
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Civilization III [cz.24]
Wszystkie gry z serii Civilization, opierają się na rozwoju cywilizacji od początków jej istnienia do czasów obecnych, a nawet, jak w przypadku Alpha Centauri, wybiegają dalej w przyszłość. Rozpoczynając grę jako jeden z przywódców wybranego historycznego narodu, musimy zadbać o rozwój naszego państwa poczynając od koczowniczego plemiona. W porównaniu z poprzednią częścią udoskonalone zostały pewne aspekty gry. Dowódcy naszych wojsk wraz z kolejnymi walkami będą zdobywali doświadczenie, dzięki czemu ich umiejętności walki wzrastają. Zmieniono zasady stref kontroli obszarów danych jednostek, przez co wzrosło znaczenie jednostek mobilnych oraz prowadzących ostrzał na odległość, takich jak katapulty, artyleria czy okręty wojenne.
Cechy:
» Wiele dróg prowadzących do zwycięstwa - rokowania dyplomatyczne, dominacja kulturalna, potęga wojskowa lub podbój kosmosu
» Dopracowana w najmniejszych detalach grafika i tworząca niepowtarzalną atmosferę oprawa dźwiękowa
» Nowe technologie, wynalazki i opcje ekonomiczne jeszcze bardziej rozszerzające ogromne możliwości prowadzenia rozgrywki
» Zaawansowana sztuczna inteligencja, będąca wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonych strategów
» Rozbudowany system dyplomacji pozwalający na tworzenie aliansów, koalicji lub nawet blokad handlowych wobec przeciwników
» Prosty w obsłudze edytor, pozwalający z zupełną dowolnością kreować mapy, modyfikować zasady i projektować nowe cywilizacje
» Nowy, bardzo prosty w obsłudze interfejs użytkownika, dający pełną kontrolę nad wydarzeniami w grze.
[tekst z GOL i CD Projekt]
Rozszerzenia do gry:
Play The World (PTW)
Sid Meier's Civilization III: Play the World to oficjalny dodatek do trzeciej części sławnej strategii turowej, przedstawiającej rozwój ziemskiej cywilizacji. Przede wszystkim wprowadza do gry możliwość rozgrywki wieloosobowej w sieci lokalnej i Internecie, w kilku trybach: Elimination, Domination, Regicide, King of the Mountain. Możemy grać z przyjaciółmi wykorzystując trzy rodzaje sytemu rozgrywki, tj. wydając rozkazy naprzemiennie, symultanicznie oraz w trybie turnless mode. Ponadto Play the World wzbogaca pełną wersję gry o osiem nowych cywilizacji, ośmiu nowych władców, każdy o różnych cechach i umiejętnościach (m.in. Genghis Khan Temujin, Hannibal, Queen Isabella, King Brennus), rozbudowany edytor pozwalający graczom tworzyć własne scenariusze w nieograniczonym zakresie czasowym, oraz szereg nowych map i lokacji.
Conquests
Sid Meier's Civilization III: Conquests to drugi oficjalny dodatek do trzeciej części Cywilizacji, pozwalający graczom wziąć udział w ośmiu największych podbojach znanych z historii naszej cywilizacji, w tym podboju Mezopotamii czy Ameryki. W każdej z ośmiu kampanii przygotowanych przez autorów, obejmujemy pieczę nad jedną z ośmiu nowych, potężnych cywilizacji (m.in. Sumeryjczycy i Majowie). Każda z rzeczonych nacji posiada swego własnego potężnego przywódcę, unikalne jednostki (m.in. Sumerian Enkidu Warrior, Trebuchet), technologię i specjalne umiejętności czy cechy. Ponadto możliwości gry rozszerzone zostały o szereg nowych funkcji, w tym: nowe warunki zwycięstwa, nowe cuda świata (Statua Zeusa), nowe elementy terenu, nowe surowce (tytoń, egzotyczne ptaki, itp.), nowe katastrofy i klęski żywiołowe (erupcje wulkanów), nowe budynki i ulepszenia miast, nowe opcje dyplomatyczne, nowe typy rządów (np. Islamski Sułtanat) oraz wsparcie dla rozgrywki za pośrednictwem poczty elektronicznej (play-by-email). Udoskonalony został także edytor map i scenariuszy.
Niestety polski dystrybutor gry, firma CD Projekt, ma gdzieś fanów tej wspaniałej produkcji i postanowiła nie wydawać ŻADNEGO dodatku. Dzię-ku-je-my!
Najnowsze patche:
Civilization 3 - v. 1.29f [ftp://ftp.infogrames.net/patches/civ3/Civ3v129f.exe]
Patch PL - Poprawka do polskiej wersji gry [www.cdprojekt.info/wszystko_o_grze.asp?action=ShowGame&gid=50]
PTW - v. 1.27f [www.firaxis.com/downloads_allfiles.cfm]
Conquests - v. 1.22 [https://www.firaxis.com/downloads/patch/Civ3Conquestsv122FULL.exe]
Najlepsze strony:
www.civfanatics.com - wspaniała, ciągle rozwijająca się Gra Miesiąca (GOTM) [co miesiąc czeka nas nowe wyzwanie, ranking], ciekawe forum, patche
apolyton.net/civ3/ - bierzące newsy, forum
www.civ3.com - oficjalna strona gry
1 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=52055
2 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=121011
3 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=126313
4 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=136312
5 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=138969
6 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=142644
7 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=146481
8 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=151659
9 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=156645
10 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=160448
11 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=166462
12 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=186724
13 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=210344
14 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=228162
15 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=241309
16 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=258130
17 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=286050
18 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=390373
19 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=634097
20 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=961273
21 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=1934340
22 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2713850
23 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2900491
Poprzednia część [23]:

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Civilization IV
Cechy:
Sound: In the audio front, you will be able to hear ambient sounds according to the type of land you're over. If you move over the ocean, for instance, you'll hear waves. If you move over the desert, you'll hear a dry wind blowing.
Terrain Improvements: Improvements such as farms, lumber mills, mines and the new windmills actually animate if they're being worked, so you can tell if a city's labor force is allocated properly without ever dropping down into a city view. It also helps as an attacker to see if an enemy is using a specific tile.
Promotions: You can add a simple bonus to a unit's overall strength or grant a more powerful bonus that applies in more specific circumstances. Options here would be to grant the unit a bonus against certain other types of units or in certain types of terrain. You can even give units a bonus to regeneration speed.
Civics: In the labor category, slavery enables you to sacrifice population to hasten the completion of improvements. If you make the jump to serfdom, you'll have to pay to hurry improvements but you'll find that mines are much easier to make.
Culture: Culture now helps raise the defensive value of a city. Where the previous game offered bonuses based solely on population the new game will reward smaller cities that have citizens with a stronger cultural identity. This new mechanic has the added complication of making it much, much harder to defend conquered cities. Since the culture resets once you take a new city, you'll have to increase culture and build up the goodwill of the inhabitants before you can start to feel safe.
Map Editor: The game will ship with a world builder for players to create new custom maps.
====================================================
Each type of Great People has specific abilities (ex. rushing wonder with Great Engineer, culture boost with Great Artist), and you can also save up your Great People and trade them in groups for Golden Ages.
In the Pitboss multiplayer mode, a separate server tracks your turns. You can hop on for a live session and then carry it over to a play-by-e-mail game based on your and your opponent's schedules.
Firaxis is rebalancing the strategic resources by more carefully working them into the random map generation. They're also making them less restrictive. Gunpowder units no longer require saltpeter and Firaxis will probably give players a technology to synthesize oil.
Instead of pollution, each city has a health value similar to its happiness. Just as luxuries help happiness, certain foods will help health. Factories will decrease health, while certain structures will improve it.
Cities don't riot anymore, but unhappy workers simply stop working.
Shields are now called hammers.
====================================================
Na targach E3 została zademonstrowana nowa wersja (narazie tylko pokazowa) kolejnej odsłony słynnej serii Cywilizacja. Poniżej zamieszczam pare przydatnych linków:
https://pc.gamespy.com/pc/civilization-iv/617487p2.html - Zapowiedź w GameSpy.
https://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationiv/media.html - Filmiki prosto z gry.
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-05-26 15:33:33]
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Chciałem Cainoor pochwalić, za kawał dobrej roboty, ale dzieje się coś śmiesznego, link na zakończenie poprzedniej części prowadzi do niej samej. Ale fajnie, że mamy poprawną numerację. Jeszcze civka nie umarła....

