GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

::DEMOSCENA KOMPUTEROWA - i tematy podobne :: cz. 1

19.07.2005
11:36
smile
[1]

pecet007 [ ]

::DEMOSCENA KOMPUTEROWA - i tematy podobne :: cz. 1

(intro do wątku v. 0.0.1 by pecet007 [bez 007])

Info
Witaj w cyklicznym wątku o demo-scenie. Wątek ten ma na celu luźne rozmowy na temat demek-scenowych i
tematów podobnych np. ascii-art'ów etc. Jednym słowem tu się zachwycami i zastanawiamy jak to jest
zrobione :).


O demoscenie

Potocznie określeniem demoscena nazywa się nieformalne zrzeszenie twórców (subkultura użytkowników
komputerów), zajmujących się tworzeniem tzw. dem.
Początki demosceny sięgają początków lat osiemdziesiątych, kiedy to prężnie działała tzw. scena -
równie nieformalnie zrzeszenie osób zajmujących się łamaniem zabezpieczeń w komercyjnych programach
(głównie grach). erzy dołączali najczęściej do złamanych przez siebie programów tzw. intra - małe
programiki uruchamiane przed zasadniczym programem informujące kto złamał dany software. Z czasem
intra ewoluowały: coraz ważniejsza stawała się ich funkcja estetyczna, coraz częściej kładziono nacisk
na wykorzystywanie coraz to nowych efektów. Wraz z intrami ewoluowała też część sceny
przekształcając się w demoscenę.

fragment artykułu z https://pl.wikipedia.org/wiki/Demoscena


Linki:
Scene.org -> https://www.scene.org/
Polska strona o scenie -> https://www.scene.pl/
Bardzo dużo stuff'u scenowego -> https://www.pouet.net/
Demka tekstowe -> https://taat.fi/tmdc/
Ascii-art dictionary -> https://www.ascii-art.de/

----------------
tutaj się wszystko zaczęło:


Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-11-01 18:02:07]

19.07.2005
11:38
[2]

pecet007 [ ]

trochę mi się tekst rozstrzelił trzeba będzie poprawic w nowej wersji intra do wątku, jeśli macie jakiś pomysł co dodac do intra jeszcze to mówcie :)

19.07.2005
11:40
[3]

pecet007 [ ]

ups... mogłem nie zakładac reds nie mam abonamentu, ale mam nadzieję że jakoś to przeżyjecie...

19.07.2005
11:42
[4]

Romanujan [ Konstruktor Katapult ]

Hehe... Pamiętam, jaak na studiach odpaliłem na uczelni jednego DivX'a w ASCII-Art. Efekt był świetny, ale zostałem na dobre okrzyknięty tym, który "ogląda divx'y w matriksie" :-)

19.07.2005
11:43
[5]

pecet007 [ ]

hmm nikt nie ma nic do napisania?

to wstawie tutaj moje recenzje demek scenowych, atykuł napisany był pierwotnie do Action Maga, ale nigdy go nie wysłałem, napisałem go około rok temu, mam nadzieję że się wam przyda :)

-------------------
Recenzje Dem Scenowych.
-----------------------
Dema scenowe są to programy, które prezentują swoje możliwości graficzne. Przynajmniej ja tak to rozumiem, nieważne każdy kto będzie chciał dokładnie znajdzie sobie w internecie ich definicje. Z mojego punktu widzenia są to po prostu filmiki renderowane w czasie rzeczywistym. Nie będą się tu dużo skupiał na aspekcie technicznym demek, ale po prostu je jako ostateczny odbierca, zrecenzuje. Wszystkie opisane demka można ściągnać ze stron: www.scene.pl; www.scene.org. Demka podzieliłem na kategorie wg. rozmiaru, ponieważ nie można porównywać demka o rozmiarze ograniczonym do 128 bajtów do demka o rozmiarze nie ograniczonym. Poźniej podałem koleno tytuł demka, autora demka (grupę), i rozmiar pliku. Tam gdzie znajduje się kreska (-) niestety nie wiem kto jest autorem dema :/. (Za co przepraszam.)

