09.2005
19:49
[4]

MGS_Saladin [ ]

a mozesz jasniej?
x-sowe to ktore mają byc?

15.09.2005
19:51
smile
[5]

MGS_Saladin [ ]

F1 = x
F2 = y

15.09.2005
19:52
[6]

Nadbor [ Pretorianin ]

Jeżeli dobrze cię zrozumiałem F1=F2=850. I na słup działają siły tylko od zastrzałów(nie ma trzeciej siły pośrodku). W takim wypadku Voutrin ma rację. F1 I F2 mają składowe pozime 850/sqrt(2), które się kasują i składowe pionowe o takiej samej wartości, które się sumują. Ostatecznie słup działa na podłoże siłą 850/sqrt(2) + 850/sqrt(2) = 850*2/sqrt(2)=850*sqrt(2)
Jeżeli natomiast belka działa na słup również bezpośrednio(na środku rysunku na górze), to układ nie jest wyznaczalny. Wtedy po prostu trzeba znać masę belki.

15.09.2005
19:52
[7]

Vader [ Senator ]

Tak jak mowi poprzednik: Dokonać rzutu na oś słupa (y) odłożyć raz jescze ten odcinek, tak by wyszło podwójne. Gdyż siła działająca na podłoże to wartośc rzutu siły na oś słupa raz 2.

15.09.2005
19:54
[8]

Voutrin [ Pretorianin ]

x-sowa to: F_1*cos(L), a y-kowa to: F_1*sin(L), gdzie L to kat pod jakim ustawione sa te zastrzaly, tak samo z F_2.

I teraz x-sowe dzialaja w przeciwnych kierunkach, wiec ich "wklady" sie zniosa, a y-kowe dzialaja na slup w dol w tym samym kierunku( trzeba je dodac).

15.09.2005
19:55
[9]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Przemnożyć warość sił F1 i F2 przez cos kąta zastrzału:

850 x cos 45 = składowa pionowa od jednego zastrzału

poniewaz masz 2 zastrzały więc 2 x (850 x cos 45) = siła nacisku słupa na ziemię




15.09.2005
19:56
[10]

Vader [ Senator ]

Ale w zadaniu pisze "wykreślnie". Tu chyba nie chodzi by to policzyć.

15.09.2005
19:59
[11]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Zatem pewnie chodzi o dodanie pionowych wektorów składowych.

15.09.2005
20:00
[12]

MGS_Saladin [ ]

znaczy niewiem czy F1=850 z treści się domyślam że wartość F1 + F2 = 1700 to tylko moja teorja

a tak wogule wracając do sensu treści zadania znaleść siłę r jaką słup naciska na podłoże to jak to? jeśli słób środkowy niema nic do gadania to odpowieć jest w treści?

15.09.2005
20:05
[13]

MGS_Saladin [ ]

ja już się pogubiłem :|

no dobra jaka ta siła r ma być na naciskane podłoże

15.09.2005
20:05
[14]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Chodzi o to, że zastrzały działają na słup z siłą 1700 powiedzmy kN - poniewaz oba sa pod kątem 45 stopni zatem nalezy założyć, że na każdy z nich przypada po 50% obcizenia czyli owe 850 kN. Tyle, że to jest warość siły przyłożonej zgodnie z kierunkiem zastrzału a my mamy za zadanie policzyć nacisk na podłoże, który jest w postaci siły pionowej czyli pod kątem 0 stopni. Musisz zatem zebrać wszystkie obciążenia od góry działające na słup - ponieważ mamy dane tylko o tych zastrzałach to tylko te dane wykorzystujemy. Liczysz więc składowe sił X i Y od siły zastrzału. Ponieważ składowe X nie działaja na pionowy kierunek słupa więc interesują cię tylko składowe Y - obliczasz je jak pokazałem wyżej i po wszystkim

15.09.2005
20:14
[15]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Może tak łatwiej :) -->

15.09.2005
20:22
[16]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Oczywiście to była metoda analityczna, graficzna czyli wykreślna polega na tym, żebys zrobił taki rysunek jak dałem post wyżej po czym dodal graficznie dwa zielone wektory tzn zaczepiasz początek jednego na grocie drugiego i otrzymujesz 2 x dłuższy wektor końcowy = siła nacisku r :)

15.09.2005
20:31
[17]

MGS_Saladin [ ]

no dobra zbierając wszystkie siły działające od góry, czyli F1 i F2 a chciał bym się dowiedzieć czy da się obliczyć nacisk na słupa? bo na niego też działa bezpośrednia siła nieidąca z F1 i F2

czy ten wzór jest odpowiedni do wyliczenia? --->

15.09.2005
20:38
[18]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

W treści zadania jest napisane, że na słup działaja siły od zastrzałów równe 1700. Nic więcej nie wiemy, nie mamy danych o ciężarze własnym słyupa. cieżarze tej belki, która się na słupie opiera - nic. Wnioskuję, że to jest dośc wczesna mechanika więc takich rzeczy jak liczenie sił wewnętrznych nie wchodzi w rachubę zwłaszcza, że autor zadania pisze, iż chce wyznaczyć GRAFICZNIE wielkość siły nacisku. Nie potrzebujesz obliczać siły nacisku zastrzałów na słup, to bez sensu :)

15.09.2005
20:51
[19]

MGS_Saladin [ ]

mam pytanko jeszcze odnośnie graficznej motody

czyli dodajemy F1 i F2 bawiąc się wektorami to tak wyglądać ma ? --->

15.09.2005
20:52
[20]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Tak tylko te wartości nie beda 850 tylko 850 * cos 45 :)

15.09.2005
21:04
[21]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Możesz tez zrobić to tak:

siła równa sie 850 i jest przekątna kwadratu o boku a. Z matematyki wiadomo, że wzór na przekątna kwadratu wynosi a*pierw z 2 czyli a*pierw z 2 = 850 -> i masz długość/wartość siły pionowej :) dodaj do tego tyle samo z obliczeń od drugiej siły i masz długość/wartość wektora wypadkowego siły nacisku :)

15.09.2005
21:07
smile
[22]

MGS_Saladin [ ]

aha czyli suma wektorów
oki dzięki

15.09.2005
21:14
[23]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

Tak dokładnie, sumia pionowych wektorów składowych - powinno byc ok, daj znac jak to sprawdzą uczeni :)

15.09.2005
21:24
smile
[24]

MGS_Saladin [ ]

oki

17.09.2005
21:21
[25]

MGS_Saladin [ ]

nauczyciel się zmienił :( niepozanałem wyniku
ten drugi powiedział ze my się niebędziemy takim czyś zajmować, bo jest nam niepotrzebne ehh jak zwykle łat i pożądek w tych szkołach :D

17.09.2005
21:22
smile
[26]

MGS_Saladin [ ]

ale mimo wszystki dzięki wielkie bynajmniej coś umie :D

17.09.2005
21:40
[27]

s_Witch [ Generaďż˝ ]

nie ma sprawy :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.