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan - Już poprawiłem ten zły link :)
Civilization nie umarła i umrzeć jej nie pozwole. Jak wyjdzie czwarta część to będzie pewnie nowy boom na tą gierke. Warto teraz sobie przypomnieć część trzecią :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Kurde, zezłościłem się. Okazuje się, że twórcy R&R dużo poprawili w najnowszym dużym patchu, ale wydaje się, że zepsuli pracę robotników. Czy serf czy laborer, czy własny, czy pojmany, w każdym ustroju pracuje z tą samą wydajnością (no tyle, że najpierw chodzi o 1 pole potem o 2 i wreszcie o 3) W tym stanie rzeczy nie opłaca się zmieniać ustrojów, tylko na demokracji/republice dojechać do końca gry (no prawie, socjaldemokracja nadal atrakcyjna - bez korupcji i bez kosztów budynków).
Ktoś jest w stanie potwierdzić? W końcu jadę na piracie (chyba niedługo, znajomy wraca z Irlandii, zamówiłem CivIII Complete) i zawsze coś tam mogło się w instalce pokrecić.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan - Niestety nie używam tego moda R&R, ale z dużą pewnoścą mogę stwierdzić, że na wersji oryginalnej też to nie będzie poprawnie działało.
btw. Za ile kuupiłeś ten zestaw CivII Complete? Może zrobie komuś prezent :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Cainoor---->>> No więc po głębszym namyśle kupię sam Conquest. Complete normalnie kosztuje 38 $ (nie wiem dlaczego internetowe sklepy podają ceny w dolarach), natomiast Conquest 14$. Ponieważ podstawę mam, a Conquest zawiera PTW, to nie ma sensu marnować 24 dolców. Jescze nie kupiłem, przyjaciel jest na robotach i wraca na urlop w sierpniu. Może wyczai taniej Complete, to będzie Complete.
Ten błąd z workersami jest baaardzo przykry.

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Jesteś pewien, że Conquest zawiera PTW? Bo mi się wydaje, że nie.

Piotrek [ Generaďż˝ ]
Kiedyś bardzo dużo zagrywałem się w pierwszą Cywilizację, później przesiadłem się na część drugą. Jakoś nigdy nie grałem w Civ III. Przydałoby się w końcu nadrobić zaległości, ale pojawia się problem. Gdzie mógłbym kupić tę grę (już bez tych wszystkich dodatków)? Sprawdziłem dwa Empiki, Media Markt, kilka sklepów internetowych, Timsoft.pl, Vivid.pl, Stereo.pl i Wirtus.pl, i jedyną grą z wyrazem "civilization" w tytule była Galactic Civilizations. Zajżałem jeszcze na Allegro, ale ciężko będzie ją tam wylicytować, poza tym wolałbym całkowicie nową grę :/
Czy jest w Polsce jakiś sklep, w którym można nabyć Civilization3? :(
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Cainoor--->>> Pewny nie jestem, wnioskuję przez analogię, mam pirata pt: Conquest i on zawiera PTW. Ale ma się rozumieć nie jest to specjalnie mocny argument.
Piotrek --->>> W stolicy można spróbować wybrać się na Jagiellońską do CDP. Niemniej, wersji angielskiej nie ma od daawna. A polskiej nie należy kupować (zresztą też jej nie ma). Pomijając brak dodatków, dziwny jest brak wznowienia, czasopisma także po raz 14 zamieszczą Tomb Raider 2 niż po raz pierwszy Civ 3.

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan - Conquest chyba rzeczywiście zawiera w sobie PTW. Właśnie coś takiego przeczytałem w opisie dodatku na stronie poniższego sklepu.
Piotrek - Polecam mój ulubiony sklep zagraniczny. Szukaj pod PC - Games - C (Civilisation). Cena 10 funtów plus przesyłka to nie dużo. Polecam zakupić od razu dodatek:

Piotrek [ Generaďż˝ ]
Wielkie dzięki za odpowiedzi. Prawdopodobnie złożę zamówienie w tym zagranicznym sklepie. Nigdy jeszcze nie kupowałem gier za granicą, ale dla Civ3 chyba warto zrobić wyjątek, zwłaszcza, że poprzednia część w ogóle się nie nudziła, grałem w nią i grałem, a cena też nie jest jakaś odstraszająca :) Poczytam sobie jeszcze o dodatku, ponieważ nie jestem do końca przekonany co do jego zakupu :)
Swoją drogą to szkoda, że bardzo znaną, dobrze ocenioną i nie tak starą przecież grę trzeba kupować za granicą :(
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Piotrek - Niestety jeśli chodzi o Cywilizacje to CD Projekt dał ciała na całej lini :/
Pamiętam, gdy gierka dopiero co wyszła, ile było problemów z patchami. Dobrze, że ja od początku miałem wersje angielskojęzyczną.
Jednak zakup dodatków to już jest problem. Bo inaczej niż z zagranicy to kupić się nie da.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Piotrek---->>> Jeśli zastanawiasz się nad dodatkami, to chciałbym zachęcić. O ile PTW dodał tylko scenariusze i multiplayer, to conquest znacząco rozszerzył cywilizację. Podstawa w gruncie rzeczy jest koncepcyjnie uboga, a aitorzy gry niedosyatki koncepcji i AI maskowali rozdętą do granic absurdu korupcją (w podstawie zdarzały sie miasta o zerowym potencjale). Wprawdzie, kolejne patche szlifowały ten problem, ale i finalny 1.29f nie zrewolucjonizował gry. To, że grę można nieco ożywić, pokazał conquest. Wprowadzenie niewielkich modyfikacji w drzewko technologiczne, nowych cudów świata i surowców, pokazało, że kretyńskie zmagania z absurdalną korupcją (Sid u Buzka i Millera praktykował, czy jak?) można mimo wsystko uczynić strawniejszym. Nieruchawa strategia gry, pozbawina choćby połowy dynamiki wielkich porzedniczek, wreszcie odrobinę ożyła. Jednak dopiero nieoficjalny dodatek Rise and Rule - który można zainstalować jedynie mając zainstalowany Conquest, pokazał, że ta część miała szansę stać się najlepszą z wszystkich edycji (gra prześcignęła dynamiką nie tylko jedynkę ale i wyśmienitą pod tym względem część drugą). Niestety sam dodatek do chwili obecnej nie jest skończony i nie słychać, aby pracowano nad finalnym patchem. Wydaje mi się, że granie w wersję RAR 1.01b jest ciekawsze (bo mniej zabugowane) niż w 1.02. Przedwczoraj usiłowałem zagrać w normalny Conquest, aby sprawdzić jak sprawdzają się koncepcje z RAR - byłem zdumiony jak przeraźliwie NUDNA NUUUUUUDNA NUUUUUUUUUUUUUUDNA!!!!!!!!!!!!!!!!!! jest cywilizacja Sida. Pograłem z 3 godziny doprowadzając grę do bodaj 200 roku naszej ery i nie zdierżyłem. Kto zagrał w R&R nie wróci do podstawy. Po prostu Sid dał ciała, część trzecia jest bardzo słaba (co w tym wątku prawie wszyscy konstatowali od samego początku) osobiście wypowiadałem sądy, że stanowi krok wstecz do Civilization Call toPower (i podtrzymuję tą opinię), sądziłem, że nadal będę grał w część drugą, traktująć trójeczkę jako graficzny wodotrysk. A jednak R&R to zmienił. Mimo wad moda, czyni tą część WIELKĄ.
Wasylus [ Legionista ]
Mr Kalagan --> Ciekawe, ja w 3 gralem bardzo krotko (pare/parenascie godzin) chociaz bylem i nadal jestem wielkim fanem 1 i 2, powody byly mniej wiecej te same - gra byla po prostu znacznie gorsza od dwojki. (CtP tez nie lubie zbytnio), moze warto dac grze jescze jedna szanse - czasem mody potrafia zdzialac cuda...