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
DEMA <= 128 bajtów

FR-016, farbrausch, 16 bajtów
Ciekawy efekt graficzny, otóż widzimy złożone z paru kolorowych pikseli kółka, kółka te są zrobione specyficzne. Sam nie jestem w stanie tego opisać. W każdym razie demko robi pozytywne wrażenie.
Ocena: 7/10

FR-016B, farbrausch, 11 bajtów
Tym razem widzimy skrolowane się linie. Demko raczej nie robi wrażenia pozytywnego, i przy dłuższym oglądaniu oczy bolą :P. No ale taki jest już urok demek w 11 bajtach :P
Ocena: 5/10

-----

DEMA <= 256 bajtów

TUBE, baze, 256 bajtów
Widzimy ładny tunel, stworzony z tak jakby wstążek. Kamera delikatnie przechodzi przez tunel, tam i z powrotem. W pewnym momencie widzimy także że ten tunel, jest tylko częscią większego tunelu. Ogołnie robi dobre wrażenie, szkoda tylko że demko u mnie skacze :/, no ale i tak jestem pełny podziwu jak można cosik takiego zrobić.
Ocena: 8/10

WOLF, - , 256 bajtów
Włączam plik. Czekam czekam, i czekam. Okazało się że jest to tak jakby gra. Porusza się strzałkami, niestety łatwo jest wejść w ściane, i powiem więcej zrobiło by na mnie większe wrażenie, gdyby kamera się sama nie poruszało. Wiem, potrafie zrozumieć że 256 to zamało żeby coś takiego zrobić, ale i tak demko mi się po prostu nie podoba.
Ocena: 4/10

STAR, - , 157 bajtów
Fajny efekt. Widzimy powiem przesuwające się piksele. Tj. przesuwają się one zostawiając pewnej wielkości ślad za sobą. Ciałość rzeczywiście sprawia wrażenie gwiazd. Tylko IHMO lepiej wy było gdyby te gwiadzy, były w odcieniach szarości, na pewno dodało by ta demko realizmu. Mimo to demko jest ok, tylko nic w tej kategorii nie przebije TUBE, dlatego też...
Ocena: 6/10

LIQUID, - , 256 bajtów
Ładna cieniowana woda (od niebieskiego do jasno-szarego) i spadające krople deszczu. Tak właśnie wygląda ciecz (liquid). Fajne demko, gorsze od TUBy, ale i tak fajne. Doskonale by się nadawało, na wygaszacz ekranu.
Ocena: 7+/10

HELLO (Hello life), Jomppa, 208 bajtów
Demko wyświetla niebieski napis "HELLO", to jednak nie koniec! W demku znaduje się też tytułowe życie (life). Otóż w tych niebieskich komórkach, pojawiają się piksele zielone, symbolizujące, bakterie które się zjadają i rozmnażają. Po prostu klasyczna gra "game of life", ogólnie pozytywne wrażenie, ale czuję pewny niedosyt, zwłaszcza gdy zobaczyłem na przykładzie TUBy czy LIQUIDA, co można "wycisnąć" z 256 bajtów...
Ocena: 6/10

BLIP, - , 251 bajtów
Efekt podobny do efektu uzyskiwanego na tzw. lampie lawowej (lava lamp). Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale tylko z tym mi się to kojarzy...
Ocena: 6+/10

-----

DEMA <= 4kb

BLURSUX (Blur Sux), the fuzzion's frog, 3'984 bajtów
spoko interko (czy demko, sam już nie wiem). Widzimy parę takich, jakby (wiem, nadużywam tak jakby tego słowa) cząsteczek które się przesuwają z charakterystycznym efektem motion-bluru. W demku występuje muzyka, takie w sumie piski o różnej częstotliwości, która idealnie się komponuje z tym co się wyprawia na ekranie. Na przykład napis "FUZZION" w pewnym momencie drga w rytm muzyki. Po zatym fajnie jest zrobiony efekt scrolowania napisu "Blur Suxx", napis złożony jest z takich kółek. Ogólnie jest dobrze. Aha polecam uruchamienie dema z parametrem "-nofuckingblur", efekty się całkiem inne, czy lepsze?, to już musicie ocenić sami. (Więcej informacji w pliku nfo, dołączonym do demka.)
Ocena: 8+/10

ILM (Industrial Light and Magic), Frenetic & r0K!, 4'096 bajtów
To demko/interko (niepotrzebne skreślić), również było niczego sobie. Tylko szkoda że mi skakało :/. Otóż w intrze widzimy praktycznie nieruchome obiekty, głównie różnej wielkości kule, które są oświetlanie zmiennym, poruszającym się, źródłem światła. Ogólnie wygląda to spoko, ale brak tu jakiegoś dynamizmu. Muzyka mi się za to zupełnie nie podobała, jest to jeden powtarzający się utwór, wywołujący u widza pewien niepokój. Wiem że takie mogła być zamierzenia demka, ale mi się to nie podoba, a w końcu każda recenzja musi być trochę subiektywna. Mimo to:
Ocena: 7/10 (głównie za efekty graficzne, jeśli by dodać do tego muzykę to max: 6)