Cainoor [ Mów mi wuju ]
A mi się Trójka od razu spodobała, mimo, że w Jedynkę i Dwójkę grałem całe lata ;)
Btw. Miałem orygianł Jedynki u siebie na dysku twardym(!) w mojej Amidze 2000 (dysk miał pojemność 40MB;) a gra była na 5 dyskietkach). To był czasy. Patent z jednoturowymi pracami osadników rzadził hehe.
Azazell22 [ Civ IV ]
Civilization III Conquest też uważam ze to wspaniała gra :) gram gram często jak mam czas od 3 lat chyba .. co do Civ IV to mam obawy wszystko ladnie ale jednak przez ten nowy engine to może już nie być ta sama civ`ka co trylogia ;/ :(( mam nadzieje ze sie myle . Twórcy gier w dzisiejszych czasach lecą na grafike 3D ale moim zdaniem strategie w tej grafice nie powinny być tworzone ;/ dobrym przykladem jest Settlers 5 ;/
Największa w moim sercu będzie gra Civilization I na amige w nia grywałem najdłużej ale Civ III też jest eXtra
najbardziej denerwuje mnie jedna rzecz mam nadzieje że mnie zrozumiecie.... w Civ 1 jak zajoles jakas czesc terenu i więcej nie było miejsca to szybko musiales wynalesc mapmaking aby mozna bylo lodka plynac dalekona morzu i szukac nowe wyspy to kolonizowania i to bylo przyjemne komputer też był ( terenowo ) na równi ze mną i to była cała przyjemnosc kolonizowac inne wyspy... w Civ 3 Conquest to już jest niemozliwe bo albo ja jestem strasznie wolny albo AI komputera zbyt wysokie on dwa razy szybciej zaklada nowe miasta i co zatym idzie wieksze tereny.. wiec kolonizacji nowych wysp nie mozliwe .. ;/ mozna jedynie podbijac inne nacje ehh
Zresztą uważam ze Seria Civilization to najlepsza seria gier strategicznych jakikiedykolwiek powstał :) żadna strategia nie przebije Civ`ki :)
Gracie jeszcze w C3C ?? ja miałem dzis grac ale nie bylo kurde czasu :))

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Azazell22 - AI nie jest za szybkie. Jeśli Ty pierwszy wynajdziesz Map Making i na dodatek zbudujesz Great Lighthouse, to możesz mieć palmę pierwszeństwa w wyścigu morskim :)
To już daje spore pole do popisu. Nie dość, że możesz szybko osiedlić nowe wyspy na terenach zamorskich, to jeszcze jak masz szczęście zdobędziesz jako pierwszy kontakty z innymi cywilizacjami. Są one bardzo cenne jeśli chodzi o wymiany handlowe :)
Co do Czwórki. Po obejrzeniu filmiku mam jak najlepsze wrażenia. Kamerkę można sobie nawet ustawić centralnie z góry, tak jak w Civ 1! :)
Azazell22 [ Civ IV ]
Cainoor ---> hmm ale to dlugo trzeba czekac az sie zbuduje great lighthouse;/ no mi sie nigdy nie udaje zaludniac dobre bogate wyspy ;/ w civ1 i w civ2 zero problemów eh
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22--->>> Wszystko zależy od stopnia trudności na jakim grasz, ja nie mogę odnaleźć swojego, monarch jest już zbyt łatwy a imperator stanowczo za trudny. :
Cainoor --->>> Wiesz patent z robotnikami w jedynce można było rozwinąć, WSZYSTKIE jednostki korzystały z tego bonusa. Mało tego, gra umożliwiała przekrety z kasą. Taaa, granie na poziomie King było loteryjką i nader często upokorzeniem, ale jak się stosowało tricki to i poziom boski stał sie dostępny, tyle, że było trzeba przy każdym s/l wychodzić do Dosa i bywało, przy grze na deity, że Dos tego nie wytrzymywał :((((
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr. Kalgan - Na Amidze nie miałem DOSa :P I wyżej niż Prince chyba nie dawałem rady (Monarch był przed Princem, prawda?)
Azazell22 - Aby zbudować Great Lighthous o czasie możesz np. dać w jednym mieście od początku gry, by budował Palace. Potem od razu po wynalezieniu Map Making - przestawiasz na cud ;)
Azazell22 [ Civ IV ]
Cainoor ---> no racja :)) dobry sposób
gdzieś ostatnio na jakimś forum kłóciłem się z kolegą o dodatki do Civ 3 gadał mi ciągle ze PTW to dodatek stanowczo lepszy od conquest , ale przeciez Conquest ma w sobie PTW + wiele wiele nowych rzeczy co nie ??
PTW ma tylko opcje multi i pare map nei ma chyba zadnych nowych bajerków
------------
Bardzo podoba mi sie moja nacja już w epoce terażniejszej wszytko tak ladnie rozwinięte :)) i aż miło się robi że sam od początku tworzyłem te państwo :PPP :)

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Azazell22 - Conquest jest lepszy i nie ma co do tego wątpliwości. Zawiera całe PTW plus many more :) W pierwszym poście tego wątku, możesz sobie o nich przeczytać.
Azazell22 [ Civ IV ]
tak wiem tylko pisze że ten koles dziwny :) pewnie nie miał Conquesta w ręku i dlatego:PP
A wogle jak wam idzie?? ja wsumie powoli każdy szczegół rozgryzam w C3C teraz sprubuje rozgryżc jak się oblicza walki bo wiem że walka zalezy od terenu .... może wiecie jak??? wiem ze jest kalkulator do obliczania ale jakiś skomplikowany się wydaje;/
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Cainoor--->>> W jedynce monarcha nie było, prince zresztą także nie, jeśli mnie pamięć nie myli to było jakoś tak "chieftan, regent, king, deity" najniższego poziomu nie pamiętam (coś było przed wodzem).
Azazell22--->>> Ściągaj Rise & Rule, tracisz tylko czas. Pewnie, że Conquest jest lepszy niż podstawa i PTW, ale to dalej takie sobie. Zasysaj prawdziwe "mięsko".
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Cainoor--->>> Wybacz, pamięć mnie zawiodła. Odpaliłem civkę i jest tam tak: Chieftain (easiest); Warlord; Prince; King; Emperor (toughest). Ja także grywałem na prince (no chyba, że z s/l o czym wyzej).
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan - No tak, Monarcha nie było. Ja rade dawałem sobie maksymalnie na Prince, ale mój braciszek już radził sobie na Kingu. Emperor był poza naszym zasięgiem :)
radykal [ Konsul ]
Wykorzytsm istniejacy watek do pyania dotyczacego CIV III + dodatków
Moze moje pytanie wyda sie dziwne dla zanwców tematu ale z góry dziekuje za odpowiedz
Zamierzam kupic ( orginalne - wysylkowo ) dodatki do CIV III
CiV III Complete mnie raczej nie interesuje bo mam gola orginalna ciwke i płacic jeszcze raz za to samo ???
Zastanawialem sie nad Conqestem - polowa ceny Compete
Mam orginala CiV III ( wydanie ang nie PL ) pogrywam w niego sytematycznie w ramach wolnego czasu i mam pare pytań o dodatki
Z góry zaznaczam ze nie interesuja mnie odpowiedzi typu ze sa lepsze , ze jestem lamerem bo gam w gola CIV III , a z dodatkami to bedzie super inny swiat i dlaczego tego jeszcze nie zrobilem
Prosze o krótkie odpowiedzi na na postawione pytania
Z tego co wiem byly 2 dodatki najpierw PTW , potem Conqest ( zawiera PTW )
1 ) czy majac dodatek Conqest mozna grac w gola CIV III , CIV III PTW , CIV III Conqest - przez prosty wybór z meny gry lub odpalenie skrótu ( unikajac ponownej instalacji ) nie wartosciuje która rozgrywka bedzie the best ale pytam sie o mozliwosci ???
2 ) Chyba doszedl w którym dodatku typb Multi ??? , czy jest opcja PBEM ???
3 ) z tego co wiem w PTW doszły głownie nowe cywizacje do wyboru poczatkowego i pare budynków ( nie wiem jakie ) czy poza tym jest cos nowego ???
4 ) czy PTW zmienil ogólna mechanike gry czy byl bardziej dodatkiem z paroma nowymi obiektami ???
5 ) Jakie zmiany wprowadzil Conquest ???
- nowe cywilacje ???
- nowe budynki ???
- nowe cudy ???
- nowe jednostki ???
6 ) Czy Conqest wprowadzil zmiane ogólnych zasad zmieniajaca sposób i mechanike gry
Krótko jekie to zmiany ( jezeli byly )
Zakladam ze odpowiedzi dotycza wersji po ostatnich oficjalnych patchach bez modów
wiem ze moge studiowac opisy na stronach poswieconych dodatkom ale pomijajac kwestie jezykowe ( nie znam dobrej stronki po polsku z opisem dodatków - nie mam abonamentu GOL-a ) wole zwięzly opis praktyka , który gral w dodatek od suchych opisów teoretycznych
sakhar [ Animus Mundi ]
Zawsze byłem fanem Civ - zagrywałem się w nia juz na amidze, potem na PC. Podobnie w Alpha Centauri. Niemniej Civ III mnie rozczarowała na maksa - przede wszystkim to, jak komp oszukiwał. Absurdalna była sytuacja gdy przeciwnik miał jedno miasto szczelnie otoczone przez moje jednostki, odciety od surowców, a mimo to co ture produkował swoje jednostki w tempie szybszym aniżeli ja mając kilka miast i nieporównywalnie większe zasoby kasiory i surowców. I nie poprawiły tego nawet patche. Dlatego w końcu moja cierpliwość się wyczerpała i zakończyłem grę. Ale jak widzę są jeszcze jakieś dodatki, które wzbogacaja rozgrywkę. Zachęca mnie to do ponownego sięgnięcia po ta grę:)))
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
sakhar---->>> jeśli uznajes wyłącznie poziom "Sid", to niestety opisana sytuacja może występować. aż do poziomu monarch włącznie, nie stwierdziłem ewidentnych przekrętów AI. Należy pamietać, że cywilizacje AI również przechodzą swoje "złote ery" uzyskują science-liderów pozwalających na produkcję cudów świata w jednym ruchu, mają specyficzne natywne bonusy, kradną skrycie technologie i mapy świata, wreszcie współpracują ze sobą (z umiarem). Pewne wątpliwości budzi wprawdzie tempo produkcji, wydaje się, że istotnie AI produkuje nieco szybciej (poszczególne jednostki/budynki/cuda wymagają mniej tarcz), ale to nieistotny bonus. Od poziomu imperatorskiego zaczynają się schody, jednak moje kłopoty w rozgryzieniu tego poziomu, biorą się wyłącznie z optymalizacji własnej strategii, a nie nadzwyczajnych osiągnięć AI. Grałem na Deity, i istotnie, preferencje AI są absurdalne (dla mnie, są tacy co sobie radzą na tym poziomie)
radykal--->>> PTW wprowadził nowe cywilizacje, dodał mulitplayer i nowe scenariusze. Nie jestem jednak pewien, czy i nie wprowadził nowych cech nacyjnych typu agricultural czy seafaring. Zawierał finalny patch 1.29f.
Conquest (zawiera PTW, można wybrać z katalogu gry (ikony w menu start lub pulpitu), czy chce się grać w podstawę, PTW czy Conquest. Rozszerzył ilość cywilizacji o kolejne 8, wprowadził nowe scenariusze, w pewnym sensie zmienił filozofię rozgrywki, wprowadził nowe towary luksusowe, nowe cuda świata, nowe budynki a także nieznacznie zmodyfikował drzewko technologiczne. Wprowadził też klęski żywiołowe w postaci erupcji wulkanów. Najważniejszą zaletą tego dodatku jest jednak możliwość zainstalowania na jego bazie nieoficjalnego rozszerzenia Rise & Rule, rewolucjonizującego grę i sprawiającego, że cywilizacji znów przynależy korona gier strategicznych lub nawet tytuł gry wszechczasów. Bowiem sama civka 3, nawet z conquestem, to taka bardziej muląca jest, niespecjalnie gierka mistrzowi Sidowi wyszła, niestety,

poldek_FSO [ Junior ]
Mam problem. Gra wywala mi sie do windowsa w 1665 roku. Wersja polska, patch 1.29f chyba. O co chodzi?

DarkStar [ PowerUser ]
ilu budujecie robotnikow i czy puszczacie ich samopas? przyznam sie szczerze, ze mam pewne watpliwosci co do ich pracy - np. kolo jednego miasta wybudowali same kopalnie. z drugiej strony zdalne zarzadzanie taka watacha to samobojstwo...