-----
DEMA o nieograniczonej wielkości

ION_TAXX (Ion Traxx), kewlers & mFx, ok. 13MB
Demko stylizowane jest na nagranie VHS. Nawet zamiast zwykłego napisu LOADING otrzymujemy napis VOLUME i charakterystyczne paski, takie jak przy podgłośnianiu telewizora. Na początku widzimy delfina, delfina pływającego w rytm muzyki, która notabne jest świetna! Poźniej już tylko chaos... Abstrakcja... Nic nie jest takie jakim się z początku wydaje. Świetne demo, oddające niepokój dzisiejszego świata. A że za abstrakcją przepadam to i ocena będzie wysoka.
Ocena: 8+/10

PS. Jeśli ten tekst się jakimś cudem znajdzie w AM, to postaram się napisać następną część. A w kolejnym odcinku: Recenzje demek farbrausch'a. Czy w 64kb można zmieścić wszystko? Cooming soon!
PS2. Aha i jest to tekst do AM, a nie jakiś kącików. Kiedyś była scena, teraz już jej nie ma, ale mimo wszystko jakieś art'y o scenie powinny być. Chociaż jak już wspominałem nie jest to art stricte scenowy.


PeCet

19.07.2005
11:44
[6]

pecet007 [ ]

Romanujan --> też tak zrobiłem w pierwszej klasie liceum, jak gościu nam pokazywał distro-linux'a tylko i wyłącznie do filmów, był to bodajże MoviX :)

19.07.2005
12:59
smile
[7]

hctkko [ Their Law ]

Interesowałem się sceną, ale tylko oglądałem i słuchałem, nic swojego nie dorzuciłem :)
Może mi ktoś powiedzieć czemu scena komputerowa wyleciała z cdaction?

19.07.2005
13:02
[8]

pecet007 [ ]

hctkko -> moim zdaniem nie cieszyła się zbytnim zainsteresowaniem... ale zawsze można poczytac jakieś magi scenowe...

19.07.2005
14:05
smile
[9]

reds23 [ redsov ]

wrzuce na serwer demka i wieczorem udostepnie ... teraz musze spadac ... ;(

19.07.2005
14:08
smile
[10]

reds23 [ redsov ]

z tego co slyszalem to jakies 90% aktywnych dawniej demoscenowco pozakladalo rodziny itd...
brak czasu i inne czynniki wymuszaja mniejsze zaangazowanie na scenie ...
malo jest ludzi, nastepcow ktorzy mogli by to dale ciagnac ...

19.07.2005
14:30
[11]

pecet007 [ ]

no niestety tak jest, a większośc z nich pewnie też pracuje w jakiś firmach komputerowych...

19.07.2005
22:42
[12]

Rewolucjonista [ ]

Proponuje dodac do linkow scene.pl :) I polecam zin z linku:

19.07.2005
22:44
[13]

Tańczący na Zgliszczach [ Anioł Czeluści ]

hehe, tak do bodaj 2005 roku byłem jeszcze aktywnym demoscenowcem ;>

19.07.2005
22:44
[14]

Tańczący na Zgliszczach [ Anioł Czeluści ]

errata - oczywiście do 2000 roku :>

20.07.2005
08:13
[15]

pecet007 [ ]

hm, akurat scene.pl jest dodane, ale można dodac https://savage.scene.pl
TnZ --> mógłbyś pokazac jakieś swoje produkty - chętnie bym je obejrzał :)

---
a do linków zastanawiam się czy nie dodac tego:
https://www.flashtro.com/
zawiera ona amigowe tra przerobione na flasha... bardzo ciekawe zresztą trzeba się jednak na niej zarejestrowac...

20.07.2005
22:12
[16]

Rewolucjonista [ ]

reds > co z tymi demkami ? kiedy mi odpiszesz na @ ?

01.11.2005
18:04
[17]

pecet007 [ ]

up :P

14.02.2006
18:33
[18]

pecet007 [ ]

ech widać wątek nie uzyskał zbytniej popularności, cóż - mówi się trudno.

© 2000-2025 GRY-OnLine S.A.