Piotrek [ Generaďż˝ ]
To i ja mam pytanie co do robotników - czy da się jakoś wyłączyć animacje ich ruchów? Chodzi mi o to, aby nie musieć oglądać ich ruchów co turę...
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
poldek_FSO ---->>> Wyrzuć polską wersję, to niuczciwe ofsprzedawać ją komukolwiek. Błąd o którym piszesz naprawia patch dostępny na stronie CD Project - niestety, naprawia tylko ten.
DarkStar----->>> Z robotnikami jest problem - paru trzeba mieć od początku gry, bo bez dróg cywilizacja skazana jest na upadek. Cywilizacja "produktywne" mają ten bonus, że utrzymanie serfów nic nie kosztuje, a wydajni jak i inni (acha, to w R&R, dobra powiedzmy, że to co porzednio w tym zdaniu nieważne) natomiast najlepiej pozyskiwać ich od innych cywilizacji. (W R&R można zniewalać jednostki przeciwnika jak i barbarzyńców, sam miodzik.)
Jeżeli chcesz korzystać z automatyzmu czegokolwiek w tej grze (z administrowaniem miastem włącznie) to nie będziesz w stanie wygrać nawet na najłatwiejszym poziomie. Najlepiej zaprogramować turę na automatyczny koniec i do komputera podchodzić co parę godzin aby sprawdzić ile wylosował nam punktów w finale.
Piotrek ---->>> jeśli się nie mylę to jest taka opcja.
DarkStar [ PowerUser ]
Mr.Kalgan --->
czyli bawic sie serfami manualnie? jedna tura zajmie wieki:)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
DarkStar--->>> z wiekami to przesada, ale pewnie, że trochę zajmie. Albo - albo, inaczej będziesz miał teren zagospodarowany tak jak piszesz.

DarkStar [ PowerUser ]
no dobrze, powiedzmy, ze tutorial mam juz za soba. wybralem sobie drugi poziom trudnosci i jade na nim. mam kilkanascie miast, buduje w nich wszystko jak leci:) w tle leca sobie wynalazki, ogolnie bardzo przyjemnie. teren rozwinalem na maxa, wszedzie drogi, kopalnie, irygacja itp. mieszkancy sa nawet szczesliwi, pozwolili mi nawet zbudowac kilka kondygnacji palacu:)
niestety jestem na 5 z 7 miejsc wedug listy jakiegos pisarza:) zostalem w tyle np. za Amerykanami pod wzgledem technologi i cudow. wlasciwie to udalo mi sie zbudowac 3. zwiekszylem naklady na nauke, ale przez to nie moge budowac wojska i podjechac kogos. nie wiem czy nie oplaca sie bardziej przemianowac kilku mieszkancow na naukowcow? moze za malo osad? poza tym cuda buduja sie niemilosiernie wolno - jakies 30/40 tur w najlepszych miastach (mam dwa, ktore produkuja ok 22 tarcz, wiecej sie nie da wydoic).
sypnijcie kilka porad w pigulce "jak grac zeby byc o krok do przodu przed innymi":)
Gamex [ Chor��y ]
Civilization III conquest
mam problem
mianowicie / chcę z kumplem zagrać w trybie multi ale jest taka sprawa że nie moge:(
nie wiem czy coś żle robie czy co:| powiedzcie jak się połączyć!!
z góry thn'x
Azazell22 [ Civ IV ]
Witam
jak wy rozbuduwujecie tereny? kiedy kopalnie a kiedy irygacje?? poczym to poznac mozna ?? ;/ prosze o jakies wskazówki
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->>> Na początku gry ważne są możliwości produkcyjne i handlowe. A więc drogi i kopalnie. Irygujemy tylko wówczas, kiedy miasto zatrzymałoby się w rozwoju populacyjnym. W miarę upływu czasu taktyka ta ulega przewartościowaniu (w miastach pojawiają się specjaliści którymi można doregulowywać miasto w zależności od sytuacji), ważny staje się wzrost populacji (kultura, punkty) i związana z tym maksymalizacja handlu. W finalnym etapie karczujemy każdy zagajnik, likwidujemy kopalnie na wzgórzach i je meliorujemy itd - liczą się punkty.
Azazell22 [ Civ IV ]
hehe ja mówiac prawde gralem dotychczas tak ze zlewalem na ludnosc itp co ture patrze do miast przybywa wiecej ludnosci to dobrze:P oelwalem dyplomacje i handel hehje zawsze tylko technologie szybko rozwijalem :P albo rozwalalem wrogie miasta
prawie nigdy nie zajmowalem sie np mysleniem co tu wybudowac czy irrgyacje czy kopalnie itp a w miastach zawsze jecalem po kolei czyli od barakow pozniej spichlerz itp :> i przewaznie zero cudow hehe
a to zle bo powinienem dbac o gospodarke co ture za gladac do miast i patrzec i zmieniac ilosc tarcz oraz jedzenia itp .. :))
sz
szukam instrukcji polskiej dosyc obszernej takiej jak byla do Civ 2 z ponad 180str .. istnieje cos takiego??
bo chetnie bym poczytal jak rozwijac gospodarke i np: kiedy warto co budowac jaki budynek itd
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22--->>> To zależy od poziomu trudności, na najniższych można grać jak piszesz, później jednak zaczynają się schody. Do angielskiej wersji wyszła bardzo porządna instrukcja po polsku, natomiast do polskiej wersji taż instrukcja (bez korekt i uzupełnień) zamieszczona jest na płycie w pdfie.
Azazell22 [ Civ IV ]
a mógłbyś mi ją wyslac ?? na mejla [email protected] ?? bo kurde poczytałbym sobie ;/
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->>> Wprawdzie nabyłem polską wersję cywilizacji, ale po konstatacji, że zawiera ona błędy wypaczające sens oryginalnej gry gdzieś ją pyrgnąłem i niepotrafiłem w ten weekend odnależć. Możliwe, że została u znajomego u którego testowałem zachowania gry na innych konfiguracjach sprzętowych (były bowiem sugestie, że błędy w lokowaniu surowców mogą wynikać albo z błędnego wytłoczenia gry albo z konfiguracji sprzętu, aczkolwiek obie hipotezy są mocno naciągane, to jednak sprawdziłem je swojego czasu - z całą pewnością nie sprzęt, a co do tłoczenia, to seria błędna musiała być duża).
moneo [ Nikon Sevast ]
ciekaw jestem, jakich sposobow uzywacie, kiedy jakas cywilizacja konczy budowe jakiegos cudu chwile przed wami.
mnie obecnie krew zalewa (a to poczatek gry dopiero), bo potrzebujac czegos co pocieszaloby moich obywateli zdecydowalem sie budowac Oracle. Tymczasem na koniec produkcji okazuje sie, ze Anglicy koncza pare tur przede mna (przy najwiekszym wysilku i glodzie w miescie nie jestem w stanie ich dogonic), natomiast do wynalezienia Monarchii i, co za tym idzie, Wiszacych Ogrodow (ktore sa chyba jeszcze lepsze niz Oracle), brakuje mi kolo 10 tur.
Do produkcji pozostaje mi wiec tylko bezuzyteczny Wielki Mur (w jedna ture) i nie wiem jak temu zapobiec i dotrwac do wynalezienia Monarchii. Probowalme nawet doprowadzic do rozruchow i zastopowac produkcje, ale nic to nie daje, kiedy wyprodukowalem juz wszystkie tarcze potrzebne do postawienia Muru.. troche to glupie, ze nie moge zaprzestac produkcji i po prostu poczekac...
Mysle nawet, czy nie zrobic zamiast muru Koloseum, ale zal mi tych tarczy i lat produkcji ;)
Ma ktos jakis pomysl jak to rozwiazac?
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
moneo---->>> No, cóż, czasem tak po prostu jest, że z czegoś trzeba zrezygnować. Niemniej sposoby istnieją, (ale chyba żaden w Twojej krytycznej sytuacji nie będzie użyteczny).
1. W swojej cywilizacji wydzielamy 3 - 4 miasta (ma to sens o ile wogóle posiadamy co najmniej tuzin miast) o największej produktywności (duża ilość tarcz, mała korupcja). Będą one cały czas produkować cuda (+ niezbędne struktury miejskie, głównie przyspieszające produkcję oraz zapewniające spokój).
2. Cuda produkujemy awansem, jeżeli mamy do dyspozycji tylko 3 cuda w 4 mieście budujemy pałac aby przestawić jego produkcję na cud we właściwym momencie (zamiast pałacu w grę wchodzą też budowle najbardziej tarczochłonne).
3. Dbamy o szybki rozwój populacyjny tych miast - melioracje na polach z tarczą, kopalnie na polach bez tarczy).
4. Jeżeli ścigamy się z innymi cywilizacjami w budowie cudu świata, akcelerujemy wzrost naszej metropolii workersami lub setlersami (uwaga czasem warto przekroczyć o jeden limit rozwoju miasta - o ile to możliwe (setlers) - populacja spadnie wkrótce, ale przez ruch, dwa produkcja będzie wydajniejsza).
5. Jeśli to możliwe (szpiedzy) wzniecamy niepokoje w miastach konkurencyjnych lub opóźniamy w nich produkcję (sabotaż).
Azazell22 [ Civ IV ]
ale chba tez można smialo grać i wygrywać bez cudów :) bo co tak naprawde cuda dają?? procz opcji dązenia do zwyciestwa przez ilosc cudow to wsumie niewiele czy sie kolosalnie myle//
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->>> Można. Kiedy grasz cywilizacją militarystyczną nastawiasz się na podboje i do przodu. Ale z drugiej strony.... po pierwsze złoty wiek który często zależy od odpowiednich cudów, już nawet nie o to chodzi, że to nie u Ciebie (w złoty wiek może wprowadzić nas zwycięstwo natywnej jednostki specjalnej - USA F16 !!!, Niemcy Panzer [sic !!!]), ale przeciwnicy będą przechodzić złote lata jak szaleni a co zatem idzie budować mnóstwo coraz nowocześniejszych jednostek. Jeśli gra toczy się na archipelagach to tylko kompletna niezaradność AI na morzach sprawia, że ma się jakieś szanse (w dwójce AI była pod tym względem o niebo lepsza). Wreszcie koszty przezbrajania jednostek, akcelerowania postępu naukowego, utrzymania budowli i dynamiki postępu badań naukowych. ALE.... MOŻNA. Mam przyjaciół którzy na drodze militarnrj doskonale sobie radzą i obywają się bez cudów. Ja niestety jestem kiepskim graczem i żeby wygrać muszę liczyć na cud i to nie jeden.
Jednak na drodze pokojowej bez wznoszenia cudów nie wyobrażam sobie możliwości odniesienia sukcesu.
Azazell22 [ Civ IV ]
Mr.Kalgan --> ja tez nie jestem dobryw civ 3 taki ponizej przecietnej:) ale ja przewaznie lubie grac pokojowo i prawie nigdy nie budowalem jeszcze cudów ( albo oni wyprzedzali ablbo mi sie nie chciało :P ) jakoś tak zawsze jest :)
mozesz mi napisac co cuda dają?? czy to jst tak ze kazdy cud daje co innego? czy przewaznie cuda dotyczą tego samego elementu??
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->>> Wysłałem Ci instrukcję, jest w niej i opis cudów (chyba?). Potwierdź odbiór.
Nawiasem mówiąc w co ty grasz? W pirackiej polskiej wersji przecież także jest instrukcja.
Azazell22 [ Civ IV ]
Mr.Kalgan to ja chyba nie dostalem ;// na mejla sprubuj jescze raz [email protected] .. wlasnie niemoge znalesc na krążkach ;/
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->>> Spróbuję, ale mam potwierdzenie, że przesyłka przeszła. UWAGA, plik ma ponad 25 mb, masz taką pojemność skrzynki?
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22--->>> Nie mogę wysłać przesyłki, ponieważ Twój serwer ją odrzuca.
Azazell22 [ Civ IV ]
Mr.Kalgan kurde zalezy mi bardzo na tym pliku hmm 25mb masz GG ? bysmy sie jakos inaczej dogadali
moze przez gg pojdzie albo poprostu podzielisz pliki albo powiedz gdzie mozna zalozyc mejle gdzie sa do 100mb??
wiesz co zagadaj do mnie na gg - 2236860 bylbym wdzieczny :)
Pozdrawiam
moneo [ Nikon Sevast ]
Azazell22--->hmm a nie latwiej poczytac civilopedie?? jest w niej przeciez opis wszystkich cudow...
Mr.Kalgan---> dzieki za porady z 18.07, choc kilka z nich wprowadzalem w zycie juz wczesniej. tym razem poddalem sie i odpuscilem sobie te Oracle, produkcje mam na tyle duzo, ze wkrotce dorobie sie Wiszacych Ogrodow budujac je od zera.
Azazell22 [ Civ IV ]
Oki udało mi się zdobyć instrukcje do Civ 3 ale zbyt dużo tam za bardzo nie ma:P....
Dziś sobie od rana pogrywam w single na huge map i z max nacjami i kurde nie jest najlepiej :P
najbardziej mnie wkurza w civ 3 że nie potrafie zdąrzyć zbudować Cudu , dziś juz 3 cud straciłem i brakowało tylko pare tur ;/ ahh ciągle wyprzedzają mnie ;/ ale jeśli chodzi o punktacje to narazie prowadze :)
kurde wsumie narazie nie zajmuje się zbytnio w miastach układaniem prac dla ludzi ,, tzn tylko w stolicy zmieniam tereny aby produkować jak najwięcej tarcz by szybko stworzyc cud
może wy wklejcie jakiś obrazek z gry ostatniej ?? jak wam sie powodzi
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Przepraszam. Post kontrolny.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Mam poważne trudności z przesłaniem obrazków. Jeżeli nie uda się to w ciągu najbliższych kilku minut, ponowię próbę jutro.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->> Ciekawa kolorystyka melioracji.
Proszę, oto moja aktualna partyjka. Granica z Hiszpanią. Widać mojego mameluka (wielbłądy osobliwie przydały się na pustyni która rozpościera się na zachodzie) i hiszpańskiego konkwistadora (jednostce konnej towarzyszy pies - zajadłe bydlę).
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Obecnie toczę wojnę z Rosją - państwo najdalej na wschodzie. Czerwoni to Rzymianie, żółci Polinezyjczycy (główni moi konkurenci). Polinezje + Rzym walczy z Hiszpanią + Rosją. Na moim terenie znajdowało się rosyjskie miasto skąd podsyłano przez mój teren posiłki, stąd moje włączenie się do konfliktu.
Oto moja flota.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
I wreszcie serce Polski. Tu wszystko się zaczęło...
Azazell22 [ Civ IV ]
Mr.Kalgan --> nono ładnie :) wogle dobry jesteś w Civ ?? na jakim poziomie grywasz?? kurde pograłbym ale siedze w pracy do 17 i mam tylko amd 350 procek i 100mb i moge zapomniec o civ ;/
skąd masz takie ładną grafike miasta i jednostek???
widze ze grafike terenu masz zwykła ja ci polecam grafike Snoopiego zresztą umnie na skrinach ja widać .. ladniejsze zalewy , irygacje :)
teraz pokazuje moją południową część państwa ... kurde denerwuje mnie z 3 stron sąsiaduje z japonczykami, francuzami, ottomanami ( chyba :P ) i nawet skandynawia sie dostała ehh...jak narazie mam pokój ale japonia już walczy z nacją ze skandynawii.. kurcze mam prawie zero wojska chyba będe musiał zacząć tworzyc wojsko i obsadzać w miastach granicznych bo jak znienacka zaatakują to kicha ;/
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->>> poziom tej partii to tylko monarch, zrobiłem sobie oddech od bardzo, jak dla mnie, żmudnego imperatora. Co do grafiki, pisałem już wyżej, że grywam wyłącznie w "Conquest - Rise & Rule" Gra jest po prostu tak rozbudowana i występują w niej takie różniaste jednostki. Jeszcze raz polecam!!! to naprawdę inna, fascynująca gra!!!!
Azazell22 [ Civ IV ]
aaa rozumiem :)) ale chyba zasady gry i strategia jej są wsumie podobne? :P... ja nadal niewiem kiedy najlepiej budowac kopalnie a kiedy irrygacje;P wiem że irrygacje najlepiej przy zalewach :P
kurcze pograłbym w nią tak się napaliłem ;P no ale musze czekać do 17 :(
Azazell22 [ Civ IV ]
w Civ chwale najbardziej to że co każdą nową gre , gra się zupełnie inaczej bo wszystko zależy gdzie zaczniesz grać, jak blisko lub jak daleko są inne nacje ;) i nigdy niewiadomo jak się losy państwa potoczą:P
co mnie najbardziej boli to to żę brakuje szansy na kolonizacje swobodną nie zamieszkanych wysp bo kurcze w Civ 1 można było kolonizować i chyba w civ 2 tez.. tutaj natomiast nigdy niemoge zdąrzyć ;/ tylko zdobywam tereny przez podbijanie narodów ;// albo poprostu może jestem cienki ( chyba nawet otym tu pisalem ale wole pzypomnieć )
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22--->>> Mam kilka uwag do Twojej gry.
1. Odległości między miastami są zbyt duże, zwłaszcza na początku gry należy nawet pozwolić na zachodzenie na siebie obszarów miast (ale w niewielkim stopniu) niż na marnowanie przestrzeni.
2. Niepotrzebnie marnujesz pracę robotników. Kopalnie pomiędzy Szczecinem a Stargradem i Dziwnowem, jak również część melioracji nie będzie wykorzystana przez żadne miasto, znajdują się one w obszarze zasięgu kulturowego miast a nie w zasięgu "roboczego".
3.Śmiało możesz założyć pod górami kolejne miasto (na wschód od konnego łucznika).
4. Miałeś dobry teren wyjściowy, aż prosi się aby miasta zakładać na terenach przylegających do rzek. To duży bonus handlowy a takze militarny. Te miasta mogą rozwijać się do 15 bez akweduktu. Wreszcie w przyszłości będą miały elektrownie wodne.
5. Budujesz zbyt dużo irygacji a zbyt mało kopalń jak na wczesną fazę gry. W dodatku jesteś w despotyźmie, a ten ustrój nie wykorzystuje melioracji.
sakhar [ Animus Mundi ]
Lamerskie pytanie:) Na ile pól rozciąga się strefa ekonomiczna miasta - bo nie wiem jak daleko od siebie zakładać miasta:) I co to jest ten zasięg kulturowy miasta??
Azazell22 [ Civ IV ]
Mr.Kalgan :
1.) dlaczego uważasz że odległości są zbyt duże?? ja lubie jak miasto sie max rozwija:P chociaz stolica ( szczecin ) rozwinął się max .. a jak miasta będa nachodzić na siebie to nigdy się nie rozwiną maxymlanie
2) racja zle zrobilem z kopalniami :) dzieki za pomoc to teraz będe pamietał
3) oki też zaloze miasto
5) hmm więc jak budowac te irygacje / kopalnie?? jak polecasz? :)
hmm mam pytanie do ciebie ty co ture zajmujesz sie ludzmi w miastach ? przydzielasz im co maja produkowac itp??
jak ustawiasz suwaki jesli chodzi o radosc ludzi a szybkosc wynajdowania nowych technologi??
Azazell22 [ Civ IV ]
Sakhar --> jak wchodzisz do miasta to masz chyba biala granica oznacza strefe ekonomiczna
a jak chcesz budowac miasta? to zalezy jak grasz .. jesli wolisz wojny to blisko siebie i niepatrzysz bardzo na granice ekonomiczne 3-4 kratki a jak wolisz wielka rozbudowe gospodarki itp to staraj sie poza tymi granicami ekonomicznymi zakladac:)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Azazell22 ---> Maxymalny rozwój miast jest tak naprawdę niepotrzebny :) W późniejszym etapie i tak masz tyle metropolii, że głowa mała. Za to na początku jak najważniejsze jest, by zakładać dużo miast, nawet jak obszary na siebie nachodzą. Szybsze połączenia, handel i mniejsza korupcja oraz wymiana surowców i troche innych rzeczy.
sakhar - wejdz do miasta i tam zobaczysz jaki teraz ono zajmuje :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22 ---->>> No cóż, potwierdzam słowa Cainoora. Do odległości trzeba mieć trochę elastyczne podejście, np. można założyć miasto kradnące sąsiadowi dużą ilość pól lub wręcz przeciwnie z pustą przestrzenią między miastami bo np. jest to jedyna możliwość aby było nadrzecznym lub objęło swym zasięgiem ważny surowiec strategiczny. Niemniej nie należy bać się zachodzenia miast na siebie, jak też i nie przesadzać z tymże. Sądzę, że stolica przeboleje stratę 3 a nawet 4 pól, niemniej ukradzenie jej większej ilości doprowadzi w przyszłości do złej efektywności miasta, a pod koniec gry zarówno możliwości produkcyjne jak i naukow/komercyjne miast nabierają dużego znaczenia i nie ma co zakładać, że zlikwiduje się miasto-pasożyta - często znajduje się w nim już cud lub straty byłyby ogromne.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell ---->>> Zasadniczo wogóle nie ustawiam suwaka na przyjemności i ładuję jak najwięcej w naukę (optymalizacja co ruch). Na poziomie monarcha a zwłaszcza imperatora już nie jest to takie oczywiste - w zasadzie w mieście jest tylko jedna jednostka a w nowozakładanych czasem nikogo, zamiast zmniejszać możliwości produkcyjne miast i przemieniać mieszkańców w artystów często lepiej jest zwiększyć poziom luksusów. Niemniej nie ma sztywnych regół, wszystko zależy od "wyczucia sytuacji" czyli od doświadczenia gracza.
Azazell22 [ Civ IV ]
oki dziekuje panowie , eszcze mam pytanie... dlaczego co jakis czas zawsze tak mam ze jakies miasto w buncie jest bo mam 1 - 2 nieszczesliwych mieszkancow ,, i musze zawsze jednego lub dwoch zmienic go na naukowca, podatnika, itp.. też tak macie??? to co ja takiego złego robie??
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22---->>> wiem, że to może być nieco uciążliwe, ale na koniec rundy przejdź do ekranu miasta i kliknij na środkową tarczę, nastąpi komputerowa optymalizacja zadań mieszkańców, na 75% jest ona trafna, ale teraz możesz jeszcze to i owo zmienić. Najważniejsze, że jeżeli gubernator optymalizując miasto zmieni kogoś w artstę, no oznacza to, że w najbliższej startowej sekwencji w mieście wybuchnie bunt. Od Ciebie zależy czy zgodzisz się z gubernatorem, czy zwiększysz nakłady na luxusy, czy pozwolisz na bunt. Taka optymalizacja jest korzystna aby zrozumieć mechanikę gry, z czasem przestanie Ci to być potrzebne.

sakhar [ Animus Mundi ]
Widze jako miesto ma granice - chodziło mi raczej o to czy one nie ulegają powiększeniu:) I o co biega z tym wpłwem/zasięgiem kulturowym?

Cainoor [ Mów mi wuju ]
Azazell32 ---> Pamiętaj, że zawsze liczbie mieszkańców niezadowolonych, musi być równa liczbie mieszkańców happy. Jeśli będzie większa - wybucha bunt. Skąd można to przewidzieć? Każdy ustrój ma swoją granice, od której pojawia się w miescie unhappy citizen. Budując świątynie itp możesz swobodnie to kontrolować. Czasem (np w czasie wojny przy ustroju demokratycznym) warto manipulować wskaźnikami luxusu (albo w po prostu w późniejszym etapie gry). Praktycznie zawsze gdy ma wzrosnąć liczba mieszkańców w danym miescie, możesz spodziewać się buntu ;)
sakhar ---> Granice kulturowe wpływają na poziom korupcji, na możliwość przejęcia wrogiego miasta, na to, by jednostki wroga nie wchodził na twoje terytorium itp itd. Buduj cudy itp :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
A u mnie zastój. Rzymianie zawarli pokój z Hiszpanią, nadal walczą z Rosją. Polinezyjczycy jakoś nie są w stanie niczego uczynić Hiszpanii (wspomagam ją trochę sprzedając jej saletrę bez której byłaby bezradna - ma dzięki temu muszkieterów) Skończyły mi się korzystne traktaty handlowe i znacznie zmalały wpływy. Zawarłem pokój z Rosją (w zasadzie nie było potyczek) uzyskując Vitebsk jako rekompensatę ich buty. Byli skłonni oferować jescze 2 miasta, ale po drugiej stronie mapy, w razie konfliktu nie utrzymałbym ich. Sytuacja aż prosi się o wojnę z Hiszpanią i zagarnięcie jej pólnocnych miast, niemniej czekam na rozwój wypadków w konflikcie Hiszpania/Polinezja z oboma krajami mam bardzo korzystne kontrakty (w sumie ponad 800 zł na turę). Nie chodzi nawet o spadek dochodów, ale zamiast płacić mnie inwestowaliby w naukę, a wojna mogłaby być kłopotliwa. Moja husaria (podstawa armii to dobre jednostki ofensywne - 7 w ataku - ale kiepskie w obronie -zaledwie 1)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Nadal maleją wpływy z handlowych kontraktów. Musiałem zmniejszyć nakłady na naukę. Coraz bardziej łakomie spoglądam na pólnocno zachodnie miasta hiszpańskie, husarski zwiad doniósł, że zgodnie z oczekiwaniami miast bronią muszkieterzy (4/5 w ataku, 4 w obronie). No nie wiem.... Mimo wszystko nadal Hiszpanie płacą mi ok, 200 zł....
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Nudy. Wreszcie nad granicę hiszpańską przemieściłem całość artylerii. Polinezja poprosiła mnie o handlowe embargo przeciw Rosji. Poniważ z Rosją nie szło handlować, a Polinezja za traktat płaci 20 zł na turę, zgodziłem się. Nie przeszkodzilo mi to sprzedać Rosji jakiejś przedpotopowej technologii - dochody z handlu topnieją, w czasach świetności było to ponad 2000 zł, teraz niespełna 400, a forsa potrzebna na przezbrajanie jednostek - głównie pikinierów na piechotę liniową. Przezbroiłem 2/3 jednostek.
W wojnie polinezyjsko/hiszpańskiej nic się nie dzieje. Widziałem jak hiszpańska konkwista w sile 4 jednostek weszła w głąb Polinezji. No i nie mam pojęcia co dzieje się przy granicy rosyjskiej (wysłać zwiadowców?)
A to moje centrum produkcyjne, najbardziej produktywne miasto to Katowice. Trochę drżę o wulkan przy Gliwicach, oby nie podzieliły losu Pompei. We Wrocławiu budowany jest ważny cud świata - Łuk Triumfalny. Zapewnia on "garnizon" w każdym mieście na kontynencie. Garnizon natomiast zastępuje baraki w wytrenowywaniu jednostek na weteranów oraz zapewnia broniącym miasta jednostkom 25% bonus obronny.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Łuk tryumfalny budowany jest naturalnie w wałbrzychu a nie we Wrocławiu.
Edit ubogiego.
Azazell22 [ Civ IV ]
eee fajnie macie mozecie grać ;/ ja przewaznie czasu nie mam .. wracamz pracy o 17. zjem obiad lub cos zrobie godzina 18.. wlacze kompa po przeglądam codzienne strony itp i juz 19 a zaraz kolacja:P i 20godzina i zawsze jakis film ogladam ze staruszkami:P z kompa wiec to juz 22.00 i koniec :P hehehe a wy dajecie rade??
no pozostaje mi weekend albo jakies wolne odziny bo umnie w pracy na AMD 350, 100mb, s3trio 64 ledwo chodzi civ 3;/
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
No i co?. Azazell22, może pochwalisz się jakąś ilustracją, co u Ciebie Imperatorze?
Dessloch [ Senator ]
ja chyba sobie popykam z rok juz nie gralem w civke ;)
co dokladnie daje ten dodatek RR ? przykladowe jakies rzeczy, istotniejsze zmiany?
ps. jaki to mod, ze masz husarie, kiedys byl taki projekt stworzenia polskiej cywilizacji... :)gdzie to sciagnac? i czy warto polska grac?
zawsze gralem niemcami bo pasowaly mi ich bonusy cywilizacyjne i jednostka dodatkowa panzer...
Dessloch [ Senator ]
yyyy nie podoba mi sie to...
950tur tylko mozna zrobic w RnR ? yyy czemu takie ograniczenie? ile jest mniej wiecej tur w normalnej grze? bo wydawalo mi sie ze sporo wiecej, bo zawsz emi wiele wiele wile dni zajmowalo skonczenie gry :)
Dessloch [ Senator ]
up? nikt nie odpowie?
mike1980 [ Chor��y ]
Witam Panów
Zainstalowałem moda R&R i muszę powiedzieć, że teraz to zupełnie inna gra. Prawie jakbym zainstalował Civ IV. Zmiany w technologiach są olbrzymie. Gra się bardzo przyjemnie.
Co do limitu tur to default'owo w zwykłej civ było chyba 540, nie?
W R&R można chyba ustawić 915 tur (zaraz będę to próbował :)). Przy 540 gra się kończy w połowie.
Azazell22 [ Civ IV ]
sluchajcie mam pytanie dało by rade grac w Civ 3 na AMD 400Mhz, 128mb ram, Rivie tnt 16 ???